@ BA,
Ja zeker, cruisecontrol er op. En met airco natuurlijk!
Ik ben (tot voor kort) een poos niet op dit topic geweest omdat er nog maar heel weinig positiefs te melden was. Vooral het gedoe rond de hopeloze Nederlandse invoer kwam telkens terug als centraal thema, bovendien viel er betrekkelijk weinig nieuws te melden over de ontwikkelingen bij LADA. De fabriek draaide met grote tekorten, er moesten 27.000 werknemers uit. Er was nauwelijks perspectief op een sprong voorwaarts voor het merk, en dat was goed voelbaar hier op het topic. Voor mij reden om het even voor gezien te houden.
Dat perspectief is er nu wel, op een ondubbelzinnige manier. Als je het LADA-nieuws een beetje serieus volgt, van dag tot dag, zie je hoe het enthousiasme over vooral de Granta en de nieuwe Kalina, in Rusland groeit met de dag. JUIST ook onder jongere mensen daar. Bovendien is dat enthousiasme niet meer gebaseerd op luchtkastelen (zoals in het verleden), maar op de realiteit die zich razendsnel ontvouwt. De Granta is een prachtige auto, ruim, comfortabel en toch met behoud van stoere Lada-karaktersitieken. En daarom kochten de Russen er in het eerste jaar van de productie maar liefst 100.000. Dat zijn er bijna 20.000 MEER dan er Lada's verkocht zijn in Nederland, in bijna 40 jaar (83.000)...! Ik herhaal: in 1 jaar tijd, in Rusland. En dan hebben we het niet over het aantal Kalina's dat daar vorig jaar verkocht is, het aantal Priora's, het antal Niva's en het aantal Lada's uit de 2100-serie. Kortom, LADA LEEFT daar op een manier die de afgelopen 10 jaar niet voor mogelijk gehouden werd.
Een jaar of wat geleden was er alle reden voor treurnis en cynisme. Een groot deel daarvan hing samen met de onvrede over de import in Nederland. Nu zijn er volop nieuwe ontwikkelingen rond LADA en de de komende jaren zal dat in hoog tempo door gaan. De vraag of we daar in Nederland wel of niet van zullen profiteren, is voor mij persoonlijk niet zo relevant. Ik ben geinteresseerd in het MERK, niet in wat ik er zelf op korte termijn wel of niet aan heb. Ook mijn hart gaat uit naar Lada's als de 2103 en de Niva; ik zou ze graag in de garage hebben voor er BIJ. Alleen al om naar te kijken. MAAR..... warme nostalgische gevoelens mogen niet verward worden met de realiteit van LADA in 2013. Dankzij Renault/Nissan en dankzij AutoVaz zelf, dat steeds beter gaat begrijpen waar het hulp nodig heeft (Steve Mattin), is er nu een gigantische inhaalslag bezig in Togliatti. Het tempo ligt hoog, de eerste resultaten zijn er.
Dat leidt tot enthousiasme in het land zelf, en dat enthousiasme is mijns inziens terecht. Het bekende cynische gebrom over de vraag wat WIJ in Nederland daar op korte termijn aan hebben, is kortzichtig en gaat voorbij aan de grote ontwikkelingen bij het merk. Zodra de eigen Russische en andere Oost-Europese markten (waar geen absurde milieuregels gelden) zijn voorzien, zal Renault/Nissan de blik wenden naar het Westen. En kijken welke aanpassingen nodig zijn om ook hier LADA weer succesvol in de markt te zetten. Ik begrijp heel goed dat maar weinig mensen zich dat kunnen voorstellen, maar ben er van overtuigd dat het zal gebeuren. Tot die tijd geniet ik van de grote sprongen voorwaarts die LADA maakt. En op het moment dat ik er eentje zou willen aanschaffen, gebeurt dat toch in Duitsland.