Paulus0013 zei:
Boppie zei:
Nog terugkomende op het laatste, wat mij altijd verbaasd is hoe snel je klemgereden wordt, al hou je de snelheid van de auto links voor je aan. kom je naar rechts, hou je snelheid....zodra je op een langzamere auto aanstuurt dan is het gaatje wat je net gemaakt hebt gelijk dichtgereden terwijl het geen enkel nut heeft, de voorligger heeft mijn snelheid. Een enkeling daargelaten die het snapt raggen ze gelijk het gat dicht. Ik ben blij dat ik niet veel meer op de snelweg kom, alleen voor plezierdingen. Het wordt er allemaal niet socialer op.
Fatsoenlijk rechts houden wordt op deze manier ook totaal onmogelijk gemaakt. Je achterligger ramt liever direct het gat dicht waarmee ie je ook klemt rijdt, ipv ook netjes rechts te houden.
Vandaar ook al die treintjes op links en lege rechterbanen.
Dat strookt voor geen meter met wat de moraalridders op dumpert en co allemaal roepen.
Eigenlijk lees ik hun "anticiperen en ruimte maken voor de invoeger" ook een beetje als "als ik mijn knipper aanzet moet men mij er maar tussen laten". En dat is ook wat ik terugzie op de weg. Overal die auto maar tussen proppen, ongeachte snelheidsverschil of voldoende ruimte.
Zeer bekent fenomeen inderdaad. Ik kom het vooral tegen op de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem. 2 Rijstroken, veel vrachtverkeer. Het is in principe een prima weg om 120-125 te rijden (v-max is 120). Maar er is maar al te vaak een treintje op links, omdat de voorste (trage) inhaler tussen de vrachtwagens niet naar rechts gaat, zoals het wel hoort. Vaak zit er daar tussen de vrachtwagens zo'n 150-300 meter tussen de vrachtwagens en als er dan 4 of 5 achter elkaar rijden, met allemaal zo'n tussenafstand is het een hele langdurige inhaalactie, waardoor je kilometers maar 95-100 rijdt, erg vervelend.
Maar hier exacht het hierboven gestelde probleem, ik ga tussen de vrachtwagens netjes naar rechts, want meer dan genoeg ruimte, en de persoon erachter gaat meteen het ontstane gat dicht rijden. Blijkbaar in de veronderstelling dat ondanks dat ik snelheid behoudt ik opeens heb besloten achter een vrachtwagen te blijven hangen??!! Ik begrijp dat niet...
Op de motor geef ik vaak een aantal keer 'het goede voorbeeld' om vervolgens na de 3e of 4e vrachtauto als nog steeds iedereen met 95 links blijft hangen, even een paar auto's rechts in te halen, is toch wel makkelijk met een klein snel voertuig. Ja het is fout ik weet het, maar het geeft me wel een goed gevoel. En ik quote graag Clarkson: "if there is room for me to pass you on the wrong side, there was room for you to move over." Ik heb eens continu v-max 120 kunnen blijven rijden, door steeds een paar auto's rechts voorbij te gaan tussen de vrachtwagens en precies de vrachtwagen in te kunnen halen en weer naar rechts om het truukje te herhalen. Terwijl links continu 100 reed..
In de auto kan dat helaas niet, dus hou ik het bij netjes naar rechts gaan en hopen daarmee het goede voorbeeld te geven. Ik ben er echter wel op gespitst dat de auto achter mij niet meteen het gat dicht rijdt (ik houd meer afstand dan gemiddeld in zo'n treintje, dus het gat is vaak wat groter om te overbruggen). En zodra het toch wel gebeurt accelereer ik mee met die auto inmiddels schuin achter me rijdt, en gooi ik hem er weer voor, niet op het laatste moment natuurlijk, maar wel zodat die bestuurder hopelijk even nadenkt om het niet nogmaals te doen. Helaas moet ik soms meerdere malen achter elkaar mee accelereren om niet te worden klemgereden, ik heb het eens 3x achter elkaar gedaan op de A28, bij dezelfde auto die het gat meteen bleef dicht rijden, die man was boos toen ik hem er voor de 3e keer voor gooide, daar kan ik dan wel om lachen. Maar ben net zo verbaast, want wat verwacht je dan, da ik na 2x netjes naar rechts te gaan en weer terugkom naar links om de vrachtwagen in te halen, ik de 3e keer opeens wel achter de vrachtwagen blijf hangen??