Het algemene Lada-topic deel 2

Lelijke LM voor een 2171, lelijke radio dat niet bij het interieur past, lelijke stoelen, lelijke stoelbekleding en dan natuurlijk een lelijke kleur voor de buitenkant. En dan heb ik nog niks gezegd over de koplampen.... Sorry.... :p

Deze Kalina vind ik wel mooi - https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vixpvk2amzgq @DE
Deze is wat minder, maar wel een stuk goedkoper - https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=l3pe2axfbnc4 @DE
_
Welkom HadesNiva. (y) Leuk dat er steeds meer LADA-rijders dit topic volgen. :)

Lada is zeker een gevoelsmerk. In ieder geval vroeger met de 1200, 2105, 2107 en de Niva te veel gevoel. De Kalina is zeker niet minder maar ik mis toch de vierkante filosofie. Het gebrek aan creativiteit is zo groot dat het bij mij omslaat in volstrekte bewondering. Een automerk wat juist zo lijkt te willen zo min mogelijk auto's te willen verkopen. (y). Top.

Die Kalina sport zit nog onder de verse tektyl. Veel beenruimte achterin. En (y) eindelijk niet eens een zilver grijze.

Ik zou bijna zeggen, wat let je, kopen!

Lada heeft veel meer historie dan bijvoorbeeld Hyundai en Dacia.

Een op de parkeerplaats bij mij op het werk stond een Kalina. Ik liep er langs en keek. Ik was nieuwsgierig tot en met. Zo ga ik letterlijk over mijn nek van een Opel Agila en Suzuki Wagon R en een Smart Fortwo, maar een Lada hoe goedkoop of duur ook is altijd even kijken en genieten dat het nog niet van de aardbodem verdwenen is.

Hebben jullie al eens op www.kapaza.be gekeken??

Staan (vlak bij ons) in Houthalen paar nieuwe 1117's en priora's nieuwe te koop, zien er goed uit en zelfs 2 2114!!!! (samara II van bouwjaren 2008 en 2009). Alleen even niet bij die laatste naar de achterlichten kijken, wel met leer en alles. Wel apart om te zien!
Hoe meer ik de foto's zie van "echte" 5drs Priora, hoe beter en beter die er begint uit te zien, zeker in een hele donkere kleur en van binnen ziet het ook wel degelijk uit (dashboard heeft wel wat weg van de vorige serie Mondeo).

Grijze 117 begin ik steeds mooier te vinden...

https://nl.kapaza.be/belgie/lada-kalina-break-luxe-1117-52842886.htm

Is ook relatief goedkoop. (y)

Samara's zou ik echt niet kopen, omdat er op de foto's www.dag-avto.ru staat... Dag-avto is een Dagestaanse(regio in Rusland) autosite en Dagestan staat bekend als een regio waar mensen nog nooit van verkeersregels hebben gehoord.

Paar foto's om het duidelijk te maken:

5207_1024.jpg

Wel een mooie Kalina op de achtergrond. :)

5379_1024.jpg

Bens, Luksoil en andere tankstations... Zie ook de Priora op de achtergrond...

5427_1024.jpg

Typishe auto...

;) zei:
Grijze 117 begin ik steeds mooier te vinden...

https://nl.kapaza.be/belgie/lada-kalina-break-luxe-1117-52842886.htm

Is ook relatief goedkoop. (y)

Goedkoop ??? Dacht ik ook met die Priora 's maar er komt nog wel heel wat bij :

- keuring + op kenteken zetten .
- rijklaarmaakkosten.
- transportkosten .
- én BPM natuurlijk...op deze Kalina zo'n dikke € 2.500 ,-

Hiermee komt deze inderdaad prachtige auto op een dikke € 13.000 ,-

Hoezo goedkoop ??

De grootste kostenpost is gewoon die rot-BPM, keuring en kenteken is het geld niet, rijklaarmaken ook niet en transportkosgten maak je zo duur als je zelf wilt!

Busje en kar huren en kachelen maar: transportkosten 150-200 euro en een tank diesel (bij wijze van)

c-coupe zei:
Busje en kar huren en kachelen maar: transportkosten 150-200 euro en een tank diesel (bij wijze van)

Kun je niet gewoon met de trein naar Antwerpen, daar de Kalina kopen en gewoon rechtstreeks naar RDW rijden?

Dat zou volgens mij wel mogelijk moeten zijn, als je dan een 1 dags kenteken hebt, maar denk dat je dat ff bij de rdw moet navragen

Nog even wat foto's van de fabriek er tussen door(hopelijk doen zij het).

Eerst een paar om het een beetje eng te maken. :D

4.jpg

lada_priora.jpg

26032009822.jpg

Zo erg is het nou ook weer niet...

x_1dbc8a6e.jpg

23042009996.jpg

x_8f8ea5d5.jpg

230420091016.jpg

1247483624_gm-avtovaz.jpg

Eigenlijk valt het heel erg mee....

x_8f8ea5d5.jpg

x_cb0f253a.jpg

230420091049.jpg

230420091040.jpg

190520091316.jpg

07.jpg

Eigenlijk kan het ook mooi zijn...

x_cdec2fd1.jpg

12729.jpg

12734.jpg

06.jpg

12746.jpg

Note: De Priora en de Kalina worden als het goed is allang met de robots gelast.... Sommige foto's zijn een beetje oud, dus...

Gisteren in een chagarijnige bui onze 1117 maar eens flink laten werken.
Maar wat is dat ding snel en sterk zeg. De 1.4 16v loopt zonder enige moeite naar een toppie van 185 km p/u:eek:
en maakt ie dan veel herrie?? NEE absoluut niet. wat je hoort is een beetje wind geruis en je kan zonder stemverheffing normaal een gesprek met elkaar aan gaan.(y)

@lada 1117

We kunnen natuurlijk eens een afspraak maken om in elkaars Lada's te rijden.
Ik ben wel benieuwd naar het verschil tussen de 1.5 in de 111 en de 1.4 in de Kalina.

Als je dat wilt mag je me een pb'tje sturen.

Lada XXXX zei:
@lada 1117

Ik ben wel benieuwd naar het verschil tussen de 1.5 in de 111 en de 1.4 in de Kalina.

Geen Kalina 1.4 voor je dus? :confused: Of zit je mij gewoon voor de gek te houden?

;) zei:
Lada XXXX zei:
@lada 1117

Geen Kalina 1.4 voor je dus? :confused: Of zit je mij gewoon voor de gek te houden?

Moeilijk he? Geduld is een schone zaak.

@ ; ),

Weet jij toevallig hoe de wieldoppen van de goedkopere Priora-uitvoeringen eruit zien?
Ik kan op internet alleen maar foto's van de Luxe-versie vinden en die is voorzien van lichtmetalen velgen.

Bentley Arnage zei:
@ ; ),

Weet jij toevallig hoe de wieldoppen van de goedkopere Priora-uitvoeringen eruit zien?
Ik kan op internet alleen maar foto's van de Luxe-versie vinden en die is voorzien van lichtmetalen velgen.

Tot paar maanden geleden werden de meeste Priora's met lichtmetalen velgen gemaakt. Op lichtmetalen velgen zitten ook wieldoppen. ;)

Zo'n wieldop zit erop:

1294.jpg

Nu AvtoVAZ moet bezuinigen, heeft hij besloten om LM van de meeste uitvoeringen weg te halen... Zo zullen er in Rusland alleen maar Luxe Priora's LM hebben... Ik weet niet of dat voor EU ook geldt, wij zullen het zien... Dus, als je een Priora met LM ziet, hoeft het nog geen Luxe versie te zijn. De allergoedkoopste versies(die niet voor EU bedoeld zijn) hebben gewoon wielen zonder wieldoppen. Dat klinkt raar, maar in Rusland houden ze er niet van...
Als straks de Priora's zonder LM naar EU gaan, zullen LADA Deutschland en/of LADA France wel iets van wieldoppen of LM verzinnen.... Nu krijgen alle auto's in Frankrijk, Belgie en Duitsland stootlijsten, dus ook "after production" wieldoppen is geen raar idee.

P.S. Op de duitse Kalina's kom je soms deze wieldoppen tegen:

https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vsfyr1n2nof4

Deze komen ook niet van de fabriek, maar worden door LD of de dealer geplaatst...

En dan deze Kalina "Shadow Line":

https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=l3nfvu2acf1q

De stootlijsten hier komen wel van de fabriek(alle Luxe Kalina's hebben die), maar dealer heeft zelf LM en meer getinte ramen geplaatst...

En dan deze Priora:

https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vi1rgcmjenu1

De LM die je heel vaak ook in Nederland, Belgie en Frankrijk ziet, is gewoon door LD/dealer geplaatst...

@ Lada 111,

Weet jij misschien hoe nieuwe LADA's op dit moment Nederland binnekomen?
Vroeger gingen ze naar Berendsen voor PDI, maar dat gebeurt tegenwoordig niet meer.

Gaan de nieuwe LADA's nog naar een centraal PDI-punt ergens in Nederland of wordt een bestelde LADA nu rechtstreeks bij de dealer voor de deur gezet die dan zelf de PDI moet gaan doen?

En wat moet er tegenwoordig bij de PDI nog aan de moderne LADA's gebeuren?
Dat zal toch niet zo heel veel meer zijn?

Ik zat net even op de Franse autosite te kijken en vond dit:

https://www.leboncoin.fr/voitures/124730168.htm?ca=18_s

Niet bepaald mijn smaak, maar toch...

Bentley Arnage zei:
@ Lada 111,

Vroeger gingen ze naar Berendsen voor PDI, maar dat gebeurt tegenwoordig niet meer.

Gaan de nieuwe LADA's nog naar een centraal PDI-punt ergens in Nederland of wordt een bestelde LADA nu rechtstreeks bij de dealer voor de deur gezet die dan zelf de PDI moet gaan doen?

Voor wie moeten die Lada's dan worden klaargemaakt ? Zijn er dit jaar al nieuwe Lada's geïmporteerd dan door Lada Holland ???
Vorig jaar importeerde Lada Holland 0,0 auto's , de paar auto's die wél zijn verkocht waren óf dealervoorraad óf eigen import....

Bentley Arnage zei:
Ach, ik vind het helemaal niet verkeerd staan.

AvtoVAZ hield paar maanden geleden een peiling over nieuwe LM/wieldoppen voor de Kalina. Hopelijk zullen we ze ooit nog eens in het echt zien... Aangezien nu op alle modellen dezelfde LM en wieldoppen kunnen komen, kunnen we ze ook verwachten op de Priora...

Ben ook heel erg benieuwd. Ik dacht eerst dat het in Frankrijk gebeurde, maar dat is waarschijnlijk niet het geval aangezien er paar verschillen met Franse auto's zijn...

LADA verlaat zo de fabriek:

x_295d3556.jpg

Zoals je ziet, hoeven er van de buitenkant alleen maar wieldoppen opgezet te worden... In Frankrijk/Duitsland doen zij er nog stootlijsten bij...

Binnen moet er wel veel worden gedaan:

x_1b979f6d.jpg

x_e15d29a4.jpg

Ten eerste heeft de Kalina geen gaten voor de speakers in de deuren, dus moet de dealer(of de PDI in Frankrijk/Duitsland) het doen. Priora heeft de complete audiovoorbereiding wel(bij de Kalina heb je alleen de draden en wat andere dingetjes), dus hoeven er in principe alleen een audiosysteem en speakers aangesloten te worden. De hoezen van de stoelen en de pedalen moeten worden weggehaald. En het belangrijkste! De sleutel met centrale deurvergrendeling moet geactiveerd worden. ;) En natuurlijk gewone autocheck - of er genoeg olie is, de bandenspannig etc. Zo'n sleutel krijt de dealer:

217117.jpg

Als het goed is, heb ik niks vergeten. :D

Peter Argenta. zei:
Bentley Arnage zei:
@ Lada 111,

Voor wie moeten die Lada's dan worden klaargemaakt ? Zijn er dit jaar al nieuwe Lada's geïmporteerd dan door Lada Holland ???
Vorig jaar importeerde Lada Holland 0,0 auto's , de paar auto's die wél zijn verkocht waren óf dealervoorraad óf eigen import....

Neem bijvoorbeeld de 1117 van 'Lada 1117' en de Priora van 'Lada Priora'.
Die zijn toch Nederland binnengekomen en zullen toch een PDI hebben ondergaan, neem ik aan.

Bentley Arnage zei:
Neem bijvoorbeeld de 1117 van 'Lada 1117' en de Priora van 'Lada Priora'.
Die zijn toch Nederland binnengekomen en zullen toch een PDI hebben ondergaan, neem ik aan.

Dat is al van dit jaar. Vorig jaar heeft LH inderdaad geen enkele auto geimporteerd...

De verfplan voor december.

LADA Kalina*:

192 - paars ~Wordt een week geverfd. :eek:
502 - licht geel ~Wordt ook een week geverd. :eek:
240 - wit ~Paar dagjes...
650 - donker grijs/groen ~Bijna twee weken.
665 - zwart ~Een week.
610 - licht grijs ~Twee weken.

Leuk dat er eindelijk eens in paars wordt geverfd. ;)

* Kalina Sport zal in andere kleuren worden geverfd.

LADA Priora*:

360 - groen ~Week.
426 - blauw ~Twee dagen.
690 - heel licht grijs ~Week
630 - grijs ~Week
240 - wit ~Week
665 - zwart ~Twee weken

* Priora Coupe zal alleen in 690, 665 en 360 worden geverfd.

LADA 4x4*:

202 - wit ~Week
325 - groen ~Week
140 - paars ~Week
420 - licht blauw ~Week

* LADA 4x4 5-dr zal alleen in 690, 630 en 360 worden geverfd.

Nog even over dat filmpje dat rzasa postte hierboven: Is dat nu een 110 serie Coupé?

Dat zoiets uberhaupt nog de weg op mag in Rusland (of is dit ook illegaal?) en dan ook nog op zo'n manier de weg op draaien dat je aangereden wordt door een motorfiets. Jammer dat de snelheid niet hoog genoeg was, misschien was de deuk aan de andere kant er dan misschien spontaan uitgesprongen :p

verlichting zei:
Nog even over dat filmpje dat rzasa postte hierboven: Is dat nu een 110 serie Coupé?

Ja, het is 21123 in gele(243, niet metallic) kleur om precies te zijn. :D

Dat zoiets uberhaupt nog de weg op mag in Rusland (of is dit ook illegaal?) en dan ook nog op zo'n manier de weg op draaien dat je aangereden wordt door een motorfiets.

Ik weet de precieze regels niet, maar als die koplampen, achterlichten en een APK heeft, is het toch redelijk legaal? Hoe wil je anders naar de garage(behalve met de wegenwacht)?

Jammer dat de snelheid niet hoog genoeg was, misschien was de deuk aan de andere kant er dan misschien spontaan uitgesprongen :p

Ha-ha-ha (not) Als de scooter nou zo dom is om door rood te rijden, is het zijn eigen schuld...

Bentley Arnage zei:
@ Lada 111,

Op dit moment moet de dealer zelf de PDI doen. Hij moet naar eigen inzicht maar datgene aan de auto doen wat nodig is.
Dus een testrit maken, en goed luisteren of er geen rammels en kraakjes zijn, of de auto goed rechtuit loopt enz. enz.
Eigenlijk zaken die al gedaan moeten zijn voor de auto aan de dealer geleverd gaat worden.

Op dit moment maakt het niet zo heel veel uit dat de dealer dat allemaal zelf moet doen, er worden geen auto's meer geïmporteerd en verkocht.

Ik geloof dat we niet eerder dan na januari weer iets van LH zullen horen.
Dan zal met veel tromgeroffel de nieuwe 2171 worden aangekondigd en de EURO5 motor voor de Kalina.
Niet veel later (enkele weken) horen we niets meer van LH. Auto's worden er niet verkocht want een goed marketing instrument is er nog steeds niet.
Een argeloze lezer van een autoblad zal misschien weten van het Lada nieuws in Nederland en daar zal het bij blijven.

Mogelijk dat ergens in augustus de dealer op de hoogte worden gebracht en hen gevraagd wordt nieuwe auto's te bestellen, maar wel vooraf betalen.

Want zo gaat het al jaren bij LH en zo zal het ook volgend jaar wel weer gaan. Het is een beetje voorspelbaar allemaal.

Deze week tweemaal een e-mail naar LH gestuurd. De eerste werd binnen 10 minuten beantwoord een reactie op de tweede liet minder dan een half uur op zich wachten.
Stond er nieuws in de reacties? Nee, zelfs geen felicitatie met de nieuwe Lada. (n)

@ Lada 111,

Wanneer wordt je LADA geleverd?

Lada 111 zei:
Op dit moment moet de dealer zelf de PDI doen.

Kan ik daaruit concluderen dat de nieuwe LADA's direct vanuit Rusland bij de dealers afgeleverd worden en dus niet eerst naar een centraal opslagpunt gaan?

Lada 111 zei:
Op dit moment maakt het niet zo heel veel uit dat de dealer dat allemaal zelf moet doen, er worden geen auto's meer geïmporteerd en verkocht.

Hoezo niet?
Dus als je nu een LADA bestelt komt hij dus volgend jaar pas?

Lada 111 zei:
Deze week tweemaal een e-mail naar LH gestuurd. De eerste werd binnen 10 minuten beantwoord een reactie op de tweede liet minder dan een half uur op zich wachten.

Op mijn mail werd niet gereageerd.
Misschien waren mijn vragen toch wat te confronterend...

Bentley Arnage zei:

Op mijne ook niet. Misschien was het voor hem te moeilijk om alleen "ja" of "nee" te schrijven... :cry:

Hij was er zich van bewust dat ik écht een nieuwe Lada wilde bestellen , desondanks nam hij geen enkele moeite om mijn vragen te beantwoorden bij mijn derde mailtje - ook het leverende autobedrijf kreeg geen reactie meer (n)! Goedzo Noordman...op naar de AOW:D !

Bentley Arnage zei:
@ Lada 111,

Wanneer wordt je LADA geleverd?
Ik hoop dat ik morgen een belletje krijg dat we hem kunnen ophalen. Ik heb aangegeven er niet te veel haast mee te hebben, de Kalina die we nu hebben rijdt uitstekend.

Bentley Arnage zei:
Kan ik daaruit concluderen dat de nieuwe LADA's direct vanuit Rusland bij de dealers afgeleverd worden en dus niet eerst naar een centraal opslagpunt gaan?
Of ze rechtstreeks uit Rusland komen is ook maar de vraag. Maar ze komen wel op een punt binnen en gaan van daaruit naar de dealer.

Bentley Arnage zei:
Hoezo niet?
Dus als je nu een LADA bestelt komt hij dus volgend jaar pas?

Zo is het. Ik heb niet het idee dat er nu nog auto's besteld worden, what you see is what you get.

Bentley Arnage zei:

Ben nu wel heel benieuwd wat en vooral hoe je het geschreven hebt. Misschien vond hij het helemaal de moeite niet waard je een antwoord te sturen.

Lada XXXX zei:
Ben nu wel heel benieuwd wat en vooral hoe je het geschreven hebt. Misschien vond hij het helemaal de moeite niet waard je een antwoord te sturen.

Geachte Roelof Noordman,

Al maanden geleden heeft u de prijslijst voor de Kalina 1.4 vrijgegeven. Alleen sindsdien beschikt bijna niemand over de specificaties van de goedkopere versies. Klopt dit lijst een beetje?

Base**

- 1.4 16V 90pk motor.
- 2 airbags
- luchtfilter
- stuurbekrachtiging
- elektrische ramen voor
- centrale deurvergrendeling
- deelbare achterbank

/ moeilijk te verkrijgen.

S** - Base met:

- ABS

C** - S met:

- Airco

Luxe - C met:

- stootlijsten met een chromen stipje
- LM
- elektrische ramen achter en elektrische spiegeld
- zwarte plastic tussen de ramen op de deuren(geen idee hoe het heet...), op andere versies is het in kleur van de carrosserie.
- mistlampen
- hoofdsteunen(sinds oktober)
- verwarmbare voorstoelen
- andere stoelbekleding
- spiegels in kleur(niet op alle Kalina's)

Kleuren:

Niet-metallic: wit
Metallic: Licht geel, donker grijs, zwart(x2), rood, licht grijs(x2), blauw, groen*

* - als je gelukt hebt kun je ook een paarse Kalina tegenkomen)
** - Als je gelukt hebt, zitten er ook wieldoppen op.

Mvg.

Aangezien hij zijn mails ook niet in formele form stuurt, heb ik het ook lekker simpel gehouden en direct naar de uitrustingen gevraagd.

de Kalina die we nu hebben rijdt uitstekend.

De blauwe?

@ Renault Laguna II: Kan het kloppen dat jouw gewezen Skoda Octavia nu te koop staat bij Ton van Kuyk? Zag de auto op Marktplaats. Het was er eentje met de pre-facelift koplampen maar met de facelift achterlicht units. Ik meen mij te herinneren dat dat een modificatie is die jij ook had uitgevoerd. Het betreft overigens een 99-er, SLX uitvoering met bijna 160.000 kilometer op de teller, donkerblauw.

Lada XXXX, al je LADA 111X opgehaald? Ben heel erg benieuwd naar je nieuwe 1119 geheimzinnige Kalina. ;)

_
In Rusland lopen eindelijk veel Kalina's met audiosystemen van de band(in julli was maar een kleine hoeveelheid gemaakt), voorlopig alleen op Luxe versies. De meerprijs bedraagt rond de 75EUR.

Lada 111XXXX,

Ben je zo blij met je nieuwe Kalina dat je niet even wat (foto's en info) kan posten? ;)

P.S. Ja, ik ben ongeduldig.

Terug
Bovenaan