Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

Nobody in Particular zei:
Je hebt geen idee wat het woord 'hysterisch' betekent, he?

Weet je wel wat ad hominem betekent?

Al dat overdreven gejubel over Tesla. Je argumentatie is overal doorspekt met aannames en interpretatie, die jij al als feiten presenteert. Bijvoorbeeld een interview met een naar Tesla overgestapte ex-Audimanager aandragen als ware het bewijslast. Als iemand een nadeel noemt gaan bij jou de vingers in de oren. Je weigert gewoon een beetje realistisch naar de kwestie te kijken. Dat noem ik hysterisch.

En ik ad hominem? Heb jij daar een probleem mee dan? Als ik zo door de posts heen scroll zie ik jou herhaaldelijk reageerders met een weerwoord belachelijk maken, op een zeer neerbuigende, sarcastische manier.

Nico GTR zei:
Het is allemaal heel leuk, maar kijk nu ook eens naar de evt. nadelen.

Je hebt helemaal gelijk, we moeten veel meer in problemen denken in plaats van in mogelijkheden. Daar is de mensheid immers altijd mee vooruit gekomen.

Er zit een verschil tussen alles afschrijven als probleem en objectief kijken naar de nadelen van een oplossing. Dat mis ik altijd bij je en je kunt inderdaad wel zo vastgeroest zitten in het idee dat een accu-auto veel beter is dan een andere mogelijkheid.
Maar ik denk dat het onder streep heel weinig gaat opleveren. Zeker als we alsmaar grotere TV's blijven kopen en we maar blijven consumeren. Dan kun je net zo hard in je Tesla roepen dat dit beter is voor het milieu. Blijft een druppel op een gloeiende plaat.

Ik heb niks tegen elektrisch rijden in een dagelijks hok. Maar wel tegen jezelf verplaatsen in je eentje in een vervoersmiddel wat meer dan 2 ton weegt. Of dat nu een Rolls-Royce is een BMW 7 of een Tesla. Het is te zwaar punt.
Gewicht is de killer van alles. Maar ja.....onze huidige overgewichtmaatschappij denkt daar niet aan.

700 kg voor de auto zelf excl. accus en 500 kg aan accu's lijkt mij een veel beter idee dan een of ander belachelijk zwaar en veel te duur alternatief voor al die belastingaftrekkers.

Nee, een snotneus uit Californië bouwt op dit moment samen met Panasonic de met afstand aller, allergrootste EV-accufabriek ter wereld, waarin accu's sneller geproduceerd gaan worden dan een machinegeweer kogels uitbraakt. Tegen behoorlijk lage kosten, dat moge duidelijk zijn, want de echte kosten zitten heus niet in de grondstoffen. Ze noemen 'm GigaFactory 1, wat betekent dat het de eerste in een reeks is.

Die snotneus heeft samen met Panasonic en alle aandeelhouders echt wel zo'n commercieel inzicht dat hij geen accu's permanent tegen dumpprijzen op de markt gaat zetten, hooguit tijdelijk om de concurrentie even de nek om te draaien.
Wat ze willen bereiken is een monopoliepositie als accu- een aandrijflijnleverancier zodat zij de prijs kunnen bepalen onafhankelijk van de werkelijke kosten... maar dat geeft verder totaal geen garantie over het prijsverloop voor de consument, de olie is immers ook duur geworden dankzij kartelvorming en niet door de productie- en grondstofkosten.
Daarnaast durf ik ook nog wel een voorspelling op tafel te gooien dat accucapaciteit in de toekomst de nieuwe accijns- en belastingbron gaat worden, net zoals olie nu al is... is ook niet gunstig voor het prijsverloop van de accu.

En verder... Elon Musk schreeuwt alles wel gelijk van de daken, maar wat gebeurt er ondertussen allemaal achter het gesloten communistische gordijn van o.a. China?
De grondstoffen, techniek en kapitalen zijn daar immers ook volop aanwezig, het zal echt niet de eerste keer zijn dat schreeuwende producenten zich daar fors op verkijken en vervolgens alleen nog maar een rendabele omzet kunnen draaien dankzij politieke besluiten zoals boycot en/of importheffingen. (zie bijvoorbeeld maar de productie van zonnepanelen)
Het is immers niet voor niets dat Elon Musk met regelmatige stevige donaties nauwe contacten en goodwill opbouwt bij alle politieke lobby's, want hij weet verduvelde goed dat hij zonder politieke ondersteuning z'n gewenste positie in de markt nooit duurzaam kan realiseren.

Wij hadden het daar gisteren nog over inderdaad met enkele docenten. In hoeverre moet je de opleiding aanpassen om daadwerkelijk een gevoel te hebben dat je een goed engineer kan zijn.
En niet alleen laten ze steken vallen binnen presentatie van je product en jezelf. Wat voor sommige van de slimme jongens echt wel eens problemen geeft. Maar inderdaad dat economisch inzicht moet er ook komen.

Klein voorbeeldje, Alucast een bedrijf dat ruitenwisserbehuizingen en diverse andere producten giet voor Bosch werkte aan een nieuwe klant. En die man kwam binnen met een product dat uit 3 delen bestond, en geen nabewerking nodig had.
Nu had Alucast het op een dergelijke manier omgezet dat het uit 1 stuk bestond, en 5 seconden nabewerking nodig had....iets wat veel goedkoper is dan 3 losse stukken waar je ook nog materiaalkosten en dergelijke voor hebt.

Ik weet niet of ik dat had kunnen bedenken eigenlijk! Elon zit daar op dezelfde manier in. En je kunt nu wel jubelen, maar hij zet zijn hele bussines op elektrificatie, en hoeveel winst heeft hij vandaag de dag gehad?
Op papier niks omdat alles direct weer terugvloeit in Tesla. Hoe zonniger de toekomst lijkt van de elektrische auto hoe harder het terug kan schieten. En dat is geen doemdenken. Maar Musk is niet dom! En ik denk dat Muddy Bandit een goed punt weergeeft.
Echter is Elon ook een eerlijk man! Maar ja....China....ben wel benieuwd waar die staan.

Muddy Bandit zei:
Wat ze willen bereiken is een monopoliepositie als accu- een aandrijflijnleverancier zodat zij de prijs kunnen bepalen onafhankelijk van de werkelijke kosten... maar dat geeft verder totaal geen garantie over het prijsverloop voor de consument, de olie is immers ook duur geworden dankzij kartelvorming en niet door de productie- en grondstofkosten.
Zijn we over een paar jaar wat minder afhankelijk van die fijne oliestaatjes, zitten we vast aan de accusjeiks...

Muddy Bandit zei:
Daarnaast durf ik ook nog wel een voorspelling op tafel te gooien dat accucapaciteit in de toekomst de nieuwe accijns- en belastingbron gaat worden, net zoals olie nu al is... is ook niet gunstig voor het prijsverloop van de accu.
Belasting op de accucapaciteit? Is dat niet ongeveer hetzelfde als belasting op de grootte van je brandstoftank? Eenvoudigweg belasting over de aanschafprijs en dan nog wegenbelasting over het gewicht lijkt me eenvoudiger. Komt uiteindelijk wel aardig op hetzelfde neer. ;)

Dakloos zei:
Belasting op de accucapaciteit? Is dat niet ongeveer hetzelfde als belasting op de grootte van je brandstoftank? Eenvoudigweg belasting over de aanschafprijs en dan nog wegenbelasting over het gewicht lijkt me eenvoudiger. Komt uiteindelijk wel aardig op hetzelfde neer. ;)

Ik bedoelde eigenlijk net zoiets als de bpm op auto's maar dan puur gericht op accu's.
Over de gekochte inhoud van je brandstoftank betaal je ook de nodige accijnzen/heffingen/belasting, en dat is voor de overheid een forse inkomstenbron die geleidelijk aan opdroogt en met andere middelen dus gecompenseerd zal moeten worden om de ballans in evewicht te houden.
Electriciteit hoeft echter niet ingekocht te worden door de consument, want de consument kan dit ook zelf produceren middels zonnepanelen enzovoorts.
En als de energiebron hierdooor niet meer efficiënt belast kan worden lijkt het mij toch een vrij denkbare en logische stap om dan maar de energie-opslag te gaan belasten i.p.v. de energie zelf... de één kan immers toch niet zonder de ander.

Muddy Bandit zei:
Ik bedoelde eigenlijk net zoiets als de bpm op auto's maar dan puur gericht op accu's.
Over de gekochte inhoud van je brandstoftank betaal je ook de nodige accijnzen/heffingen/belasting, en dat is voor de overheid een forse inkomstenbron die geleidelijk aan opdroogt en met andere middelen dus gecompenseerd zal moeten worden om de ballans in evewicht te houden.
Electriciteit hoeft echter niet ingekocht te worden door de consument, want de consument kan dit ook zelf produceren middels zonnepanelen enzovoorts.
En als de energiebron hierdooor niet meer efficiënt belast kan worden lijkt het mij toch een vrij denkbare en logische stap om dan maar de energie-opslag te gaan belasten i.p.v. de energie zelf... de één kan immers toch niet zonder de ander.

Een dergelijke "accu"-belasting is in ieder geval wel een stimulans om de auto zo energiezuinig mogelijk te maken ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Een dergelijke "accu"-belasting is in ieder geval wel een stimulans om de auto zo energiezuinig mogelijk te maken ... ;)

Jij snapt het al volledig.(y)

Maar over een jaartje of 40 komt die hedendaagse zware Tesla misschien ook nog wel in aanmerking voor de oldtimervrijstelling en dan wordt het wellicht weer leuk om ermee te gaan rijden... net zoals met m'n Jeep Wagoneer nu.:)

BP: EV's tot 2035 geen bedreiging voor ons

Zou ik ook zeggen als ik aandeelhouders had.

Quote uit dit stukje:

Klimaatprobleem
Rijden op stroom heeft volgens de hoofdeconoom wel degelijk een belangrijke bijdrage in het terugdringen van het klimaatprobleem. “Maar zolang elektrische auto’s in de minderheid zijn, en dat duurt waarschijnlijk nog decennia, zijn de voordelen van zuinigere verbrandingsmotoren veel groter.”

Daarnaast wijst hij op de manier waarop elektriciteit wordt opgewekt. “In delen van de wereld gebeurt dat nog steeds met behulp van kolen. Switchen naar een elektrische auto is daardoor niet per definitie een verbetering voor het milieu.” Al wijst Dale wel op de voordelen op het gebied van luchtkwaliteit in steden.

Keuzes maken
“In een ideale wereld wordt ingezet op alle ontwikkelingen die bijdragen aan schoner vervoer. Maar in werkelijkheid moet je keuzes maken.” En dan ziet Dale voor de komende jaren het meeste heil in het zuiniger maken van voertuigen.

En dat zuiniger maken geldt niet alleen voor voertuigen met ICE, maar vooral ook voor de voertuigen met EV.
Alleen daarmee kun je het bereik vergroten en tegelijkertijd energie besparen ...

@Nobody in Particular:
Kijk, je begint het spelletje al een beetje te begrijpen.(y)

Zou het misschien om diezelfde reden kunnen zijn dat al die prognoses over o.a. het ev, de accufabrikage's en "Elon Musk BV" ook wel eens veel rooskleuriger als realistisch voorgespiegeld worden?????
Welkom in de opgeblazen zeepbelwereld waarin de ontwikkelaars, fabrikanten en aandeelhouders gezamelijk het zo hoog mogelijk houden van de aandelen tot een ware kunstvorm van volksverlakkerij verheven hebben.;)

Laten ze eerst maar eens een goede en budgettair verantwoorde personenauto maken.

Eerste elektrische bergingsauto ter wereld - in NL

Als dit kan, begin dan ook maar meteen met vuilniswagens: dertig kilometer optrekken, remmen, optrekken, remmen. Dat moet toch makkelijk elektrisch kunnen?

Ik weet niet hoe de vuilnisdienst bij jou nog te werk gaat?
Maar het laadvermogen van een gemiddelde vuilniswagens is hier in ieder geval wel aardig wat meer als slechts 3½ ton, en eenmaal vol zal de rit naar de afvalverwerker waarschijnlijk ook nog wel iets anders gaan verlopen als 30 km remmen, optrekken, remmen.;)

Bij die elektrische bergingswagen zie ik helaas ook gelijk weer een tientonner wiens capaciteit fors beperkt is tot slechts 3½ ton, en voor zo'n bergingscapaciteit kun je ook prima (en economisch veel verantwoorder) een gewone Iveco Daily bergingswagen op BE-rijbewijs nemen.
Verdere financiële en technische specificaties over die elektrische bergingswagen worden trouwens ook totaal niet gegeven, voor een 24h/dag inzetbaarheid ben je waarschijnlijk al gelijk 2 exemplaren nodig waar je normaliter dus ook 4 Iveco Daily bergingswagens voor aan kunt kopen?

Het lijkt me in ieder geval sterk dat ome agent de uitleg "een uurtje geduld a.u.b. want we zijn aan het stekkeren" gewoon accepteert na een oproep.

Als dit kan, begin dan ook maar meteen met vuilniswagens: dertig kilometer optrekken, remmen, optrekken, remmen. Dat moet toch makkelijk elektrisch kunnen?

Bij een bergingsauto kun je de accu nog zien als een (extra) contragewicht voor het heffen van het te bergen voertuig.

Bij een vuilnisauto (en eigenlijk bij iedere vrachtwagen, die dingen heten niet voor niets zo) kun je het accugewicht missen als kiespijn, dat gaat namelijk van het nuttig laadvermogen af ... :cry:

Muddy Bandit zei:

Ik weet niet hoe de vuilnisdienst bij jou nog te werk gaat?
Maar het laadvermogen van een gemiddelde vuilniswagens is hier in ieder geval wel aardig wat meer als slechts 3½ ton, en eenmaal vol zal de rit naar de afvalverwerker waarschijnlijk ook nog wel iets anders gaan verlopen als 30 km remmen, optrekken, remmen.;)

Bij die elektrische bergingswagen zie ik helaas ook gelijk weer een tientonner wiens capaciteit fors beperkt is tot slechts 3½ ton, en voor zo'n bergingscapaciteit kun je ook prima (en economisch veel verantwoorder) een gewone Iveco Daily bergingswagen op BE-rijbewijs nemen.
Verdere financiële en technische specificaties over die elektrische bergingswagen worden trouwens ook totaal niet gegeven, voor een 24h/dag inzetbaarheid ben je waarschijnlijk al gelijk 2 exemplaren nodig waar je normaliter dus ook 4 Iveco Daily bergingswagens voor aan kunt kopen?

Het lijkt me in ieder geval sterk dat ome agent de uitleg "een uurtje geduld a.u.b. want we zijn aan het stekkeren" gewoon accepteert na een oproep.

De installatie zal niet vederlicht zijn, een BE Daily heb ik nooit gezien voor het bergen. Wel 7,5 tonners met een lepel en een platvorm. Ook nooit met deze installatie erop overigens.

Blackadder the 5th zei:

Bij een bergingsauto kun je de accu nog zien als een (extra) contragewicht voor het heffen van het te bergen voertuig.

Bij een vuilnisauto (en eigenlijk bij iedere vrachtwagen, die dingen heten niet voor niets zo) kun je het accugewicht missen als kiespijn, dat gaat namelijk van het nuttig laadvermogen af ... :cry:

Dan zou je moeten weten wat een elektrische aandrijving weegt en wat een dieselaandrijving weegt.

Nou,

Zo'n lichte takelwagen heeft in de stad wel zin. Wegslepen van verkeerd parkeerders, zonder vieze dampen voor de mensen die er toevallig net naast staan. Bovendien zou ik het wel handig vinden: takelaar is net geweest, die zien we de komende 8 uur niet weer.

Ik zie nog steeds een paar enorme uitdagingen met elektrische auto's:

1- de actieradius,
2- het gewicht
3- de prijs.

Als ze nu eens een accu-auto maken met een werkelijke actieradius van 1000 km, een totaalgewicht van 1250 kilo en een prijs van zo'n 30.000 euro (zonder subsidies en verstopte subsidies middels het weglaten van belastingen), dan is het een goede vervanger van mijn huidige auto. En eerlijk gezegd zou ik er geen bezwaar tegen hebben om dat gewichtsverlies middels besparen op het kreukelrandje te realiseren.
Dat zijn namelijk de bruikbare cijfers die mijn oliestoker ook neerzet en de grens van wat mensen aankunnen ligt ongeveer op 1000 km per dag sturen. Dus, baasje rust - baasje laadt op en de auto laadt ook op. Bij ieder motelletje / camping een paar laadpalen en klaar is klara.

Ik heb ernstig bezwaar tegen subsidies omdat die vroeg of laat toch weer bij de burger terug komen. De overheid geeft extra geld uit; het schatkistje begint leeg te raken en dus zegt de overheid tegen de burgers dat ze meer moeten bijdragen. Zo simpel werkt het nu eenmaal.

Nu zijn de elektrische auto's eigenlijk nog het meest geschikt voor dat gebruik waarvoor je een auto eigenlijk niet moet gebruiken: Als een stadsautootje. Ideaal voor de loodgieter die dagelijks met een rijdende werkplaats voor in het dorp nodig heeft, gewoonweg onbruikbaar / onbetaalbaar voor de forens die dagelijks een paar honderd kilometer wegdraait.
En dan zou die loodgieter de accu ook nog kunnen gebruiken om powertools aan te drijven, iets waarvoor een enkel busje al een extra set accu's onder de laadvloer heeft staan.

Hier nog wat leesvoer: Trolleybussen en trolleytrucks

In het artikel staan diverse linkjes naar andere artikelen over trolleybussen en -trucks vroeger en nu.

6a00e0099229e88833011571c06251970b-pi

6a00e0099229e88833011571f43a04970b-pi

6a00e0099229e88833011571d40606970b-500wi

Boppie zei:
De installatie zal niet vederlicht zijn, een BE Daily heb ik nooit gezien voor het bergen. Wel 7,5 tonners met een lepel en een platvorm. Ook nooit met deze installatie erop overigens.

In zuid europa (Italië, Spanje, Portugal) ben ik ze wel eens tegen gekomen, hier zijn ze nooit echt populair geweest als berger... haakarm bergers worden hier eigenlijk alleen maar gebruikt in de zware uitvoeringen die geschikt zijn voor het bergen van vrachtwagens.
De 7½ tonners met platform zijn in de praktijk gewoon een heel stuk efficiënter: je kunt namelijk 2 voertuigen bergen in 1 rit.

Maar ik heb het vermoeden dat deze EV-berger hoofdzakelijk ingezet gaat worden voor het snel afslepen van foutparkeerders, alleen voor de korte stadritjes dus.
Voor de berger is het forse extra kostenplaatje van deze investering al heel snel terug te vangen middels allerlei stimulerende overheidsregelingen (MIA/VAMIL/EIA), wat voor hem dan overblijft levert extra winst dankzij een grote voorkeurspositie t.o.v. andere bergers... want lijkt me sterk dat de berger daarover nog totaal geen duurzame afspraken heeft gemaakt met z'n grote opdrachtgever(s).

Dat E-racen speelt ook al een tijdje maar is een paar jaar tegen gehouden i.v.m. de veiligheid dankzij die accu's.
De NEDRA (electrisch dragracen) heeft hiervoor in de afgelopen 10 jaren baanbrekend werk verricht waardoor de E-racers er vanaf 2014 ook van kunnen profiteren. (E-dragracing bestaat al vanaf ongeveer 2010)

Maar ik vind het toch een beetje saai: het gevoel en geluid van de plofmotoren is wel een deel van de beleving die je hier totaal mist... eigenlijk net zoiets als de F1 kijken op tv zonder het geluid aan.

Elektrisch vervoer kan een toekomst hebben: https://www.volkskrant.nl/binnenland/-elektrische-fietsen-leasen-moet-aantrekkelijker-worden~a4449014/

Als we dit nu eens promoten met gunstige belastingen en "fiets-snelwegen", dan hebben we een concept waarbij het forenzen met een auto rolstoel eindelijk een keer kan verdwijnen. Zodat alleen de mensen die een auto echt nodig hebben - rijdende werkplaats, transport, invaliditeit, heftige obesitas, gebruik kunnen maken van de technische mogelijkheden; elektrisch of oliegestookt.

Zo'n fiets kost je 5000 euro, nieuw in doos en je fietst met een fractie van de energie nodig om een complete elektrische auto te verplaatsen. Bovendien kan de verkeersdichtheid veel groter zijn dan met al die auto's en de algemene gezondheid neemt toe door minder vervuiling en bewegen.
Het enige minpunt is dat ik (ik rij twee keer bijna honderd kilometer) dan zeker weet dat ik twee keer twee uur reistijd kwijt zal zijn, terwijl dat nu alleen het geval is als ik mijn reistijden ongunstig kies. Maar er zijn al fietsen van dit soort gemaakt die rond de 80 ~ 90 km/uur kunnen rijden, daarmee zou ik een tijden kunnen neerzetten die vergelijkbaar zijn met het Leonneke.

Als je kijkt wat er nodig is om deze dingen te promoten: Scheve belastingwetgeving herstellen, opnieuw verdelen van het asfalt en misschien een aanvulling met een maximum snelheid van 90 km/uur voor ieder voertuig zwaarder dan - bijvoorbeeld -1000 kg.

Het grootste minpunt wat ik eraan kan zien is dat men daarvoor wel eerst bereid moet zijn om het comfort aan de kant te willen zetten.
Op een mooie zomerse dag zal er best gebruik van gemaakt worden, maar hoe gaat het vervolgens in kille en regenachtige omstandigheden?

Je kunt er ook gewoon echt kleine pods van maken. Zoveel wegen die niet, en met een hulpmotor en accu kun je voor 500 kg een heel goed concept neerzetten.

Heb nog eens ruzie gehad op de Auto-RAI met een of andere vent (hoop dat die niet hier zit) met een fietsconcept met motor in een pod, kon 25 km/h en je had er geen rijbewijs voor nodig.
Ik zeg tegen die vent, "pfff ik fiets nog harder dan dat" waarop die me een partij boos word dat ik dan maar moet blijven fietsen. Lang verhaal kort....heb je een rijbewijs voor nodig (A2 kan al uiteraard) maar dan is het net comfortabel genoeg, heb je beweging en veel beter voor het milieu.

Muddy Bandit zei:
Het grootste minpunt wat ik eraan kan zien is dat men daarvoor wel eerst bereid moet zijn om het comfort aan de kant te willen zetten.
Op een mooie zomerse dag zal er best gebruik van gemaakt worden, maar hoe gaat het vervolgens in kille en regenachtige omstandigheden?

Dan onderscheiden de mannen zich van de jongetjes.

Ik fiets nu 3x in de week, het weer kan je je goed op kleden. Het gaat prima, kost een half uurtje per dag en je blijft er best fit bij. Het vergt wel een andere denkwijze, voorheen zat ik veel in de auto.

Een soort van capsule in de vorm van een waterdruppel. Van plastic. Of composite zoals ze dat tegenwoordig noemen.

Juist.

Een overkoepelde ligfiets met speed pedelec aandrijving.
Als je op pure spierkracht 70 ~ 80 km/uur kan fietsen in zo'n druppel (250 ~ 300 Watt) wat doet het dan met zo'n speed pedelec aandrijving van 1000 Watt? En is zo'n 1000 Watt voertuig niet veel energiebewuster dan een 200.000 Watt Tesla?

We stoken ons blauwe bolletje zo warm dat de woestijnen rond de evenaar hard groeien. De mensen aan de rand van bijvoorbeeld de Sahara worden door onze vraag naar energie in de droge hitte gezet. Geen graan maar zonneschijn. Wij lopen zelf het risico op natte voeten. En als de stromingen in de oceanen van richting veranderen, verandert het weer lokaal ook heel sterk. Dan kan het zo maar gebeuren dat we het in Nederland koud krijgen.
En dat om maar vooral te zorgen dat wij de superdecadente luxe van een postkoets met (batterij)motor toch vooral maar kunnen blijven gebruiken.
Bovendien zijn er grote delen van de wereld zich aan het ontwikkelen. Rusland, China, India, Zuid Amerika en Afrika. Wat als iedere Chinees straks net zoveel energie gebruikt als iedere Nederlander nu? Hoeveel CO[sup]2[/sup] gaat dat opleveren?

Voor de beeldvorming: Nederland produceert 22,4 ton CO[sup]2[/sup] per jaar! 1m[sup]3[/sup] CO[sup]2[/sup] weegt slechts 2 kg. De lucht bevat slechts 0.03%CO[sup]2[/sup].

Daarom vind ik dat we tijd en energie moeten steken in ultrazuinige voertuigen en niet in voertuigen die alleen in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig schoon zijn.

Maar ik besef ook dat ik met deze stelling windmolens aan het bevechten ben. Daarom zou ik het al een stapje vooruit vinden als we een betaalbare en bruikbare elektrische auto neer kunnen zetten. 10k, 1000 kg, 1000 km, zonder subsidies. Geen 800 kg zeldzame metalen onder de kap.

Je zou zelfs kunnen denken aan een auto met voor ieder wiel een eigen elektromotor. Wiel, asje met homokineet en elektromotor met remmerij tegen de as van de auto. Computertje om alles (ABS en ASR) te regelen, accu in de breedte onder voorstoelen en omdat de pedalen dan ook elektrisch zijn, kan je de voorbank vast zetten en de pedalen verstelbaar. Dan kan je de rugleuning van de voorbank als structurele carrosserieversterking gebruiken en heb je een deel veiligheid weer terug.
Dit alles in plaats van het fantasieloze idee om een bestaande plofauto aan te passen met een elektromotortje.

rke zei:
Je zou zelfs kunnen denken aan een auto met voor ieder wiel een eigen elektromotor. Wiel, asje met homokineet en elektromotor met remmerij tegen de as van de auto. Computertje om alles (ABS en ASR) te regelen, accu in de breedte onder voorstoelen en omdat de pedalen dan ook elektrisch zijn, kan je de voorbank vast zetten en de pedalen verstelbaar. Dan kan je de rugleuning van de voorbank als structurele carrosserieversterking gebruiken en heb je een deel veiligheid weer terug.
Dit alles in plaats van het fantasieloze idee om een bestaande plofauto aan te passen met een elektromotortje.

zoiets als dit:

resizedimage500333-IMG6016.jpg

maar dan elektrisch ...

WMZ3

Nico GTR zei:
Een soort van capsule in de vorm van een waterdruppel. Van plastic. Of composite zoals ze dat tegenwoordig noemen.

Ah, thanks(y)... heeft deze old school zak vandaag ook weer wat geleerd.:)

Die dingen noemen ze hier in de volksmond trouwens spacefiets.;)

Boppie zei:
Muddy Bandit zei:

Dan onderscheiden de mannen zich van de jongetjes.

Ik fiets nu 3x in de week, het weer kan je je goed op kleden. Het gaat prima, kost een half uurtje per dag en je blijft er best fit bij. Het vergt wel een andere denkwijze, voorheen zat ik veel in de auto.

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik zelf eigenlijk nooit fiets, ik heb zelfs niet eens een fiets...
Maar het kan inderdaad prima in ons milde nederlandse klimaatje, al vraag ik me wel steeds vaker af of de gemiddelde nederlandse bevolking daar ook nog steeds net zo over denkt.
Ik werk jaarrond dagelijks in weer en wind en heb totaal geen problemen met de weersomstandigheden, je kunt je er inderdaad prima op kleden... maar als ik af ga op reacties van sommige klanten en voorbijgangers dan wordt 5 graden boven nul al als een onwerkbare pooltemperatuur ervaren en een beetje wind als een orkaan.:confused:

Muddy Bandit zei:
Nico GTR zei:

Ah, thanks(y)... heeft deze old school zak vandaag ook weer wat geleerd.:)

Die dingen noemen ze hier in de volksmond trouwens spacefiets.;)

(y) no problem!

Ja ik fiets heel veel, wellicht minder dan ik voorheen deed maar nog steeds veel. Kleine stukjes tot 5 km probeer ik eigenlijk altijd op de fiets te doen. Binnen Eindhoven als de auto hier staat rijd ik ook nooit tenzij uiteraard naar buiten de stad. Daarom heb ik ook een fiets met wat versnellingen, remmen, goede banden. Racey :D Kom ik er tenminste niet al te langzaam aan.

Ik wou dat ik het nog kon, maar m'n linkerheup laat de fietsbeweging (en veel traplopen, zwemmen) niet meer toe dankzij een heupafwijking:(... ben wat vervoer betreft dus redelijk gebonden aan iets zonder trapbeweging.

Ik heb 1 keer mijn arm gebroken in de zomervakantie. Dus ik mocht alleen maar zwemmen in de Zwitserse meren. Mountainbiken was teveel risico volgens de dokter.

Mede omdat het een botbreuk was die helemaal door was (ontstaan door een val van de fiets op "rustige snelheid") waarschijnlijk rond de 30 km/h en ik zelf had gezet door mijn arm te schudden.
Ik heb 2 weken in het gips gezeten wat al een heel erg groot geluk was, advies om rustig te doen maar opgevolgd zodat ik geen revalidatie nodig had. 5 weken na de val was ik weer aan t werk. (y)

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

zoiets als dit:

resizedimage500333-IMG6016.jpg

maar dan elektrisch ...

WMZ3
Dat bedoel ik dus. Deze man scoort een op vijftig en gebruikt conventionele autotechniek. Nu gaat het wat ver om een docent aan de HAN een schuurtjes-amateur te noemen maar er zijn meer van dit soort dhz-projecten.

Bij ons in de buurt fietst iemand met zo'n ding rond:
velomobiel_geel.jpg

Die man fietst dus dagelijks met 50 ~ 60 km/uur tussen de auto's in door het dorp. Terwijl menige fietser op een stadsfiets moeite heeft met 25 km/uur.

Er zit veel te veel gewicht aan een moderne auto. Deels omdat het ding voor vijf personen en vakantiebagage ontworpen is, maar ook omdat er een beschermrandje voor idioten omheen zit. De Messerschmitt die als inspiratie heeft gediend voor de docent was ook extreem zuinig, ondanks een zeer ineffficiente tweetaktmotor
23111_1565.jpg

En er zijn heel veel van dat soort mini-auto's geweest. Allemaal zeer bruikbaar voor forenzenverkeer, allemaal relatief goedkoop te maken en allemaal ook als elektro-auto te maken. De meest bekende (en een van de grotere) was wel de Reliant Robin van mr Bean die bekend stond om het makkelijke omrollen.
reliantrobinmk1.jpg

Maar wist je dat Morgan groot gewoorden is met driewielers? Zo'n ding weegt ook niets, plakt aan de weg en er zat een (voor die tijd) krachtige motor in.
montlhery-dag2-34.jpg

Met een sport als hillclimbing waren die dingen niet te verslaan. Een paar machtige klappen van het blok en je was boven.

Het zou eindelijk wel eens tijd worden.

Ook al is er sowieso een hier het met mij oneens, dit is de weg die ze al langer hadden moeten behandelen.
Zitten gewoon veel meer voordelen aan waterstof, en niet alleen op de lange termijn. Het moet namelijk ook mogelijk zijn een zuigermotor erop te laten draaien. BMW heeft dat al laten zien, dus het kunstje kan! Nu alleen de vraag hoe je dat gaat implementeren in een bestaande auto.

Maar als dit wat word gaat het helemaal goed komen met de toekomst.

Voor degenen die overigens roepen dat "enerzijds fabrikanten roepen dat waterstof de toekomst is en er niet in investeren" of "ze willen gewoon Tesla de markt uit" of "EV is de toekomst"
Mazda, Hyundai, Toyota, BMW, Honda allemaal merken waar waterstof een investeringsgroep is. En dan ben ik vast enkele chineze fabrikanten vergeten.

Wat velen voor het gemak even vergeten is dat je gewoon aan max. zit qua buffer die je in het elektriciteitsnet kunt steken. Ons net kan een volledig elektrische infrastructuur niet aan. Waterstof tanken is snel, binnen 10 min te doen dus een echte pauze en geen overnachting. Je zit met minder speciale grondstoffen en als je een bestaande motor aanpast....verbranding levert ook H2O op en geen CO2. dus geen verschil meer.
Om over de gezondheidsgevaren van de magnetische werking van een dergelijke elektrische infrastructuur maar te zwijgen. Echt wereldse nadelen NiP die ook jij echt gaat merken!

Mijn bezwaar is simpel: https://www.igs-cymaco.be/pdf/83_nl.pdf

Daarnaast: Met hoeveel bar wil jij dat spul opslaan? Het is een gas, voor een actieradius van een paar honderd kilometer heb je (bij een beperkte tankgrootte natuurlijk) al snel flink wat druk nodig. Dat vereist samenpersen van dat gas. Gas samenpersen gaat niet zonder er energie in te stoppen (Boyle Gay-Lussac) en met waterstof heb je het over een zeer gevaarlijke handeling. Dat samenpersen vreet dus energie en het verhoogt het veiligheidsrisico in hoge mate.

Ik heb ooit iets gelezen van een speciaal stofje wat waterstofgas bij slechts 8 bar in zich opnam maar het is stil rond deze ontwikkelingen. Als je het zonder meer in een (lege) tank opslaat, moet je denken aan een druk van enkele honderden bar. Daarbij is ieder materiaal poreus voor waterstofgas. Mede daarom is ventileren ook zo belangrijk bij de opslag van waterstofgas.

Edelsmeden en opticiens gebruiken wel waterstofgas om zeer lokaal erg veel hitte te gebruiken. Bij het hardsolderen van brillen en juwelen is het belangrijk dat je over enkele mm bijna duizend graden temperatuurverloop kan creeeren. Deze soldeerapparaten werken allemaal met lokaal opgewekt waterstofgas (elektrolyse) onder lage druk en toch staan ze er om bekend dat ze met regelmaat uit elkaar ploffen.

Metal Organic Framework doel jij op. Zal wel wat geld voor nodig zijn om tot een product te komen. Maar dat is geen enkel probleem. De techniek is daar al klaar voor.
Transport en opwekking zijn de betere vraagstukken, hoe doe je dat op de meest efficiente manier.

En tuurlijk houd je de mensen voor wie een EV met accu beter is. Maar dan heb je het over maximaal 200 km aan actieradius. (in de meest barre omstandigheden)

Met een beetje CO2 kun je van waterstof redelijk eenvoudig methanol maken en bij verbranding komt die CO2 gewoon weer vrij (kan evt ook icm een brandstofcel om een el auto aan te drijven. )

Is toch veel eenvoudiger opslaan als proberen waterstof onder hoge druk en lage temp samen te persen in een tank.

Metal Organic Framework.
Veelbelovend, ik moest eerst even wat opzoeken met vriend google.
Maar ik lees ook (en dat kan sterk verouderde internet informatie zijn) dat men dan nog steeds over een 100 bar praat en dat vind ik nog steeds een gevaarlijk hoge druk voor waterstofgas. Bovendien is deze stof die hiervoor gebruikt wordt erg giftig. Er zijn wel stoffen die veel beter waterstof absorberen, maar die absorberen dat bij hele lage temperaturen. En om nu een tank met zulk explosief gas extreem te koelen zodat er veel meer in kan....

Synthetische brandstoffen (waterstof met CO2 geeft methanol) zou ook een oplossing kunnen zijn. Dan heb je in ieder geval de extreem gevaarlijke stoffen onder de controle van echte professionals - die er vervolgens ook een potje van maken. In Brazilie heeft men tijdenlang (misschien nog steeds) op ethanol gereden en dat vraagt eigenlijk niet eens zo extreem veel aanpassingen. Andere organische oliesoorten zijn ook bruikbaar, er zijn mensen geweest die op afgewerkt frituurvet reden.

Misschien moeten we de Sahara vol planten met koolzaad, dan kunnen die lokale magere zwartjes ook een graantje meeplanten....

Ja 80 kelvin met 80 bar. En dan eigenlijk voornamelijk een polymeer gebaseerde tank volgens de laatste informatie.

Ik vind het best meevallen. Maar inderdaad H2O met CO2 mixen voor methanol is ook een ideale optie.
Je hebt dan ook minder accu auto's nodig. Is weer beter vanwege de grondstoffen. En het stadscentrum is toch smogvrij.

Nico GTR zei:
Ja 80 kelvin met 80 bar. En dan eigenlijk voornamelijk een polymeer gebaseerde tank volgens de laatste informatie.

Noem het maar niets. Als de koeling (-190 graden celcius) uitvalt komt het waterstofgas vrij uit de MOF en heb je zoveel keer de hoeveelheid in dezelfde tank.
Voor een tankstation zou het misschien te doen zijn. Extra koeling in geval de hoofdkoeling uitvalt en goede isolatie geeft je wel een paar uur respijt als er iets heftigs aan de hand is. En als beide koelingen uitvallen, gewoon heel hard rennen :D
Maar in een auto is -190 graden niet te doen. Stel je voor dat de tank openscheurt. Eerst extreem koud en daarna extreem heet.

Zoek maar eens op wat vloeibaar stikstof doet met organische stoffen (-195 graden).

Het explodeert hard maar zo snel gebeurt dat niet. Maar ja...Daar zitten nog vraagstukken in dat zal ik niet ontkennen.

Terug
Bovenaan