Haze: Astra GTC

Mooie klusjes toch? Wel jammer dat ze net na aankoop naar voren komen. Vwb die koelvloeistof melding: eigenlijk even ergens laten uitlezen.
Kan je bij dat lampje op de een of andere manier simuleren dat ie aan of uit moet, of zit die sensor echt in het slot zelf?

Die bekleding is echt goed gedaan voor dat geld!

Barri zei:
Mooie klusjes toch? Wel jammer dat ze net na aankoop naar voren komen. Vwb die koelvloeistof melding: eigenlijk even ergens laten uitlezen.
Kan je bij dat lampje op de een of andere manier simuleren dat ie aan of uit moet, of zit die sensor echt in het slot zelf?

Die bekleding is echt goed gedaan voor dat geld!

Ach ja, het houdt je toch bezig en dit soort dingen hou je toch met goedkopere auto’s. Verder is het een heel fijn ding dus ik vind het niet zo erg.
Ik ga eerst nog wat kvs bijvullen. Dacht dat er teveel inzat, maar blijkbaar gooien mensen er nog veel meer in tot zelfs een beetje over de max. Bij mij stond ie koud 2-3 boven min. Helpt dat ook niet, dan laten uitlezen idd!

De sensor voor het lampje zit echt in het slot helaas. Binnenbekleding van de klep moet eraf. Zijn veel van die witte plastic druk dingen die ik altijd sloop als ik het los haal dus kijk daar een beetje tegenop. Het lampje in het dashboard gaat ook niet branden als de klep openstaat wat die wel bij de deuren doet dus ik vermoed de sensor.

Blijkbaar kan het ook nog een zekering zijn, maar dat is niet 100% zeker. Maar ff kijken of de zekering heel is.

Die melding KVS peil is een hele bekende bij de Astra H...weet je zeker dat ie dat aangeeft en niet pakking vloeistof controleren of zoiets.
Er was iets wat niet helemaal lekker zat in die meldingen. Ik zou je ruitensproeierniveau even checken en bijvullen en het kan dan zomaar weg zijn.

rjthefrisian zei:
Die melding KVS peil is een hele bekende bij de Astra H...weet je zeker dat ie dat aangeeft en niet pakking vloeistof controleren of zoiets.
Er was iets wat niet helemaal lekker zat in die meldingen. Ik zou je ruitensproeierniveau even checken en bijvullen en het kan dan zomaar weg zijn.

Klopt idd, had ik ook gelezen. Had de ruitenwisser vloeistof al bijgevuld, maar daar ging al niet zo heel veel in. Als die te laag is, zegt hij idd ‘pakking koelvloeistof’ oid. Bij mij staat er ‘koelmiddel controleren’. Heb de auto inmiddels ook op Engels gezet (heb ik sowieso gewoon liever) en daar zegt hij ook ‘check coolant’.
Inclusief icoon van iets wat lijkt op een reservoir, maar weet niet of die ook nog verandert per melding.

Ik heb weinig met Opel, maar vind dit een leuk model.
Leuk om te lezen dat jij er plezier mee hebt en de moeite neemt om hem op te knappen.
Het aansluiten van de accu deed je goed.

De melding koelvloeistof komt mogelijk omdat er wat teveel in het vat zit... Of misschien is het toch nog iets anders. De melding krijg ik elke keer zodra ik de auto start en bij wat harder optrekken, omdat de auto dan wat meer schommelt natuurlijk. Laat het voor nu eerst maar even.

Dan de stormen van afgelopen tijd! Blij dat ik de auto WA+ had verzekerd want ook de Astra moest het ontgelden. De dakplaten van mijn flatgebouw waren eraf gewaaid en hebben de auto geraakt.
Schade:
Hier en daar wat hele kleine puntjes. Jammer, maar teveel werk om allemaal op te gaan zitten lossen en het valt nagenoeg niet op.

Een vreemde kras op de deurhendel:
IMG-6039.jpg

Een beste deuk en krassen op de motorkap:
IMG-6097.jpg

IMG-6098.jpg

Bij de Opel dealer geweest om foto's te laten maken voor de schadeafhandeling voor de verzekering en letterlijk 1 dag later één of andere l*l die met zijn blauwe auto een schaaf op de deur achter heeft gelaten. Dezelfde kant als waar de deurgreep zit. Heb dit nog geprobeerd via de verzekering te regelen, maar die dekken dit niet. Gelukkig geen diepe krassen en heb het met wat Commandant 4 gemakkelijk weggepoetst.

Verder is alles wel met de Astra. Ik merk dat de gerepareerde stoel wat kraakt nu. Beetje jammer, maar komt misschien door de extra vulling die er weer bij was gezet. Misschien gaat het nog weg. Auto rijdt nog steeds erg fijn en nog zeer in mijn nopjes ermee :LOL:

Binnenkort ga ik het slot in de kofferbak vervangen. Opel is zo slim geweest de stekker voor het slot op een plek te zetten waar er water in kan komen. Veel voorkomende kwaal: een kofferbak die niet open gaat en/of kofferbakverlichting die het niet doet. Bij mij dus het laatste.. Zo'n slot kost tweedehands €15 dus dat zijn de kosten ook niet.

Zit ook al steeds te loeren naar koplampen met lenzen, maar die dingen zijn tweedehands ook zeer gewild en gaan voor hoofdprijzen weg, zelfs in matige staat. Dan ga ik toch liever voor een nieuw setje, maar dat is ook even €330.... Waar ik dan nog het meeste tegenop kijk, is dat de bumper eraf moet om de koplampen te vervangen. En dan moet er nog een LED set in wat ook niet goedkoop is. Misschien dat ik tzt iemand kan vinden die er ervaring mee heeft en het samen (of voor mij, lol) wil doen voor een schappelijke prijs dan wat een garage/dealer vraagt.

Wil tevens speedlock activeren, maar dat moet via OpCom. Dealer heeft blijkbaar geen zin in dit soort klusjes want krijg daar geen reactie van. Ook op het Opel forum is niemand in de buurt te vinden en dat forum is toch behoorlijk dood.

Dat is even pech met de storm maar je gaat het wel laten fixen als ik het goed begrijp?

Lampen zijn wel een goed idee, smoelt net wat moderner natuurlijk, zo'n embleemloze grill staat ook goed op dit model vind ik, misschien een idee voor de toekomst?

Zadelsnuiver zei:
Dat is even pech met de storm maar je gaat het wel laten fixen als ik het goed begrijp?

Lampen zijn wel een goed idee, smoelt net wat moderner natuurlijk, zo'n embleemloze grill staat ook goed op dit model vind ik, misschien een idee voor de toekomst?

Yes, verzekering dekt de stormschade dus het kost mij €150 eigen risico. Ik had eerst alleen de deurgreep gezien en dat vond ik de kosten niet waard. Pas later zag ik dat de motorkap ook geraakt was en aangezien dat toch een dikke buts is met best diepe krassen het besloten toch te melden bij de verzekering. Volgende week dinsdag zet ik hem bij de dealer neer en gaan ze hem weer mooi maken (y)

Lampen vind ik wel een belangrijke, het oogt inderdaad moderner, maar ik vind de extra lichtopbrengst ook belangrijk. Heb een beetje het idee dat ik wat nachtblind ben. Helemaal in het donker met regen zie ik gewoon weinig op onverlichte wegen met die halogeen kaarsjes.

Embleemloze gril ga ik niet aan beginnen. Ik vind dat dit model heel snel al fout kan ogen en al snel een 'sjonnie sjekpuut' gehalte kan krijgen. Daarnaast vind ik de huidige gril ook mooi :D
Zat ook nog aan een spoiler te denken, maar daar ben ik ook een beetje bang dat het te snel 'sjonnie' wordt. En ben ook te schijterig om dit soort dingen zelf erop te moeten gaan zetten haha!

Het slotmechaniek is vanmorgen inmiddels besteld dus die misschien dit weekend maar eens proberen te wisselen.

Balen van de schade, fijn dat het via de verzekering opgelost kan worden! (y)

Andere koplampen lijkt me qua werk nog wel te doen. Een bumper demonteren lijkt altijd heel veel werk, maar uiteindelijk is het enkel een kwestie van weten waar de schroeven zitten en die losdraaien. Dan schuif je de bumper er meestal zo af.

Bossinkje zei:
Balen van de schade, fijn dat het via de verzekering opgelost kan worden! (y)

Andere koplampen lijkt me qua werk nog wel te doen. Een bumper demonteren lijkt altijd heel veel werk, maar uiteindelijk is het enkel een kwestie van weten waar de schroeven zitten en die losdraaien. Dan schuif je de bumper er meestal zo af.

Klopt inderdaad, maar ik ben altijd bang om van die plastic dingetjes kapot te trekken en dat het uiteindelijk net niet helemaal zit zoals het zat.. Nu is het wel een Duitse auto dus best kans dat het allemaal best logisch in elkaar zit.

Eind van de middag had ik tijd over en aangezien het fantastisch weer is, toch maar een poging gewaagd het kofferbakslot te vervangen.
Als eerste de bekleding die los moet.. Eerst een kapje over het slot zelf, die was redelijk makkelijk maar vond het toch wat spannend. Op de filmpjes op internet draaien ze een schroef los waar bij mij niks zat. Waarschijnlijk was het filmpje een hatchback/station en zit het met de GTC net even anders. 1 schroefje los en voorzichtig trekken en los was die.

Dan de grote stoffen bekleding die alleen maar met van die plastic drukkers vast zit en waar ik zo tegenop zag. Voorzichtig 2 los gekregen die ik van binnenuit dicht kon knijpen. Daarna moest ik toch met gepast geweld de boel lostrekken.
Dat ging aardig, en opeens schoot ie los, zonder eng plastic gekraak. Schade: 5 van de 8 plastic drukkers zaten nog vast aan de verkeerde kant.

Eerst door naar het slot. Die was gemakkelijk met 3 schroefjes los te draaien en die pakte je er zo uit. Stekkertje los en toen was direct zichtbaar wat ik al verwacht had:
IMG-6273.jpg

Daar horen dus 3 pinnetjes in te zitten. 1 was volledig weggeroest.

Een kijkje naar de stekker:
IMG-6275.jpg

Flink geoxideerd dus. Heb het een beetje geprobeerd weg te krabben met een schroevendraaier en daarna een flinke spuit contactspray erin.
Had nog een foto gemaakt van het goede slot, maar die is niet goed gelukt vreemd genoeg en slot ligt al in de container haha.

Stekkertje op het nieuwe slot en het lampje sprong gelijk al aan! Dus slot weer vastgezet en vervolgens geprobeerd die plastic drukkers uit de kofferklep te trekken. Dat werkt dus echt voor geen meter zonder het finaal te slopen. Dus linea recta naar de automaterialen zaak en 5 van die nieuwe drukkers gehaald + zo'n tool (en 4 extra die ik helemaal niet wil, maar zat erbij...) om plastic interieurdelen los te halen. Komt wellicht ooit nog eens van pas.

Met wat duw en trekwerk uiteindelijk 2 van de 5 die vast zaten er nog heelhuids uitgekregen dus die konden hergebruikt worden.
Bekleding er weer op gedrukt en alles sluit mooi aan zonder rammeltjes. Laatste kapje zat wat vaag maar met flink wat drukken klikte die ook ineens goed vast.

Resultaat:
IMG-6276.jpg

Licht in de tent!

Ook het waarschuwingslampje in het dashboard en geluidssignaal dat de klep openstaat doet het nu :D

Viel me uiteindelijk toch nog mee en met een mooi gevoel van voldoening het zonnige weekend in. Zondag lekker op de motor!

Goed gedaan! Ook alvast dan die van de bumper bestellen. ;) Dan kun je met een gerust gevoel sleutelen.

Nico GTR zei:
Goed gedaan! Ook alvast dan die van de bumper bestellen. ;) Dan kun je met een gerust gevoel sleutelen.

Geen slecht idee om gewoon uit voorzorg al dat breekbare spul alvast te bestellen hehe.

Afgelopen week de auto alweer op kunnen halen bij het schadeherstelbedrijf. Schade is netjes weggewerkt. Ziet er helemaal niets van terug en ook geen kleurverschil (y)

Vandaag ook het zomersetje eronder gezet, dat was ook zo gepiept gelukkig. Jammer dat 1 van de velgen een beetje stoeprandschade heeft, maar verder zijn ze netjes gelukkig. Moet ook nog ff 2 van die wielboutkapjes bestellen want er ontbreken 2 (vreemd genoeg ook van hetzelfde wiel..), lijkt toch weer even nettter.

Verschil met de winterset zie ik eigenlijk nauwelijks. Het lijkt erg op elkaar. Alleen dat ze een inchmaat groter zijn valt me wel op.

IMG-6355.jpg

IMG-6359.jpg

Geen getril ook gelukkig!
Heb er 2.3 bar in gedaan, maar er zat 3.5 in(!), dat lijkt me ook wel wat overdreven toch? De winterset zat ook al 3 bar in...

Ha Haze,

Ik heb even bij gelezen, maar wat een mooie Astra heb je!

Balen van de storm nog, maar gelukkig is het helemaal goed is hersteld!

Leuk ook dat je nog altijd je klusjes deelt!

Ik hou vanaf nu mijn ogen open voor je Astra! Nu met het Julianaplein dicht kom ik tegenwoordig nog eens op plekken ;)

Paar dingetjes gedaan in de tussentijd.

Chrome strip gehaald bij de lokale automaterialenzaak en die op de zeemlijsten van de ramen geplakt. Beetje k*t werk, maar het lijkt op zich wel aardig. De strip vind ik alleen te smal, te dik (komt te ver van de auto af zeg maar) en je ziet de dubbelzijdige tape waarmee ik het heb vastgeplakt zitten als je er van dichtbij van bovenaf naar kijkt.
Heb gekeken naar hoe de originele vastzitten, maar dat zit echt in het rubber geperst lijkt het. Ga dus maar de chrome strips halen van een website hierzo. Passen precies voor mijn auto en lijken origineel. Kosten alleen wel €50..

Toen kwam ome Ali langs.

Die had samen met wat ander klein grut, chrome deurhendels meegenomen voor €9. Schuif je er zo overheen. Dezelfde hebben ze ook op die eerdergenoemde website, maar dan van RVS. Die van Ali zijn van plastic en niet mooi afgewerkt. Van dichtbij als je er van bovenaf naar kijkt, zie je dat het goedkoop spul is. Je voelt m ook wel zitten als je de deur opent. Maar, ik ben er inmiddels aan gewend en het staat zeker niet verkeerd vind ik. Ze passen ook mooi (zo'n 95%) en m.b.v. mijn sh*tload aan dubbelzijdig tape zit het ook goed vast.

Heb helaas geen goede foto's van het geheel en de chrome strip lijkt zo niet zo goed zichtbaar op de foto's, maar in het echt lijkt het sjiek van een afstandje :)

IMG-7353.jpg

IMG-7354.jpg

IMG-7359.jpg

Had er ook nieuwe dopjes besteld voor over de wielbouten, omdat er 2 ontbreken maar ik vermoed dat die bij het verkeerde adres zjin afgeleverd of verloren zijn gegaan hier in NL ergens. Ach heeft geen haast en wellicht komen ze nog.

Vanmorgen bij Winparts een nieuw luchtfilter besteld. En omdat ik in de buurt woon, kon ik hem ook na 3 uur al ophalen bij het magazijn. Kosten: €5. Vervangen: 5 minuten.
Heb de filters er wel eens viezer uit zien komen, maar toch blij dat het weer gedaan is en de Astra weer goed kan ademen. Viel me op dat er in het luchtfilterhuis ook veel rommel lag, maar dat kreeg ik er niet uit. Misschien later maar eens een keer proberen met een stofzuiger. Ook wat plastic delen onder de motorkap (waaronder het luchtfilterhuis en buizen) even schoongemaakt met een doekje want die waren behoorlijk bedekt in zand. Ziet er weer mooi fris uit nu.

IMG-7424.jpg

IMG-7425.jpg

Die chromen raamlijst ziet er zo op de foto's best aardig uit. Dat wordt dus alleen maar mooier, begrijp ik. Goede upgrade dan! De chromen handgrepen doen het niet voor mij. Handgrepen zijn juist elementen die bij de meeste auto's vooral functioneel zijn en zo min mogelijk op moeten vallen, de Astra is daar geen uitzondering op.

Elco zei:
Die chromen raamlijst ziet er zo op de foto's best aardig uit. Dat wordt dus alleen maar mooier, begrijp ik. Goede upgrade dan! De chromen handgrepen doen het niet voor mij. Handgrepen zijn juist elementen die bij de meeste auto's vooral functioneel zijn en zo min mogelijk op moeten vallen, de Astra is daar geen uitzondering op.

Ieder z’n eigen smaak natuurlijk :D
De chrome deurhendels waren originele accessoires op de Cosmo uitvoering, vandaar dat ik ze er ook wel op wilde. Was het origineel niet geleverd, had ik het niet gedaan.
Moet zeggen dat ik het in het begin toen ze er net op zaten ook even moest wennen, maar vind het nu wel mooi

Is ook smaak en ik vind het mooi dat je je Astra naar eigen smaak aanpast! Blijf het een mooi model vinden dat z'n leeftijd prima verbergt.

Terug
Bovenaan