ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Twingo. Swift?!

klopt, dit plaatje was grijswit van kleur, dus inderdaad geschuurd en gespoten.
De originele (brede) radioplaat was ook zwart, dus dat scheelde weer. Toch wel mooi dat het zo kan, want origineel zijn ze echt moeilijk te vinden. Bijna iedereen sloopt de radio eruit voor een 'modern' geval helaas.
 
Vandaag een dagje vrij: Dat betekent tijd voor de Escort (goed gepland ivm het mooie weer).

Vandaag stond in het teken van een grote klus: het vervangen van de vlotter van de brandstofmeter. De meter gaf rare waarden aan en vaak komt dat door een kapotte sensor, dus ik had uit Duitsland een N.O.S. exemplaar laten komen.

Om bij de vlotter te kunnen komen, moet je de uitlaat demonteren, want in tegenstelling tot moderne auto's zit de vlotter hier aan de zijkant van de tank. Rotplek! Aangezien de uitlaat toch ook aan vervanging toe was en ik eerder bij Venyard een originele Motorcraft OEM uitlaat had weten te bemachtigen kon dit in één moeite door.

oude uitlaat eraf:


vlotter demonteren:





hmm, de vlotter is lek! Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn!


nieuwe vlotter erin en even op contact: Yes! hij doet het!



meteen de draagarmen even kaalhalen en in de zinkspray en anti steenslag zetten. Zwakke plek, maar hier gelukkig nog in goede staat.


OEM uitlaat eronder:


origineel Ford Motorcraft :D



job finised!
 
ginkelvanmichiel zei:
en ik eerder bij Venyard
Dat is hier praktisch om de hoek :)

ginkelvanmichiel zei:
meteen de draagarmen even kaalhalen en in de zinkspray en anti steenslag zetten. Zwakke plek, maar hier gelukkig nog in goede staat.
Dit soort dingen, gewoon meteen doen, aanpakken (y) Ik zie daar altijd zo tegenop, ga het tig keer overwegen en vaak eindigt het dan in "laat maar" o_O
 
Wouter82 zei:
ginkelvanmichiel zei:
en ik eerder bij Venyard
Dat is hier praktisch om de hoek :)

ginkelvanmichiel zei:
meteen de draagarmen even kaalhalen en in de zinkspray en anti steenslag zetten. Zwakke plek, maar hier gelukkig nog in goede staat.
Dit soort dingen, gewoon meteen doen, aanpakken (y) Ik zie daar altijd zo tegenop, ga het tig keer overwegen en vaak eindigt het dan in "laat maar" o_O

het is ook niet echt een fijn klusje, maar aan de andere kant, al met al maar een half uurtje werk. De boel is nu iig weer beschermd.
 
BartM94 zei:
Barri zei:
Goed bezig! En net genoeg ruimte zo op die oprijbokjes.

Inderdaad, gaat goed zo te zien. Wellicht nog een blokje hout voor de voorwielen leggen?

Goed dat je liefde in de Escort steekt (y)

je ziet ze niet, maar voor de voorwielen lagen inderdaad twee wielblokken. Van hout weliswaar, maar met dezelfde werking. Qua vorm:
302081-302081-images_main-pro-plus-wielkeg-met-houder-ecommerce.jpg
 
Dat is geen half werk zo! (y) Toch verwonderlijk dat je zo'n mooie originele uitlaat van de Venyard hebt kunnen halen.
 
Ja, hij zat onder de Orion die daar staat. Als het een Escort was geweest denk ik dat hij wel weg geweest. Nu past die van de Orion gewoon als je het verlengstukje van de uitlaat eraf schroeft :)
 
De Escort vandaag mee naar m'n werk gehad, en hij rijdt werkelijk voortreffelijk. Je zou vergeten dat hij al 38 jaar oud is. Ook geen tanksensoren en uitlaten verloren :p

Ook even getankt, de meter doet het uitstekend. Er ging een kleine 30 liter in sinds de vorige tankbeurt 406 km geleden. Dat maakt een verbruik van 1:13,8. Niet slecht voor een 79-pk sterke 1.6 CVH met 4-bak!
 
Dat is zeker niet slecht! Is dat op 98? Met de Volvo zit ik meestal rond de 1:12,5, maar dat is een 5-bak.
 
ja, 98 met loodvervanger. Die koppen kunnen echt niet tegen ongelode benzine...

Nu weet ik dat jij iets sportiever rijd dan ik, maar ik moet zeggen dat het een vlotte auto is (en zóó stil in vergelijking met de Dyane en Marbella!)
 
Haha, ja dat was het eerst wat mij ook opviel bij de Volvo, rust en stilte. Zeker als je uit de Pony stapt als dagelijkse auto, dan is die paar jaar nieuwer en paar klasse hoger toch wel een verademing. Maar onder de streep toch ook wel weer minder 'leuk'.
 
Precies. Ik ben in 2008 voor mijn studie op excursie naar o.a. Zwitserland geweest met de Orion, en die had dan weliswaar een 5-bak, maar ik herinner me dat dat allemaal erg vlot en soepel ging.
Ik heb wel eens in een 440 gereden maar vond hem erg laag qua zit, alsof je over het dashboard heen moest kijken.
 
Ja de stoelen zijn wat diep inderdaad, ik hou er wel van, maar ik ben ook vrij lang, dat scheelt misschien ook.
 
Goed bezig met de Escort! Ja, sneeuw... vanmorgen behoorlijk wit op mijn werk aangekomen na een paar kilometer fietsen in een sneeuwbui. Nu schijnt de zon weer.
 
Nu het erop lijkt dat de nachtvorst en pekel toch enigszins achterwege is heb ik de Dyane -eindelijk- weer uit de garage gelepeld. Dat had ik twee weken terug al willen doen, maar goed, doen werd het weer koud. Vanmiddag dus maar eens even de Marbella op de plek van de Dyane gezet!

Gelukkig startte hij vlot. Binnenkort ga ik maar eens een lijstje maken van zaken die ik dit jaar wil aanpakken. Een van de zaken is de lak, ik wil hem weer eens laten poetsen. Daar zal hij allicht van opfleuren. Als blijkt dat dat niet meer kan dan zal ik bepaalde delen moeten gaan spuiten. Maar zover is het nog niet. Voor nu zo nu en dan maar eens lekker een stukje met de auto rijden.

beeldmateriaal van de eerst start na de winter:

IMG-9950.jpg

IMG-9952.jpg


De kofferbakplaat (jaja! dubbele bodem, net als bij 'moderne' auto's!) na 17 jaar maar eens een beetje aangepast zodat hij beter rond de slotvanger valt...
IMG-E9949.jpg

IMG-9948.jpg


IMG-9941.jpg

Marbella er weer in
IMG-9942.jpg

Dwergauto er weer voor!

En volgend weekend mag het spul er weer uit, want dan wil ik de Trans even mee naar huis nemen en klaar maken voor de APK...
 
Nu het toch mooi weer is vandaag meteen de hardtop maar eens onder handen genomen De lak was daarvan behoorlijk mat geworden en hier en daar ook weg, dus geheel goed opgeschuurd, ontvet en met lak geschikt voor polyester weer voorzien van een fris kleurtje. Die lak droogt als een malle, dus is nu al weer keurig opgedroogd.

de situatie voor:
IMG-9959.jpg


tijdens:
IMG-9960.jpg


en na:
IMG-9966.jpg


en nu weer onder de pergola in de hoop dat er niet een vogel z'n behoefte op doet, want dan is die verse verf natuurlijk meteen weer weggebrand...
IMG-9967.jpg
 
244 55 zei:
Netjes, maar wat is eigenlijk het voordeel van zo'n hardtop boven het normale Dyane-dak?

Dat je niet om de 3 jaar 200 euro kwijt bent aan een nieuw linnen dak :)

Zonder gekheid, die roldakjes klapperen nogal en zeker de imitatie-exemplaren hebben de neiging nogal snel te scheuren. Daarnaast reed ik nooit met het dak open dus heb ik deze hardtop gemonteerd. Aan de binnenkant voorzien van een Twingo-dakhemel. Dus eigenlijk als een vast dak.
 
Mooi werk weer aan het wagenpark.

Hopelijk krijg je het vierspaaks Escort stuur weer gerepareerd. Staat zoveel mooier dan dat, in mijn ogen, standaard Ford stuur uit die jaren.

Overigens, het interieur van een Escort Mk4 vind ik toch wel een klap moderner dan die van jou. Draaiknoppen voor de verwarming, draaischakelaars aan de stuurkolom voor de verlichting etc. Interieur en stoelen toch ook verbeterd, in mijn ogen.

Sierra Solar actiemodel was inderdaad, in mijn herinnering, wit maar ook met getint glas, volgens mij. Of dat was dan weer bij de Azur(e). :confused:
 
Aha, maar is dat te openen dak niet de charme van een A-type? Een elektrisch (Twingo) vouwdak zou helemaal blits zijn.
Ik zou wel graag een handbediend vouwdak in mijn Dafje willen, maar het idee om een zaag in het dak te (laten) zetten...
 
ginkelvanmichiel zei:
Sneeuw dus. Ik ben blij dat de Dyane nog lekker droog binnen staat!
Sunrise.jpg

Sunrise.jpg

Heerlijk die foto's maar wees eens eerlijk! Wanneer ga je vertellen dat dit 30 jaar oude foto's zijn? :D :D

Mooie foto's van mooie auto's! Ik zou zo terug gaan naar die tijd , toen had je nog echt rust denk ik.....
Gaat ook weinig kapot aan de electronica lijkt me.
 
Durashift zei:
Mooi werk weer aan het wagenpark.

Hopelijk krijg je het vierspaaks Escort stuur weer gerepareerd. Staat zoveel mooier dan dat, in mijn ogen, standaard Ford stuur uit die jaren.

Overigens, het interieur van een Escort Mk4 vind ik toch wel een klap moderner dan die van jou. Draaiknoppen voor de verwarming, draaischakelaars aan de stuurkolom voor de verlichting etc. Interieur en stoelen toch ook verbeterd, in mijn ogen.

Sierra Solar actiemodel was inderdaad, in mijn herinnering, wit maar ook met getint glas, volgens mij. Of dat was dan weer bij de Azur(e). :confused:

Stuur is nog niet gelukt. Het schuim is helemaal slap en is los van het staal, de lijm hielp niet. Dat is afkeur lijkt me.

Ik vind tbh het MK3 interieur beter ogen dan dat van een MK4. daar zitten zoveel loze vakken in en veel hard plastic... Stoelen zijn echter precies hetzelfde! Ik heb namelijk een Mk4 stoelzitting gemonteerd omdat het oude schuim vergaan was,
 
Moreno83 zei:
Heerlijk die foto's maar wees eens eerlijk! Wanneer ga je vertellen dat dit 30 jaar oude foto's zijn? :D :D

Mooie foto's van mooie auto's! Ik zou zo terug gaan naar die tijd , toen had je nog echt rust denk ik.....
Gaat ook weinig kapot aan de electronica lijkt me.

helaas, ze zijn recent :D

Deze Escort heeft een soort check systeem met daarin controlelampjes van de remblokslijtage, oliepeil, ruitenwisservloeistofpeil, reservelampje brandstofniveau en koelvloeistofniveau. Die kunnen wel degelijk storen! Op de meest gekke momenten gaan ze dan aan. Hoogst irritant. Deels werken ze nog wel goed, want de ruitenwisservloeistof was inderdaad bijna op. Maar de olie niet, dus dat lampje mocht niet gaan branden.
 
Lichte auto's hè, die duw je zo op hun plek :).

Goed werk aan de hardtop Michiel! Ziet er toch weer een stuk netter uit. Ik ben benieuwd of de lak met poetsen nog verder op te halen is, je wilt er natuurlijk ook niet doorheen gaan. Ik heb wel een lakdiktemeter, als je wilt kunnen we een keer een rondje meten, om te kijken hoeveel vlees er nog op zit.
 
Micha D zei:
Lichte auto's hè, die duw je zo op hun plek :).

Goed werk aan de hardtop Michiel! Ziet er toch weer een stuk netter uit. Ik ben benieuwd of de lak met poetsen nog verder op te halen is, je wilt er natuurlijk ook niet doorheen gaan. Ik heb wel een lakdiktemeter, als je wilt kunnen we een keer een rondje meten, om te kijken hoeveel vlees er nog op zit.
Hij is ooit een keer met een goedkope 1k lak in Frankrijk overgespoten. Die lak is in 2004 een keer gepolijst, maar daarna eigenlijk niet 'echt' meer. Wel gepoetst, maar niet met de machine behandeld. Ik denk dus dat hij nog wel een keertje te behandelen is. Het gaat dan vooral op de deuren en de dakstijlen, de spatborden, motorkap en achterklep zijn op één na al een keer opnieuw gespoten.
 
BleuZ NL zei:
Ik ben eigenlijk wel héél erg benieuwd hoe je die auto's er zo in krijgt :eek: Teleporteer je er in en er uit, of zo? :D

De Trans stond er al in, en de Marbella heb ik er achteruit naast geparkeerd. Naast de Marbella is nog ongeveer 20cm over, dus daar kon ik nog uitstappen. Bij de Dyane gaat dat net ietsje makkelijker, want die is smaller! :)
 
Vandaag de Trans opgehaald en nagekeken voor de APK.
Helaas. Wiellager overleden, en 'n wielremcylinder aan vervanging toe. We kunnen weer aan de knutsel dus.
 
Is dat te doen zonder 20 tons pers?

Ik heb ook een lakdiktemeter, laat maar weten.als je die wilt lenen. Geen wereldding maar hij geeft in elk geval een idee.
 
Het mooie is dat het één geheel is. Het is een kwestie van 4 bouten van de as losdraaien, en je pakt het hele lager er zo af!
wiellagers-fiat-panda-panda-141_-1000-5830_200577.jpg


Er is alleen erg lastig aan te komen. Gelukkig had een specialist voor Italiaanse auto's er nog een paar op voorraad. Ik vervang ze maar meteen aan beide kanten, net als de wielremcilinders. Dat is de hoeveelheid werk ook weer niet...
 
Overigens moest ik toch wachten op de onderdelen voor de Trans, dus ben ik vandaag nog even bezig geweest met de Escort. Het voorfront wilde ik nog bijwerken, dus met een klein bolhamertje de laatste deukjes eruit gehaald (zo goed en zo kwaad als dat ging) en het weer afgewerkt. Ik wilde nagenoeg geen plamuur gebruiken omdat ivm de kans op scheuren e.d., dus als je heel goed kijkt zie je nog wel waar de deuk gezeten heeft. Maar goed, alles beter dán die deuk!

IMG-0124.jpg


nog even ter vergelijking hoe het was:
Ford Escort 1600 Ghia, JP-77-TF by louisznl, on Flickr
IMG-9381.jpg

en nu is:
IMG-0126.jpg

IMG-0128.jpg

IMG-0129.jpg


Bumper even recht gemaakt:
IMG-0121.jpg


nu nog een nieuwe bumperhoek zien te scoren...
EXJH2785.jpg
 
Ziet er ontzettend netjes uit! De voorkant knapt er echt een flink stuk van op, ik zou zeggen dat je er praktisch niks meer van ziet.
 
Netjes! Die bumper hoek kan men ook wel kunststof lassen toch? Denk er ineens aan door die tiewraps.
 
Vandaag weer met de Trans bezig geweest.
operatie wiellager:

oude lager en heul oude remcilinder
IMG-0137.jpg


bouten los
IMG-0136.jpg


oud en nieuw
IMG-0138.jpg


blingbling
IMG-0139.jpg


remcilinder los zien te krijgen
IMG-0140.jpg


en weer klaar.
IMG-0143.jpg


Helaas bleek het nieuwe wiellager voor de andere kant gaar, dus de verkoper heeft al een nieuwe opgestuurd. Kan ik die kant van het weekend ook nog 'even' vervangen. (valt gelukkig erg mee).
Dan hoop ik ook dat morgen de uitlaat klaar is bij het constructiebedrijf waar ik hem had gebracht maandag. Vandaag moesten ze nog beginnen...
 
Je hebt dus eigenlijk het goede lager vervangen voor een nieuwe en het versleten laten zitten :LOL:

Ach dan is het toch weer allemaal gelijk zometeen, ook top! (y)
 
Wow, dat is inderdaad lekker simpel. Ik ben gewend aan aslichaam demonteren, lager eraf persen en er weer op persen. Dat is een pokkeklus.
 
Met een beetje mazzel komt er een ander lager vandaag binnen, aldus dhl.
Het is inderdaad een kleine klus, wiel en remtrommel eraf, bouten van het lager eruit en dan het nieuwe er weer op. Hopelijk is dat lager wél goed :)
 
Terug
Bovenaan