Het grote evenementen-, beurzen- en museatopic. Inmiddels meer dan 100 bijdragen!

Pas was zaterdag Oldtimerdag Diever, een leuk event waar het bijna het halve dorp voor is afgesloten. Hoewel er meerdere events die zaterdag zijn, vind ik Diever het leukste. Vaak zijn er ook best veel "nieuwe auto's en mensen" die ik niet eerder zie, naast natuurlijk "the usual suspects" die elke meeting in de buurt bezoeken.

Helaas was het weer echt waardeloos, dus na de 2e hoosbui zijn we weer naar huis gegaan. Gelukkig heb ik wel van alle deelnemers een foto gemaakt. De hoogtepunten:


Leyland Sherpa 215 Misas Camper

Ferrari 308 GTS Quattrovalvole & Ferrari Mondial

Renault 25 2.5 V6 Turbo

Autobianchi A112

Lancia Y10 1.1 LX Selectronic

Volkswagen 181 & DAF YA66

Toyota Corolla naar verhouding waren er veel Japanse auto's.

Opel Ascona B prachtig exemplaar van de eerste Zweedse eigenaar

Honda Civic

Volkswagen Passat Variant

Mazda 929

Volkswagen 412 L Variant deze kwam van ver begreep ik van de eigenaar.

FIAT 2300

En tot slot:

Mitsubishi Galant Estate

Voor wie het leuk vind, alle foto op mijn flickr:

 
Leuke foto's Peter, met een dikke like voor de 929. Hier in het zuiden was het prima weer vandaag, maar is er het grootste deel van juli weinig te beleven qua oldtimerevenementen (op wat ritten na). Over twee weken kunnen we ons hart weer ophalen in Waalwijk.
 
Mooi hoor, jammer van de regen idd dat drukt vaak wel een stempel.
Veel japanse wagens duit misschien op dat het niet aan de (zoute) kust was.
De rode prachtige passat variant is mooi, zeker zo zonder dakreling, volgens mij heb ik ooit mijn wieldoppen aan die eigenaar verkocht.
 
Ik was niet zo lang geleden in de VS voor mijn werk. Voor de lol heb ik daar het Henry Ford Museum of American Innovation bezocht. Zoals op de foto's te zien is (en de naam van het museum suggereert), is het niet per se een museum over alleen Ford, maar betreft het meer algemeen innovatie en mobiliteit in de 20e eeuw.

Het museum is zeker een aanrader, al zou ik er niet speciaal voor omreizen.
Voor alle 50 foto's, zie mijn flickr album. Hieronder een aantal highlights:

Vier presidentiele limousines, waaronder die waar JFK in vermoord is (en na aanpassing daarna gewoon weer dienst heeft gedaan):

Tucker Torpedo (1948):

Chevrolet Corvette (1957):

Desoto Fireflite (1957):

Dodge Omni (1978):
 
Mijn ouders zijn tijdens hun vakantie aan de Bodensee naar het Zeppelin Museum in Friedrichshafen geweest.
Ze stuurden me deze foto door, waarop op de voorgrond een SHW Wagen uit 1925 is te zien. In het midden staat een Gaylord Gladiator uit 1957. Dat is een Amerikaanse auto met een Cadillac V8, waarvan er slechts 3 zijn gebouwd (in Friedrichshafen).
Helemaal achteraan staat een Maybach Zeppelin uit 1938 met een V12-motor.

 
Mooie foto's allemaal, leuk om te zien wat voor leuks er allemaal op die meetings staan.
 
De maand september begon in Laren met de Klassieker Meerijdag, georganiseerd door de Rotaryclub Laren-Blaricum. Ze hadden via de leden een leuk aantal klassieke auto's bij elkaar gebracht (en had je een klassieker, dan zou je ook gewoon langs kunnen komen). Geïnteresseerden konden voor €15 per rit ongeveer 15-20 minuten meerijden in een van de auto's - uiteraard voor een goed doel: de Rollybus. Het resultaat was een redelijk grote verscheidenheid van bestel/pickups (via vereniging Het Werkpaard), via Mercedessen en Rolls-Royces tot enkele 911's (geen andere Porsches) en een enkele Ferrari - bijvoorbeeld.

Koffie was beschikbaar bij de BaristAcadiane:
53965907659_982f1c87e2_b.jpg


Ik was een rondje meegereden met deze Ford Taunus 20m V6 XL (Extra Luxe). Volgens de eigenaar nog volledig origineel, inclusief de lak. Pet af hiervoor en hij reed ook perfect!
53964690307_fd76d6ed5b_b.jpg


Omdat het kon had ik ook de eigenaar van deze Porsche 911 Carrera maar even op de schouder getikt voor een ommetje:
53966031625_f0abd2d8cf_b.jpg


Leuke bijkomstigheid was dat 911 centraal stond in de kilometerstand van de dag!
53964690272_95f0b7ff4a_b.jpg


Terugkomst na de ritten door de 'triomfboog'!
53965907559_a1f5582d7d_b.jpg


Enkele andere auto's die vertegenwoordigd waren op deze mooie dag, waaronder deze Healey:
53964690257_9efce3ec48_b.jpg


Twee van de na-oorlogse pickups die je kon tegenkomen. De Fiat 500 was een mooi ombouwproject met een Giardianetta als basis.
53964690297_4dbedea1b9_b.jpg


Ook een Volvo kan tot pick-up worden omgebouwd.
53964690312_851191d910_b.jpg


Deze Chevrolet stond letterlijk te shinen!
53965907619_84e3ef40f5_b.jpg


Mazda MX-5 NA met een Rolls op de achtergrond
53965825673_ec9f6340db_b.jpg


Deze vers uit Zwitserland geïmporteerde Ferrari Mondial Quattrovalvole maakte ook de nodige rondjes door de omgeving.
53965907644_ddb053733b_b.jpg


Wel bijzonder: het evenement was blijbaar in 9 dagen (!) georganiseerd (er waren die dag al activiteiten in Laren, dat helpt wellicht) en volgend jaar wil de Rotary in Laren het nog eens dunnetjes overdoen.
 
Wat een leuke groene BX op de laatste foto. Ik had vandaag aardig wat oldtimers zien rondrijdend diep in Twente (ben daar even paar dagen fietsen). Blijkt dit weekend een oldtimerevenement te zijn. Morgens eens kiek’n


Geweest. Vooral traktoren/trekkers en ook wat oude vrachtwagens. Het was wel echt een leuk evenement waar van alles te zien en te doen was. Niet heel veel auto's maar genoeg om een album van te maken:


Audi 80 '77 by Matt Curlew, on Flickr

BMW Isetta 300 '59 by Matt Curlew, on Flickr

DAF 55 Marathon '72 by Matt Curlew, on Flickr

DAF 66 '79 by Matt Curlew, on Flickr

Ford Model T '26 by Matt Curlew, on Flickr

Ford Consul '56 by Matt Curlew, on Flickr

Ford Taunus 12M '61 by Matt Curlew, on Flickr

Ford Taunus 12M '63 by Matt Curlew, on Flickr

Land Rover Lightweight '65 by Matt Curlew, on Flickr

Mercedes-Benz 280SL '71 by Matt Curlew, on Flickr

Mercedes-Benz SL 320 '95 by Matt Curlew, on Flickr

Opel Kadett Coupe '75 by Matt Curlew, on Flickr

Opel Kadett City '79 by Matt Curlew, on Flickr

Peugeot 203 C '58 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 4CV '55 by Matt Curlew, on Flickr

Porsche 911 T '69 by Matt Curlew, on Flickr
 
De Ami Vereniging Nederland organiseerde op zondag 25 augustus een picknickrit.
De start was bij het ANWB-steunpunt Planken Wambuis in Wolfheze. Na een groepsfoto volgde een mooie rit door de Veluwe, met als eindpunt Radio Kootwijk. Daar werd genoten van de meegebrachte picknick.

Tijdens de rit heb ik een camera mee laten lopen, met dit filmpje als gevolg:


En in dit fotoalbum staat alles wat we tijdens de rit hebben gezien:

https://www.flickr.com/photos/xbxg/albums/72177720319760061









 
Ik ben vandaag naar het concours d'élégance geweest. Er lopen daar veel betere fotografen dan ik rond, waarschijnlijk ook een paar medeforummers, dus heb ik maar een paar foto's gemaakt en me verder gewoon vergaapt aan al het moois.



1993 Lancia Thema SW
Het feest begon al op de 'gewone' parkeerplaats met deze Lancia. De Thema had ik alleen nog als sedan een enkele keer voor de lens gehad.



2021 Polestar 1
En deze Polestar 1, de eerste die ik zie. Een van de mooiste auto's van de afgelopen tijd voor mij.


1957 Mercedes-Benz LP312 & 1932 Alfa Romeo 8C
Door naar het evenemententerrein zelf. Deze Alfa heeft, als het nummer negen origineel is, door motorpech de finish van Le Mans '32 niet gehaald. Nu vergezeld door bijpassend transport.


1987-93 Porsche 959 & 1989 Ferrari F40
Voor dit evenement vrij nieuw spul, twee iconen uit de jaren tachtig, smaakvol naast elkaar geplaatst.


Mercedes-Benz 300SL x8
In de ca. 20jr voor vandaag had ik vier Mercedessen 300SL gezien. Volgens mij is die tweede van achteren een van de elf raceversies uit '52.


1936 Mercedes-Benz 540K
Tot slot mijn favoriet van de show. Ik had niet verwacht een 540K in de buitenlucht te zien, een heel imposant gezicht. Dit exemplaar won eens in zijn categorie op het concours van Pebble Beach, vond ik online.
 
Gaaf spul zeg.

Vandaag met een vriend naar de Kampeer- en Caravanbeurs geweest. 5 uur lang kunnen vermaken! Qua auto's natuurlijk weinig te melden. Een Ineos Grenadier had ik nog nooit irl gezien.

Y9vnXmP.jpeg


JYUwhfj.jpeg
 
Afgelopen zaterdag ben ik naar Rogat in Drenthe afgereisd voor een Peugeotmeeting.

Mijn volledige fotoalbum is hier te vinden:


Ik vond vooral de klassieke Peugeots interessant, waarvan hier een kleine selectie:









Zeer indrukwekkend, deze 601 uit 1935.

 
Vorig weekend organiseerde de Ami Vereniging Nederland de jaarlijkse najaarsrit. Dit maal in de Alblasserwaard.

Van begin tot eind (ongeveer 6 uur inclusief lunch en tussenstops) heb ik daar een filmpje van gemaakt:


En dit is mijn fotoalbumpje, inclusief alles wat we onderweg en tijdens de diverse tussenstops tegenkwamen.










 
Naar Oener Koefeest geweest. Vooral veel kraampjes, koeienkeuring, cross etc. Was ook een hoekje oldtimers, daar kwam ik voor, maar dat waren bijna alleen maar traktoren... dit waren de auto's (en een vrachtwagen):

Toyota Land Cruiser BJ40 '78
mCBvwgp.jpeg



565brQQ.jpeg


Karrier FAH 398 '64
myoGG0k.jpeg



Opel Kadett '88
Hd7quzZ.jpeg


LULAC1E.jpeg


Citroën Traction Avant '54
41gga0M.jpeg


Mercedes-Benz 220Sb '64
NGQ9H8G.jpeg


azTJGlH.jpeg


Citroën Acadiane '81 (volgens RDW...)
DqkO208.jpeg
 
Dit jaar ben ik bij diverse evenementen aanwezig geweest en heb ik enkele foto's gemaakt.

In maart 2024 was ik bij 'Cars & Coffee op het Kopje van Bloemendaal.



Begin april 2024 was ik bij het Noord-Hollands Oldtimerfestival.



Ook in april was American Sunday, 2024. Vanwege de vele bezoekers was het soms een beetje 'lopende band-werk' maar er was dan ook veel te zien! Het terrein zelf heb ik die dag niet bezocht maar ik heb wel op enkele locaties in en om Zandvoort gestaan.














Eind april was Viva Italia op Zandvoort. Ook daar ben ik op enkele locaties om het circuit wezen kijken.
















In mei was de Historic Zandvoort Trophy. Daar zijn ook enkele foto's van!









 
Tot een misser van de organisatie in de lockdown waren de Verzameljaarbeurs en Platen & CD-beurs altijd samen. Nu wordt de Platen & CD-beurs altijd apart gehouden, op een andere locatie. De Verzameljaarbeurs gaat met elke editie verder achteruit, dit jaar heb ik besloten dat het mijn laatste bezoek is geweest. Om het evenement nog enigszins te redden stonden er een paar klassieke auto's

GAS3zly.jpg

ogCCXyG.jpg

NSerefj.jpg

r3jzCyC.jpg
 
Op 3 november was er in Houten het jaarlijkse "British Car Club day" , waar eigenlijk alle (of veel) clubs vertegenwoordigd waren.

Een leuk evenement en ook buiten is enorm veel leuks te zien, haast leuker dan binnen. Waar je ook nog eens leuke dingen en onderdelen kon kopen.

Armstrong Siddeley 12/6 Doctor's Fixed Head Coupé

Morris 1300 GT

1970 Hillman Husky Estate

1962 Commer 1500 Ambulance

Jensen Interceptor

1955 Bentley R-Type Continental by H.J. Mulliner

Lotus Emira

1947 Riley RMB 2.5 Litre

Mini 1000 Mayfair & Mini trailer

Ford Escort 55 Van 1.3

Jaguar MK V 3.5 DropHead Coupé

1982 Rover 3500 Vanden Plas, inderdaad die van Marc!

En dit was toch wel mijn hoogtepunt:
Vauxhall Firenza 2.3 SL
 
Mooie Posts heren!
De gele Polo 1 vind ik geweldig.
En in het rijtje van Pjotr de Escort van, en natuurlijk de Opel Campo :)
 
Al enkele jaren zie ik fraaie foto's voorbij komen van de grote Franse klassiekerbeurs Époqu'auto.
Het wordt echter elk jaar in november gehouden, in Lyon. Voor mij niet echt om de hoek dus.
Begin 2024 besloot ik daarom om een paar verlofdagen in te plannen rondom de 45e editie van Époqu'auto, want hier móést ik gewoon eens heen!

Op woensdag 6 november 2024 had ik mijn Citroën Ami 8 volgetankt en ik ben in 3 dagen naar Lyon gereden. De navigatie had ik ingesteld om zowel tolwegen als snelwegen te vermijden.
Époqu'auto trok in 2023 nog 'slechts' 95.000 bezoekers in 3 dagen, maar in 2024 waren dat er uiteindelijk 109.000.
Kortom; het was druk! Vooral druk op de parkeerplaats voor bezoekers met een youngtimer of oldtimer.
Daar heb ik ook het grootste gedeelte van het weekend door gebracht. Terwijl het in Nederland al flink herfst was, was het daar met 20 graden erg aangenaam.

Als liefhebber van Franse auto's kon ik mijn lol op. En juist tussen al die Franse klassiekers vallen merken uit andere landen extra op. Binnen in de 7 (!!) hallen heb ik niet heel veel gefotografeerd. Ik had de zaterdagmiddag uitgekozen om binnen te kijken, en dat bleek het drukste moment van het gehele weekend te zijn. Sommige auto's/merken heb ik daarom niet kunnen/willen fotograferen. Overigens waren de vele Hotchkissen wel een hoogtepuntje.

Al met al heb ik 417 foto's in een fotoalbum gepropt:


Hoogtepunten kiezen uit zoveel moois is lastig, maar dit waren voor mij een paar uitschieters:

Een absolute basis-Capri uit 1973, en nog helemaal origineel.



Lekker kleurtje op deze Espace uit 1986.



Alfa Romeo 2000 Sprint uit 1962: prachtig gelijnde auto!



Ingetogen, maar zo mooi: een Ferrari 400i uit 1981.



Misschien wel de auto waar ik het langst bij heb staan kwijlen; een Avions Voisin C24 Carène uit 1934 in volledig originele staat. Dit merk heeft zulke bijzondere auto's gemaakt.



Tijdens een stukje van de heenreis, tijdens het zoeken naar een parkeerplek op Époqu'auto, tijdens het vertrekken van Époqu'auto en tijdens de gehele terugreis naar Nederland heb ik een camera laten meelopen. Dat resulteerde in dit filmpje:


PS. dit was een reis van 2500 km in 7 dagen met de Ami.
 
Inderdaad hele mooie foto's, kan ook niet anders bij jou. En de video is ook heerlijk om naar te kijken. Vooral het deel vanaf de rustige Franse weggetjes naar de kookpot van Brussel, Antwerpen en Nederland. Ik rijd zelf zo graag in Frankrijk dat ik me het liefst ernaar toe liet teleporteren. Nog een vraagje; heeft de AMI zich goed gehouden?
 
  • Leuk
Waarderingen: XBXG
Hier in Fryslân hebben we al sinds jaar en dag de elfsteden oldtimer rally, en ik ben er sinds het eerste jaar bij wezen kijken en heb honderden foto's gemaakt. Ik heb er zelfs speciaal een oude Pentax spiegelreflex camera voor gekocht. In al die jaren kwam er heel wat speciaals voorbij, van een Fiat topolino met speciaal koetswerk tot Packards, Bugatti's en zelfs een Bently speed four. Alles met een bouwjaar tot 1950 is toegelaten. Tot op een dag ik iets heel bijzonders zag komen:

PgeKVLB.jpg


Toen deze auto dichterbij kwam herkende ik de mascotte op de radiator meteen, een Voisin! Gelukkig stopte hij in de berm vlakbij zodat ik meer foto's kon maken. Het bleek een Voisin C27 Aerosport te zijn, waarvan er maar 1 gemaakt is en dat is deze. Staat normaal in een museum.

Sjzh2Lm.jpg

GnE4pDJ.jpg

80PZrBi.jpg

npOaNL5.jpg


Daarachter stopte een Jaguar C type waarvan ik terloops even een foto maakte, de Voisin was veel zeldzamer!

qwflhkP.jpg


Dit is een replica gebouwd in 1969.
Verder natuurlijk veel A fordjes en MG sportwagens in vele uitvoeringen en die vond ik al zo algemeen dat ik er geen foto's meer van nam, alleen van het zeldzamere of bijzondere spul:

fHwX7Ha.jpg

WuvRErn.jpg

FFkGnbm.jpg


Packard met V12 motor, het merk dat de toon zette waarna Caddilac alleen maar kon volgen.

b1ARmuv.jpg


Renault vrachtwagentje

XyBHSJs.jpg


Triumph 2000

POfZUQX.jpg


Citroen type A
 
j7BhbHG.jpg


Peugeot 203 4deurs cabrio met speciale grille waarbij de extra lampen ingebouwd zijn. Dit deed Peugeot al in 1950, niks nieuws onder de zon.

NDVIcl9.jpg


Citroen busje.

Mcp4Tts.jpg

hxL8mbS.jpg


Volgens de autoweek kentekencheck is dit een Tuder van 1934, de RDW herkent het kenteken niet.

qaeXqC3.jpg


Ford vrachtwagen, waarvan er voor de oorlog vele waren.

E1G5hg2.jpg


Dit kon wel een Alvis wezen

tvwKRJR.jpg


Groter en duurder kon toen haast niet met deze Rolls Royce. In al de jaren dat ik bij de 11 steden rally stond te kijken zag ik meer Rollsen dan in de musea die ik bezocht heb.

DFwhyAQ.jpg


Stanley steamwagon, inderdaad, deze rijd op stoom.

z38sXfF.jpg


Nog weer zo'n rijdend kunstwerk deze Packard.

s6204gQ.jpg


Jaguar MKV

YoYxHx6.jpg


Chevrolet Sports Roadster

jKFFERx.jpg


Nors kijkende Engelse oorlogsveteraan in een Austin 7. Reed een rondje door Fryslân om te kijken of er nog verdwaalde Duitsers achtergebleven waren.
 
Ik heb zelf meer met auto's vanaf de jaren 50 ongeveer, maar die oldtimers van voor de oorlog hebben ook wel wat.
 
Terug
Bovenaan