Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Wrangler zei:
Hehe neej, want dat hoeft ook niet. :)

Het hoeft idd niet maar ik volgens mij is dit een perfect voorbeeld waarom het nuttig kan zijn. Je had in elk geval sterker gestaan. Neemt niet weg dat die agent überhaupt geen poot heeft om op te staan natuurlijk.

@ Wibi : Volgens mij ben jij de enige.

@ Wouter : dat is vermoedelijk ook de reden, dat hij mij eerst vals beschuldigt (gas bijgeven / opeisen), zijn fout toegaf en vervolgens instapte en wegreed.

Die het bij het rechte eind heeft. Onvoorstelbaar dat dit mensen durven te beweren met droge ogen. Er zijn er zat te vinden die niet kunnen rijden en mijn idee over de gemiddelde chauffeur wordt hiermee bevestigd...

Dus omdat de agent niet uit zijn doppen kijkt, zou Wrangler links moeten knipperen? En als hij nu eens niet 3/4 zou rijden, maar 2/4 en dan dus niet zou linksknipperen? Zou de agent dan opeens wel gedacht hebben dat Wrangler die afrit voorbij zou rijden?

Òf gewoon altijd linksknipperen als je de afritten passeert, elke afrit dus, ongeacht of je 1/4, 2/4, 3/4, 4/4, 3/7 of wat dan ook rijdt (maar dan moet je dat dus ook op een recht stuk weg doen bij zijstraten), òf alleen rechtsknipperen bij het van de rotonde afrijden (zoals het dus ook gewoon moet en zoals bij een recht stuk weg met zijstraten ook gaat).

Wederom een stukje tekst op internet gevonden :

"In het verkeer praten we niet over voorrang hebben, maar enkel over ‘voorrang verlenen’."

De agent zal je waarschijnlijk te laat hebben opgemerkt en dien jij, in dit geval, voorrang te verlenen aan de politie-auto (wat in principe niet zou hoeven) en wordt dit "gelegenheidsvoorrang". Je biedt dus voorrang aan om erger te voorkomen...

wibi zei:

"In het verkeer praten we niet over voorrang hebben, maar enkel over ‘voorrang verlenen’."

En dat is precies wat de agent had moeten doen....

wibi zei:
De agent zal je waarschijnlijk te laat hebben opgemerkt en dien jij, in dit geval, voorrang te verlenen aan de politie-auto (wat in principe niet zou hoeven) en wordt dit "gelegenheidsvoorrang". Je biedt dus voorrang aan om erger te voorkomen...

Te laat opmerken, dat zou kunnen gebeuren idd. Maar volgens mij heeft Wrangler uitermate correct gehandeld door af te remmen en te claxonneren om zo erger te voorkomen. En op deze manier is er dus ook voorrang verleend door Wrangler.

§anitarium zei:
wibi zei:

Te laat opmerken, dat zou kunnen gebeuren idd. Maar volgens mij heeft Wrangler uitermate correct gehandeld door af te remmen en te claxonneren om zo erger te voorkomen. En op deze manier is er dus ook voorrang verleend door Wrangler.

Ik wil net zeggen, en met een toet maak je die gene erop attent dat het voorrang verlenen niet is gelukt!

Mach1 zei:
wibi zei:

Je zegt het goed: "had moeten doen", maar hij deed het niet en dat geeft niemand het recht dan maar zelf voorrang te nemen...

@ Wibi, hoe kan ik de voorrang op eisen als hij voor me op de rotonde stond? Dan heeft hij het toch al opgeëist?

§anitarium zei:
wibi zei:

Uitsekend van Wrangler om dit zo op te lossen. Daar is ook niks mis mee, alleen denken veel mensen dat hij in zijn recht stond door (eventueel) voorrang te nemen en dat is niet juist...

Ik zie niet in waar Wrangler in deze situatie de voorrang opeist. Zoals ik al schreef, dan zou je dus bij iedere afrit stil moeten gaan staan om te kijken of je de geregelde voorrang krijgt? Als iemand door rood rijdt en tegen je aanknalt als jij door groen rijdt, sta je dan ook niet in je recht vanwege het opeisen van voorrang?

Klinkt heel gek, maar je zou een bekeuring kunnen krijgen wegens het niet verlenen van voorrang. Dat zal in de praktijk niet snel gebeuren denk ik...

wibi zei:
Mach1 zei:
wibi zei:

Je zegt het goed: "had moeten doen", maar hij deed het niet en dat geeft niemand het recht dan maar zelf voorrang te nemen...

Dat deed de agent al!

Ken jij alle precieze wetten dan?

Ik heb geleerd om niet klakkeloos door groen te rijden, daarom heb ik mijn rijbewijzen gehaald.

wibi zei:
Klinkt heel gek, maar je zou een bekeuring kunnen krijgen wegens het niet verlenen van voorrang.
In het licht van RVV 63 & 64 klinkt dat inderdaad heel gek. Zo gek zelfs dat als jij nu zou gaan rijden ik een artikel 8 vermoed.

wibi zei:
Klinkt heel gek, maar je zou een bekeuring kunnen krijgen wegens het niet verlenen van voorrang. Dat zal in de praktijk niet snel gebeuren denk ik...

Dus even samenvattend: jij stelt dat als iemand vóór mij een voorrangsweg oprijdt, waardoor ik moet remmen, ík de bekeuring krijg voor het niet verlenen van voorrang? *-)

En dan heb jij het over het niet kennen van de theorie?

Ja, klinkt gek hè ? Iemand die links rijdt stilstaat bij een onoverzichtelijke bocht waarbij jij noodgedwongen vol tegen hem aan rijdt ben jij verkeerstechnisch fout. Jij hebt niet het recht om tegen hem aan te rijden. Je zou er rekening mee dienen te houden en ervoor moeten kunnen stoppen. En dat kon je in dit voorbeeld niet.
Hier ben ik achter gekomen tijdens een verzekeringsakkefietje van een paar honderd euro.
(let wel: dit zal in de praktijk nauwelijks voorkomen, omdat iedereen keurig rechts houdt...)

wibi zei:
Ja, klinkt gek hè ? Iemand die links rijdt bij een onoverzichtelijke bocht waarbij jij noodgedwongen vol tegen hem aan rijdt ben jij verkeerstechnisch fout. Jij hebt niet het recht om tegen hem aan te rijden. Je zou er rekening mee dienen te houden en ervoor moeten kunnen stoppen. En dat kon je in dit voorbeeld niet.
Hier ben ik achter gekomen tijdens een verzekeringsakkefietje van een paar honderd euro.
(let wel: dit zal in de praktijk nauwelijks voorkomen, omdat iedereen keurig rechts houdt...)

Hahahahahahahahahahahaha

Dat niet iedereen dat weet kan ik ze niet kwalijk nemen. Theorie is maar lastig. Denk dat als er een APK voor bestuurders wordt ingevoerd waarbij theorie wordt onderzocht er heel veel mensen hun papiertje (of plastic card) mochten inleveren. Wordt het rustig op de weg en er is geen file-probleem meer. Meteen invoeren !

Geelhoed zei:
wibi zei:
Klinkt heel gek, maar je zou een bekeuring kunnen krijgen wegens het niet verlenen van voorrang.
In het licht van RVV 63 & 64 klinkt dat inderdaad heel gek. Zo gek zelfs dat als jij nu zou gaan rijden in een artikel 8 vermoed.

Geelhoed is zo onder de indruk van die stelling, dat er even niets zinnigs meer uitkomt...:}

wibi zei:
Ja, klinkt gek hè ? Iemand die links rijdt bij een onoverzichtelijke bocht waarbij jij noodgedwongen vol tegen hem aan rijdt ben jij verkeerstechnisch fout. Jij hebt niet het recht om tegen hem aan te rijden. Je zou er rekening mee dienen te houden en ervoor moeten kunnen stoppen. En dat kon je in dit voorbeeld niet.

Leg eens uit? Ik leer graag bij.

Staat er toch ? (laat her er verder bij als maar iedereen op de hoogte is dat er maar heel weinig voertuigen voorrang hebben !)

wibi zei:
Dat jij je op verzekeringsgebied laat afbluffen zegt niet zoveel over de voorrangsregels natuurlijk.

520d zei:
Geelhoed is zo onder de indruk van die stelling, dat er even niets zinnigs meer uitkomt...grinning smiley

Je weet wat artikel 8 is? ;)

Dat gaat over rijden onder invloed toch? Meen iig dat ik hier in de verslavingszorg wel eens vaker artikel 8 heb horen vallen. :}

wibi zei:
Staat er toch ? (laat her er verder bij als maar iedereen op de hoogte is dat er maar heel weinig voertuigen voorrang hebben !)

Zoals het er nu staat, snap ik het niet. Dat ligt ongetwijfeld aan mij hoor.

Als ik me aan de regels houd en in een onoverzichtelijke bocht een tegenligger tegenkom, dan ben ik "verkeerstechnisch" fout als ik niet tijdig kan stoppen en de tegenligger op mij knalt? Is dat wat je stelt? Zo ja, dan is dat voor mij nieuw.

Geelhoed zei:
520d zei:
Geelhoed is zo onder de indruk van die stelling, dat er even niets zinnigs meer uitkomt...grinning smiley

Je weet wat artikel 8 is? ;)

Zeker, het ging mij om de kromme zin naar aanleiding van een opmerking van Wibi die ik niet begreep. Maar ik word inmiddels bijgepraat...;)

Links rijdt is fout, maar moet links in een onoverzichtelijke bocht stilstaat zijn...excuses voor deze fout...

Dus als ik me keurig aan de regels houd en in een onoverzichtelijke bocht op een stilstaande auto klap die ik onmogelijk had kunnen zien, dan is dat mijn schuld?

Weet niet hoe ze het exact formuleren, maar meen dat je in staat moet worden geacht stil te kunnen staan binnen het bereik waar je zicht hebt.

Dan ligt de maximum snelheid dus te hoog.

Of is het de schuld van de wegbeheerder, die moet de bomen/huizen/weetikveelwat verwijderen zodat de bocht overzichtelijker wordt.

Auto-fan zei:
Weet niet hoe ze het exact formuleren, maar meen dat je in staat moet worden geacht stil te kunnen staan binnen het bereik waar je zicht hebt.

Tja, en dat is in een onoverzichtelijke bocht lastig....

520d zei:
Auto-fan zei:

Tja, en dat is in een onoverzichtelijke bocht lastig....
En dat betekent dus dat je je snelheid aan moet passen. Punt is wel dat sommige mensen niet begrijpen dat dat een goede reden is om af te remmen en vervolgens zowat bij je op de achterbank zitten.

Maar zelfs dan voorkom je zo'n ongeluk niet altijd. Het is dus maar zeer de vraag of je daar als "onschuldige" automobilist achteraf de rekening voor krijgt.

520d zei:
Dus als ik me keurig aan de regels houd en in een onoverzichtelijke bocht op een stilstaande auto klap die ik onmogelijk had kunnen zien, dan is dat mijn schuld?
Je bent in de regel fout als je op een stilstaand iets klapt. Al zullen daar ongetwijfeld haken en ogen aan zitten op het moment dat iemand zijn auto parkeert op een manier die verkeershinderlijk is.

Mergelsberg zei:
Je bent in de regel fout als je op een stilstaand iets klapt. Al zullen daar ongetwijfeld haken en ogen aan zitten op het moment dat iemand zijn auto parkeert op een manier die verkeershinderlijk is.

Dat klinkt een stuk realistischer. Het hangt natuurlijk af van de omstandigheden van het geval. In het voorbeeld van die onoverzichtelijke bocht zal de automobilist die stil staat op de rijbaan, meer uit te leggen hebben dan de automobilist die niet tijdig kon stoppen. Maar dat ook de laatste wat uit te leggen heeft, snap ik.

Ik heb het zelf jaren gelden eens meegemaakt toen ik een kopstaartbotsing meemaakte op de snelweg. Voor mij viel er lading van een vrachtwagen als gevolg waarvan een aantal auto's op elkaar botste. Ik was de laatste in dat rijtje en kwam net een metertje te kort, zodat ik mijn voorligger aantikte. Pech dus, naast de schade aan mijn auto en die van mijn voorligger, leverde me dat ook een forse boete op omdat ik de auto niet tijdig genoeg wist te stoppen. Te weinig afstand gehouden dus, in de ogen van politie. Ik heb daar toen nog wel verweer tegen gevoerd, maar men bleek niet gevoelig voor mijn overmachtsargumenten. Flink balen, maar achteraf bezien was dat voor mij wel een les. Vijftig meter afstand bij negentig km was in die situatie dus toch te weinig.

Helaas komt het op het volgende neer: als iemand iets fout doet (planken verliest, verkeerd parkeren in een bocht) geeft je niet het recht om ergens tegen op te botsen. De persoon in kwestie kan alleen beboet worden voor losliggende- en afvallende lading of verkeerd parkeren.
Verkeershinderlijk (zoals het hier genoemd wordt) betaat volgens mij niet. Je kan overal parkeren. Het is de vraag of het mag en er een boete voor kan krijgen. Zoals aangegeven: mocht je in die situatie deze auto zien geeft jou dat niet het recht om er tegen aan te rijden...

wibi zei:
Helaas komt het op het volgende neer: als iemand iets fout doet (planken verliest, verkeerd parkeren in een bocht) geeft je niet het recht om ergens tegen op te botsen. De persoon in kwestie kan alleen beboet worden voor losliggende- en afvallende lading of verkeerd parkeren.
Alweer onzin. Iemand die schade veroorzaakt door rommel op de snelweg te laten slingeren is gewoon aansprakelijk voor de schade. Dat valt niet eens onder het WVW. Als jij bij mij een ruit ingooit krijg je ook gewoon een rekening.

Verkeershinderlijk (zoals het hier genoemd wordt) betaat volgens mij niet. Je kan overal parkeren. Het is de vraag of het mag en er een boete voor kan krijgen.
facepalm.gif

Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

feitcode R 395: een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd:
Bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen, en bestuurders van brommobielen voor zover het de bepalingen van het RVV 1990 betreft; 120 euro

Terug
Bovenaan