Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander vandaag de dag wel een stuk meer begaan is met het milieu maar dat gaat natuurlijk veel verder dan welke auto je rijdt. Niet iedereen heeft geld voor een Tesla maar je ziet toch veel mensen bezig met recyclen bijvoorbeeld. Veel mensen hebben al moeite om gewoon elke maand rond te komen dus je kunt imho ook niet verwachten dat ze zich nog eens dieper in de schulden gaan steken voor een schonere auto maar dat wil niet zeggen dat ze niet met het milieu begaan zijn.

Ik ben benieuwd als alles straks elektrisch is we dan nog een eigen auto mogen hebben,of dat we dan verplicht in autonome deelauto's moeten plaatsnemen,ik hoop het niet,een elektrische auto zou ik misschien nog kunnen accepteren,maar een autonome auto zeker niet,en een deelauto al helemaal niet,ik wil wel een eigen auto houden.

Charger zei:
Ik ben benieuwd als alles straks elektrisch is we dan nog een eigen auto mogen hebben,of dat we dan verplicht in autonome deelauto's moeten plaatsnemen,ik hoop het niet,een elektrische auto zou ik misschien nog kunnen accepteren,maar een autonome auto zeker niet,en een deelauto al helemaal niet,ik wil wel een eigen auto houden.

Iemand uit begin 1900 zei:
Ik ben benieuwd als iedereen straks in een "automobiel' rijdt we dan nog een eigen paard mogen hebben,of dat we dan verplicht in die "automobiel" moeten plaatsnemen,ik hoop het niet,een "automobiel" met paard zou ik misschien nog kunnen accepteren,maar een "automobiel" zonder paard zeker niet,en met meerderen in een "automobiel" al helemaal niet,ik wil wel een eigen paard en hooiberg houden.

Geen idee, wel zullen wel zien wat het in de toekomst gaat worden ...;)

Bofkont zei:
Tja dat is niet je eigen laadkabel die ze even vernielen of meenemen.

Daar zal men in Finland dan al veel ervaring mee hebben opgedaan ...;)
Ze hebben daar sinds jaar en dag palen voor de motorblokvoorverwarming op de parkeerplaatsen.

111-23-350x192.jpg

Ik weet het Blackadder, maar in grote steden met al dat tuig tegenwoordig zou ik er niet gerust op zijn.

Bofkont zei:
Ik weet het Blackadder, maar in grote steden met al dat tuig tegenwoordig zou ik er niet gerust op zijn.

Blijf het een zwak argument tegen de EV vinden, zoals @Boppie al aangeeft.
Er is meer dan genoeg van een auto te slopen/vernielen als men dat graag wil. Als het vandalismebestendig
moet zijn zijn kun je beter aan zoiets denken. Niet vergeten de raamluikjes dicht te doen als je hebt geparkeerd ... ;)

1024px-Unimog_Rheinstahl_416_Gemeentepolitie_Den_Haag.JPG

Natuurlijk is dat zo Blackadder, vandalisme is van alle tijden helaas.
Maar zo'n laadkabel voor de lol even lostrekken bijvoorbeeld kan s'morgens al heel lastig zijn als je weg moet naar je werk.

Blackadder the 5th zei:
Bofkont zei:
Tja dat is niet je eigen laadkabel die ze even vernielen of meenemen.

Daar zal men in Finland dan al veel ervaring mee hebben opgedaan ...;)
Ze hebben daar sinds jaar en dag palen voor de motorblokvoorverwarming op de parkeerplaatsen.

111-23-350x192.jpg

Mooi systeem is het hoor, ik had overigens op de vorige pagina ook een zelfgemaakte foto van een oplaad-Volvo aan zo'n paal geplaatst, zie het steeds vaker nu.

Zo'n kabel voor de verwarming is overigens lastig te stelen, die paal kan gewoon op slot en alleen de kabel komt er aan de onderkant door een inkeping uit, dus hij blijft altijd hangen op de stekker als je hem zou willen stelen. Alleen de buurman/buurvrouw net wie je de paal deelt (2 stopcontacten in 1 paal) zou er eventueel met je snoer vandoor kunnen gaan. Zo ben ik weleens beticht van snoerdiefstal door m'n buurmeisje, dat is wel de keerzijde want ja, wie anders zou dat ding kunnen jatten? Maar gelukkig was het slechts een misverstand en had ze 'm bij paps en mams laten liggen. Vrouwen en snoeren...

Bofkont zei:
Maar zo'n laadkabel voor de lol even lostrekken bijvoorbeeld kan s'morgens al heel lastig zijn als je weg moet naar je werk.

Volgens mij krijg je bij de meeste EV's dan wel een melding op je telefoon. Ok, tis ff knudde dat je in de regen op je slippers die kabel terug moet hangen maar beter dat dan sochtends niet weg kunnen rijden. En na de 3e keer bivakeer je gewoon met een stun-gun in de bosjes totdat die lolbroek weer een keer met je snoer komt spelen.

Zadelsnuiver zei:
Bofkont zei:

Volgens mij krijg je bij de meeste EV's dan wel een melding op je telefoon. Ok, tis ff knudde dat je in de regen op je slippers die kabel terug moet hangen maar beter dat dan sochtends niet weg kunnen rijden. En na de 3e keer bivakeer je gewoon met een stun-gun in de bosjes totdat die lolbroek weer een keer met je snoer komt spelen.

Wat ik hier en daar via google lees is dat de kabel bij een openbare paal aan de laadpaalzijde altijd wordt vergrendeld/ontgrendeld door het gebruik van de laadpas. De autozijde schijnt per merk te verschillen ...

Ik begin te lijken op een lp met een diepe kras. Het singletje van Nippy.

Leesvoer: https://www.vpro.nl/programmas/oranje-boven-down-under/lees/de-race.html

Wij, Nederlanders, zijn eerste geworden in deze zonnerace waarbij auto's alleen op zonne-energie 3000 km door de woestijn moeten rijden.

Kijk je eens naar de hoeveelheid energie zo'n stapeltje zonnecellen kan opleveren en wat het voertuig daarmee kan, dan zijn de moderne elektrobakken zoals o.a. meneer Musk ze levert min of meer oceaanstomers op de snelweg.
De Stella Vie die in deze race meegereden heeft ligt qua ontwerp nog het dichtst bij ons idee van een (plof)auto maar welke moderne auto weegt slechts 380 kg? Welke elektrobak haalt 1000 km op de lading van zo'n minimaal accuutje? Welke elektrobak kan de woestijn door rijden zonder zijn laadsnoertje?
Dit is een voertuig wat zuinig is met energie. Technisch hoogstaand maar mogelijk.

Ik besef echt wel dat er dan een omslag in denken van de automobilist nodig is. Als iedereen in harnas naar kantoor gaat, hoef je niet zo voorzichtig te zijn. We moeten leren rijden zodat een harnas overbodig is.
We moeten het harnas inruilen voor beschaving en hetgeen wij inmiddels normale kleding noemen.

Muddy Bandit zei:
De pest hierin is dat het harnas gewoon geregeld wordt door wetgevingen, een vrije keuze heb je hier al lang niet meer in.
Dat is een heel erg rake opmerking.

Toch hoor ik wel eens de opmerking dat we een democratie hebben. Een staat waar de burgers het voor het zeggen hebben.
Nu nog de juiste voorlichting aan die burgers geven en laat de burgers spreken.

Ik weet niet of de vraag al gesteld is, maar wat gebeurd met de prijzen van hybrides en plugin op de 2ehandse markt als betaalbare elektrische autos als occasion beschikbaar komen vanaf 6000 euro zoals nu met de prius.

Stadsauto's zoals up, c1 en b segmenters fiesta, polo, clio zullen misschien niet meer interessant zijn, want in de stad is een kleine actieradius geen groot probleem.

Hybrides zoals prius en lexus hybrides is misschien nog markt voor de veelrijders die niet telkens willen wachten om te laden.

Bofkont zei:
Ja ja NIP die Chinezen zijn zo goed bezig o_O
https://www.boredpanda.com/pollution-china/

Juist daarom zou onze overheid (die er is om de mensheid te dienen) simpele, werkelijk schone, voertuigen moeten promoten. Geen 3 ton zware Tesla die zoveel ton CO2 en vervuiling oplevert maar een trapfiets van zo'n 30 kg die slechts een paar honderd kilo vervuiling oplevert.

Deze aandoenlijke Chinese tafereeltjes komen vandaag of morgen onze kant op. Al is het maar zwerfvuil wat met gemak (bewijsbaar) de wereld rond drijft of al is het maar smog wat (eveneens bewijsbaar) over de gehele aardkloot geblazen wordt.
Bedenk daarbij dat wereldwijd het aantal vervoersmiddelen nog steeds zeer snel stijgt en je zal hopelijk begrijpen dat alleen de plofmotor door een accu-elektromotor vervangen niet de zaligmakende oplossing is.

Het is slechts een klein stapje in een richting die met veel goede wil als de juiste richting uit te leggen is.

Daarom wordt er niet alleen geïnvesteerd in de ontwikkeling van de elektrische auto, maar ook in duurzame energie. Zelfs in China.

Dakloos zei:
Daarom wordt er niet alleen geïnvesteerd in de ontwikkeling van de elektrische auto, maar ook in duurzame energie. Zelfs in China.

Nee, niet zelfs in Cina, maar vooral in China. Ze willen, nee, ze moeten van die 'aandoenlijke Chinese tafereeltjes' af!

"China is nu de grootste investeerder in schone energie ter wereld, mede omdat het een oplossing zoekt voor de afgrijselijke luchtvervuiling in het land, waaraan naar schatting elk jaar 1,1 miljoen mensen overlijden."
Bron: https://www.nationalgeographic.nl/milieu/2017/05/drie-redenen-om-chinas-aandacht-voor-groene-energie-serieus-te-nemen

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/05/china-steekt-340-miljard-euro-in-schone-energie-6033368-a1539845
https://www.youtube.com/watch?v=tZPOP1ei2bk
https://fd.nl/profiel/1161450/zonnepanelen-die-ook-bij-regen-stroom-leveren Rare jongens, die Chinezen...
e030.gif

Enz. enz. enz.

Volgende probleem die miljoenen EV's braken ook fijnstof uit, met de toenemende welvaart in China neemt het aantal auto's ook rap toe.
Dus die EV gaat ze daar echt niet redden, plus nog die bedenkelijke kwaliteit, eerst maar eens zien of de Chinese EV het 5 jaar kan volhouden.

Bofkont zei:
Volgende probleem die miljoenen EV's braken ook fijnstof uit, met de toenemende welvaart in China neemt het aantal auto's ook rap toe.
Dus die EV gaat ze daar echt niet redden, plus nog die bedenkelijke kwaliteit, eerst maar eens zien of de Chinese EV het 5 jaar kan volhouden.

Braken? ja slijtende onderdelen veroorzaken fijnstof (banden, ophanging, roest, remmen. Maar je hebt al flink winst omdat je vooral remt op de motor)

Maar voor de rest toch een heel stuk minder dan de uitlaat van een benzine of diesel auto. Door de hogere rendement is een EV schoner; ook al komt de stroom nog uit een kolencentrale.

Wat betreft auto kwaliteit; daar kan je achteraf pas iets over zeggen. Maar als je kijkt naar Qorus, dan zie je toch dat er flinke vooruitgang wordt geboekt.

Jazzik zei:
Dakloos zei:

Nee, niet zelfs in Cina, maar vooral in China. Ze willen, nee, ze moeten van die 'aandoenlijke Chinese tafereeltjes' af!

"China is nu de grootste investeerder in schone energie ter wereld, mede omdat het een oplossing zoekt voor de afgrijselijke luchtvervuiling in het land, waaraan naar schatting elk jaar 1,1 miljoen mensen overlijden."
Bron: https://www.nationalgeographic.nl/milieu/2017/05/drie-redenen-om-chinas-aandacht-voor-groene-energie-serieus-te-nemen

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/05/china-steekt-340-miljard-euro-in-schone-energie-6033368-a1539845
https://www.youtube.com/watch?v=tZPOP1ei2bk
https://fd.nl/profiel/1161450/zonnepanelen-die-ook-bij-regen-stroom-leveren Rare jongens, die Chinezen...
e030.gif

Enz. enz. enz.

China heeft in het verleden wel vaker drastische beslissingen genomen:

1958 -1961 Grote sprong voorwaarts
1966 -1976 Culturele Revolutie
1979-2015 Een kindpolitiek

Het beleid was wel slagvaardig, over de uitwerking ervan verschillen de meningen nogal ...
Hopelijk hebben de huidige leiders geleerd van het verleden wanneer er keuzes worden gemaakt voor de toekomst van het land.

Lycan Capri zei:
Windmolens draaien niet elke dag (en dan bedoel ik niet het stilleggen voor onderhoud)

Hoeveel zon is er nodig om zonnepanelen een behoorlijk redement te laten halen? (Net ongeveer 12hectare aan zonnepanelen in m'n achtertuin gekregen)

Zonnepanelen werken het beste in het voorjaar als de zon schijnt, maar de panelen niet te warm worden (deels eigen ervaring). Je kunt dan op een goed zonnige dag rustig 38.00 KW opwekken met 32 panelen en 1 omvormer in ons geval. Dit is overigens ook wél zo ongeveer een record van ons, boven de 40 KW hebben wij nog nooit gezeten.
Qua het eruit halen van de kosten van het leggen ben je natuurlijk ook erg afhankelijk van de zon. Sinds begin maart 2015 (32 maanden dus) hebben wij € 2.240,00 afgerond verdiend. Per maand is dat ongeveer € 70,00. Echter is het natuurlijk zo dat je in de zomer meer opwekt dan in de herfst/winter. Op de druiligere dagen van gisteren en vandaag hebben we respectievelijk 2,zoveel KW opgewekt en € 0,38 en vandaag 3,07 KW en € 0,65. Net iets meer dan 1 euro in 2 dagen tijd dus.
Wat ik het fijne aan dit systeem vindt is dat er ook een app is waarop je kan zien wat je verbruikt hebt aan KW (dit is ook op de omvormer te zien, zowel totaal als dat moment op de omvormer. Alleen totaal in app), een grafiek die je laat zien wanneer je veel en wanneer je weinig opwekte (handig als je zelf in een kelder werkt, in het buitenland zit o.i.d.) en een bedrag + totaalbedrag sinds plaatsing, of eventueel na een reset of iets dergelijks denk ik.

Nobody in Particular zei:

Quote hieruit:

WSJ: But your view is that we don’t need a lot of long-haul fast-charging stations, right?

MR. ROMANO: We only need a fraction compared with what we have for gas stations because you’re going to be acquiring most of your fuel at home or work. There isn’t a lot of debate about that. We are going to need a few thousand, not 150,000.

Lijkt me een Amerikaans verhaal, waar de auto veelal op eigen terrein in de garage staat. In Nederland is dat niet zo vanzelfsprekend ...

Blackadder the 5th zei:
Lijkt me een Amerikaans verhaal, waar de auto veelal op eigen terrein in de garage staat. In Nederland is dat niet zo vanzelfsprekend ...

Wat als het nou wel vanzelfsprekend wordt?

Een eeuw geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat bijna iedereen een auto had. Vijftig jaar geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat bijna iedereen een kleuren-TV had, 25 jaar geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat elk huis ene internetaansluiting had, tien jaar geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat bijna elke persoon een mobiele internetaansluiting in broekzak of tas heeft.

Waarom zou het in de nabije toekomst niet vanzelfsprekend kunnen zijn dat elke parkeerplek een stopcontact-met-kaartlezer heeft? Als bijna elke auto elektrisch is, is het logisch om ze overal te kunnen opladen. Alleen aartsconservatieven zoeken dan nog de schaarse tankstations op om dure chemicaliën in hun dure auto te kunnen pompen, de rest kan gewoon overal en lekker goedkoop laden. In de 90% van de tijd dat hun auto stilstaat.

Is dat nou echt zo moeilijk om je voor te stellen?

Blackadder the 5th zei:
WSJ: But your view is that we don’t need a lot of long-haul fast-charging stations, right?

MR. ROMANO: We only need a fraction compared with what we have for gas stations because you’re going to be acquiring most of your fuel at home or work. There isn’t a lot of debate about that. We are going to need a few thousand, not 150,000.

In Amerika ook niet. Maar waarom zou je een garage nodig hebben om een auto op te laden? :confused:

Lijkt mij een simpele kwestie vraag en aanbod, waarbij er ook wel langzaam wat ouderwetse pompstations zullen verdwijnen.

Dakloos zei:
Lijkt mij een simpele kwestie vraag en aanbod, waarbij er ook wel langzaam wat ouderwetse pompstations zullen verdwijnen.

Lijkt mij ook. En ik denk dat het met het verdwijnen van de tankstations nog wel es sneller zou gaan dan we ons kunnen voorstellen.

Twintig jaar geleden kon je nog bijna overal 'super' tanken, omdat er nog zat auto's rondreden die dat nodig hadden. Dat soort auto's nam echter snel in aantal af en tien jaar gelden kelderde het aantal 98 RON-pompen. Nu moet je ze echt met een lampje zoeken. De paar pompen die ik hier in de omgeving ken koester ik, want de meeste van m'n oldtimers hebben minstens 98 RON nodig. Het duurt niet lang meer voordat ik alleen nog maar 95 RON kan tanken en afhankelijk zal worden van schreeuwend dure octaangetalverhoger.

Datzelfde gaat gebeuren met fossiele brandstoffen in het algemeen. Het wordt een niche. En dat zou nog wel eens sneller kunnen gaan dan menigeen nu wil geloven.

Blackadder the 5th zei:

Wat als het nou wel vanzelfsprekend wordt?

Een eeuw geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat bijna iedereen een auto had. Vijftig jaar geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat bijna iedereen een kleuren-TV had, 25 jaar geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat elk huis ene internetaansluiting had, tien jaar geleden was het niet zo vanzelfsprekend dat bijna elke persoon een mobiele internetaansluiting in broekzak of tas heeft.

Waarom zou het in de nabije toekomst niet vanzelfsprekend kunnen zijn dat elke parkeerplek een stopcontact-met-kaartlezer heeft? Als bijna elke auto elektrisch is, is het logisch om ze overal te kunnen opladen. Alleen aartsconservatieven zoeken dan nog de schaarse tankstations op om dure chemicaliën in hun dure auto te kunnen pompen, de rest kan gewoon overal en lekker goedkoop laden. In de 90% van de tijd dat hun auto stilstaat.

Is dat nou echt zo moeilijk om je voor te stellen?

Ik geef alleen aan dat de Amerikaanse situatie, waar men vanuit gaat dat veel auto's op eigen terrein/garage/bedrijf kunnen worden opgeladen niet 1 op 1 te vergelijken is met de Nederlandse situatie waar de EV-rijder zonder laadpaa op eigen terrein afhankelijk is van publieke laadpalen waarvan de eigenaar, net als de pomphouder, ook graag wat wil verdienen.
De rest van bovenstaande opmerkingen graag ik graag voor rekening van de poster, voegt niets toe aan de discussie ...

Dakloos zei:

Lijkt mij ook. En ik denk dat het met het verdwijnen van de tankstations nog wel es sneller zou gaan dan we ons kunnen voorstellen.

Twintig jaar geleden kon je nog bijna overal 'super' tanken, omdat er nog zat auto's rondreden die dat nodig hadden. Dat soort auto's nam echter snel in aantal af en tien jaar gelden kelderde het aantal 98 RON-pompen. Nu moet je ze echt met een lampje zoeken. De paar pompen die ik hier in de omgeving ken koester ik, want de meeste van m'n oldtimers hebben minstens 98 RON nodig. Het duurt niet lang meer voordat ik alleen nog maar 95 RON kan tanken en afhankelijk zal worden van schreeuwend dure octaangetalverhoger.

Datzelfde gaat gebeuren met fossiele brandstoffen in het algemeen. Het wordt een niche. En dat zou nog wel eens sneller kunnen gaan dan menigeen nu wil geloven.
Ik ben bang dat je daar gelijk in hebt. Ik heb hier een 25 jaar oude tweetakt bromfiets gehad die op mengsmering reed (het ding is met mijn ex mee). Toen mijn schoonmoeder het ding nieuw kocht, was mengsmering bij iedere pomp te koop en kon je zonder problemen overal tanken. Een paar jaar terug was tanken al veranderd in Optimate in een jerrycan gooien, olie er bij afmeten en flink met de jerrycan schudden. Even een dagje naar het strand met dat brommertje betekende een speciaal maatbekertje en olie meenemen om onderweg mengsmering in de tank te maken.

De opmerking dat laadpalen en laadsnoeren ook een probleem gaan vormen is ook iets om over na te denken. Overal laadpalen geeft (uiteraard) tussenhandelaren die willen verdienen aan stroom op een handige plek (bij jou voor de deur is een publieke zone - de stoep - waar zo'n laadpaal kan staan). Daarnaast vragen laadpalen om een zekere parkeerdiscipline die automobilisten nu nog niet hebben.
Ik kan nu nog de 106 tussen twee lomp neergegooide mastodonten in frommelen, maar straks... Stekkers uit het spatbord gereden en auto op andermans snoer geparkeerd???? Snoer beschadigd en oma heeft met haar rollator vonken getrokken?

Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de elektrische motorfiets ga. Die kan met een normaal 220 volt wandcontactdoosje prima opgeladen worden en daar heb ik geen speciale krachtstroom-plug met abbo voor nodig. Bovendien voel ik mezelf met zo'n ding toch net even groener dan de jodokus in zijn energieverslindende Tesla.

Dat gaat mij het echte heilige boontjes gevoel geven.

En gewoon een draadloos oplaad optie op de parkeerplaats? Ja het rendement is minder, maar t scheelt een hele hoop gedoe. Auto neerzetten, laadpad aanzetten, en zodra de auto vol is gaat het laadpad weer uit.

Simpel! :p

Terug
Bovenaan