Haze: Astra GTC

A

Anoniem

Guest
We're back! Na een lange tijd zonder auto te hebben gezeten, is het moment weer daar dat ik in het bezit ben van een stalen ros. Al die tijd dagelijks hier meegelezen, maar vooral op de achtergrond gebleven. Helaas nog steeds niet het budget om een auto te kopen wat niet een behoorlijke gok is, maar dat komt volgend jaar wel. De eeuwige student is dan hopelijk eindelijk afgestudeerd. Deze wilde machine zal dan ook niet bijster veel gebruikt worden en voornamelijk mijn parkeerplek warm houden, maar toch leuk om weer een eigen gebakje te hebben.

Ik mag wederom een nieuw merk aan mijn portfolio toevoegen wat ik nog niet eerder in mijn bezit heb gehad: een heuse Volkswagen! Het is een blauwe Polo geworden uit 2000 met een 1.4 16v met een nieuwe apk en voor een habbekrats gekocht (relatief dan..). Dingetje heeft ongeveer 236.000 gelopen, maar dat zie je er niet vanaf. Je mag natuurlijk niet teveel verwachten van zo'n goedkoop brikkie, maar het valt mij alles mee. Het schakelen voelt een beetje alsof je in een pan soep roert en de koppeling gaat wat zwaar, maar verder eigenlijk niets te klagen. Ziet er van binnen en buiten echt nog goed uit, op een lelijk zijscherm na, maar dat interesseert me niet zoveel. Geen roest en vorig jaar groot onderhoud gehad.

Het is een Trendline, wat in principe een super kale uitvoering is, maar dit Duitse werkpaard is voorzien van elektrische ramen, elektrische spiegels, mistlampen, centrale vergrendeling met (volgens mij aftermarket?) afstandsbediening. Verder weet ik niet echt wat er nog aan opties op zou moeten zitten buiten de standaard opties, maar dit voldoet uitstekend. Anyway, even wat plaatjes gestolen uit de advertentie, heb zelf nog geen kunnen maken:

Voor nu eerst geen plannen met de auto. Eerst maar eens kijken of hij het allemaal volhoudt en dan zien we later wel wat er op komt borrelen om te verbeteren en/of aan te passen.

Foto Peugeot

IMG-1320.jpg

Leuk man!! Welkom terug! Het echte heerlijke kantelende zuigerblokje van VW.

Ach ze werken prima meest van de tijd. (y) veel plezier ermee.

Welkom terug! Mooie Polo toch? Zou tof zijn als er nog wat te verbeteren valt, vond die klusjes in je ouwe topic altijd erg vermakelijk :)

Ha, welkom terug!! Samen met RKE een polosteutelclubje oprichten?? Ik kijk ook al uit baar de "ouderwets vermakelijke" verslagen :D

Hey,
Welkom terug en veel veilige km' s en plezier met de Polo.
Die Polo ziet er goed uit zo te zien.

Bedankt voor de reacties! We gaan het zien hoe hij zich de komende tijd houdt en dan op termijn maar eens kijken wat er aan te passen valt.
In ieder geval eerst nog even een nieuwe mistlamp erin want rechts doet niks meer en een nieuwe pit in de rechter koplamp want die is nogal geel uitgeslagen. Verder ontbreekt er kofferbak verlichting, ik heb zo snel nergens gezien of er überhaupt ergens een lampje zit maar dat leek er vreemd genoeg niet op. Daar dus maar eens naar een oplossing kijken of er ergens iets voorbereid is en zet ik er een lampje in, wel zo prettig in het donker.

De afstandsbediening ook wat beter gemaakt met tape.. Er zat al tape over de knop voor open heen waardoor ik na aanschaf er pas achterkwam dat er nog een tweede knop op zat (vond het al gek dat hij alleen op slot kon :p). Voor beide knopjes is het rubbertje kapot waardoor je zo op het metaal kijkt. Dicht ging prima, maar open deed het maar af en toe. Dus tapeje eraf, de boel een beetje recht gelegd, want het lag los vreemd genoeg, en weer nieuwe tape er overheen. Prachtig mooi zelf symbooltjes erop getekend zodat ik weet welke open en dicht is:

OvaSCN6.jpg

Beetje plakband er overheen, wat boven alweer loslaat, zodat de symbooltjes niet direct wazig worden en klaar is beunkees. De 'knopjes' zelf zitten links naast de symbolen.

Ik heb voor 150 euro een extra sleutel laten bijmaken met de geintregreerde afstandsbediening bij een sleutelkoning, misschien een optie voor je?

Kan het overwegen waard zijn, maar voor nu voldoet dit prima. Ziet er misschien niet uit, maar werkt goed. Bedankt voor de tip!

Allereerst, nette auto! Zeker voor het geld zijn het dikke prima auto's! En ze rijden serieus best lekker.

Zevens zei:
Het schakelen voelt een beetje alsof je in een pan soep roert en de koppeling gaat wat zwaar, maar verder eigenlijk niets te klagen.

Dat probleem had mijn broertje ook toen hij de auto kocht, zou er toch even opletten, bij hem was er een boutje erg los gaan zitten, die is na een tijdje helemaal losgegaan en toen kon hij alleen nog maar in zijn 3 rijden, haha. Uiteindelijk was het een easy fix en nu schakelt hij veel normaler, van het roeren is weinig over. :T

Veel plezier en veel veilige km's gewenst!
Een prima auto lijkt me, als je voordelig wilt rijden zonden zelf te hoeven trappen ;-)

Leuk dat je er weer bent met een auto Zevens! Ik heb altijd erg genoten van je oude avonturen!

Leuke Polo! Ik heb een 6N gehad, reed erg fijn vond ik, maar dat is al even geleden. Destijds nog wel eens gekeken naar dit model, maar ik moest toen absurd veel bij betalen.

Ik zit heel hard te denken hoe de afstandsbediening van onze Vento er uitzag, die zou wel eens net zo eruit gezien kunnen hebben

Veel plezier Zevens, ik ga ook maar weer eens on topic, met mijn nieuwe kleine autootje.
Maar dat hier niet ter zaken, veel veilige kilometers.

Brent zei:
Allereerst, nette auto! Zeker voor het geld zijn het dikke prima auto's! En ze rijden serieus best lekker.

Zevens zei:
Het schakelen voelt een beetje alsof je in een pan soep roert en de koppeling gaat wat zwaar, maar verder eigenlijk niets te klagen.

Dat probleem had mijn broertje ook toen hij de auto kocht, zou er toch even opletten, bij hem was er een boutje erg los gaan zitten, die is na een tijdje helemaal losgegaan en toen kon hij alleen nog maar in zijn 3 rijden, haha. Uiteindelijk was het een easy fix en nu schakelt hij veel normaler, van het roeren is weinig over. :T

Wat voor bout was dit precies? Als het makkelijk te fixen is, kan ik daar ook eens naar kijken. Het schakelen ben ik wel aan gewend, maar als het wat strakker kan (no pun intended), mooi natuurlijk!

Damian26 zei:
Prima wagen, weet je iets van de historie?

Niet echt eigenlijk. Hij heeft veel eigenaren gehad (9 of zo), wat bij mij ook wel argwaan opwekte, maar ik heb een onderhoudsboekje waarin wat afgestempeld staat sinds 2008. In 2015 is er een APK gedaan waarbij als opmerkingen '05005ESP' en 'Olie MPM' opgeschreven is. Geen idee wat dat moet betekenen en deze heeft geen ESP. Ten minste, geen lampje op het dashboard en ook geen knopje.

madmat1986 zei:
Veel plezier en veel veilige km's gewenst!
Een prima auto lijkt me, als je voordelig wilt rijden zonden zelf te hoeven trappen ;-)

Thx! In vaste lasten kost het niets inderdaad en voor de luie dagen en af en toe meer noodzakelijke ritten een prima oplossing!

Peter O zei:
Leuk dat je er weer bent met een auto Zevens! Ik heb altijd erg genoten van je oude avonturen!

Leuke Polo! Ik heb een 6N gehad, reed erg fijn vond ik, maar dat is al even geleden. Destijds nog wel eens gekeken naar dit model, maar ik moest toen absurd veel bij betalen.

Ik zit heel hard te denken hoe de afstandsbediening van onze Vento er uitzag, die zou wel eens net zo eruit gezien kunnen hebben

Dank u! Ik vind hem ook erg prettig rijden en met mijn lange lichaam pas ik er ook verrassend goed in. Stoel kan ver naar achteren en een stuk naar beneden.
Ik heb de boekjes e.d. er nog eens bij gepakt en toen vond ik een handleiding van deze afstandsbediening. Komt van Votex GmbH vandaan, 1 of andere winkel voor accessoires voor VW en Audi. Het lijkt wel deels origineel VW te zijn, maar dan achteraf nog ingebouwd of zo, geen idee.

Ralph V zei:
Veel plezier Zevens, ik ga ook maar weer eens on topic, met mijn nieuwe kleine autootje.
Maar dat hier niet ter zaken, veel veilige kilometers.

Bedankt!

De eerste update is een feit: relais 99!

tn_img_2832.jpg

Voor wie hier niet bekend mee is: dit is een relais voor de ruitenwissers. Origineel is deze geleverd in de Golf 3 en de oudere Passat, maar kan ook prima gebruikt worden in de Polo. Plug & Play. Normaal zit er relais 19 in, wat dus gewoon normaal interval is elke 7 seconden o.i.d. Heb regelbare interval altijd wel prettig gevonden en miste het wel dus eens een rondje op de sloop gedaan. Daar stonden 2 Golf 3's met allebei nog een relais 99 aanwezig. De droogste meegenomen en getest en jawohl, es klappt!

Werkt als volgt: schakel de interval in en zet de hendel dan weer op neutraal. De tijd die je hem dan op neutraal hebt staan tot aan de tijd dat je hem weer in de interval zet, wordt de interval snelheid. Dit kan telkens aangepast worden en reset zich als je het contact uitzet. Voorbeeld: neutraal -> interval -> neutraal -> wacht 3 seconden -> interval = ruitenwissers wissen om de 3 seconden. Leuke feature!

Het monteren was ook nog leuk. Bij de slopers lag alles al open en kon ik het relais er zo uit halen, maar bij mij zat alles nog netjes natuurlijk. Nu had ik de zekeringkast los kunnen schroeven, maar het feit dat ik geen fatsoenlijk gereedschap meer heb en er gewoon geen zin in had, besloten om met mijn hand achter de zekeringkast bij de relaiskast te komen. Dat was lekker krap en zeker niet gemakkelijk.. Toen ik oude relais met veel pijn en moeite eindelijk had losgepeuterd, bleek deze nog steeds ergens aan vast te zitten. Uiteraard kon ik helemaal niets zien dus maar lekker blijven trekken (slim!!!). Toen dat nog niet bleek te werken, maar de lamp er weer bij gepakt en er zat nog iets van een kabel aan een pootje vast. Die los gepeuterd en dat bleek dus een pootje te zijn de stekker van het relais waar je hem in klikt. Die bungelde er dus uit, lekker dan. Op de gok en deels blind dat weer terug geprobeerd te duwen en nogmaals blind het nieuwe relais erin drukken. Uiteindelijk zat het allemaal wel redelijk vast dus maar even testen. Gelukkig werkte het in 1 keer, maar voor de volgende keer ga ik dat niet nog eens zo doen. Mocht het natuurlijk nodig zijn dat ik er weer bij moet..

Verder werkt het lampje in mijn instrumentencluster niet die moet aangeven dat de achterklep open staat. Ik wist niet eens dat er zo'n lampje daarvoor was, maar goed, die doet dus niets. Het lampje in de kofferbak doet daarnaast ook niets. In de kofferbak dacht ik dat er dus gewoon een nieuw lampje in moest, zo gezegd zo gedaan, en dan zou het moeten werken. Not. Dus op onderzoek uit gegaan en zo kwam ik er achter dat ik dus nog zo'n verklikkerlampje zou moeten hebben. Iets zit er dus niet goed en lekkage van de achterste ruitensproeier kan dit veroorzaken. Die doet het bij mij overigens ook niet, dus mogelijk de boosdoener gevonden. De oplossing is iets met de slang te doen of zo en een nieuwe microswitch in het achterslot te plaatsen, maar ik heb nog geen zin en tijd gehad om hiermee bezig te gaan. Vind het ook weer niet zó belangrijk.

Over lampjes die het niet doen -> klokje in het instrumentencluster blijft ook donker. Die dacht ik wel even te gaan vervangen, maar daar blijken LED's in gesoldeerd te zijn. Nu heb ik geen soldeerbout meer en ben ik ook nog eens heel erg slecht in solderen dus dat ga ik lekker niet zelf doen. Bovendien moet je die tellerbak dan helemaal uit elkaar halen en daar heb ik ook niet zoveel zin in. Dan maar 's avonds niet meer de tijd kunnen zien.

Tot slot ben ik wat meer onderzoek aan het doen naar de befaamde versnellingsbak van dit type Polo's, oftewel hoe baggerslecht die dingen zijn. Nu heb ik waarschijnlijk geluk en het is een kwestie van iets afstellen of een kabeltje vervangen o.i.d. en is de bak zelf nog niet aan gort, maar ik heb er de ballen verstand van. Echt goede informatie hierover vinden is ook wat lastig, omdat je veel leest over de 6n i.p.v. 6n2. Ze zijn bijna gelijk, maar toch wel prettig om dingen op te zoeken van het juiste type.
Ik had het hier volgens mij ook al aangegeven, maar ik ben te lui om te scrollen dus nogmaals eens hier. Schakelen voelt alsof je in een pan met soep aan het roeren bent. Het is een beetje zoeken waar de versnelling zit, maar heb ik nog nooit gehad dat ik per ongeluk de verkeerde versnelling in heb gezet. Pook zelf gaat ook wat zwaar. Zijn 1 is soms lastig in te zetten, wanneer je hem naar links hebt gedaan en dan naar boven wil, gaat die niet. Dus dan eerst zijn vrij, koppeling los en nogmaals proberen. Zijn achterruit is ook een struggle. Dan moet je hem echt een flink stuk naar links duwen en dan naar boven en ook dat gaat vaak niet van harte. Van zijn 1 naar zijn 2 wil heel soms ook wel eens wat lastig gaan. Ik vermoed dat ik de pook dan niet ver genoeg naar links heb gehouden dus dan eerst even in zijn vrij om op te lossen. Rest van de versnellingen gaan allemaal prima en ook geen gekke ratelende, gierende of schurende geluiden of iets.
Als de auto wat warmer is en je haalt hem van zijn 2 naar zijn 3 en van zijn 4 naar zijn 5, hoor je vanaf de pook een soort stroef piepend geluidje. Koude motor is er niks aan de hand. Klinkt ook echt alsof het de pook zelf is en niet uit de bak komt. Als iemand hier nog suggesties over heeft, of een goedkope oplossing heeft (en daarbij eventueel kan helpen?) houd ik mij aanbevolen!

Relais 99 is geniaal: past ook prima in de 2e generatie Polo (Polo 86c 1981-1994).
De 085-bak heeft geen goeie naam, maar 't valt wel mee: voornamelijk 't petjesvolk* sloopt ze en je moet 't nivo van de bakolie in de gaten houden. Keerring van de schakelstang wil graag lekken => te laag olienivo => kapot (naaldlager met plastic kooitje bij de 5e versnelling loopt vaak als eerste stuk dan).
*: brede banden met te grote wielomtrek / in een bocht vol gas geven vind 't diff niet leuk / "och, die olielekkage komt bij de volgende apk wel" (want apk staat gelijk aan een onderhoudsbeurt....) / enz.
Fabrikant beweerd dat de gehele levensduur van de Polo de bakolie niet ververst hoeft te worden: na xx jaar en xxx dkm kan verse bakolie wel voor wat verbetering zorgen.
Ben zelf niet zo heel bekend met dit kabel geschakeld mechanisme, maar klinkt mij in de oren als speling in 't mechanisme en her & der mag er wat schoongemaakt worden + een likje vet. Wellicht zijn er revisiekits / vervangingsonderdelen te koop? (voor de 86c wel namelijk). Enkele jaren terug had ik 6N2 waarbij 't mechanisme wat aan de achterzijde van de bak zit (waar de kabels aan gekoppeld zitten), heel stroef ging: uit elkaar, schoongemaakt, ingevet en 't schakelen ging weer normaal soepel (tevens goed moment om de schakelstangkeerring te vervangen).
6N's zijn vanaf +/- 1997 ook volledig kabel geschakeld, 2 kabels (de 6N's t/m 1997 hebben 1 stang en 1 kabel), dus die info zou overeen moeten komen.

Voor 5 euro koop je op ebay een nieuwe behuizing voor de afstandsbediening.
Gewoon het printplaatje met batterij overzetten.

@Sjon
Thx voor de verduidelijking! Ik ben zelf niet de handigste, maar met een duidelijke handleiding wil ik dingen nog wel eens proberen. Bakolie verversen lijkt me ook niet echt overbodige luxe inderdaad, dat zal vast al wel iets van verschil maken. Als je iets van een stap voor stap handleiding (het liefst ook nog met foto;s :p) hebt om de boel een beetje vrij te krijgen, ontvang ik dat graag! Of, als jij of iemand anders die wel zin heeft om te helpen, in de buurt van Groningen zit, let me know!
Voor zover ik kan beoordelen lekt er niets (lees: ik zie geen plasjes onder de auto haha).

@MX6
Heb je een linkje naar die behuizing van de afstandsbediening? Kan het zelf niet vinden op ebay

Kende een dergelijk soort ruitenwisserinterval niet, briljant inderdaad! Zou best nog wel eens beter kunnen werken dan een regensensor, die is zelden precies goed.

Sommigen hadden het in een andere rubriek al gelezen, maar de Polo is 2 weken geleden overleden. Reed op de snelweg toen hij het opeens niet meer dood. Conclusie: distributieriem geknapt. Zat nog binnen de interval qua leeftijd en kilometrage dus erg zuur. Na een tijdje te hebben nagedacht wat het plan gaat worden, besloten de Polo in ieder geval niet meer te repareren. Simpelweg niet waard.
De (bevriende) garage waar de Polo naartoe gesleept is, gaf aan nog een andere Polo te hebben staan uit 2003. Afgelopen vrijdag wezen kijken, maar daar werd ik niet zo gelukkig van. Garage gaf ook al aan dat deze olie verbruikt. Airbag lampje brandde en er zat een gat in 1 of andere slang onder de motorkap. 1 knipperlicht begaf het spontaan ook tijdens het testen vreemd genoeg. Niet overtuigd dus en ook geen proefrit gemaakt. Echter stond er op het terrein nog een auto in dezelfde prijsklasse. Model heb ik altijd wel leuk gevonden, maar vond de kleur afzichtelijk. Even een rondje om de auto gemaakt en erin gezeten en dat klonk allemaal toch wel goed. Meegenomen voor een proefrit en dat gaf direct de doorslag. Heb een mooie deal kunnen maken. Polo is ingeruild en wordt afgevoerd naar de sloop. Om het in onderdelen te verkopen was voor mij niet praktisch geweest.

Wat was het voor auto? Een heuse Peugeot 206! Qua opties zit er niet veel op, maar net als de kleur kan ik ook daar mee leven. Het is dus geworden: een knalrode 206 uit 2004 met een dikke 1.1 motor in de XR uitvoering. Hij heeft elektrische ramen, stuurbekrachtiging (als dat niet standaard is), ABS en 6 airbags. Dat laatste vind ik wel prettig.

IMG-1320.jpg

Zal later nog wat meer foto's maken. De kleur komt hier niet tot zijn recht en lijkt zelfs vaal, maar in het echt is hij knetter fel en rood! Lak is rondom niet overal heel netjes meer, maar geen grote stoorzenders. Wieldopjes zijn ook heerlijk intiem geweest met stoepranden. Wat mag je ook verwachten voor deze prijs natuurlijk.

Je kan wel merken dat het echt een goedkopere auto is (geweest). Krakende en piepende deuren en knopjes wat allemaal wat net niet aanvoelt. Blikkerig geluid bij dichtslaan van de deuren, motorkap en kofferbak, etc. Maar ach, I don't give a sh!t. Tijdens het rijden hoor je al die rammeltjes en dergelijke niet. Hij stuurt fijn en schakelt ook zeer fijn, helemaal ten opzichte van de Polo.

Even kijken wat er aan updates mogelijk is. Ik zit gelijk alweer te denken aan mistlampen, maar dan het liefst met een XS bumper. Echter is dat ook weer een stukje duurder, meer gezeik denk ik en moet ik maar eens een nette bumper in deze kleur zien te vinden. Heb al wel 3 nieuwe lampjes in het display voor tijd en datum gezet, die waren allemaal stuk en stond vreemd genoeg ook in het Spaans.... Die is nu weer mooi verlicht en in het Nederlands. Moet daarna nog een lampje achter de verwarming vervangen, maar dat kost even wat meer moeite.
We gaan het zien!

Gefeliciteerd, leuk ding!
Wellicht een lichtmetalen setje scoren, dat ziet er altijd wel leuk uit.

Ha, dat was al duidelijk uit de reflectie van de bumperlip:T

Leuk ding, oogt nog steeds niet erg verouderd.

Setje lichtmetaal zat ik ook al aan te denken.. Misschien ook maar eens naar rondkijken op termijn.
@D. Elzinga, knap dat je dat van zo'n kleine foto kon achterhalen! Maar idd, ondanks dat het al een oud model is, gaat hij nog redelijk met zijn tijd mee.

@Speedtouch, neen, ik woon in Groningen en daar komt hij ook uit de buurt weg (y)

Vind dit eigenlijk een veel leukere auto als de polo! En niet onbelangrijk, een slome maar wel bullitproof 1.1 blok.

Ik heb in ieder geval een stuk beter gevoel bij deze. Vreemd genoeg zit ik er beter in en voelt het allemaal aan alsof het wel heel blijft. Dat had ik bij die Polo wat minder. Krijg een beetje een nostalgisch Clio gevoel bij de 206 haha. Ook maar eens even wat meer foto's gemaakt:

IMG-1337.jpg

IMG-1338.jpg

IMG-1339.jpg

IMG-1340.jpg

IMG-1341.jpg

IMG-1336.jpg

IMG-1335.jpg

De lak laat op meerdere plekken wel een klein beetje los, maar nog geen grote vale plekken. Is te verwachten met zo'n rode, maar stoort me niet. Verder zat er een niet roken sticker op de asbak geplakt, maar vind ik her en der wel kleine brandplekjes. Of de vorige eigenaar was een vette leugenaar dat diegene niet rookte, of zat constant met vuur te spelen. Auto stinkt in ieder geval niet.
Wat ook nog wel een klein dingetje is, is de knipperlicht hendel. Deze heeft een COM 2000 systeem (= niet het best en duur om te repareren) waardoor je wel eens aparte storingen geeft. Ik heb soms als ik de verlichting uit heb staan en ik geef richting aan, dat hij na 3 keer knipperen besluit om te stoppen met knipperen en het dimlicht aan te gooien. Knipperlicht weer uit en dan gaat de verlichting ook weer uit. Als ik de ring voor de verlichting goed uit druk, heb ik nergens last van. Sowieso komt het niet heel vaak voor, maar klein puntje van aandacht.

Wat ik ook nog wel een beetje jammer vind, is de staat van het stuur. De auto heeft sinds vandaag 199.000 gelopen, maar het stuur ziet eruit alsof hij al een tonnetje of 4 meegaat. Vorige eigenaar had dus blijkbaar enorme zweetklauwen. Iemand tips om zoiets te fixen zonder een nieuw stuur te moeten plaatsen? Het is geen leer, maar soort kunststof of zo.

Verder erg blij met de auto! Rijdt ontzettend lekker en de stoelen zitten heerlijk, stuurt op hogere snelheden soms wat gevoelloos, maar verder lekker licht.
Vind de snelheidsafhankelijke interval van de ruitenwissers ook een fijne functie wat zijn werk goed doet. Ik zit ook nog met een scheef oog een beetje naar spiegelkapjes in kleur te kijken, maar moeilijk te vinden in mijn kleur. Misschien zelf gewoon spuiten, kan ook natuurlijk.

Ik zou de auto ook voor de komende winter in de was zetten, dan glimt ie lekker. Veel succes met de nieuwe aanwinst.

Nog steeds een leuk model. Kan me nog vaag herinneren dat de 206 destijds behoorlijk spectaculair was ten tijde van de introductie.

Wel een hoop airbags voor een goedkopere auto uit 2004 trouwens!:eek:

@Speedtouch
Ik ben niet van het handwassen, is de wasstraat met wax behandeling ook voldoende of werkt dat echt maar 1 dag?

@Mechanix
Je ziet dit ding echt overal rijden, helemaal nu je er meer op gaat letten. Dat van die airbags verbaasde mij ook wel inderdaad. Zit verder niet echt iets op, maar hij heeft naast de standaard bestuurders- en passagiersairbag ook nog 2 in de voorstoelen, en gordijn airbags. Geeft toch wel een prettig gevoel.

Zevens zei:
@Speedtouch
Ik ben niet van het handwassen, is de wasstraat met wax behandeling ook voldoende of werkt dat echt maar 1 dag?

Dat helpt alleen maar als de auto goed onderhouden is en hier doel ik natuurlijk op het uiterlijk. Ik zou bij 'de Action' een poetsmiddel kopen en op een zonnige middag daar zelf wat ernergie in stoppen, nadat je de wasstraat bezocht hebt.

Vandaag nieuwe speakers geplaatst. Daarvoor moet het deurpaneel eraf dus eerst maar eens goed gekeken hoe dat moet zonder de boel stuk te maken. Tja en dan ga je aan de slag en maak je alsnog de helft stuk.. De speakers zelf inbouwen is een fluitje van een cent en het klinkt nu een heel stuk beter. Mag ook wel, want trok de originele 15(!) jaar oude speakers eruit.

Het probleem zat hem vooral in het weer terugplaatsen van het deurpaneel. Deze zat met 3 schroefjes en een aantal van die plastic drukpennen vast. Ook het kapje om de deurhendel heen moest los geklikt worden. Van beide panelen zijn er volgens mij de helft stuk gegaan, of is het de bedoeling dat zoiets nooit los hoeft of zo? Of ze bleven vast zitten in de deur waardoor je het deurpaneel er overheen moest zien te hangen, wat overigens simpelweg onmogelijk is, of ze bleven wel in het deurpaneel zitten, maar klikten niet meer vast in de deur. Ik snap er werkelijk niets van. Ik krijg het deurpaneel ook niet helemaal goed gepositioneerd. Ze zitten nu net even een stukje te hoog. Ook daar snap ik niets van, want als je die ergerlijke drukpennen voor de gaten plaatst en aanduwt, zou het paneel goed moeten zitten. Maar dan zit ie dus te hoog..

De kapjes om de deurhendels heen krijg ik simpelweg gewoon niet meer teruggeplaatst. Ook daar zijn 2 (dezelfde...) clipjes afgebroken, maar zitten nog voldoende aan om het vast te krijgen. Ik weet zeker dat al die clipjes goed voor de sleuven zitten, maar ik kan dan zo hard duwen als ik wil, maar ze klikken gewoon niet vast. Morgen nog maar eens kijken want ben er nu helemaal klaar mee :(

En, ist gelukt met je deurpanelen? Dat kan echt een ergerlijk klusje zijn. Bij mijn ex-Rover 416 kreeg ik die ook met moeite ongeveer terug ;-)

Leuk man die Peog, zelf koop ik noooit meer een franse auto, terwijl ik in het land zelf woon,
Maar dat moeten die franse maar zelf weten,
ik en mijn vrouw zijn lekker eigenwijs.

Terug maar de Peog, ziet er goed uit, jammer dat je
in Nederland voor diesel wordt gestraft, want de HDi motor van peogeot is niet verkeerd.
Een keer in een Jumper Citroën naar Nederland gescheurd, en dat was en is de snelste tijd.
10 en half uur.
En dat met een busje.
Maar goed, lekker op toeren houden die 1.1 motor.
Dan rijdt hij vast wel lekker door.

Veel plezier met je Poeg..

Die clips zijn gemaakt voor snelle montage. En idd word het niet beter als je die losmaakt.

eBay of Alie kun je bakken krijgen met die clipjes maar eens zoeken.

Haze zei:
Vandaag nieuwe speakers geplaatst. [...] ben er nu helemaal klaar mee :(

Zijn het van dit soort plugjes?
eec7c15cefb040fe666699db97c9426a542d3454.jpg

Die moet je inderdaad vaak vervangen bij het demonteren van een deurpaneel. Je draait ze in het deurpaneel met een tangetje zodat de lip aan de bovenzijde achter het kunststof of hardboard komt te haken. Dan het paneel goed positioneren en per pennetje in het gat drukken. Dan moet het goed gaan.
Als ze kapot gaan even langs een Brezan gaan, daar hebben ze ze vaak in soorten en maten in een bakje.

Succes!

Inmiddels is het gelukt ja. Ik had ze blijkbaar zelf niet goed opgehangen waardoor het scheef zat :T
Ondanks dat de helft van die plugjes nu stuk zijn, zit het paneel er gewoon goed in dus ik ben weer tevreden.

Vandaag maar even onderhoud aan de 206 uitgevoerd. Ik heb geen onderhoudsboekjes dus geen idee wanneer iets vervangen is.
Nieuw interieurfilter (oude was goor!!!), luchtfilter, olie, olie filter en 4 nieuwe bougies. De oude bougies zagen er op zich nog best redelijk uit, maar toch wel prettig om er weer nieuwe in te hebben. Bij het loshalen van de kap over de bougies nog wel een sensor gesloopt helaas. Apart systeem en geen idee waar de sensor voor is, maar hij zit nu niet meer helemaal lekker. Sloop was al dicht dus maandag maar even langs om er een andere op te zetten.
Gelukkig verder geen storingen of lampjes en voor het gevoel rijdt hij weer net een stukje beter. Zit volgens mij tussen de oren, maar toch leuk.
Ook maar eens offertes opvragen voor de distributieriem. Ik weet niet hoe oud hij is maar qua kilometers moet hij over 30.000 km weer. Ik ga binnenkort bijna 4500 km per maand rijden voor 5 maand dus wel handig om die riem ook maar te doen.

Verder rijdt de leeuw nog steeds heerlijk! Van de week ook de 200.000 km aangetikt. Geen foto kunnen maken helaas, het was donker, reed op een N weg in keiharde regen en wind in een bocht. Niet echt een geschikt moment voor een foto dus.

Rode spiegelkapjes, maakt het meteen een luxere uitvoering om te zien. (y)

Maar eens een korte update..

De auto rijdt nog steeds. Paar weken geleden een lange rit gemaakt om eens rond te kijken naar motoren, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Deels aan de auto aan te merken, deels niet. Begon met plotseling een motorstoring. Reed rustig 80 op een N-weg, een flinke hik alsof je het gas abrupt loslaat met versleten motorsteunen en gele motorstoring die aangaat. Was ook na 2 seconden weer weg.. Auto wel langs de weg gezet en even gekeken onder de kap, maar daar viel voor mij weinig geks te zien. Sindsdien verder ook helemaal niets meer gemerkt en de auto rijdt niet anders, laten we het op een incidentje houden.

Diezelfde rit rijd ik wederom op een 4 baans N-weg. Word ingehaald door een sjonnie Civic en die vervolgens redelijk kort weer voor me invoegt. Ondertussen rijdt hij met zijn achterwielen nog even over een plank heen die op de weg lag en die vervolgens gelanceerd wordt. Geen tijd om te reageren en een klap op de bumper als gevolg. Kijk achter me en ik zie een wolk van vloeistof onder de auto wegvliegen. Auto maar weer langs de weg en de plank had, naast een mooie kras op de bumper, het reservoir van de ruitenwisservloeistof kapot geslagen. Auto rook wel lekker fris.. Verder geen schade gelukkig, maar moet het nog steeds eens fixen. Sjonnie Civic reed overigens doodleuk door.

Verder niet echt speciale dingen aan de hand met de auto. Het bonkt en rammelt allemaal wat bij het sturen wat vermoedelijk een stuurkogel of iets is. Sinds aanschaf hoor je ook een resonerend geluid van achter wat harder wordt naarmate je harder rijdt. Vond het eerst niet zo storend, maar inmiddels is het toch een erg nadrukkelijk lawaai aan het worden. Het is een redelijk hoog geluid, klinkt niet als iets wat schuurt eigenlijk. Ik gok op wiellagers.. Had bij de APK dan ook naar voren moeten komen, maar iets zegt me dat ik de APK bij aanschaf heb gekregen zonder dat de auto überhaupt bekeken is. Iemand die een wilde gok wil wagen wat het wellicht kan zijn?

Een auto van zo'n 17 jaar oud, waarvan je wellicht de geschiedenis niet weet en dus wellicht achterstallig onderhoud heeft natuurlijk een slijtageproces doorstaan.
Dus dan kan het gebeuren dat er zo hier en daar versleten onderdelen zijn (aandrijfassen etc.) een rol gaan spelen.
Ik zou er iemand van de garage mee laten rijden.

Terug
Bovenaan