ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: 1e Swiftdate.

Vandaag bij de Trans de uitlaat onder handen genomen. Wat een ^%$^(*%(* klus. Ding bleef maar lekken... Maar hij lijkt nu gasdicht, met dank aan wat uitlaatpasta...
Nieuwe lambdasonde erin, starten, niet lopen... bleek de massa van de brandstofpomp losgeschoten te zijn xD. Dat kost natuurlijk ook weer extra tijd...

Nu maar hopen dat de uitstoot bij de APK onder de 3,5% CO valt. Het zou geen probleem moeten zijn, ik meen dat ik destijds op 1,7 zat. Toch altijd weer een beetje spannend.

Oude pijp, helaas zat de lambdamoer verkeerd ingelast waardoor hij precies tegen het stuurhuis aankwam :(
BAHX7539.jpg


nieuwe voorpijp met nieuwe lambdasensor en moer op de juiste plek
IMG-0150.jpg

DXHK5008.jpg


Ruimte genoeg nu.
IMG-0157.jpg


uitlaatpijp is een combi van Trans (voorkant) en Terra. Gelukkig past dit goed en strak! In het verleden heb ik de uitlaatbeugels van een sloopterra gemonteerd, dus dat maakte het iets minder moeilijk om aan uitlaatdelen te komen.
IMG-0159.jpg

IMG-0160.jpg

IMG-0163.jpg
 
Mooi gemaakt, maar die klemmen, die draadeindjes..... Ik weet dat er mooiere zijn!

https://nordicar.com/Volvo-Parts/In--en-uitlaatsystemen/Uitlaat/Uitlaatklem-42mm-UK042NOR-1
 
die zijn zeker mooier. Maar wel duur. Ik had ze willen kopen bij Brezan, maar die blijkt hier ter plaatse de coronacrisis niet te hebben overleefd...
 
De neus van de escort heb je mooi gedaan, dat moet gezegd(y)
Wat bumper hoek betreft stond er laatst niet zo'n escort in het sloperijtopic?
 
dank voor de tip. Ik heb ze even gemaild. Even afwachten of het een GL/Ghia hoek is.

Overigens vandaag het overgebleven wiellager nog vervangen, en de rest van de APK gerelateerde zaken nagekeken. Alles werkt, dus de APK kan geregeld worden. Morgen maar eens achteraan dus.
 
Vanochtend de sleutels afgeleverd bij de garage om de hoek, met de vraag of ze deze week even de APK wilden doen en de remvloeistof wilden verversen. (wel zo handig, met die nieuwe remcilinders!)

Bleek dat het vandaag tussendoor wel even kon :D

ofwel:
APKTrans.jpg
 
Gefeliciteerd! Het vakantiegevoel is met het barre weer van vandaag toch weer een stuk minder, helaas, maar het begint zeker te kriebelen als ik dat zo zie!
Heb je plannen om er met de Trans op uit te gaan dit jaar?
 
Als het even kan zou ik van de zomer misschien naar Luxemburg willen gaan. Maar de kans acht ik klein, dus dan zal het, mits bij mooi weer, ergens in Nederland zijn.
 
Als er een lichtgroene Acadiane bij stond was ik dat. ;)

Geweldige plek ook trouwens. We zijn een beetje naar huizen aan het kijken momenteel, mijn vriendin was helemaal weg van jouw woning. 'Is er niet nog ergens zoiets te vinden'? o_O Nou, die kans lijkt me minder dan miniem. :) Bovendien lijkt me dat voor met zijn tweeën, thuiswerkend, wel een beetje behelpen. ;)


Seat Marbella 0.9 GL ECO 1987 (SF-39-JZ) by MilanWH, on Flickr
 
haha :) ja ik heb mazzel gehad. In 2015 waren de prijzen nog niet zo excessief als nu. Plus het feit dat er buiten een toilet niets was. In de gang lagen bijvoorbeeld stoeptegels als vloer...
Qua oppervlak valt het best mee, het is iets van 50m2 alles bij elkaar. Boven heb ik 3 kamers, beneden woonkamer, (eet)keuken en badkamer, plus een inbouwkast, toilet en hal.
Het is niet groot, maar op een dergelijke locatie hoor je mij niet klagen!
 
Dat er veel moest gebeuren is in de streetviewhistorie wel te zien. :D Mooi gedaan hoor, het is heel charmant geworden. En de inhoud valt me alles mee.
 
De radio die ik in de Marbella had zitten (een VDO met ingebouwde navigatie) was me eigenlijk iets te modern. Ik was op zoek naar iets originelers, maar ik had nog niets gevonden. Totdat ik op de sloop een Sony radio vond met MiniDisc drive erin. De radio is vermoedelijk van eind jaren '90, maar op zich niet gek in de Marbella. En ideaal: ik heb nog zat MiniDiscs liggen :)

1.jpg
 
ginkelvanmichiel zei:
En ideaal: ik heb nog zat MiniDiscs liggen :)
Wie wat bewaart, die heeft wat! :D Ik ken die dingen echt totaal niet, letterlijk nog nooit gezien... o_O Des te leuker in zo'n auto.
 
Sony dacht de strijd tegen de CD's te kunnen winnen..... Volgens mij waren zij de enige met de MiniDiscs in het programma. Een hele kleine harde floppy.... (die gingen voor computers van 8", 5,25" naar 3,5" en nog wat kleiner in de MiniDisc spelers)
 
MWH zei:
ginkelvanmichiel zei:
En ideaal: ik heb nog zat MiniDiscs liggen :)
Wie wat bewaart, die heeft wat! :D Ik ken die dingen echt totaal niet, letterlijk nog nooit gezien... o_O Des te leuker in zo'n auto.

ze vallen een beetje tussen de cd en het cassettebandje in. Alleen dan wel in hoge kwaliteit.
Ik heb ze jaren gebruikt als medium om (eigen) muziek op op te nemen. Tegenwoordig gaat dat natuurlijk allemaal met de computer. Destijds heb ik ook wel van de radio opgenomen, dus die kan ik nu mooi afspelen.

de home-versie:
57d3ff04-a87d-452c-8a11-86466999d8ea.jpg
 
De laatste versie van de MD kon je ook via de PC opnemen.
Niet alleen Sony had ze maar Kenwood ook. De strijd met CD werd verloren met de komst van de mp3 en de CD branders.
 
De Escort even gewassen en een rondje gereden. Binnenkort maar eens op zoek naar een schadehersteller die een klein stukje achterspatbord kan repareren. Dan is de auto weer voor 99% roestvrij :)
IMG-0371.jpg

IMG-0372.jpg

IMG-0368.jpg

IMG-0367.jpg



Tsja, sommige fotolocaties moet je soms hergebruiken :)
op 14-7-2007, de Volvo 345 van een vriend.
DSC00048.jpg
 
Wouter82 zei:
Mooi hoor. Die achterkant zou nog wel een NL-sticker kunnen hebben :)
Er zat er een onder de bumper, maar die was helemaal verweerd. Er zat ook nog een gele onder, in goede staat, maar bij het verwijderen van de sticker die erover geplakt was trok ik de zwarte verf mee... toen zat er dus een geel ovaal op. Toen heb ik hem maar helemaal verwijderd.

Wie weet komt er wel weer een op :)
 
Uiteraard zit de auto nu weer helemaal onder het stof, maar vandaag tussen het nakijken van de eindexamens door de net binnengekregen bumperhoek geplaatst.
Een stuk beter dan het gekraakte exemplaar dat met tywraps weer in elkaar gezet was.

194945098-10226220948378941-8017261222742070186-n.jpg
 
^^^ het stof was er afgelopen middag nog niet af, Michiel ;)

Wel geinig om nietsvermoedend een straat in te rijden en ineens twee (voor mij) bekende auto's te spotten. (y)

Als je het rood van je Karl zat bent.. hoef je maar naar de overkant van de straat te kijken voor 'een ander kleurtje'. :p zag ik.
 
Er zijn wel meer mensen die niet al te lang vasthouden bij een dagelijkse auto, en ik lijk er ook een van te worden. Ik rijd gemiddeld zo'n 400 kilometer per week, hoofdzakelijk met de Karl. Helaas heb ik al een paar jaar last van mijn rug/benen en daar helpt autorijden niet echt mee. Automaatrijden zou voor mij een goede oplossing zijn. (heb ik ook ervaren met de Agila-R destijds).

Dus: ik ben aan het overwegen. In eerste instantie dacht ik aan een Karl met automaatbak, maar nadat ik daar mee heb gereden heb ik besloten die absoluut te laten staan. Dat is wel de slechtste gerobotiseerde handbak waar ik ooit mee onderweg geweest ben. Het ding schakelde alsof er elastieken aan de pook zaten. Helaas.

Vervolgens via via bij een kanariegele Citroën C4 Cactus uitgekomen. Dat is wel iets dat in mijn straatje past. De ETG5-bak is ook gerobotiseerd, maar soepel en schakelt ook wanneer je wilt. Daarnaast heeft de auto schakelflippers die als het nodig is beschikbaar zijn. De zitpositie is ook prima, hoewel de zitting wat vlak was. Maar daar is makkelijk wat aan te doen natuurlijk. Gewicht is 950 kilo, dus ook dat is positief. Daarnaast mag er een aanhangertje achter van max 725 kilo. Ook wel handig. (de Karl mag niets trekken)

Jammer was dat het exemplaar waarmee ik reed geen apk meer had, de matten ontbraken, hij een onderhoudsbeurt nodig had en de banden versleten waren. Dat zat niet bij de verkoopprijs in... (notabene bij een dealer!) Daar zag ik ook een C3 staan - iets minder frivool dan een Cactus, maar ook leuk. Ook die zitten uitstekend. Maar helaas, er stond geen automaat.

Vandaag ben ik vervolgens tussen de eindexamens door naar een Jade-groen exemplaar gaan kijken, met de EAT6-versnellingsbak, gekoppeld aan de 110 pk sterke 1.2 met turbo. (dat ding was eng vlot van z'n plek). Voordelen van deze C3 zijn zeker de zitpositie en zeer goed schakelende automaat, maar helaas is het gewicht een keerzijde: het ding weegt maarliefst 1060 kilo (de Karl 845!) Als prioriteit had ik liever toch niet veel meer dan 1050 kilo - immers krijg ik van de 400 kilometer die ik rijd er maar een 150 vergoed, à 12 ct/km. Een hoge wegenbelasting heeft dan best veel invloed op de vaste kosten. Ook blijft het trekgewicht wat achter, max. 425 kilo geremd/ongeremd is natuurlijk niets.


Toch is het een moeilijke keuze. Als de Karl er met een fatsoenlijke automaat was geweest was het snel besloten. Maar helaas hebben de meeste recente kleine auto's (ik kijk vanaf bouwjaar 2017) allemaal van die gerobotiseerde handbakken (op de C3 EAT6/Peugeot 208 EAT6 na.)

Wordt vervolgd dus.
 
Zoeken naar een C4 Cactus dus. Ik ben destijds bij de introductie geweest, het is gewoon een erg leuk ding! Zeker in een lekker kleurtje.
 
ginkelvanmichiel zei:
Toch is het een moeilijke keuze. Als de Karl er met een fatsoenlijke automaat was geweest was het snel besloten. Maar helaas hebben de meeste recente kleine auto's (ik kijk vanaf bouwjaar 2017) allemaal van die gerobotiseerde handbakken (op de C3 EAT6/Peugeot 208 EAT6 na.)
De Fiesta tot 2017 heeft een dubbele-koppeling-automaat, de Fiesta vanaf 2017 heeft volgens mij een normale automaat.
 
Waarom kijk je niet naar een Mazda 2 met automaat? Is een volautomaat, geen turbo, zit goed (heel persoonlijk natuurlijk) weegt minder dan 1050 kilo en is bij mij met 39000 eigen gereden kilometers met 1 op 17,6 mooi zuinig. Mag 900 kilo geremd trekken. Naar mijn idee een auto om zeker te overwegen.

Er is op de Autoweek site een reviewer die 1 op 20 haalt. Kan ik ook maar de Mazda is zo'n fijne rijdersauto dat ik graag een vlotte rijstijl er op na houd.

Alternatief zou nog een Suzuki Swift kunnen zijn. Dat is een auto met een CVT automaat.
 
Dank voor de tips.
De Fiesta heeft een soort DSG-achtig systeem, maar dat schijnt nogal storingsgevoelig. Verder vond ik de zittingen erg kort toen ik even in een Fiesta was gaan zitten. Misschien binnenkort nog eens nader bekijken.

De Mazda 2 zal ik ook eens nader bestuderen. Ik ken de auto eigenlijk niet!
 
Qua leuk, ruimte aanbod en comfort zou ik voor een Cactus gaan. Ook meer aanbod om uit te kiezen verwacht ik. Forumer Gewoon Dirk heeft een Cactus gehad na een Volvo V40. Best een bijzondere overstap maar hij was er erg blij mee.

Verder weer goed bezig met de Trans en de Ghia!
 
Is Automaat rijden wel echt DE oplossing bij been en rugproblemen? Zou mij niet verbazen als het schakelen ( met name koppelen ) wellicht nog eerder "fijn" is vanwege wat beweging/het verzitten. Zou de oplossing nog eerder zoeken in beter verstelbare stoelen denk ik.
 
Total Loss zei:
Is Automaat rijden wel echt DE oplossing bij been en rugproblemen? Zou mij niet verbazen als het schakelen ( met name koppelen ) wellicht nog eerder "fijn" is vanwege wat beweging/het verzitten. Zou de oplossing nog eerder zoeken in beter verstelbare stoelen denk ik.

Het wordt bij mij vooral veroorzaakt door het 'afzetten' bij het intrappen van het koppelingspedaal en de hoek waarin ik zit ten opzichte van het gaspedaal/rempedaal. Ik heb praktisch geen klachten als ik de stoel vrij ver naar achteren kan zetten en zo mijn benen kan strekken. Alleen: het koppelingspedaal kan je dan niet meer intrappen omdat je de volledige slag niet meer kan maken.

Op de korte stukjes is het geen probleem, maar met een paar honderd kilometer per week zou je dus steeds de stoel naar voren- naar achteren moeten zetten om de juiste zitpositie te verkrijgen. Daar word je op den duur helemaal gek van. En, een beetje comfort is ook niet gek. Het liefste zou ik gaan fietsen naar mijn werk, maar met 65 kilometer enkele reis sla ik dat maar over :)
 
Terug
Bovenaan