Alweer eventjes terug uit Kirgizië en Oezbekistan en nu de tijd gevonden om eventjes wat foto's te delen.
De huurauto
Allereerst, wat is het geworden? Het moest sowieso een auto zijn met off-road kwaliteiten (wat ook wel nodig is gebleken in Kirgizië) en als het kon ook nog een beetje leuk. Uiteindelijk is het een Toyota Tundra uit 2019 geworden. 5.7 liter aan Japanse V8, met het luie karakter van een Amerikaan. Met rustig tempo (maximum snelheid op de snelweg was 90 km/u) toch zo'n 13,5L/100km, wat minder pijn doet met €1,09 per liter 95. Beetje traag, maar leuk was 'ie wel!
Kirgizië
Echt een schitterend land. Compleet onbekend in ons deel van de wereld ("Wáár ben je geweest?"), maar zo ontzettend divers en mooi. Een (hele) kleine greep uit de foto's van dit land.
Oezbekistan
Waar Kirgizië vooral uitblonk in natuurlijke schoonheid, staat Oezbekistan vooral bekend om de culturele hoogtepunten. Een overdadig gebruik van azuurblauwe geglazuurde tegels en bladgoud zorgt voor schitterende moskeeën en madrassa's, de een nog mooier dan de ander.
Auto's
Foto's van de speciale auto's die ik heb gezien zal ik in het
Vakantie-auto's topic plaatsen, maar hier geef ik alvast twee kleine spoilers. In Bisjkek, de hoofdstad van Kirgizië, struikel je over de G63's en X7's, maar op het platteland zie je veel meer de oude Lada's en dergelijke. In Oezbekistan is 90% van de auto's een (witte) Chevrolet. De nationale autofabriek bouwt Chevrolets, waardoor op deze auto's geen importheffingen zit/zat. Dat maakt ze een stuk betaalbaarder voor de bevolking dan de buitenlandse auto's.
Mocht je ook deze kant op willen en nog wat tips nodig hebben, stuur vooral een DM!