Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Alleen is die 108 wel een flinke klasse kleiner...:rolleyes: Ik vind 400km overigens geen korte afstand ook.

Roder zei:
Alleen is die 108 wel een flinke klasse kleiner...:rolleyes: Ik vind 400km overigens geen korte afstand ook.

Waar lees jij 400 km bereik voor de Renault?
Ik zie zelf 240 km rijbereik staan, en dat is het hoogste in het rijtje.

Prijs Zoe is trouwens geflatteerd, je moet apart afrekenen voor de huur van de accu's ...

Zoals je ongetwijfeld weet heeft de Zoé een actieradius van 400km tegenwoordig. Ook is batterijkoop mogelijk indien gewenst. Je bent goed op de hoogte!:rolleyes:

Roder zei:
Zoals je ongetwijfeld weet heeft de Zoé een actieradius van 400km tegenwoordig. Ook is batterijkoop mogelijk indien gewenst. Je bent goed op de hoogte!:rolleyes:
En de leaseprijs zit ook in de buurt van hetgeen ik te besteden heb..

Als Renault 200 km durft te garanderen, is dit een mooi alternatief voor de oliestoker. Dan moet ik alleen mijn sleurhut opdoeken, met een actieradius van 1/5 genoegen nemen en een parkeerplekje op de parkeerplaats claimen of een verlengsnoer uitrollen.

Past er eigenlijk een plooifiets (=vouwfiets) in?

Roder zei:
200km haal je makkelijk, ja. Sleurhut opdoeken lijkt me alleen maar mooi meegenomen;)

https://demonitor.ncrv.nl/elektrische-autos/rechter-tikt-nissan-op-vingers-na-misleidende-verkoop-van-elektrische-auto

Een opmerkelijke uitspraak van de rechtbank over de actieradius. Ik rij dagelijks 2 keer 90 km woonwerk waarbij er geen laadmogelijkheid is waar ik werk. Dat betekent dus dat ik een garantie wil dat de Renault 180 km kan rijden zonder laden. Dat ik daarvoor met een winterjas in de kou moet zitten of onderweg drie liter water moet drinken weet ik. Wat mij betreft slopen ze de kachel en de airco er uit.

Maar ik heb nog een uitdaging.
Bij mijn woonhuis is een parkeerplaats waar de buurt parkeert. Er zijn een aantal parkeerplaatsen met een tiental parkeerplaatsen per stuk waarvan geen enkele 'bij mij voor de deur'. Ik denk dat de buurt het enorm gaat waarderen als ik op een van deze overvolle parkeerplaatsen een plekje voor een accubak ga opeisen en zelfs de auto van de buurman laat wegslepen als hij toch op 'mijn plekje' durft te parkeren. Of ik laat oma struikelen als ik 50 meter verlengsnoer uitrol....
Bij het werk is de uitdaging veel eenvoudiger, daar zijn erg weinig laadpalen en geen enkele die beschikbaar is (allemaal particuliere palen).

Renault en Nissan is een groot concern.

artikel zei:
Epko voelt zich bedrogen en spant een rechtszaak aan. Om de discussie over het rijbereik van zijn Nissan Leaf te beslechten, worden er door de rechter twee deskundigen aangesteld die zijn auto testen. De deskundigen stellen vast dat er niks mis is met de auto en de accu. Maar haalt zijn auto de beloofde kilometers? De deskundigen maken twee testritten met allemaal nauwkeurige apparatuur aan boord. Tijdens ideale omstandigheden haalt de auto één keer 98 kilometer en één keer 101,5 kilometer.

Schadevergoeding

Uiteindelijk oordeelt de rechter dat de dealer een belofte heeft gemaakt die de elektrische auto ‘bij lange na’ niet waar kon maken. Daardoor is er een onrechtmatige verkoop gedaan en veroordeelt de rechter de Nissan-dealer tot het terugbetalen van het aankoopbedrag van de Nissan Leaf. Daarnaast draait Nissan-dealer ABD uit Drachten op voor de kosten van de deskundigen en de juridische kosten. Ook moeten ze Epko een schadevergoeding betalen voor de extra laadbeurten die hij heeft moeten doen om toch zijn bestemmingen te kunnen halen.

Waarom zou een Leaf moeite hebben met de helft van de opgegeven NEDC afstand en een Renault zou dezelfde helft met gemak halen? Ik heb er geen zin in om ergens halverweg een file te maken omdat de stroom op is.

Omdat de actieradius van de Zoé 400km is, 60% haal je altijd wel. Geen idee waarom je de Leaf er steeds bij haalt, maar de Leaf en Zoé zijn totaal andere auto's. De Leaf komt zo ongeveer op de helft qua actieradius...

Roder zei:
Omdat de actieradius van de Zoé 400km is, 60% haal je altijd wel. Geen idee waarom je de Leaf er steeds bij haalt, maar de Leaf en Zoé zijn totaal andere auto's. De Leaf komt zo ongeveer op de helft qua actieradius...
Dezelfde NEDC testcyclus, hetzelfde concern (Renault/Nissan) en hetzelfde principe (accu/elektrisch).

Epko Horstman heeft het geduld gehad en de mogelijkheid om diverse keren te stranden met zijn elektrische auto. Ik kan het niet maken om meerdere keren per jaar veel te laat binnen te komen met een verhaaltje dat de stroom op was. En, een uurtje te laat is een enkele keer nog te verdedigen. Maar hij is zelfs een keer 11 uur te laat geweest, mijn werkgever noteert zo'n dag als ongeoorloofd afwezig.

Daarom wil ik een gegarandeerde actieradius. Wat mij betreft 100 km als ik geen kachel of airco gebruik, 80 km met kachel/airco en keurig de maximale snelheid. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Ik heb heel weinig aan metingen met de wind mee, de kroeg in zicht, drie schietgebedjes onderweg en het laatste stukje meeduwen.

Dezelfde NEDC testcyclus, hetzelfde concern (Renault/Nissan) en hetzelfde principe (accu/elektrisch).

Oh ok, een Nissan GTR en Renault Twingo vind je dus ook hetzelfde. Helder.

Die garantie kunnen ze je trouwens vast en zeker geven, 100km is 'niks'.

Roder zei:

zat voor de gemiddelde nederlander.

De gemiddelde woon-werkafstand van Nederlanders die de auto gebruiken voor woon-werkverkeer is 22,6 kilometer (onderzoek KiM 2010).
https://www.nederlandheeftwerk.nl/index.php/cms_categorie/58707/bb/1/id/58707

Roder zei:

Oh ok, een Nissan GTR en Renault Twingo vind je dus ook hetzelfde. Helder.

In dezelfde mate als een Espace en een Twingo hetzelfde zijn: Er staat een gestyleerde krik in de gril.

Zou het een idee zijn als de leasemaatschappij zo'n ding een periode verhuurt? Dat ik hem bijvoorbeeld een maand op proef krijg zodat ik zelf kan zien dat hij 200 km haalt?

Als je eenmaal bekend bent met zo'n ding, weet je wel hoeveel elektriciteit er nog in zit. Maar voor een aantal mensen is het van belang dat de auto een zekere afstand binnen een zekere tijd kan afleggen. Natuurlijk hou je ruimte voor files, calamiteiten en omleidingen, maar een uur (of meer) kwijt raken omdat je stroom moet tanken is veel meer ruimte dan ik normaal aan hou.

Dat is de kern van de range-anxiety.

Range anxiety:
Ik heb een tijd een ouderwetse tweetakt bromfiets gehad. Ding deed het prima, maar ik moest mengsmering tanken. Er is vandaag de dag vrijwel geen enkele benzinepomp meer die nog mengsmering uit de pomp levert, dus met een 5 liter tankje is de aktieradius van dat ding beperkt tot 100 km - ik tankte thuis uit de jerrycan.
En daar is goed mee te leven. Ik wist dat het wandelen werd na zo'n 100 km, dus je plant de route anders. Bovendien is een busje tweetaktolie en maatbeker mee met onderweg benzine mengen veel vervelender dan verplicht een bakje koffie met appelpunt wegknauwen terwijl de accu volstroomt. Maar, als mijn opdrachtgevers verveeld naar het plafond van de vergaderkamer staren terwijl mijn accu-bak 30 km verderop aan het laden is... dat verhelpt het probleem van te veel opdrachten.

Jammer genoeg heb ik dat probleem niet.

Blackadder the 5th zei:
Roder zei:

Prijs Zoe is trouwens geflatteerd, je moet apart afrekenen voor de huur van de accu's ...

Roder zei:

Lijstje is uit 2016, blijkbaar al weer achterhaald ... :(

Maar het belangrijkste weten we nog niet, en dat is de aanschafprijs. Ik laat me graag verrassen ... ;)

9lyy925b0zx2_800.jpg

ZOE e-Sport concept

Gelukkig is er nu een nieuwe concept.

Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:
Roder zei:

Roder zei:

Maar het belangrijkste weten we nog niet, en dat is de aanschafprijs. Ik laat me graag verrassen ... ;)

Oh nee? Die Zoé is al maanden te koop... Zelfs in 2016 al. €24.990,- voor een Life 40.

Roder zei:
Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:
Roder zei:

Roder zei:

Oh nee? Die Zoé is al maanden te koop... Zelfs in 2016 al. €24.990,- voor een Life 40.

Begin of eind 2016? Blijkbaar worden dergelijke lijstje niet altijd bijgehouden.
Jammer trouwens dat hij duurder is geworden, bij dergelijke kleine auto's is de aanschafprijs belangrijker dan een groter bereik.

Hij is niet duurder geworden, de '40' kost logischerwijs meer dan de '22'. Gebruik anders zelfs eens 'Google': https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html

Sinds de autobeurs in Parijs, dus Q3/Q4...

Roder zei:
Hij is niet duurder geworden, de '40' kost logischerwijs meer dan de '22'. Gebruik anders zelfs eens 'Google': https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html

Sinds de autobeurs in Parijs, dus Q3/Q4...

Heb even de Renault site bekeken, de vanaf prijs is 22.180 Euro voor de goedkoopste versie en daarbij huur je nog steeds de accu.
Er wordt gerept over dat je de accu ook kun aanschaffen, maar ik heb nergens op de site aanschafprijs van de accu kunnen vinden ... :(

Via google op de website van Bochane terecht gekomen : Bochane - huren en kopen batterij Zoe

Huur: R90 (Elektrisch) Aanschafprijs €22.490, batterij huren
Koop: R90 (Elektrisch) Aanschijfprijs €30.390, inclusief koop van de batterij. Dat is toch even slikken ... :confused:

Wat kost een vergelijkbare Clio?

Dus zonder de vulling kost die stroomtankhuur ook nog minimaal € 68,35 per maand.
Da's toch vergelijkbaar met ruim 40 liter benzine per maand, wat als snel goed is voor ruim 6600 km bereik per jaar.
En bij inruil moet je dan nog maar afwachten of de nieuwe eigenaar het huurcontract ook over wil nemen, en het lijkt mij dat zo'n ding zonder stroomtank ook niet gemakkelijk te verkopen is.

Geef mij voorlopig dan nog maar een plofmotor.

Nico GTR zei:
Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Nou de vanafprijs van een Clio RS is 30.290

Volgens mij is een full-option Clio rond de 25.300?

Ik bedoel de instapversie van de Clio, vergelijkbaar met een instap-Zoe ... ;)

15.490

i-rest-my-case.jpg

:p Ik zou ook geen ZOE kopen, elektrotroep.

Handig, als jongere bang zijn voor de toekomst...
Nooit Zoe, of überhaupt elektrisch gereden zeker?...

Elektrische auto's hebben veel subsidie.
In Nederland moet je anno 2017 eigenlijk 12.797 (Renault Clio TCe 90 Energy Life ex BPM) vergelijken met 31.390 (Renault Zoe R90 Entry met kopen van de accu).

Het effect van subsidies hebben we al gezien met de hybrides en spaardiesels. In eerste instantie betaal je je weinig want dat 'stimuleert het zuinige rijden'. De fabrikanten bouwen vervolgens aantrekkelijke (voordelige, snelle) auto's binnen de zuinige regeling. Dan komt er een oeps-momentje bij de belastingdienst en er worden de tarieven snel bijgesteld.
Dus, als je elektrisch wil rijden, moet je dat nu doen (bijvoorbeeld zo'n Renault Zoe E-Sport Concept). Nu elektrisch rijden nog aan alle kanten gesubsidieerd wordt, heb je de kans om voordelig een accubak te scoren.

Ik ken er een bij mij in de buurt die nog een 0% Mitsubushi PHEV heeft. Ondanks de kilomterstand van dat ding heeft hij het leasecontract vrolijk laten bijstellen naar 5 jaar. En dat is ook mijn plan met de Leon, het contract laten bijstellen naar 5 jaar en 4 ton.
Kan ik nog drie jaar blijven sleurhutteren.

Nobody in Particular zei:
Bofkont zei:
Je begrijpt zelf toch ook wel dat dit enkel en alleen politiek correct geneuzel is van VW AG.

Nee, dat begrijp ik niet. Leg es uit?

Die uitleg wil ik ook wel eens lezen... Ook deze toekomstvisie
Bofkont zei:
Als de EV waanzin verplichte kost gaat worden, zal Tesla compleet worden weg gevaagd door de bestaande grote auto merken.
lijkt me rijp voor wat onderbouwing (middels de glazen bol?).

Nobody/Jazzik,

Na de hele sjoemel affaire is er alles aangelegen weer in het goede boekje te komen bij het publiek, zulke loze kreten van VAG AG doen het blijkbaar goed, zelfs onze Teslafiel nobody pikt het op.

Dat de bestaande grote merken de EV markt gaan overnemen is niet anders dan logisch, meer kapitaal betere dealer netwerken, en ondertussen ook de benodigde technologie, het is niets anders wachten tot de EV meuk verplichte kost gaat worden, het is nu niet rendabel om dit soort auto's op grote schaal te gaan fabriceren, dat zal op termijn helaas wel anders worden.

Al met al verstookt Nederland nog steeds massaal aardgas (+ 30% afgelopen jaar) en fors meer steenkool als 3 jaar geleden in de electriciteitscentrales om maar aan de steeds maar stijgende electriciteitsbehoefte te kunnen voldoen.
En ondanks dat gegeven blijven we die luxe energieverslindende ev's maar ophemelen... maar die zogenaamd schone en milieuvriendelijke ev's rijden hier uiteindelijk ook gewoon op de fossiele brandstoffen.:confused:

Het is allemaal struisvogelpolitiek waarbij de kop angstvallig in het zand gehouden wordt: als er geen rookpluimpje meer af komt dan is het wel schoon bevonden en of het rookpluimpje dan elders alsnog geproduceerd wordt maakt niet uit want dat zien we toch lekker niet.
Het wordt eens tijd dat het besef komt dat een werkelijke milieuwinst bereikt moet worden door minder energie te verkwisten en niet door lomp zware auto's te blijven verplaatsen voor de luxe.... en dat is ook precies wat die zogenaamd milieuvriendelijke Tesla nog steeds volop doet: nodeloos energie verspillen puur voor de luxe.

Muddy Bandit zei:
Het wordt eens tijd dat het besef komt dat een werkelijke milieuwinst bereikt moet worden door minder energie te verkwisten en niet door lomp zware auto's te blijven verplaatsen voor de luxe.... en dat is ook precies wat die zogenaamd milieuvriendelijke Tesla nog steeds volop doet: nodeloos energie verspillen puur voor de luxe.

Zo kan het ook: niet goedkoop, maar wel licht :) :

4308.jpg

Roder zei:
Nico GTR zei:
:p Ik zou ook geen ZOE kopen, elektrotroep.

Handig, als jongere bang zijn voor de toekomst...
Nooit Zoe, of überhaupt elektrisch gereden zeker?...

Even zien, wat heb ik elektrisch gereden.

Tesla Model S 65 (een 85P kreeg ik niet mee)
Renault Zoe
Renault Twizy (leuk wagentje!)
Renault Fluence ZE
Nissan NV200
VW e-golf
Golfkarretje

En nee ik ben niet bang voor de toekomst, ik zie alleen niks in EV. Ik ga veel liever de C verwijderen uit onze huidige maatschappij.

Blackadder the 5th zei:
Zo kan het ook: niet goedkoop, maar wel licht :)

Nog steeds fors goedkoper als de Tesla, en tevens ook fors lichter als de Tesla.... ik zie al genoeg voordelen voor zowel portemonee als milieu.:cool:

Morgan laat hiermee wel gelijk de juiste weg zien wat de aankoopkosten voor de consument betreft: ik heb ergens gelezen dat deze Morgan EV3 tegen dezelfde prijs als de benzineversie ( ca. € 40.000,=) in de markt gezet wordt.
En dat zouden alle autofabrikanten moeten doen, gewoon de consument een keuze bieden zonder een giga-prijsverschil tussen plof en prik.
Dan zal vooral voor de stadsautootjes de keuze waarschijnlijk al veel sneller gemaakt worden ten gunste van de prik-versie, en kan de overheid al dat bespaarde subsidiegeld ook gelijk eens wat nuttiger gaan besteden.

Blackadder the 5th zei:
Muddy Bandit zei:

4308.jpg

Hoe duur is 'niet goedkoop'?
Met dank aan google:
autorai zei:
Reken in Nederland dus op een kleine zestig mille.
Schandalig veel. Dan trap ik wel een paar oliestokers af......
Dit maakt dit ding bijna onverkoopbaar. Het is meer een leuk gadget waarmee de fabrikant aantoont dat zij ook modern zijn.
Ik gok er op dat je voor dit voertuig wel BPM moet betalen en omdat het geen 'auto' is, is dat een lekker hoog tarief....

Ik heb nog niet veel elektrisch spul gereden. Een BMW C-Evoltution, een Zero en een Nissan Leaf. Wat ik echt fijn vond aan de C-Evolution was de doseerbaarheid en de kracht. Als woonwerk voertuig is de C-Evolution wel geschikt maar voor het motorgevoel rijdt de Zero fijner.

Een voordeel is er wel voor de elektrische motorfiets / scooter: je rijdt met een veel kleinere accu. Dat maakt het vervangen van de accu makkelijker en goedkoper maakt en daardoor slaat de elektriciteitsrekening niet direct naar ongekende hoogtes.
Bij de motorbeurs kon je de hele dag een elektrische motor proberen. De ene accu werd door de enthousiaste motorrijders leeg getrokken, de andere accu stond op te laden. Even een paar boutjes los, accu wisselen en de volgende groep kon rijden.
Die accu kan je gewoon alleen in het frame tillen.... :D

rke zei:
Blackadder the 5th zei:
Muddy Bandit zei:

https://i.evbud.com/b4/4308.jpg[/img]

Hoe duur is 'niet goedkoop'?
Met dank aan google:
autorai zei:
Reken in Nederland dus op een kleine zestig mille.
Schandalig veel. Dan trap ik wel een paar oliestokers af......
Dit maakt dit ding bijna onverkoopbaar. Het is meer een leuk gadget waarmee de fabrikant aantoont dat zij ook modern zijn.
Ik gok er op dat je voor dit voertuig wel BPM moet betalen en omdat het geen 'auto' is, is dat een lekker hoog tarief....

Ik zou niet weten waarom je voor de Morgan nog een extra hoog tarief BPM zou moeten betalen.
Driewielige auto's zijn toch geen aparte (motor)categorie meer?

Muddy Bandit zei:
En dat zouden alle autofabrikanten moeten doen, gewoon de consument een keuze bieden zonder een giga-prijsverschil tussen plof en prik.

Het gaat geen tien jaar meer duren. Voor die tijd zal fossiel gemiddeld in aanschaf duurder zijn dan elektrisch. Ruim voor die tijd is de TCO van elektrisch al lager. Ook zonder fiscale voordelen.

Nico GTR zei:
Ik vind een Aptera nog steeds een geniaal goed ontwerp!

Eens. Maar de mensen erachter hebben helaas nogal onderschat hoe moeilijk het is om een succesvol bedrijf op te zetten.

Bovendien heeft de gemiddelde consument al snel een negatief oordeel over wat 'niet normaal' is. Bang voor wat de buren wel niet zullen denken over wat er voor de deur staat. Het uiterlijk van de Aptera paste nu niet bepaald in die enge referentiekadertjes.

Nico GTR zei:
Ik vind een Aptera nog steeds een geniaal goed ontwerp!

Eens. Maar de mensen erachter hebben helaas nogal onderschat hoe moeilijk het is om een succesvol bedrijf op te zetten.

Bovendien heeft de gemiddelde consument al snel een negatief oordeel over wat 'niet normaal' is. Bang voor wat de buren wel niet zullen denken over wat er voor de deur staat. Het uiterlijk van de Aptera paste nu niet bepaald in die enge referentiekadertjes.

Vandaar dat de Tesla S er meer uitziet als een "gewone auto", in verband met diezelfde buren ... ;)

Het gaat geen tien jaar meer duren. Voor die tijd zal fossiel gemiddeld in aanschaf duurder zijn dan elektrisch. Ruim voor die tijd is de TCO van elektrisch al lager. Ook zonder fiscale voordelen.

In de jaren '70, '80 en '90 van de vorige eeuw heb ik vele vergelijkbare voorspellingen ook al gehoord over het magische jaar 2000.;)
Ook toen al hield men er in al die voorspellingen totaal geen rekening mee dat de gehele wereldeconomie ongeveer drijft op olie, en dat diezelfde olie ook een grote en onmisbare inkomstenbron is voor de overheden.

Ik heb het al vaker gezegd: we gaan het allemaal vanzelf wel beleven... en tegen die tijd dat het daadwerkelijk een keer zo ver is neem ik mijn beslissingen ook wel weer op basis van de dan actuele cijfers.
Maar ik leef nu gewoon in het nog redelijk verse jaar 2017, en niet in die mistige kristallen bol van het jaar 2022, 2027 of 2042.... nu is de plofmotor voor mij nog steeds de beste en goedkoopste oplossing, dus dan ga ik nu ook gewoon plofrijden.

Juist die enge referentiekadertjes zijn het grote probleem.

We zoeken nog steeds massaal naar die vijfpersoons eierdoos die ons tegen flinke klappen beschermt. We produceren tonnen CO2 waardoor woestijnen nog verder uitdrogen en andere gebieden onder lopen door een overschot aan regen en hogere waterstand van de zee. Wat er gaat gebeuren als de CO2 concentratie nog verder stijgt weet niemand. Er is maar een laboratorium waarin we kunnen testen en we zijn zelf de proefdieren waar op we testen. Stel je eens voor dat in de oceanen de stromingen veranderen, dat betekent dat het zeeleven het zwaar krijgt en dat de verdeling van het klimaat over dit blauwe bolletje gaat veranderen.

Wat mij bijzonder frustreert is dat amateurs in schuurtjes voertuigen maken die vijf keer zuiniger zijn dan mijn vijfpersoons eierdoos en dat de echte vernuftelingen in zuinigheidswedstrijden scores neerzetten die 50 keer zuiniger zijn. In plaats van iedere week 50 liter diesel in die tank, een per jaar vijftig liter diesel tanken. En ik heb ook nog eens belastingkorting omdat ik een 'zuinig voertuig' rij .....

We zijn nu die plofmotoren simpelweg aan het vervangen door een accu met elektromotor en ondertussen slaan we elkaar op de schouder dat we dat zo onvoorstelbaar goed doen. Natuurlijk is het een begin, elektriciteit opwekken in een 60% centrale, dat met een goede 80 % (?) in een accu proppen en het onderweg er uit peuteren om vervolgens diezelfde eierdoos voor vijf personen op gang te slingeren...

Maar kijk nu eens naar een BMW C-Evolution. De stroomlijn is erger dan de stroomlijn van een schoenendoos maar doordat het ding niet pretendeert vijf personen te beschermen tegen dommigheid kan hij met een minimale accu toch meedoen. En de hierboven genoemde Aptera is natuurlijk nog een flink stuk meer de goede kant uit. En eerlijk gezegd, een beetje rendementsverlies door een plofmotor te gebruiken in een veel efficiënter voertuig is naar mijn idee een beter idee. Bovendien zijn er nog genoeg voertuigen waarvoor de plofmotor nog niet te vervangen is. Of ga jij een vrachtwagen commercieel aantrekkelijk laten rijden met een enorme stapel accu's?

BMW zei:
]
De energie-opslag van de BMW C evolution bestaat uit drie modules van elk 12 lithium-ion accucellen. De totale capaciteit is 8 kWh voor een actieradius van circa 100 kilometer (volgens IEC 13064).
[size=x-small]Bron[/size]

Natuurlijk is deze actieradius gemeten op zelfde manier waarop autofabrikanten hun actieradius meten, dus in praktijk moet je ook bij deze voertuigen rekening houden met een halvering van de theoretische actieradius. En BMW is niet uniek met deze elektrische raceplee.

Al deze voertuigen kunnen, ondanks hun ontwerp op basis van snelheid, met minder energie toe. Naar mijn mening is CO2 uitstoot net zo goed een vorm van milieu-vervuiling als al dat andere verprutsen van de wereld. We moeten onszelf gaan afvragen wat we de wereld aandoen met al die CO2. Wat we de wereld aandoen met vier lege zitplaatsen en een gevulde. Waarom we in een super-eierdoos naar het werk gaan.

Ik ben vooral tegen het in slaap sussen van het volk met voertuigen die 'uit het zicht' vervuiling veroorzaken. Ja, er zit geen uitlaat aan een elektrische auto, maar het verlengsnoer loopt wel naar een centrale met een enorme uitlaat.

En die anderhalve zonnecel op de daken en die ventilatortjes in het weiland zijn maar een heel klein deel van de hoeveelheid energie die wij gebruiken....
Het voelt goed om je druppeltje bij te dragen, maar het is slechts één klein druppeltje...

P.s.
Ik heb gegokt dat je voor een elektrische motor BPM moet betalen. Dat is niet waar.

Die enge referentiekadertjes zijn soms ook geboren uit financiële afwegingen.

Even buiten beschouwing gelaten dat ik me in zo'n klein koektrommeltje absoluut niet op m'n gemak voel zou ik me privé al prima kunnen redden met bijvoorbeeld een elektrische Smart of andere vergelijkbare 2-zitter voor die paar (5-6)duizend kilometer per jaar.
Zakelijk ben ik echter wel afhankelijk van een zware 4x4 en bedrijfsbussen die gewicht en aanhangers kunnen verplaatsen.
En dan is het wel vrij logisch dat die zware 4x4 ook maar voor die paar duizend privé-kilometers gebruikt gaat worden: dat ding staat er immers toch al en de vaste lasten (verzekering, mrb) ervan zijn gewoon een gegeven... de geringe extra kosten voor het privégebruik (wat meer brandstof en onderhoud) wegen dan totaal niet op tegen de totale kosten (aankoop, verzekering, onderhoud, evt. mrb) van een extra privé-autootje erbij.

Terug
Bovenaan