Kom, laat ik eens wat van het citroen-forum hier naartoe kopieren...
Uitgevoerd en beschreven door Gijs (chevron)
Hoi forummers,
Na gisteren samen met Harm een originele airco compleet met kabelboom en carter etc. te hebben opgehaald ga ik die vanaf heden inbouwen, tevens ga ik een poging wagen om dat te verslaan op het forum compleet met foto's en commentaar.
Als er mensen zijn die gedurende het inbouwen opmerkingen, vragen of tips hebben hoor ik dat natuurlijk graag.
Hoi allemaal daar ben ik weer met het verslag van dag 1.
Zo begon het, wat een bende!
Voor het gemak maar even de motorkap gedemonteerd, jawel het "slopen" is begonnen.
[img]https://i106.photobucket.com/albums/m264/Infinity32/BX%20GTI%20met%20airco/Voorhetgemakmaarffdemotorkapgedemon.jpg
Het oude dashboard is erg beschadig (zie foto) en hier dus ook het nieuwe exemplaar en jawel de bediening van de airco, let op de schuifjes.
Zie hier het nieuwe carter met ophangpunten voor de aircopomp, ook de overige "hardware"
In deze lege paravan komt straks de dubbele kachelmotor die ik na enig gezaag en geknutsel in elkaar heb zitten, en als laatste ook de ruimte waar straks de condensor komt.
Nou dat was dag 1, de kabelboom is nog een beetje een puinhoop maar ook dat komt later wel goed.
Tja terwijl Harm lekker in Parijs zit ga ik gewoon door . Over dat vullen, voorlopig is het nog niet zo ver maar er zijn twee opties, we kunnen proberen om het systeem te laten vullen met het "oude" koelgas R12 dat zou dan ergens in Belgie moeten waarschijnlijk, maar we kunnen het ook laten vullen met een "tussengas" genaamd R416A. Dit is gas wat zich goed laat mengen met de compressorolie die gebruikt werd in R12 systemen. Het huidige meest gebuikte gas R134A is eigenlijk geen optie omdat je daarvoor zeker moet weten dat echt alle olie uit het systeem is en er blijft altijd wel een residu achter dat op den duur het koudemiddel aan zal tasten.
In beide gevallen moet je echter wel ALLE o-ringen die het systeem bevat vervangen anders kan het nieuwe koelmiddel toch die ringen aantasten en kan het systeem daarop gaan lekken.
Geplaatst: 03 Sep 2006 00:53 Onderwerp: Zo het carter is er onder uit.
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi beste mensen,
Harm welkom terug, en ja hoor er is weer een update, vandaag wat ontroest aan de paravan en steuntjes gemaakt en jawel het carter er onder uit gehaald, hier komen de foto's.
De paravanbak voor en na wat ontroestwerk.
De radiator(condensor)balk was ook een beetje aan het roesten dus die ook maar even aangepakt let ook op de dubbele vin en de zelfgemaakte steuntjes die daar komen te zitten voor de tweede koelvin.
En dan nog de carters die op de foto gebroederlijk naast elkaar liggen en om te weten hoe de compressor er straks op moet heb ik die ook alvast maar even proefgemonteerd.
Nog even showen met m'n nieuwe steun, een soort bakje waar de condensor in komt te staan dit omdat de oude steuntjes afgebroken waren.