Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

TYN zei:
Het gaat hier nu net niet om de regeltjes R-W, die kent Sani denk ik wel. Defensief rijden betreft juist het te allen tijde kunnen oplossen van fouten van ánderen.

Snap ik wel maar een brommer/scooter is toch wel wat anders dan een motor en zo zullen anderen dus ook op je reageren.

Dat klopt. Een cursus defensief rijden lijkt me dan ook wat nuttiger dan een motorrijles.

Ik heb ook een niet zo chique actie uitgehaald vanmiddag hier: https://goo.gl/maps/Jp0a6
Meestal lukt het wel netjes ervoor in te voegen, maar ik zou en moest die Dacia Logan inhalen die maar 70 reed. Dat ging dus eigenlijk net niet...

Schaam je Terence.;)

Ik heb vandaag rechts ingehaald omdat mijn voorligger weigerde een baantje naar rechts te gaan.
Hierna was meneer boos en ging vol op het gas om mij te achterhalen.

Gelukkig was ik met de Sub, dus niet meer terug gezien.:T

Per gistermiddag zijn petjes in een 'ster' ook aso's. Man man.

Ik kwam gister terug uit België voor m'n werk en op de A15 reed er een C200 CDI voor me. Drie gasten erin, alle drie voorzien van pet.
Ik wilde wat meer doorrijden als de toegestane 120, dus na even wachten kon ik er langs op. Niks aan de hand, gewoon normaal rijgedrag van beide.

Vervolgens zie ik ze aansluiten en gingen ze pogingen doen bij te blijven. Nouja, sorry, maar dat lukte ze natuurlijk niet. Goed, ik maakte me er niet druk om verder. Reed lekker mijn eigen tempo. Op een gegeven moment werd het weer drukker. Ze gaan naar rechts in een poging me rechts voorbij te gaan. Gefrustreerd denk ik of 'kijk, we kunnen je lekker wel inhalen'. Naast me reed een lesauto, en nadat zij net iets voor me rechts reden ging de knipper uit en BAM vol naar links. Al uitwijkend, toeterend en met groot licht reed ik op het smalle stukje naast de linker baan om enige schade te voorkomen. Wat een hufter(td). De instructeur in de lesauto reed inmiddels naast me en met wat gebaren uitwisseling duidelijk ons idee erover gewisseld. "mafkezen, laat ze maar gaan" etc.

Nouja, het was te druk om ze nog even op hun nummer te zetten, had ook geen nut verder. Maar toen ze eenmaal naar rechts gingen. (ze moesten blijkbaar de afslag hebben), kwam ik weer naast ze rijden. Even een vriendelijke 'Ben je niet goedwijs' gebaar gemaakt. Maar de bestuurder was meer van het 'Kom dan' middelvinger type. :S

Knetter gestoord sjonnie-volk dus(td)

Carkiller zei:
Schaam je Terence.;)

Ik heb vandaag rechts ingehaald omdat mijn voorligger weigerde een baantje naar rechts te gaan.
Hierna was meneer boos en ging vol op het gas om mij te achterhalen.

Gelukkig was ik met de Sub, dus niet meer terug gezien.:T

Dat doe ik inmiddels een aantal keren per dag :(

Rechts inhalen is standaard op de A2....

Laatst ook een verdrijvingsvak gepakt. Ik reed op met de Ferrari met wat Porsches en stond links als 4e voor het stoplicht. Busje vooraan trok vlot op en ging naar rechts de 2 Porsches voor me gingen erlangs en ik dacht dat ook te doen. Alleen toen was er ineens een verdrijvingsvlak....

Van de week, zo rond een uur of 21.30, reed ik van het KKP over de Oranjesingel richting de Berg en dalseweg. Terwijl ik voor het stoplicht ter hoogte van de Prins Bernhardstraat sta hoor en zie ik uit de richting van het Trajanusplein een ambulance komen, hetgeen niet zo moeilijk is met zo veel blauwe lampen op het dak van zo'n ding.

Iedereen maakt netjes ruimte en nog voor het groen wordt voor ons geeft de ambulance al richting aan dat die voor ons langs wil afslaan de Prins Bernhardstraat in. Dus als het groen wordt trek ik niet op. De koekenbakker achter mij zit blijkbaar niet op te letten want nog geen 3 seconden nadat het groen werd begint meneer te toeteren en te gebaren. Pas toen de ambulance al op de kruising reed hield hij daar mee op.

Volgens mij heeft dat figuur gewoon zitten slapen, ik zat die ambulance op dat punt al een paar honderd meter in de gaten te houden en hield er allang rekening mee dat die voor mij langs wilde gaan afslaan. Een beetje Nijmegenaar weet dat dat de kortste route naar het Radboud UMC is, dus daar houd je rekening mee. Ik vraag me af of die malloot dacht nog wel even voor die ambulance langs te kunnen.

Gisteren tijdens een kort ritje van een half uur in mijn eigen woonplaats.

Ik reed op een weg waar een auto naderde van rechts maar aangezien daar haaientanden stonden had ik voorrang. Uiteraard hield ik er rekening mee dat, ondanks dat ik duidelijk verlichting voerde en geen knipperlicht aan had staan, hij toch wel eens door zou kunnen rijden. Even het leek het erop dat dit inderdaad zou gebeuren, maar toen zijn halve neus al over de tanden heen stonden wist 'ie toch nog de rem te vinden.
Even later reed ik rechtdoor op een kruispunt en aan de overkant stond een auto voorgesorteerd om linksaf te slaan. Net op het moment dat ik wilde passeren leek het erop dat ze door me heen wilde gaan want ze trok opeens op, om vervolgens weer een ruk aan het stuur naar rechts te geven. Het aparte is dat ze nog een paar meter door moest rijden want anders was ze gaan spookrijden, dus die beweging kwam ook nogal onverwachts.

Vorige week reed ik trouwens op de snelweg tussen twee kamikaze motorrijders. De voorste vond het namelijk verstandig om een wheelie te trekken en vervolgens, 100 km/u rijdend, de hele tijd achterom te kijken om te zien waar zijn kameraad bleef. Die kon niet zo snel naar zijn maatje komen aangezien ik net een auto in had gehaald en vervolgens de voorste motorrijder in de gaten bleef houden, om te zien of 'ie niet onderuit zou gaan. Maar daarbij was ik dus even afgeleid en aan het linksplakken maar dat werd me natuurlijk vrij snel duidelijk gemaakt toen de achterste motorrijder mij rechts inhaalde.

Vandaag op de A28, ergens tussen Strand Horst en Zwolle: ik haal in (ik rijd 120, mijn 'inhaalslachtoffer' net iets boven de 110 gok ik), wat makkelijk kan, omdat de eerstvolgende auto op de inhaalstrook een heeeeel eind achter me zit. Tijdens het inhalen zie ik dat de auto achter mij met een angstaanjagend tempo dichterbij komt, ik rijd op dat moment iets harder dan 120. Tegen de tijd dat ik klaar ben met inhalen en weer naar rechts stuur, knalt mijn achterligger met zeker 170/180 tussen mij en de vangrail door, enkele centimeters van mijn buitenspiegel! Ik schrok me helemaal rot. Wat een achterlijke kamikaze-actie! Het blijkt een oudere BMW coupé te zijn met drie stekelharige pubers erin. Vervolgens komen ze achter een ook inhalende Suzuki terecht, die niet aan de kant gaat (omdat die nog aan het inhalen is). Daar gaan ze vervolgens op enkele centimeters achter zitten drukken, nadat ze vol in de remmen moesten. Even later duiken ze naar rechts de eerstvolgende afslag af, en zijn ze uiteindelijk niets opgeschoten met hun stompzinnige rijgedrag.

Ik kon eigenlijk niet eens kwaad worden om deze onbenullen, was alleen gevuld met verbazing over zoveel domheid. Heb wel het gevoel dat ze zich eerdaags een keer doodrijden als ze dit dagelijks doen.

Ik trof zaterdag in Breda een spookrijder.
Stond achter iemand bij het stoplicht en zag opeens wit licht onze kant op komen. Vrij apart, want de wegen daar zijn gescheiden met wat bosjes.
Mijn voorganger rijdt weg bij het stoplicht, maar stopt bijna weer direct omdat meneer de spookrijder nog steeds onze kant op rijdt.
En dan komt er het moment dat voorganger en spookrijder onduidelijk worden naar elkaar en allebei tegelijk proberen weer te gaan rijden en weer gaan remmen.
Vervolgens passeert spookrijder voorlangs en rijdt blind de juiste weghelft weer op. Daarbij sneed ie nog wel even iemand af, die kon echt vol in de ankers. *-)

Vandaag, A12 richting Arnhem, op knooppunt Oudenrijn, daar waar er even zes rijstroken zijn, die kort erop verdeeld worden in 2x drie.
Ik reed op de vijfde rijstrook, en haalde een Saab in (ik schat dat ik 110 reed, hij reed maximaal 100). Toen ik bijna naast hem reed, begon meneer naar links te knipperen. Omdat ik mij afvroeg of ik soms in zijn dode hoek zat, gaf ik een signaal met de claxon. Meneer leek hier niet van gediend, gezien de nonverbale signalen die hij later uitzond... Hij bleef gelukkig nog wel even op zijn eigen rijstrook.

Ahum, het leek een gevalletje: ik knipper maar vast en zie wel wanneer men voor mij aan de kant gaat. Verder hoefde hij totaal niet op te schuiven, want voor hem was minstens 200 meter lege rijstrook. Hij vreesde waarschijnlijk verkeer van rechts...

Ok, ik begon inderdaad rechts te tellen...
Dan reed ik dus op de tweede en vond meneer dat hij daar ook moest rijden.

Van de week iemand gezien die het niet kon hebben als een B-segmenter hem inhaalde... Zo irritant. Grotere auto's liet hij inhalen en als een kleiner exemplaar in wilde halen trapte hij gauw het gas in. En ja, mijn Yaris legt het dan echt af tegen een dikke Benz. Kunnen ze wel tegen een kleintje :(

Gisteren een mazda met slecht afgestelde Xenon die zat te pushen, heeft die gast nou echt niet door dat als je zo dicht achterop iemand zit en je hem verblind ze hun snelheid omlaag moeten brengen omdat ze weinig zicht meer hebben.........

Normaal maak ik niet veel mee onderweg...maar vandaag....ik rij over de Amerongse berg naar mijn werk en terug uiteraard.

Vandaag op de terugweg kom ik eerst een wielrenner tegen die bergop een trekker inhaalt...ik heb mijn nwagen bijna stil moeten zetten om hem niet op de motorkap te laten belanden......even verderop kom ik een melkwagen met aanhanger tegen die ook bergop een fietser inhaalt...dat was even het gras induiken.

Over die route gesproken.....even verderop zit er een tunnel onder de A12 door die vroeger geschikt was voor voertuigen tot 3.60 hoog. Nu is de A12 breder daar en is het tunneltje uitgegraven zodat je er met 4 meter hoog nog makkelijk kan passeren..leuk voor de vrachtwagen, minder leuk voor het overige verkeer..de weg is niet bijzonder breed over de Amerongse berg..gewoon geniaal. Ik hou mijn hart vast als het weer zomer wordt en al het wielren en mountainbike geweld weer losbarst.

Ja hoor, ik denk ik doe een blokje om. Ik rijd de A16 op richting de Moerdijkbrug en wat valt me op? Rechts leeg en links leeg, mensen reden weer eens massaal in de middelste rijstrook. *-)
Voor het invoegen gingen 2 stroken naar 1. Dus ik laat ruimte voor me voor degene links van me. Die komt me ook netjes voorbij om die ruimte te nemen... tenminste dat had ie moeten doen. Nee hij reed eerst nog even links door over het verdrijvingsvlak. En niet eens om degene voor me in te halen, nee zomaar?

Vandaag moest ik in de avondspits van Zwijndrecht terug naar Den Haag en bij het Terbregseplein was de vrachtwagenbaan dicht vanwege een ongeluk. Ik vond het ergens al opvallend dat er geen pijlwagen stond, maar goed, het stond duidelijk met kruizen aangegeven. En ja hoor, even later rijdt er doodleuk een vrachtwagen de baan op. Voor zover ik kon zien, leek er ook geen blokkade te zijn. Totdat ik een tijdje later de vrachtwagen stil zag staan achter een hulpverleningsvoertuig vlak bij de invoegstrook naar de hoofdrijbaan, waar kennelijk een kop-staartbotsing had plaatsgevonden. Hoe dom en/of blind en/of naïef kun je nou zijn?
icon_facepalm.gif

@ Wouter82: ik heb geen idee, ze nemen het risico op 180 euro gewoon of denken "maar dat is toch niet voor mij, ik kan hier prima rijden!".
Om daarop aan te sluiten hetvolgende:

Vanochtend reed ik vanaf de A9 de A1 op richting Amersfoort. https://goo.gl/maps/2zWi1
Op rijstrook 1 komt een Golf 5 aardig hard voorbij, gok iets van 120-130.
Ik reed 108 op de CC en ging naar links. Rustig de CC eraf en de Golf mindert amper vaart, denk iets van 110 ofzo.
En toen brak zo de achterkant uit, meneer stuurde nog tegen, teveel, weer de andere kant op en belandde met de voorzijde in de rechter vangrail (1 auto ontwijkend), daarna de zijkant van de auto ertegenaan en daarna schiet ie vrolijk de A1 op :O
Eindigend dwars over rijstrook 3 en 4...https://goo.gl/maps/fb5if

En daar komen ze dan met 100 uit de bocht en over de A1 aan...niemand geraakt, ik kon op tijd remmen (had gewoon een voorgevoel) en al het verkeer heeft m ook ontweken. Uiteindelijk ging het verkeer uit de bocht langzamer rijden en kon ik m ervoor gooien om de auto naar de vluchtstrook te krijgen.

Daar had ik natuurlijk wel bereik met t-mobile maar was het NIET te doen om verbinding te krijgen (20 minuten geprobeerd) en dus maar 112 gebeld voor assistentie van Rijkswaterstaat + berger. Kreeg netjes een fijn rood kruis voor rijstrook 5, en daar komen we weer bij jou stuk: ik had zo 2000 euro kunnen vangen in 10 minuutjes!

Gisteravond had ik weer een lekker wtf moment.
Ik reed op de ring bij Utrecht, daar is men aan de weg bezig (of tenminste dat is de bedoeling). Dus je mag daar minder hard, smallere rijstroken op sommige plekken, je kent het wel
Opeens komt iemand zichzelf achter mij opdringen. Dat op zich is niet raar, maar het bleek iemand met een caravan.
Verderop richting Harderwijk heb ik hem er langs gelaten en toen werd het interessant... 100... 110... 120... 130... 140... wtf 150...
Gemiddeld reed ik zo'n beetje 140 en dan kon ik hem bijhouden. Bij het inhalen van een vrachtwagen kreeg ie nog even groot licht.
Meneer caravan sneed op sommige stukken ook de bochten in, had 2 banen nodig en gaf geen richting aan.
Nu heb ik zelf op zich niets tegen mensen die te hard rijden, maar als een caravan gaat bitchen levert dat wel een iets ander probleem op, dan wanneer je enkel met je auto vol in de ankers moet. Eigenlijk vind ik het not done met zo'n combinatie zo hard te rijden.

Vandaag ook weer flink wat snelweg gereden. Waar ik me wederom het meest aan heb gestoord is het verkeerd gebruik van knipperlichten van anderen. Mensen die al richting aangeven terwijl er nog een doorgetrokken streep is, mensen die richting aangeven als ze naast me rijden. Je zou er van kunnen schrikken als je denkt dat iemand je niet gezien heeft.

Gisteravond in deze verschrikkelijk scherpe bocht een dame ingehaald die volledig over de vluchtstrook reed. Toen ik er voorbij was kon ik goed zien dat ze druk was met een verzamelhoesje met CD's. Wat hebben mensen toch met bochten afsnijden? Hebben ze nog niet door dat je in de buitenbocht meer snelheid kan houden?

Altijd feest...vandaag ook weer eens:

Ik rij op de A2, A9 komt invoegen: knipper aan en gaan. Ow wacht er rijdt iemand...is het zo moeilijk over je schouder te kijken?

Verder binnendoor in Amstelveen: bestelwagen doet 1x zn knipper naar licht aan en gaan daarna niet. Prima. Na 30 seconden gaat ie ineens naar links zodat de auto voor mij en ik vol in de remmen moeten. Ik ga op de toeter, gaat ie midden op de weg stilstaan en uitstappen. Ben er maar met een boog omheen gereden, wat een loser.

Vrachtwagens hebben er ook nog weleens een handje van om plots richting aan te geven. Nu is het voor hen vaak wel wat lastiger om voldoende ruimte te vinden,dus ik kan me er wat bij voorstellen, maar het is nog steeds niet de bedoeling op die manier ruimte af te dwingen.
Anderzijds merk ik ook regelmatig dat diezelfde vrachtwagens het wel kunnen waarderen als je ruimte voor ze maakt, vooral in drukke situaties.
Doorgaans houd ik van doorrijden en dat doe ik veelal op links. Als ik op rechts met de stroom meekachel, dan probeer ik vrachtwagens meestal wel ruimte te geven, auto's niet, die kunnen makkelijker anticiperen.
Vandaag nog een mongool in een Lupo 3L met het verkeersinzicht van een pannenkoek.
Ik reed al kort op mijn voorganger, omdat ie hem er net voorgooide. Achter me reed een Volvo en daarachter was veel ruimte. Nee meneer Lupo moest persee tussen mij en mijn voorganger de afrit nemen. Richting aangeven en ook lekker naar rechts komen om hem er tussen te drukken. Die Lupo reed daarvoor nog achter die Volvo. Dus hij kan ook vooruit kijken en zien dat het daar drukker is en het gat nemen dat hij achter die Volvo had.

Ooow dit was gewoon een categorie B van een bedrijfje hoor. Maar hij deed 1x heel kort zn knipper aan en verder niet, reden gewoon door, 2 rijstroken. En ineens gaat ie naar links, terwijl wij daar rijden achter elkaar. Ja hallo...

Ik probeer vrachtwagens en soms bussen altijd wat ruimte te geven, waarderen ze altijd wel (tu)

Juist!

En veel idiote acties kunnen gelukkig gemakkelijk opgevangen worden door een beetje meer van elkaar te accepteren. Niet dat ik idioot rijden goed wil praten, maar soms zie je mensen die zo belachelijk reageren op de idiote actie van een ander dat ze zelf ook idioot gaan doen.

Iemand snijdt je per ongeluk (tja, even de dode hoek vergeten, is idioot, maar ik durf niet te zeggen dat ik het nooit doe...) en daarom ga je de komende kilometer maar op zijn bumper hangen.
Iemand staat verkeerd voorgesorteerd bij de verkeerslichten en wil er nog even tussen. Niet toelaten natuurlijk maar flink op je claxon gaan hangen en naar je voorhoofd wijzen.
Etc.

Ach, doe een beetje rustig. Wie nooit fouten maakt moet zich afvragen of hij wel een mens is.

Paulus0013 zei:
Vandaag ook weer flink wat snelweg gereden. Waar ik me wederom het meest aan heb gestoord is het verkeerd gebruik van knipperlichten van anderen. Mensen die al richting aangeven terwijl er nog een doorgetrokken streep is, mensen die richting aangeven als ze naast me rijden. Je zou er van kunnen schrikken als je denkt dat iemand je niet gezien heeft.

Daar heb ik heel erg aan moeten wennen sinds ik in België beroepschauffeur ben. Dat is hier de gewoonte, wordt zo aangeleerd en aanvaard op het praktijkexamen. Erg vervelend, vroeger toeterde ik maar niemand snapte waarom. Ik heb het maar opgegeven, ik rijd gewoon door (op de snelweg dan, als iemand een parkeervak verlaat wil ik wel eens joviaal zijn).

Vandaag wel wat idiote acties, maar niet heel bijzonder. Alhoewel, een Passat waarvan de achteruitrijdlichten constant brandden en dit met 120km/u op de snelweg? Vreemde storing, 't geeft een raar gezicht. Kan wel wat dingen van vandaag noemen: onnodig gebruik van mistlampen (voor: vaak, achter: een keer of vier, seinen had geen zin), geen richting aangeven op de rotonde terwijl ik duidelijk sta te wachten, geen voorrang van rechts verlenen, een lessertje dat de Polo 'm er zo voor gooide terwijl ik tegen de 130km/u reed, het blokkeren van een kruising, zulke dingen.

Ah er schiet me nog iets te binnen! https://maps.google.nl/?ll=51.039589,3.738061&spn=0.002688,0.006534&t=h&z=18&layer=c&cbll=51.039817,3.738186&panoid=cE9ev91cDlRvW-RbUPpe7Q&cbp=12,222.27,,0,-6.08 Wegens werkzaamheden zijn hier geen vier, maar slechts twee rijstroken. Dit geeft enorm lange files, ook buiten de spits. Ik zat dus - een mens moet wat - even op twitter te kijken. Ik kijk weer even of er al gereden wordt (met 4 auto's door groen per anderhalve minuut vlot het niet zo) en ik zie nog net een auto me over de stoep (rechts) inhalen en hem er zo voor gooien. Tsja, bizar vooral. Ik was echt verbaasd van de loosheid van deze actie.

@Terence: heftig man, je schrok je vast rot?

Ow die straat ken ik nog ook. Ik ben daar eens bij iemand blijven logeren. Volgens mij ook exact op de plek van je link.

De regel is hier toch echt dat je pas richting aangeeft als je je daadwerkelijk gaat verplaatsen, dus niet om ruimte af te dwingen. Normaal gesproken kijk je vóór dat je je gaat verplaatsen of er ruimte is. Geen ruimte, geen reden om knipperlicht te gebruiken.
Een andere regel bij ons is dat je voorrang verleent als je van rijstrook wisselt.
Alleen daarom al kan het niet zo zijn dat knipper = voorrang. Dat strookt dan totaal niet.

Paulus0013 zei:
Ow die straat ken ik nog ook. Ik ben daar eens bij iemand blijven logeren. Volgens mij ook exact op de plek van je link.

De regel is hier toch echt dat je pas richting aangeeft als je je daadwerkelijk gaat verplaatsen, dus niet om ruimte af te dwingen. Normaal gesproken kijk je vóór dat je je gaat verplaatsen of er ruimte is. Geen ruimte, geen reden om knipperlicht te gebruiken.
Een andere regel bij ons is dat je voorrang verleent als je van rijstrook wisselt.
Alleen daarom al kan het niet zo zijn dat knipper = voorrang. Dat strookt dan totaal niet.

Leuke woordspeling.:) Toevallig dat je die straat kent trouwens zeg!
Ik weet dat dat de regel is, maar als niemand of weinigen die hanteren? Hetzelfde geldt voor voorrang van rechts, dat is hier (BE) veel minder ingeburgerd (zeg ik met toch een aardige dosis ervaring met stadrijden in Nederland).

Bij sommige weefvakken met daarvoor een doorgetrokken streep kan het wel handig zijn om bij de doorgetrokken streep alvast aan te geven dat je van baan wilt gaan wisselen zodra de blokmarkering begint. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om te kijken of het eventueel zou kunnen (m.a.w. als die doorgetrokken streep er niet had gestaan had je van baan gewisseld zonder iemand te hinderen) en dan alvast richting aangeven. Dan schrikt er ook niemand en het geeft wat duidelijkheid. Uiteraard nog een keer kijken als je de doorgetrokken streep voorbij bent...

Nee dat kan niet, omdat je niet over die doorgetrokken streep mag rijden.
En het wordt er juist niet duidelijker op als je richting aan gaat geven op momenten dat je je niet kan of mag verplaatsen.
Je kan dan nog altijd de indruk wekken dat je alsnog over die doorgetrokken streep gaat rijden. Of anderzijds, dat je direct na de doorgetrokken streep opzij gaat. Terwijl anderen je tot die tijd eigenlijk gewoon nog mogen passeren aan de andere kant van die streep.

Paulus0013 zei:

Belgisch knipperen, ja

Ik geef lekker ruimte voor de vrachtwagen, maar die wil daar geen gebruik van maken.

Die bus is lekker lomp ook zeg. Op zich is er plek zat voor je, maar toch moet ie nog even bijna je voorbumper er af rijden.

Beide bussen. Je had de ruimte achter me moeten zien bij die touringcar, maar nee nog voor het eerste blokje naar links gooien!

Wat is er zo verkeerd aan om bij de doorgetrokken streep alvast richting aan te geven bij het invoegen op een weefstrook?
Als het druk is en ik zie iemand die wil invoegen geef ik diegene alvast de ruimte. Heb dat liever dan dat ze wachten tot de blokmarkering begint, richting aangeven en hem er tussen wurmen. Ik geef zelf ook altijd vlak voor de blokmarkering richting aan en mensen geven je mooi de ruimte.

Heb nog nooit gezien dat iemand hem zo over de streep heen smijt en om zoiets te verwachten slaat ook nergens op vind ik.

Ik heb het helaas meer dan eens gezien. Maar meestal is dat nog onverwachter, want bij een Benz is vaak de richtingaanwijzer buiten gebruik...

Wat er verkeerd aan is heb ik al uitgelegd.
Daarnaast kan je ook prima op andere manieren al vantevoren dingen aangeven.
Ow ja? Ja! Doorgaans ga je kijken. Ik weet niet hoe jij auto rijdt, maar ik zie aan mensen hun gedrag/gebaren ook al veel van wat ze van plan zijn.
Als je dus naast die streep rijdt en 3x over je schouder kijkt, misschien een poging doet tot oogcontact, dan is het ook duidelijk wat iemand wil.

Over de schouder kijken is volgens mij al teveel gevraagd voor sommige mensen, daar kun je niet vanuit gaan. Je ziet heus niet altijd wat men van plan is. Ik ben het met Zevens eens, het Belgisch knipperen hoeft helemaal niet zo verkeerd te zijn. Als mensen knipperen voordat ze wat gaan doen kun je veel beter anticiperen. Niet dat ze daarmee voorrang afdwingen, maar je weet in elk geval wat ze willen en afhankelijk van de situatie kun je daar op inspelen. De Nederlandse manier vind ik ook niet zaligmakend. Veel mensen knipperen pas als ze al bezig zijn aan de manoeuvre. Dan heeft het toch al geen nut meer? Als je al op de blokjes rijdt zie ik ook wel dat je wil invoegen... 8-)

Daar kun je niet van uitgaan? Maar dat is zoals het hoort?! Waar moet ik dan vanuit gaan? Dat iederen als een blinde kip de weg over knalt van rechts naar links of andersom?
Ik zie doorgaans prima wat iemand van plan is. Alleen niet bij mensen die steevast menen als een domme kip rond te kunnen rijden.
Andere manier is zelfs nog om in je rijstrook iets meer naar 1 kant te gaan rijden om te laten zien wat je wilt gáán doen.

Ik heb net uitgelegd waarom je niet altijd kunt anticiperen op mensen die lukraak knipperen. Moet ik dan ook maar lukraak vol op de rem gaan staan als iemand direct naast me plots besluit richting aan te geven?
Ik heb het idee dat je teveel kijkt naar de voordelen en de nadelen niet meeneemt. Het zal ook een puinhoop worden als iedereen maar gaat knipperen in de veronderstelling dat er wel ruimte gemaakt gaat worden. Hell, dat kan praktisch weleens een behoorlijke chaos worden dan.

En hoe ga je de mensen die daadwerkelijk gaan verplaatsen en dus richting aangeven, dan scheiden van de mensen die vrágen om er tussen te kunnen? Want dat kan ik niet ruiken. En dát is nu net waar het om draait en waarom het praktisch niet haalbaar is. Hoe nuttig het soms ook kan lijken.

Er werd hier eerder beweerd dat het in België gemeengoed is. Daar werkt het dan toch blijkbaar..?

Maar je laatste punt snijdt hout: Je weet niet meer wanneer iemand zich daadwerkelijk gaat verplaatsen.

Wellicht is de Belgische manier beter dan de onze. Hier wil het wel eens voorkomen (en dan druk ik mij voorzichtig uit) dat iemand 'hem' er voor gooit zonder richting aan te geven. Maar de stengel voor knipperlichten is een dure optie in Nederland. Er wordt ook zelden richting naar links aangegeven op een rotonde...

wibi zei:
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen een rechte weg...

Rechts ligt de invoegstrook vanaf het viaduct op de achtergrond, dat is de lus op Badhoevedorp van Den Haag richting Alkmaar. Daar schijnt het wel eens vaker mis te gaan ;)

OK..bedankt Wouter. Kom er haast nooit (andere kant van Nederland), dus herkende het ook niet..

Wouter82 zei:
wibi zei:
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen een rechte weg...

Rechts ligt de invoegstrook vanaf het viaduct op de achtergrond, dat is de lus op Badhoevedorp van Den Haag richting Alkmaar. Daar schijnt het wel eens vaker mis te gaan ;)

Bijna bijna, lus van Amsterdam naar Amstelveen A4-A9.
https://goo.gl/maps/iCBLR

Overigens was er ook nog een ambulance opgeroepen, schijnbaar was het toch niet helemaal goed doorgekomen dat er 'geen letsel' was ;)

Was net ook weer lekker.
Wederom een stuk A16 gepakt richting Moerdijkbrug.
En wederom een hele rits auto's (stuk of 6) die in het midden reden. Er was denk ik wel bijna 1km leeg op rechts, maar de hele rits reed doodleuk in het midden. Paar keer met groot licht geknipperd, maar schijnbaar voelde niemand zich aangesproken.
Nog een keer rechts naast iemand gaan rijden, even toeteren en gebaren, maar zelfs dat hielp kennelijk niet.

Later nog even de leenauto van de garage bijna gesloopt. Ik vond die Yp wat lichtvoetig van achteren. Momenteel is er wat nat wegdek.
Ik pakte ergens een bocht zonder te remmen, doe ik met de Delta ook gewoon, en toen schoof de achterkant wat weg. Beetje sturen en gas erop houden (de voorwielen gleden niet rechtdoor nog) en niets aan de hand. (Of vooral lekker remmen van schrik op zo'n moment :O.)
Dus ik dacht even zien of het klopt wat ik denk. Ik rijd vlot een rotonde op, stuur naar rechts en tik lichtjes de rem aan. En hop toen ging het spul direct compleet om van achter. Voordeel is dat het een klein licht ding is, dus dat je zoiets redelijk gecontroleerd kunt doen zonder de as krom tegen de stoeprand te parkeren. Bevestigd ook meteen dat je dus niet op een doordraaier op de snelweg een noodstop wil maken als het regent.
Daarna was het leuk geweest, het is best wenselijk dat ik hem heel weer inlever, al was het maar vanuit financieel opzicht. Ook praktisch is het makkelijker om weer bij de garage te komen.

MWH zei:
Er werd hier eerder beweerd dat het in België gemeengoed is. Daar werkt het dan toch blijkbaar..?

Maar je laatste punt snijdt hout: Je weet niet meer wanneer iemand zich daadwerkelijk gaat verplaatsen.

Ja, het land met een vrij hoog (relatief naar Europese maatstaven) aantal verkeersdoden. Dat komt vast niet volledig ten goede aan het - mijns inziens - idiote knipperen, maar dat zal vast een van de vele factoren zijn (hoe marginaal wellicht ook).
Ik schrik, of vooral schrok, trouwens als ik langs een parkeervak rijd en iemand knippert. Dan kan ik geen kant meer op. Maar bij zo'n parkeervak kan het dubbel zijn, zonder te knipperen kom je in spitsverkeer je vakje echt niet meer af, dan is wat voorrang nemen helaas de noodzaak.
Nee, ik vind 'kijken, dode hoek controleren en dan je knipperlicht aan' de juiste methode. Ik vermoed dat je dan ook minder snel vergeet te kijken, als dit zo'n ingebakken automatisme is.
Invoegers laat ik trouwens zelden voor (met uitzondering van +3.5 ton), zij moeten alle overig verkeer immers voorlaten. Dit leidt geregeld tot ofwel halfgevaarlijke situaties ofwel bestuurders die wild gebaren. En die gebaren tonen mijns inziens niet dat ze mijn goede verkeersinzicht appreciëren.

Even nog een idiote actie: gisteren met stip op 2 binnengekomen in de top 'meest gevaarlijke verkeerssituaties in Gent': een auto die voor een stoplicht stond aan te schuiven schoot plots, zonder richtingaanwijzer (kan blijkbaar ook?) naar rechts. Aangezien ik met zo'n 30km/u hem rechts op het fietspad inhaalde was dat goed schrikken. Ik remde sterk en de Polo gaf gelukkig goed gas. Maar wat scheelde dat weinig.

Idiote acties kunnen soms ook door de matrixborden komen, kwam ik vandaag achter.
Ik reed op de A9, opvallend is dat men allergisch is voor de open spitsstrook op rechts.
Opeens tutututu ambulance zie ik rechts achter me de snelweg opdraaien. Ik reed links.
Fijn, ik rem zodat ie voor me kan, dat had ie goed door.
Jammer dat degene voor me, die op dat moment nog zat ruimte rechts had, het kennelijk niet zag.
Vervolgens lekker achter die ambulance aantuffen B).
Opeens pijl links boven de weg, we moeten naar rechts.
En dan een paar honderd meter verder is opeens de rechter rijstrook afgekruisd en links weer open :S
Wat me meer opviel is dat ruimte maken absoluut niet vanzelfsprekend is. Ik zie nog steeds mensen rechts die geen ruimte maakte voor mensen links die opzij moesten voor de ambulance.

Terug
Bovenaan