Harm78: Nieuwe auto! Gele Smart #1 p.40

Joël D. zei:
Die Mondeo stoot trouwens 2 gram teveel uit voor 20% bijtelling.

Aha! Dat was het addertje. :}
Dank voor de input, ik vond het al te mooi om waar te zijn.....

Edit: alhoewel er in de altijd vertrouwenwekkende reacties onder de test staat dat de Mondeo na herkeuring wel in de 20% categorie valt.
En ook op de Ford site staat dat te lezen.

En na al dat gezeur komt zo een verlossende post van Harm dat ie zo'n Mondeo niet ziet zitten:D

En na al dat gezeur komt zo een verlossende post van Harm dat ie zo'n Mondeo niet ziet zitten

Waarvan akte :)

Ik zoek een klasse kleiner, en een Mondeo doet me niks.

De Astra kon niet geregeld worden voor zo'n testsessie, zelfs niet een dieseldemo om een blokje mee om te gaan. Hij was ook niet echt goedkoop trouwens, dus ik denk dat de i30 en de Astra afvalen. Ik neig nu een beetje naar de Kia Zaa'd.

Als je toch gaat kijken naar zo'n Z'aad; zag onlangs zo'n Hyundai Veloster.....

2012_Hyundai_Veloster_3_or_4-door_coupe.jpg

Kek bakkie!

Paar foto's voor de verkoop :)

DSC_0272_zps3f6dc983.jpg~original

DSC_0268_zps1490c7ec.jpg~original

DSC_0267_zpsc815ed71.jpg~original

DSC_0264_zpsea79add4.jpg~original

DSC_0261_zps1d55240a.jpg~original

DSC_0260_zps01b39a41.jpg~original

Vandaag heb ik ook wat leuks meegenomen:

F1FFF051-3DC2-442A-B697-7917E4B99940-3210-00000280CEE500F2_zps51886c5b.jpg~original

Kia Zaa'd 1.6 crdi Business Pack. Fijn hok hoor!

Pff, wat blijft je BMW een prachtbak zeg!

Kope? Special price for you!

De Focus vond ik wat nerveuzer op de snelweg, de Zaa'd ligt eigenlijk stabieler. Ook heb ik veel meer het idee in een bijzondere auto te rijden dan in de Focus. De Focus had wel leuke gadgets als verkeersbordherkenning en active lane assistant, maar dat zijn opties. Op dit moment slaat de balans iets over naar de Zaa'd.

Vind het interieur van de Kia wel wat volwassener. En een veel mooier navigatiesysteem ipv die postzegel in de Ford. Mooi vind ik het tft scherm in het instrumentenpaneel vanaf de Super Pack.

Ben benieuwd waar je voor gaat. Zelf vind ik de Focus gewoon een standaard leasebak en dat heb ikniet bij de Cee'd.

Lekker hoor, auto van de zaak!

Best een aardige verschijning, dat zaadje. Beter dan de i30 wat mij betreft en veel beter dan een Focus.

Vind je een Rio trouwens te klein? Het model is wel netjes vind ik, en 14% bijtelling (met 5 portieren) is ook wel lekker.

Is een Pro C'eed niet ruim genoeg? Voor die enkele keer dat er iemand achterin wil (en de ruimte is er, maar dat weet ik dus niet), kan ie toch prima achterin stappen? Die 3-deurs versie ziet er nog wel een stuk fraaier uit.

De zit achterin een Pro_Cee'd is volgens mij net zo slecht als in alle andere coupés. Wel een leuk model (is de nieuwe al leverbaar?), maar je moet naar mijn mening zeker weten dat je nooit meer dan één passagier meeneemt.

Nog gekeken naar een C4?
Over de 90pk-versie kan ENTE volgens mij wel één en ander vertellen.
Blijft de 115pk e-HDi over. Vanaf een kleine 25 mille.

Vorige week toevallig nog zo'n Focus gereden, ik vond hem totaal niet nerveus eigenlijk. Een stuk comfortabeler dan zijn voorganger ook. Echt een prima auto wat mij betreft, die 14% merk je niet (behalve in de portemonnee, geld over voor een XM? :} ). Die verkeersbordherkenning is af en toe best handig in het moderne Nederland, al die wisselingen... Lane Assistent merk je niks van (tenminste, ik ben blijkbaar te braaf, pas toen ik het echt op ging zoeken kwam het trillende stuurtje erbij) en die dodehoekassistent is net zo nutteloos. Of je moet een stijve nek hebben...

Die Laguna de dag ervoor, díe was pas nerveus. Ik bleef corrigeren met dat ding. En nee ENTE, het was geen GT (helaas). ;)

Met je andere overwegingen heb ik geen ervaring.

Laguna met 4ws is heerlijk sturen. Absoluut niet nerveus.
Momenteel voel ik mij met de grote kunstschilder net een kapitein op een zeecontainerboot....

Ik heb 'm zojuist weer ingeleverd, jammer hoor. Op zo'n dagelijks woon-werkritje leer je een auto wel een beetje kennen en hij beviel eigenlijk erg goed. Zou 'm zomaar kunnen worden :).

Zo'n Pro_Cee'd is (afgezien van die stomme naam) wel echt een heel mooie auto! (tu) Niet zo'n standaard leasebak, en bovendien van een uitstervend ras (driedeurs C-segment). Onderstaand argument vind ik dan ook een behoorlijk non-argument, tenzij je een gezin hebt. Je koopt je auto toch immers niet omdat je wellicht af en toe eens iemand achterin hebt zitten? Alsof de Pro geen achterbank heeft....

Davidoff zei:
maar je moet naar mijn mening zeker weten dat je nooit meer dan één passagier meeneemt.

Onderstaand argument vind ik dan ook een behoorlijk non-argument, tenzij je een gezin hebt. Je koopt je auto toch immers niet omdat je wellicht af en toe eens iemand achterin hebt zitten? Alsof de Pro geen achterbank heeft....

Toch kijk ik alleen naar de vijfdeursvarianten. Meestal vind ik die gewoon mooier, maar het is ook veel handiger als je bijvoorbeeld je (hand :p) tas op de achterbank wil zetten of je boodschappen.

De kleur is trouwens helemaal geen dilemma... wat het ook wordt, hij wordt rood!

Wat blijft jou 330D zoals eerder al gezegd toch een prachtauto! (tu)

De keuze voor een kia Cee'd kan ik goed begrijpen! Succes met je verdere zoektocht! ;)

Harm78 zei:
Onderstaand argument vind ik dan ook een behoorlijk non-argument, tenzij je een gezin hebt. Je koopt je auto toch immers niet omdat je wellicht af en toe eens iemand achterin hebt zitten? Alsof de Pro geen achterbank heeft....

Toch kijk ik alleen naar de vijfdeursvarianten. Meestal vind ik die gewoon mooier, maar het is ook veel handiger als je bijvoorbeeld je (hand :p) tas op de achterbank wil zetten of je boodschappen.

De kleur is trouwens helemaal geen dilemma... wat het ook wordt, hij wordt rood!

Pfff, oude doos! Je kunt je handtas toch ook naast je zetten? Dan vliegt 'ie ook niet door je voorruit als je onverhoopt een Golfje III raakt die van links kwam. Maar goed, als je 'm mooier vindt dan kan ik daar geen vinger tussen krijgen.

Een driedeurs, dat betekent dus nooit een boodschappentas achter je voorstoel zetten maar in de kofferruimte zoals zoveel mensen doen. Zo ontzettend onhandig. Als een 5-drs mooi oogt zou ik altijd voor een 5-drs gaan tenzij het niet mogelijk is zoals bij een 206 GTI dan maakt het me niet uit.

Harm78 zei:
Ik behoud me het recht voor om zonder enige rationele onderbouwing een auto wel of niet te willen :p.

Ja maar, ja maar, ik vind dat....
Oké.
Vergeet je dan niet de volledige optielijst, bij voorkeur voorzien van bestelnummers, met ons te delen? :T

De 330d blijft een fantastische (roest)bak om in te rijden. Het rustige maar toch krachtige karakter van de zescilinder in combinatie met de automaat, zalig ;)

Ik begrijp dat de i30 weer in overweging wordt genomen ;)?

Hyundai-i30-front-left-blue-metallic.jpg

Zo'n Kia Cee'd is inderdaad een mooie auto. Dat van het gemakkelijk een tas op de achterbank zetten herken ik wel. Nu met mijn Megane Coupé is het ook niet zo handig om even iets op de achterbank te leggen. ik leg het vaak dan maar in de kofferbak, en dat is toch net even iets onpraktischer (waarom weet ik niet, maar dat is gevoel denk ik). Maar een coupé vind ik dan vaak qua lijn weer wat mooier.

DSC_0272_zps3f6dc983.jpg

DSC_0260_zps01b39a41.jpg

Ik wil je niet op voorhand verdrietig maken, maar aan deze fantastisch mooie kar met ouderwets degelijk interieur en met z'n heerlijke 6 cil diesel ga jij nog met heel veel weemoed terugdenken... :,(

Alvast sterkte gewenst!

Heb nog nooit gehoord van roestproblemen bij de E46, laat staan "wegroesten".
Volgens mij gaat iemand dan ook nog jaaaren plezier beleven met deze schitterende 330d :)

Zolang je niet hoeft uit te wijken met de Kia gaat het goed. https://www.teknikensvarld.se/2012/11/22/36334/nya-kia-ceed-klarar-inte-algtestet/

Volgens deze test van Het Zweedse blad "teknikens värld" (de wereld van de techniek: vergelijkbaar in NL met Autovisie) zuigt de Kia in de slalomtest. Het haalt een nivo dat in de jaren 90 niet eens acceptabel was.

Na onderzoek door Kia wijten zij het aan slechte achterschokdempers (zwaar buiten de fabriekstoleranties). Toch wel vreemd. Is het slordig (een testauto met rotte schokdempers), of hebben ze hun leveranciers niet onder controle of is het gewoon een keuze (grote tolerantie in de schokdemperwerking voor een lage prijs)?Een nieuwe test zal gedaan worden als de weersomstandigheden zodanig verbeterd zijn dat een dergelijke test uitgevoerd kan worden.

Overigens faalde de Rio in een eerdere test op de remwerking. Toen was een combinatie van Hankook banden en een slecht ABS systeem de oorzaak van beroerde remwekring. Toen werd er zelfs een terugroepactie gedaan waarbij de standaard Hankook milieu bandjes werden vervangen door Michelins Energy savers (hear hear).

Ik vraag me af hoe serieus je een merk kan nemen dat blijkbaar matig kijken heeft op dit soort issues die de actieve veiligheid betreffen. Goedkoop heeft blijkbaar toch een prijs.

Ik wacht verder nog even af tot Harm de V40 heeft ervaren. Want niets behalve dan het logo zal de Harm herinneren aan de oude Irwin V144-oïde frikandellen van weleer. De V40 lijkt mij de meest voor de hand liggende keuze als je een 330d gewend bent. Hooguit zou je dan moeten kiezen voor een D4 motor met automaat. Als het budgettair toch wat minder moet, dan is een D2 een prima alternatief als instapper.

Rob076 zei:

Davidoff zei:
maar je moet naar mijn mening zeker weten dat je nooit meer dan één passagier meeneemt.

Of tenzij er regelmatig mensen meerijden die wat minder goed ter been en minder 'flexibel' zijn.. 8-)
Of tenzij een driedeurs gewoon onpraktisch is..

Rearwheel Driver zei:
Roesten?? Dat zal wel meevallen.

Mwah, ik denk dat forummer Irwin precies weet in wat voor staat deze 330d zich bevindt.
En ja, BMW's kunnen ook daadwerkelijk roesten. Zo zag ik laatst nog een e39 in een nogal roestige staat..

@ turbod12: Bij dit soort tests moet ik altijd denken aan de test van de Dacia Logan..
En als het budgettair toch iets minder moet met een D2, dan zal die D2 vermoedelijk niet volgehangen kunnen worden met opties, waardoor op dat vlak de V40 ook al iets minder interessant wordt.

In rood:
241611293524_.jpg

241611307197_.jpg

https://www.autowereld.com/rijimpressies/detail.asp?artikel=13233&artikelen=Kia

§anitarium zei:
@ Dingolfinger: Sinds wanneer is een kofferbak openen onhandig?

Dat valt wel mee. Maar zet eens een boodschappentas in de kofferbak en rijdt daarmee naar huis en je kunt thuis alle boodschappen door de hele kofferbak oprapen. Achter de voorstoelen voor de achterbank is de ideale plaats voor boodschappen. Geen gedonder met een krat, geen grote vijfde deur die je open moet doen.

Mwah, ik denk dat forummer Irwin precies weet in wat voor staat deze 330d zich bevindt.

Medeforummer heeft de neiging om te overdrijven... er zit onder de kofferklep een heel klein oppervlakkig plekje met een blaasje, het is niet zo dat e46's echt doorrotten ofzo.

De V40 is (ook) een erg fijne auto. Lekkere stoelen, mooi interieur, lekker stabiel op de snelweg. Ik kick enorm op het klokkenspel (heb ik anders nooit :p):

09B61567-9E69-4636-8014-FAFF8D4C77E0-3895-0000032AA53E1E68_zpsd1ad6d73.jpg~original

Maar het uiterlijk mag er ook wezen:

2660CEC8-E454-4A9F-95B7-F73C329F4BD0-3895-0000032A9FC24094_zpsc2969827.jpg~original

Ik had wel het idee dat het ding maar weinig grip had. In de bocht van de A59 uit Oss naar de A2 richting Eindhoven voelde een snelheid van 120 al niet meer vertrouwenwekkend aan. Bij het opdraaien van de snelweg bij Doetinchem viel het me ook al op. Er zitten winterbanden onder, maar wel de Conti's die ik zelf ook heb. De Kia stond ook op winterbanden en die voelde met 120 in dezelfde bocht gewoon heel stabiel. Met mijn eigen auto doe ik die bocht op de cruise control met 120, maar harder moet ook kunnen.
De Focus voelde met 140 nog aan alsof ie me uitlachte omdat ik niet harder durfde...

Verder valt op dat de navigatie niet van het snelste soort is: pas na een relatief lange tijd heeft ie door dat ik niet op de afrit rijd maar op de hoofdrijbaan. Daar kwam ik achter omdat het ding me nogal een andere route wilde laten rijden dan de route die ik normaal neem.

Ook niet van de snelste is het startstopsysteem. Pas als je één of twee seconden stilstaat, slaat de motor af. De andere slachtoffers die ik heb geprobeerd sloegen al tijdens het uitrollen of anders al meteen zodra ik stilstond af.

Verbruik van dit ritje (bijna alleen snelweg, half uurtje file) was 1 op21, dus da's niet heel slecht. De motor voelt niet geknepen en lekker sterk, dus het is geen knakendieseltje om mee onderweg te zijn.

De Volvo kost me het dubbele van de Kia per jaar, maar altijd minder dan de 330d als je afschrijving meerekent... :).

Ah, overdreven dus.
Wat niet wegneemt dat ik wel degelijk 3 Series e46 met een roestduiveltje aan boord heb zien rijden.

Polo Slowmotion en privé iets leuks behouden. Alstu!

Heb ik over gedacht, maar het fijne van een leasebak is juist dat je geen zorgen meer over je auto hebt. Dat ben je weer kwijt als je dan privé een leuke auto erbij neemt. Daarbij zit ik het grootste deel van mijn kilometers in de leasebak, dus vind ik wel dat ik mezelf een beetje mag verwennen. En ik vind het wel eens leuk om een nieuwe auto te hebben, maar dan wel echt als mijn auto.

Enne.. ik heb al een hobbyhok erbij, 3 auto's vind ik wat overdreven :).

Terug
Bovenaan