Het grote Autoweek poetstopic!

Ik heb hier een leuke Nissan Sunny (mint groen) waar ik jarenlang erg veel plezier van heb gehad.
Toch ga ik hem in de verkoop doen en hem inruilen voor een Ford Focus Station (1.4 of 1.6)
Veel ruimer voor de kite en mountainbike hobby en qua verbruik precies hetzelfde als de Sunny gek genoeg.

Dit weekend heb ik enkel de zaterdag tijd om de auto op te poetsen.
Ik heb een poetsmachine tot mijn beschikking en kan binnen in de garage poetsen.
De steenslag op mijn motorkap is door de vorige eigenaar her en der met een lakstift bijgewerkt en dat zie je erg goed.

In het verleden heb ik diverse poetsmiddelen geprobeerd niet allemaal even geweldig.
Vaak veel witte randjes bij de rubbers die lastig waren weg te krijgen.
En te grove turtlewax die voor mijn gevoel te heftig was om met een poetsmachine te gebruiken.

Mijn vraag is dus simpel.
Welke makkelijk te verkrijgen poetsmiddelen (Brezan, Halfords etc) raden jullie aan in deze situatie?

En is het aan te raden om je auto voor het poetsen te wassen met wax houdende shampoo?
Ik gebruik vaak per wasbeurt een kwart van de welbekende action waxshampoo.

spruce zei:
Terence zei:
Je vraag kan je het beste even stellen in het algemene poetstopic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3933723,page=18

Daarbij merk ik op dat ik het gevoel heb dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent; Turtlewax, witte rubbers, kwart action shampoo...
Welke regio kom je?

Daar is toch juist dit forum voor?
Als ik het wel zou weten, dan had ik hier niet om hulp gevraagd :)

De hint was niet duidelijk genoeg: weet je zeker dat je het zelf wilt doen?
Een 'poetsmachine' bestaat niet, je hebt verschillende soorten en verschillende resultaten.
Vandaar mijn vraag, uit welke regio kom je?

Terence zei:
spruce zei:
Terence zei:
Je vraag kan je het beste even stellen in het algemene poetstopic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3933723,page=18

Daarbij merk ik op dat ik het gevoel heb dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent; Turtlewax, witte rubbers, kwart action shampoo...
Welke regio kom je?

Daar is toch juist dit forum voor?
Als ik het wel zou weten, dan had ik hier niet om hulp gevraagd :)

De hint was niet duidelijk genoeg: weet je zeker dat je het zelf wilt doen?
Een 'poetsmachine' bestaat niet, je hebt verschillende soorten en verschillende resultaten.
Vandaar mijn vraag, uit welke regio kom je?

zuid-holland

Rij eens langs bij Carclean in Berkel&Rodenrijs. Zij kunnen je een advies op maat geven voor je auto.

Dan zou ik m lekker wassen en laten zoals het is eerlijk gezegd.
Wax programmatje van de wasstraat, zorgen dat ie goed schoon is van binnen en 'what you see is what you get'...

Terence zei:
Dan zou ik m lekker wassen en laten zoals het is eerlijk gezegd.
Wax programmatje van de wasstraat, zorgen dat ie goed schoon is van binnen en 'what you see is what you get'...

Thanks voor de tip, die in Rijswijk heeft een behoorlijk goed waxprogramma.
Auto ziet er prima uit zo.
Hopelijk blijft dat ook nog even.

Tja het zal misschien per auto verschillen, maar als ik mijn auto door de wasstraat haal dan is'ie gewoon niet schoon. Er zijn diverse hoekjes waar de borstels niet bij kunnen komen, het probleem van de watervlekken laat ik dan gemakshalve nog maar even achterwege. Hoe ik het zelf doe (ben geen fanaticus die elk krasje/vlekje weg wil hebben, maar 't moet er wel netjes uit zien): gewoon met de hand wassen en er dan ook even de tijd voor nemen. Afgelopen zaterdag ook gedaan, naderhand in de (Turtle) was gezet en hij glimt weer als een spiegeltje.

Hallo, ik heb me zojuist aangemeld. Misschien zit ik hier niet goed maar mijn vraag is of iemand mij een poetsbedrijf in de omgeving Den Haag kan aanbevelen? Ik heb al rond gezocht, gegoogled, etc... maar daar wordt ik niet echt wijzer :confused: Ook lees ik dat sommige members hier tegen vergoeding een auto compleet onder handen nemen, dus eerst wassen, dan polijsten, waxen, sealen etc..
Zelf heb ik de juiste middelen, spullen en kennis niet dus vandaar dat ik het liever door een pro laat doen :)

Vraagje: is er een huis- tuin- en keukenmiddeltje waarmee ik het zwarte interieur van mijn golf IV weer strak zwart krijg? Ik heb wel al de tip gehad om Poorboy`s Natural look te gebruiken. Maar dat moet dan weer besteld worden enzo... Wil natuurlijk morgen de auto op orde krijgen op mijn vrije dag :) Hopelijk zijn er snelle alternatieven! Eventuele verwijzingen naar andere posts op dit forum waarin e.e.a. al beschreven staat zijn natuurlijk ook welkom.

Terence zei:
up! zei:
Als het om het dashboard gaat: Poorboys Leather Stuff.

Hij geeft al aan niets te willen kopen en waarom Leather Stuff?

Als je niks wil kopen, zou ik het zwarte interieur schoonmaken met water. Eventueel met een zachte zeep. Als je geen zeep in huis hebt, zou ik het op water houden.

Waarom Leather Stuff? Omdat ik daar goede ervaringen mee heb voor het dashboard.

up! zei:
Terence zei:
up! zei:

Als je niks wil kopen, zou ik het zwarte interieur schoonmaken met water. Eventueel met een zachte zeep. Als je geen zeep in huis hebt, zou ik het op water houden.

Waarom Leather Stuff? Omdat ik daar goede ervaringen mee heb voor het dashboard.

Als je dashboard van leer is zou ik er nog iets van kunnen begrijpen waarom je het zegt, maar daarvoor is het toch echt niet bedoeld...

BvNes zei:
Hallo, ik heb me zojuist aangemeld. Misschien zit ik hier niet goed maar mijn vraag is of iemand mij een poetsbedrijf in de omgeving Den Haag kan aanbevelen? Ik heb al rond gezocht, gegoogled, etc... maar daar wordt ik niet echt wijzer :confused: Ook lees ik dat sommige members hier tegen vergoeding een auto compleet onder handen nemen, dus eerst wassen, dan polijsten, waxen, sealen etc..
Zelf heb ik de juiste middelen, spullen en kennis niet dus vandaar dat ik het liever door een pro laat doen :)

Tip:
vergeet de poetsbedrijven. Ik ken er geen eentje die de kwaliteit levert die een detailer wél levert.

Ik zou zeggen, neem een kijkje op onderstaande website en neem contact met hem op:
https://patrickvanrijsbergen.webklik.nl/page/home

Komt ook uit Den Haag. ;)

Leather Stuff is voor ............... leer.

Voor het (kunststof) dashboard kun je beter de Poorboys World Natural Look gebruiken. ;)

Terence zei:
up! zei:
Terence zei:
up! zei:

Als je dashboard van leer is zou ik er nog iets van kunnen begrijpen waarom je het zegt, maar daarvoor is het toch echt niet bedoeld...

nicknameless zei:

Als je niet beter weet, zou je zeggen dat je er alleen leer mee kan behandelen. Maar volgens Poorboys World is het uitstekend geschikt voor leer, vinyl en rubber. (zie het etiket) Ik gebruik het ook om deurrubbers soepel te houden.

poorboys-leather-stuff-300-p.jpg

For use on seats, dashboards, interior vinyl, rubber seals and more....:rolleyes:

Aangezien ik op de CC-website geen reacties kan plaatsen hier maar eens vragen. Ik heb een Mothers droogdoek gekocht maar ik vind het niet zo goed werken als ik had gehoopt naar aanleiding van de zeer positieve reacties. Ik gebruik hem volgens de gebruiksaanwijzing. Als ik de doek over de natte carrosserie haal, dan blijft er hoe dan ook water achter. Terwijl mij droogte is beloofd. Ik kan al het water wel wegpoetsen met de doek en dat wordt ook wel streeploos, maar dat is niet wat ik had verwacht. Ik heb de doek ook volgens voorschrift gewassen. Wat doe ik verkeerd, of heb ik een maandagochtendproduct?

Mothers_Wax100572.jpg

Wouter82 zei:
Aangezien ik op de CC-website geen reacties kan plaatsen hier maar eens vragen. Ik heb een Mothers droogdoek gekocht maar ik vind het niet zo goed werken als ik had gehoopt naar aanleiding van de zeer positieve reacties. Ik gebruik hem volgens de gebruiksaanwijzing. Als ik de doek over de natte carrosserie haal, dan blijft er hoe dan ook water achter. Terwijl mij droogte is beloofd. Ik kan al het water wel wegpoetsen met de doek en dat wordt ook wel streeploos, maar dat is niet wat ik had verwacht. Ik heb de doek ook volgens voorschrift gewassen. Wat doe ik verkeerd, of heb ik een maandagochtendproduct?

Mothers_Wax100572.jpg

Ik denk dat het droogresultaat hetzelfde is als bij mijn "Miracle Dryer" of "Water Magnet"... Ze verwijderen veel water, maar het blijft wat vochtig. Ik droog altijd na met een goede microfiberdoek.

up! zei:
Terence zei:
up! zei:
Terence zei:
up! zei:

nicknameless zei:

Als je niet beter weet, zou je zeggen dat je er alleen leer mee kan behandelen. Maar volgens Poorboys World is het uitstekend geschikt voor leer, vinyl en rubber. (zie het etiket) Ik gebruik het ook om deurrubbers soepel te houden.

poorboys-leather-stuff-300-p.jpg

For use on seats, dashboards, interior vinyl, rubber seals and more....:rolleyes:

Maak je het dan ook eerst schoon met APC, wrijf je het in met Leather Stuff en poets je het er weer uit?

Prima als het jou bevalt, maar hiervoor is het gewoon niet bedoeld.

Terence zei:
Maak je het dan ook eerst schoon met APC, wrijf je het in met Leather Stuff en poets je het er weer uit?

Tja, als de fabrikant zegt dat het er wel voor is bedoeld, en als dan in de praktijk blijkt dat ze niets teveel hebben gezegd, dan beveel ik het product van harte aan. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet eens zijn met wat de fabrikant over het eigen product zegt. Dat is prima, ieder zijn keus.

up! zei:
Terence zei:

Tja, als de fabrikant zegt dat het er wel voor is bedoeld, en als dan in de praktijk blijkt dat ze niets teveel hebben gezegd, dan beveel ik het product van harte aan. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet eens zijn met wat de fabrikant over het eigen product zegt. Dat is prima, ieder zijn keus.

Beantwoord je ook mijn vraag?

Wouter82 zei:

Mothers_Wax100572.jpg

Beste Wouter,

probeer eens de correcte afspoel en droogmethode.
Als het lukt zet je auto met 2 wielen op de stoep, de auto staat dan schuin waardoor het overtollige water sneller weg kan lopen (sheeting genoemd).

Ook in het afspuiten en/of afspoelen zit een groot verschil. Bij het afspuiten, bijvoorbeeld met een hogedrukreiniger, blijft er veel water op de lak liggen.
Als je de auto gaat afspoelen, dan vloeit het water samen zal dit sneller wegtrekken (sheeting) van de lak.

Bekijk de video maar eens:
https://www.youtube.com/watch?v=EAC7OtaNCIc&feature=results_video&playnext=1&list=PL36FB7814011E90D4

Je kan zelfs je auto drogen met water... moet ie wel zeer goed in de wax staan...
https://www.youtube.com/watch?v=zUsuHpzRf50&list=UUL7c0nao2kDj3rWUk7EfQSQ&index=6&feature=plcp

Vouw de doek geheel open en trek deze over de lak heen.
IMG_0075640x480.jpg

IMG_0076640x480.jpg

Vervolgens dubbelvouwen en droogwrijven, regelmatig van kant wisselen, zo heb je altijd een 'droge' zijde en zal de auto nagenoeg niet of minder nat zijn.
IMG_0078640x480.jpg

Ik kan met 1 droogdoek 2 auto's zoals een Peugeot 206 en een Totoya Yaris afdrogen zónder de droogdoek uit te wringen. ;)

Als laatste tip:
stop de droogdoek in de wasmachine, op 40 of 60 graden, zonder wasverzachter! Dit tast juist de microvezels aan waardoor de doek geen water meer zal opnemen.
Eventueel een nachtje weken in een emmer met een water/azijn en je doek zal weer fluffy zacht zijn.

Groeten Patrick

Interessant die eerste video. Alleen heb ik die keus niet in de wasbox, daar kan je alleen hard of zacht spuiten. Maar ik zal er de volgende keer rekening mee houden.

Terence zei:
up! zei:
Terence zei:

Beantwoord je ook mijn vraag?

Hi Terence, ja ik haal eerst een vochtig doekje met sterk verdunde APC door het interieur. Daarna inderdaad de Leather Stuff. Volgens mij is het niet nodig om eerst nog schoon te maken, want Leather Stuff is volgens mij ook een reiniger. Overigens is mijn gebruik van Leather Stuff voor dashboard en deurrubbers uit nood geboren. Ik had het gekocht voor de lederen bekleding, maar daarvoor vind ik het niet goed genoeg. Voor leren bekleding gebruik ik (veel) liever Swissvax Leather Cleaner en Leather Milk. Wat mij betreft een stuk beter...

nicknameless zei:
BvNes zei:

Tip:
vergeet de poetsbedrijven. Ik ken er geen eentje die de kwaliteit levert die een detailer wél levert.

Ik zou zeggen, neem een kijkje op onderstaande website en neem contact met hem op:
https://patrickvanrijsbergen.webklik.nl/page/home

Komt ook uit Den Haag. ;)

Dank je! Ik zal binnenkort even contact opnemen :)

Je kan Nicknameless ook wel een PB sturen, is namelijk dezelfde als van de website als ik me niet vergis

Citroviér zei:
Je kan Nicknameless ook wel een PB sturen, is namelijk dezelfde als van de website als ik me niet vergis

Klopt als een bus. Ik ben nicknameless en de website is van mij ;)

nicknameless zei:
Je kan zelfs je auto drogen met water... moet ie wel zeer goed in de wax staan...
https://www.youtube.com/watch?v=zUsuHpzRf50&list=UUL7c0nao2kDj3rWUk7EfQSQ&index=6&feature=plcp

Ideaal inderdaad en een goede graadmeter of de auto nog fatsoenlijk in de wax staat.
Van de Mégane loopt de motorkap iets schuin af, dus dan loopt het er ook lekker vlot vanaf: https://youtu.be/785BzdZFuYM

Met de tuinslang gebruik ik de spuitmond voor het afspuiten van de auto, daarna koppel ik hem los en dus met bovenstaand waterstraaltje (of de hele koppeling eraf) om de auto droog genoeg te krijgen. Dan lukt het sowieso met 1 droogdoek. Heb er overigens twee. Meguiars grijze voor de platte delen, een gele Mothers voor ramen, deuren etc.

Ik sluit me volledig aan bij vorige posts. de manier van afspoelen van je wagen en de staat van je wax- of sealantlaag zijn mede bepalend voor het resultaat dat je behaald met je droogdoek.

Een kleine kick omhoog.

Als ik ergens een t****g hekel aan heb, dan zijn het wel de velgen (grondig) schoonmaken. Aangezien ik niet de beschikking heb over een superdeluxe hefbrug om alle 4 de velgen tegelijk te demonteren en te behandelen, zit er niets anders op dan de velgen stuk voor stuk te doen ...

Tot vandaag hield ik de velgen schoon met een velgenborstel, rasta washmitt diverse kwasten en spoelde ze daarna af, niets meer, niets minder.

Men neme wat vuile velgen, let wel, dit is van 1 week vervuiling.
7dec70f0.jpg

Zijn ze vuil? Ja, ze zijn echt vuil....
e90e81e2.jpg

Eerst maar de gehele auto gefoamd en de velgen en wielkasten rijkelijk voorzien van een foamdekentje.
1da98823.jpg

Nadat ik de gehele auto had gewassen en gedroogd, heb ik em naar binnen gereden en daar de velgen stuk voor stuk eraf gehaald.
Op het eerste oog lijken de velgen schoon als ze onder de auto zitten, maar het tegendeel is waar. Je komt er toch niet overal lekker bij als ze onder de auto zitten....

d3596c37.jpg

Vervolgens de velgen behandeld met Iron-X. Op zich kwam er niet heel veel vervuiling af. Dit omdat er slechts een week vervuiling op zit en ik probeer zo weinig mogelijk te remmen. (ja, ver van te voren de auto laten uitrollen richting stoplicht...)
bc1128a6.jpg

Ik stoorde me al een tijdje aan de plakresten waar ooit eerder het balanceerlood heeft gezeten. Ik heb deze verwijderd met een caramelschijf op de accuboormachine.

Voor:
2dbdd158.jpg

Na:
b9a0f94d.jpg

Vervolgens de velgen ingesprayd met Tar-X de velgen ingesprayd aangezien deze rijkelijk voorzien waren van asfalt en/of teerspetters
bf8fbe22.jpg

8ada3797.jpg

Dit naderhand afgenomen met een el cheap MF doek omdat het product een vettige laag achterlaat waardoor wegspoelen met water niet werkt.

Toen was het tijd om de ingebrande pitjes te behandelen die aan de voorzijde van de velgen zitten naast de spaken. Het oppervlak voelt vrij ruw aan, je voelt echt de ingebrande zooi zitten.
Omdat de gewone vloeibare Iron-X niet lang op 1 plek blijft zitten, heb ik de Iron-X Paste versie hiervoor gebruikt.
Dit is een dik stroperig goedje dat langer op de plek blijft zitten dan de vloeibare variant.

139a17b7.jpg

c8589359.jpg

71803d23.jpg

Soms waren er 3 tot 4 applicaties nodig om het meeste weg te krijgen ...

Nadien de velgen goed afgespoeld en gedroogd met een oude Meguiars Watermagnet...

Ik had nog een redelijke hoeveelheid C-Quartz over en heb alle velgen behandeld. De velgen aan de voorzijde hebben 2 laagjes gehad aangezien zij het meeste te lijden hebben van het remstof.

De glans zit er weer goed in
1128a051.jpg

0923394c.jpg

En wat afterpicca's.

Let ook op het naafkapje. Het logo ligt in lijn met het ventiel ;) Klein detail, maar maakt het wel af.

205c4a01.jpg

9e299196.jpg

Ze zijn niet 100% brandschoon, maar voor mij voor nu meer dan voldoende.
f4282c0c.jpg

f07eb33d.jpg

4fa9c377.jpg

En nog 2 filmpjes gemaakt om het verschil te laten zien tussen behandeld en onbehandeld.

Onbehandelde velg, het water blijft er redelijk op plakken en sheet langzaam weg.
https://www.youtube.com/watch?v=DvMwU__rx18&list=UUL7c0nao2kDj3rWUk7EfQSQ&index=2&feature=plpp_video

Behandelde velg. Het water sheet als een dolle ervanaf.
https://www.youtube.com/watch?v=1YN3Kh_UfLA

De auto is 9 jaar oud en de vorige eigenaar, mijn zwager,heeft er tot 1,5 jaar geleden eigenlijk weinig aan gedaan op een wasstraat bezoeken na.

Als het lukt zet je auto met 2 wielen op de stoep, de auto staat dan schuin waardoor het overtollige water sneller weg kan lopen (sheeting genoemd).

Wat een simpele oplossing, dat ik daar nog niet op was gekomen. (y)

Vorige week donderdag tot en met afgelopen maandag een Volvo V70 onder handen gehad van een goede vriend.

Enige achtergrond info: Deze V70 heeft ongeveer 350k op de klok staan en wordt altijd keurig gewassen met de halve emmer-Valma wash and shine-afspoelen met regenwater-en nadrogen met zeem-methode:cry: . Het was dus één groot swirlwalhalla en krassenfestijn. Het rechtervoorportier was over ± 90cm gekeyd tot op de primer. Tijdens de wintersport afgelopen winter heeft de eigenaar ±2,5 meter sneeuw van de auto afgeschoven en had niet in de gaten dat er ook nog wat steentjes en zand op de motorkap lagen... Resultaat de hele motorkap zat onder de krassen. Verder parkeert de eigenaar zeer regelmatig onder bomen. Kortom, de hele auto zat onder de hars.

Het interieur had ooit de fabriek verlaten met een beige interieur, maar bij aankomst hier neigden sommige delen wat naar donker antraciet o_O. In de kofferbak was ooit iets van een fles olie omgevallen, dus ook daar genoeg te doen.

Ik heb uiteindelijk de volgende stappen doorlopen:

Twee weken voor detail:
- Eigenaar bezocht met een flesje alcohol, potje op kleur gemaakte autolak, twee autolakpenseeltjes,
- Kras ontvet met alcohol en eerste laag lak aangebracht.
- Eigenaar opdracht gegeven om om de dag het beschadigde deel te ontvetten en een nieuw laklaagje aan te brengen. (heeft hij ook gedaan)
- Uiteindelijk heeft de eigenaar 8 lagen verf aangebracht. (Dit bleek uiteindelijk, na het wetsanden en polijsten, toch nog te weinig te zijn. De kras is net niet helemaal opgevuld waardoor in de volle zon, vanaf schuin gekeken de kras nog net wat zichtbaar is)

Dag 1:
- Half Friesland door gereden op jacht naar een lakdiktemeter, omdat ik eigenlijk wel wilde weten hoeveel lak er op de motorkap zat. (Zou toch sneu zijn als ik dwars door de lak heen zou schuren).Helaas mislukt. Geen garage of schadebedrijf die zo'n ding heeft.
- Binnenkant volledig gestofzuigd en diverse toffees, mentosjes (tenminste ik denk dat de substanties ooit als Mentosjes zijn begonnen...) en andere etenswaren uit het tapijt verwijderd.
- Interieur gereinigd met APC (begonnen met 1:10, maar weinig resultaat, daarna 1:5, maar uiteindelijk pas resultaat met 1:2 oplossing)
- Leder gereinigd met APC 1:2 oplossing
- Tapijt ingespoten met APC 1:10 en een half uur laten intrekken
- Tapijt gereinigd met extractor
- Vloermatten ingespoten met APC 1:2 (1:10 had te weinig effect) en daarna met hoge druk gereinigd, gecentrifugeerd en laten drogen.
- Kunststofdelen interieur gevoed met Meguiars Natural Shine Protectant
- Leer gevoed met Meguiars Gold Class Rich Leather
- Motorruimte ingespoten met APC 1:5 en ingeborsteld met diverse el cheapo borstels en Gamma verfkwasten, afgespoeld met water en nagedroogd/gereinigd met el cheapo Action MF doekjes.
- Kunststof delen motorruimte gevoed met Meguiars Gold Class Trim Restorer

Dag 2:
-Tapijt nog een keer gereinigd met extractor (Door de enorme vervuiling was het niet (helemaal) vlekloos opgedroogd.
- Velgen 1x gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheelcleaner 1:3 en 1x puur
- Velgen vier keer gereinigd met IronX (mbv velgenborstel en diverse el chepo soft tandenborstels) (eigenlijk had ik de wielen moeten demonteren, maar dat durfde ik niet aan met het standaard gammele Volvo krikje. Toch nog eens een garagekrik voor mijn verjaardag vragen:LOL: ) Uiteindelijk heb ik ze niet helemaal schoon gekregen (toch nog eens de IronX paste aanschaffen) maar het moest zo maar.
- Wielkasten uitgespoeld met tuinslang, ingespoten met APC 1:5, ingeborsteld met el cheapo €afwasborstel, uitgespoeld met tuinslang en hoge druk
- Exterieur 2x gewassen met Monello Lavare (het wordt toch tijd voor een nieuwe hoge druk met foamlans)
- Exterieur volledig ingespoten met IronX (geen overbodige luxe)
- Exterieur nog een keer gewassen met Monello Lavare
- Dakrails verwijderd:eek:
- Daksierlijsten verwijderd en gereinigd
- Goten van daksierlijsten uitgemest
- Onder de dakrails en sierlijsten kwam zoveel meuk weg dat ik de auto nog maar een keer heb gewassen met Lavare
- Alle hars verwijderd met Meguiars Bug and Tar Remover. (Werkt op zich wel, maar wel veel werk. Wat er nu nog over is kan in de Kliko en toch maar eens tarX kopen)
- Alle insecten verwijderd met Poorboys Bugsquash
- Banden ingespoten met APC 1:5 en ingewerkt met el cheapo gamma verfkwast en afgespoeld met water
- Exterieur geheel gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe (Normaliter doe ik ongeveer 5 auto's met een stuk klei. Nu heb ik het meteen na afloop gedegradeerd tot velgenklei, man wat zag dat ding er uit!)
- Exterieur nog een keer gekleid met Meguiars soft clay en Quick detailer

dag 3
- Volvo dealert bezocht voor een naafdop en nieuwe bevestigingsclipjes voor de daksierlijsten ( Bij een V70 bij het raam breken die dingen altijd af als je de lijsten verwijderd)
- Velgen gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe
- Alle trims afgeplakt met 3M tape
- Motorkap gepolijst met Monello Inizio Forza op gele pad (resultaat 0)
- Krassen motorkap gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit.
- Motorkap 2x gepolijst met Inizio Forza op paars schaapje
- Helaas waren de krassen nog duidelijk te zien dus opnieuw wetsanden. Daarna begon het ergens op te lijken.
- Motorkap vijf hits gegeven met Inizio Forza op paars schaapje (Durfde niet verder te wetsanden zonder lakdiktemeter)

Dag 4
- Motorkap drie hits gegeven met Inizio Forza op geel
- Dak twee hits met Inizio Forza op paarse schaap gevolgd door twee hits met Inizio Forza op geel
- Gekeyde kras gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit
- Gekeyde kras twee hits gegeven met Inizioa Forza op paars schaapje
- Rest van het exterieur gepolijst met achtereenvolgens: 2x Inizio Forza op paarse schaap, 2x Inizio Forza op geel
- Vervolgens het hele exterieur afgebouwd met: Mezzo op Oranje, Mezzo op wit, Finale op lichtgroen, Finale op zwart. (Met Dap niet bereikbare plekken zelfde aantal hits gedaan, maar dan met witte handpad

Dag 5
- Exterieur nog een keer gewassen om polijstresten te verwijderen.
- Gehele exterieur lak gevoed met MothersCalifornia Sealer and Glaze op zwarte pad
- Poorboys EX-P Sealant aangebracht (en ongeveer anderhalf uur laten curen voor uitbuffen)
- Velgen gepolijst met witte handpad en finale
- Velgen voorzien van Meguiars NXT 2.0 (Heb ik nog een halve fles van staan. Zodra dit op is ga ik over op een wheelsealant)
- Interieur nog een keer gevoed met Meguiars Natural Shine Rubber & Vinyl Protectant (Het interieur had nog nooit een dressing oid gezien, dus een tweede laag was geen overbodige luxe)
- Tweede laag Poorboys EX-P aangebracht (had eigenlijk een dag later gemoeten, maar de eigenaar kwam de auto weer halen dacht ik. Ivm foto's maken afhalen toch een dag uitgesteld aangezien het maandagmiddag regende als een gek)(anderhalf uur laten curen voor het uitbuffen)
- 3M tape verwijderd
- Achtergebleven polijstresten verwijderd
- Trims gereinigd met APC 1:10
- Trims 2x gevoed met Meguiars Ulimate Protectand Dash & Trimrestorer
- Dakrails gereinigd met APC 1:10 en gevoed met Meguiars Gold Class Trimrestorer
- Banden gevoed met Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel

Tijdens deze marathon gebruik gemaakt van :
- DAP900
- Alle genoemde pad zijn (uiteraard) van Monello
- Monello Peluce Verde en Peluce Bianco doeken(y) (wat zijn dat toch een fijne doeken!)
- Meguiars MF doeken
- El cheapo Action MF doeken (voor de vuile klusjes)
- Extractor van de Borent (Deze week maar eens een Hydro 7000 bestellen, hoef ik ook niet meer te huren)
- Diverse el cheapo tandenborstels

Sorry voor de uitgebreide inleiding, maar dan nu eindelijk de foto's. Helaas had Thunderbirdin de eerste twee dagen het fototoestel ook regelmatig nodig:( Daarom geen tot weinig voor-foto's, maar gelukkig wel na-foto's.

De plaats waar dit feuilleton zich afspeelde:
100_5064.jpg

De gebruikte middelen:
100_5063.jpg

De oogst elke avond voor het naar bed gaan:
100_5047.jpg

Het interieur nadat ik uitgepoetst was:
100_5050.jpg

Bagageruimte na 1x APC en 2x extractor:
100_5061.jpg

Rechter voorvelg na 2x wassen:
100_5015.jpg

Rechter achtervelg na 2x wassen:
100_5016.jpg

Rechtervoorvelg na afloop:
100_5056.jpg

Het is toch wonderbaarlijk wat er allemaal groeit en bloeit en ons toch altijd weer boeit op het moment dat je een dakrail verwijderd...:
100_5022.jpg

Zo kan het dus ook als je het even schoon maakt (plaatje is wel van 50 cm naar voren op de auto):
100_5045.jpg

Een stukje gekleid van 20cmx20cm 8-o
100_5026.jpg

De tweede(!!) klei-beurt:
100_5018.jpg

Dit doet dus een wintersportje met 2,5 m sneeuw en wat steentjes met je motorkap :auw :
100_5036.jpg

De motorkap na de eerste hit met Inizio op geel (met weinig tot geen resultaat):
100_5030.jpg

De motorkap halverwege het wetsanden:
100_5038.jpg

Het motorkapje toen ik klaar was:cool: :
100_5053.jpg

Onder de kap na enig (kuch) poetswerk:
100_5060.jpg

De V70 Bluemotion (met originile Bluemotionstriping :-b ) na het polijsten en wassen voor het aanbrengen van glaze en sealant:
100_5041.jpg

En tot slot nog een paar plaatjes van het eindresultaat.

Rechtsvoor:
100_5062.jpg

100_5052.jpg

Rechtsachter:
100_5057.jpg

Linksvoor:

Linksvoor;
100_5051.jpg

Al met al een hele klus geworden. Maar de eigenaar was superblij met het resultaat! Nou, dan ben ik het ook (nog niet helemaal, want had graag de keykras helemaal weg gekregen, maar ja het is niet anders). En na de rotaryclinic op 4 augustus ga ik nu toch echt een rotary aanschaffen:). Man man man, wat is die Volvo lak toch knetterhard

Netjes, hoeveel aan materiaalkosten en manuren was je nou eigenlijk hiervoor kwijt?

Wauw, dat zit er goed uit! Erg netjes gedaan (y)

Witte doeken lekker? Ik heb ze bij de CC meeting maar eens aangeschaft op aanraden, eens kijken of mn andere erbij verbleken ;)

Ook hier in dit topic maar even geplaatst.

Interieur:
- Flink gestofzuigd
- Ingespoten met APC 1:5
- 3x behandeld met extractor
- kunststof interieurdelen gereinigd met APC 1:2
- Kunststof gevoed met Meguiars natural shine rubber and vinyl protectant
- Ozongenerator 15 uur in de auto gehad om de rooklucht te verdrijven
- Sierlijstjes geschuurd en gespoten. Reinigen lukte niet meer
- Vloermatten ingesprayed met APC 1:2 en uitgespoeld met hogedrukreiniger

Exterieur:
- Velgen gereinigd met Bilberrys wheelcleaner (en ingeborsteld met diverse borstels)
- Velgen ingespoten met IronX
- Koplampen opnieuw gewetsand met gritt 1200, 1500, 2000, 2500
- koplampen gepolijst met 3 hits Inizio op wol, 2 x Inizio op geel, 1 mezzo op oranje, 1 x mezzo op wit en twee keer Finale op lichtgroen
- Wielkasten gereinigd met APC 1:5 en el cheapo afwaskwast
- Auto twee keer gewassen met Monello Lavare
- Auto ingesprayed met IronX
- Auto nog een keer gewassen met Lavare
- Gekleid met Poorboys klei en Spray and Wipe
- Sponingen, binnenkant deuren etc gereinigd met APC 1:10 en diverse borstels en Gammakwasten
- Motorkap en dak gepolijst met 2x Inizio op wol, 1 x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen en 1 x Finale op zwart
- Rest van de auto gepolijst met 1 inizio op wol, 1x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen.
- Hele auto afgenomen met Eraser
- Lakbescherming middels 2 lagen Poor Boys EX-P en afgetopt met Collinite 915
- Trims in de Auto Finessen Revive gezet

(En eh,de nummerplaat voor was erg groezelig en die had ik een hit met inizio op oranje gegeven. Resultaat heel mooi schoon en letters en cijfers weg... o_ODaarna eerst met de hand ingekleurd met zwarte Volvo lak die ik toevallig nog had staan, maar dat leek nergens op. Daarom alle letters maar afgeplakt en opnieuw ingekleurd. Leek er meer op.)

En dan nu de bijbehorende plaatjes:

Clio bij binnenkomst:
100_5070.jpg

Een kleine indruk van de interieurvervuiling en aanslag:
100_5085.jpg

Sierlijstjes voor. Resultaat van enige jaren paffen in de auto:cry::
100_5069.jpg

100_5067.jpg

Sierlijsten na:
100_5124.jpg

100_5129.jpg

Interieur voor:
100_5091.jpg

Interieur na:
100_5137.jpg

Dit kwam de eerste keer uit de achterbank:
100_5107.jpg

Eigenaresse woont dichtbij een NS staton, dus werk genoeg voor de IronX
100_5105.jpg

Hier was iemand voor mij al even met een rotary aan het knutselen geweest...:
100_5098.jpg

Enig kras en swirl werk op de motorkap:
100_5112.jpg

Velgje voor:
100_5083.jpg

Velgje na:
100_5130.jpg

Koplamp zoals deze nu binnenkwam. Was drie weken daarvoor al een keer gewetsand en gepolijst:
100_5087.jpg

Koplamp na:
100_5144.jpg

Tja, blauwe 3M tape is niet alleen handig voor het voorkomen van polijstmiddel op de trims, maar ook om de lettertjes weer iets strakker op de nummerplaat te krijgen:D
100_5141.jpg

En na het verwijderen van het plakband ziet het er dan zo uit:
100_5146.jpg

Een 50-50. Welke trim is behandeld met Autofinesse Revive?...
100_5121.jpg

Clio na links voor:
100_5127.jpg

100_5131.jpg

Clio na rechts voor (glans lijkt wat onnatuurlijk door gebruik flits. Was al wat donker en er dreigde regen) :
100_5136.jpg

Clio na rechts achter:
100_5139.jpg

Even wat advies gevraagd.

Heb voor mijn Subaru het volgende gedaan:

Gewassen in een wasbox, eerst hogedruk daarna spons.
Hierna de auto afgespoeld met kalkvrij water.

Vervolgens een poging gedaan om de Sub in de was te zetten.
Normaliter gaat de was er soepel vanaf, nu echter niet.

Op de een of andere manier blijven er een soort 'puntjes' achter op de lak van de was, welke alleen bij heel hard wrijven iets minder worden.
Ook streept de was en lijkt het ongelijkmatig aangebracht te zijn.
Moet met een natte doek alles nawrijven om het weg te krijgen.

Vraag is nu, wat doe ik verkeerd?
Is mijn auto toch nog te vies om in de was te zetten, of reageert de was met de schoonmaakmiddelen van de wasbox?

Ik gebruik Natty's paste van Poorboys met zo'n applicator pad.
Nawrijven doe ik met een vezelvrije poetsdoek.
Heb wel ook een andere doek gebruikt om uit te wrijven, dit gaf geen verbetering.

lak is verder goed, al kan de auto wel weer een polijstbeurt gebruiken. (Iemand van hier die dat wil doen?)
Heb waskringen, krijg deze niet weg met de hand en een polish.
(Verder niet heel erg zichtbaar, alleen als de zon erop schijnt.)

Hopelijk weet iemand raad, anders laat ik mijn auto weer professioneel poetsen bij een poetsbedrijf.
Ben ik er ook vanaf.

Puntjes in de zin van zwarte puntjes van vuil?
Die kan je weg krijgen met kleien.

Ook zou je ipv een spons een washandschoen kunnen gebruiken, dat scheelt veel tov van een spons voor krassen.

Als je wil kan je bij Bob TDI in Heemskerk langskomen, dan nemen we m onder handen :)

Afgelopen donderdag de VW Touareg van een vriend onder handen genomen, reactie was: "Waarom is die lak altijd zo glad als een babyhuid? Dat is zo gek!" en "Waar haal je het geduld vandaan om die hele auto weer schoon te krijgen van binnen?!".
Hahaha heerlijk! :)

Hallo allemaal

Ben een beginner op detail gebied maar probeer wel altijd mijn auto schoon te houden, heb me al heel wat ingelezen op verschillende forums, en heb de stoute schoen aangetrokken en verschillende dingen besteld..

De reden is dat ik redelijk recent een andere auto heb gekocht, een Renault Megane GT Tce 180 estate ( gechipt naar 215 pk ) uit 2011, in de kleur gris eclipse ( antraciet grijs ), mijin vorige auto ging regelmatig door de krasstraat maar dat wil ik niet doen met deze auto...

De auto is voor zover ik kan zien vrij van swirls en ik was een regelmatig bij een wasbox, heb een ook al in de wax gezet met sonax polish & wax..

Na alle berichten overal zie ik dat er wel betere producten zijn. Dus zogezegd zo gedaan

- 2 schone emmers voor het 2 emmer systeem ( aanwezig )
- 3 was handschoenen, voor appart grote plaatdelen, randjes binnekant deuren, en velgen ( aanwezig )
- shampoo ben ik nog niet uit, gebruikte altijd valma of action shampoo maar weet niet of dit goed is.
- poorboys klei ( aanwezig )
- poorboys spray en wipe ( aanwezig )
- poorboys black hole ( aanwezig )
- poorboys natty blue ( aawezig )
- 3 x koraal vezeldoek ( aanwezig )
- 1 x droogdoek ( aanwezig )
- 2 x aplcator pad ( aanwezig )
- poorboys natural look voor het interieur ( aanwezig )

Heb niks hiervan al gebruikt maar heb nog wel een paar vraagjes aan de experts,

- moet je na het kleien ook polijsten, zoals gezegd zijn er geen swirls of krassen zichtbaar, heb hier ook nog geen product voor ?
- in hoeverre heeft autoshampoo imvloed op de lak, is goedkope shampoo ook direct slechter ?
- is het overdreven om 3 verschillende washandschoenen te gebruiken voor verschillende delen van de auto ?
- kan je je ramen ook kleien om vuil eraf te krijgen of kan je dit beter anders doen ?

Hieronder zal ik een plaatje zetten van de auto net nadat ik een gewassen heb in een wasbox

rechtsvoorMedium.jpg

marcelca zei:

- moet je na het kleien ook polijsten, zoals gezegd zijn er geen swirls of krassen zichtbaar, heb hier ook nog geen product voor ?
- in hoeverre heeft autoshampoo imvloed op de lak, is goedkope shampoo ook direct slechter ?
- is het overdreven om 3 verschillende washandschoenen te gebruiken voor verschillende delen van de auto ?
- kan je je ramen ook kleien om vuil eraf te krijgen of kan je dit beter anders doen ?

- Ik zou hem zeker als je hem eens een keer gaat kleien ook polijsten, maar dat moet wel goed gedaan worden
- action shampoo is prima
- ik vind van wel, een borstel of iets anders voor de velgen zou kunnen, maar verder niet hoor
- mij niet bekend

Je hebt Dasty he?

Terence zei:
marcelca zei:

- Ik zou hem zeker als je hem eens een keer gaat kleien ook polijsten, maar dat moet wel goed gedaan worden
- action shampoo is prima
- ik vind van wel, een borstel of iets anders voor de velgen zou kunnen, maar verder niet hoor
- mij niet bekend

Je hebt Dasty he?

Dasty ken ik niet

Een shampoo is voornamelijk een ontvetter. Het gevolg is dat normale shampoos niet alleen vuil verwijderen, maar ook de waxlaag aantasten (of helemaal verwijderen). De lak van je auto kan best tegen shampoos, ook de agressievere, maar wil je de waxlaag in stand houden dan kan je beter speciale zachtere shampoos gebruiken. Hoef je maar enkele keren per jaar de lak in de wax te zetten.

Ik zorg dat er altijd een goed waxlaag op mijn auto zit en was dan zonder shampoo. Dan gaat het meeste vuil er makkelijk af. Als je vogelpoep op de lak hebt die al is ingedroogd, dan even goed inweken. Na 5 -10 min. veeg je dat dan ook weg.

Als je toch een nieuwe waxlaag gaat aanbrengen kun je daarvoor wel beter met een shampoo wassen.

Terug
Bovenaan