Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Mensen die niets weghalen qua sneeuw, hun ruit hooguit 10 vierkante centimeter schoon krabben, motor voor het wegrijden alvast stationair laten draaien snappen er niet veel van. Zijn in hoge mate lui en egoïstisch. Zal hier geen mening verkondigen, maar een goed toehoorder heeft aan een half woord genoeg...

Tsja, lekker in je stalen cocon zitten, verwarming en muziekje aan: boeien dat er ook andere weggebruikers zijn die last van jouw afwaaiende sneeuw kunnen hebben. (td)

Niemand heeft last van dat kleine beetje afwaaiende sneeuw op de snelweg. Als je daar al last van hebt, moet je niet gaan rijden.

Heb je mijn bericht gelezen op de vorige pagina? Die Volvo waarvan al het sneeuw in mijn gezicht woei? Er zijn ook andere weggebruikers dan de cocons op de snelweg: voetgangers, fietsers, brommerrijders, motorrijders. Binnen de bebouwde kom waait die sneeuw ook van je wagen af, fijn voor je medeweggebruiker.

Klein beetje niet, maar soms komen er pakken tegelijkertijd af. Vooral op snelwegen is dat lastig...

Heb je mijn bericht gelezen op de vorige pagina? Die Volvo waarvan al het sneeuw in mijn gezicht woei? Er zijn ook andere weggebruikers dan de cocons op de snelweg

Ik rij binnen 3 minuten de grote weg op, in de bebouwde kom waait er nog niks af door de lage snelheid. Als er een pak van 10 cm op de auto ligt veeg ik het er natuurlijk wel af, maar dat lullige beetje van vanmorgen echt niet.

Zojuist wat doms gehad..
Nam op een parkeerplaats bij en winkelcentrum een bocht iets te snel, waar sneeuw tot ijs geplet was..
Schoof gewoon rechtdoor, maar snel mijn wielen recht gezet en zachtjes het trottoir op geschoven..
Ik denk dat anders mijn rechter voorwiel scheef zou hebben gestaan.. gelukkig ging het goed..(:B

Da's niet echt handig idd, toch je auto even goed in de gaten houden, stoepjes kunnen vervelende schades veroorzaken. Had het zeker wel meteen niet koud meer?! ;)

Over het schoonmaken van de auto: Ik snap §anitarium wel, binnendoor is het niet handig. Op de snelweg maakt het a la Harm minder uit imho. Praktijksituatie: afgelopen week reed ik voor mijn werk een auto van Rijssen naar Amsterdam, ik moest hem om 9u 's ochtends ophalen. De hele auto was stijf aangevroren, voor, achter, dak, overal zat een laag ijs op. Ik heb binnen bij de dealer een krabber gevraagd om uiteraard de lampen en ruiten ijsvrij te maken. De rest heb ik laten zitten. Die zag ik dan ook na enkele tientallen kilometers stukje bij beetje van het dak waaien. Had ik dan andermans auto compleet met de krabber moeten bewerken om al het ijs van het dak te krijgen?

Een goede laag sneeuw verwijder ik tegenwoordig toch maar van het dak. Een paar jaar geleden deed ik het niet.
Ik moest stevig remmen en binnen een paar seconden lag alle sneeuw van het dak op mijn voorruit... Gelukkig was ik aan het remmen voor een rood verkeerslicht en had ik even tijd om mijn voorruit schoon te krijgen.

Maar voor een centimetertje sneeuw ga ik niet tobben, dat waait wel van het dak.

Vraagje: waarom moet je de motor ook alweer niet alvast aanzetten tijdens het krabben? Ik heb het vanmorgen wel gedaan tijdens het krabben/sneeuw wegvegen en heb toen gelijk de blower aangezet om de ruiten niet te laten beslaan.

En dat is mijn volgende vraag: waarom beslaan mijn ruiten? Waarschijnlijk zijn ze op dit moment aan het beslaan, wat ik erg storend vind. Moet dus eerst in de auto zitten, motor aan en dan maar wachten tot de ruiten eindelijk zijn ontdooit. Vochtvreter in de auto leggen?

Een paar jaar geleden heeft een oud collega op de snelweg een brok ijs door de voorruit gehad, dat van een vracht wagen was gevallen. Gelukkig zat er niemand op de passagiersstoel.

Zevens zei:
Vraagje: waarom moet je de motor ook alweer niet alvast aanzetten tijdens het krabben? Ik heb het vanmorgen wel gedaan tijdens het krabben/sneeuw wegvegen en heb toen gelijk de blower aangezet om de ruiten niet te laten beslaan.

En dat is mijn volgende vraag: waarom beslaan mijn ruiten? Waarschijnlijk zijn ze op dit moment aan het beslaan, wat ik erg storend vind. Moet dus eerst in de auto zitten, motor aan en dan maar wachten tot de ruiten eindelijk zijn ontdooit. Vochtvreter in de auto leggen?

Beslaan van ruiten aan de binnenkant komt door adem en buitenlucht. De autoruit is zo koud dat de vochtdeeltjes op de ruit kunnen bevriezen. Wat helpt is airco in combinatie met de 'recirculatiestand' of een paar druppels afwasmiddel goed over de hele voorruit uitsmeren. De avond ervoor uiteraard...
Motor aanzetten en daarna krabben is slecht voor het milieu en de motor van de auto. Die moet je nooit onbelast koud laten draaien. Tevens warmt de motor niet echt op. Dat kan wel een half uur tot een uur duren ! Zeker bij een diesel die al redelijk efficient is...

Zal die hercirculatie eens uitproberen bedankt! Dat het warmdraaien slecht is voor het milieu wist ik wel maar dat het zoveel kwaad kan voor de motor niet, zal het voortaan achterwegen laten..
Bedankt voor de uitleg wibi!

Airco werkt niet onder de 4 graden.

Verder start ik de auto ook eerst en ga dan krabben, ben wel in een paar minuten klaar.
Mee eens dat het slecht is voor de auto en het millieu, maar ik vind mijn veiligheid belangrijker.

Over idiote acties:

Bij de Subaru club zijn ze lyrisch over de sneeuw.
Massaal pakken ze hun auto om te gaan driften.

Resultaat:

Bij 2 al de velgen beschadigd door het raken van een stoeprand...
Slim...8-)

Verder start ik de auto ook eerst en ga dan krabben, ben wel in een paar minuten klaar.
Mee eens dat het slecht is voor de auto en het millieu, maar ik vind mijn veiligheid belangrijker.

Zo denk ik er ook over. En zo dramatisch is het nu ook weer niet voor de motor.

Airco werkt wel om de ruit te ontwasemen doordat deze de lucht droogt.

Qua koeling doet de airco idd niks.

Wat stoeprandjes betreft:

https://maps.google.nl/maps?q=bilzen&hl=nl&ll=50.860241,5.626326&spn=0.000951,0.002642&sll=50.841977,5.519643&sspn=0.007561,0.021136&t=h&gl=nl&hq=bilzen&z=19&layer=c&cbll=50.860241,5.626326&panoid=2PjG8zClBhLov5e_IUAn5g&cbp=12,93.19,,0,0

Als het veel gesneeuwd heeft is die verhoging rechts niet heel erg zichtbaar meer.

wibi zei:
Wat helpt is airco in combinatie met de 'recirculatiestand' of een paar druppels afwasmiddel goed over de hele voorruit uitsmeren. De avond ervoor uiteraard...
In z'n algemeenheid geldt dat een schone ruit minder snel beslaat. Als ik de auto aan de binnenkant aan een schoonmaakbeurt onderwerp pak ik dus ook even de ruiten mee, gewoon even met keukenrol en glasreiniger. Met name de voorruit blijkt dan vaak smeriger te zijn dan je zou verwachten.

@Joep83:

Voor mijn beide auto's staat in het instructieboekje dat de airco beneden de 3/4 graden niet inschakeld.
Als hij niet inschakeld doet hij dus helemaal niets...

Hier staat het ook bij het gedeelte "gebruik in de winter"

Gek. Mijn garage, de Peugeot-garage en het instructieboekje van de 207 geven aan dat op de ontwasemstand de airco ingeschakeld is.

Bij mijn 306 met climatcontrol gaat op de ontwasemstand ook automatisch de airco aan...

En in de link staat het volgende:

Gebruik in de winter *
Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand 'aan' en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening. Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt. Dit heeft een snelle ontwaseming van de voorruit (en eventueel de zijruiten) tot gevolg.
* Veel airco's zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden celcius boven nul.

Dus dan werkt de airco wel. Alleen niet voor koelen van de lucht maar alleen nog voor het drogen.

@Joep, zie de laatste zin in je eigen quote. Dus ja, airco kan helpen bij het drogen/ontwasemen maar niet onder een graad of 3.

Ja veel, maar niet alle.

En ik merk zeker wel dat zodra de airco ingeschakeld is bij temperaturen onder 0 dat het ontwasemen een heel stuk sneller gaat dan zonder airco.

Als airco niet werkt heb je gewoon een slechte auto gekozen (of airco). Die van mij werkt wel (automatisch) bij iedere temperatuur en heeft de ruit snel helder...

Als airco niet werkt heb je gewoon een slechte auto gekozen (of airco). Die van mij werkt wel (automatisch) bij iedere temperatuur en heeft de ruit snel helder...

Iedere airco meet de luchttemperatuur en schakelt onder een bepaalde waarde niet meer in zodat de verdamper niet bevriest. Dus ook jouw aircopomp slaat niet meer in als het heel koud is buiten.

Dank je Harm, eigenwijsheid troef hier.

Rechtstreeks uit het instructieboekje van een C3:

"Als de airconditioning niet werkt, kan de temperatuur in het interieur niet lager worden dan de temperatuur van de buitenlucht"

Carkiller zei:
Dank je Harm, eigenwijsheid troef hier.

Rechtstreeks uit het instructieboekje van een C3:

"Als de airconditioning niet werkt, kan de temperatuur in het interieur niet lager worden dan de temperatuur van de buitenlucht"

Hmmtja, hoewel ik vrij zeker weet dat Harm gelijk heeft, vind ik deze quote nou niet zo'n sterk bewijs, dat kan net zo goed voor de zomer bedoeld zijn en is gewoon waar. Buitentemperatuur = 25grd, zonder airco zal het binnen dan niet vlug koeler worden.

En voor Joep, uit het instructieboekje van een 306

"Bijzonderheden
Als de luchtverdeelknop in de stand
voor de voorruitontwaseming staat,
schakelt de airconditioning automatisch
in bij het starten van de motor.
Als de luchtopbrengstknop in de stand
AUTO staat en de luchtrecirculatie is
ingeschakeld, dan schakelt de airconditioning
automatisch in om het
beslaan van de ruiten tegen te gaan.
Bij het aanzetten van het contact
wordt de airconditioning automatisch
ingeschakeld in de laatst gebruikte
stand. Als de temperatuur in het interieur
sterk afwijkt van de geselecteerde
temperatuur en de buitenluchttemperatuur
hoger is dan 5°C,
dan wordt de airconditioning automatisch
ingeschakeld
, onafhankelijk van
de stand van de luchtopbrengstknop.
Bij het aanzetten van het contact na
het gebruik van de luchtrecirculatie
gaat het systeem automatisch over op
de stand buitenluchttoevoer, behalve
als de temperatuur in het interieur
hoger is dan 30°C.

@R-W:

Wat een onzin zeg, bij een goede airco is het heel snel koeler in de zomer.
De quote is duidelijk, is het te koud buiten, dan doet de airco het niet.

Het vriest niet buiten, dus met temperaturen onder het vriespunt zou het kunnen kloppen. Zal ik in de gaten blijven houden en hier posten. Vandaag bij precies 0 graden (eigen thermometer gaf 0.0 graden aan) deed de airco het prima...

Bedankt voor het stuk tekst. Mag ik vragen waar je dat zo vandaan haalt? Mijn instructieboekje heeft nl onder een natte handdoek gelegen en is helemaal rot. Als er een online te vinden is, is dat wel zo prettig.

Maar dit stukje geeft aan dat de airco wel degelijk nut heeft in de winter:

"Als de luchtverdeelknop in de stand
voor de voorruitontwaseming staat,
schakelt de airconditioning automatisch
in bij het starten van de motor.
Als de luchtopbrengstknop in de stand
AUTO staat en de luchtrecirculatie is
ingeschakeld, dan schakelt de airconditioning
automatisch in om het
beslaan van de ruiten tegen te gaan."

Onder de 5 graden zal de airco niet meer koelen maar wel vocht onttrekken aan de lucht. Tenminste zo zie ik het en die ervaring heb ik ook.

Vandaag bij precies 0 graden (eigen thermometer gaf 0.0 graden aan) deed de airco het prima...

Hoe heb je dat geconstateerd? Bij de aircopomp geluisterd of de magneetkoppeling werd ingeschakeld?

Carkiller zei:
En voor Joep, uit het instructieboekje van een 306

@R-W:

Wat een onzin zeg, bij een goede airco is het heel snel koeler in de zomer.
De quote is duidelijk, is het te koud buiten, dan doet de airco het niet.

Lees nou eens goed wat er staat: "Als de airconditioning niet werkt, kan de temperatuur in het interieur niet lager worden dan de temperatuur van de buitenlucht"

Ik geef het op.

Bij elke zoekactie op Google op "werking airco auto winter" staat dat de airco niet werkt onder de 4 graden.

Ga niet alle links en quotes hier plaatsen.
Verdiep je eens in de werking van een airco, zoals Harm ook al zegt bevriest de verdamper bij te lage temperaturen en is deze daarop beveiligd door niet in te schakelen. (de airco installatie zelf)
Duidelijker kan het echt niet.

Tip 4 - Rijden in de winter

In de winter is de temperatuur van de buitenlucht vaak zo laag dat u geen behoefte hebt aan koeling. Schakel dan de installatie uit en regel met de verwarming de gewenste temperatuur. Het brandstofverbruik zal dan iets slinken. Vergeet echter niet om de installatie minimaal eenmaal in de week te activeren. Mochten de ruiten beslaan, dan kunt u de airco weer inschakelen. Overigens zoals eerder genoemd functioneert de airco niet bij buitentemperaturen lager dan circa 4 graden Celsius.

Ik zal het even anders stellen:

Waarom moet de airco ingeschakeld zijn (schakelt de airco automatisch in) om te ontwasemen en gaat dat sneller dan wanneer deze niet ingeschakeld is? In de winter.

Zou het kunnen zijn dat sommigen het verschil niet kennen tussen een airco en een climate control (of hoe dat laatste ook mag heten bij verschillende merken)?

Een airco is wel onderdeel van een CC. Maar de CC werkt ook zonder dat de airco (koeling) wordt ingeschakelsd. Je CC kan dus bij 0 gr. prima ontwasemen zonder de koeler.

Ja, dat zal het zijn meeuw ! Climate control ! Bedankt voor jouw hulp...(tu)
En ik wil hierbij van de gelegenheid gebruik maken om te vermelden dat ik niet lieg. Druk het weer eens verkeerd uit...

Bedankt voor de link! Doordat ik mijn service box niet meer omgezet krijg naar het Nederlands kon ik 'm daar niet vinden.

De automatische airco in de 306 is eigenlijk gewoon een climate control met draaiknoppen ;)

Is er een manier om te controleren of de airco-pomp ingeschakeld wordt anders dan het lampje in het knopje?

Kan ik zelf zien dat de airco bij 0°C niet werkt, [size=x-small]of toch wel.[/size].

Want heel letterlijk genomen staat in de handleiding dat de airco niet meer automatisch inschakelt bij temperaturen onder 5°C ;)

Nou, eentje die het begrijpt.

Nu de andere nog...

@R-W:

Als ik de quote lees zie ik dat er staat dat bij een te lage buitentemperatuur de airco niet aanslaat.
Meer kan ik er niet van maken, alle andere topics over de werking van een airco bevestigen dit.

@Joep:

Een aircopomp hoor je duidelijk aanslaan.
Zeker buiten de auto is dit niet te missen.

@ Carkiller: Dat staat er juist niet.

Als de airconditioning niet werkt, kan de temperatuur in het interieur niet lager worden dan de temperatuur van de buitenlucht.

Er staat dus dat als de airco niet aan kan slaan (door een defect bijvoorbeeld), dat de binnentemperatuur dan niet lager kan worden dan de buitentemperatuur.

Snap het wel en dat kan je ook lezen hierboven maar dat is niet wat die quote van je zegt: het kan niet kouder in de auto worden dan dat het buiten is, als de airco niet werkt. Dat is iets anders dan dat de airco niet werkt als het bijv 5grd of kouder is.

@sani, dat dus idd.

Nope, jij leest (met de achtergrondinfo die je kennelijk hebt) iets dat er niet staat. ;)
OT maar, ook vanmorgen in dit grauwe weer weer voldoen mobilisten gezien die een lampje aandoen niet nodig vonden...

Het was ook niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten, maar heb in ieder geval Joep een beetje kunnen helpen met het instructieboekje.

Verder weinig idiote acties hier in dit topic, alleen eigenwijze.;)

Ik zag vanmorgen een A-klasse waarvan de bestuurder vond dat er geen sneeuw afgeveegd hoefde te worden, met als resultaat minder licht uit de koplampen dan een stadslicht door de berg sneeuw ervoor. Achter die A-klasse reed een PolitieTouran, ben benieuwd of de agenten er wat aan gedaan hebben.

Carkiller zei:
Het was ook niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten, maar heb in ieder geval Joep een beetje kunnen helpen met het instructieboekje.

Verder weinig idiote acties hier in dit topic, alleen eigenwijze.;)

En je hebt me er over na laten denken :) Ben een onderzoeker dus zoek het graag uit ;)

Op een Paar Vrij Nieuwe vooral Dikke BMW's en MB's die hier en daar heuveltjes niet opkwamen door hun VEEL te brede zomersloffen, weinig raarsg gehad met de sneeuw alhier..

@ Joep: een Airco doet niets meer dan Koelen, het is een Gesloten systeem met let op!! KOUDE middel (meestal R134a), door het koelen Condenseert er veel vocht, wat vervolgens onder de auto word afgevoerd in de vorm van Vloeibaar water.

dat houd in, dat de airco niet enkel gebruikt kan worden voor Condenseren, daar is Koelte bij nodig, en die is er niet onder een graad of 3 celcius.

owja, en het systeem Controleert deze temperatuur meestal niet door een Temperatuursensor, maar door de druksensoren in het systeem, drukken veranderen wanneeer de temperatuur veranderd namelijk.

Willem

Terug
Bovenaan