Idefiqs zei:
IdeJ zei:
Mijn oudste dochter heeft een vorm van autisme, al op jonge leeftijd vastgesteld. Heb niet de indruk dat zij er ooit onder geleden heeft en ze weet niet beter.
Ik voel me als trotse vader ook echt op geen enkele manier aangesproken door de opmerking van Idefiqs, maar misschien zijn mijn tenen wat minder lang.
Mensen met autisme kunnen - voor zover ik weet - erg succesvol zijn in sommige beroepen, er zijn zelfs bedrijven actief op zoek naar hen wegens hun gestructureerde en methodische manier van werken. Het kan dus wel degelijk - naast de waarde van de persoon in kwestie zelf - als een kwaliteit gezien worden. Dat deze mensen lijden lijkt mij - ook zover ik weet - niet het geval te zijn, hoewel het wellicht wel voor kan komen.
Ik vind de tenen van der Magistrat ook wat aan de lange kant.
Ik ben psycholoog en behoorlijk terughoudend in het gebruik van labels. Ik snap jullie (ik scheer beiden even voor het gemak over een kam) nuance wel hoor, mijn opmerking past meer in een algemene tendens die ik (mede op dit forum) waarneem.
Als je bepaald gedrag anders vindt, past daar wat mij betreft geen psychiatrisch label bij. Er wordt al te makkelijk naar labels gegrepen tegenwoordig en dat vind ik, nogmaals, geen goede zaak.
Het is verder maar net hoe je 'lijden' wil interpreteren, maar zonder bezoek aan de geestelijke gezondheidszorg, krijg je zo'n label niet opgeplakt.
Je kunt trouwens niet een vorm van autisme hebben, enkel voldoen aan een van de (vele) criteria zoals deze door de American Psychiatric Association zijn uitgeschreven. Aangezien er >400 stoornissen in de DSM staan, is het logisch dat we allen voldoen aan een of meerdere criteria. Dat wil niet zeggen dat we allen een beetje lijden of wat dan ook, het gaat namelijk om het totaalplaatje en het geheel van symptomen dat (aldus de DSM) iemand in aanmerking doet komen voor een stoornis. Dat je af en toe stug bent, sociaal minder handig bent of iets vergelijkbaars, is wat we in het Nederlands een
karaktertrek noemen en zeker geen onderdeel van een stoornis.
Goed, ik heb mijn ergenis even geuit. Ik vind het prima om hierover verder te gaan, maar wellicht gaan we dan wat veel offtopic.