A
Anoniem
Guest
§anitarium zei:@ Zollie: Ik neem aan dat je netjes op een parkeerplaats bent gaan staan toen je ging bellen?
Ik had juist het goede voorbeeld gekregen, en heb dit hand-held op de middelste strook gedaan, uiteraard.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
§anitarium zei:@ Zollie: Ik neem aan dat je netjes op een parkeerplaats bent gaan staan toen je ging bellen?
Zollie zei:§anitarium zei:@ Zollie: Ik neem aan dat je netjes op een parkeerplaats bent gaan staan toen je ging bellen?
Ik had juist het goede voorbeeld gekregen, en heb dit hand-held op de middelste strook gedaan, uiteraard.
Hoe? Rechts mag niet en links zit het volgepropt omdat "iedereen" daar hangt ipv netjes rechts, zoals het hoort.Ik snap de reden niet dat je je geroepen voelt die man/vrouw te wijzen op het feit dat hij de spitsstrook op kan/moet... Als je er last van hebt ga je er toch gewoon voorbij?
Dat hangt er maar net vanaf hoe je dat brengt natuurlijk. Ik ga er zelf meestal rustig naast rijden (en dus niet met een noodgang rechts er voorbij) en kijk diegene dan aan. Dan gebaar ik dat er ruimte is op rechts. Sommige mensen kijken je debiel aan, anderen snappen je volkomen.Daar komt nog eens bij dat je de, mogelijk aanwezig zijnde, leerling de stuipen op het lijf jaagt
Wat is er anders dan? In beide gevallen misdraagt iemand zich.Mij lijkt iemand die uitflipt tegen een cassiere toch wel wat anders dan iemand die bellend niet rechts houdt...
Tja... Dat is hun probleem dan toch? Het maatschappelijke verval roep ik dan altijd.De meesten nemen het persoonlijk en offensief op.
Omdat men totaal niet meer open lijkt te staan voor kritiek. Alles draait tegenwoordig om men zelf en de rest zoekt het maar uit. Mag iemand mij eens uitleggen hoe dat toch komt.Sowieso reageert de mens meestal aggressief als hen verteld wordt dat ze iets fout doen, niemand wil betrapt worden, iets fout doen en gekleineerd worden
Maatschappelijk gezien is het juist wenselijk dat we elkaar op fouten wijzen. Enkel de manier waarop zou onderwerp van discussie moeten zijn.Persoonlijk vind ik eigen rechter spelen in het verkeer door anderen te "wijzen" op hun fouten nogal kinderachtig.
Zollie zei:Bentley Arnage zei:Terence zei:Rechts erlangs, toeter en als ik er voorbij ben knipper naar rechts.
Werkt uitstekend
Ik zal nooit mn mond houden, daarvoor ben en blijf ik een Amsterdammer![]()
Ook hier weer no offence, maar dat vind ik pas een idiote actie in het verkeer.
Ik snap de reden niet dat je je geroepen voelt die man/vrouw te wijzen op het feit dat hij de spitsstrook op kan/moet... Als je er last van hebt ga je er toch gewoon voorbij?
Daar komt nog eens bij dat je de, mogelijk aanwezig zijnde, leerling de stuipen op het lijf jaagt. Toen ik mijn eerste ritje op de snelweg maakte tijdens de les zou je dat bij mij namelijk wel gedaan hebben als je toeterend voorbij komt op de spitsstrook.
Het klinkt misschien wat l*llig dat ik allemaal van dit soort reacties plaats in dit topic, maar ik kon het toch niet laten om te reageren op dit soort dingen.
Ik doe het precies zo, en kan dus ook antwoord geven
1-Waarom voel ik me geroepen? Omdat als ze de spitsstrook wel gebruiken zoals het hoort, het de algehele doorstroming van het verkeer ten goede komt.
2-Ik hoop dat je een instructeur had die zei dat je rechts moest houden. Zo krijgt iemand nog eens het verkeerd aangeleerd, en schrikken op de snelweg zal je vast nog wel eens overkomen, dan maar het beste leren met een (blijkbaar incapabele) instructeur erbij.
3-Een forum is om te reageren op dingen, toch?
Paulus0013 zei:Hoe? Rechts mag niet en links zit het volgepropt omdat "iedereen" daar hangt ipv netjes rechts, zoals het hoort.Bentley Arnage zei:Ik snap de reden niet dat je je geroepen voelt die man/vrouw te wijzen op het feit dat hij de spitsstrook op kan/moet... Als je er last van hebt ga je er toch gewoon voorbij?
Daarnaast hoef je niet altijd op de handhavers te wachten om iets op te lossen. Als iemand in het water flikkert, spring je er toch ook achteraan? Of ga je bellend staan wachten tot de brandweer eindelijk eens komt?
Paulus0013 zei:Dat hangt er maar net vanaf hoe je dat brengt natuurlijk. Ik ga er zelf meestal rustig naast rijden (en dus niet met een noodgang rechts er voorbij) en kijk diegene dan aan. Dan gebaar ik dat er ruimte is op rechts. Sommige mensen kijken je debiel aan, anderen snappen je volkomen.Bentley Arnage zei:Daar komt nog eens bij dat je de, mogelijk aanwezig zijnde, leerling de stuipen op het lijf jaagt
wibi zei:TYN zei:@wibi
Ach ach. Je kan best even naar binnen kijken en zolang Willem Holleeder niet achter het stuur zit kun je best even je ongenoegen laten blijken.
En als er wel iemand zit die het iets minder neemt met een mensenleven en kwaad wordt schiet die je door je hoofd. Je moet het maar willen...(Feit: is al eens gebeurd op de zwarte markt te Beverwijk).
Moderator
Paulus0013 zei:Ik zie het probleem van stoppen niet? Er zijn echt momenten dat ik wel zeer benieuwd ben naar het hoe en waarom.
Op zich geef ik je gelijk, maatschappelijk gezien is het absoluut wenselijk dat men elkaar aanspreekt op onacceptabel gedrag. Echter, de meeste mensen weten het verschil niet tussen iemand aanspreken op iets en iemand de les lezen. Als je iemand aanschreeuwt met zaken als "kan je niet uit je doppen kijken idioot, ik had voorrang" jaag je iemand direct de verdediging in want je valt hem aan. De reactie zal navenant zijn, want niemand wil zich de les laten lezen. Bovendien, zoals ik al schreef, zal iemand die stopt om op een parkeerplaats met een andere verkeersdeelnemer te "praten" over het gebeurde niet de mindsetting hebben rustig en beleefd te praten. Dus agressie en alle mogelijke gevolgen daarvan zijn voorgeprogrammeerd.Paulus0013 zei:Er zijn ook weleens mensen die ik het liefst met een shotgun de snelweg afwerk.
Iemand iets vragen is iets anders dan eigen rechter spelen, net als iemand ergens op wijzen. .............Eigenlijk vind ik het zelfs a-sociaal dat mensen zich niet aan de regels houden op een manier dat anderen er daadwerkelijk last van hebben (en niet alleen in de onderbuik). En iemand die zich misdraagt mag daar best op gewezen worden. Kleine moeite, groot plezier voor de maatschappij.
In het algemeen ben ik er voor dat men de bek eens wat vaker opentrekt. Ook bij die cassiere en dus ook in het verkeer. Je moet idioten geen vrij spel willen geven. Ik vind het niet meer dan normaal dat iemand zegt dat je even normaal moet doen.
Ja, in beide gevallen misdraagt iemand zich. Maar uitflippen tegen een cassiere is een hele agressieve actie waar heel veel dreiging van uit gaat. Bellen tijdens het rijden niet. Dat zal best het bewust overtreden van een regel zijn, maar is een heel andere vorm van misdragen.Paulus0013 zei:Wat is er anders dan? In beide gevallen misdraagt iemand zich.Mij lijkt iemand die uitflipt tegen een cassiere toch wel wat anders dan iemand die bellend niet rechts houdt...
Zoals ik al schrijf, dat komt door de manier waarop dat "aanspreken" meestal gaat. Het is een menselijke eigenschap zichzelf te verdedigen, ook als het aangesprokene misschien terecht is. En dan kan je zeggen "hun probleem toch" maar dat eindigt dan vanzelf een keer daarmee, dat het jouw probleem wordt. Bovendien versterk je er een sfeer van agressie en onbegrip mee.Paulus0013 zei:Tja... Dat is hun probleem dan toch? Het maatschappelijke verval roep ik dan altijd.De meesten nemen het persoonlijk en offensief op.
Waar is de tijd dat men zich nog schaamde als er wat mis ging? Tegenwoordig krijg je een grote bek ipv een bedankje.
Zou het je graag in detail uitleggen, maar dat wordt wat langPaulus0013 zei:Omdat men totaal niet meer open lijkt te staan voor kritiek. Alles draait tegenwoordig om men zelf en de rest zoekt het maar uit. Mag iemand mij eens uitleggen hoe dat toch komt.Sowieso reageert de mens meestal aggressief als hen verteld wordt dat ze iets fout doen, niemand wil betrapt worden, iets fout doen en gekleineerd worden
Precies, daar zeg je het zelf ook. En dat is precies het probleem, want de motivatie van de meeste mensen om iemand aan te spreken is meestal alles behalve maatschappelijk en vooral uit frustratie - en dus meestal emotioneel en in de verkeerde vorm. En daarom meestal kinderachtig, want net zo egoistisch als de "foutenmaker".Paulus0013 zei:Maatschappelijk gezien is het juist wenselijk dat we elkaar op fouten wijzen. Enkel de manier waarop zou onderwerp van discussie moeten zijn.Persoonlijk vind ik eigen rechter spelen in het verkeer door anderen te "wijzen" op hun fouten nogal kinderachtig.
LoveMyJeep zei:Als je iemand aanschreeuwt met zaken als "kan je niet uit je doppen kijken idioot, ik had voorrang" ...
LoveMyJeep zei:Dat is ook meteen het belangrijke verschil tussen het cassierevoorbeeld en de beller, iemand die uitflipt tegen een cassiere bedreigt direct iemand persoonlijk, iemand die in de auto zit te bellen niet, dat is veel algemener en vaak ook niet bij volle besef van de consequenties. Draai een situatie maar eens om als je wat overkomt. Wordt je afgesneden of neemt iemand jouw voorrang, denk dan eens over hoe jij dat zou ervaren als je de "dader" bent. Want overkomen doet ons dat allemaal, "dader" zijn, gewoon omdat we een fout maken. Soms zelfs zonder het in de gaten te hebben.
TYN zei:Een indirecte bedreiging is natuurlijk minder erg dan een directe, maar het blijft een bedreiging. Dat 'daders' soms zelfs niets in de gaten hebben doet daar niets aan af. Vooral op de motor ben ik daar zeer gevoelig voor. Want 'een klein foutje' van iemand, kan onder de foute omstandigheden heel snel omslaan in een enkeltje ziekenhuis voor mij. Een ongeluk is heel snel gebeurd. Het is te makkelijk om dan te denken 'stel je niet aan'.
Stel ik laat 'meneer de beller' níet mijn ongenoegen blijken. Vervolgens rijdt hij een paar kilometer verder met een enorme klap achter op een Seicento met een baby achterin, omdat hij te laat was met z'n noodstop. Dan ben ik blij dat ik wél even getoeterd heb. En dan kun jij dat niet nuttig of iets dergelijks vinden, ik vind dat iemand die verkeerd bezig is en daarmee indirect de levens van anderen bedreigd altijd op zijn gedrag moet worden kunnen aangesproken.
TYN zei:@wibi
Het is wat anders als je vuur met vuur gaat bestrijden. Daar is in het verkeer geen plaats voor en is ook daarbuiten vaak niet de te prefereren oplossing. Maar dat laat onverlet dat als je mensen op een normale manier op hun gedrag kunt aanspreken, dat je dit m.i. zeker niet moet nalaten, ook al vind jij dat 'kleutergedrag'.
LoveMyJeep zei:Je zegt zelf al, je wil je ongenoegen uiten. Alleen die insteek geeft al aan dat het geen maatschappelijke correctie meer is maar een uiting van jouw frustratie over anderman's gedrag. Die beller zal echt niet stoppen met bellen en dus gewoon op die Seicento klappen als dat zo moet zijn...
Ik weet zeker dat mij niet veel kan overkomen en dat kan jij met deze instelling niet zeggen
wibi zei:Je weet de omstandigheden niet en kan/mag daar dus niet over oordelen. Ik weet een weg in een stad waar ik straks naar toe ga waar je de 120km/u makkelijk haalt en waar je maar 50km/u mag rijden. Persoonlijk ken ik de omgeving daar niet...
het spijt me zeer, maar omstandigheden hebben hier geheel niets mee te maken. Je kan onder geen beding goedpraten dat iemand 120 binnen de bebouwde kom rijd, ik kan niet begrijpen met welke reden je denkt dat het is goed te praten. Ik kan dat niet begrijpen. Er zijn dingen die je gewoonweg niet doet en of die jongen nu 18 is zonder ervaring of 36 met 18 jaar rijervaring, het is niet goed te praten. Wat mij betreft blijft hij lange tijd zonder rijbewijs zitten. Werkelijkwaar onvoorstelbaar, ik heb er geen goed woord voor over (die jongen dan, niet per se voor wibi).wibi zei:Je weet de omstandigheden niet en kan/mag daar dus niet over oordelen.
Soloman zei:Ik vind gewoon dat je je aan de regels moet houden. Vanmorgen iemand op de radio "100 op de A2 is autootje pesten". Zijkerd. Was je weer te laat thuis?:T
Als je dat vindt moet je de juiste kanalen zoeken. Ook als je vindt dat je 120 door de stad mag bleren is dat je goeie recht (doen is een tweede), maar kaart het eerst aan bij de regering. Die zien je graag komen. Ze hebben het al moeilijk genoeg.
Die ga ik nog krijgen van de OvJ (of de rechter) over een tijdje lijkt mij. Voorlopig mag ik gaan fietsen.Carkiller zei:Kreeg je een bekeuring?![]()
Waarom? Nou misschien omdat je er van kunt leren? Misschien doet iemand anders wel iets raars, maar komt dat voort uit iets anders (bv mijn gedrag, omdat er iets gebeurde etc.). Als je van een ander het hoe of waarom niet weet, dan kan je er ook niet over oordelen.Waarom? Waarom moet je weten wat de reden is dat iemand een bepaalde fout of actie maakt? Omdat JIJ wil weten wat er in die ander omgaat?
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Je kunt beiden leren van een situatie als je deze bespreekt. Sterker nog, je kunt zelfs tot andere inzichten komen. Zolang je er voor openstaat tenminste.Dan heeft het dus totaal geen maatschappelijke reden, maar een puur egoistische
Tja zo denk jij erover. Ik vind dat je dan wel erg negatief denkt.Bovendien zal het vrijwel nooit gebeuren dat er twee partijen stoppen met allebei in gedachten eens "gezellig te converseren over het verkeersgedrag", dat zal altijd erom gaan de ander eens flink de les te lezen en dus gepaard gaan met de nodige agressie - verbaal danwel fysiek.
De acceptatie is er vaak al door er op te anticiperen. En natuurlijk stop je niet voor ieder dingetje om uitleg te vragen. Dit gaat ook niet altijd.Waarom niet gewoon accepteren dat een ander een fout kan maken (net als jij) of iets kan doen wat eigenlijk niet mag? Wil jij op al je fouten terecht gewezen worden?
Je kan ook even ademhalen en beredeneren dat zo iemand op die manier reageert vanuit emotie. In plaats van dat je je meteen aangevallen voelt. Daarnaast als je meteen een grote bek terug geeft, getuigt dat ook van weinig fatsoen, want die ander heeft wel gelijk op dat moment. Dat is het niet netjes uit is geen reden om hem weg te zetten als een idioot. Je bent immers zelf de idioot die een fout heeft gemaakt.Als je iemand aanschreeuwt met zaken als "kan je niet uit je doppen kijken idioot, ik had voorrang" jaag je iemand direct de verdediging in want je valt hem aan. De reactie zal navenant zijn, want niemand wil zich de les laten lezen.
Dat is jouw negatieve aanname daarover.Bovendien, zoals ik al schreef, zal iemand die stopt om op een parkeerplaats met een andere verkeersdeelnemer te "praten" over het gebeurde niet de mindsetting hebben rustig en beleefd te praten. Dus agressie en alle mogelijke gevolgen daarvan zijn voorgeprogrammeerd.
En dat slaat soms ook compleet door in het onredelijke.Dus wordt men agressiever als het gaat om het beschermen van wat men als de eigen vrijheden ervaart
Prive bericht?Zou het je graag in detail uitleggen, maar dat wordt wat lang
Vaal leidt dit juist tot meer agressie. En daarnaast is het eigen rechter spelen en niet zozeer iemand ergens op wijzen.Probeer dit eens op te lossen door wat langzamer te gaan rijden. Dan snapt de bumperklever ook wel dat hij/zij te dicht op je rijdt ZONDER dat dit tot meer agressie leidt.
Moderator
deWit zei:Ahum, 120 km/uur door de bebouwde kom, dat is meer dan dom. Dan heb je echt niets geleerd van je rijlessen.
Nou dat gaat prima hoor...ik zal maar niet zeggen met welke snelheid ik dat heb gedaan.
Spijt van? Nee
Moderator
Soloman zei:En 200km/u ? Met een C3 op LPG ? Gaat niet lukken vrees ik..
De "veel duurdere Camry" kan het wel
(sorry ik kon het niet laten Wibi:T)
wibi zei:Jij zat in zijn dode hoek waarschijnlijk en heeft je niet gezien. Dan is een foutje zo gemaakt. Wist je trouwens dat als je ingehaald wordt niet mag versnellen ?