Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
wibi zei:Precies... je nergens mee bemoeien is beter voor je gezondheid. Mijn opa werd 93 en bemoeide zich nooit ergens mee..![]()
wibi zei:Waarom nu een nieuwe pagina ?
wibi zei:Omdat die lampen bij die auto laag gemonteerd waren zie je de onderkant en de voorkant (de weg voor hem) erg goed en de bovenkant en ander verkeer vallen weg in het donkere gedeelte boven en langs de auto. Het was immers slechts 7 uur in de morgen. (Bedankt voor jouw zinnige vraag).
Hij verblindde met niet maar het contrast tussen licht en donker is erg groot, zodat andere objecten tegen de donkere achtergrond wegvallen...
Moderator
wibi zei:Waarom nu een nieuwe pagina ? Daar maak je anderen nieuwsgierig mee en willen lezen wat daar staat. Ze mogen van mij. Het begon met een idiote actie die ik meemaakte vanmorgen, totdat andere forummers de mening hadden zich daar mee te bemoeien:
Vanmorgen in alle vroegte (rond 7 uur) vond iemand het nodig om alleen met dagrijverlichting (onder aan de auto) te gaan rijden. Dan zie je de onderkant van de auto erg goed, maar de rest van het verkeer niet (goed) meer. Heb maar niet met groot-licht geseind. Helpt toch niet veel. Als mijnheer (of mevrouw) een ongeluk veroorzaakt kan het wel eens slecht voor die persoon afopen...(financieel)..
Moderator
wibi zei:Mijn vader riep altijd: "eerst denken en dan doen.." Geldt ook voor jou.
Hamer zei:wibi zei:Precies... je nergens mee bemoeien is beter voor je gezondheid. Mijn opa werd 93 en bemoeide zich nooit ergens mee..![]()
Dan vrees ik een beetje voor je...![]()
Moderator
Monsieur Le Loure zei:Wat mij opvalt is dat bij dagrijverlichting de achterlichten niet branden met als gevolg dat ik veel mensen met drl zie rijden tijdens schemering zonder achterlichten.
Wat ook opvalt is dat ik zo nu en dan Toyota's zie die in het donker rijden zonder verlichting , dat komt waarschijnlijk omdat het instrumentenpaneel ook verlicht is tijdens uitgeschakelde verlichting. Ik maakte mij er ook wel eens schuldig toen ik nog Lexus reed , halve Toyota dus.
Monsieur Le Loure zei:Mijn mistlampen gaan vanzelf uit als je de auto van contact is geweest , snap niet dat dat niet bij alle merken zo werkt. Zo rijd je nooit onbewust met je mistlampen aan.
Zelfde geldt ook voor de verlichting die gaat ook uit zodra de auto van contact af is, nooit dat irritante zoemertje meer, ik heb een hekel aan waarschuwingssystemen.
wibi zei:Bij mij is het nog mooier ! Kan dat ? Jawel, met een lichtsensor: vergeet je ze nooit aan te doen en nooit uit te zetten. Wat kan het leven toch mooi zijn...
Zollie zei:Seintjes (A7, 06:30):
Een pools combo'tje ging pas na een keer of tien knipperen naar rechts, hij reed links keurig 90 trouwens...
Een transportertje reageerde keurig nadat ik m seinde dat zijn achterlichten (beide!) stuk waren, er was direct een parking en hij ging erop.
Verder van de snelweg af weer stuk of tien seintjes naar mensen die met kapotte dimlichten reden, weinig mistlampjes vandaag
En over lichtsensoren... Ik vrees dat het de weggebruiker soms nog aphatischer maakt dan ie al is. Wanneer komt de lichtsensor op de markt die ook reageert op borden waarop staat dat je verlichting aan moet? Vaak zie je de lampjes aanspringen halverwege de tunnel, op boswegen waar verlichting middels borden wordt aangeraden vaak helemaal niet. Ik zie een gat in de markt![]()
wibi zei:Zal er mee te maken hebben hoe de sensor is afgesteld. Er zijn momenten op een dag dat het net niet licht (of donker) genoeg is (LUX), maar dat is, bij mijn auto, een kwartiertje.
Moderator
Moderator
deWit zei:Waarschijnlijk heel herkenbaar. Ik reed op de tweede rijstrook (vanaf rechts gezien) en liep in op de auto rechts voor mij (inschatting mijn snelheid 105 km/uur, snelheid van de ander 100 km/uur). Zo'n 200 meter voor ons reed een vrachtauto, waar mijn rechtsvoorligger ook langs moest (over een poosje dan).
Meneer denkt: straks zit ik klem, dus ik ga NU naar links. Gelukkig heeft mijn Yaris een rem...
bat zei:Wellicht is het jullie opgevallen (hoewel, iets teveel eigendunk wellicht), maar ik post sinds ik van werkgever ben gewisseld eigenlijk niet zoveel meer in dit topic. Deels komt dat doordat ik het gewoon bijzonder druk heb, maar toch ook wel omdat ik niet zoveel idiote acties meer meemaak. Tegenwoordig kan ik binnendoor naar mijn werk rijden zonder noemenswaardige file, zodat ik de file- en snelweggebeurtenissen al mis. Daarnaast levert zo'n korte reistijd waarbij de snelheid slechts een hoogenkele keer boven de 80 uitkomt een andere mindset op bij mij, waardoor ik ook niet meer zo kan zitten met iemand die voorrang besluit te nemen, vindt dat ie nog wel even door kan rijden door rood, omdat ie tenslotte anders ook maar moet wachten of pas op het laatste moment ontdekt dat ie toch dezelfde kant op moest als dat drukke rijtje. Kom er maar tussen joh, of ik nu een kwartier of 16 minuten onderweg ben, het kan me niet zoveel schelen.
Tegen de tijd dat ik gewend ben aan die korte reistijd zullen de ergernissen wel weer komen. Maar nu overheerst vooral het besef dat ikzelf een groot deel uitmaak van hoe een "idiote actie" op me overkomt.
Mergelsberg zei:Afgelopen nacht bijna een Segway op de motorkap gehad. Meneer was van mening dat omdat hij rechtdoor ging op een T-kruising, dat hij daarom voorrang had. Ik ben van mening dat ik op een gelijkwaardige kruising voorrang heb als ik van rechts kom, of ik wel of niet rechtdoor ga is irrelevant.
Tevens ben ik van mening dat een Segway licht hoort te voeren om 23.30, maar ook dat hoefde niet volgens meneer, want "het is geen fiets he".![]()
Rijksoverheid.nl zei:Verlichting Segway
Een Segway moet voorzien zijn van een rode retroflecterende lijn aan de achterzijde en een witte of gele retroflector aan de buitenkant van de wielen.
Geelhoed zei:Tijd voor wat parkeeridioten?
Staat elke dag zo
![]()
LoveMyJeep zei:Mergelsberg zei:Afgelopen nacht bijna een Segway op de motorkap gehad. Meneer was van mening dat omdat hij rechtdoor ging op een T-kruising, dat hij daarom voorrang had. Ik ben van mening dat ik op een gelijkwaardige kruising voorrang heb als ik van rechts kom, of ik wel of niet rechtdoor ga is irrelevant.
Tevens ben ik van mening dat een Segway licht hoort te voeren om 23.30, maar ook dat hoefde niet volgens meneer, want "het is geen fiets he".![]()
Ik ben het eens met je mening, maar de regelgeving staat blijkbaar aan zijn kant:
Rijksoverheid.nl zei:Verlichting Segway
Een Segway moet voorzien zijn van een rode retroflecterende lijn aan de achterzijde en een witte of gele retroflector aan de buitenkant van de wielen.
Hier de link met het hele verhaal: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/vraag-en-antwoord/wat-is-een-segway-en-wat-zijn-de-verkeersregels.html
Denk dat ze het nog niet helemaal eens zijn waar die verlichting (vooral achter) zich dan zou moeten bevinden...