Het grote Autoweek poetstopic!

JohanPG zei:
Ik wil graag het interieur van mijn auto ook een beetje netjes maken. Normaal poets ik met cockpitspray het dashboard een beetje op. Bij de auto die ik nu heb plakt het dashboard echter heel erg. Het is volgens mij niet iets van vettigheid ofzo wat er op zit, maar het lijkt echt van het dashboard zelf te komen. Alsof iemand er ooit iets verkeerds op heeft gesprayd.

Enig idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Ik vrees dat het de verflaag is die gaat 'muteren'. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een z.g. softfeel afwerking van interieurdelen, dus een soort verf die zacht aanvoelt maar blijbaar geen lange levensduur heeft.

Meeuw zegt het al. Dat is en blijft lastig van de vw's...kan het weten: hier een Golf IV voor de deur.
Dashboardkastje is nog het lastigste.

Hier lukt het het beste met Spray and Wipe

Terence zei:
meeuw zei:
Heb je speciale velgenreiniger voor nodig ( https://carclean.nl/producten/Exterieur/Velgen_en_banden/Velgenreiniger.aspx ). Bij sterke vervuiling soms 2x behandelen. Al het opliggende vuil krijg je wel weg, maar als het echt in de lak is gebrand houdt het op.

Alles is schoon te krijgen, dat kost alleen wel iets meer tijd dan 2x 5 min...

Alles is schoon te krijgen? Ook volledig ingebrande remstof? Of bedoel je dat je het in dat geval weer schoon krijgt door de velg te restaureren en een nieuwe laklaag te geven?

Wat heet volledig ingebrande remstof? Dat het geel is uitgeslagen of zwarte pitjes? Allebei is gelukt het hier weg te krijgen.

Terence zei:
Wat heet volledig ingebrande remstof? Dat het geel is uitgeslagen of zwarte pitjes? Allebei is gelukt het hier weg te krijgen.

Ik denk dat remstof, als je het maar lang genoeg laat zitten, de laklaag van de velg (of de velg zelf) zodanig kan aantasten dat je het er met geen enkel middel meer vanaf krijgt. Net zoals vogelpoep de lak definitief kan aantasten en je de lak nooit meer goed krijgt. Een professional (stimpy68) van het carclean-forum zei bijvoorbeeld over onderstaande remstof-aanslag "De kans is erg groot dat het is ingebrand dan wel ingevreten, dan is er weinig meer aan te doen ben ik bang, behalve spuiten o.i.d."

DSC_1587.jpg

DSC_1589.jpg

Daniel500E zei:
APC is een ontvetter, op velgen heeft dat geen voldoende effect. Neem een goede velgenreiniger en velgenborstel. Bijvoorbeeld Spray and Rinse Wheelcleaner van Poorboy's World, verdund 1 op 1. Dat zou heel wat moeten oplossen ;)

Dank voor de tip, maar ik geloof er niks van dat Poorboys World beter werkt, en überhaupt dat een "velgenreiniger" beter werkt dan (onverdunde) Meguiars APC. Afgaand op je reactie, heb je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zelf nooit een velg aangepakt met onverdunde Meguiars APC (en een borsteltje). Vandaag heb ik weer een velg gedaan met onverdunde APC en had ik er een borsteltje bij. De velgen zijn nu bijna als nieuw. Een velg die van binnen behoorlijk zwart geblakerd was van het remstof is nu weer bijna nieuw. Een paar kleine zwart uitgeslagen plekken krijg ik niet weg, maar ik ben tevreden, aan de binnenkant van de velg woont niemand en het is nu bijna als nieuw.

Tja, ik zou in eerste instantie toch wel zeggen dat dit weg moet zijn te krijgen...
Overigens heb ik het dan over 10-20x volledig schoonmaken, dus elke dag/week opnieuw.

Ik zou nog een keertje Dasty proberen, kost 1.99 en nee heb je, ja kan je krijgen.
Even 2 minuten laten zitten en proberen maar!

Terence zei:
Tja, ik zou in eerste instantie toch wel zeggen dat dit weg moet zijn te krijgen...
Overigens heb ik het dan over 10-20x volledig schoonmaken, dus elke dag/week opnieuw.

Ik zou nog een keertje Dasty proberen, kost 1.99 en nee heb je, ja kan je krijgen.
Even 2 minuten laten zitten en proberen maar!

Dus het is onmogelijk dat remstof een velg definitief kan aantasten? :confused:

Beste poetsers,

Binnenkort mag ik mijn nieuwe auto ophalen. Nu lees ik in diverse fora dat dealers op nieuwe auto's een laagje silicone smeren om het er allemaal mooi glimmend uit te laten zien. Nu is mijn vraag, wat is wijsheid: de auto na ontvangst meteen wassen, waxen, velgenwaxen (zoals dit stappenplan beschrijft: Meguiars 5 Stappenplan) of gewoon wachten tot de eerst volgende wasbeurt nodig is?

Met andere woorden heeft het een groot voordeel op de kwaliteit van de lak, velgen e.d. als de auto vanaf de eerste dag goed in de wax wordt gezet of is de 'silicone' behandeling van de dealer prima?

Groeten Erik

Phaeton W12 zei:
Dank voor de tip, maar ik geloof er niks van dat Poorboys World beter werkt, en überhaupt dat een "velgenreiniger" beter werkt dan (onverdunde) Meguiars APC. Afgaand op je reactie, heb je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zelf nooit een velg aangepakt met onverdunde Meguiars APC (en een borsteltje). Vandaag heb ik weer een velg gedaan met onverdunde APC en had ik er een borsteltje bij. De velgen zijn nu bijna als nieuw. Een velg die van binnen behoorlijk zwart geblakerd was van het remstof is nu weer bijna nieuw. Een paar kleine zwart uitgeslagen plekken krijg ik niet weg, maar ik ben tevreden, aan de binnenkant van de velg woont niemand en het is nu bijna als nieuw.

Velgenreiniger werkt over het algemeen wel degelijk beter dan APC. En dan heb ik het over een goede velgenreiniger, dus geen Gamma of Halfords meuk. APC is en blijft geen velgenreiniger. Fijn dat het bij jou wel werkt en voldoende effect geeft, ik heb echter andere ervaringen. In het verleden heb ik erg veel moeite gedaan om de velgen van onze ex-Galaxy schoon te maken, daar gaf onverdunde APC geen enkel resultaat. Een velgenreiniger dus wél.

Overigens gebruik ik heden ten dage Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner in verhouding 1/5.

BMW4Life zei:
daar gaf onverdunde APC geen enkel resultaat.

Heb je het over Meguiars All Purpose Cleaner? Daar heb ik het namelijk over. Werkt bij mij onverdund fantastisch op velgen die jaren lang nooit zijn schoongemaakt.

Ja, daar heb ik het over. Niet elke velg is hetzelfde. Let overigens wel op dat APC ook je banden uit droogt.

Het blijft zo dat APC geen velgenreiniger is. Het is een ontvetter.

BMW4Life zei:
Het blijft zo dat APC geen velgenreiniger is. Het is een ontvetter.

Dat hoor ik inderdaad vaker, die term "ontvetter". Maar dat maakt het voor mij niet minder geschikt als middel om velgen te reinigen. Ik heb de ervaring dat Meguiars APC uitstekend oliën, vetten, vuil en andere verontreinigingen verwijdert van onderdelen, stoffen en materialen. Met de Meguiars Wheel Cleaner heb ik geen betere ervaringen. Kan aan de velgen liggen :)

Daar is APC ook uitstekend voor geschikt. Echter vaak je velgen doen met onverdunde APC is iets wat ik je af wil raden, ook voor de banden is het niet goed. Ik raad je aan een goede velgenreiniger te kopen, zijnde Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner of PB S&R. Dit kun je verdunnen, als je velgen goed schoon zijn en je enkel wilt bijhouden is zeker een verhouding van 1/10 voor Bilberry genoeg.

Ik weet niet of je handschoenen draagt bij het wassen van je velgen, dit raad ik je ook aan! Je handen worden droger dan de gemiddelde woestijn als je regelmatig in aanraking komt met onverdunde APC. Dit geldt ook voor velgenreinigers.

BMW4Life zei:
Echter vaak je velgen doen met onverdunde APC is iets wat ik je af wil raden, ook voor de banden is het niet goed. Ik raad je aan een goede velgenreiniger te kopen

APC bevalt mij beter dan een velgenreiniger, dus ik houd het op APC. Overigens, professionals gebruiken ontvetters als APC juist ook voor banden (voorafgaand aan het aanbrengen van bandengel)...

Klopt, doe ik ook. Maar dan verdund 1/4 of zelfs 1/10. En de clue zit hem in het laatste woord: bandengel of bandendressing. Dat voedt de band.

En het is enkel advies.

erikm zei:
Beste poetsers,

Binnenkort mag ik mijn nieuwe auto ophalen. Nu lees ik in diverse fora dat dealers op nieuwe auto's een laagje silicone smeren om het er allemaal mooi glimmend uit te laten zien. Nu is mijn vraag, wat is wijsheid: de auto na ontvangst meteen wassen, waxen, velgenwaxen (zoals dit stappenplan beschrijft: Meguiars 5 Stappenplan) of gewoon wachten tot de eerst volgende wasbeurt nodig is?

Met andere woorden heeft het een groot voordeel op de kwaliteit van de lak, velgen e.d. als de auto vanaf de eerste dag goed in de wax wordt gezet of is de 'silicone' behandeling van de dealer prima?

Groeten Erik

Ik zal er maar even op reageren. Het maakt niet bijzonder veel uit, vanzelfsprekend is direct meteen het beste, maar na 300-500 km is ook prima natuurlijk!

Terence zei:
Ik zal er maar even op reageren. Het maakt niet bijzonder veel uit, vanzelfsprekend is direct meteen het beste, maar na 300-500 km is ook prima natuurlijk!

Dank voor je reactie! Dat wordt dan eerst lekker rijden en na de wittebroodsweken de eerste poetsbeurt. :D

Erg stil in dit topic, even omhoog kicken.

Ik zag bij de Lidl een polijstapparaat ( 90W / 3.330 RPM) voor een paar tientjes. Zou dat wat kunnen zijn icm wat Meguiar's spullen?

Zo niet wat is dat een goed en betaalbaar apparaat?

verder zijn tips ook welkom. Vooral hoe ik de lak niet vernaggel... :cry:

Ha Poetsers!
Sinds dit weekend heb ik een donkergrijze Astra H, die door de vorige eigenaar best goed is behandeld. Weinig krasjes en swirls in de lak.
Graag wil ik de lak weer zo goed als nieuw maken, ook al heeft 'ie net een poetsbeurt bij de dealer gehad voor aflevering.

Ik lees dat veel mensen goede ervaring hebben met het Meguiars 3 stapen plan, maar dan ipv de DC3 wax de NXT wax aanbrengen.
Op de site van Mguiars lees ik dat ze de NXT een polish + wax noemen, is stap 2 dan nog wel nodig?

dus ipv

- DC1 paint cleanen
- DC2 polish
- NXT polish + wax

doe je

- DC1 paint cleanen
- NXT polish + wax

ik wit btw niet met een machine aan de slag, maar met de hand. Zo'n die-hard poetser ben ik niet... ;-)

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

@ Peter1979:

Een ander alternatief middel voor stap 3 is de Collinite 915.

Deze wax is een vaste wax uit een potje, welke maandenlang blijf zitten en echt pantserhard is.
Je moet dan wel nog even stap 2, de Deep Crystal polish aanbrengen.
Hij is wel wat duurder dan de NXTwax (37 eur. per pot) maar je doet er heel lang mee.

Enig nadeel is dat hij snel droogt, dus maximaal 4 minuten laten curen anders is het echt boenen geblazen.

Polish voedt de lak en geeft een extra diepe glans. In mijn ervaring altijd een meerwaarde.

in het geval van de NXT kun je stap 2 inderdaad overslaan.

Na een zeer lange tijd van afwezigheid, heb ik me weer eens aangemeld.

Tevens maak ik gelijk van de gelegenheid gebruik om m'n nieuwe ride te showen.

- Toyota Corolla 1.6 16V VVT-i Linea Sol
- Bouwjaar 17-04-2003
- Kilometerstand bij aanschaf 66895
- onderhoudshistorie volledig bekend
- nooit in gerookt
- altijd netjes onderhouden
- niet gebruikt als scheurbak
- 2de eigenaar

c779012c.jpg

8861247b.jpg

aa916323.jpg

Vanwege een hernia operatie afgelopen December 2011, heb ik tot op heden nog niet echt iets gedaan qua detailen van de auto. Slechts wat kleinere klusjes zoals deursponinngen, kieren, motorruimte, velgen + banden enz.

e1d0cae9.jpg

Wat is er tot op heden gebeurd:

[ ] nog te doen
[x] gedaan

[x] Pilot xenon 8000K plaatsen
[ ] Pilot leds tbv stadslichten
[x] emblemen/type aanduiding achterop en zijkanten verwijderen
[ ] klein deukje en kras verwijderen
[x] veerpootbrug plaatsen
[ ] grotere velgen, 17 inch
[x] clubstickers plaatsen
[x] remklauwen + schijven verven

Groeten Patrick

Leuke auto Nick, in het rood nog best bijzonder en hij ziet er nog fantastisch uit! Heb je vorige week gespot thv malieveld, komend vanuit Scheveningen :) Ben alleen niet zo'n fan van de Xenon.

Kijk aan, Toyota heeft toch mooie auto's gemaakt!(y) Gaaf ding hoor.

Komt er nog eens een poetsmeeting of zo? Lijkt me erg interessant met al die know how hier.

@ Bhuddyman,

ik heb er nu 8000K inzitten, ik vindt het persoonlijk eigenlijk ook iets te blauw, misschien gaat er wel 4300 of 6000K in. Iets witter.
Wanneer had je me gezien dan? Kan ook niet missen zo'n rood monster :p

@ Mechanix,

ik heb al heel lang niets meer vernomen van een Easterwood meeting. Er zijn wel regelmatig poetsmeetings. Deze worden georganiseerd bij Farmworld in Lelystad, meestal is dit in clubverband of tegen de winter aan met de forumleden op het carcleanforum.

Haha, zelf ben ik niet zo'n poetser hoor!;) Om de zoveel tijd in de wasbox, en mijn auto is weer schoon. Maar de lak wordt steeds dof en Commandant 4 werkt niet geweldig als je het met de hand moet uitpoetsen. En als ik sommige resultaten zie hier!(y)

Gebruik liever geen Commandant.

Hierin zitten korrels die zich zelf niet afbreken, m.a.w. ze blijven maar doorschuren. Hierdoor wordt de lak op den duur dof inderdaad.

Beter is het om polijstmiddelen te nemen die veilig zijn voor je lak.

Neem eens een kijkje op m'n website, daar staat stap voor stap beschreven hoe je je lak onderhoudt:"
https://patrickvanrijsbergen.webklik.nl/page/werkwijze

Ik heb je geloof ik vorig weekend gezien als ik me niet vergis. Weet niet precies wanneer meer... Die 8000K viel me toen al op, vandaar dat ik 't niet zo mooi vind. Maar 4300K zal zeker beter staan!

Deze keer niets gedaan aan de Corolla, maar aan m'n andere vervoersmiddel.

Aangezien het weer een stuk beter wordt, werd het weer eens tijd om de scooter te doen. Deze wordt eigenlijk alleen nog af en toe gebruikt voor korte ritjes naar het winkelcentrum of als het mooi weer is. Sinds ik m'n auto heb, ben ik eigenlijk een mooi weer rijder geworden terwijl ik vroegâh een hardcore scooterrijder was door weer en wind ... :rolleyes:

Omdat men nou eenmaal meer in contact komt met de lak op de scooter, heb ik ervoor gekozen om deze te beschermen met de welbekende C-Quartz.

Gebruikte materialen:
- afplaktape
- DAP500
- zwarte pads
- Menzerna Final Finish
- doeken, veel doeken
- IPA
- C-Quarz
- CarPro PERL coat

Als eerste de gehele scooter schoongemaakt met Poorboys Spray&Wipe en wat mf doeken. Daarna wat delen eraf gehaald die in de weg kunnen zitten zoals spoiler, zadel en zijreflectors.

Daarna alles afgeplakt wat niet in contact mag komen met polijstmiddelen enz.
be67e8f9.jpg

Swirlhalla, voornamelijk veroorzaakt door het schoonvegen met een mf doek....
b198aa43.jpg

b909b8d9.jpg

Leeuwtje ook weggehaald om daaronder ook goed te doen
ffe59e30.jpg

DAP500 met een 3,75 inch backingplate gemonteerd en daarop een 4 inch zwarte spot buff pad. Ideaal voor kleinere oppervlaktes :p
468a4f16.jpg

a029e7a8.jpg

En redelijk strak. Helaas is niet alles weg te krijgen.
6ad05399.jpg

Nadat ik de gehele scooter 2 keer had behandeld met de DAP500 + zwarte pad + Menzerna Final Finish, heb ik alle delen ontdaan van de polijstresten door 99% IPA 1:1 oplossing te gebruiken.
De IPA lekker de tijd gegeven om goed te verdampen zodat alles weg zou zijn.

2 bakken koffie en wat sigaretten later was het tijd om de C-Quartz aan te brengen.

Ik had van Dibbuz een tip gehoord om het mf suede doekje strak om de aanbrengsponsje te doen door het doekje met tap vast te plakken. Zo hoef je het aanbrengsponsje niet krampachtig vast te houden zodat het doekje niet kan vallen en/of gaat opstropen.
Er is nog niet eens 1/5de deel gebruikt uit het flesje.
7d0d5f92.jpg

C-Quartz nadat het aangebracht was in rechte banen en lekker aan het curen is.
7e84b397.jpg

De C-Quartz ongeveer 30 minuten laten curen aangezien de temperatuur in de kelder rond de 19 graden was.
Toen was het tijd om de C-Quartz residu af te nemen. Hiervoor heb ik de Meguiars Ultimate Wipe doeken gebruikt.

Toen dat was gedaan, de scooter ontdaan van zijn tape striping en alle kunststoffen en rubbers voorzien van een laagje CarPro PERL Coat. Deze 'dik' aangebracht, laten curen voor 20 minuten en naderhand afgenomen met een badstof washandje.

Toen was het tijd voor foto's, dus naar buiten toe. Gelukkig scheen het zonnetje volop :cool:

f7ca2cd6.jpg

4dccc79c.jpg

db009780.jpg

92feab4a.jpg

Toch wel een hele mooie reflectieshots :eek:
06693af9.jpg

1134cec1.jpg

Flakeplop ploperdeplop!
2e5c6310.jpg

Het is me ouderwets goed bevallen dat detailen na al die maanden niets doen vanwege m'n rug. Op naar het volgende project; de Corolla ;)

Groeten Patrick

Zo mooi komen ze niet eens uit de fabriek! Mijn scooter ziet er toch echt minder uit. Jammer dat je eerst flink moet investeren in zo'n poetspakket.

Erg gaaf gedaan zeg (y)
Nu alweer zin om mijn Megane eens goed onder handen te nemen, of te laten nemen door Bob (y)

Mechanix zei:
Zo mooi komen ze niet eens uit de fabriek!

Ik moet er eerlijkheidshalve wel vermelden dat de scooter in zijn geheel overgespoten is bij Care schadeherstelbedrijf 2 jaar geleden.

Door het iets te enthousiast polijsten destijds was ik zo door de fabriekslak heen met name op de randen ... :confused:
schade002.jpg

Dit deed mij besluiten om gelijk maar helemaal te spuiten om kleurverschil te voorkomen.

Ik heb toen gekozen voor pikzwarte lak met een hele kleine zilveren flake erin.

Foto gemaakt net nadat de kap gespoten was.
4710ef8d.jpg

Ach Care levert echt dramatische kwaliteit af, meerdere vestigingen inmiddels helaas ervaring mee.
Zelfs een gloednieuwe bumper verprutsen ze nog met spuiten...

Een week of 6 geleden heb ik de Daihatsu eens onder handen genomen. Naar de Gulf in Zeist, wascabine gebruikt icm hogedrukspuit, en bij thuiskomst de auto in de was gezet met de autowas van het merk W5 van de Lidl. Spul ruikte best wel lekker, maar het was een kloteklus om de was goed uitgepoetst te krijgen (het lijkt ook wel een soort vette zalf...).

Nu is er van de waslaag al bijna niets meer over, dus deze autowas is bij mij al na één keer gebruik in de vuilnisbak beland. Kostte weliswaar geen drol (iets van 3 of vier euro), maar het is dan ook tien keer niks.

Een zelfde ervaring heb ik trouwens ook gehad met Turtle Wax Ice. Was wel snel en makkelijk te verwerken, maar ook hier was de waslaag redelijk snel weg.

Betere ervaringen heb ik met autowas van bijvoorbeeld merken als Valma, Sonax en Autoglym. Toch maar weer eens gaan kijken (jammer dat Autovaria in Zeist al een paar jaar weg is...).

Misschien heel 'flauw' gezegd, maar alle producten die je noemt zijn nou niet echt de beste producten...

Kijk eens naar https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Natty_s_Paste_Wax_Blue_235ml_PB_NPB8_100714
Betaalbaar en wel erg goed.

Als je echt lange tijd niet wilt waxen (het zit er bij mij nu al een jaar op): https://www.carclean.nl/product/Collinite/Marque_d_Elegance_Carnauba_Paste_Wax_No_915_340g_CO_915_100812

Met dat blikje blikje heb ik nu 10 auto's gedaan en ik zou bijna het blikje aan jou weer kunnen verkopen! :)

Dat zal best Terence, echter heb ik eens een keer een blik was van Sonax gehad, speciaal voor metallic lak (heette iets van "Hard Shine", als ik het me goed herinner). Deze was best zwaar/stroef om uit te poetsen, maar bleef toch een aantal maanden er goed zitten.

Die Paste Wax ziet er wel erg veelbelovend uit; kun je deze gewoon handmatig aanbrengen (ik heb geen poetsmachine) of moet dit machinaal? Daarnaast, is deze was ook goed te gebruiken voor zowel gewone als voor metallic-lak?

Mooie site trouwens! Veel gebruikerscommentaren en veel keus. Die Paste Wax lijkt me trouwens wel goed icm Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash als autoshampoo. Dit weekend maar eens gaan bestellen en zodra het beter weer is maar eens gaan proberen! Qua prijs valt het eigenlijk best mee in vergelijking met merken als Turtle en Sonax. (y)

P.S. Kleien en dergelijke daar doe ik niet aan. Ik vind het belangrijk dat een auto er netjes uit ziet, maar ook niet meer dan dat. Of de lak moet natuurlijk verweerd zijn.

Ja begrijpelijk hoor (y)
Die Natty's Paste Wax Blauw is echt top, ontzettend makkelijk aan te brengen, uit te poetsen en blijft goed zitten.
Gebruik een speciaal sponsdoekje of mircofiber applicater, net wat je fijner vindt werken, zonder zonder machine!
Voor alle soorten lak trouwens!

Ik vind trouwens Spray&Wipe ontzettend lekker werken, na het wassen of na de wasstraat klein beetje op de lak sprayen en afnemen met een microvezel doek.

En vermeldt in je bestelling even dat je van Autoweek komt ;)

Zal ik doen, Terence.

Ik loop trouwens al langer met het idee om (zeker in de zomerdag) mijn auto weer met de hand te gaan wassen. Ik zal, als ik dan toch bezig ben met bestellen, even kijken naar een paar goede poetsdoeken en een applicator voor de was. Tot op heden deed ik dat altijd met de microvezeldoekjes van de Lidl (iets van een euro de vijf doeken; na gebruik meestal gebruikt als doek voor het oliepeilen en dergelijke). Daarnaast heeft de Ford Ka (felblauw) van mijn zus ook weer eens hard aandacht nodig, en dan bedoel ik ook echt nodig. Van binnen is het net een zandbak, het dashboard moet eens nodig gesopt worden, er moeten hoog nodig nieuwe vloermatten in, en ik moet een beginnend roestplekje gaan bijwerken (Fertan dus).

In ieder geval heb ik de komende tijd dan weer voldoende te doen in de weekeinden (naast het geplande schilderen van de huiskamer en een paar deuren thuis...).

Betr. moeilijk poetsen:

Vaak wordt er veel te veel wax op een auto gesmeerd. Het moet echt flinterdun, zodat je het bij het opsmeren maar net kan zien. Dan poetsen de meeste middelen ook veel makkelijker uit. Ook moeten de meeste wassoorten eerst goed drogen voordat je uitpoetst, anders veeg je het alleen maar heen en weer in plaats van goed poetsen.

@ Olds,

kijk eens even hier.

Een heel handmatig stappenplan + bijbehorende producten + how to video's.

Zoals je zelf al aangaf dat je niet echt een fanatieke poetser bent, kun je een paar stappen overslaan. Dat geeft echt geen problemen.

Belangrijkste spullen zijn:

Wassen:
- goede shampoo
- washand (géén spons!)
- droogdoek

Waxen:
- een goede wax, al vanaf 17,50 te koop
- aanbrengsponsje of applicatorpad
- setje goede microfiber doeken voor het afnemen van het waxresidu

Nou, inmiddels bij Carclean wezen shoppen. Uiteindelijk toch wat meer besteld dan in eerste instantie verwacht:
  • Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
  • Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
  • Poorboys World - Ultra Mega Towel - Blauw - 39x39cm (2x)
  • Poorboys World - Deluxe Mega Towel - Geel - 39x39cm
  • Poorboys World - Microfiber Applicator (3x)
  • Poorboys World - Chenille Wash Mitt

Droogdoek heb ik al.

Als ik dan toch wat betere poetsmaterialen ga gebruiken, dan ook maar eens een paar goede microvezeldoeken en dergelijke. Nu hopen dat e.e.a. aankomende week wordt bezorgd, en dan met het hemelvaartsweekend aan de gang gaan (als het mooi weer, althans beter dan nu).

Leuk topic!

Hier thuis was ik de wagens op de goede manier (2 emmers en washandschoen)
Nu twijfel ik over de toegevoegde waarde van een hogedrukreiniger. Handig voor wat hardnekkige vervuiling maar dat gaat ook met de washmitt weg.
In de winter was ik al regelmatig in de wasbox en maak ik alleen gebruik van de waterstraal daar (geen borstels)

Verder vraag ik me ook af waarmee en hoe je het beste nu de lak kan reinigen?
iron x, soap gel, of beter kleien (wel zachte lakken hier, ben niet van plan te gaan polijsten) .

De collinite 845 wax heb ik ook en bevalt echt goed! Goede bescherming en leuke beading (y)

Zelf gebruik ik de hogedrukreiniger alleen maar voor de prewash. Dit zorgt dat aangekoekt vuil los wordt geweekt en veilig afgevoerd wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=WXWSoGJR6L0&list=UUL7c0nao2kDj3rWUk7EfQSQ&index=4&feature=plcp

https://www.youtube.com/watch?v=sI20zstNrYA

Daarna ga ik gewoon aan de slag met het handmatig wassen van de auto. Nadien wordt de hogedruk reininger nogmnaals gebruikt voor het afspuiten/afspoelen.

De Iron-X is bedoeld om vliegroest weg te halen, maar het wordt ook gebruikt als velgenreiniger, iets wat Iron-X eigenlijk helemaal niet is.

CitroenDS308.jpg

c28ac05a.jpg

b85e9626.jpg

De lak moet eerst gewoon goed gewassen worden middels de 2 emmer methode, naderhand kun je met de Iron-X of Soap Gel de lak ontdoen van vastgekoekte vliegroest en/of remslijpsel. Dit kan zelfs op de lak van de auto terecht komen!
Auto's die vooral in de buurt van een treinstation staan of in de buurt van een tram, hebben vaker en veel meer last van vliegroest.

tussendoor vraagje: is bob tdi nog steeds actief als poetser en weet iemand hoe ik hem kan bereiken?

hij heeft mijn auto een keer onder handen genomen en dat was perfect.

tnx!!

Jazeker actief, nog meer dan voorheen ;)
Stuur mij anders even een berichtje, dan geef ik zn nummer door!

Vorige week een V70 met een slordige 4ton op de teller op bezoek gehad. Dit was wel de grootste uitdaging die ik ooit heb gehad op detailgebied. Het interieur was van origine licht, maar toen ik hem binnenkreeg was het donker antraciet en heel veel vlekken. Had in zijn 8 jarig bestaan alleen maar autokrasstraten gezien (en de laatste keer was al een jaar of wat geleden), verder had hij een stuk of 4 van dit soort krassen:
100_4661.jpg

Na de auto twee keer te hebben gewassen eerst maar eens uitgebreid aan het kleien geslagen. Daarna eerst alle krassen maar eens geinventariseerd en ontvet. Met een autolakpenseeltje de krassen in 8 lagen met op kleur gemaakte lak opgevuld. Vervolgens handmatig gewetsand.

De rest van de lak was ook in erbarmelijke toestand. Eerst maar een testspot gemaakt met Monello mezzo op een oranje Monello pad. Dit had helaas niet het gewenste resultaat. Daarom maar wat rigoureuzer te werk gegaan. Uiteindelijk de volgende stappen uitgevoerd: 2 hits met Monelo Inizio Forte op wollen pad, 2 hits met Inizio op oranje pad. 2 hits met Monello mezzo op oranje pad, 2 hits met mezzo op witte pad, 1 hit met Monello finale op licht groene pad, 1 hit met finale op zwarte pad, Mothers Glaze aangebracht met zwarte pad, 2 lagen PoorBoys EX-P sealant aangebracht en handmatig afgetopt met Collinite 915.

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:
100_4669.jpg

100_4672.jpg

Afgelopen weekend een CCNL meeting in Lelystad geweest. Daar de Corolla eens goed onder handen genomen.

- rotary + oranje pad + mezzo
- rotary + wittte spot buff pad + mezzo
- rotary + zwarte pad + finale
- dap900 + zwarte pad + finale
- c-quartz

Ik heb weinig foto's gemaakt, omdat we de auto strak moesten maken voor de c-quartz.

Auto ingeladen
d5d49f66.jpg

Work in progress.
272ea8c8.jpg

Om een indruk te geven, de gehele auto zag er ongeveer zo uit
2006c0dd.jpg

Logo was nog een beetje te zien. (oude foto, ter verduidelijking erbij gedaan)
9d99aa0a.jpg

Na.
c682cb71.jpg

Kontje strak
b2dc4dc6.jpg

Deze lamp was van de deukentovenaar, mooi even kijken of er nog iets zat.
2b63a440.jpg

Achterlichten ook meegenomen
f448f8d6.jpg

Koplampen meegenomen
c8e8c437.jpg

Reflectie shots
278151bf.jpg

d075310d.jpg

Tijd om de auto naar buiten te rijden zodat de C-Quartz lekker kan "bakken" in de zon.
74715913.jpg

41afd752.jpg

e93f6f63.jpg

0aadd842.jpg

a7cba54f.jpg

Zoals jullie misschien op sommige foto's kunnen zien, zitten er hier en daar nog wat kleine swirltjes. Puur vanwege tijdsdruk hebben we ervoor gekozen deze voor lief te nemen. Deze zullen ooit wel weer een keer worden aangepakt, no worries ;)
En er zit hier en daar nog wat polijstresidu in kieren, sponningen enz., dat wordt van de week aangepakt.

Er is denk ik voor zo'n 95-98% aan swirls verdwenen, voor mij meer dan acceptabel.

Terug
Bovenaan