Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Ik kijk nu de Ik Vertrek-uitzending van vanavond. Daarin zit een gast, die de avatar van @De Dude kan wezen! Met een zonnebril op in de auto, is het precies De Dude zoals hier op de geknutselde AI-plaatjes.
Alleen rijdt hij een Volvo.
Haha deze ?

Heeft er wel wat weg van ja.

Is z’n humor net zo droog als van Mr Lebowski?

Net even gekeken naar nieuwe contract voor gas/elektra. Per 1 januari mag ik overstappen, ik weet dat de prijzen een stuk hoger zijn nu. Ik zou van €75/maand naar €150/maand gaan, au... en je krijgt bij de meeste leveranciers dan €0,0025 cent terug voor een kWh onderaan de streep. Bedankt! :cautious:
Nu maar even verlekkerd kijken naar zaken die niet in dit topic mogen omdat het dan on-off-topic is, snappie ;)

Haha deze ?

Heeft er wel wat weg van ja.

Is z’n humor net zo droog als van Mr Lebowski?
Ja, die Wouter is het.
Nee, heeft geen humor

Omdat wij blijkbaar een complexe aansluiting hebben 1x 2 Fase + 1x 3 Fase met dag / nacht waren wij bij de laatsten om een digitale meter te krijgen voor Elek en ook voor gas.
Hier is laatst ook een "capaciteitstarief" ingevoerd, kort gezegd : je wordt gestraft voor je piekverbruik boven X Kw (en X is vrij laag) waardoor de rest van al je verbruik duurder wordt :cautious:.
Wij hebben een variabel contract, dus geen idee wat het zal geven qua afrekeningen. Soit, wij hebben meer dan droog hout genoeg en een zware speksteen massakachel die tot 24h warmte geeft, we zien wel.

Net even gekeken naar nieuwe contract voor gas/elektra. Per 1 januari mag ik overstappen, ik weet dat de prijzen een stuk hoger zijn nu. Ik zou van €75/maand naar €150/maand gaan, au... en je krijgt bij de meeste leveranciers dan €0,0025 cent terug voor een kWh onderaan de streep. Bedankt! :cautious:
Nu maar even verlekkerd kijken naar zaken die niet in dit topic mogen omdat het dan on-off-topic is, snappie ;)

Ja ben helemaal klaar met al dat energie gedoe. Zat ooit in mn appartementje op 50 piek per maand. Nu hier op 150. Denk dat dat volgend jaar rustig 300 gaat worden.

Edit:

Even opgezocht

Dit jaar wordt al 130 gas + 120 Electra dus 250 per maand

5 jaar terug was het hier 100, elk jaar dus omhoog gekropen..

Laatst bewerkt:
Stroom en pellets een goeie 250 per maand schat ik. Verwacht dit jaar nog wel een leuke teruggaaf ivm saldering want voorschotbedrag staat redelijk hoog.

Voor volgend jaar toch een beetje koffiedik kijken met salderen eraf en batterij erbij. Heb tot nu toe nog geen dynamisch afgesloten.

Ik krijg steeds mailtjes van Greenchoice: Wil je nu alvast overstappen ? Ja Ja. Goed verhaal nu tegen deze debiele prijzen. Ik wacht gewoon af tot mn contract afloopt (Mei 2027) en kijk wel wat de prijzen dan weer zijn.

Ik ben een paar jaar geleden uit pure luiheid vergeten een vast contract te verlengen, dat is automatisch een variabel met maandelijks opzegbaar geworden, en tot nu toe heeft dat best aardig uitgepakt met halfjaarlijkse prijscorrectie.

Ik ga binnenkort weer even met mijn P1 data langs bij een kennis; die heeft allerlij mooie programma's geschreven voor het doorrekenen van verbruik. Wat zou een batterij betekenen, welke capaciteit is zinvol, heeft een dynamisch contract zin (en heb ik daar zin in...).
Tot nu toe elk jaar een nieuw contract voor één jaar, krijg ik meestal zo'n €300-400 korting. Dat scheelt toch ook heel wat.
Gelukkig kunnen we het betalen, maar als ik komend jaar €1000,- meer kwijt ben, kan ik nog wel andere uitgaven bedenken die ik liever doe...

Ik heb ook op tijd verlengd voor drie jaar (die pas volgende maand in gaan).
Maar ik heb ook geen zin om die energie-maatschappij voor te financieren. Eerste wat ik altijd doe is het termijnbedrag naar beneden gooien.
In mijn situatie ook logisch van mijn kant: ik krijg het opladen van mijn auto vergoed. Dat zet ik apart. De energiemaatschappij ziet alleen mijn hoge verbruik. Die wil dat dus compenseren met een heel hoog voorschot.

Ik heb ook op tijd verlengd voor drie jaar (die pas volgende maand in gaan).
Maar ik heb ook geen zin om die energie-maatschappij voor te financieren. Eerste wat ik altijd doe is het termijnbedrag naar beneden gooien.
In mijn situatie ook logisch van mijn kant: ik krijg het opladen van mijn auto vergoed. Dat zet ik apart. De energiemaatschappij ziet alleen mijn hoge verbruik. Die wil dat dus compenseren met een heel hoog voorschot.
Ik zet het termijnbedrag ook altijd een stuk lager dan wat het advies van de energiemaatschappij luid. Kom toch elk jaar weer positief uit.

Ooit één keer een jaar niet, toen een strenge winter/tochtig huis/gevelkachels wat resulteerde in iets van 3500m3 gasverbruik. Gelukkig zat het toen op een vooroorlogs tarief. Anders was het helemaal drama geweest.

Dat gasverbruik zat dit huis op toen we hier kwamen. Zo'n verbruik werkt lang door in het voorschot.
Na jaren ziet de energiemaatschappij gelukkig ook dat ons werkelijk verbruik flink gezakt is.
Maar gas is nog steeds de hoofdmoot van mijn verbruikskosten en zal dat ook nog wel even blijven.

Een jaar jaar later de gevelkachels eruit gemikt ten faveure van pelletkachel met radiatoren. nog een paar jaar verder tijdens verbouwing woonkeuken vloerverwarming erin.

Pellets zijn niet direct goedkoop, maar de prijs 'golft' een beetje mee als gas op en neer 'piekt'. In dat opzicht wat minder verrassingen. En voor ons toen de enige mooie optie om gas naar nul te krijgen.

Hier was het niet anders; de vorige bewoners hadden alle radiatoren open, maar tegelijkertijd de ramen ook, zo leek het. Weet niet meer precies hoeveel, maar ze verbruikten gigantisch veel gas. Dus wij moesten een flink voorschot betalen (voor 2017 dan hè). Ik kon ze niet overtuigen van het feit dat ik niet over de 1000 m³ zou gaan... Uiteindelijk een middenweg gevonden en ik kreeg na het eerste jaar een gigantisch bedrag terug. Want we zaten rond de 800 m³. Prima, maar zonde dat ik het eerst betaald had. Nu gebruiken we tegenwoordig nog maar 150 m³ en is dat ongeveer een derde van de rekening. Heb ik eerder gezegd, met de kennis van nu hadden we destijds over moeten stappen naar een volledige warmtepomp ipv een hybride.
Jaarverbruik gaat richting de 9.000 kWh. Daarvan is zo'n 4.000 kWh voor de auto's. En zo'n 4.000 kWh komt van de panelen, de overige 5.000 kWh komt dus van het net. Panelen wekken ruim 6.000 kWh op, eigen verbruik zit al aardig hoog. Batterij zal dus niet heel veel kunnen toevoegen, maar wellicht alles beter dan die boeven spekken :p

Saai weertje vandaag, niet? Wel goed voor de tuin. Grasmat oogde nog wat zielig na het verticuteren, dacht dat ik nog najaarsmest had, blijkbaar verkeerd gekeken laatst. Had nog wel kalk, dat er gisteravond maar opgestrooid. Benieuwd hoe lang we nog moeten maaien, is nog best warm en pas begin oktober natuurlijk.

Gezien het de eerste van de maand is even alle Excel bestanden bijgewerkt. Valt mij dan toch mee (gelukkig) gezien de aanschaf van de Capri en een motor. Dus ik mag niet meer klagen :p

Vanochtend in de auto hoorde ik een reportage over wereldwijde voedselverspilling in de ganse keten, dus van bij het kweken / telen tot het weggooien als huishouden, restaurant, supermarkt etc.

Een rapport van de VN, niet één of ander obscuur activistenclubje. Het bedraagt ongeveer 25% over de ganse voedselketen -> nu dat zegt misschien niet veel zo een percentage, maar 2 andere zaken wel : die 25% komt overeen met
- qua broeikasgassen (CO2, methaan, ozon etc) 3x wat de luchtvaart mondiaal uitstoot;
- qua landbouwareaal een oppervlakte groter dan Europa.

:oops:

Vanochtend in de auto hoorde ik een reportage over wereldwijde voedselverspilling in de ganse keten, dus van bij het kweken / telen tot het weggooien als huishouden, restaurant, supermarkt etc.

Een rapport van de VN, niet één of ander obscuur activistenclubje. Het bedraagt ongeveer 25% over de ganse voedselketen -> nu dat zegt misschien niet veel zo een percentage, maar 2 andere zaken wel : die 25% komt overeen met
- qua broeikasgassen (CO2, methaan, ozon etc) 3x wat de luchtvaart mondiaal uitstoot;

Ken ik nog een leuke; kleding. Vooral wanneer je kijkt naar de snelheid waarmee dat wordt vernieuwd...

Ik ben dan wel benieuwd in welke percentages dat te splitsen is. Als in
-Uitsorteren vanaf land/stal
-Uitval verder in de verwerkende keten (niet voldoen aan eisen horeca/retail qua grootte/kleur etc)
-Verlies door voorwaarden als houdsbaarheidsdatum.
-Verlies bij consument door restjes/teveel aanschaffen wat niet op tijd op is etc.

-Uitval verder in de verwerkende keten (niet voldoen aan eisen horeca/retail qua grootte/kleur etc)
-Verlies bij consument door restjes/teveel aanschaffen wat niet op tijd op is etc.
Ik vermoed dat bij stap 2/3 het grootste verlies zit. Horeca gooit bijvoorbeeld echt veel weg, met name door de regelgeving. Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven waarbij de leftovers ook een doel krijgen.

Als ik het goed begrijp, wordt dus 25% van de productie niet geconsumeerd maar weggegooid? Een kwart dus. Bizar, zeker wanneer je kijkt naar zaken als hongersnood. Heeft ook wel te maken met een luxeprobleem, dat je zoveel weggooit, niet?

Daar zou ook mijn vermoeden zitten MM, daarom zou ik het interessant vinden om dat uitgesplitst te zien.

Het schurende met regelgeving geld ook voor bijvoorbeeld eisen aan verpakkingsmaterialen waardoor recycle plastic lastig in te zetten is in voedselketen. Niet bepaald het eerste voorbeeld waarbij goede intenties en regels elkaar flink in de weg zitten.

Dat zijn zeer terechte vragen maar dat laat zich niet samenballen in een reportage van 6-7 minuten helaas.
Vanuit mijn ervaring : stap 1 totaal geen zicht; stap 2 en 3 wel vanuit mijn werk. Voedingsbedrijven en retailers zijn gezworen vijanden; moesten ze de data willen en durven delen met elkaar zou het een enorm verschil maken.

Voedingsbedrijven krijgen geen inzicht in de forecast / promo-acties / voorraadniveaus van de retailers die zelf trouwens een perfect zicht hebben op de voorraad in hun eigen DCs maar lang niet op Stock Keeping Unit niveau in hun netwerk en al zeker niet bij verzelfstandigde filialen zoals de buurtsupers.

De producenten baseren hun productieforecast op hun eigen stockniveaus & houdbaarheidsdata, hoe de productielijnen zo efficiënt mogelijk kunnen draaien en historische afnames van hun klanten in een bepaalde periode van het jaar. Via een NDA hebben we de data kunnen bekijken voor vleesbereidingen en bakkerijproducten van 2 producenten van A-merken en een landelijke retailer. Het was soms schokkend. Die NDA rondkrijgen was trouwens bij wijze van spreken meer werk dan de analyse en dat tekent het.

Ze varen dus beide voor een stukje blind. Die informatie-asymmetrie & gebrek aan ketendenken + ook soms absurde eisen van retailers over de minimale houdbaarheid van een aangeleverd product tekent voor een groot deel van de derving... En daar betaalt uiteindelijk wel de klant voor want dit wordt doorgerekend.

Ik zit bij EasyEnergy en heb een flexibel contract. Onze tussenwoning is goed geisoleerd, verbruiken weinig. En hoge opbrengst panelen.
Kreeg 3 maanden terug €400+ euro terug omdat ik teveel betaald heb het jaar.
Nu betaal ik, denk ik, nog steeds teveel naar verhouding. Maandbedrag loopt nu per maand op omdat de winter komt.
Zal eens een Excel opzetten met mijn verbruik van de laatste maanden, kosten en wat reeds aan voorschot is betaald.
Daarna maar een belletje wagen aan klantenservice, dat ze voor november een 'pas op de plaats' moeten maken qua voorschot. Heb geen zin om hun 'bankier' te spelen.

Ja, de verspilling aan voedsel is enorm!
Veel wordt weggegooid vanuit horeca en ziekenhuizen. Mijn vrouw neemt af en toe een zak bolletjes mee omdat dat overblijft op de zalen. En dat mag niet volgens de regels daar. Het wordt weggegooid.
Verder veel producten van het land wordt afgekeurd omdat de vorm of kleur niet goed is... Deel daarvan gaat (gelukkig) naar de veevoer-makers.

Andere verspilling is de kledingindustrie. Daar wordt veel water verbruikt voor o.a. jeans. En onverkochte kleding na een seizoen verdwijnt op een afvalberg ergens ver weg in arme landen.
Daarom doe ik al bewust een aantal jaren met dezelfde kleding en koop ik weinig nieuws.

IMG-0235.jpg
Ik heb nu net vergeleken. Ben ruim 40 euro per maand meer kwijt als ik nu afsluit. Mijn contract loopt nog tot mei 2027. Ik kijk tzt wel weer. Tarieven zijn nu moordend hoog.

Claude suggereert bij mij de volgende aanpassingen. Die boiler ook op basis van m’n stroomverbruik, ik heb geen P1 meter dus gewoon grafieken van de Greenchoice app er doorheen gejaagd.

Laatst bewerkt:
Nee. :ROFLMAO: Grapje n.a.v. het verhaal uit je eigen topic. ;)

Maar weer een voorbeeld dat AI niet volledig betrouwbaar is. Ik zit volop in de medische molen vanwege mijn lichamelijke klachten. Ik: ‘Waar kan ik het beste naartoe met klacht ‘x’?’ AI: ‘Dan kun je het beste naar de neuroloog.’

Prima. Moest ik toch naartoe. Gelijk verteld wat ik nog meer wilde weten en wat ik uit AI gehaald had. ‘Nee. Daar kan ik als Neuroloog eigenlijk niks mee. Dan kun je beter naar de Internist.’ Oké! :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan