ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

zeker. Dat was voor mij toen ook wel van belang, dat de complete onderhoudsgeschiedenis bekend was. En hij heeft altijd volgens de garantievoorwaarden z'n beurten gehad. Dat doe ik ook. Ik zou technisch gezien veel zelf kunnen doen, maar de officiële beurten laat ik doen bij de dealer. Ik heb wel zelf de remschijven/blokken vervangen. Maar dat is het werk niet.
 
Vanmiddag bij de Marbella een klein gaatje in de balk onder de radiateur gelast en de radio vervangen. De Sony-met-minidisc was niet meer in te stellen helaas. Ik had nog een Panasonic liggen, maar die is eigenlijk te nieuw... Het is in ieder geval iets, beter dan niets!

Het laswerk bleek veel minder dan ik dacht en kon met een rupsje zo dichtgezet worden. Afbraamschijf erlangs en klaar. Vervolgens schoot het in m'n rug, dus dat was de dank van de auto haha!
 
Vandaag was de halfjaarlijkse autodans... ofwel: de Dyane is weer wakkergemaakt. Daarnaast moet de Trans 3 mei gekeurd zijn, dus die moet ik even nalopen en dan kan hij in de week van 17 april gekeurd worden.

Hij past precies onder de pergola...
IMG-7397.jpg

IMG-7399.jpg


De Dyane is er dus ook weer, startte vlot. Op naar het 19e seizoen alweer!
IMG-7401.jpg


De Marbella staat nu in de garage, die haal ik weer op als de Trans gekeurd is.
IMG-7396.jpg


Die olievlek op dat karton is overigens van de Dyane, en al een paar jaar een verzameling. Automatische olieverversing zegmaar.
 
Helaas, Trans afgekeurd op de wiellagers… alwéér. Misschien 250km gereden op de andere ‘nieuwe’…

Ofwel, nieuwe zijn onderweg. Er bleek ook nog een brievenbus te zitten in een binnendorpel, dus die wordt gelast. Kassa. Maar goed. Dan kan het wel weer even mee!
 
Er zit een klein beetje speling op en je hoort ze enigszins gonzen. Echt absurd, maar goed. Nieuwe zijn onderweg. Dat wordt sleutelen van het weekend.

uit pure frustratie heb ik vanmiddag de Marbella weer uit de garage gehaald en voor de deur gezet. Ik had lichtmetalen velgen van een GL sport gekocht, maar daar moesten nog banden op. Die op de sloop geregeld, laten balanceren en gemonteerd. Toch wel leuk!

file.php
 
Jammer van die wiellagers, 250 km is wel erg weinig...

De nieuwe wielen op je Marbella staan inderdaad erg goed!
 
Die wiellagers, waren die nieuw? Die kunnen in 250 km toch niet zodanig stuk gaan dat ze afkeur zijn?

Dat zijn wel de wielen op een Marbella hoor. Erg mooi.
 
Die wiellagers, waren die nieuw? Die kunnen in 250 km toch niet zodanig stuk gaan dat ze afkeur zijn?

Dat zijn wel de wielen op een Marbella hoor. Erg mooi.
Ja, nieuwe wiellagers. Gekocht bij een gerenommeerd leverancier van Fiat-onderdelen :/

Maar bij de eerste zending was er al een niet goed, ik heb toen een andere gekregen. Waarschijnlijk gewoon old stock geweest die te lang heeft gelegen…
 
Vanavond zijn de nieuwe wiellagers geleverd. Geen old stock dit keer. Opvallend: ze draaien beduidend zwaarder dan de exemplaren van een paar 100 kilometer geleden. Deze zitten dus goed dik in het kogellagervet.

Binnenkort monteren! :)
 
file.php
En na 3 kwartier zaten de nieuwe lagers er weer op. Logisch dat de oude stuk waren, een deel van het vet was eruit gekomen… lekkere kwaliteit…




file.php

file.php
 
Laatst bewerkt:
Voor de Occassionwedstrijd zocht ik eigenlijk een Seat Terra Danbury zoals deze. Kwam er eentje wel tegen maar alleen per veiling en was al te laat. Zie wel vaker zulke kleine campers razendsnel weer verkocht zijn. Je hebt dan geen Danbury maar zo te zien heb je wel een camper van gemaakt. Erg gaaf. Ga je er vaak mee op pad?

Sorry ik lees dit soort topics niet zo vaak maar vanwaar de keus om de Escort te verkopen en de Marbella te houden? Ik had eerder andersom gedaan.
 
@MCW
Ik ga er eigenlijk veel te weinig mee weg. Door aanhoudende klachten kan ik eigenlijk niet langer dan een uurtje het gaspedaal intrappen. Nu heb ik gekeken naar cruisecontrol, maar blijkt John Gold gestopt, en worden de resterende sets voor absurde prijzen (1000 euro + ) aangeboden. En dan zit het er nog niet in.
Dus dat verklaart een hoop...

Ik heb het interieur inderdaad gebaseerd op dat van een Danbury. Alleen heb ik geen watertankje ingebouwd. Wel een kookplaatje voor het gemak. Hoewel ik liever gewoon buiten kook als ik kampeer.

En dan de keuze de Escort te verkopen: de Marbella is onverkoopbaar. Ik heb hem indertijd aangeboden, maar de biedingen zijn niet veel hoger dan 500 euro. Dat is natuurlijk absurd. Keuzes maken dus. Mocht er iemand nog eens een redelijk bod doen overweeg ik hem wel te verkopen, stilstand is ook achteruitgang.

In de Dyane zit wel een cruisecontrol-gaskabelvasthouder, waardoor ik daar iets makkelijker mee rijd. Heel misschien dat ik ga proberen ermee naar Frankrijk te gaan van de zomer. Maar dat hangt ook af of dat fysiek lukt.
 
Misschien kun je voor de cruise control eens kijken voor lite-on. Geen ervaring mee maar schijnbaar ook systemen voor met een gaskabel.
Ook die hebben nu een prijs van minimaal 1000 euro. Destijds kocht je de Waeco MS50 voor 150 euro....

Toevallig kwam ik een advertentie tegen van een set in het VK, weliswaar gebruikt, maar voor een prijs die de gok wel waard is. Dat zou écht een uitkomst zijn.
 
@MCW
Ik ga er eigenlijk veel te weinig mee weg. Door aanhoudende klachten kan ik eigenlijk niet langer dan een uurtje het gaspedaal intrappen. Nu heb ik gekeken naar cruisecontrol, maar blijkt John Gold gestopt, en worden de resterende sets voor absurde prijzen (1000 euro + ) aangeboden. En dan zit het er nog niet in.
Dus dat verklaart een hoop...

Ik heb het interieur inderdaad gebaseerd op dat van een Danbury. Alleen heb ik geen watertankje ingebouwd. Wel een kookplaatje voor het gemak. Hoewel ik liever gewoon buiten kook als ik kampeer.

En dan de keuze de Escort te verkopen: de Marbella is onverkoopbaar. Ik heb hem indertijd aangeboden, maar de biedingen zijn niet veel hoger dan 500 euro. Dat is natuurlijk absurd. Keuzes maken dus. Mocht er iemand nog eens een redelijk bod doen overweeg ik hem wel te verkopen, stilstand is ook achteruitgang.

In de Dyane zit wel een cruisecontrol-gaskabelvasthouder, waardoor ik daar iets makkelijker mee rijd. Heel misschien dat ik ga proberen ermee naar Frankrijk te gaan van de zomer. Maar dat hangt ook af of dat fysiek lukt.

Duidelijk. Wat balen van je gezondheid zeg.
 
Met een beetje mazzel heb ik binnen een week of twee een gebruikte, maar complete cc uit het VK. Zonder garantie, dus een risico, maar een met actuator en niet met vacuüm. Die zijn over het algemeen betrouwbaar. Ook de magneetset voor het snelheidssignaal zit erbij. Afwachten, hopelijk werkt hij! Het beteft een Lite-On AP250, die in Nederland als John Gold AP250 werd geleverd.
 
Vandaag weer eens wat aan de auto's gerommeld. Vorige week ging de remklauw van de Ampera, die ik vorig jaar had schoongemaakt, toch weer vastzitten, dus onderweg even de zuiger teruggedrukt (handig van die open velgen!) en teruggereden op one-pedal-driving, maar die klauw moest toch vervangen worden. Dus, de klauw die ik vorig jaar voor 100 euro incl inklaring en verzendkosten uit Amerika had laten komen (in NL 600 excl montage!!) zit er nu op. Weinig werk wat dat betreft.

IMG-7534.jpg

IMG-7532.jpg


Daarnaast de Marbella: ding start koud beroerd. Ik dacht aan de bougies, maar met nieuwe is het niet opgelost. Toen bedacht ik me ineens dat er destijds Suzuki's zijn geweest met vergelijkbare klachten, waarbij het lag aan de temperatuursensor van de ECU. Dus ik heb eens even gekeken hoe de auto reageert om een doorverbonden sensor (dwz, als de motor dus warm is) en dan liep hij meteen beter. Ik heb dus maar een nieuwe sensor besteld. Voor die 12 euro het proberen waard...
 
Aangezien ik deze week vrij was heb ik een aantal zaken aan de Marbella gedaan. Zoals ik al zei startte bij slecht, en had ik een nieuwe temperatuursensor besteld. Deze was gisteren binnengekomen en heb ik vandaag dus gemonteerd. Vooralsnog lijkt het probleem verholpen!

Omdat ik toch het luchtfilterhuis e.d. weggenomen had heb ik ook maar meteen een gebruikte Eagle-cruiscontrol (zo'n gaskabelvasthouder) gemonteerd. Ik had dat ding nog liggen en gekocht voor de Dyane, maar deze was ingekort en je raad het al: paste niet op de Dyane. Daar had ik dus een nieuwe voor gekocht, en deze lag stof te happen.

Hij was precies lang genoeg om op de Marbella te passen, maar het was nog een heel gepiel om de kabel goed te krijgen. Net getest, en met wat tweaken rijdt het oke. Voor in Nederland is het dus prima.

en nu daarvan wat plaatjes:
oude bougies:
IMG-7535.jpg


de 'eagle'
IMG-7559.jpg

IMG-7560.jpg


'oude' sensor (van 2020...)
IMG-7562.png


nieuwe sensor in de thermostaat (van Opel ditmaal, hij had de goede temperatuurverdeling, dus als hij het maar doet!)
IMG-7563.png
 
Die eagles worden ook wel eens gewoon aan de achterkant van het gaspedaal vast gezet zodat ze het pedaal vasthouden ipv de gaskabel.
Dan heb je ook veel minder kabel nodig en is het risico op een loskomende gaskabel ook niet meer aanwezig.
Dus mocht t toch niet helemaal werken zoals het nu zit met die korte kabel, heb je die optie nog.

Ideale oplossing wel voor jou lange-rit-problemen!

Klopt het dat het een mono-motronic systeem is van Bosch wat op die marbella zit?
De temperatuursensor is daarvan idd 9 van de 10x de boosdoener van problemen.
Maar als het loopt dan loopt t ook. Verder behoorlijk betrouwbaar.
 
Ik had in eerste instantie ook het idee hem aan het pedaal te monteren, maar dat bleek niet haalbaar omdat er geen bevestigingsmogelijkheid is. Maar, het werkt nu goed.

De injector is van magneti-marelli, maar vergelijkbaar met zo’n Bosch systeem. De sensor meet letterlijk de temperatuur van de koelvloeistof en zal daarop het mengsel aanpassen. Morgenochtend nog eens testen, en als het dan weer goed gaat is het probleem opgelost.
 
Soms gebeuren er rare dingen. Vanochtend, op een facebook-pagina, een foto van een rode Marbella. Kijk ik naar het kenteken, nagenoeg gelijk aan dat van mij! Ofwel: de SF-39-JZ versus de SF-49-JZ!

De mijne, SF-39-JZ (voordat ik een Panda-neus monteerde):
SAM-1805.jpg



De SF-49-JZ:
1.jpg


De verschillen:
De mijne is een GL Eco (dus net niet top of the range). De '49' een basis L. Ondermeer te zien aan het ontbreken van striping en de kleur van het interieur.
 
Grappig, ik zag het bericht ook. Ik moest ook meteen aan jou denken.
Ik wou het hier plaatsen en toen zag ik dat je al gereageerd had.
 
Leuk! Zijn jouw wieldoppen origineel en dus ook een extra van de GL?

Moet wel een heel oude foto zijn trouwens, want op de achtergrond zie ik volgens mij een Toyota Corona 2000 Mark II staan. Die zijn al lang uit het straatbeeld verdwenen! Tenzij de foto van ene Marco is.
 
De zwarte wieldoppen op mijn Marbella waren standaard op de GL. Bij mijn ECO horen wieldoppen die de velg helemaal bedekken, maar dat heb ik altijd nogal tuttig gevonden. Vandaar nu de GL sport velgen.

De foto van de '49' is inderdaad oud; de oude eigenaar is op zoek naar de auto, die nog actief is in het kentekenregister, maar sinds 2007 geen APK meer heeft.
 
RDW was tot een aantal jaar geleden nogal laks met registreren van gedemonteerde voertuigen, kans is best aanwezig dat de 49 reeds gesloopt is maar niet zo geregistreerd is.
 
De Ampera-e was vies. Erg vies. Vandaag dus niet met de gieter-en-twee emmers thuis, maar naar de wasbox gegaan en met een hogedrukspuit bezig gegaan. Ik neem dan zelf twee emmers mee, een met zeep, en een lege voor het uitspoelen. Thuisgekomen de auto meteen nog even in de wax gezet, kan hij weer even vooruit.

Het valt niet tegen na bijna 5 jaar en dik 175.000 km.

344749349-907862910309047-7457811176606435698-n.jpg
 
Ik ben groot voorstander van spatlappen, zou een hoop steenslag schelen als iedereen ze zou hebben.
 
De Marbella doet het ondertussen sinds het vervangen van de temperatuursensor uitstekend. Als het weer een beetje mee zit mag hij deze week mee naar mijn werk. Even lekker warmrijden!

Maar dan... Ik heb het weer gepresteerd iets te kopen. :geek:.

Een jaar geleden kwam ik een auto tegen waarvan ik dacht, goh, dat lijkt me nog wel eens leuk. Maar, op dat moment te duur, te ver weg en geen plek. De Escort heb ik eerder dit jaar verkocht, en alsof het moest, de betreffende auto van vorig jaar stond ineens weer te koop. Weliswaar kapot, maar ach, iets te klussen kan nooit kwaad. Daarnaast: met nieuwe APK.

Je zult je afvragen wat dat dan wel is, nou, een heuse EMW-mobiel: een eerste generatie Toyota Prius!

Zoals zoveel oude Prii heeft het HV pakket een storing, 3 van de 19 celblokken heeft een te laag voltage. Maar, in tegenstelling tot moderne EV's is het pakket van een Prius 1 goed bereikbaar, en om die reden wil ik het erop wagen het pakket te gaan reviseren. Als ik een huisinstallatie (elektra) kan aanleggen moet dit ook lukken.

Wat is er dan bijzonder aan: relatief weinig km's, gemiddeld 10.000 km/jaar de afgelopen 22 jaar, interieur in nieuwstaat, en een eveneens keurige carosserie. Weinig ernstige beschadigingen. Verder een trekhaak (er zit nu een speciale fietsendragerhaak op, maar een afneembare kogel kan ook, handig voor de fietsendrager!), complete onderhoudsgeschiedenis t/m vorig jaar en zoals gezegd een nieuwe keuring.

De komende tijd zal ik mij dus eens verder gaan verdiepen in de accucellen en dan aan de klus. (overigens heb ik aan de voorzijde alvast een nieuwe kentekenplaathouder geplaatst en de reclamehouder achter verwijderd. De kentekenplaat aan de voorkant staat ook op de nominatie te worden vervangen, maar dat komt wel als de auto technisch in orde is.

Ik heb er vandaag 140 kilometer mee gereden, en op een aantal keren Limp-mode na (waarbij de complete aandrijving wegvalt - logisch zonder elektrische ondersteuning - ) doet hij het uitstekend.

IMG-7643.jpg

IMG-7644.jpg


hoesje erover tegen vogeluitwerpselen:
IMG-7642.jpg
 
Het is voor de meeste mensen een niksig ding, maar ik vind 'm absoluut leuk en volgens mij heb ik nog nooit een groene gezien! Ben benieuwd naar wat je ermee gaat doen. De Ampera-e vervangen als je 'm technisch op de rit hebt?
 
Geinig, inderdaad zeer EMW. Mijn schuine oog is er ook wel eens op gevallen. Wanneer je die cellen weet te vervangen zal je er nog lange tijd een betrouwbare metgezel aan kunnen hebben, daar twijfel ik niet over!
 
Het is voor de meeste mensen een niksig ding, maar ik vind 'm absoluut leuk en volgens mij heb ik nog nooit een groene gezien! Ben benieuwd naar wat je ermee gaat doen. De Ampera-e vervangen als je 'm technisch op de rit hebt?
De Ampera-e blijft sowieso. Hij bevalt uitstekend, en zolang ik 65 km enkele reis woon-werkverkeer heb twijfel ik daar niet over.

In het groen is hij ook een stuk frisser dan in het grijsbeige wat je vaak ziet.
 
De exemplaren die ik heb gezien waren volgens mij vaal babyblauw metallic, ook niet echt een inspirerende kleur.
Maar leuke aanschaf en zeker EMW, hoop dat je er veel plezier aan gaat hebben!
 
De juiste kleur voor die Prius! Vind het geen mooie auto maar als klusauto wel erg interessant. Veel succes en plezier ermee.
 
Wat leuk Michiel! Ik heb wel eens met een schuin oog gekeken, maar het niets kunnen trekken was toch een no go .
Mooie kleur dit groen, ik kende de kleur wel, ik ben benieuwd naar je klusjes met de accu's! Lijkt me leuk om te volgen!
 
Goh, de Prius blijft toch altijd wel een plekje in m'n hart innemen, en zo'n groene van de eerste generatie is gewoon een ontzettend charmant ding! Koplampen even netjes maken, accu's aanpakken en dan heb je er vast een ontzettend fijne auto aan. Veel plezier!
 
Leuke toevoeging. Inderdaad zijn accupakketten best te repareren. Voor verschillende EVs zie je het ook maar om het in de vingers te krijgen is dit een prima startpunt. En ik sluit me aan bij anderen; die kleur maakt het een veel leukere auto.
 
Terug
Bovenaan