Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

R-W zei:
OP de rotonde staan rechts en midden pijlen voor rechtdoor en links voor linksaf, lijkt me handig om je daar aan te houden.

Op de middelste strook staat een pijl met rechtdoor EN linksaf!

Als je 3/4 rond wilt de meest linker baan pakken. Rechtdoor de middelste of rechter baan. Op deze manier kan het verkeer wat op 3/4 van de ring afkomt mooi doorstromen naar de rechterbaan vanaf daar. Lijkt me niet zo lastig toch?

En het is geen rotonde meer, het is nu gewoon een lus met op/afritten.

@zevens, ken de situatie daar verder niet (beetje andere kant van het land) maar op je googlelink staat op de rotonde wel degelijk zoals ik beschrijf.

R-W zei:
'Bijna een pak slaag' is een tikkie (jaja) overdreven ;)

paulus zei:
Uhm zijn niet bijna alle overtredingen te voorkomen? Het zijn toch echt de mensen zelf die het gas intrappen en die deze acties uithalen. Het zijn de mensen zelf, inclusief mezelf, die de grenzen oprekken naar eigen normen en dan zien hoe lang ze dat vol kunnen houden. Waarschijnlijk gaan een aantal mensen die opgeschoven normen voor zichzelf ook als normaal beschouwen na verloop van tijd.

Ik vind het trouwens vervelend dat mensen hier zelf dingen lopen in te vullen, zoals hierboven dat hoeken en 180. Prima dat mensen vinden dat ik het soms te bont maak, maar doe dat niet aan de hand van 'assumption' en dingen die je er zelf bij verzint. Ik heb in een eerdere post al uitgebreider uitgelegd waarom ik die cursus heb gekregen.
@Paulus, als jij dat een normale gang van zaken vindt... En nee, er zijn overtredingen die in de categorie 'even niet op(-)gelet' vallen, vervelend maar kan gebeuren. Jij schijnt echter een voorliefde voor de buitencategorie te hebben 8-)
Vwb het hoeken, 180 enz, het zijn jouw verhalen, wellicht dat het niet allemaal in dezelfde 5 minuten begaan wordt idd maar om te stellen dat men dit hier verzint, is onzin. Sterker nog, al teruglezende zijn dit nog de lichtere vergrijpen. Wat jij schijnbaar niet wil inzien is dat dergelijk gedrag op de openbare stomweg niet gaat, technisch niet want je auto valt er door uit elkaar maar ook en vooral qua omgangsnormen niet. Misschien dat jij denkt dat het allemaal wel moet kunnen op dat moment maar er hoeft maar iets anders dan gedacht te gaan en je bent klaar. Dat blijkt ook, nu krijg je er maar een cursus voor en kom je goed weg, je hebt er ook al ongelukken mee veroorzaakt...

Volgens mij heb ik op een normale manier gevraagd om er geen dingen bij te verzinnen. Nu haal je wéér dat hoeken en 180 aan, iets waar nergens over gesproken is, in ieder geval niet door mezelf. Dus waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel. Ik heb sterk het idee dat je onderbuik een rol speelt hierin.
Ik heb eerder ook al uitgelegd dat mijn auto er niet door uit elkaar valt en dat bepaalde reparaties/aanpassingen/upgrades de oorsprong in iets anders vinden. Waarom dan toch weer die dingen benoemen?

Wat maakt trouwens het verschil tussen "even niet opletten" of "welbewust wat harder rijden"? Ook iemand die even niet oplet kan een ander zo kapot rijden. Sterker nog, het idee van niet opletten vind ik erger dan iemand die welbewust 10km/u boven de vmax rijdt. Afleiding is bepaald geen kleine speler bij problemen in het verkeer.

Ik hoop trouwens ook niet dat jij, of anderen, mij over een kam scheert met wat Jeepmeneer postte:
Keek er dan ook niet meer van op dat er juist in NL een opgefokte witte Audi A4 links, rechts en midden aan alles voorbij hoekte, daarbij de vluchtstrook en uitvoegstrook ook regelmatig als passeerruimte gebruikend... Waar is de EMG-uitdeler als je hem nodig hebt!!
Want dan heb je niet bepaald een juist beeld van mij.

Daarnaast hebben we het al gehad over je ongeval en bijbehorende artikel 5 en je alcoholmisdrijf. Al met al denk ik dat je niet te hard van de toen moet blazen dat je bij zo'n cursus moet zitten.
Dat ik daar zit is ook niet waar ik over klaag. Maar ook vandaag bleek weer dat het niet verder komt dan een situatie beschrijven en de gevaren benoemen. Me dunkt dat de meeste mensen daar snappen wat snelheid (of een andere rare actie) kán doen, je denkt er alleen niet altijd teveel bij na/door áls je het doet. Ik mis nog steeds concrete voorbeelden (video's/foto's/situatieschetsen) van dergelijke situaties. Theoretisch geneuzel heeft een stuk minder impact, dan bv een concrete video waarin je iets fout ziet gaan.
Ik weet uit ervaring wat het doet als iemand plots naar links komt terwijl je zelf te hard rijdt, maar zelfs zoiets wordt niet besproken in de cursus. Van de aanrijding heb ik meer opgestoken dan van de cursus tot nu toe.

Cursusdag 2 begon met bespreken of iedereen de vorige week gestelde doelen heeft gehaald. Je verwacht het haast niet, maar een groot deel is het niet gelukt. En je ziet deze ook haast niet aankomen; aan het eind van de dag zijn opnieuw doelen gesteld, ik vermoed dat we over 2 weken gaan bespreken of men zich er nu beter aan heeft gehouden. Een aantal gaf aan dat het lastig is en wederom werd nog maar eens benadrukt dat men het vooral ging proberen omwille van de kosten en niet vanwege de verkeersveiligheid.

@DSC- Dat zou inderdaad de bedoeling moeten zijn ja, het staat echter zo aangegeven dat je vanaf de rechter rijstrook ook de middelste op kan en driekwart rond gaan. Hierbij "hinder" je inderdaad wel een beetje de mensen die van de ring komen maar tijdens de spits is dat te verwaarlozen gezien de drukte van alle kanten.

@R-W- Ja de situatie staat nu aangegeven zoals ik het beschrijf. Ik rijd morgen wel even langs en zal kijken of ik misschien een foto van het wegdek kan maken.

Overigens is die meest binnenste strook die bij driekwart van de rotonde wordt gemaakt daar weggehaald. Er zijn daar nu maar 2 rijstroken.

Paulus0013 zei:
Ik hoop trouwens ook niet dat jij, of anderen, mij over een kam scheert met wat Jeepmeneer postte:
Ze zei meneer tegen me!!!!! (:B
Paulus0013 zei:
Dat ik daar zit is ook niet waar ik over klaag. Maar ook vandaag bleek weer dat het niet verder komt dan een situatie beschrijven en de gevaren benoemen. Me dunkt dat de meeste mensen daar snappen wat snelheid (of een andere rare actie) kán doen, je denkt er alleen niet altijd teveel bij na/door áls je het doet. Ik mis nog steeds concrete voorbeelden (video's/foto's/situatieschetsen) van dergelijke situaties. Theoretisch geneuzel heeft een stuk minder impact, dan bv een concrete video waarin je iets fout ziet gaan.
Ik weet uit ervaring wat het doet als iemand plots naar links komt terwijl je zelf te hard rijdt, maar zelfs zoiets wordt niet besproken in de cursus. Van de aanrijding heb ik meer opgestoken dan van de cursus tot nu toe.

Cursusdag 2 begon met bespreken of iedereen de vorige week gestelde doelen heeft gehaald. Je verwacht het haast niet, maar een groot deel is het niet gelukt. En je ziet deze ook haast niet aankomen; aan het eind van de dag zijn opnieuw doelen gesteld, ik vermoed dat we over 2 weken gaan bespreken of men zich er nu beter aan heeft gehouden. Een aantal gaf aan dat het lastig is en wederom werd nog maar eens benadrukt dat men het vooral ging proberen omwille van de kosten en niet vanwege de verkeersveiligheid.

Wat inderdaad indruk maakt is "voelen" wat er gebeurt. Daarom zou een rijtraining veel beter zijn, en dan niet met de nadruk op het beheersen bij extremere omstandigheden, maar voelen wat er met een auto kan gebeuren. Er zijn van die trainingen waar je door een gesimuleerde straat rijdt en er ineens een schuimrubberen pop voor je de "weg" op wordt gerold. Dat maakt veel meer indruk dat het praatje dat je niet op tijd kunt stoppen. Of bij wat hogere snelheid een uitwijkproef doen en ondervinden dat je auto alle kanten opgaat behalve de goede. Dat je bij 40 km/h al vele meters draait en schuift als je in een slip raakt, laat staan bij 100 of 180.

Er zit daar maar 1 nadeel aan: het is erg leuk om te doen en zal dus niet zo snel als "straf" voelen.

Als je er over nadenkt is het dus best goed in elkaar gezet: je zit daar met het gevoel dat je je duurbetaalde tijd verkloot, dus dat voelt als "straf" en bovendien creeeren ze er werkgelegenheid mee....

Hier het "paadje":
imagevdl.jpg

En hier de pijl:
imagehtas.jpg

@Zevens; Als iedereen gewoon even wat meer zou nadenken bij die 'rotonde' en van te voren een baan kiest en daar op blijft rijden zal het al een stuk minder vervelend worden daar iedere spits. Wel jammer dat het geen rotonde meer is, was altijd wel leuk om daar 's nachts even te spelen. :}

Ja maar dat doet men dus niet, vandaar mijn vraag of deze situatie klopt of niet. Lijkt me dat ik dit wel kan aankaarten bij de provincie?

Situatie klopt opzich wel, maar men anticipeert er niet goed genoeg op. Als je het aankaart bij de provincie vraag dan ook direct of ze er weer een rotonde van kunnen maken. (tu)

Enorme idioot op de A10 gisteren. Uiteraard met pet op en in een Golf4 TDI...

Meisje (leuk!) in A3 let niet zo op en blijft links plakken. Daarachter een bumperduwer, en daarachter de Golf. Eerst ging ik op de middelste baan bijna rechts langs de A3, maar toen ging links weer sneller. Intussen had meneer Golf m al op mijn bumper gezet, en was boos dat ik niet volgas overal langs ging.
Toen ging ie weer naar links, hoekte daarna bijna iemand van de weg omdat ie weer dacht rechts een gaatje te zien, maar toch weer terug naar links. Daarna vond ie eindelijk een gat, helemaal rechts was namelijk geen gat. Maar hij propte zijn golf toch ergens tussen. De hele A10 stond op de rem omdat een ongeluk onvermijdelijk leek, maar hij had geluk (of is een topcoureur..).
Maar het stomste komt nog, de juffrouw in de A3 was inmiddels weg, en toen ging hij zijn woede botvieren op de andere bumperduwer... Vol in de ankers op de linkerbaan. Ik piepte daar rechts langs en hij bleef maar kleiner worden in de spiegel. Ik reed 110, dus echt haast had hij ook niet, hij ging gewoon even laten voelen hoe het is als er een langzame pummel voor je zit.

Zijn dag zal wel weer goed zijn...

de Wit (voorheen deWit) zei:
Heb je meisje (leuk!) nog gezien om even naar haar te zwaaien?

Nee daarom wist ik dat ze niet op zat te letten, ze was druk handsfree aan het babbelen, en zag mij dus ook niet :(

Hier komen wel eens opmerkingen voorbij dat bepaalde type auto's opvallen door asociaal rijgedrag. Deels wordt zoiets tegengesproken, maar ik merk ook inderdaad de bepaalde type auto's eerder rare dingen uithalen dan andere typen. Ik heb er veel over nagedacht hoe dat nu komt. Dat was na een paar voorvallen met nieuwe Mini's. In alle gevallen zat er een vrouw. Nu ga ik het niet over vrouwen hebben, want ik merkte ook op dat vrouwen in kleine Toyota's en Citroens zich wel keurig gedragen. Hoe komt dat nou?

Ik heb een vermoeden. Ik denk dat bepaalde type mensen bepaalde type auto's kopen. Een mini is een opvallende auto. Dus ik zou denken, mensen kopen een mini omdat ze ook op willen vallen. Mensen in Toyota's vallen niet op. Dat zijn grijze muizen.
Een minikoper/koopster zal een veel lagere drempel hebben om de geboden op de weg te overtreden.

Omdat ik er geen heel nieuw topic voor wil aanmaken doe ik het maar hier.

Ik heb er helaas geen foto van (was te laat) anders had ik die hier zeker geplaatst. Over Polen hebben wij hier in Nederland vaak een idee dat ze heel snel met alcohol in de auto stappen en aan het verkeer deelnemen. Nu zag ik een pool rijden met een vrij nieuwe VW Transporter met het geweldige kenteken "no-wodka". Hebben we hier te maken met een voorbeeld Pool? Hij reed wel iets te hard. 100 waar 80 was toegestaan. Maar voor de rest wel erg netjes. Richting aangeven etc.

verlichting zei:

Ik heb er helaas geen foto van (was te laat) anders had ik die hier zeker geplaatst. Over Polen hebben wij hier in Nederland vaak een idee dat ze heel snel met alcohol in de auto stappen en aan het verkeer deelnemen. Nu zag ik een pool rijden met een vrij nieuwe VW Transporter met het geweldige kenteken "no-wodka". Hebben we hier te maken met een voorbeeld Pool? Hij reed wel iets te hard. 100 waar 80 was toegestaan. Maar voor de rest wel erg netjes. Richting aangeven etc.
Jezus wat ben jij simpel zeg, er zijn ook Polen die normaal kunnen rijden.

Bmwlover1 zei:
verlichting zei:

Jezus wat ben jij simpel zeg, er zijn ook Polen die normaal kunnen rijden.

Nou, ik moet zeggen, ik denk dat er een cultuurverschil is. In Nederland is het een enorm taboe, een volledig not-done, om met een slok op achter het stuur te zitten. Ik voel me na 1 pilsje al schuldig. Daar gaan wel naar toe, volledig nul promille achter het stuur. Dat is toch maar mooi bereikt. De grootste kracht hierbij is dat "men" het gewoon totaal verkeerd vind dat je met drank gaat sturen. Het is geen vinger omhoog meer naar de politie, nee, je vrienden houden je tegen. Het zit zo ingebrand dat het wel uit je hoofd laat.

Dat is in veel landen nog lang niet zo. Maakt het probleem natuurlijk niet minder.
Lijkt me ook dat de meeste Polen nuchter rijden, anders waren ze allang door de mand gevallen. Ze zijn al zo lang hier.

@BMWlover1: Ten eerste wat heeft Jezus hier mee te maken?
Ten tweede: ik simpel?: dank je! Want: zalig zijn de simpelen van geest!
Ten derde: ik schrijf alleen maar op wat de "gemiddelde" Nederlander denkt, een beeld dat ons vooral wordt ingegeven door de Media. De Media heeft enorme kracht: herhaal een bepaalde boodschap en je gaat het vanzelf geloven. Is die dolle dwaze Duitser met de initialen A.H. er niet mee groot geworden?

Gisteren op een doodnormale weg binnen de bebouwde kom kwam er opeens een politiewagen vanaf een soort bospaadje rechts van me op de weg afgereden met een behoorlijke snelheid. Ze reden echter zonder sirene en zwaailichten maar ik kon meteen zien dat ze het wel fijn zouden vinden als ik zou stoppen dus dat deed ik ook. Vervolgens ging er een handje omhoog en draaide de politiewagen met piepende banden de weg op en gingen wel meteen de zwaailichten aan. Maar waarom doen ze dat niet direct want op deze manier zorgt het toch voor verwarring? Ik stopte namelijk vanuit een reflex zonder eigenlijk in mijn binnenspiegel (wel van tevoren gespiegeld maar dus niet net voor het moment ik ging remmen) gekeken te hebben, daarbij remde ik gewoon op een normale manier af maar het zou toch knap lullig zijn als er iemand achterop rijdt.

Raar, ja. Ik vind het sowieso maar wollig geregeld. Hier in Gent rijden veel politieauto's en ambulances constant met hun zwaailichten aan, ik moet de radio soms zachter zetten om te horen of er nu wel of niet sprake is van een spoedgeval, een inflatie van deze voertuigen is dus het gevolg. De politieauto had, vermoed ik (onverharde weg?) geen voorrang, dus eigenlijk heb je de regels overtreden zo. Dat zou een interessante manier van boetes verzamelen zijn op deze manier.

Soloman zei:
Hier komen wel eens opmerkingen voorbij dat bepaalde type auto's opvallen door asociaal rijgedrag. Deels wordt zoiets tegengesproken, maar ik merk ook inderdaad de bepaalde type auto's eerder rare dingen uithalen dan andere typen. Ik heb er veel over nagedacht hoe dat nu komt. Dat was na een paar voorvallen met nieuwe Mini's. In alle gevallen zat er een vrouw. Nu ga ik het niet over vrouwen hebben, want ik merkte ook op dat vrouwen in kleine Toyota's en Citroens zich wel keurig gedragen. Hoe komt dat nou?

Ik heb een vermoeden. Ik denk dat bepaalde type mensen bepaalde type auto's kopen. Een mini is een opvallende auto. Dus ik zou denken, mensen kopen een mini omdat ze ook op willen vallen. Mensen in Toyota's vallen niet op. Dat zijn grijze muizen.
Een minikoper/koopster zal een veel lagere drempel hebben om de geboden op de weg te overtreden.
Deze interessante gedachtegang kan ik volgen, zij het dat je uit moet kijken om de nuance uit het oog te verliezen.
Zonder narcistische bijbedoelingen neem ik mijzelf als voorbeeld...
Ik reed eerst een blauwgrijze Toyota Yaris 1.0. Toppunt van braafheid, zou je zeggen.
Nu rijd ik in een knalrode Renault Clio. Die heeft nu niet direct hetzelfde imago als eerder genoemde Yaris.
Is mijn rijstijl nu meteen veranderd? Nee, dat nu niet direct. Ik houd nog steeds van relaxed en defensief rijden.

De Wit zei:
Nu rijd ik in een knalrode Renault Clio. Die heeft nu niet direct hetzelfde imago als eerder genoemde Yaris.

Het zijn wel allebei auto's waarbij je niet zo snel scheurders verwacht. Je moet ook niet vergeten dat we hier met een groepje autoliefhebbers bij elkaar zitten die denk ik niet een gemiddelde afspiegeling vormen van de maatschappij.
Want wat solo zegt:

Ik denk dat bepaalde type mensen bepaalde type auto's kopen

zit denk ik zonder meer een kern van waarheid in, zonder inderdaad te willen generalisren.

Overigens hebben Polen niet alleen een slecht imago vanwege de media, maar is dat slechte imago wel een beetje verdiend. Mijn zus werkt bij de politie en die bevestigt dit. Overigens zijn er uiteraard wederom genoeg goedrijdende Polen.

Waar is AMG gebleven trouwens? :(

Pas twee domme sleepacties gezien.:
1. Over de rechterrijstrook van de A12 tussen Woerden en Nieuwerbrug beproefde iemand zijn sleepkunst. De snelheid lag nog onder de 60 km/uur.
2. Ergens in de buurt van Amersfoort meende men te moeten slepen zonder gevaarlichten aan. In eerste instantie zag ik niet dat men sleepte, dat zag er heel bizar uit, twee auto's die op vrijwel dezelfde afstand van elkaar vaart maakten...

Vanmiddag achter een auto aangereden die in de achterlichten dusdanig felle lampen had gedaan dat het leek alsof hij de hele tijd remde. Ironische was alleen dat maar 1 remlicht het deed en deze 2 keer minder fel brandde dan de achterlichten *-)

Pff, vandaag een beetje autobahnspielerei met een nieuwe Volvo station (ik met 1981 passat :D)... Hij reed voor, op de A10 doken we bijna de zeeburgertunnel in. Ik had gas al los, want linkerbaanrijders. Vlak voor de Volvo prikt iemand m nog naar links, dus remlichten gingen vlot aan bij de Volvo. Maar juist toen ik dacht dat ie echt zowat op zijn bumper zat prikte nog iemand m ertussen! De Volvo liet een paar secondjes knipperende remlichten zien, dat was dus flink trappen voor hem. De halve A10 deed al zowat een noodstop, bijzonder dat hier geen brokken van zijn gekomen...
Daarna deed ie niet eens rustig aan, gewoon gas er weer op!

Carfanatic zei:
Videosurveillance: Motorrijder met 220km/u over de A4

Dat stuk van de A4 woon ik zo'n beetje naast.
Gebeurt daar heel vaak, zodra het mooi weer is komen de motorrijders en is het feest.

Gebruik zelf ook dat stukje wel eens om een beetje gas te geven, maar dan zonder ander verkeer...

Vandaag weer een heerlijk domme Miep... Ik reed op knooppunt Rijnsweerd, waar de A28 en A27 samen komen op een weefvak. Ik reed uiterst rechts op de A28, komt er over de doorgetrokken streep (de blokken beginnen zo'n 100 meter verder) een Twingootje aanzetten. Nu ja, dat gebeurt op zich wel vaker. Maar meisjelief wilde gewoon nog een strookje naar rechts schuiven. Dat leek mij geen goed plan, want daar reed ik al. Na een bescheiden geluidje van mijn claxon zag Miepie einderlijk het gevaar in en stopte ze haar manoeuvre.

Carkiller zei:
Carfanatic zei:
Videosurveillance: Motorrijder met 220km/u over de A4

Dat stuk van de A4 woon ik zo'n beetje naast.
Gebeurt daar heel vaak, zodra het mooi weer is komen de motorrijders en is het feest.

Ach, allemaal van die gefrustreerde randstedelingen :} Wat ben ik telkens toch weer blij dat mijn motor standplaats Zuid-Limburg heeft.

Over idiote actie`s gesproken, waar Rutte bij betrokken was....

Waarom in vredesnaam kruipen fietsers nog steeds in de dode hoek van een vrachtwagen. Waarom geven we die wagens niet de ruimte die ze nodig hebben. Waarom moeten fietsers altijd links en rechts voorbij manouvrerende vrachtwagens knallen. Hou even in, geef de truck de ruimte. Het is gewoon 10 tot 30 ton dood gewicht wat daar rijdt. Wees nou eens verstandig. Ik kan me helemaal wezenloos ergeren als dit gebeurt, het is volstrekt onnodig en in mijn ogen een gevolg van de Godmentaliteit waarmee fietsers zich door het verkeer bewegen.Die vrouw is dood, haar geliefden en de chauffeur hebben levenslang. Alleen maar verliezers.

Waar ik me zo aan irriteer is mensen die eerst knipperen voor ze kijken en dan * schrikkend * weer hun eigen baan op gaan.
Of nog erger gewoon niet kijken, knipperen en naar links gooien.
Echt waar als ik een keer flink chagrijnig ben ram ik hem er gewoon doorheen...

Boppie zei:

Waarom in vredesnaam kruipen fietsers nog steeds in de dode hoek van een vrachtwagen. Waarom geven we die wagens niet de ruimte die ze nodig hebben. Waarom moeten fietsers altijd links en rechts voorbij manouvrerende vrachtwagens knallen. Hou even in, geef de truck de ruimte. Het is gewoon 10 tot 30 ton dood gewicht wat daar rijdt. Wees nou eens verstandig. Ik kan me helemaal wezenloos ergeren als dit gebeurt, het is volstrekt onnodig en in mijn ogen een gevolg van de Godmentaliteit waarmee fietsers zich door het verkeer bewegen.Die vrouw is dood, haar geliefden en de chauffeur hebben levenslang. Alleen maar verliezers.

Dus jij weet precies wat er gebeurd is? En hoe weet jij dat?

Ik weet dat in ieder geval niet, maar ik ken de plek waar het gebeurd is wel. Daar staat een rond verkeerslicht (dus niet gepijld), dus als je daar afslaat moet je rekening houden met kruisend verkeer dat voorrang heeft. Lijkt me een redelijk basale verkeerssituatie. De kans dat de vrachtwagenchauffeur hier nagelaten heeft voorrang te geven lijkt me toch bepaald niet onaanzienlijk. Toegegeven, fietsers doen vaak intens domme dingen, ik krijg soms de neiging om ze klem te rijden en te vragen of ze dood willen ofzo. Maar die zgn godmentaliteit waar jij het over hebt...alleen bij fietsers? Ik denk het niet. Vanochtend nog ging zo'n post-kogeko combinatie voor mijn neus vol door rood (oranje was echt allang voorbij), een haakse bocht in. En dat is niet voor het eerst dat ik zoiets zie. En, ik heb geen ervaring met vrachtwagens besturen, maar als je voor dit stoplicht staat te wachten, rechtsaf wilt gaan slaan in de wetenschap dat je een fietspad rechts van je hebt, dan kijk je toch wel 10 keer voordat je die '10 tot 30 ton dood gewicht' de bocht in gooit...toch? Sorry, maar ik kan me bij nader inzien eigenlijk moeilijk voorstellen dat de vrachtwagenchauffeur in dezen níet fout zat. Neemt niet weg dat die bestuurder dit nooit gewild zal hebben, dat spreekt voor zich, en hij zal zich verschrikkelijk voelen. En ja, het zou best kunnen dat de fietster toch fout zat. Maar de manier waarop jij -met een generalisatie- de schuld van dit ongeluk even in haar schoenen wil schuiven staat me nogal tegen.

EDIT: Op basis van het verslag op regio15 krijg ik de indruk dat de vrachtwagenchauffeur niet vanuit stilstand de afslag nam, maar op groen aan kwam rijden.

Vandaag zelf ook een domme actie gemaakt :D
Reed op een 80 weg van zo'n 5 kilometer lang waar 6 flitspalen zijn opgesteld (tja waarom nou?), degene voor mij vond het nodig bij elke flitspaal af te remmen naar 50 zonder reden. Telkens weer deed ie dat en aangezien die weg een slinger weg is met af en toe een inhaalverbod of tegenliggers kan je er niet langs. Op een gegeven moment krijg je dus een open stuk en daar dacht ik diegene eens even voorbij te stuiven. Ik dacht toch echt goed gezien te hebben dat er niks aan kwam, dus ik schakel terug naar de 3 (gangetje van 70 ongeveer), knipper naar links en gaan met die banaan. Totdat daar toch ineens verderop een auto reed en ik wist dat mijn 1.2 nooit snel genoeg langs die treuzelaar kwam zonder gekke acties te maken. Terug naar rechts dus weer. Gelukkig gaf de treuzelkont toen ineens het gas erop en kon ik hem rustig achter na tuffen met 90 op de teller (:B

Zevens zei:
Vandaag zelf ook een domme actie gemaakt :D
Reed op een 80 weg van zo'n 5 kilometer lang waar 6 flitspalen zijn opgesteld (tja waarom nou?), degene voor mij vond het nodig bij elke flitspaal af te remmen naar 50 zonder reden. Telkens weer deed ie dat en aangezien die weg een slinger weg is met af en toe een inhaalverbod of tegenliggers kan je er niet langs. Op een gegeven moment krijg je dus een open stuk en daar dacht ik diegene eens even voorbij te stuiven. Ik dacht toch echt goed gezien te hebben dat er niks aan kwam, dus ik schakel terug naar de 3 (gangetje van 70 ongeveer), knipper naar links en gaan met die banaan. Totdat daar toch ineens verderop een auto reed en ik wist dat mijn 1.2 nooit snel genoeg langs die treuzelaar kwam zonder gekke acties te maken. Terug naar rechts dus weer. Gelukkig gaf de treuzelkont toen ineens het gas erop en kon ik hem rustig achter na tuffen met 90 op de teller (:B
90 op de teller rijden waar flitspalen zijn? dat is wel uitdagen hoor :P

Mee eens R-W. De echte wielrenners begeven zich ergens ergens op een wielerbaan of op een afgezet parcours om daar een prijs in de wacht te slepen. De rest is inderdaad kwalitatief uitermate teleurstellend ;)

Had net bijna een skater onder m'n auto die dacht dat de rijbaan van hem was.
Had hem bijna letterlijk de stoep op gebeukt*-)

Leon in z'n SEAT zei:
Mee eens R-W. De echte wielrenners begeven zich ergens ergens op een wielerbaan of op een afgezet parcours om daar een prijs in de wacht te slepen. De rest is inderdaad kwalitatief uitermate teleurstellend ;)

Toch zijn het juist die laatsten die eenzame opsluiting verdienen ;)

HVP zei:
Boppie zei:

Dus jij weet precies wat er gebeurd is? En hoe weet jij dat?

Ik weet dat in ieder geval niet, maar ik ken de plek waar het gebeurd is wel. Daar staat een rond verkeerslicht (dus niet gepijld), dus als je daar afslaat moet je rekening houden met kruisend verkeer dat voorrang heeft. Lijkt me een redelijk basale verkeerssituatie. De kans dat de vrachtwagenchauffeur hier nagelaten heeft voorrang te geven lijkt me toch bepaald niet onaanzienlijk. Toegegeven, fietsers doen vaak intens domme dingen, ik krijg soms de neiging om ze klem te rijden en te vragen of ze dood willen ofzo. Maar die zgn godmentaliteit waar jij het over hebt...alleen bij fietsers? Ik denk het niet. Vanochtend nog ging zo'n post-kogeko combinatie voor mijn neus vol door rood (oranje was echt allang voorbij), een haakse bocht in. En dat is niet voor het eerst dat ik zoiets zie. En, ik heb geen ervaring met vrachtwagens besturen, maar als je voor dit stoplicht staat te wachten, rechtsaf wilt gaan slaan in de wetenschap dat je een fietspad rechts van je hebt, dan kijk je toch wel 10 keer voordat je die '10 tot 30 ton dood gewicht' de bocht in gooit...toch? Sorry, maar ik kan me bij nader inzien eigenlijk moeilijk voorstellen dat de vrachtwagenchauffeur in dezen níet fout zat. Neemt niet weg dat die bestuurder dit nooit gewild zal hebben, dat spreekt voor zich, en hij zal zich verschrikkelijk voelen. En ja, het zou best kunnen dat de fietster toch fout zat. Maar de manier waarop jij -met een generalisatie- de schuld van dit ongeluk even in haar schoenen wil schuiven staat me nogal tegen.

EDIT: Op basis van het verslag op regio15 krijg ik de indruk dat de vrachtwagenchauffeur niet vanuit stilstand de afslag nam, maar op groen aan kwam rijden.

Ik denk dat je totaal niet begrijpt wat ik daar neerzet. Je kan zelf toch snappen wat er gebeurt is? Je kan toch optellen? Denk eens na voor je zo af begint te schieten. Je weet zelf verdomde goed dat fietsers verdomd slecht zijn in het verkeer. De uitzondering daargelaten. Die chauffeur kan je misschien niet eens zien. Wiens schuld het is....je hebt daar geen zak aan op dit moment, maar misschien trekken anderen er lering uit. Zorg ervoor dat je niet naast de truck komt. Fietsers zijn gewoon waardeloos bezig en het lijkt alleen maar erger te worden. Veel risico nemen. Dat is een algemene trend. Of kom je nooit in een stad. Dit ongeval is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Het is helaas een klassieker. En ja, die god mentaliteit zie je bij veel weggebruikers, maar fietsers zijn juist zo kwetsbaar...gedraag je er dan ook naar. Ik heb de foto gezien van het ongeval, de truck wou naar rechts. Zijn trailer stond nog vrijwel recht en de trekker stond in de bocht. Of ze is gevallen naast de trailer en eronder gekomen, of ze is door de trekker geraakt en onder de trekas gekomen. De vrahtwagenchauffeur zal wel fout geweest zijn, hij heeft geen voorrang verleent. Helpt die vrouw geen zak meer. Probeer gewoon de truck de ruimte te geven. Ook al heeft hij geen voorrang. In de praktijk zie je maar wat vaak dat dat niet gebeurt en we hem er het liefst links en rechts voorbij janken.

Boppie zei:
Ik denk dat je totaal niet begrijpt wat ik daar neerzet. Je kan zelf toch snappen wat er gebeurt is? Je kan toch optellen? Denk eens na voor je zo af begint te schieten.

Dat zou ik graag tegen jou willen zeggen. Jij bent degene die meteen conclusies trekt (het lag aan de fietsster). Aangezien jij volgens mij net zo min getuige van het ongeluk bent geweest als ik, mag ik dan best een kritische vraag stellen.

.

Als je de foto's inderdaad goed bekeken hebt, zal je gezien hebben dat het punt waarop de trekker stilstaat een flink stuk voorbij het fietspad is:

w-IMG_0271.jpg

Er vanuit gaande dat de fietster over de Laan van Copes reed en het kruispunt overstak, is die truck er dus flink overheen geraust. Als hij vanuit stilstand de afslag had genomen, denk ik niet dat hij zover de Bankastraat ingereden zou zijn, althans dat kan ik me echt niet voorstellen. Daarom denk ik dus dat de vrachtwagenchauffeur aan kwam rijden bij groen licht, dat graag nog even wilde 'halen', en in zijn haast de fietsster, die al aan het oversteken was, niet goed gezien heeft. In dat geval weet ik heel zeker dat de fietsster de truck nooit heeft kunnen zien aankomen.

Maar, gesteld dat de fietsster aan het spookrijden was oid...Als je heel eerlijk bent, hoe groot acht jij de kans dat een 69-jarige zoiets doms zou doen en even voor een aanstormende vrachtwagen zou duiken?

Of ik nu ter been, op de fiets, of met de auto ben, ik ben altijd voorzichtig in de buurt van een vrachtwagen, en ik denk dat iedereen dat zou moeten zijn. Maar ik denk dat dat in dit geval echt geen zak uitgemaakt had, omdat ik ervan overtuigd ben dat de fietsster de vrachtwagen nooit heeft kunnen zien aankomen. Dus, ik deel je standpunt over het gedrag van fietsers volkomen, maar ik betwijfel ten zeerste of dit incident een relevante, laat staan gepaste aanleiding is om dat ter sprake te brengen.

Terug
Bovenaan