Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Alweer eventjes terug uit Kirgizië en Oezbekistan en nu de tijd gevonden om eventjes wat foto's te delen.

De huurauto
Allereerst, wat is het geworden? Het moest sowieso een auto zijn met off-road kwaliteiten (wat ook wel nodig is gebleken in Kirgizië) en als het kon ook nog een beetje leuk. Uiteindelijk is het een Toyota Tundra uit 2019 geworden. 5.7 liter aan Japanse V8, met het luie karakter van een Amerikaan. Met rustig tempo (maximum snelheid op de snelweg was 90 km/u) toch zo'n 13,5L/100km, wat minder pijn doet met €1,09 per liter 95. Beetje traag, maar leuk was 'ie wel!

IMG-3316.jpg

IMG-7968.jpg

Kirgizië
Echt een schitterend land. Compleet onbekend in ons deel van de wereld ("Wáár ben je geweest?"), maar zo ontzettend divers en mooi. Een (hele) kleine greep uit de foto's van dit land.

IMG-2097.jpg

IMG-2521.jpg

IMG-2633.jpg

IMG-2923.jpg

IMG-4538.jpg

Oezbekistan
Waar Kirgizië vooral uitblonk in natuurlijke schoonheid, staat Oezbekistan vooral bekend om de culturele hoogtepunten. Een overdadig gebruik van azuurblauwe geglazuurde tegels en bladgoud zorgt voor schitterende moskeeën en madrassa's, de een nog mooier dan de ander.

IMG-5137.jpg

IMG-5204.jpg

IMG-5145.jpg

IMG-3560.jpg

Auto's
Foto's van de speciale auto's die ik heb gezien zal ik in het Vakantie-auto's topic plaatsen, maar hier geef ik alvast twee kleine spoilers. In Bisjkek, de hoofdstad van Kirgizië, struikel je over de G63's en X7's, maar op het platteland zie je veel meer de oude Lada's en dergelijke. In Oezbekistan is 90% van de auto's een (witte) Chevrolet. De nationale autofabriek bouwt Chevrolets, waardoor op deze auto's geen importheffingen zit/zat. Dat maakt ze een stuk betaalbaarder voor de bevolking dan de buitenlandse auto's.

Mocht je ook deze kant op willen en nog wat tips nodig hebben, stuur vooral een DM!

Laatst bewerkt:
Zeer zeer nice!!
Ik heb wel een prangende vraag : hebben ze er ook een al dan niet alcoholarme biercultuur :ROFLMAO: ?
Hahaha. Enerzijds zijn het Islamitische landen en kan je dus niet overal alcohol krijgen. Anderzijds waren ze allebei onderdeel van de Sovjet-Unie en zijn ze zodoende ook niet vies van een fles wodka.

Het meest bekende biermerk in Kirgizië, genaamd Arpa, komt in flesjes van een halve liter en heeft een alcoholpercentage van 11%. Dat is wel een sterk pilsje :ROFLMAO:

Ik denk dat een aantal vaste off-topic topic-ers hun vakantieplannen richting 2027 gaan herzien en hun eega's proberen overtuigen van de prachtige landschappen, het mooie weer, prachtige architectuur, de gastronomie en de onvolprezen gastvrijheid van Kirgizië en Oezbekistan. Ook zijn er oneindige ongerepte stranden.

<edit> Carkiller moet je niet geloven, die is er ook van overtuigd dat Subaru zijn WRX en STi modellen 'vrijwillig' beperkt tot 280 PK :cautious:

Ik denk dat een aantal vaste off-topic topic-ers hun vakantieplannen richting 2027 gaan herzien en hun eega's proberen overtuigen van de prachtige landschappen, het mooie weer, prachtige architectuur, de gastronomie en de onvolprezen gastvrijheid van Kirgizië en Oezbekistan. Ook zijn er oneindige ongerepte stranden.
Zodra de kids zeggen ‘pa en ma, wij doen niet meer mee met vakanties’ wel ja, maar dat duurt nog wat jaartjes.

@Polaris mooi! Die ‘outback’ zou ik me ook wel vermaken

<edit> Carkiller moet je niet geloven, die is er ook van overtuigd dat Subaru zijn WRX en STi modellen 'vrijwillig' beperkt tot 280 PK :cautious:
"De "11" staat in dit geval niet voor het alcoholpercentage (het bier heeft een alcoholpercentage van 4%), maar verwijst naar de 11% stamwortgehalte (Plato). Dit is de traditionele brouwmaatstaf die veelvuldig werd gebruikt voor klassieke Sovjet-bieren"

Maar mij niet geloven zeggen ze.

Zodra de kids zeggen ‘pa en ma, wij doen niet meer mee met vakanties’ wel ja, maar dat duurt nog wat jaartjes.

Ik heb een collega met kinderen die mid-20ers zijn. Gaan uiteraard al lang niet met pa en ma op zomervakantie of citytrip etc.

Tot het magische woord 'skivakantie' valt... ;)

Gelukkig hoef ik met een eega geen rekening te houden, maar met mijn gezondheid is het risico wel te groot. :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan