HarmenA's Mercedes-Benz C55 AMG | Verkocht!

Phaeton W12 zei:
Voor nieuwe uitlaat zou ik langsgaan bij EPS in Kiel-Windeweer.

Bofkont SLK350 zei:
Idd ook mijn advies Eps in Kiel windeweer (y)
Heb persoonlijk zeer goede ervaringen Met deze zeer vriendelijke vaklui. Je kunt het geluid helemaal fine tunen naar wens. Doen ook echt bijzonder spul zoals Ferrari etc etc

EPS is inderdaad een bekende. Zelf ben ik zowel met de Lancer Evo als met de Clio RS al bij PM Performance in Swifterbant geweest. Hele aardige mensen ook, met veel verstand van zaken en veel ervaring (zie alleen al de hoeveelheid foto's op hun site) en die ook de tijd nemen om het helemaal naar wens te maken.

Dus waarschijnlijk ga ik daar langs. Daarnaast wil ik ook gewoon een keer gehoord hebben hoe het klinkt zónder de dempers, dus ook zonder einddempers. Niet dat ik dat als eindresultaat wil, maar het idee van het geluid wat er uit zo'n V8 kan komen! :p
https://www.youtube.com/watch?v=DPmceOb2RBo

PM Performance is idd ook een bekende in het wereldje (y)
Mijn mening: lekker origineel laten, een C55 is al schaars helemaal een originele.
Maar goed als je alles bewaard kan hij ook zo weer terug gebouwd worden.
Wel belangrijk denk ik.

HarmenA zei:
Phaeton W12 zei:

Bofkont SLK350 zei:
Heb persoonlijk zeer goede ervaringen Met deze zeer vriendelijke vaklui. Je kunt het geluid helemaal fine tunen naar wens. Doen ook echt bijzonder spul zoals Ferrari etc etc
Daarnaast wil ik ook gewoon een keer gehoord hebben hoe het klinkt zónder de dempers, dus ook zonder einddempers. Niet dat ik dat als eindresultaat wil, maar het idee van het geluid wat er uit zo'n V8 kan komen! :p
Geloof mij, daar krijg je geen spijt van :D

Bofkont SLK350 zei:
PM Performance is idd ook een bekende in het wereldje (y)
Mijn mening: lekker origineel laten, een C55 is al schaars helemaal een originele.
Maar goed als je alles bewaard kan hij ook zo weer terug gebouwd worden.
Wel belangrijk denk ik.

Ja, een aanpassing moet sowieso niet onomkeerbaar zijn. Gelukkig wil ik er verder dan ook helemaal niets aan aanpassen. Duds alleen een paar middendempers verwijderen en die dan zeker ook bewaren. Bij de Clio RS heb ik ook de originele einddemper bewaard en deze is ook meegegaan met de koper toen. :)

Banne zei:
HarmenA zei:
Phaeton W12 zei:

Bofkont SLK350 zei:
Daarnaast wil ik ook gewoon een keer gehoord hebben hoe het klinkt zónder de dempers, dus ook zonder einddempers. Niet dat ik dat als eindresultaat wil, maar het idee van het geluid wat er uit zo'n V8 kan komen! :p
Geloof mij, daar krijg je geen spijt van :D

Zo'n 'herrie' als dat de Quattroporte maakt, dan vind ik overdreven, zeker voor een (relatief) stijlvolle en ingetogen limousine of sedan. Ik wil er nog wel gewoon mee over straat kunnen zonder dat iedereen de vingers in de oren hoeft te doen. ;)

Banne zei:
HarmenA zei:
De auto voelt (nog steeds) aan als een blok beton
Dat klinkt niet positief o_O

Ik bedoel dan vooral het gevoel van de bouwkwaliteit, alsof het geheel onverwoestbaar is, wat natuurlijk niet zo is.

Qua rijeigenschappen vind ik de C behoorlijk dynamisch. Je hebt wel het gevoel dat je met de auto snel om de hoek kan gaan. De achterkant voelt op bijvoorbeeld een klinkerweggetje weer behoorlijk los, maar wel alsof het heel goed beheersbaar en controleerbaar is.

Ik doelde op mijn S63 :D Die is niet zo luid als de QP maar enkel wanneer je hem de sporen geeft. Verder met de klep dicht gewoon een beschaafde auto

PM Performance geeft aan dat de middendemper(s) weghalen voor het geluid niet veel zou doen en ze adviseren dan ook om de einddempers te vervangen. Zelf wil ik dan wel graag de originele AMG-sierstukken behouden, even afwachten wat de mogelijkheden zijn, maar denk wel dat ik dit laat doen, de V8 mag wel wat meer brullen van mij. :p

Plaatje van de originele uitlaat:
GetAttachmentThumbnail

Daarnaast heb ik vandaag een afspraak gemaakt Wensink Zwolle om de auto 14 augustus langs te brengen voor een onderhoudsbeurt. De laatste beurt stamt van juni 2017 en we gaan niet bezuinigen op het onderhoud en wat moet gebeuren dat zullen we wel zien.

Ga nu gewoon naar EPS. Mannen met verstand en goudeerlijk. Je kunt daar ook luisteren wat het resultaat is en als je het niks vind of zij kunnen het niet leveren wordt alles weer n elkaar gezet.

michel1975 zei:
Ga nu gewoon naar EPS. Mannen met verstand en goudeerlijk. Je kunt daar ook luisteren wat het resultaat is en als je het niks vind of zij kunnen het niet leveren wordt alles weer n elkaar gezet.

Van Mercedes fora heb ik begrepen dat het verwijderen van de middendemper al voor "substantiële" geluidsvermeerdering zorgt, dus dat ga ik eerst laten doen. Eventueel zouden er ook nog twee van de vier katalysatoren verwijderd kunnen worden, maar de auto moet natuurlijk wel nog door de gasmeting bij de APK komen dan.

Omdat PM Performance pas in september tijd heeft, heb ik een bevriende garagist gevraagd of die de middendemper wil vervangen voor een RVS-buis. Zo'n omvangrijke klus is het ook niet en als ik iets heb bedacht, dan wil ik het ook zo snel mogelijk uitgevoerd hebben. Moet wel netjes gedaan worden natuurlijk. ;)

JM tuning heeft de mijne gedaan. Maakt een bypass op de originele dempers zodat je de sierstukken kunt behouden... kats houden het meeste tegen. Met high flow kats van JM komt ie evengoed door de APK!

Dinsdagmiddag 14 augustus heb ik de auto aan het einde van de middag naar Mercedes Wensink in Zwolle gebracht voor een reguliere onderhoudsbeurt, met de onderhoudsboekjes erbij. De ochtend erna werd ik om 09.00 uur al gebeld... Wat bleek, de auto had vorig jaar juni (dat wist ik) zijn laatste beurt gehad en Wensink gaf aan dat maar eens in de twee jaar een onderhoudsbeurt nodig is. Kijk, dat is service!

Daarnaast heb ik voor een dag onderstaande Smart mee gehad, maar ik was blij om de Mercedes weer terug te krijgen, zo'n Smart is dan echt een koekblik. Hele lichte gevoelloze besturing, onrustige driecilinder-motor, geen beste wegligging, het comfort was wel aardig. ;)
IMG_20180814_170305354.jpg

Morgenmiddag breng ik de Mercedes naar een bevriende garagist, waar de aircocompressor/pomp wordt vervangen. Deze is niet kapot, maar maakt (vooral bij het starten) een vrij luid zoemend 'whining' geluid en dit wil ik graag weg hebben. Ik heb ook een prijsopgaaf gedaan bij Wensink, maar daar werd voor het onderdeel alleen al 300 euro meer gerekend, dan waarvoor die (de originele is van Denso) op internet te koop staat.

Daarnaast gaat de auto 14 september naar PM Performance om de middendemper en twee kleinere dempers/katalysators te laten vervangen door RVS-buis. Moet er dan ongeveer zoals onderstaand uit komen te zien, wel handig zo'n grote Mercedes-Benz community (MBWorld) in Amerika! :)
80-a34cc495_fa85_4531_81f2_1e4276cb0bf6_8b421791bf8c1dc360b446a168d424958a55590b.jpg

Verder bevalt de C nog steeds erg goed!

Mooie update Harmen! Hoe was de onderhoudsbeurt op 14 augustus, kwam er nog iets bijzonders naar voren (anders dan de aircocompressor/pomp) en viel de rekening mee?

Phaeton W12 zei:
Mooie update Harmen! Hoe was de onderhoudsbeurt op 14 augustus, kwam er nog iets bijzonders naar voren (anders dan de aircocompressor/pomp) en viel de rekening mee?

Jij bent er snel bij. ;) Zie het aangevulde bericht hierboven. Ik was voor het drie kwartier zoeken naar de oorzaak van het zoemen, 93 euro kwijt.

Ah ik zie het! Ik zou overigens een auto van deze leeftijd ieder jaar even een beurt laten geven. Dan houd je de auto goed bij. Of in ieder geval olie en filter verversen.

Sowieso elk jaar olie /filter, zou ik zeer zeker niet op bezuinigen.
Ook zou ik preventief de automaat olie doen.
Zit waarschijnlijk nog de 1e fabriekssvulling in.

Phaeton W12 zei:
Ah ik zie het! Ik zou overigens een auto van deze leeftijd ieder jaar even een beurt laten geven. Dan houd je de auto goed bij. Of in ieder geval olie en filter verversen.

BofkontSLK350 zei:
Sowieso elk jaar olie /filter, zou ik zeer zeker niet op bezuinigen.
Ook zou ik preventief de automaat olie doen.
Zit waarschijnlijk nog de 1e fabriekssvulling in.

Ja dat kan natuurlijk, maar je hoeft ook niet te overdrijven vind ik. En wie ben ik om de Mercedes-dealer tegen te spreken? ;)

Total Loss zei:
Ga je geen eventuele APK problemen krijgen met deze aanpassingen aan het uitlaatsysteem?

Qua geluid sowieso niet, daar wordt met de APK niet gecontroleerd. Wat betreft de gasmeting, dat zou ook goed moeten zijn. Volgens het Amerikaanse MBWorld komt de Mercedes met deze aanpassingen door de Californische 'APK' en die schijnt nogal streng te zijn wat betreft uitstoot. En de Vaartland-AMG had dezelfde aanpassing, al wil dat natuurlijk niet alles zeggen.

De bevriende garagist heeft naast de aircocompressor, ook meteen een kapotte looprol vervangen. Morgen de auto hopelijk weer ophalen.

Nou, afgelopen vrijdag de uitlaat aan laten passen bij PM Performance. Zowel de middendemper als twee van de vier katalysators zijn verwijderd en het eindresultaat is voortreffelijk! Stationair en op normale kruissnelheden is de AMG nog mooi gedempt, maar even één of twee versnellingen terugschakelen, doortrekken en het karakter verandert compleet naar iets dat nog het meest aan een (gedempte) Nascar-V8 doet denken!

Natuurlijk is het uitlaatgeluid heel smaakgevoelig, maar vanaf vrijdag heb ik al zoveel goedkeurende blikken en duimpjes gehad, dat ik niet de enige lijk die het geslaagd vindt. :T

Ik zal binnenkort een filmpje maken van het aangepaste geluid, voor nu moeten jullie het met alleen een foto van de aangepaste uitlaat doen:
IMGP7145.jpg

Dit vraagt om een filmpje! :LOL:

Heel gaaf, blijft echt een prachtig apparaat!

Effe een heel andere vraag, staat de auto nog op winterbanden?

HarmenA zei:

Op deze foto zitten er volgens mij winterbanden onder, maar ik zie nu dat je de foto als voorbeeld gebruikt hebben en het niet jou eigen C is. Het had me ook erg verbaasd om met zo'n auto niet het volle potentieel te benutten met zomerbanden.

Vanavond even snel een filmpje gemaakt, geeft wel een aardig 'beeld'. :)
https://www.youtube.com/watch?v=EPzf90WN_QY

A3-White zei:
Geslaagd!!

Ik denk die hardloper neemt de telefoon wel mee.

Haha zeker, het was zelfs mijn spiegelreflexcamera die hij had kunnen meenemen! :eek:
Die hardloper kwam ook ineens vanuit het niets, vreemde plek wel om te gaan hardlopen op een bedrijventerrein..

Zadelsnuiver zei:
Zo dat klinkt wel lekker hoor! Komen er nog andere aanpassingen?

Nee, andere aanpassingen heb ik niet in gedachten. De auto is eigenlijk helemaal goed zo en precies zoals ik het wilde hebben. Dat wil ik met goed onderhoud natuurlijk wel vooral graag zo houden. ;)

Micha D. zei:
Oehhh nice! Klinkt echt fijn. Niet te overdreven ook (y).

Ik vind het ook zeker niet té, al galmt het in tunneltjes en in de stad wel erg lekker en bij gas lossen komen er ook regelmatig knallen/ploffen uit de uitlaat. :p

Ik vraag me af hoe erg hij qua geluid verschilt/verschilde met de E55 AMG, zelfde blok maar dan met compressor.

@ HarmenA: Heb je ook een filmpje van voor de aanpassing? Ik ben wel benieuwd naar het verschil.
Het geluid bij het wegrijden vind ik wel kunnen, maar het geknal en geplof bij het starten (en zoals je aangeeft bij gas los) dat zou ik mij denk ik al snel gaan irriteren.

Klinkt dik, niet meteen ordinair maar als je gas geeft wel genoeg om kippenvel te bezorgen denk ik zo. (y)

Micha D. zei:
Ik vraag me af hoe erg hij qua geluid verschilt/verschilde met de E55 AMG, zelfde blok maar dan met compressor.

Wat ik me van de proefritten in de CLS55 AMG kan herinneren (ook met de compressor), is dat het geluid wat zwaarder en voller is. Het geluid van de C55 AMG is wat racier en wat hoger. Allebei hun eigen karakter in ieder geval.

BENZine zei:
@ HarmenA: Heb je ook een filmpje van voor de aanpassing? Ik ben wel benieuwd naar het verschil.
Het geluid bij het wegrijden vind ik wel kunnen, maar het geknal en geplof bij het starten (en zoals je aangeeft bij gas los) dat zou ik mij denk ik al snel gaan irriteren.

Zo'n filmpje heb ik wel, maar die moet ik nog uploaden. En met de ramen dicht is het geluid nog steeds best wel op de achtergrond en wanneer je niet wilt, dan kun je ook nog steeds normaal rustig rijden zonder dat het motorgeluid echt aanwezig is. Dat was met de Clio RS wel anders...

Brent® zei:
Klinkt dik, niet meteen ordinair maar als je gas geeft wel genoeg om kippenvel te bezorgen denk ik zo. (y)

Ja, voor mij is het nu ook wel echt perfect en kippenvel kun je er zeker van krijgen. Zo'n koppelsterke V8 met dit geluid geeft gewoon een machtig gevoel! :)

Gistermiddag was ik een rondje aan het rijden, niets aan de hand en plotsklaps, met een gangetje van 50 km/u, *BOEM*, motor uit en alle lampjes branden op het dashboard. Ternauwernood kon ik de Mercedes op de stoep parkeren, want ook stuurbekrachtiging was uitgevallen. Hierna meteen de auto weer proberen te starten, de startmotor 'ratelt' wel, maar aanslaan doet de motor niet. Nogmaals geprobeerd, zonder resultaat, alle andere functies deden het nog wel gewoon..

Goed, uit de auto en contact met de bevriende garagist gelegd. Gelukkig was die in de buurt en kon die wel even langskomen. Kwartier later was die er, motorkap los en kijken of er wel benzine doorkwam. Er zit een benzinenippel (weer wat geleerd) en wanneer je daar een sleutel op zet, dan kun je zien of er benzine in zit en of die benzine geeft, dat deed die gelukkig! Verder geen gekke dingen te zien, startmotor doet het gewoon, lastig lastig..

Na 10 minuten nog maar eens proberen te starten en warempel, de auto start weer! Natuurlijk blij dat die weer rijdt, maar niet gerustgesteld natuurlijk, een auto die zomaar kan afslaan is geen prettige gedachte. Dit werd nog eens ondersteund door onderstaande lampje op het dashboard:
IMG_20180929_172551119_LL.jpg

Vanochtend moest ik ook nog even met de auto weg om wat op te halen, auto start zoals gebruikelijk, niets aan de hand. Vervolgens heb ik zo'n 15 kilometer gereden en was ik bijna thuis, auto slaat weer af..! Ook dit keer de auto, al uitrollend, ternauwernood op een parkeerplek kunnen zetten en weer hetzelfde tafereel; alles doet het, maar starten ho maar.

Maar even naar huis gelopen en een uur later weer terug naar de auto en ja hoor, de auto start weer en ik kan de auto gelukkig parkeren bij mij thuis. Ik heb nu voor volgende week vrijdag een afspraak gemaakt bij Wensink Zwolle om dit op te lossen. Het lijkt een elektrisch probleem te zijn, wellicht kan het nog te maken hebben met de aircocompressor die recent is vervangen. Daarnaast gaf de bevriende garagist nog aan dat hij de motorolie niet 'vers' vond ruiken, dus ook dat laat ik meteen doen. Even niet zo fijn dus, gelukkig staat de auto nu even niet in de weg en hoef ik hem niet per sé te gebruiken. Wordt vervolgd..

Lijkt me meer op een nokkenassensor.
Nu wel olie verversen?? sowieso elk jaar doen, juist bij weinig km's zo belangrijk!
Maar vervelend is het wel man, hopelijk valt het mee en is het probleem zo opgelost.

Dit is 90% zeker de nokkenassensor, lijkt wel op elke benz met een groot blok er ooit last van krijgt. Heb ooit de ANWB laten komen terwijl ik ergens bovenin een parkeergarage stond, was hij er eindelijk na anderhalf uur wachten, startte de benz gewoon weer. Kosten weet ik niet meer, maar viel mee dacht ik.

Enige andere issue van dit blok is volgens mij de pakking van de kleppendeksel.

BofkontSLK350 zei:
Nu wel olie verversen?? sowieso elk jaar doen, juist bij weinig km's zo belangrijk!
Maar vervelend is het wel man, hopelijk valt het mee en is het probleem zo opgelost.

Aangezien de bevriende garagist en een vriend beide aangaven dat de motorolie zurig en naar benzine rook, vind ik dat toch wel voldoende aanleiding om toch maar (preventief) de olie te laten verversen.

Malt007 zei:
Dit is 90% zeker de nokkenassensor, lijkt wel op elke benz met een groot blok er ooit last van krijgt. Heb ooit de ANWB laten komen terwijl ik ergens bovenin een parkeergarage stond, was hij er eindelijk na anderhalf uur wachten, startte de benz gewoon weer. Kosten weet ik niet meer, maar viel mee dacht ik.

500 E zei:
Ga daar maar van uit, een nokkenassensor.

Drie die zeggen dat het de nokkenassensor is, dat kan dan bijna niet missen. ;) Vrijdagochtend sta ik bij Wensink in Zwolle, dan zal het eindoordeel worden geveld. Hopelijk kom ik 'gewoon' rijdend aan bij de dealer, 7,5 kilometer zou toch moeten gaan lukken nog..

Zelf zat ik nog te denken aan een/de sensor bij de uitlaat, omdat ik daar natuurlijk wel recent wat aan heb laten veranderen. Al zou dat ook weer niet heel logisch zijn, aangezien er alleen uitlaat ná de sensor(en) vervangen is, maar wellicht is er tijdens het lassen ergens iets verkeerd gegaan..?

Verstandig om de olie te verversen, nogmaals gewoon elk jaar doen olie/filter, mijne gaat komend voorjaar ook weer, al is er maar 7500km mee gereden.

HarmenA zei:
BofkontSLK350 zei:

Aangezien de bevriende garagist en een vriend beide aangaven dat de motorolie zurig en naar benzine rook, vind ik dat toch wel voldoende aanleiding om toch maar (preventief) de olie te laten verversen.

Malt007 zei:

500 E zei:
Ga daar maar van uit, een nokkenassensor.

Drie die zeggen dat het de nokkenassensor is, dat kan dan bijna niet missen. ;) Vrijdagochtend sta ik bij Wensink in Zwolle, dan zal het eindoordeel worden geveld. Hopelijk kom ik 'gewoon' rijdend aan bij de dealer, 7,5 kilometer zou toch moeten gaan lukken nog..

Zelf zat ik nog te denken aan een/de sensor bij de uitlaat, omdat ik daar natuurlijk wel recent wat aan heb laten veranderen. Al zou dat ook weer niet heel logisch zijn, aangezien er alleen uitlaat ná de sensor(en) vervangen is, maar wellicht is er tijdens het lassen ergens iets verkeerd gegaan..?

Lambdasensoren valt een motor doorgaans niet van uit, hij kan er wel heel dorstig van worden. Nokkenassensor is een ander verhaal, daar valt en motor wel degelijk van uit. Zelfs relaxed cruisend op de cc kan een motor met een defecte nokkenaspositiesensor ineens zonder aanwijsbare reden zomaar ineens uitvallen. Een defecte nokkenaspositiesensor kan ook tot meerdere storingscodes leiden die niet direct op deze sensor herleidbaar zijn. Ik had er ineens 11 (!) in het systeem staan die wegbleven na vervangen van deze sensor.

Heb zijdelings meegelezen met jouw avonturen, mooie auto. Vervelend dat dit gebeurt. Succes met de reparatie, hoop dat de kosten meevallen.

Afgelopen vrijdag in de vroege ochtend de auto naar Mercedes Wensink in Zwolle gebracht. Voor mij was het maar een korte rit erheen, maar je zit toch wel een beetje met samengeknepen billen, omdat je weet dat de auto ineens weer kan afslaan en dat is toch wel het laatste wat je wilt. Gelukkig ging de rit zonder problemen. Ik kreeg een Ford Ka+ mee, eigenlijk een opvallend fijn rijdend autootje, veel beter qua stuur- en remgedrag en wegligging dan de Smart die ik eerder meekreeg.
pewyg3mb410q.jpg

Ik ben die vrijdag ook meteen voor een weekend naar Zeeland geweest en onderweg (in de trein) werd ik al gebeld dat de 'dader' was gevonden.
Het bleek de krukassensor te zijn, dus die is vervangen. Daarnaast heeft de auto (nu dan alsnog) een Servicebeurt gehad, is de airco met nieuwe koudemiddel afgevuld, is de batterij van de sleutel vervangen en zijn de remleidingen opgeschuurd en behandeld met tectyle. Vanmiddag heb ik de Mercedes weer opgehaald. Al met al een aardige kostenpost, maar ik ben blij dat het gemaakt is en het geeft toch ook weer een stuk (psychologische) zekerheid voor de komende tijd.

Fijn dat het een defecte sensor was! Hoeveel was je kwijt voor de werkzaamheden?

Terug
Bovenaan