Bossinkje zei:
Balen van de schade, fijn dat het via de verzekering opgelost kan worden!
Andere koplampen lijkt me qua werk nog wel te doen. Een bumper demonteren lijkt altijd heel veel werk, maar uiteindelijk is het enkel een kwestie van weten waar de schroeven zitten en die losdraaien. Dan schuif je de bumper er meestal zo af.
Klopt inderdaad, maar ik ben altijd bang om van die plastic dingetjes kapot te trekken en dat het uiteindelijk net niet helemaal zit zoals het zat.. Nu is het wel een Duitse auto dus best kans dat het allemaal best logisch in elkaar zit.
Eind van de middag had ik tijd over en aangezien het fantastisch weer is, toch maar een poging gewaagd het kofferbakslot te vervangen.
Als eerste de bekleding die los moet.. Eerst een kapje over het slot zelf, die was redelijk makkelijk maar vond het toch wat spannend. Op de filmpjes op internet draaien ze een schroef los waar bij mij niks zat. Waarschijnlijk was het filmpje een hatchback/station en zit het met de GTC net even anders. 1 schroefje los en voorzichtig trekken en los was die.
Dan de grote stoffen bekleding die alleen maar met van die plastic drukkers vast zit en waar ik zo tegenop zag. Voorzichtig 2 los gekregen die ik van binnenuit dicht kon knijpen. Daarna moest ik toch met gepast geweld de boel lostrekken.
Dat ging aardig, en opeens schoot ie los, zonder eng plastic gekraak. Schade: 5 van de 8 plastic drukkers zaten nog vast aan de verkeerde kant.
Eerst door naar het slot. Die was gemakkelijk met 3 schroefjes los te draaien en die pakte je er zo uit. Stekkertje los en toen was direct zichtbaar wat ik al verwacht had:
Daar horen dus 3 pinnetjes in te zitten. 1 was volledig weggeroest.
Een kijkje naar de stekker:
Flink geoxideerd dus. Heb het een beetje geprobeerd weg te krabben met een schroevendraaier en daarna een flinke spuit contactspray erin.
Had nog een foto gemaakt van het goede slot, maar die is niet goed gelukt vreemd genoeg en slot ligt al in de container haha.
Stekkertje op het nieuwe slot en het lampje sprong gelijk al aan! Dus slot weer vastgezet en vervolgens geprobeerd die plastic drukkers uit de kofferklep te trekken. Dat werkt dus echt voor geen meter zonder het finaal te slopen. Dus linea recta naar de automaterialen zaak en 5 van die nieuwe drukkers gehaald + zo'n tool (en 4 extra die ik helemaal niet wil, maar zat erbij...) om plastic interieurdelen los te halen. Komt wellicht ooit nog eens van pas.
Met wat duw en trekwerk uiteindelijk 2 van de 5 die vast zaten er nog heelhuids uitgekregen dus die konden hergebruikt worden.
Bekleding er weer op gedrukt en alles sluit mooi aan zonder rammeltjes. Laatste kapje zat wat vaag maar met flink wat drukken klikte die ook ineens goed vast.
Resultaat:
Licht in de tent!
Ook het waarschuwingslampje in het dashboard en geluidssignaal dat de klep openstaat doet het nu
Viel me uiteindelijk toch nog mee en met een mooi gevoel van voldoening het zonnige weekend in. Zondag lekker op de motor!