Het grote Autoweek poetstopic!

@ Henk-Jan: Je kunt de wielen prima wassen met de Gold Class Shampoo, ik zou dit alleen wel als laatste doen en niet het water waarmee je de wielen gewassen hebt nog de auto doen. Ook raad ik aan om er een aparte washandschoen voor te gebruiken. Het kan zijn dat je voor het echt hardnekkige vuil toch een velgenreiniger nodig hebt.

Logisch, anders krijg je wel veel zooi in je emmer. Sowieso was ik van plan om met twee emmers te werken en ik ben vergeten te vermelden dat ik een wielenborstel heb.

Ik heb voor de velgen een aparte spons ja spons ;)

Die gebruik ik alleen voor de wielen en de uitlaatstukken. Altijd als laatste en tussendoor uitspoelen/knijpen in de emmer zonder sop.

Zaterdag stond ie er weer zo bij:
DSC00058-3.jpg

DSC00057-4.jpg

Ik gebruik nu nog de HotShine Tyrespray van Meg. maar dat glimt inderdaad behoorlijk. Zal binnenkort eens wat anders gaan proberen.

Daarnaast nog een vraag. ScratchX2.0, hoe verwerken jullie dat? Ik heb het met een normale gele pad van Meg. geprobeerd, maar erg veel nuttig resultaat heb ik daar niet mee bereikt... Iemand tips?

Volgende week nog even de Clio in de NXTwax zetten zodat alle vliegen en ongedierte geen kans maken op de 2x 1300km die weggetikt gaan worden richting Kroatië en terug. Zit er nog sterk aan te denken om de wasspullen mee te nemen.

Schiet me nu nog een vraag te binnen. Wél of geen hoes over de auto doen tijdens de 2 weken dat we in Kroatië op de camping staan?
Zo ja, waar koop je een fatsoenlijke hoes :)

Henk-Jan zei:
Levert Renault die dingen zelf niet voor de Clio?

Heb het nog nooit gezien, wel hebben ze van die mooie afleveringsdoeken...
img0246.jpg

Dat zou ideaal kunnen zijn, alleen zijn ze niet echt waterdicht denk ik :)

Zal eens even gaan Googlen (y)

adinsx zei:
Daarnaast nog een vraag. ScratchX2.0, hoe verwerken jullie dat? Ik heb het met een normale gele pad van Meg. geprobeerd, maar erg veel nuttig resultaat heb ik daar niet mee bereikt... Iemand tips?

Lake Country White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator en/of Lake Country Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator

Van die eerste heb ik er twee besteld. Ik ben benieuwd wat daarmee te bereiken valt (i.c.m. de Autoglym Super Resin Polish).

@ Henk-Jan: Laat aub nog even weten hoe de Autoglym Super Resin Polish bevalt, die ken ik nog niet.

Ik moet wel zeggen dat ik geen professionele poetser ben, ik weinig vergelijkingsmateriaal heb en ik de Autoglym zal gebruiken als extra, na de Scratch X dus.

Ik heb zowiezo altijd weinig resultaat geboekt met Scratch X, ik vind het zwaar tegenvallen. De SRP heb ik wel positieve reacties op gehoord (y)

De Wolfgang Total Swirl Remover 3.0 is ook erg goed, maar niet goedkoop. Echter verwijderd het wel alle swirls en is het resultaat veel beter dan bijvoorbeeld de SSR van Poorboys World.

Ik zal het allemaal wel zien en ik zal (als ik het onthoud) nog wat foto's maken. Wie weet. ;)

Hallo allemaal ,

no_reclame.gif

Zucht. Hier geldt uiteraard hetzelfde als in dat andere topic (klik!): als je reclame wilt maken, neem je contact op met de redactie (klik!).
En om 't nog eens héél duidelijk te maken de expliciete forumregel erbij:

Forumregel No. 5: zei:
5. Reclame maken of het aanbieden van commerciële producten, diensten of evenementen is niet toegestaan. Net zo min als het houden van enquêtes en onderzoeken.

Dat lijkt me vrij eenvoudig geformuleerd. Maar het geeft me wel mooi de gelegenheid om een nieuwe smiley te introduceren.

Yellow Cab
Autoweek-moderator

@Henk Jan (e.a.) ,
de wielen altijd als eerste doen. Eventuele vuile spetters die op de lak komen, bijvoorbeeld van de velgenborstel of het afspuiten was je er daarna gelijk weer af tijdens het wassen van de rest van de auto.

De Autoglym SRP is een product om een beetje vals te spelen: het bevat veel fillers die de swirls niet zozeer weghalen, maar eerder maskeren. Leuk voor het snelle werk, de die hards gaan voor Poorboys, Menzerna, Megs So1o, Wolfgang, etc. Daarbij worden eerst de swirls weggepolijst en vervolgens wordt er een voedend product gebruikt

Als de Scratch X de krasjes verwijderd/doet afnemen en de Swirls kan doen verminderen, de Autoglym SRP ze vervolgens onzichtbaar maakt en de Collinite de glas versterkt en het wat duurzamer doet worden, dan vind ik het eigenlijk wel goed.

@ Mark; Die tweede Polish pad heb ik voor mijn vader. ;)

@Henk Jan,
in jouw geval zou ik dan het volgende doen: neem de TSR 3.0 van Wolfgang met een passende pad (bijv de witte) en Black Hole of White Diamond met een zwarte pad van Poorboys (BH is voor donkere lakken, WD uiteraard voor lichte kleuren). Vervolgens afsluiten met de Collinite voor een mooie wax met lange duurzaamheid. Zeker in de koudere maanden heb je daar veel aan

Ik heb al besteld en het is net allemaal binnen gekomen, inclusief een niet bestelde flacon Poorboy's World Spray and Wipe (foutje of hoort dat er gewoon bij?).

Aha! Ik zie het al:

Code:
Aantal 	Art.Nr. 	        Omschrijving 	                Prijs     Totaal
1  	        100902  	Spray and Wipe - 473ml  	€ 9,98  	€ 0,00

Kadootje ;)

Ik zou het eerst is met de huidige producten proberen. Wolfgang TSR 3.0 is erg fijn spul maar erg duur (bijna 4 tientjes voor een half litertje) en de vraag is of je daar met de hand het gewenste resultaat mee gaat behalen. Black Hole en White Diamond is mijnsinziens niet echt een aanvulling na SRP omdat SRP toch echt wel fors vult. Henk-Jan, ik zou lekker proberen en resultaten bekijken/posten, pas dan kan je zeggen of je tevreden bent en eventueel alternatieve producten bestellen.

mark, helemaal mee eens. Ik bedoelde ook de BH/WD i.p.v. de SRP :)

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor het meedenken. Als het eens goed poetsweer is, dan zal ik (samen met mijn vader) het eens gaan proberen. ;)

@ Henk-Jan: Die Spray and Wipe is wel een lekker kadootje, is echt heerlijk spul om de auto weer even mee te laten glimmen!

Het is een beetje vergelijkbaar met QD van Meguiars, niet? Lijkt mij mooi spul om op de Internationale SAABmeeting (daar doen we het natuurlijk allemaal voor ;) ) even wat vlekken er af te halen.

het lijkt inderdaad een beetje op QD van Meguairs. Poorboys heeft ook een quick detailer: QD+, daar zit een beetje vloeibare carnauba wax in om de wax laag een boost te geven. Maar de Spray & Wipe is een heel veelzijdig product: te gebruiken als quick detailer voor vette vingers, schoonmaken van de ramen, een snelle wipe door het interieur. En uiteraard een heel goed product om als clay lube te gebruiken.

Mooi spul dus. Bedankt voor de tips!

Net overigens de auto even gewassen (1,5 à 2 uur) met die zooi van Mequiar's (Gold Class) en ik moet zeggen dat het wel mooi spul is (ruikt ook lekker). Verder heb ik de wielen schoongemaakt met een Mequiar's Borstel en Turtle Wax Extreme Nano Tech Formula Marketing-Bullshit wielenreiniger, iets wat ook wel aardig werkt, ondanks dat het van Turtle Wax is. ;)

Ik ga straks maar eens beginnen de auto te poetsen. Volgens het nieuws op de NOS kan het niet (regen), maar volgens Meteox op Buienradar.nl kan het wel.

Hallo,

Ik wil mijn vader een poetsbeurt voor zijn auto cadeau doen voor zijn verjaardag. Ik heb hier weleens gelezen dat poetsers van dit forum dit willen doen tegen betaling. Klopt dit en wie heeft er zin in om dit te doen in Zwijndrecht? Ik kan ook naar de poetser zelf komen uiteraard.

Ik dacht aan:

Wassen
Kleien
Polijsten
Was

Ik heb zelf ook enige ervaring dus kan helpen. Het betreft een Seat Toledo overigens.

Hoi Hamer, stuur mij maar is een PB, is in Tilburg maar kan ook op locatie de auto doen als je wilt. Geef gelijk even door vóór welke datum je het wilt doen want ik ben de komende weken al volgeboekt.

Om hier ook maar even de resultaten te laten zien:

Voor:
P1000975.jpg

P1000976.jpg

P1000977.jpg

P1000978.jpg

P1000979.jpg

P1000981.jpg

P1000983.jpg

P1000985.jpg

Tijdens:
P1000986.jpg

P1000987.jpg

P1000988.jpg

P1000989.jpg

P1000990.jpg

P1000992.jpg

P1000993.jpg

Na:
P1010001.jpg

P1010002.jpg

P1010003.jpg

P1010005.jpg

P1010006.jpg

P1010007.jpg

P1010011.jpg

P1010013.jpg

P1010014.jpg

P1010015.jpg

P1010016.jpg

P1010017.jpg

Rest:
P1010018.jpg

P1010019.jpg

P1010021.jpg

"Grapje":
P1010012.jpg

@ Henk-Jan: Ziet er goed uit, erg mooie kleur ook. (y) Vooral zo zonder kenteken platen lijkt het net of ie nieuw uit de showroom komt. ;)

@HJ: Heeft je moeder blonde krullen of ben jij dat? Mooie auto trouwens!

C'est moi.

Kreidler schreef: zei:
Vooral zo zonder kenteken platen lijkt het net of ie nieuw uit de showroom komt.

Dat zei ik ook al tegen mijn vader. Het lijkt nu net of hij net bij Cardozo vandaan komt. ;)

Morgen komen de luxe platen erop. Verder moet ik binnen twee weken nog de wielen in de was zetten, een tweede waslaag aanbrengen en vanbinnen de auto helemaal grondig reinigen (denk dan aan het metaal aan de binnenkant schoonmaken).

Vandaag een potje Bilt Hamber Auto-balm besteld bij CC. Heb er veel goede verhalen over gelezen. Schijnt swirls ook goed te verbergen. Aangezien ik een zwarte auto heb met zachte lak is deze niet swirl-vrij te houden. En aangezien de lakdikte ook niet geweldig zou zijn bij een nieuwe Honda (ongeveer 100 micron op dak en motorkap) wil ik niet te vaak met polijstmiddelen aan de gang gaan.
auto-balm-wax.png

Wordt weinig gepoetst zeker.... Heb zonet de motorkap en voorspatborden behandeld met de Bilt Hamber Auto-balm. Nu was ik al een behoorlijk hoog niveau gewend qua wax (M16) maar dit is echt zeer goed spul. Zo'n diepe glans hou je niet voor mogelijk.
En aangezien het de Swirls verhult en een zeer goede en lange bescherming geeft is dit echt een toppertje!

Straks de tweede laag aanbrengen.

Haha dat dacht ik ook, topic stond onderaan p. 1!

Voordat we op vakantie gingen hebben we (een vriend van me en ik) eerst de auto schoongemaakt. In totaal een uurtje of 3 mee bezig geweest, vooral van binnen was het een rotzooitje. Even gewassen, velgen, laagje NXT 2.0 et voila:
IMG_0210.jpg

IMG_0211.jpg

IMG_0212.jpg

IMG_0213.jpg

Na de vakantie hetzelfde trucje uitgehaald, de eigenaar had de auto nog nooit zo zien glimmen! Hij laat hem normaliter elke week van de buitenkant schoonmaken door een of ander mannetje, echter zijn de velgen al niet meer te redden en zat er een gigantische hoeveelheid viezigheid aan het onderste gedeelte van de onderbumper. En o, wat een geweldige auto trouwens :cool:

Eindelijk had ik weer eens zin en de moed om een auto te doen na lange tijd.

Een hele tijd heb ik geen moed en puf ervoor, mede door m'n slechte rug ...
Ook kon ik de motivatie en het plezier niet meer vinden in het detailen.

Moeders had gevraagd of ik de Ibi, z'n koosnaampje, tijdens haar vakantie wilde doen.
Ik wilde eigenlijk alleen een wash & wax doen, maar uiteindelijk werd het een full detail.

De laatste keer dat de Ibi echt onder handen was genomen is, dateert nog van afgelopen januari 2009.
Tussendoor alleen eens in de 2 weken gewassen en met een spraywax een beetje bijgehouden...

Maar goed, vol frisse moed vanmorgen om 09:30 uur begonnen en 19:00 uur klaar :!

Exterieur:
- Wassen: Dodo Juice SN shampoo.
- Drogen Cobra en CG doek
- Klei PB + Meguiars LT
- DAP + witte pad + SSR2
- DAP + witte pad + SSR1
- DAP + zwarte pad + Menzerna FF (grijs)
- DAP + rode pad + PB White Diamond
- DAP + rode pad + Meguiars M21
- Dodo Juice Rubbish Boys
- Trims met PB Trim Restorer
- Banden met Wolfgang Black Diamond
- Velgen met PB Wheel sealent

Intereur:
- Cyberclean snot
- PB Natural Look

Uiteraard de gebruikelijke doeken enz. gebruikt.

seat001.jpg

seat004.jpg

En bedankt buurvrouw!
seat002.jpg

Lekker smerig
seat003h.jpg

seat005.jpg

seat006.jpg

Geen glans, reflectie, niets...
seat007.jpg

Beading? Sheeting? Euhhhhhh, tis dat?
seat008.jpg

seat009.jpg

En bedankt aan degene die dit gedaan heeft...
seat010.jpg

seat011.jpg

En weg! Dankzij 2 hits met SSR2 en witte pad. Alleen de steenslag en/of putjes niet.
seat012.jpg

50/50 op de motorkap. Links nog niet behandeld.
seat013.jpg

De lakdiktemeter geeft gezonde waardes aan op de motorkap
seat014.jpg

seat015.jpg

seat016.jpg

Deze waardes zijn gemeten op het dak!
seat017.jpg

seat018.jpg

seat019.jpg

seat020.jpg

seat021.jpg

Swirls? Waar?
seat022.jpg

seat029.jpg

seat031.jpg

seat042.jpg

Hoop na foto's.

seat025.jpg

seat026.jpg

seat027.jpg

seat028.jpg

seat030.jpg

seat032.jpg

seat033.jpg

seat034.jpg

seat035.jpg

seat036.jpg

seat037.jpg

seat038.jpg

seat039.jpg

seat040.jpg

seat041.jpg

seat043.jpg

seat044.jpg

seat045.jpg

seat046.jpg

Groet,

Patrick

Ziet er weer netjes uit!

Maar apart wat betreft die schades he, die RR had 52.000 gereden (+/- 1 jaar heeft de eigenaar hem, import) en er zit nog geen krasje, deukje, scheurtje in of wat dan ook terwijl de eigenaar het echt als gebruiksvoorwerp ziet.

Patrick wat ziet het er weer gaaf uit!
Binnenkort ga ik de Mach1 ook weer eens onderhanden nemen.
Deze week de Leon van mijn moeder gedaan, voelt heerlijk zacht aan ;)
Helaas geen foto's....

Mooi om te vernemen dat je weer kunt genieten van het detailleren.

Groeten Rob!

@Patrick,
het valt me nu pas op: je hebt de letters achterop ook opnieuw geplakt? :D

Mensen,

Met het RTC-forum hebben we een clinic georganiseerd bij Carclean.

Zondag 30 augustus, bij Carclean zelf (Bergsschenhoek)

Daar ben ik dan

Een clinic is uiteraard mogelijk.

Normaal kost een clinic € 25,- per persoon, dat is inclusief koffie, thee, fris en een uitbreide lunch. Een introducee kost € 15,-

Op een dag kunnen maximaal 15 auto's meedoen.

De dag wordt met 4 man geleid en iedereen krijgt voldoende, persoonlijke ondersteuning.

11.00u start de dag, ontvangst met koffie en thee
11.30u basis uitleg over het behandelen van je auto met een stappenplan, we kiezen hiervoor een deelnemende auto uit en laten op de motorkap zien wat er mogelijk is
12.30u Lunch
13.00u Start praktijkmoment waar iedereen zelf aan de slag kan met zijn of haar auto. Wij stellen producten ter beschikking die iedereen kan gebruiken.
17.00u einde clinic.

Op de dag zelf krijgt iedereen 10% korting op de aanschaf, zo kan je naast de gratis lunch ook nog een beetje korting verdienen op je aanschaf.

Het minimum aantal deelnemers is 10. De clinic zal gehouden worden bij ons op locatie en dat is in Bergschenhoek, vlak boven Rotterdam.

Weten jullie zo voldoende? thumbup

Groeten,

Tim

We zitten nu krap aan de minimale 10 deelnemers, maar misschien zijn er hier nog wat forummers die dit wel iets lijkt. Tevens voor ons een zekerheidje dat we de minimale 10 halen ;)

Wil je ook mee doen, kijk dan even hier: https://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=28325&highlight=

Of geef het even door aan mij per PM. de 25 euro voor deelname moet vooraf overgemaakt worden.

De inschrijving is geldig na het voldoen van het inschrijfgeld. Voor elke deelnemer wordt vriendelijk verzocht om het bedrag van de clinic (25,- per auto en 15,- per introducee) te voldoen op rekening:

46.81.67.463 t.n.v. Quality Stores Online B.V. o.v.v. Inschrijving Renault Tuning Clinic

Thanks ;)

PS: het sjonnie-gehalte valt wel mee bij deze club :)

Ik ben gister ook maar weer eens losgegaan op de Clio. Met Meguiars en soortgelijke producten kan je vast veel betere resultaten behalen, maar ik ben zeker tevreden! Alleen nog een x een swirlremover eroverheen denk ik. Hier is het resultaat, wat zeggen jullie ervan?

Foto-X64NIH63-D.jpg

Foto-8R4BP7EU-D.jpg

Foto-WFPMWZ6X-D.jpg

Foto-CUWC3R7T-D.jpg

Foto-QGRPEWDB-D.jpg

Foto-AZL7P4NG-D.jpg

De motorkap zag er voor de poetsbeurt zo uit:

IK ben meer dan tevreden:D

Gehaktstaaf(y)!

DKBM zei:
Voor het wassen (totaal E 43,46)
- shampoo: Poorboys Super Slick & Suds of PB Super Slick & Wax E 16,99 (beide kosten evenveel, in de laatste zit een klein beetje wax)
- washmitt: The Bone van Cobra E 9,98
- droogdoek: Carrand Microfiver Max Supreme Drying towel E 16,49

Kleien (totaal E 39,46):
- klei: Poorboys Poly Elastic Clay E 23,99
- lucbricant: Spray&Wipe (kleine fles) E 9,98 (dit product kan verdund worden met water 1:1) zodat het nog goedkoper wordt
- microvezel doek: Poorboys Mega Plush E5,49 (groen of blauw maakt niet uit, het verschil is de kleur)
Je hoeft een auto doorgaans maar een paar keer per jaar te kleien. In aanschaf lijkt het veel, maar je doet er lang mee. De Spray&Wipe kan je ook gebruiken om bijvoorbeeld de ramen schoon te maken.

Wax (totaal E 27,97):
- wax: Collinite Liquid Insulator Wax #845 E 17,49
- applicator pad: Lake Country Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator E 4,49
- microvezel doek: Poorboys Deluxe Mega Towel E 5,99 of de Mega Plush E5,49
Deze wax staat bekend om zijn zeer lange duurzaamheid en is daarmee relatief goedkoop. Wat betreft de microvezel doek: ze zijn beide zo goed als gelijk qua structuur, grootte en dikte. De rand is anders afgewerkt. Neem wel een andere kleur dan de doek die je voor het kleien gebruikt.

Als de auto gekleid is, is de lak pas echt schoon. Daarom is het zinvol om deze vervolgens te beschermen met wax. Kleien zonder waxen leidt tot vaker kleien en wassen.

Ik heb nu dus de stappen 'polijsten' en 'voeden' overgeslagen. Ook zaken als trims (rubbers etc), banden en interieur heb ik voor nu buiten beschouwing gelaten. Je kan ongetwijfeld nog goedkoper uit zijn, maar bovenstaande producten zijn wel echt goede producten en bovendien relatief goedkoop. Neem nooit de microvezel huishoud doeken 'omdat ze zo lekker goedkoop zijn' en was de auto uiteraard met 2 emmers.

Ik heb dit aanbevolen pakketje besteld en gebruikt. Maar ik merk wel dat kleine krasjes na het kleien erg opvallen. Welke polijstmiddelen kan ik het beste gebruiken? Vroeger pakte ik een blikje Commandant...

@ sdi3s: Wolfgang Total Swirl Remover 3.0 is een heerlijke polish. Zit wel wat hoger op de prijs ladder maar je hebt maar één product nodig, en niet meerdere polishen waardoor hij toch wel goed geprijsd is. Bovendien is er na één behandeling meestal al voldoende resultaat, en geen meerdere behandelingen zoals Poorboys SSR 2.5 en 1.0. Als pad zou ik er de witte en oranje hand pad van Lake Country bij bestellen. Als je een nog mooier eind resultaat wilt kun je als extra stap je ook een naar Poorboys World Black Hole / White Diamand kijken. Weinig extra werk want het is een erg gemakkelijk product, maar wel een duidelijk verschil in resultaat.

Oké, puur om te polijsten de Wolfgang Swirl Remover en voor extra glans PB White Diamond (auto's zijn geel en grijs metallic).(y)

Terug
Bovenaan