De eerste update is een feit: relais 99!
Voor wie hier niet bekend mee is: dit is een relais voor de ruitenwissers. Origineel is deze geleverd in de Golf 3 en de oudere Passat, maar kan ook prima gebruikt worden in de Polo. Plug & Play. Normaal zit er relais 19 in, wat dus gewoon normaal interval is elke 7 seconden o.i.d. Heb regelbare interval altijd wel prettig gevonden en miste het wel dus eens een rondje op de sloop gedaan. Daar stonden 2 Golf 3's met allebei nog een relais 99 aanwezig. De droogste meegenomen en getest en jawohl, es klappt!
Werkt als volgt: schakel de interval in en zet de hendel dan weer op neutraal. De tijd die je hem dan op neutraal hebt staan tot aan de tijd dat je hem weer in de interval zet, wordt de interval snelheid. Dit kan telkens aangepast worden en reset zich als je het contact uitzet. Voorbeeld: neutraal -> interval -> neutraal -> wacht 3 seconden -> interval = ruitenwissers wissen om de 3 seconden. Leuke feature!
Het monteren was ook nog leuk. Bij de slopers lag alles al open en kon ik het relais er zo uit halen, maar bij mij zat alles nog netjes natuurlijk. Nu had ik de zekeringkast los kunnen schroeven, maar het feit dat ik geen fatsoenlijk gereedschap meer heb en er gewoon geen zin in had, besloten om met mijn hand achter de zekeringkast bij de relaiskast te komen. Dat was lekker krap en zeker niet gemakkelijk.. Toen ik oude relais met veel pijn en moeite eindelijk had losgepeuterd, bleek deze nog steeds ergens aan vast te zitten. Uiteraard kon ik helemaal niets zien dus maar lekker blijven trekken (slim!!!). Toen dat nog niet bleek te werken, maar de lamp er weer bij gepakt en er zat nog iets van een kabel aan een pootje vast. Die los gepeuterd en dat bleek dus een pootje te zijn de stekker van het relais waar je hem in klikt. Die bungelde er dus uit, lekker dan. Op de gok en deels blind dat weer terug geprobeerd te duwen en nogmaals blind het nieuwe relais erin drukken. Uiteindelijk zat het allemaal wel redelijk vast dus maar even testen. Gelukkig werkte het in 1 keer, maar voor de volgende keer ga ik dat niet nog eens zo doen. Mocht het natuurlijk nodig zijn dat ik er weer bij moet..
Verder werkt het lampje in mijn instrumentencluster niet die moet aangeven dat de achterklep open staat. Ik wist niet eens dat er zo'n lampje daarvoor was, maar goed, die doet dus niets. Het lampje in de kofferbak doet daarnaast ook niets. In de kofferbak dacht ik dat er dus gewoon een nieuw lampje in moest, zo gezegd zo gedaan, en dan zou het moeten werken. Not. Dus op onderzoek uit gegaan en zo kwam ik er achter dat ik dus nog zo'n verklikkerlampje zou moeten hebben. Iets zit er dus niet goed en lekkage van de achterste ruitensproeier kan dit veroorzaken. Die doet het bij mij overigens ook niet, dus mogelijk de boosdoener gevonden. De oplossing is iets met de slang te doen of zo en een nieuwe microswitch in het achterslot te plaatsen, maar ik heb nog geen zin en tijd gehad om hiermee bezig te gaan. Vind het ook weer niet zó belangrijk.
Over lampjes die het niet doen -> klokje in het instrumentencluster blijft ook donker. Die dacht ik wel even te gaan vervangen, maar daar blijken LED's in gesoldeerd te zijn. Nu heb ik geen soldeerbout meer en ben ik ook nog eens heel erg slecht in solderen dus dat ga ik lekker niet zelf doen. Bovendien moet je die tellerbak dan helemaal uit elkaar halen en daar heb ik ook niet zoveel zin in. Dan maar 's avonds niet meer de tijd kunnen zien.
Tot slot ben ik wat meer onderzoek aan het doen naar de befaamde versnellingsbak van dit type Polo's, oftewel hoe baggerslecht die dingen zijn. Nu heb ik waarschijnlijk geluk en het is een kwestie van iets afstellen of een kabeltje vervangen o.i.d. en is de bak zelf nog niet aan gort, maar ik heb er de ballen verstand van. Echt goede informatie hierover vinden is ook wat lastig, omdat je veel leest over de 6n i.p.v. 6n2. Ze zijn bijna gelijk, maar toch wel prettig om dingen op te zoeken van het juiste type.
Ik had het hier volgens mij ook al aangegeven, maar ik ben te lui om te scrollen dus nogmaals eens hier. Schakelen voelt alsof je in een pan met soep aan het roeren bent. Het is een beetje zoeken waar de versnelling zit, maar heb ik nog nooit gehad dat ik per ongeluk de verkeerde versnelling in heb gezet. Pook zelf gaat ook wat zwaar. Zijn 1 is soms lastig in te zetten, wanneer je hem naar links hebt gedaan en dan naar boven wil, gaat die niet. Dus dan eerst zijn vrij, koppeling los en nogmaals proberen. Zijn achterruit is ook een struggle. Dan moet je hem echt een flink stuk naar links duwen en dan naar boven en ook dat gaat vaak niet van harte. Van zijn 1 naar zijn 2 wil heel soms ook wel eens wat lastig gaan. Ik vermoed dat ik de pook dan niet ver genoeg naar links heb gehouden dus dan eerst even in zijn vrij om op te lossen. Rest van de versnellingen gaan allemaal prima en ook geen gekke ratelende, gierende of schurende geluiden of iets.
Als de auto wat warmer is en je haalt hem van zijn 2 naar zijn 3 en van zijn 4 naar zijn 5, hoor je vanaf de pook een soort stroef piepend geluidje. Koude motor is er niks aan de hand. Klinkt ook echt alsof het de pook zelf is en niet uit de bak komt. Als iemand hier nog suggesties over heeft, of een goedkope oplossing heeft (en daarbij eventueel kan helpen?) houd ik mij aanbevolen!