Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ja, heb geheel gekeken CK. Inderdaad zeer treurig voor de kinderen..

Alleen, ik ben dan toch wel nieuwsgierig wát de aanleiding was.. vermoedelijk heeft de A3 een tik van de vrachtauto gehad.. terecht of onterecht?

Dat weet ik helaas ook niet.

Maar terecht of onterecht?
Het gaat om een ongeval, lijkt me sterk dat het een verkeersruzie betreft.

terecht (of niet) in de zin van dat één van de bestuurders niet opgelet heeft (of de auto zat in de dode hoek van de vrachtwagen) en het dus wel fout moest gaan..

en dan nog iets.. volgens mij stonden de voertuigen op de rechterrijstrook onder het rode kruis daar niet voor hun lol.. zoals ik het zag was er simpelweg geen plaats meer op de nog wel vrij rijbanen.. want het stond kats stil voor vangrail touché...

Durashift zei:
en dan nog iets.. volgens mij stonden de voertuigen op de rechterrijstrook onder het rode kruis daar niet voor hun lol.. zoals ik het zag was er simpelweg geen plaats meer op de nog wel vrij rijbanen.. want het stond kats stil voor vangrail touché...

Ja, als het ongeluk vlak voor je is kan je nergens meer heen.
Gelukkig maakte het in dit geval weinig uit.

En ongetwijfeld zal iemand een fout gemaakt hebben, anders krijg je geen ongeval...

Carkiller zei:
Kijk allemaal even naar dit filmpje alsjeblieft, en kijk hem ook af.

Wordt je een stuk rustiger in het verkeer van, ik in ieder geval wel.
Wat je elkaar ook aandoet en wie er ook gelijk heeft.

Het is het niet waard...

Een goed voorbeeld van welke impact een ongeval op je kan hebben.
Bij mij kwamen (oude) emoties weer naar boven.
Een nichtje van mij heeft als kind een auto-ongeval meegemaakt.
Het heeft heel lang geduurd voordat ze (weer) in een auto durfde mee te rijden ... :(

Een impact heeft een ongeval altijd: voor sommigen is het helaas nodig voordat ze eindelijk eens een defensievere rijstijl aan kunnen nemen, voor vele anderen (en dat zijn niet alleen de kinderen) kan een ongeval een zeer traumatische ervaring zijn met een jarenlange nasleep.

Gelukkig is de slachtofferhulp de laatste 30 jaar hierin wel aanzienlijk verbeterd, vroeger werd je gewoon aan je lot over gelaten en moest je jezelf maar zien te redden met de naweeën van een ongeval.

Blackadder the 5th zei:
Dus als een ander een overtreding begaat, dan mag je ineens ook een overtreding begaan? :(

Nee, is het te laat om te claimen dat ik dacht dat hij aan het voorsorteren was voor Hoek van Holland? (daar ging hij toevallig nog heen ook!)

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Dus als een ander een overtreding begaat, dan mag je ineens ook een overtreding begaan? :(

Nee, is het te laat om te claimen dat ik dacht dat hij aan het voorsorteren was voor Hoek van Holland? (daar ging hij toevallig nog heen ook!)

Dat is geen invoeghulp wat je op het laatst krijgt, maar rechts-inhaalhulp ... :(
Gaf die auto op rechts richting naar rechts aan om aan te geven dat hij er meteen weer af zou gaan?

Durashift zei:

Na nog eens goed te hebben gekeken naar het filmpje lijkt er nog aardig wat tussenruimte te zijn tussen de auto's op het stuk met twee rode kruizen.Ik weet natuurlijk niet hoe lang geleden het al gebeurd was enzo maar ik kan me niet voorstellen dat er geen mogelijkheid was voor de auto's om meer plek te maken voor de hulpdiensten.

Blackadder the 5th zei:
Gaf die auto op rechts richting naar rechts aan om aan te geven dat hij er meteen weer af zou gaan?
Nee natuurlijk niet, hij wisselt toch niet van strook?

Even off-topic... heb ik nu aan de verkeerde knopjes gezeten of is bij jullie ook alles vetgedrukt en blauw omkaderd?

Edit
Ik zie het al, het ligt dus gelukkig niet aan mij... en hopelijk wordt het snel weer gewoon.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Zal niet de eerste keer zijn dat een auto op rechts ineens toch gaat invoegen, zelf al een aantal keren meegemaakt.
Rij je daar met je goede gedrag ... :(

Doe zelf in dergelijke situaties vaak de rechter knipper uit om aan te geven dat ik rechts blijf rijden en vervolgens uit ga voegen.

Begrijp niet dat je je druk maakt over een fout geparkeerde aanhanger met "vals" kenteken
en vervolgens op de snelweg zo de auto er even tussendoor prakt ...

@Muddy, bij mij zie ik ook van die blauwe kaders om de tekst ... o_O

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Zal niet de eerste keer zijn dat een auto op rechts ineens toch gaat invoegen, zelf al een aantal keren meegemaakt.
Rij je daar met je goede gedrag ... :(

Doe zelf in dergelijke situaties vaak de rechter knipper uit om aan te geven dat ik rechts blijf rijden en vervolgens uit ga voegen.

Eens, doe ik ook. Duidelijk aangeven wát je gaat doen aan je medeweggebruikers.

Durashift zei:
Eens, doe ik ook. Duidelijk aangeven wát je gaat doen aan je medeweggebruikers.

Klein nadeel(tje) is wel, dat "slimme" medeweggebruikers daar soms handig gebruik van maken
om net even wat later in of uit te kunnen voegen. Maar goed, daar hoort er nu eenmaal bij,
er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken ... :cool:

Durashift zei:
Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Ik doelde uiteraard op het valse kenteken van de aanhanger.

Is dat geen overtreding in plaats van een misdrijf?

Hangt er, denk ik, vanaf door welke ogen het feit bezien wordt..;)

b950d3efa611a3795307a80ef353a8bd_1400362650.jpg

Waarom blijf je 80 rijden op 3:30?
Truck op 4:00 wacht gewoon op KITT
Waarom iedereen op links op 5:00? En dat zijn dus geen queue jumpers he!

En ja rechtsinhalers.... Ik kan ze wel begrijpen...

Sarcast zei:

1 - meerdere redenen:
> ik rij met een Matiz met 800cc, 50 pk en een automatische versnellingsbak. Die is niet zo snel in de tussen acceleratie;
> De maximumsnelheid op deze weg is 100 km/uur, dus daar mag je 100, maar dat hoeft niet persé. Ik reed overigens op de klok 90 km/uur, maar de DOD is op dat gebied een stuk nauwkeuriger.
> De Peugeot zat in de snelheidsbeperking de hele tijd al te drukken en driftig te seinen dat ik sneller moest gaan rijden dan de aangegeven 70 km/uur.
> En al had ik wel 100 gaan rijden op die plek dan had de Peugeot bestuurder me alsnog ingehaald, want hij was echt niet van plan om 100 te gaan rijden. Dat laatste geldt trouwens ook voor de clip erna. Die Saab wilde hoe dan ook sneller dan mij rijden.

2 - en vanwege bezuinigingen rijd Micheal Knight tegenwoordig in een Seat Arosa. :)
3 - Dat is iets waar je lang over kunt discussiëren. Ik vond dit niet netjes.
4 - Daarom heb ik er ook bij geschreven dat de ene overtreding de andere uitlokt.

Zie ik het verkeerd, of zijn er ook een aantal opnamen vanuit een bestelauto opgenomen?

In deze filmpjes speelt de dashcammer meer de rol van observator,
dat zie je bij andere filmpjes wel eens anders.

Vind de situatie op 0:12 wel een beetje een instinker. De begroeiing neemt het zicht op de zijweg vrijwel volledig weg.
Je moet eigenlijk bijna stil gaan staan om het echt goed te zien. Ik vermoed dat de andere automobilist hier al een
beetje rekening mee hield ...

@Blackadder, dat klopt. In deze video heb ik met 4 verschillende voertuigen gereden: Mijn eigen Matiz, de Mazda2 van mijn ouders, een 3,5 tons Peugeot bestelbus met een meubelbak en een 7,5 tons MAN.

2 - Ik ben me ervan bewust dat de dashcam ook mijn verkeersgedrag filmt. Dus de camera geeft mij rust. Voorheen wilde ik nog weleens kwaad worden op medeweggebruikers die zich misdragen of die een fout maken. Ze moeten momenteel heel ver gaan, voordat ik boos wordt. Zoals bijvoorbeeld die klojo die op een donkere weg ineens zijn groot licht aandoet. Daar schrok ik erg van.

3 - Hij vertelde mij dat dit hem regelmatig gebeurd, dus ja, hij houd er eigenlijk al van te voren rekening mee.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik vind het niet netjes om helemaal links te gaan staan en dan degenen die gewoon hun strook volgen uit te maken voor voorkruipers.

Blackadder the 5th zei:
In deze filmpjes speelt de dashcammer meer de rol van observator, dat zie je bij andere filmpjes wel eens anders.
hehehe.
Toen ik 7 jaar geleden begon met filmen postte ik ook alles wat er voorkwam, van een kapot achterlicht tot een spookfietser.
Je wordt vanzelf wel wat selectiever,

Sarcast zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Ik vind het niet netjes om helemaal links te gaan staan en dan degenen die gewoon hun strook volgen uit te maken voor voorkruipers.
Dat is jouw mening. Daar ben ik het niet mee eens en daardoor is het iets waar je heel heel heel erg lang over kunt discussiëren.

Ik was vanmiddag getuige van een in mijn ogen behoorlijk domme actie.
Zit in een Kia Picanto op weg naar een all you can eat gebeuren, de vriend van een vriendin van mijn moeder reed... Ik dacht, terwijl wij de snelweg opreden vanaf de invoeg strook, wat gaat dat langzaam.. Zat 'ie met 50 in z`n 4, en pas op het laatst met diezelfde snelheid invoegen tussen auto's en tóen pas het gas in trappen.

Ook zat 'ie, wat ik behoorlijk vervelend vond, heel erg veel naar rechts, op de millimeter van de belijning af. En er vaak ook op/overheen.
Slingerde ook wel wat... Nou maak ik soms ook wel eens corrigerende bewegingen, maar dan zwalk ik niet binnen m`n rijstrook van links naar rechts, om het even zo te noemen..

Heb er niets over gezegd, want ik vind niet dat jij je moet bemoeien met hoe iemand anders rijd, kan diegene behoorlijk nerveus maken. Maar dat waren de langste 20 kilometer uit m`n leven.

D.E.N.N.I.S. zei:
@Blackadder, dat klopt. In deze video heb ik met 4 verschillende voertuigen gereden: Mijn eigen Matiz, de Mazda2 van mijn ouders, een 3,5 tons Peugeot bestelbus met een meubelbak en een 7,5 tons MAN.

2 - Ik ben me ervan bewust dat de dashcam ook mijn verkeersgedrag filmt. Dus de camera geeft mij rust. Voorheen wilde ik nog weleens kwaad worden op medeweggebruikers die zich misdragen of die een fout maken. Ze moeten momenteel heel ver gaan, voordat ik boos wordt. Zoals bijvoorbeeld die klojo die op een donkere weg ineens zijn groot licht aandoet. Daar schrok ik erg van.

3 - Hij vertelde mij dat dit hem regelmatig gebeurd, dus ja, hij houd er eigenlijk al van te voren rekening mee.

Merk je verschillen in rijgedrag van de andere weggebruikers als je met de verschillende typen voertuigen rijdt?
Die boosheid uit schrik herken ik wel. Gebeurt mij ook zo af en toe. Zakt gelukkig meestal weer snel af.

Misschien dat stukje film van die zijweg naar de gemeente sturen? Kunnen ze de boel eens goed snoeien, zodat het zicht
wordt verbeterd ...

Ja, dat verschil merk je. Maar het grootste verschil merk ik in de Matiz en de Mazda2. Als ik in de Matiz rijd dan nemen medeweggebruikers vaker voorrang als ze dat niet hebben.

Ik heb contact gehad met de wegbeheerder over de situatie in deel 6. Daarover kreeg ik te horen dat ze daar niets aan 'konden' (maar ik vermoed eerder 'wilden') doen. Dus of het zin heeft...

D.E.N.N.I.S. zei:
Dat is jouw mening. Daar ben ik het niet mee eens en daardoor is het iets waar je heel heel heel erg lang over kunt discussiëren.

Gelukkig hebben we in dergelijke gevallen de wet, en die zegt dat je rechts moet houden en dat je links voorgesorteerde mensen rechts in moet halen. Dus ja dan kan je een mening hebben, maar dan val je toch echt onder de zelfde noemer als 70-GJN-6
https://www.youtube.com/watch?v=WHtYFWobcxA

Hier zat ze weer met groot licht te seinen toen ik naar rechts voor haar invoegde.
https://www.youtube.com/watch?v=tMd8S5KSIOo

braadslee zei:
Ik was vanmiddag getuige van een in mijn ogen behoorlijk domme actie.
Zit in een Kia Picanto op weg naar een all you can eat gebeuren

Ja, dat lijkt me inderdaad niet slim als je wilt afvallen.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ja, dat verschil merk je. Maar het grootste verschil merk ik in de Matiz en de Mazda2. Als ik in de Matiz rijd dan nemen medeweggebruikers vaker voorrang als ze dat niet hebben.

Ik heb contact gehad met de wegbeheerder over de situatie in deel 6. Daarover kreeg ik te horen dat ze daar niets aan 'konden' (maar ik vermoed eerder 'wilden') doen. Dus of het zin heeft...

Het kleine-autootje-die-kan-ik-wel-hebben-en-moet-ik-voorbij-en-hoef-ik-geen-voorrang-te-geven syndroom.
Had ik zelf vanmorgen op de snelweg. Dame in grote Audi haalt mijn kleine Audi in en gaat vervolgens weer langzamer rijden
(op de km-teller gekeken?).
Haal haar vervolgens in en vervolgens vind ze toch dat ze harder moeten kunnen dan dat kleine autootje ... o_O

Wat mij opvalt is dat als je in een kleinere auto rijd, je toch wat defensiever gaat rijden, zeker in het begin. Ik rij in m`n Twingo nu behoorlijk assertief, en rij ook harder dan de gemiddelde Twingo bestuurder (Meeste Twingo's schudden met 100 op de rechterbaan, kom ik ze links met 130 voorbij, bijvoorbeeld) En ik pak gewoon een gaatje als ik dat zie.
Als iemand mij geen voorrang wil geven terwijl ik dat wel hoor te krijgen, schakel ik terug en geef ik een dot gas en gooi hem er gewoon voor.

Als het dan een keer gebeurd dat ik iemand in m`n zijkant heb hangen omdat die denkt "ik rij in een Q7, jij rijd in een Twingo, jij hebt voorrang, maar ik ben groter" Heeft hij alleen maar zichzelf in de vingers gesneden.

(Ik ook deels, omdat ik schade heb, maar dat verhaal ik op de andere partij, want die zit fout.)

Nou ben ik geen aso die hem overal voor gooit, omdat hij perse wil laten zien dat je met een kleine auto niet perse een trage bestuurder bent, maar ik rij wel degelijk gewoon door, en pak m`n voorrang, en pak gaatjes. Hou niet van getreuzel

braadslee zei:
Wat mij opvalt is dat als je in een kleinere auto rijd, je toch wat defensiever gaat rijden, zeker in het begin. Ik rij in m`n Twingo nu behoorlijk assertief, en rij ook harder dan de gemiddelde Twingo bestuurder (Meeste Twingo's schudden met 100 op de rechterbaan, kom ik ze links met 130 voorbij, bijvoorbeeld) En ik pak gewoon een gaatje als ik dat zie.
Als iemand mij geen voorrang wil geven terwijl ik dat wel hoor te krijgen, schakel ik terug en geef ik een dot gas en gooi hem er gewoon voor.

Als het dan een keer gebeurd dat ik iemand in m`n zijkant heb hangen omdat die denkt "ik rij in een Q7, jij rijd in een Twingo, jij hebt voorrang, maar ik ben groter" Heeft hij alleen maar zichzelf in de vingers gesneden.

(Ik ook deels, omdat ik schade heb, maar dat verhaal ik op de andere partij, want die zit fout.)

Nou ben ik geen aso die hem overal voor gooit, omdat hij perse wil laten zien dat je met een kleine auto niet perse een trage bestuurder bent, maar ik rij wel degelijk gewoon door, en pak m`n voorrang, en pak gaatjes. Hou niet van getreuzel

Wat Terence hierboven al zegt. Voorrang heb/neem je niet, voorrang krijg je. Veel ongelukken worden voorkomen door het anticiperen op andermans fouten (geen voorrang geven bijvoorbeeld). Als jij daardoor een Q7 in de zijkant van je Twingo krijgt, en liever dat hebt, moet je dat natuurlijk zelf weten.. al is het met 50 dan blijft er niet veel van je zijkant over en zit je deurklink boven je stoel ergens :).

Braad zei:

Nu spreek je jezelf wel tegen.

Op zekere zin heb je gelijk maar ik gooi mijn auto echt niet ervoor als het net kan wacht ik even. Ga geen mensen of mezelf in gevaar brengen om maar gelijk te hebben.

braadslee zei:
Ik was vanmiddag ....

Heb er niets over gezegd, want ik vind niet dat jij je moet bemoeien met hoe iemand anders rijd, kan diegene behoorlijk nerveus maken. Maar dat waren de langste 20 kilometer uit m`n leven.

Als ik bij zo'n figuur in de auto zou zitten zou ik er toch zeker wel wat van zeggen. Maar dat ben ik.
(En daarom stap ik ook maar bij een zeer select groepje mensen in) [en het liefst niet in een bus of taxi]

Sarcast zei:

Bestuurders pakken meestal de rijstrook die het minste gedoe (lees extra rijstrookwisselingen naderhand) oplevert.
Dat hoeft dus niet de rechterrijstrook te zijn ... ;)
Kan bijvoorbeeld met de routing richting de oprit van de snelweg te maken hebben.
De "slimme" bestuurders zijn vervolgens afhankelijk van de bereidwilligheid van degene die ruimte moet geven.
Is meestal omgekeerd evenredig met het aantal voertuigen wat is gepasseerd ... ;)

Blackadder the 5th zei:
De "slimme" bestuurders zijn vervolgens afhankelijk van de bereidwilligheid van degene die ruimte moet geven.
Is meestal omgekeerd evenredig met het aantal voertuigen wat is gepasseerd ... ;)

Dat eerste kan ik beamen, het tweede lijkt me meer aan de bestuurder zelf te liggen.

D.E.N.N.I.S. zei:
Sarcast zei:
1 - meerdere redenen:
> ik rij met een Matiz met 800cc, 50 pk en een automatische versnellingsbak. Die is niet zo snel in de tussen acceleratie;
> De maximumsnelheid op deze weg is 100 km/uur, dus daar mag je 100, maar dat hoeft niet persé. Ik reed overigens op de klok 90 km/uur, maar de DOD is op dat gebied een stuk nauwkeuriger.
> De Peugeot zat in de snelheidsbeperking de hele tijd al te drukken en driftig te seinen dat ik sneller moest gaan rijden dan de aangegeven 70 km/uur.
> En al had ik wel 100 gaan rijden op die plek dan had de Peugeot bestuurder me alsnog ingehaald, want hij was echt niet van plan om 100 te gaan rijden. Dat laatste geldt trouwens ook voor de clip erna. Die Saab wilde hoe dan ook sneller dan mij rijden.

Moet je er nog even bij vertellen dat je een paar 100 meter verder weer een 70-stuk in rijdt (kruising met verkeerslichten, aangekondigd door oranje knipperlicht), waardoor je dus gelijk weer van je gas kunt tegen de tijd dat je op gang bent.
Tenminste dit was toch op de N302 neem ik aan?

Motorrijders, had er zaterdag nog een aanrijding mee...

1 baan voor linksaf, 1 baan voor rechtdoor.
Ik volg de baan voor rechtdoor, de motorrijder voor linksaf.
De motorrijder besluit toch rechtdoor te gaan en komt zonder enige vorm van richting aangeven mijn baan op.

Hij Schampt daardoor precies met zijn uitlaat mijn voorbumper.

Hij heel boos,

"Je ziet me toch?"

Ofwel, ik stel me als motorrijder afhankelijk op van anderen, die reageren wel.
Niet dus.
Voor iemand die geen richting aangeeft kan ik niet veel betekenen, ben geen helderziende.

Maar ondanks dat hij eigenlijk vond dat hij gelijk had heeft hij de schade al betaald, dus is de zaak daarmee afgedaan.

Terug
Bovenaan