Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Alweer eventjes terug uit Kirgizië en Oezbekistan en nu de tijd gevonden om eventjes wat foto's te delen.

De huurauto
Allereerst, wat is het geworden? Het moest sowieso een auto zijn met off-road kwaliteiten (wat ook wel nodig is gebleken in Kirgizië) en als het kon ook nog een beetje leuk. Uiteindelijk is het een Toyota Tundra uit 2019 geworden. 5.7 liter aan Japanse V8, met het luie karakter van een Amerikaan. Met rustig tempo (maximum snelheid op de snelweg was 90 km/u) toch zo'n 13,5L/100km, wat minder pijn doet met €1,09 per liter 95. Beetje traag, maar leuk was 'ie wel!

IMG-3316.jpg

IMG-7968.jpg

Kirgizië
Echt een schitterend land. Compleet onbekend in ons deel van de wereld ("Wáár ben je geweest?"), maar zo ontzettend divers en mooi. Een (hele) kleine greep uit de foto's van dit land.

IMG-2097.jpg

IMG-2521.jpg

IMG-2633.jpg

IMG-2923.jpg

IMG-4538.jpg

Oezbekistan
Waar Kirgizië vooral uitblonk in natuurlijke schoonheid, staat Oezbekistan vooral bekend om de culturele hoogtepunten. Een overdadig gebruik van azuurblauwe geglazuurde tegels en bladgoud zorgt voor schitterende moskeeën en madrassa's, de een nog mooier dan de ander.

IMG-5137.jpg

IMG-5204.jpg

IMG-5145.jpg

IMG-3560.jpg

Auto's
Foto's van de speciale auto's die ik heb gezien zal ik in het Vakantie-auto's topic plaatsen, maar hier geef ik alvast twee kleine spoilers. In Bisjkek, de hoofdstad van Kirgizië, struikel je over de G63's en X7's, maar op het platteland zie je veel meer de oude Lada's en dergelijke. In Oezbekistan is 90% van de auto's een (witte) Chevrolet. De nationale autofabriek bouwt Chevrolets, waardoor op deze auto's geen importheffingen zit/zat. Dat maakt ze een stuk betaalbaarder voor de bevolking dan de buitenlandse auto's.

Mocht je ook deze kant op willen en nog wat tips nodig hebben, stuur vooral een DM!

Laatst bewerkt:
Zeer zeer nice!!
Ik heb wel een prangende vraag : hebben ze er ook een al dan niet alcoholarme biercultuur :ROFLMAO: ?
Hahaha. Enerzijds zijn het Islamitische landen en kan je dus niet overal alcohol krijgen. Anderzijds waren ze allebei onderdeel van de Sovjet-Unie en zijn ze zodoende ook niet vies van een fles wodka.

Het meest bekende biermerk in Kirgizië, genaamd Arpa, komt in flesjes van een halve liter en heeft een alcoholpercentage van 11%. Dat is wel een sterk pilsje :ROFLMAO:

Ik denk dat een aantal vaste off-topic topic-ers hun vakantieplannen richting 2027 gaan herzien en hun eega's proberen overtuigen van de prachtige landschappen, het mooie weer, prachtige architectuur, de gastronomie en de onvolprezen gastvrijheid van Kirgizië en Oezbekistan. Ook zijn er oneindige ongerepte stranden.

<edit> Carkiller moet je niet geloven, die is er ook van overtuigd dat Subaru zijn WRX en STi modellen 'vrijwillig' beperkt tot 280 PK :cautious:

Ik denk dat een aantal vaste off-topic topic-ers hun vakantieplannen richting 2027 gaan herzien en hun eega's proberen overtuigen van de prachtige landschappen, het mooie weer, prachtige architectuur, de gastronomie en de onvolprezen gastvrijheid van Kirgizië en Oezbekistan. Ook zijn er oneindige ongerepte stranden.
Zodra de kids zeggen ‘pa en ma, wij doen niet meer mee met vakanties’ wel ja, maar dat duurt nog wat jaartjes.

@Polaris mooi! Die ‘outback’ zou ik me ook wel vermaken

<edit> Carkiller moet je niet geloven, die is er ook van overtuigd dat Subaru zijn WRX en STi modellen 'vrijwillig' beperkt tot 280 PK :cautious:
"De "11" staat in dit geval niet voor het alcoholpercentage (het bier heeft een alcoholpercentage van 4%), maar verwijst naar de 11% stamwortgehalte (Plato). Dit is de traditionele brouwmaatstaf die veelvuldig werd gebruikt voor klassieke Sovjet-bieren"

Maar mij niet geloven zeggen ze.

Gelukkig hoef ik met een eega geen rekening te houden, maar met mijn gezondheid is het risico wel te groot. :ROFLMAO:

Grappig, er staat zowel 11% als 4% op het flesje. Volgens Google is die 11 procent het stamwortgehalte. Ik zou zeggen, doe wat je wilt met deze informatie :ROFLMAO:

4% Volgens Untappd.

Och, wat geeft het.

Heerlijke reis! Ik ben zelf ook wel fan van de wat alternatievere bestemmingen.
Ooit stelde ik een reis van Guyana naar Suriname naar Frans Guyana voor als huwelijksreis. 'Vreemd genoeg' vond mijn (toen) aanstaande dat een slecht plan. :p

Gelijk maar besloten om het wat groter aan te pakken en mijn plafondlamp ook maar te vervangen. Is nog prima, maar dan heb ik alles in dezelfde stijl. Nu kwam mijn moeder op het idee om dan gelijk iets van een Homekit te kopen zodat ik opdracht kan geven om de lampen uit te doen. Daar zeg ik geen nee tegen, ook al betaal ik het zelf! :ROFLMAO:

Iemand hier ervaring met een dergelijk smartsysteem icm Apple-apparaten? Ik wil het nu echt wel goed aanpakken als ik toch bezig moet.

Geld kijk ik nu dan maar even niet naar, de PAX-kasten moet ik ook nog samenstellen. :ROFLMAO:

Wij hebben hier een Homepod, gewoon gekocht via Ebay. Werkt prima, kan leuk wat muziekjes afspelen (degelijke speaker!), reageren op willekeurige vragen ('wat is de weersverwachting voor deze week?'), maar het functioneert dus ook als 'hub' waarmee we o.a. het slot, de lampen, en de thermostaat (verwarming/airco) hebben verbonden. Dat installeren was echt heel eenvoudig.

Wij zitten met een "gemengd" Apple / Android eco-systeem, dus onze beide huizen draaien (nu ja) op Google Home en dat werkt prima.
Volg je de site van Bright NL, die posten geregeld over dit soort zaken in de Apple wereld?
<edit> Jay, ik vrees voor de zaak, die dingen moeten contact kunnen leggen met je thuis wifi om aangestuurd te kunnen worden.

Mooi! Werkt dat met oudere thermostaten ook (20+ jaar), of moeten die ook smart zijn?
Wij hebben een nieuwe Ecobee. De gasleverancier gaf een forse korting en mijn vrouws creditcard had nog een aanbieding voor die apparaten. Lang verhaal kort, deze was zo'n $80. Prima prijs voor een nieuwe thermostaat.
Anders gesteld, die vervangen kan altijd nog?

Ik sla al die apps voor alles over, mijn vaatwasser, wasmachine en droger hebben ook apps maar die heb ik niet eens gedownload.

Opstaan is goed voor je lichaam (tenzij het niet kan, Jay) anders verander je zelf langzaam in een kamerplant :p

Ik sla al die apps voor alles over, mijn vaatwasser, wasmachine en droger hebben ook apps maar die heb ik niet eens gedownload.

Opstaan is goed voor je lichaam (tenzij het niet kan, Jay) anders verander je zelf langzaam in een kamerplant :p
Idem hier. Voor minder validen is het een uitkomst zulke systemen, maar nodig als je gezond bent…mwah.

Beetje net als sommige wielrenners. Een tandwiel van 500€ op de fiets zetten omdat het 15 gram lichter is en intussen een welvaartspens in dat pakje proppen. Lijkt me toch een stuk effectiever om dan dat afpilsen te schrappen

Beetje net als sommige wielrenners. Een tandwiel van 500€ op de fiets zetten omdat het 15 gram lichter is en intussen een welvaartspens in dat pakje proppen. Lijkt me toch een stuk effectiever om dan dat afpilsen te schrappen
Haha daar zag ik laatst ook iets over voorbij komen, ik denk inderdaad dat die paar gram gewichtsbesparing van de fiets verwaarloosbaar is inderdaad :ROFLMAO:

Voornaamste wat wij daarvan gebruiken is de beveiliging in en rond het huis en slimme lampen die aanwezigheid kunnen simuleren bij afwezigheid - dat eerste was prijzig voor iets deftig, dat tweede kostte weinig. Oow ja en de app van mijn auto dat is het wel denk ik zo.

Een slot of garagepoort op een app, ik mag er niet aan denken. Idem de Nespresso of mijn Thermomix etc. online zetten, ga ik echt niet doen hoor die beveiliging is crap.

Och, volgens kan dat prima samengaan. Ik beweeg tamelijk veel (sport/fietsen/(thuis) wandelen) en ik vind een semi-geautomatiseerd huis wel lekker.
Voor zulke apparaten mis ik het overigens ook niet.

Ik ben er achter gekomen dat ons huishouden niet echt functioneert met Smart Home.
Er is altijd wel iemand thuis, dus automatische lampen etc heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde. Heb het wel geprobeerd, maar het zat meer in de weg dan dat het hielp.

Hier draait wel een Tado-systeem, maar ook daar staan de "AI-functies" uit. Ik heb dus geen abbo.

Ik heb trouwens net in een half uurtje mijn netwerk vervangen. Van Linksys naar TP-link Deco.
Had niet verwacht dat dat zo makkelijk zou gaan. Alles draait alweer. En nog beter ook. :cool:

Een Domotica systeem, schuifpuien die automatisch opengaan, gordijnen automatisch etc. daar mag je mij voor bellen.

Die gekleurde ledjes voor in de woonkamer die je met een app kunt bieden zodat je woonkamer er net als een bordeel uit ziet laat ik aan andere over :ROFLMAO:

Ik ben er achter gekomen dat ons huishouden niet echt functioneert met Smart Home.
Er is altijd wel iemand thuis, dus automatische lampen etc heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde. Heb het wel geprobeerd, maar het zat meer in de weg dan dat het hielp.

Hier draait wel een Tado-systeem, maar ook daar staan de "AI-functies" uit. Ik heb dus geen abbo.

Ik heb trouwens net in een half uurtje mijn netwerk vervangen. Van Linksys naar TP-link Deco.
Had niet verwacht dat dat zo makkelijk zou gaan. Alles draait alweer. En nog beter ook. :cool:
Deco is top! Mijn kamer beneden ligt helemaal achterin het huis (in 2003 ipv garage achteraf aangebouwd icm badkamer) maar hierbij is geen eigen internetverbinding aangelegd. Gevolg was dat de verbinding bij mij superslecht was omdat ik het verst van de meterkast af zit. Allerlei oplossingen geprobeerd, maar de Deco M4 heeft dat probleem volledig opgelost! Verbinding is top nu!

Een Domotica systeem, schuifpuien die automatisch opengaan, gordijnen automatisch etc. daar mag je mij voor bellen.
Ik dacht dat je zei dat je dat allemaal handmatig deed… :p

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan