Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik ga ook altijd naar de linker baan als ik die mogelijkheid heb.
Vind het ook fijn als mensen mij de ruimte geven en dus geef ik het ook aan hen.

Geelhoed zei:
Boppie zei:
Of jochie`s van 14 die over een rotonde tegen de richting in fietsen.
Staat er bij het fietspad ook een bord "rotonde"?
Meestal niet, en dus is er op het fietspad niet automatisch een voorgeschreven rijrichting.

Ik vergeet erbij te vermelden dat het fietspad gescheiden is van de rijbaan. Deze knul reed tegen de richting in over de baan voor auto`s.

Ik zeg het verkeerd..hij kam de rotonde af en gebruikte daarvoor de rijbaan die tegen hem in ging en bestemd was voor auto`s.

Joël D. zei:
Zal niet de eerste keer zijn dat er iemand, die 100 waar je 120 mag op de linkerrijstrook gooit zonder te kijken.

Helemaal gelijk in, daarom maakte ik in mijn eerdere reactie ook de nuance '(...) naar links te gaan (mits daar niemand rijdt/nadert uiteraard)'.

Alleen is dat natuurlijk geen argument om niet naar links te gaan als daar niemand rijdt.

Waar mogelijk zal ik ook naar links gaan om invoegers de ruimte te geven...ik ga er niet een of andere principekwestie van maken.

Boppie zei:
Ik vergeet erbij te vermelden dat het fietspad gescheiden is van de rijbaan.
Ja dat zijn fietspaden altijd. Daar ging ik ook wel vanuit dus.

Boppie zei:
Ik zeg het verkeerd..hij kam de rotonde af en gebruikte daarvoor de rijbaan die tegen hem in ging en bestemd was voor auto`s.
Ahhhhh!

Regels zijn er voor de veiligheid, maar als de regels breken een veiligere situatie met betere doorstroming oplevert... Preventief uitwijken valt daar wat mij betreft onder. Primaire oorzaak is op dat moment zeer waarschijnlijk dat iemand anders zich niet aan de regels houdt, maar dat gebeurt nou eenmaal... Iedereen maakt fautun.

De magische woorden zijn natuurlijk "waar mogelijk". Als je om brokken te voorkomen moet kiezen tussen hard remmen en uitwijken waar mogelijk heb ik een voorkeur voor uitwijken. Vaak zie je ook wel aankomen of preventief uitwijken de meest verstandige optie is. Als iemand bijvoorbeeld geen snelheid maakt (of niet kan maken) probeer je preventief uit te wijken, desnoods met wat gas erbij om niemand te hinderen. En als dat niet mogelijk is: voet boven de rem, hand boven de claxon en er het beste van hopen. ;) Over het algemeen is het niet noodzakelijk om naar links te gaan, dus dan blijf je lekker rijden waar je rijdt.

Tja, er wordt zelfs op gehandhaafd dus een beetje je eigen keuze of je dat voor een ander overhebt.
Het is heel eenvoudig, uitwijken is niet nodig. Als het rustig is heeft de invoeger alle ruimte om in te voegen, en als het druk is kan jij niet naar links zonder de rest te hinderen.

Verder is het inderdaad wat bat zegt, er zijn lui die denken dat het verplicht is. Zie het filmpje wat ik al eerder postte. En dat is dus het gevaar van jullie goedbedoelde acties.

Als mensen met de correcte snelheid zouden invoegen zou je helemaal niet links hoeven uit te wijken. Uitgezonderd voor vrachtswagens en auto's met aanhangers misschien. Maar er zijn aardig wat mensen die denken dat invoegen met 70 km/h en in de eerste 5 meter van de invoegstrook de correct manier van invoegen is.

Vanmorgen was het weer raak op het takenhofplein. Iemand die de voorgeschreven rijrichting weer niet aanhoudt. Is toch redelijk spannend wanneer je met 3 auto's op een weg af gaat met maar 2 rijbanen en jij bent de middelste. Uiteindelijk maar in de ankers gegaan anders was het fout gegaan. De picasso die links van mij reed maakte de peugeot partner (vd Heijden), die rechts van mij reed, later wel duidelijk dat hij niet was gediend van de peugeots actie. Heb me er verder maar buiten gehouden.
Waarom die peugeot helemaal rechts stond is me nog niet helemaal duidelijk. De picasso en ik waren de eerste auto's bij de stop lijn. En de peugeot reed daarvoor al de hele tijd achter de picasso. Hij had gewoon achter de picasso kunnen blijven.
Het viel me op dat de rotonde bordjes op het takenhofplein en keizerkarelplein zijn vervangen door verplichte rijrichting bordjes.

bericht aangepast: bedankt geelhoed. (y) Moest naar links uitwijken zijn en niet naar rechts

nappa zei:
Als mensen met de correcte snelheid zouden invoegen zou je helemaal niet rechts hoeven uit te wijken.
Uitgezonderd voor vrachtswagens en auto's met aanhangers misschien.
Toevallig! En ook nog naar rechts ook!

Carfanatic zei:
je hebt liever een deuk in je auto?
Dat is wel een beetje het punt natuurlijk. Omdat er mensen zijn die menen dat je naar links moet, komt het wel eens voor dat ik op de een of andere manieruit moet wijken. Meestal is iets bijremmen of gas bijgeven voldoende, soms betekent dat naar links gaan. Ik ben niet uit op aanrijdingen, dus wanneer iemand mij door de verkeerregels te negeren mij in een positie brengt dat een botsing alleen te voorkomen is door hem/haar de ruimte te geven, doe ik dat ook wel - mits mogelijk.

Maar zoals ik al eerder zei: zodra je mensen standaard de ruimte gaat geven, krijg je vanzelf mensen die vinden dat dat zo hoort. Met alle misvestanden van dien.

Los daarvan vind ik het helemaal niet prettig als iemand ruimte maakt. Ik ga ervan uit - zoals de regels zijn en ik het heb geleerd - dat ik een plaatsje moet zoeken tussen de auto's op de rechterrijstrook. Het is dan knap irritant als ik ineens die auto waarvoor ik in wilde voegen "kwijt" ben, omdat ie een baantje naar links is geschoven en op die manier niet zelden juist in mijn blinde hoek terecht is gekomen.

Als je vaak spiegelt zie je hem opschuiven, voor de zekerheid nog een keertje over je schouder kijken en tadaa je zie dat ze het strookje vrij gemaakt hebben voor je.

Hoezo strookje vrijgemaakt? Ik had mijn actie zo gepland dat ik tussen twee auto's terecht kwam waar dat prima paste. Over mijn spiegelgedrag hoef je je geen zorgen te maken, maar ik moet ook voor me kijken, daar rijdt immers ook nog wat. ;) Soms blijkt dan dat een auto tussen spiegelbeurtjes door ineens "verdwenen" is. Het is erg goed bedoeld, maar maakt het er dan helemaal niet veiliger op.

Het veiligst is het als mensen zich gewoon aan de regels houden en zich zo voorspelbaar mogelijk gedragen. Dus blijven zitten waar je zit als van strook wisselen niet nodig is.

Gisteren een chauffeur in een bus: eerst op de rijbaanscheiding van een tweebaans éénrichtingsweg rijden, zodat we allemaal op meneer moesten wachten en daarna besloot hij om zonder te kijken twee banen op te schuiven naar links met veel gerem van ernaast rijdende automobilisten en 3 bijna- ongevallen.
Zo'n kerel moesten ze stenigen. Je zal met je kinderen in de auto zitten en zo'n dwaas drukt je van de weg.:(

Geelhoed zei:
Tja, er wordt zelfs op gehandhaafd dus een beetje je eigen keuze of je dat voor een ander overhebt.
Het is heel eenvoudig, uitwijken is niet nodig. Als het rustig is heeft de invoeger alle ruimte om in te voegen, en als het druk is kan jij niet naar links zonder de rest te hinderen.

Verder is het inderdaad wat bat zegt, er zijn lui die denken dat het verplicht is. Zie het filmpje wat ik al eerder postte. En dat is dus het gevaar van jullie goedbedoelde acties.

Kleine correctie: uitwijken is nooit nodig als iedereen de regels kent en zich daar aan houdt, goed kijkt/inschat en elkaar het licht in de ogen een beetje gunt... Heb jij wel eens dagen gehad waarin niemand zelfs maar een kleinste foutje maakte in het verkeer? Als een ander het niet doet dan doe je het zelf wel...

Het is voor mij trouwens zeker niet altijd een goedbedoelde actie, maar meer levensbehoud. Als ik moet kiezen tussen ad hoc ingrijpen (met alle risico's van dien) of rustig van tevoren inschatten en plannen... De praktijk leert dat er genoeg mensen rondrijden met het verkeersinzicht van een wortel (o.a. de 60km/u invoegers). Daarnaast is er nog de categorie die gewoon fysiek onvoldoende snelheid kan maken en het fenomeen te korte invoegstrook. Als ik daarbij uitwijk en niemand hinder geloof ik nooit dat een agent in zo'n situatie een bekeuring uit zal schrijven.

Helaas helpt het niet om het op (bijna-)aanrijdingen met heftig toeteren aan te laten komen. Daar leren die mensen echt niets van, want in hun ogen staan ze volledig in hun recht en ben jij de aso die ze geen ruimte gunt... :( Daarnaast is het zeker slecht voor je bloeddruk en mogelijk slecht voor je algehele gezondheid. Het enige wat misschien helpt is dat de politie ze aanhoudt en op hun gedrag aanspreekt.

Parody zei:
Daarnaast is er nog de categorie die gewoon fysiek onvoldoende snelheid kan maken en het fenomeen te korte invoegstrook. Als ik daarbij uitwijk en niemand hinder geloof ik nooit dat een agent in zo'n situatie een bekeuring uit zal schrijven.
Dan wijk je niet uit dan haal je in.

En dan is er nog de invoegstrook in een trajectcontrole.

Ja dan is naar links gaan misschien wel een optie?

Onzekere bestuurders, ook idioot:

Ik zie gisteren een bus de bushalte oprijden, die halte ligt net na een rotonde. Er komt een Clio de rotonde af, maar blijft een beetje achter die bus staan. Probeert er toch voorzichtig voorbij te rijden, op dat moment gaat de knipper van de bus naar links, Clio stampt meteen op de rem en blijft dus halverwege de achterkant van de bus stilstaan. Mevrouw achter het stuur is volgens mij veel te onzeker in het verkeer. Ik denk dat ze zo achter het stuur zat: "Oei, bus op de halte. Uh, oja, die moet voorrang krijgen, uh o wacht, hij staat stil. Mmm, hij gaat vast zo alweer rijden. Hè, toch niet, weet je wat, ik rijd er al een beetje langs. Hé, wacht eens even, nu gaat het knipperlicht aan! Help, hij gaat dus wel rijden! Ho, ik moet stoppen! Zo, die bus is weer netjes van de halte weggereden, poeh, kan ik ook weer rustig doorrijden."

- Ja, je moet een bus binnen de BBK voor laten gaan als die aangeeft van de halte weg te willen rijden;
- Ja, de chauffeur moet ook gewoon uit zijn doppen kijken alvorens weg te rijden, voorrang moet je immers nog altijd krijgen;
- Ja, je dient ook wel een beetje voorbereid te zijn op het weg willen rijden van een bus vanaf de bushalte, dus wees daarop voorbereid als je een bus op een halte ziet staan.

Maar om nu maar stil te gaan staan achter een bus op de halte, dat is niet de manier. En dan heeft het bushalteverhaal verder vaak twee kanten (om even terug te komen op de discussie van vorige pagina): er zijn chauffeurs die idd voorrang afdwingen vanaf de bushalte, er zijn ook automobilisten die totaal geen verkeersinzicht hebben en toch nog even snel voor de bus willen, terwijl de bus ruim van tevoren aangaf de weg op te willen en de ruimte er ook weldegelijk is.

Geelhoed zei:
Parody zei:
Daarnaast is er nog de categorie die gewoon fysiek onvoldoende snelheid kan maken en het fenomeen te korte invoegstrook. Als ik daarbij uitwijk en niemand hinder geloof ik nooit dat een agent in zo'n situatie een bekeuring uit zal schrijven.

En dan is er nog de invoegstrook in een trajectcontrole.

Ja dan is naar links gaan misschien wel een optie?

Daar had die vrachtwagen zo te zien (maar misschien vertekent het door de camera) prima áchter die bus in kunnen voegen, ipv als een banaan door blijven rijden en die ander aan de kant dwingen te gaan.

- Ja, je moet een bus binnen de BBK voor laten gaan als die aangeeft van de halte weg te willen rijden;
- Ja, de chauffeur moet ook gewoon uit zijn doppen kijken alvorens weg te rijden, voorrang moet je immers nog altijd krijgen;
- Ja, je dient ook wel een beetje voorbereid te zijn op het weg willen rijden van een bus vanaf de bushalte, dus wees daarop voorbereid als je een bus op een halte ziet staan.

Maar om nu maar stil te gaan staan achter een bus op de halte, dat is niet de manier. En dan heeft het bushalteverhaal verder vaak twee kanten (om even terug te komen op de discussie van vorige pagina): er zijn chauffeurs die idd voorrang afdwingen vanaf de bushalte, er zijn ook automobilisten die totaal geen verkeersinzicht hebben en toch nog even snel voor de bus willen, terwijl de bus ruim van tevoren aangaf de weg op te willen en de ruimte er ook weldegelijk is.

die hebben pech. :)

Dat vond ik ook altijd, alleen die scheldkanonades daarna bij het volgende verkeerslicht vond ik minder leuk. En als je dan probeert uit te leggen hoe en wat, dat komt bij die lui toch niet binnen. Maarja, je maakt wel meer rare dingen mee in het verkeer als buschauffeur.

Zoals een Skoda Fabia voor je die bij groen niet de kruising op wil rijden omdat het erachter helemaal vol staat, zelfs niet als je flink op de claxon hangt. Wanneer je die dan later over de busstrook die Fabia inhaalt en zelfs nog voor die idioot stopt om hem van de regels op de hoogte te brengen middels het eenvingerige artikel kijkt hij nog vreemd ook.

Ik doelde meer op automobilisten die snel even de provinciale weg voor je oprijden, terwijl je zelf met de bus daar 80 km/h rijdt en dus die 12 ton even in de ankers moet gooien. Je zult als automobilist achter die bus moeten rijden zeg!

Of automobilisten die per se naast je willen staan bij verkeerslichten op tweestrooks wegen, zo als eerste wegrijden bij groen, maar vervolgens 10 km/h onder de maximale snelheid voor je gaan hangen, jij ze weer in gaat halen en hetzelfde riedeltje zich bij het volgende verkeerslicht weer herhaalt.

Of automobilisten die overal zo'n 60/70 rijden, dus op de 80-weg zit je op hun bumper, maar in de dorpjes steeds rijden ze van je weg.

Of vrachtwagens die de weg blokkeren, je met de bus er niet tot nauwelijks langs kan en de vrachtwagenchauffeur het ook maar een debiele optie vindt als je zegt dat hij ook wel 10 meter verder op een parkeerplek of niet ter hoogte van de wegversmalling had kunnen gaan staan.

Oja, en dit resulteert dus allemaal in fijne vertraging, met klagende reizigers als gevolg, kortere of geen pauze etc. etc. Ben blij dat ik niet meer op de bus zit.

Geelhoed zei:
Zoals een Skoda Fabia voor je die bij groen niet de kruising op wil rijden omdat het erachter helemaal vol staat, zelfs niet als je flink op de claxon hangt. Wanneer je die dan later over de busstrook die Fabia inhaalt en zelfs nog voor die idioot stopt om hem van de regels op de hoogte te brengen middels het eenvingerige artikel kiijt hij nog vreemd ook.
:D

't Zijn natuurlijk wel de paar slechten die het verpesten, maar ik kom eigenlijk elke werkdag ook wel minimaal één staaltje van "stuurmanskunst" tegen van de dames en heren buschauffeurs.

Geelhoed zei:
Parody zei:

Hehehe... :D Maar waar houdt uitwijken dan op en begint inhalen? Het gros van de mensen haalt de maximaal toegestane snelheid niet bij invoegen, dus haal je in 9 v/d 10 gevallen in, en dus schuif je in al die gevallen op naar links als daar de ruimte voor is? Goh, Geelhoed betrapt op zichzelf tegenspreken, dat gebeurt niet vaak. :p ;) Ja, je haalt in, maar je moet nog steeds zoveel mogelijk rechts houden en mag (!!!) dus niet van rijbaan wisselen. Ook langzaam verkeer rijdt op een andere rijbaan, moet van de invoegstrook af en mag daarbij het overige verkeer niet hinderen.

Ik kan er niet zoveel aan vastknopen.
Mensen die naar links uitwijken en onverrichter zake weer naar rechts moeten omdat de invoeger blijkbaar sneller is en wel weet hoe hij moet invoegen, maken onnodig ruimte. Als een vrachtwagen de doorgaande rijbaan wil oprijden en jij komt met 100 aan dan kan je naar links gaan om hem in te halen als je ziet dat hij voor je uit zal komen. Dan haal je in.
Of je blijft op je plek en de trucker wacht tot je voorbij bent.

Kwam toevallig deze tegen van iemand anders. Fijn voor die rode ludospace: https://www.youtube.com/watch?v=BIQt-rV3DT0#t=0m39s

En uit eigen werk,

dit is dus waarom je niet naar links moet voor invoegers.

En als je ziet wat sommige invoegers ervan bakken dan is zelfs de hulp van iemand met de tomtom midden op de voorruit in dagkleuren onvoldoende.

Uzzi zei:
en heb ik zelden problemen met motoren.
Ik ook niet hoor, prachtige dingen, superhandig in de file en daar geef ik ze ook alle ruimte.

En tsja, waarom zou je soms ook niet? Waarom zou je in de rij voor een rood verkeerslicht wachten, als je er ook voorbij kan (daar is die lege rijstrook voor afslaand verkeer toch voor)? En als je dan bij het verkeerslicht bent en je ziet dat geen verkeer meer aankomt op de kruisende weg (je staat immers voor de stopstreep en hebt dus veel beter zicht op die kruisende weg) dan steek je natuurlijk ook gewoon over, ook al is het nog rood. Aangezien na het verkeerslicht ook een hele rij staat terwijl de busbaan ernaast helemaal vrij is pak je natuurlijk ook gewoon die busbaan.

Echt, motorrijden scheelt gewoon zoveel tijd! :cool:

Van het weekend lekker met de vriendin gegeten, rijden we naar huis over een doorgaande weg, met twee rijstroken per rijrichting. Op een gegeven moment zit daar een slinger in de weg waar je meestal wel een bestuurder naast je hebt die hem rechtdoor stuurt, daar maak ik me meestal niet zo druk om, meestal schrikken zij eerder dan ik als ik hem er naartoe laat lopen. Maar deze keer werd het ook voor mijn smaak wel erg spannend. Dus ik toeteren naar die vent, en hij stuurde terug, problem solved zou je zeggen.

Komt hij bij het stoplicht naast me staan, hij z'n raampje naar beneden en ik ook, je wilt immers toch even horen wat hij te zeggen heeft. "What the fuck do you think you're doing, you fucking cunt!" Onmiskenbaar een Ier met een glaasje teveel op, in de kroeg gezellige gasten, maar in het verkeer heb ik er wat grotere problemen mee, zeker als hij net mij en m'n zwangere vriendin bijna van de weg heeft gereden. Dus ik maak ook even kenbaar dat ik niet zo blij met hem was en was er daarna wel weer klaar mee, raampje dicht en hij sluit aan bij het overige verkeer voor hem. Maar ik zie hem treuzelen en laat daarom even een gaatje vallen omdat ik wel een vaag vermoeden had wat hij van plan was, tot het ook naast me (4 rijbanen naar links) ook vrij is. En ja hoor, op het moment dat ik de 300 paardjes de sporen geef en wat naar rechts stuur om wat meer ruimte te creëren, stuurt meneer vol naar rechts in een poging om me van de weg te rammen. Denk dat hij niet had verwacht dat ik er zo snel langs zou zijn en z'n dronken bui hielp ook niet, dus hij miste me volkomen. Maar de gevolgen hadden erger kunnen zijn. Toch blij dat ik in m'n leven al heel wat uurtjes op het circuit heb doorgebracht, een minder handige bestuurder was waarschijnlijk gewoon de lul geweest.

Dat werd me toch even te dol en heeft m'n vriendin de politie gebeld, een Iers kenteken in een suv moet niet zo moeilijk te spotten zijn. En jawel, 10 minuten later belden ze al terug dat ze hem hadden. Omdat hij beginnend bestuurder was had hij 14x teveel op, ongetwijfeld heeft hij daar een boete voor en uit de media heb ik begrepen dat hij ook nog een cursus moet doen die hij zelf moet betalen. Bwahahaha, sukkel.

Politie bellen in zo'n geval is het juiste besluit. (y)

Maarre, 300 paarden in een Clio? Zijn dat de Franse paarden? :p

Heee, dat wilde ik schrijven, Sani!

14 keer teveel is geen cursus hoor.

14*88 = 1232 µg/l

Boven de 1090 wordt het rijbewijs direct geschorst en boven de 570 volgt een CBR onderzoek naar de geschiktheid. Maar dat moet hij ook zelf betalen ja.

De clio is inmiddels ingeruild voor z'n grote gele broertje... ;)

Gelijk maar even m'n profiel aangepast.

@HvB83: Goede zaak dat je de politie gebeld hebt! Wellicht een onschuldig iemand behoedt voor een ongeluk ;)

Maar waar ik nou wel benieuwd naar ben, (niet om het gedrag van die ander goed te paten uiteraard) als je uit ervaring weet dat mensen bij die slinger moeite hebben om hun eigen rijstrook te houden, waarom zoek je het dan toch op en ga je op die plek naast iemand rijden?

Terechte vraag op zich. Het was vanaf een stoplicht kort ervoor, beide rijbanen trekken gelijktijdig op en de auto's rijden in een slang achter elkaar. Daar plotseling gaan afremmen wekt dan alleen maar irritaties en lijdt tot ongelukken bij de mensen achter je. Daarom positioneer ik me bij dit soort situaties als het even kan altijd zo dat mensen me ofwel gewoon ruimschoots zullen zien omdat ze m'n gele neus in hun zijruit zien, ofwel gewoon helemaal achter ze, nooit in een dode hoek. Dan sturen ze vanzelf weg als de auto's te dicht bij elkaar komen. Probleem was dat hij me inhaalde en vervolgens te dronken was om te reageren, dan gaat het hele verhaal niet op.

Trust me, ondanks m'n auto ben ik een defensieve rijder, maar op dit soort situaties kan je niet anticiperen. Of je moet zo angstig gaan rijden dat je voor alles remt.

Opsomminkje van deze afgelopen dagen.

1. Situatie: winkelstraat met voetpaden weerszijden (de ouderwetse) en parkeerplaatsen ervoor. Een Volvo V70 komt aanrijden, klimt het voetpad op, rijdt over het voetpad, om zo een parkeerplaats op te rijden met de neus naar de straat.
Ik spreek hem er op aan.
Conclusie van het gesprek: ik ben een halve zool
2. Situatie: straat in mijn wijk. Maximum snelheid 30 km/u. Een motorfiets rijdt met enorme snelheid door de straat. Ik ga voor hem staan. Man remt gillend (dit keer een Nederlander). Woest, of ik wel goed bij mijn hoofd ben. Ik vraag hem dezelfde vraag terug.
Conclusie van het gesprek: ik moet me na laten kijken.
3. Situatie: Drukke weg voor een spoorwegovergang, vlak voor de spoorwegovergang is er een t-kruising. Spoor is dicht. Een auto op de weg rechts staat te wachten. Een vrouw met een Golf passeert hem en drukt zich er gewoon voor.
Conclusie van het gesprek: ik hou mijn mond maar.

Wat is dit voor een beschaving?

Gisteravond na het boodschappen weer terug bij mij in de straat. Woonwijk met 30km-limiet. Van rechts komen 2 brommers, dus die verleen ik keurig voorrang en in een treintje rijden wij met zo'n 35 km door de straat. Een auto achter mij geeft aan dat hij dat te langzaam vindt, rijdt bijna op mijn bumper en wijkt al zover uit ik zelfs zijn rechterkoplamp in mijn linkerspiegel zie.

Blijkbaar vindt hij inhalen ook niet kunnen en blijft dus gewoon vlak achter mij hangen. Vlak voor een weg naar links, moet ik links mijn oprit op. Richting aangeven, over de schouder kijken en in de spiegel om te kijken of ik naar links. Alles zonder problemen, ik moet natuurlijk iets afremmen want met 35 de stoep op is ook niet fijn. Bestuurder achter me kijkt heel boos en zodra ik ver genoeg naar links ben geeft hij gas. Ik sta dan stil op mijn oprit en kijk 'm nog even na:
De bocht naar links (direct achter mijn oprit/tuin) neemt hij heel krap en moet dan vol op de rem staan omdat hij bijna een scooterrijdend meisje op de motorkap krijgt. Die schrikt zich rot, knijpt vol in de remmen, springt van haar scooter die uiteraard omvalt. Heb haar maar aangeraden om de politie erbij te halen en als eerste even een foto van de situatie met haar mobieltje te maken. Auto stond gewoon in de binnenbocht stil, dus duidelijk dat hij de bocht te ver had afgesneden. Ook maar aangegeven dat als de politie nog vragen mocht hebben ze bij mij kunnen aanbellen. Niets meer gehoord, maar de auto en brommer hebben er nog wel een poosje gestaan/gelegen.

2e gevalletje, maar niet zozeer een idiote actie als wel simpelweg vandalisme. Gisteravond nog een ritje moeten maken en de auto bij terugkomst in een parkeervak voor mijn huis gezet. Had even geen zin om de auto de oprit op te draaien omdat ik daar nogal krap sta naast de sleurhut.

Vanochtend vroeg wil ik vertrekken, zie ik een briefje onder mijn ruitenwisser. Misschien nog een briefje van dat meisje op de scooter of zo dacht ik. Maar nee hoor, een briefje van iemand die getuige is geweest van hoe er moedwillig schade aan mijn auto is aangebracht. Iemand op een fiets blijkt een streep vanaf de voordeur tot het achterscherm te hebben getrokken.

Erg fijn weer, kost weer veel tijd, aangifte doen, verzekering inschakelen, misschien wel via het waarborgfonds. Ben ik mijn auto weer een paar dagen kwijt (dat is geen al te grote straf want dan 'moet' ik verplicht met de 911 op stap). Veel rompslomp en waarom?

De getuige heeft de poliitie gewaarschuwd en mijn kenteken doorgegeven alsmede een daderbeschrijving (witte jurk, baard). En dus een briefje achtergelaten met een telefoonnummer, dus net maar even gebeld voor wat meer info en om te bedanken. Helaas durfde ze het niet aan om de dader aan te spreken, maar dat kan ik me dan wel weer voorstellen.

Dat is dan jammer, dan moet het via mijn eigen verzekering (all risk) en dan gaat het dus (misschien) noclaim kosten.

Vrachtwagens die door rood komen knallen... het scheelde gisteravond weer eens helemaal niets...

Gisteravond na een rondje posbank, bezoekje aan oud-collega etc. sta ik rond 21:00 hier bij het stoplicht op de middelste baan.
https://maps.google.nl/maps?q=velp&hl=nl&ll=51.983613,5.978538&spn=0.004857,0.009645&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.919813,9.876709&vpsrc=6&t=h&z=17&layer=c&cbll=51.983613,5.978538&panoid=-LhtHUaDbeIiElBjMzd3WQ&cbp=12,212.05,,0,-3.3

Een van de ideale plekken in de buurt voor een stoplichtsprintje moet ik zeggen :)
Links naast me een Avensis, rechts opa in een Golf.

Goed, terwijl je daar vooraan staat te wachten kun je net de stoplichten links zien. Die zie je op oranje gaan, iets later op rood en bijna direct wordt het groen voor ons. Kerel in de Avensis zat al wat opzij te kijken, maar ik had zo het idee niet serieus weg te hoeven knallen om voor te blijven.
Gelukkig maar, want terwijl wij groen krijgen en optrekken, komt er een enorme vrachtwagen op 15m voor ons langs denderen.
Enorm door rood dus, en we moesten gezamelijk toch even de rem erbij pakken om ongelukken te voorkomen (n).

Had er een Golf-sjonnie naast me gestaan die wél sportief weg wil rijden dan had het wel eens anders af kunnen lopen. :(
Lesstof: Toch maar weer wat vaker checken of er daadwerkelijk niet iemand door rood vliegt...

@ HvB83: goed gedaan van die dronken Ier.
Ik heb het 3 maanden geleden nog gedaan, reed 50, dan weer 110, dan weer 50, 3x bijna de berm in, 112 gebeld.
Doorgeschakeld naar de collega's in de buurt, "waar heeft u m voor het laatst gezien?"
"Ik rij achter hem, anders vinden jullie m nooit meer, ow wacht, hij stopt nu voor een huis, hij zet iemand af en ow, hij zakt nu door zn benen, hij staat weer op en rijdt weer weg, ik rij mee hoor, rij daar en nu richting daar". Zag ze binnen 5 minuten al met volle vaart achteraan mij komen, meneer zag het stopteken niet, wilde niet stoppen met blauwblauw aan en ze hebben m klemgezet verderop...(n)

White911SC zei:
2e gevalletje, maar niet zozeer een idiote actie als wel simpelweg vandalisme. Gisteravond nog een ritje moeten maken en de auto bij terugkomst in een parkeervak voor mijn huis gezet. Had even geen zin om de auto de oprit op te draaien omdat ik daar nogal krap sta naast de sleurhut.

Vanochtend vroeg wil ik vertrekken, zie ik een briefje onder mijn ruitenwisser. Misschien nog een briefje van dat meisje op de scooter of zo dacht ik. Maar nee hoor, een briefje van iemand die getuige is geweest van hoe er moedwillig schade aan mijn auto is aangebracht. Iemand op een fiets blijkt een streep vanaf de voordeur tot het achterscherm te hebben getrokken.

Erg fijn weer, kost weer veel tijd, aangifte doen, verzekering inschakelen, misschien wel via het waarborgfonds. Ben ik mijn auto weer een paar dagen kwijt (dat is geen al te grote straf want dan 'moet' ik verplicht met de 911 op stap). Veel rompslomp en waarom?

De getuige heeft de poliitie gewaarschuwd en mijn kenteken doorgegeven alsmede een daderbeschrijving (witte jurk, baard). En dus een briefje achtergelaten met een telefoonnummer, dus net maar even gebeld voor wat meer info en om te bedanken. Helaas durfde ze het niet aan om de dader aan te spreken, maar dat kan ik me dan wel weer voorstellen.

Waarborgfonds: heb ik ervaring mee. Ik had parkeerschade.

Je moet trouwens binnen 24 uur aangifte doen bij de politie en direct foto's maken.
Alleen: het waarborgfonds vergoedt alleen schade die gemaakt is door een ANDERE auto. Bij mij was dat niet aannemelijk, en daarbij was ik te laat met mijn aangifte. (kosten 800 euro)

Soloman zei:
Waarborgfonds: heb ik ervaring mee. Ik had parkeerschade.

Je moet trouwens binnen 24 uur aangifte doen bij de politie en direct foto's maken.
Alleen: het waarborgfonds vergoedt alleen schade die gemaakt is door een ANDERE auto. Bij mij was dat niet aannemelijk, en daarbij was ik te laat met mijn aangifte. (kosten 800 euro)

Schade is bij veroorzaakt door vandalisme (een fietser), dus waarborgfonds is out of the question.
Heb inmiddels contact gehad met mijn verzekeringsmaatschappij. Geen eigen risico maar ik val wel terug in treden, maar blijf de maximale BM-korting houden.

Inmiddels ook al een afspraak gemaakt, maandag kan ik de auto wegbrengen en dan hoor ik hoe lang het herstel gaat duren.

Fijn joh van die figuren die op de N322 een LZV vol bakstenen gaan inhalen. Tja zo'n gevaarte komt nou eenmaal niet zo vlot op snelheid, maar om dan over een dubbele doorgetrokken streep op een autoweg in te gaan halen dat is gewoon ronduit idioot.

Dergelijke staat van het rubber rechtvaardigt het bijna om de boel maar lek te steken, zal de eigenaar niet leuk vinden maar voor de verkeersveiligheid zou het wel het beste zijn.

Terug
Bovenaan