ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Goh, de Prius blijft toch altijd wel een plekje in m'n hart innemen, en zo'n groene van de eerste generatie is gewoon een ontzettend charmant ding! Koplampen even netjes maken, accu's aanpakken en dan heb je er vast een ontzettend fijne auto aan. Veel plezier!
Ik moet eens kijken of de koplampen nog te polijsten zijn. Ze zijn nu een ac-punt op het apk-formulier.

Ik ga binnenkort het geheel nog even uitlezen om de voltages precies te kunnen noteren, en dan kan ik de accucellen gaan doormeten en bestellen.

Op de een of andere manier is het wel wat zo ja. Leuke klus ook inderdaad.

Je zou in principe altijd kunnen beginnen met kijken of je het accu pakket handmatig kunt balanceren. Dan koppel je het BMS af, meet je het voltage van alle afzonderlijke cellen en laad je ze allemaal op tot het voltage van de hoogste cel.
Priuschat ken je vast, Super leuk forum vind ik.

Let op. Dit is DC hoog voltage en houd dus ten alle tijde je eigen veiligheid in de gaten.

Bespaar dus niet op een goede set rubberen handschoenen, controleer deze altijd of ze ook nog goed zijn voordat je ermee gaat werken en bedenk dat er in een batterij zelf altijd spanning aanwezig is.
Ik zou voor je eigen veiligheid ook even investeren in een doppenset die bedoeld is om aan dit soort dingen te sleutelen. Het gaat meestal maar 1 keer fout. Persoonlijk heb ik al de nodige vlambogen getrokken....het is een ontluisterende realiteit als dat gebeurd maar als je in ieder geval de juiste tools hebt is het meestal enkel de ervaring die je bij blijft.

Andere optie natuurlijk als je t.z.t. een keertje besluit dat je het echt anders wilt doen is om te gaan hobbyen op basis van een andere cel. In theorie moet er immers 4 keer de capaciteit minimaal in passen. Maar idd begin er gewoon aan, het is inderdaad in de basis niet heel lastig tot je echt wilt beginnen aan een tractieaccu met koeling, verwarming, goed BMS etc.... je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Op de een of andere manier is het wel wat zo ja. Leuke klus ook inderdaad.

Je zou in principe altijd kunnen beginnen met kijken of je het accu pakket handmatig kunt balanceren. Dan koppel je het BMS af, meet je het voltage van alle afzonderlijke cellen en laad je ze allemaal op tot het voltage van de hoogste cel.
Priuschat ken je vast, Super leuk forum vind ik.

Let op. Dit is DC hoog voltage en houd dus ten alle tijde je eigen veiligheid in de gaten.

Bespaar dus niet op een goede set rubberen handschoenen, controleer deze altijd of ze ook nog goed zijn voordat je ermee gaat werken en bedenk dat er in een batterij zelf altijd spanning aanwezig is.
Ik zou voor je eigen veiligheid ook even investeren in een doppenset die bedoeld is om aan dit soort dingen te sleutelen. Het gaat meestal maar 1 keer fout. Persoonlijk heb ik al de nodige vlambogen getrokken....het is een ontluisterende realiteit als dat gebeurd maar als je in ieder geval de juiste tools hebt is het meestal enkel de ervaring die je bij blijft.

Andere optie natuurlijk als je t.z.t. een keertje besluit dat je het echt anders wilt doen is om te gaan hobbyen op basis van een andere cel. In theorie moet er immers 4 keer de capaciteit minimaal in passen. Maar idd begin er gewoon aan, het is inderdaad in de basis niet heel lastig tot je echt wilt beginnen aan een tractieaccu met koeling, verwarming, goed BMS etc.... je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Veiligheid is inderdaad van belang. Goed isolerende handschoenen zijn een must bij zo’n project, en niet ‘even snel’ willen doen.

Ik heb het idee de cellen die nu een te laag voltage aangeven eerst separaat te laden totdat ze +/- 0,3v afwijken van de andere cellen, en dan te kijken of ze bij een gelijke belasting en tijd eerder leegraken. De auto heeft meer dan een half jaar stilgestaan en dat vinden de cellen niet prettig, echter is het verschil op dit moment maar 1,3v per module. Dat is niet enorm veel.

Ik weet niet welk "module" voltage je ziet want ik ben nog een beetje zoekend naar de setup van zo'n Prius accu. Maar gevoelsmatig vind ik 1,3V erg veel. Probeer ze zo gelijk mogelijk te krijgen, een accu is zo goed als de laagste cel. Wij mikken op een onbalans van max 0,05V.

De Prius 1 heeft 38 cellen van 7,2v per stuk. Deze zijn onderverdeeld in 16 modules. Uit de scan bleek dat 3 modules op 14,5V komen, de rest op 15,89.
De auto gaat in storing bij een groter moduleverschil dan 0,3V.

Als ik tijd heb lees ik hem nog een keer uit om per module te kunnen noteren wat het voltage is.

Laatst bewerkt:
Prius hebben volledig modulaire accupakketten. Elke cel is een los deel en het is allemaal zeer veilig opgezet als je er aan wilt werken. Reviseren is bijna net zo simpel als het vervangen van een standaard 12v accu.
Jammergenoeg hebben andere fabrikanten dit systeem nauwelijks overgenomen. Ondanks dat het ideaal opgezet is voor de toekomst.

Voor het demonteren en monteren van het accupakket in een prius mk1 vond ik nog: youtube instructies

Wat een leuke aanwinst Michiel! Ik weet zo gauw maar 1 Prius van die generatie te staan, volgens mij is die ook donkergroen, stiekem zijn ze snel zeldzaam aan het worden.

Leuk en wat een mooi bewaard gebleven exemplaar.
De auto is mooi van lelijkheid, maar wel echt een icoon in de autogeschiedenis.
De Prius is technisch één van de beste auto's ooit gemaakt en hoort thuis in ieder automuseum.

De eerste versie krijgt nog niet de waardering die het verdient, maar wordt wel een klassieker.
Bij jou is deze echt in goede handen en past ook mooi in de collectie.
Ik dacht trouwens dat je de collectie wat wilde inkrimpen ;-)

Maar gefeliciteerd met je aankoop en wellicht zien we elkaar weer eens bij een meeting.

Leuke aankoop. Nu kan je dus in de praktijk toetsen hoe batterij(deel)reparatie in zijn werk gaat.
Daar waar veel mensen destijds bij de aankoop 'bevreesd' voor waren: hoe staat het met de batterij na een jaar of 8 10.

Nou, kennelijk wel goed.. want deze Prius is toch al ruim 20 jaar oud. :eek:
(y)

Op donderdag ben ik vrij, en het was zowaar droog! Dus, vandaag heb ik de Prius eens goed geïnspecteerd. Op wat logische gebruiksschade na en hier en daar een minimaal roestplekje is de auto in prima staat. Mei 2022 heeft de auto z'n laatste beurt gehad en daarna nauwelijks gereden. Olie en dergelijke zien er dus uitstekend uit. Mogelijk aandachtspuntje voor de toekomst zijn de remschijven achter (ja!, geen trommels!). Die zijn niet zo mooi egaal versleten. Echter voor de APK geen punt.

Wel een aantekening op het APK formulier was het lichtbeeld van de koplampen. Nu, die waren nogal mat, dus daar heb ik meteen wat aan gedaan. Ook zag ik dat de bolletjes van de richtingaanwijzers meer wit dan oranje waren, dus die heb ik meteen vervangen voor LED. Die lampjes zaten eerst in de Karl en kon ik dus mooi hergebruiken.

Verder het interieur een beetje schoongemaakt, niet dat het vies was, maar ik denk dat het stuur nog nooit gereinigd was en dat soort zaken. Nu is dát dus ook weer als nieuw.

Koplampen voor- en na. De grijze waas die je nog ziet is reflectie.
20230511-145044.jpg

20230511-145633.jpg

20230511-145643.jpg

Interieur: als nieuw!
20230511-150657.jpg

20230511-150735.jpg

20230511-150943.jpg

De twee middelste roostertjes zijn bedoeld voor de beluchting van het accupakket. Hoe het precies werkt weet ik niet, in ieder geval wordt er verse lucht aangezogen doormiddel van een ventilator die achter de c-stijl zit.
20230511-151000.jpg

Accupakket
Daarnaast ben ik aan de slag gegaan met een OBDII dongel om eens te kijken hoe het accupakket eraan toe is.
Er zijn duidelijke verschillen in voltage tussen de modules: ofwel, er is onbalans. Bij meer dan 0,3V verschil schiet de auto in de foutmeldingen.

Positief is dat alle modules meeladen. Echter zie je duidelijk dat de modules 1, 5, 8, 10, 11 en 12 gemiddeld 1,3 volt lager scoren dan de andere modules. Ik ga dit even bij een kenner neerleggen in de hoop dat hij mij meer kan zeggen of deze modules moeten worden vervangen, of dat ik ze simpelweg moet balanceren.

Stand van zaken na de rit van maandag:
IMG-7658.jpg

Stand van zaken nadat ik een paar kilometer gereden heb:
IMG-7665.jpg

Dat lijkt extreem, maar de verschillen in de verschillende modules zijn erg klein:
verschilgrafiek.jpg

Vervolgens de codes even gewist om te kunnen zien wat het verbruik is geweest over de 135 kilometer die ik heb gereden vanuit Nederweert naar huis: 4,6l /100 km. En dat met een niet lekker werkende accu.
IMG-7660.jpg

IMG-7662.jpg

Laatst bewerkt:
Goed bezig! Mooie tool ook om 'm uit te lezen.
Als het gelukt is verdient ie ook een setje nieuwe kentekenplaten toch? :D

Zeker die voorste! Daar is weinig van over .

Maar het belangrijkste is nu de modules van de accu. Als dat op orde is ga ik aan de rest beginnen.

Vandaag kreeg ik een belletje van een bedrijf dat revisiepacks levert voor nieuwere Prii. Ze kunnen ook cellen leveren voor de eerste generatie. Ik heb ze mijn gelogde data meegegeven; ze gaan kijken wat raadzaam is tbv. de vervanging.

Laatst bewerkt:
Wat gaaf dit!
Mooi bezig, ik moet zeggen je hebt best kennis van de technologie.
Ooit eens iemand gesproken die en de eerste prius had maar ook die honda met de dichte achterwielen, helaas wel allebei niet rijdend.
Succes!!

Vandaag wederom contact gehad met het bedrijf dat zich bezig houdt met de Prius-modules.
De technische man heeft ernaar gekeken en hij geeft aan dat het mogelijk is 12 modules te vervangen, maar dat de kans blijft dat de andere het daarna ook begeven. Die hebben immers ook langere tijd stilgelegen.

De andere, duurdere, maar niet excessief duurdere, mogelijkheid is het pack uit te bouwen en het dan langs te brengen bij het bedrijf. Zij zetten er dan modules uit een Prius II in, die gebalanceerd zijn en dus gelijkwaardig. Daar zit dan ook een half jaar garantie op. Prius 2 modules zijn veel beter verkrijgbaar, en daarmee gemakkelijker te vervangen.

Ik moet nu dus even overzien wat ik doe. Ik denk dat de optie van Prius 2 modules wel interessant is: want a) ze zijn beter verkrijgbaar en b) de nieuwe modules worden gewogen. Stel dat over een jaar zo'n Prius 2 module de geest geeft kan ik die zélf weer vervangen.

Klinkt goed toch?

Klinkt niet gek, maar het is de vraag of het kostentechnisch interessant is. Neemt de waarde van de auto ook met dat bedrag toe?

Gewoon doen zou je dan zeggen. Mijn persoonlijke ervaring met het accupakket van de Prius II is niet bijzonder best. Beide Prii die mijn vader heeft gehad haalden aan het einde van de leasetermijn (150dkm) nog geen kilometer op pure elektrokracht. Met max 49km/h dus. Al waren die auto's natuurlijk wel behoorlijk uitgeleefd.

Een Prius 1 kan volgensmij maar 1 kilometer met max 30 kmh op de elektromotor rijden, mij gaat het er vooral om dat hij geen storingen heeft haha.

Goed, na nog eens wat testjes te hebben gedaan heb ik besloten om de modules te gaan vervangen voor Prius-2 modules. Die zijn beter verkrijgbaar en hebben betere cellen. Ze worden voor me gepaard en gebalanceerd, dus dan is het plug and play bij de montage. Met een week of 3 moet dat geregeld zijn!

Leuke aankoop! De Prius 1 is de laatste jaren is hoog tempo van de wegen verdwenen, wellicht door soortgelijke accuperikelen. Oordelen aan het uiterlijk van de meeste exemplaren investeerden de eigenaars er niet meer in...

Wel een aparte keuze maar ja wel de vooruitgang.
Ik las van een medeforummer dat de accu's ongeveer 20 jaar oud zijn. Maar is dat ook zo of in het hele pakket ooit al een keer vervangen?

Wel een aparte keuze maar ja wel de vooruitgang.
Ik las van een medeforummer dat de accu's ongeveer 20 jaar oud zijn. Maar is dat ook zo of in het hele pakket ooit al een keer vervangen?
Het is best een bijzondere ontwikkeling geweest indertijd. Daarnaast rijdt hij érg aangenaam.

Dit accupakket is origineel. Datumstempel is van augustus 2000. De oorzaak van het defectraken van de originele cellen is dat de auto meer dan een half jaar heeft stilgestaan. De cellen zijn daardoor onderling gaan ontladen en daar kunnen ze slecht tegen.

Ik zag bij Toyota World in Raamsdonksveer ook een eerste generatie Prius staan. Dat is een museumexemplaar. Maar daarbij krijg je dus ook dat de accu defect raakt. Dat is een vrij nieuwe ontwikkeling natuurlijk, waar we bij brandstofmotoren niet mee te maken hadden.

Tussen de bedrijven door is het een en ander aan de Trans gedaan, wat laswerk aan de dorpel en een ashoes die uitgedroogd was. Ook de kit in het verlengde van de A-stijl was gaan scheuren, dus zou daar roest kunnen ontstaan. Netjes opnieuw gekit en gelakt.

IMG-7756.jpg

IMG-7757.jpg

IMG-7764.jpg

IMG-7766.jpg

Vandaag op de sloop voor de Prius een andere antenne gehaald (oude was gebroken) en met de post kwamen twee blanke zijknipperlichten. Véél beter dan die oranje dingen!

IMG-7760.jpg

IMG-7761.jpg

Zo'n kever lekt niet, die bakent zijn territorium af

Die trans blijft toch een leuk karretje dat gewoon op de foto al een glimlach brengt.

De Trans heb ik vandaag weer even thuis gehad. Ik had via ebay een cruisecontrol gekocht en die heb ik gepoogd te monteren. Helaas, niet gelukt. Ik kan geen signaal creëren voor de bcm. Normaliter haal je zoiets weg bij de teller, maar dit is een analoge. Andere optie is een magneet op de aandrijfas, maar dat kan hier ook niet omdat hij ‘natte hoezen’ heeft die niet meedraaien.

Kortom: uiteindelijk heb ik ook hier gewoon een eagle gaskabelvasthouder gemonteerd. En die lijkt het te doen.

Project Prius is vandaag aangevangen. Ofwel, ik heb de HV accu uitgebouwd.
Dat ding is echt loodzwaar, maar het viel me alles mee! A.s. donderdag reis ik af met een defect pakket naar Noord-Holland en kom ik hopelijk terug met een pakket dat het weer doet! Dan komend weekend weer inbouwen.

Plaatjes:
Keurig netjes verstopt, dus alle bekleding moet los.
IMG-7853.jpg

Vanuit de kofferbak of vanuit de achterbank kun je er goed bij.
IMG-7854.jpg

Rugleuning van de achterbank even verwijderd, en voila! daar is de accu!
IMG-7855.jpg

Vervolgens een woud aan boutjes, steunen en luchttoevoerbuizen losdraaien.
IMG-7856.jpg

HV kabels even doormeten: geen spanning meer, dus veilig om aan te werken
IMG-7859.jpg

En eruit met het accupakket!
IMG-7860.jpg

Hm... zoals verwacht... Lekker wat lekkage en corrosie. Tijd voor verse modules!
IMG-7862.jpg

Dekseltje er weer op en klaar om mee te nemen naar Noord-Holland voor revisie!
IMG-7866.jpg

Gaaf !
En dat interieur is echt als nieuw (y):)
Ondanks dat ie al 20+ jr oud is denk ik dat je er na die accu-revisie nog jaaaaaren plezier van kan hebben !
Have fun !

Ik hoop dat je ons meeneemt in het kostenplaatje. Ben daar wel benieuwd naar. Al zal het accu refurbishen nog wel wat goedkoper worden. Bij e-bikes was dat ook toen de vraag naar refurbishen sterk toenam.

Mooi om te zien dat zelfs een Prius een lichtmetalen velg als reservewiel heeft, hadden mijn Lexussen ook.
Volgens mij leverden de premium duitsers dat niet eens

Je was al op de helft van de revisie zo te zien ;)

Fijn modulair systeem toch?
Zodra je die oranje plug eruit hebt, mag er sowieso geen stroom meer kunnen lopen door de hv kabels. En dus ook geen spanning er op staan. Daar is die plug juist voor bedoeld. Daarna ist gewoon een blok lood, (ofja lithium in dit geval) net zoals elke andere accu.

Gezien de corosie was dit pakket vast al langer aan een revisie toe.

@Pobresh
Inderdaad, de plug is een soort beveiliging. Maar toch, je weet nooit of er nog ergens restspanning overgebleven is.

En, geen lood of lithium, maar Nikkel-Metaal Hybride! (ofwel NiMh). Gewoon een groot uitgevoerde fotocamerabatterij.

Corrosie hebben ze wel allemaal helaas. En ik kwam erachter dat er indertijd een terugroepactie is geweest voor het opnieuw sealen van de + terminals. Misschien is dat het bruine wat op sommige zit.

@Pobresh
Inderdaad, de plug is een soort beveiliging. Maar toch, je weet nooit of er nog ergens restspanning overgebleven is.

En, geen lood of lithium, maar Nikkel-Metaal Hybride! (ofwel NiMh). Gewoon een groot uitgevoerde fotocamerabatterij.

Corrosie hebben ze wel allemaal helaas. En ik kwam erachter dat er indertijd een terugroepactie is geweest voor het opnieuw sealen van de + terminals. Misschien is dat het bruine wat op sommige zit.
Ochja dat had je toen ook nog inderdaad als herlaadbaar spul. Hebben die prius2 cellen nog dezelfde technologie vraag ik me af?
Het is Nikkel metaal hydride, 1 letter verschil :D Maar ik vind je woordspeling wel leuk!

Die plug is niet een "soort" beveiliging maar feitelijk een fysieke disconnect. Als er nog restspanning zou zijn is er ergens kortsluiting.
Het verbreekt de verbinding tussen de accu en de kabels. Daarom kun je ook vrij weinig fout doen bij die prius accus.

Terug
Bovenaan