D. Elzinga zei:
Vrij 'gewaagd' om met dergelijke banden door te blijven rijden. De banden achter waren niet veel beter...
Tja, zo'n figuur heb ik een paar jaar geleden ook gehad op de A4. Was op een warme zomeravond op een stuk waar je 100 mag, hij moet minstens 140 hebben gereden toen hij me inhaalde. Maar het was echt rustig en de weg is 3 baans, dus an sich geen problemen, dat kon daar. Na een half minuutje ofzo zie ik in de verte een grote rookpluim en een auto die rechts de weg af schiet. Het gaat door me heen dat dat diezelfde auto zal zijn geweest en geef gas bij, zie op een gegeven moment de impact links in de vangrail en de bandensporen naar de rechterkant, maar geen auto. Op dat stuk was er geen vangrail, maar wel een sloot...
En inderdaad, hij lag op z'n dak in de sloot. Rare gewaarwording hoor; zo'n auto op z'n dak in de sloot, die je even daarvoor nog hebt zien rijden. Ijzingwekkend stil ook; motor uit, geen bestuurder op de kant, geen roepen om hulp. Dus de sloot in gedoken en het bestuurdersportier geopend, maar daar was niks te voelen. Helemaal de auto in duiken vond ik ook niks zo in m'n eentje, je weet nooit wat zo'n vent doet als hij bekneld zit en je in paniek onder trekt. Achter kon ik er niet bij, want die deur wilde niet open.
Maar het meest bizarre van dit alles vond ik toen ik daarna op de kant kroop, duidelijk helemaal verzopen en mensen met wilde armgebaren manend om te stoppen. Maar echt niemand stopte. De eerste die dat deed was een vent die het in de tegenovergestelde richting had zien gebeuren, 10km was doorgereden naar de volgende afrit en daar was gekeerd. Bizar. Dat was voor mij echt een klap in m'n gezicht, dat mensen een medemens in nood gewoon laten creperen. Normaal gesproken kom ik op de weg namelijk alleen maar hele stoere mensen tegen; bij het stoplicht als even moet worden bekeken wie de grootste piemel heeft, als een ander even gesneden moet worden omdat hij niet zat op te letten of wanneer een oud vrouwtje even niet hard genoeg doorrijdt. Dus ik dacht dat iedereen gelijk klaar zou staan om te helpen, not...
Enfin, de klpd kwam vrij snel en met breekijzers was de achterdeur vrij snel open. Vent zat blijkbaar niet in de gordel en was naar de achterbank geslingerd. Reanimatie mocht niet meer baten. Hoewel het nooit is bevestigd dat dit de oorzaak was, waren z'n achterbanden helemaal kaal tot op het canvas. Eentje was ook leeg en er zat een gat in het canvas, kan van het ongeluk zijn geweest, maar aannemelijker is dat het de oorzaak was.
Als ik zo'n band zou zien zou ik ze niet leksteken, maar wel een briefje onder z'n ruit doen. Geloof het of niet, maar sommige mensen zijn echt gewoon zo dom dat ze er geen weet van hebben dat dit gevaarlijk is. En als ze er dan nog niks mee doen, dan is het niet jouw probleem.