Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Paulus0013 zei:
Ik heb ook nog een auto gecrasht in de polder, eenzijdig ongeval, gevalletje eigen schuld dikke bult.
Tegen de auto van mijn buurvrouw aangereden tijdens het uitparkeren.
Ook nog een keer met wel 20km/u of minder in de sneeuw doorgegleden op een kruising.
Boete voor rijden over de busbaan, voor 96km/u, 81km/u bibeko, 98km bubeko, geluidsoverlast (piepende banden), kapot rijbewijs 2x.
Echt enorm veel he in net geen 10 jaar tijd? Ach wat ben ik toch een brokkenpiloot die alles aan zijn laars lapt, totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel etc.
Ik ben gepakt nadat ik 1,5l bier op had in 1 uur tijd. Dat was 290ugl.

:eek:

Ik weet niet hoe oud je bent, maar volgens mij moet jij eens serieus gaan nadenken waar je eigenlijk mee bezig bent op de weg.

Terence zei:
Terence zei:
Je hebt wel degelijk voorrang, maar moet deze wel krijgen.

De Schaduw zei:
Je hebt het recht om voorrang te krijgen. Maar dat recht moet je wel verleend worden.

Ik mis even wat hier dan het verschil tussen is wibi?
Hier staat toch precies hetzelfde?

Hier staat niet precies hetzelfde.
Terence beweert dat je voorrang hebt...
Schaduw dat je het recht op voorrang hebt...
een nuanceverschil, maar dat maakt veel uit.

Voorrang verlenen lijkt voor sommigen in het verkeer sowieso te moeilijk. Ik heb het wekelijks als ik wegga bij het werk dat er iemand voor mij van links komt die mij geen voorrang verleent bij het verlaten van het parkeerplaatsje. Ondanks dat het een gelijkwaardige kruising is en het parkeerplaatsje met klinkers verhard is.
Ik wacht wel even die paar seconden, maar dat neemt niet weg dat ik eigenlijk gewoon voorrang heb. De paar keer dat ik toch heb doorgezet en mijn voorrang heb opgeëist dan kan het rekenen op veel onbegrip van de bestuurder die voor mij van links komt.

Hier is dan wel even de kanttekening bij dat tot een paar jaar terug die parkeerplaats geheel onverhard was en je daar dus geen voorrang had boven de geasfalteerde weg waar het parkeerplaatsje aan ligt. Het is gewoon zo'n plek waar mensen blijkbaar niet verwachten dat ze voorrang moeten verlenen en dus ook gewoon stoïcijns doorrijden.

wibi zei:
Terence zei:
Terence zei:

De Schaduw zei:
Je hebt het recht om voorrang te krijgen. Maar dat recht moet je wel verleend worden.

Nee ik zeg dat je voorrang hebt. En waarvandaan komt dat? Precies: uit rechten. Dus zeg ik hetzelfde?
Dat je daarbij afhankelijk bent van de plicht van andere je voorrang te verlenen, dat zeggen wij ook allebei. Dus zeg ik hetzelfde?

Terence zei:
wibi zei:
Terence zei:
Terence zei:

De Schaduw zei:

Nee ik zeg dat je voorrang hebt. En waarvandaan komt dat? Precies: uit rechten. Dus zeg ik hetzelfde?
Dat je daarbij afhankelijk bent van de plicht van andere je voorrang te verlenen, dat zeggen wij ook allebei. Dus zeg ik hetzelfde?

Je hebt recht op privacy, heb je dan per definitie privacy?
Je hebt recht op huursubsidie, heb je die dan?
Je hebt recht op pauze, heb je pauze?

Je hebt pas iets als je het hebt gekregen. Als je ergens recht op hebt werkt het niet zo dat je het kan grijpen, je moet het altijd nog krijgen.

[edit]
Maar als je 'voorrang' leest als het recht om als eerste iets te doen', dan heeft ietereen weer gelijk.
[/edit]

Ok, we halen huursubsidie ff naar boven. Stel je hebt daar recht op, dan doe je een aanvraagje en je krijgt het hoogstwaarschijnlijk. Je kan niet rucksichtlos doorgaan en dan ineens klagen dat je niet hebt gekregen waar je recht op had. Dit recht kan moeilijk geschonden worden lijkt me, hooguit wordt het je niet verleend (door een foutje).

Volgens mij is dit een prima parallel met het recht op voorrang.

Zollie zei:
Ok, we halen huursubsidie ff naar boven. Stel je hebt daar recht op, dan doe je een aanvraagje en je krijgt het hoogstwaarschijnlijk. Je kan niet rucksichtlos doorgaan en dan ineens klagen dat je niet hebt gekregen waar je recht op had. Dit recht kan moeilijk geschonden worden lijkt me, hooguit wordt het je niet verleend (door een foutje).

Volgens mij is dit een prima parallel met het recht op voorrang.

Ja want privacy en pauze kan je hier niet voor gebruiken ;)

We gaan nu ver op het recht in, want de overheid heeft natuurlijk een zorgplicht (om zich zoveel mogelijk voor haar burgers in te spannen).
Maar het recht wordt dan dus geschonden als het ten onrechte niet wordt verleend.

Dat je geschonden een groot woord vindt is jouw mening.

wibi zei:
Mensen die redeneren in de trant van: "ik heb voorrang" kunnen niet rijden, want niemand heeft voorrang ! (op een enkele uitzondering na en die hebben blauwe lampjes op het dak staan).

Als je zo op de semantiek speelt waarom doe je dat dan niet bij de tekst van artikel 50 RVV?

Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Dat doe ik niet GH, omdat ik zo niet alle wetteksten bij de hand heb. Maar dit maakt alles een stuk duidelijker. Je zou kunnen zeggen: "heb je een voorrangsvoertuig ?" Bij neen heb je dus geen voorrang. Wel het recht op voorrang, maar dan krijg je die nog niet altijd. Denk dat iedereen uit ervaring kan praten. Voorrang nemen is gevaarlijk (stel ze hebben je niet gezien door de laagstaande zon).

wibi zei:
Je zou kunnen zeggen: "heb je een voorrangsvoertuig ?" Bij neen heb je dus geen voorrang. Wel het recht op voorrang, maar dan krijg je die nog niet altijd.

Huh? Ik laat net zien, volgens jouw redenatie, dat een voorrangsvoertuig ook geen voorrnag heeft maar moet krijgen.
Waarom dan nog neen of ja?

@GH: begrijpelijke verwarring (maak het ook niet makkelijk):
Definitie voorrangsvoertuig: "Een voorrangsvoertuig is volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) een motorvoertuig in gebruik bij hulpdiensten (waaronder politie, brandweer en ambulance) die de voorgeschreven optische en geluidssignalen (blauw zwaailicht, flitslicht of knipperlicht en twee- of drietonige hoorn[1]) voeren om aan te geven dat zij een dringende taak vervullen[2]. Naast politie, brandweer en medische hulpdiensten heeft de minister van Verkeer en Waterstaat nog enkele andere diensten aangewezen die optische en geluidssignalen mogen voeren."
En die heeft (bijna) niemand, dus is de antwoord op de vraag of ik voorrang heb: nee, ik heb geen voorrang...(dat bedoel ik hier)...

Pffffft

RVV 1an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;

Dat beantwoordt niet mijn vraag waarom die wel voorrang hebben? RVV 50 is duidelijk dat ze het moeten krijgen.

Ben je misleid door de naam "voorrangsvoertuig" misschien?

Als die geluid en optische signalen voeren hebben ze voorrang. Ze zijn op dat moment een voorrangsvoertuig geworden...

facepalm.gif

Ze heten een voorrangsvoertuig en hebben dus voorrang? Dat is tegen je eigen redenatie in omdat RVV 50 stelt dat weggebruikers hen moeten laten voorgaan.

Je hebt jezelf klemgeluld en nu probeer je met een rookgordijn je falen te verhullen.

Echt niet, maar mijnheer GH weet alles beter...
Als ze dit zijn "Een voorrangsvoertuig is volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) een motorvoertuig in gebruik bij hulpdiensten (waaronder politie, brandweer en ambulance) die de voorgeschreven optische en geluidssignalen (blauw zwaailicht, flitslicht of knipperlicht en twee- of drietonige hoorn[1]) voeren om aan te geven dat zij een dringende taak vervullen[2]. Naast politie, brandweer en medische hulpdiensten heeft de minister van Verkeer en Waterstaat nog enkele andere diensten aangewezen die optische en geluidssignalen mogen voeren." hebben ze voorrang..

In de RVV 1990 staat:

Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.

Artikel 15
1.Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

Volgens mij het zelfde. In alle beide gevallen de verplichting van de ene bestuurder de andere voor te laten gaan.

Er is een klein betekenis verschil tussen voorlaten gaan en voorrang verlenen. Voetgangers moeten immers een voorrangsvoertuig ook voorlaten.
Voorrang speelt zich af tussen bestuurders. En dat is weer een bewijs dat het afgaan op slechts de naam "voorrangsvoertuig" een misvatting is.

Les 8 doornemen. De grote fout die er gemaakt wordt is dat juist voorrang hebben geen recht is, maar voorrang verlenen een plicht is.
https://www.onlinetheorieles.nl/theorieboek/32.html

Niks les 8 van een of andere gratis theoriecursus doornemen. Lees de wet.

Ennne van jouw linkje:
Trams hebben op alle bestuurders voorrang;
Bestuurders van rechts hebben altijd voorrang;
Op erven hebben alle bestuurders (dus ook fietsers) van rechts voorrang.
Wanneer een tegemoetkomende auto linksaf wilt op hetzelfde kruispunt waar jij rechtsaf wilt, dan heb jij voorrang.

GH toch. Dat valt me tegen van je. Niets van voorrang afweten. Zou willen dat iedereen die vraag kreeg en bij fout beantwoorden niet meer de weg op mochten. Wordt het lekker rustig. Nog 1 keer: het is ieders plicht voorrang te verlenen..

wibi zei:
GH toch. Dat valt me tegen van je. Niets van voorrang afweten.
Ja, ik ben degene die er niks vanaf weet.... :rolleyes:

Nog 1 keer: het is ieders plicht voorrang te verlenen..
Ja dat heb je al heel vaak geroepen. Nu wil ik voor de laatste keer weten waarom je beweert dat voorrangsvoertuigen het wel "hebben", terwijl op basis van RVV50 anderen hen moeten laten voorgaan.

Bestuurders van voorrangsvoertuigen worden regelmatig geconfronteerd met gedrag van weggebruikers, dat afwijkt van het gewenste of verwachte gedrag. Hierdoor komen de veiligheid en een snelle aanrijdtijd in bepaalde gevallen in het geding. Voor bestuurders van voorrangsvoertuigen is in brancherichtlijnen aangegeven op welke wijze zij verantwoord en veilig kunnen rijden met optische en geluidssignalen. Ook krijgen bestuurders van voorrangsvoertuigen een speciale opleiding. Voor weggebruikers die geconfronteerd worden met voorrangsvoertuigen is niet beschreven hoe zij voorrangsvoertuigen op een veilige en verantwoorde wijze voor kunnen laten gaan: noch in de wet of een uitwerking daarvan, noch in de lesstof voor het behalen van een rijbewijs, noch elders.https://www.nifv.nl/web/show/id=193299/contentid=3647/presentationid=45348/print=true

Ik heb de materie wel bij de les voor het rijbewijs gehad en denk nu dat ik één van de weinigen ben...(Terence: oh ja jôh ?)
+
Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. (en hebben voorrangsvoertuigen dus altijd voorrang

Nou dat stukje haalt je betoog onderuit, vandaar dat ik je er even op wijs (y)

En in je bovenstaande stukje hebben we het over "voorrangsvoertuigen op een veilige en verantwoorde wijze voor kunnen laten gaan".
Dát is niet in de wet geregeld. Niet wie er voorrang heeft of krijgt.

+ Artikel 50:

Als je het ene wel of niet hebt, is het niet zo dat je het andere automatisch wel hebt. Dat zou lekker worden o_O
Oftewel: dat betoog gaat niet op.

Wibi, je bent vermoeiend.

wibi zei:
Voor weggebruikers die geconfronteerd worden met voorrangsvoertuigen is niet beschreven hoe zij voorrangsvoertuigen op een veilige en verantwoorde wijze voor kunnen laten gaan: noch in de wet of een uitwerking daarvan, noch in de lesstof voor het behalen van een rijbewijs, noch elders.https://www.nifv.nl/web/show/id=193299/contentid=3647/presentationid=45348/print=true
Ten eerste weet ik niet waarom je mij die pagina wilt laten uitprinten en ten tweede moet dat instituut misschien het oude RVV'66 en het verdrag van Wenen er op naslaan.

Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. (en hebben voorrangsvoertuigen dus altijd voorrang

En hoe is dat anders dan een bestuurder van rechts uit Artikel 15
1.Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

En als een voorrangsvoertuig nou een aanwijzing van een verkeersregelaar krijgt? Of er een ander voorrangsvoertuig van rechts komt?

Nog 1 keer: het is ieders plicht voorrang te verlenen..(21-11-2012 14:05)

En als ik te vermoeiend voor je ben GH houd je toch op met reageren ? Of wil je per se gelijk krijgen ?

wibi zei:

En als ik te vermoeiend voor je ben GH houd je toch op met reageren ? Of wil je per se gelijk krijgen ?

LOL, daar heb jij gelukkig nooit last van!

OT: vanmorgen achter een nogal overbeladen/overgevulde cementvrachtwagen gereden, ding zwalkte flink en verloor flinke kwakken cement bij iedere beweging naar rechts. Inhalen ging niet, dus maar op flinke afstand erachter en om de plakkaten heen sturen.

wibi zei:

Explain this then:

want niemand heeft voorrang ! (op een enkele uitzondering na en die hebben blauwe lampjes op het dak staan). (20-11-2012 10:58 )

Je zou kunnen zeggen: "heb je een voorrangsvoertuig ?" Bij neen heb je dus geen voorrang. (21-11-2012 08:31)

Als die geluid en optische signalen voeren hebben ze voorrang. Ze zijn op dat moment een voorrangsvoertuig geworden...(21-11-2012 09:24)

R-W zei:
wibi zei:

LOL, daar heb jij gelukkig nooit last van!

GH heeft geluk: dat krijgt hij van iedereen, behalve van mij. Ik weet dat ik gelijk heb en probeer dat aan te tonen. GH komt met een nummertje uit een wettekst en denk ook gelijk te hebben. Dan wordt het moeilijk discussieren. Rest mij de les van mijn vader te gebruiken: "jongen, iemand moet de verstandigste zijn" en dat ben ik maar...

Ik ben dan toch geneigd de "nummertjes uit een wettekst" voor waarheid aan te nemen. En vwb die wijze les, bedenk je wel dat hij het toen tegen jou had! ;)

WTF?

Resumerend:
Wibi neemt een semantisch standpunt in en stelt dat niemand voorrang heeft, omdat in de wet staat dat men voorrang dient te verlenen. Voorrangsvoertuigen hebben het echter wel.
Ik volg zijn redenatie en toon aan dat ook aan voorrangsvoertuigen voorrang verleend dient te worden.
Wibi negeert zijn eigen redenatie en blijft erbij dat voorrangsvoertuigen het wel hebben.

Ja in dit geval wil ik inderdaad gelijk krijgen. Je zat mis over het hebben van voorrang van voorrangsvoertuigen, zuur voor je omdat dat hebben nou precies je punt was. Maar om je eigen argumantatie en wetteksten te negeren, en jezelf dan de verstandigste noemen gaat me veel te ver!

Blurmeneer wil door de tunnel

Maar hij kan de tol niet betalen
https://www.dumpert.nl/mediabase/6450762/47f13359/blurmeneer_wil_door_de_tunnel.html

omg :cry:

Geelhoed zei:
WTF?

Resumerend:
Wibi neemt een semantisch standpunt in en stelt dat niemand voorrang heeft, omdat in de wet staat dat men voorrang dient te verlenen. Voorrangsvoertuigen hebben het echter wel.
Ik volg zijn redenatie en toon aan dat ook aan voorrangsvoertuigen voorrang verleend dient te worden.
Wibi negeert zijn eigen redenatie en blijft erbij dat voorrangsvoertuigen het wel hebben.

Ja in dit geval wil ik inderdaad gelijk krijgen. Je zat mis over het hebben van voorrang van voorrangsvoertuigen, zuur voor je omdat dat hebben nou precies je punt was. Maar om je eigen argumantatie en wetteksten te negeren, en jezelf dan de verstandigste noemen gaat me veel te ver!

Dan bied ik mijn welgemeende verontschuldigingen aan, want door gebrek aan intelligentie mijnerzijds heb ik jouw beredenatie totaal verkeerd begrepen ! Wellicht heb ik een paar termen van je door elkaar gehaald.

Wat is dat een randdebiel zeg! Hij wil wel geld overmaken voor het betalen van de tunnel, maar heeft geen bankrekening (heo betaalt hij trouwens de MRB dan?). En de aanhanger loshalen en achteruit duwen (omdat hij zelf niet achteruit kan rijden) is te zwaar? Als agent had ik hem nog even meegenomen naar een weegstation. :cool:

wibi zei:
Dan bied ik mijn welgemeende verontschuldigingen aan, want door gebrek aan intelligentie mijnerzijds heb ik jouw beredenatie totaal verkeerd begrepen ! Wellicht heb ik een paar termen van je door elkaar gehaald.
En dat is dus voor mij onbegrijpelijk, omdat je zelf een enorm punt maakt van termen. Daarnaast zijn het niet mijn termen maar die van het RVV, en is het niet mijn redenatie maar de jouwe.

Je begrijpt mijn qualificatie vermoeiend. Ik had je uit de killfile gehaald, maar voor mijn gemoedsstoestand is het beter dat je daar weer in verdwijnt.

Is niet nodig GH. Heb jouw redenatie gewoon verkeerd begrepen. Jouw één na laatste post was duidelijk en kon ik daarna ook mijn verontschuldigingen aanbieden...(y)

Heb je het weer ! Heb speciaal 'QFT' moeten opzoeken. Ben geen 18 meer en had nog nooit van deze term gehoord. Nu weet ik wat het betekent en dank Joël daarvoor....

Geelhoed zei:
wibi zei:
Jouw een na laatste post was duidelijk

Ze waren allemaal duidelijk.
En flikker een eind op met je passieve sarcasme. :(

Voor mij niet hoor. Ik ben geen 'raketgeleerde' en werkzaam op de TU van Delft...en ik zal vast niet de enige zijn geweest...

Terug
Bovenaan