Harm78: Citroën BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

grensrijder schreef:

Oh, ik dacht nog serieus dat het echt glas was.

Ik ook, gelukkig bestaan er toch nog zekerheden in het leven! (y)
Maar Harm, is dat ook om te bouwen? Uiteraard vind ik het bijna spuuglelijk, maar vergeleken met het 'normale' vind ik het toch wel wat hebben. Iets voor op jouw BX of is dat te makkelijk gezegd?

Maar Harm, is dat ook om te bouwen? Uiteraard vind ik het bijna spuuglelijk, maar vergeleken met het 'normale' vind ik het toch wel wat hebben. Iets voor op jouw BX of is dat te makkelijk gezegd?

niet echt... je krijgt ze eigenlijk nooit heel van een BX af, en je moet ook nog de stukjes plastic onder en boven dat ding in de goeie kleur hebben. Teveel gedoe dus :)

Heey, zijn dat Progress-velgen?:p
Eneuhm, wat zakt de achterkant van die GTi snel, zeg:p
Verder lijkt et me een fijne auto...............................voor rustige mensen.

Nee, het zijn TRS/TRD-wielen die ze onder diverse actiemodellen geschroefd hebben, waaronder de Progress.

Nee, het zijn TRS/TRD-wielen die ze onder diverse actiemodellen geschroefd hebben, waaronder de Progress.

En de Deauville vooral, maar eigenlijk kun je ze onder iedere BX zetten... behalve de sportieve modellen natuurlijk.

Ff stof afblazen van dit topic :)

Er is een nieuw, groot project begonnen... mijn technische maat is begonnen airco in de GTi te bouwen. Donderdag heb ik een complete aircoset opgehaald, vrijdag is ie eraan begonnen.... omdat ik 't zelf vreselijk eng vind allemaal hoef ik er niet eens echt bij te zijn :)

Updates en foto's zijn hier te zien:
https://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173565&sid=018f7295863aa6073d58d11c96fa2e16

Ik zag de foto's, stoer!

Succes er mee! Volgende week bij CitoRama ben jij dus 'cool'?

WOF
f028.gif

Eej, we moeten nu weer eens een wedstrijdje doen he. Met de Honda hield ik je prima bij, nu nog 's met de MR2 :D

Nee valt wel mee. Maar 130pk en 1200kg.

Maar wel sneller dan de Honda <- +/- 10s en de Mazda3 <- 8.9s op de 100 :D:D:D

Wow Harm, airco in je BX. Nog wat dat kapot kan gaan ;) ;)

Nee geintje... als het warm weer is volgende zomer is dat wel super man (y)

Grz,
Bram.

Kom, laat ik eens wat van het citroen-forum hier naartoe kopieren... :)

Uitgevoerd en beschreven door Gijs (chevron)

Hoi forummers,

Na gisteren samen met Harm een originele airco compleet met kabelboom en carter etc. te hebben opgehaald ga ik die vanaf heden inbouwen, tevens ga ik een poging wagen om dat te verslaan op het forum compleet met foto's en commentaar.
Als er mensen zijn die gedurende het inbouwen opmerkingen, vragen of tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag.

Hoi allemaal daar ben ik weer met het verslag van dag 1.

Zo begon het, wat een bende!
zobegonhet-1.jpg

Voor het gemak maar even de motorkap gedemonteerd, jawel het "slopen" is begonnen.
[img]https://i106.photobucket.com/albums/m264/Infinity32/BX%20GTI%20met%20airco/Voorhetgemakmaarffdemotorkapgedemon.jpg

Het oude dashboard is erg beschadig (zie foto) en hier dus ook het nieuwe exemplaar en jawel de bediening van de airco, let op de schuifjes.
zowashetoudedashziedebeschadigingen.jpg

hetnieuwedashbijkomendezaak.jpg

Debedieningletopdeschuifjes.jpg

Zie hier het nieuwe carter met ophangpunten voor de aircopomp, ook de overige "hardware"
Hetnieuwecarter.jpg

Dehardwarehaha.jpg

In deze lege paravan komt straks de dubbele kachelmotor die ik na enig gezaag en geknutsel in elkaar heb zitten, en als laatste ook de ruimte waar straks de condensor komt.
Eenlegeparavan.jpg

zozieteendubbelkachelfanhuiseruit.jpg

Hierkomtstraksdecondensor.jpg

Nou dat was dag 1, de kabelboom is nog een beetje een puinhoop maar ook dat komt later wel goed.

Tja terwijl Harm lekker in Parijs zit ga ik gewoon door . Over dat vullen, voorlopig is het nog niet zo ver maar er zijn twee opties, we kunnen proberen om het systeem te laten vullen met het "oude" koelgas R12 dat zou dan ergens in Belgie moeten waarschijnlijk, maar we kunnen het ook laten vullen met een "tussengas" genaamd R416A. Dit is gas wat zich goed laat mengen met de compressorolie die gebruikt werd in R12 systemen. Het huidige meest gebuikte gas R134A is eigenlijk geen optie omdat je daarvoor zeker moet weten dat echt alle olie uit het systeem is en er blijft altijd wel een residu achter dat op den duur het koudemiddel aan zal tasten.
In beide gevallen moet je echter wel ALLE o-ringen die het systeem bevat vervangen anders kan het nieuwe koelmiddel toch die ringen aantasten en kan het systeem daarop gaan lekken.

Geplaatst: 03 Sep 2006 00:53 Onderwerp: Zo het carter is er onder uit.

--------------------------------------------------------------------------------
Hoi beste mensen,

Harm welkom terug, en ja hoor er is weer een update, vandaag wat ontroest aan de paravan en steuntjes gemaakt en jawel het carter er onder uit gehaald, hier komen de foto's.

De paravanbak voor en na wat ontroestwerk.
Deverroesteparavanvaneenanderehoek.jpg

Deparavaneenbeetjeverroest.jpg

Deparavaneenbeetjeverroest.jpg

Deanderekantvandeparavanookeenbeetj.jpg

Enziehierdeparavanweeralsnieuw-1.jpg

De radiator(condensor)balk was ook een beetje aan het roesten dus die ook maar even aangepakt let ook op de dubbele vin en de zelfgemaakte steuntjes die daar komen te zitten voor de tweede koelvin.
Deradiatorbalkookeenbeetjeaanhetroe.jpg

Radiatorbalk.jpg

Zomoetheteruitgaanzienmettweekoelvi.jpg

Deradiatorbalknetjesbehandelddieroe.jpg

Deradiatorbalkmetzelfgemaaktesteunt.jpg

Deradiatorbalkmetzelfgemaaktesteunt.jpg

En dan nog de carters die op de foto gebroederlijk naast elkaar liggen en om te weten hoe de compressor er straks op moet heb ik die ook alvast maar even proefgemonteerd.
Hetoudeenhetnieuwecarternaastelkaar.jpg

Hetnieuwecartermetcompressor.jpg

Nog even showen met m'n nieuwe steun, een soort bakje waar de condensor in komt te staan dit omdat de oude steuntjes afgebroken waren.
Decondensormetznnieuwebakjeipvdeoud.jpg

Veel succes ermee Harm, het wordt nog weleens wat met die bonk oud ijzer!(y)

Harm heeft het weer voor elkaar hoor!

JURRIUIT GTsi schreef:

Veel succes ermee Harm, het wordt nog weleens wat met die bonk oud ijzer!

Correctie: bonk oud kunstof ;)

Update, de andere helft van de copy-paste-actie van het citroen-forum ;)

vandaag een rustig dagje, wel alles voorin passend gemaakt en proefgemonteerd, koelvinnen, condensor, luchtdeflector (verbrandingslucht) en dergelijke. Morgen maar eens even wat onderdelen bestellen zoals de carterpanpakking en multiriem en daarna de bedrading gaan uitzoeken.

Hier zie je de verschillende stappen van de voorpartij!
Deluchtdeflectorvanbovengezien.jpg

Deonderstesteuntjesvanvorengezien.jpg

Deonderstesteuntjesvanbovengezien.jpg

Zo dan nog de bedrading uitzoeken want zoals je hier kan zien is dat een puinhoop waar ik nog wel een beetje wanhopig van word maar als het goed is krijg ik nog schema's wat alles toch wel een beetje vergemakkelijkt en als iemand nog tips heeft hoor ik het ook graag.
Hierwordiknogweleenbeetjewanhopigva.jpg

Dit is overigens maar een deel van de bedrading namelijk het deel van de koelvinnen en relais en dergelijke.
Als het goed is komt Harm straks even kijken en voor de rest van de dag zal ik waarschijnlijk niet veel meer ondernemen.

Harm heeft vandaag z'n dashboard verwijderd en daarna hebben we het aan stukjes gezaagd. Ik heb vandaag een carterpanpakking besteld en een filter/droger, en alvast een multiriem meegenomen maar die is wat te lang waarschijnlijk dus morgen maar even omruilen. Verder heb ik het carter en de aircopomp mooi schoongemaakt en ben ik begonnen aan het verwijderen van de carterpakking op de onderkant van het blok en de koelvloeistof afgetapt want jawel het kachelhuis (en dus de kachelradiator) moet er uit.

Even over dat draadje in het kachelhuis dat is inderdaad van de temperatuursensor van de verdamper, en nu maar hopen dat de verdamper ook daadwerkelijk in het kachelhuis past.

Het verwijderen van het dashboard door Harm
Harmiszijndashaanhetverwijderen.jpg

En nu eentje met gezicht
Hezngezichtookmaarffopdefoto.jpg

En dit is het resultaat.
Strakslekkergatenzageninhetschutbor.jpg

Kaleboelmaarwellekkerveelkabels.jpg

Hier het carter en de compressor schoongemaakt en wel.
Debinnenkantvandemotorisookmooi.jpg

Carterschoongemaakt.jpg

Ook nog maar een paar foto's van de onderkant/binnenkant van de motor voor de liefhebber.
Debinnenkantvandemotorisookmooi.jpg

Decarterpakkingmoetnogweggehaaldwor.jpg

En het klapstuk van de dag, het oude dashboard helemaal aan stukjes.
Endaarligthetoudedashmaarwelinstukj.jpg

Morgen gaan we natuurlijk gewoon weer verder en ook nog even naar Belgie om een kachelpaneel in de goede kleur op te halen bij Ruben.

Groeten Gijs.
ps Marten ook alvast hartelijk dank voor het uitzoeken van het bedradingsgebeuren en voor het aanbod om langs te komen met je GTI met airco, daar kom ik zeker even op terug.

Ik heb hier voor iedereen zowel voor techneuten als niet techneuten een heel leuk linkje waar heel goed en begrijpelijk uitgelegd wordt hoe airco precies werkt, erg leerzaam!!

https://idna.org/airco/menu/auto_airco/auto_airco.asp

Meer verhaaltjes misschien vanavond of morgen.

R.E.S.P.E.C.T.

Mijn hemel, ik mag er niet aan denken dat ik die dradenboel uit moest vlooien. Alleen van het kijken al....

Succes!

WOF
c010.gif

Het belangrijkste onderdeel is ook binnen.... een zwarte middenconsole met de aircobediening. Bij de aircoset zat een grijs exemplaar, die heb ik gelukkig kunnen omwisselen voor een zwarte :)

Gijsen zijn nooit te beroerd om de medemens een handje te helpen. (y):D

Ziet eruit als veel werk Harm. :cool: Succes nog voor de laatste loodjes en wens mijn naamgenoot ook maar succes. Wat een werk zeg.. :eek:

Succes nog voor de laatste loodjes

De laatste loodjes zijn we nog niet aan toe, dit waren nog maar de allereerste haal-maar-uit-elkaar-loodjes...

Volgende stap is om het nieuwe carter eronder te hangen en er weer (verse) olie in te doen. Verder gaan we waarschijnlijk alle slangen maar eens nieuw aanschaffen.

amai , gaan jullie hem nog terug samen gesteld krijgen ?
Verder is het altijd wel leuk als je airco in je wagen zitten hebt .

Ja, met zo'n dradenboel heb ik ook nog enige ervaring, zoals insiders weten. :D

Zeg Harm... was het niet goedkoper en eenvoudiger geweest om gewoon een biks te zoeken met een airco?

Enne.. Respect :)

Terug
Bovenaan