Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Gunner zei:Maar modellen van eind 2011, begin 2012 uit bv de Passat; zijn dat nog probleemgevallen?Hansyii zei:De motoren met de meeste problemen, de 1.2 en 1.4, zijn inmiddels vervangen door splinternieuwe ontwerpen, met wederom een riem.
Google op EA211
Terence zei:Volgens mij missen we hier een bak met posts?![]()
golfdiesel zei:De openingspost staat er toch gewoon?
Moderator
Hansyii zei:Overigens, 900 rpm in zijn 6e versnelling![]()
Meeuw zei:Ik snap ook niet dat de fabrikanten zelf lage toeren adviseren.
Carkiller zei:
s velthuis zei:Bovendien is verbruik tegenwoordig vele malen interessanter dan levensduur. Als het kapot is fl!kker je het toch gewoon weg?
Carkiller zei:Wellicht ten overvloede...
Eigenlijk heeft VW dus gewoon dezelfde problemen als Mitsubishi had met de GDI motoren.
Zie ook dit (Engelstalige) artikel
De reinigende werking van de benzine ontbreekt waardoor carterdampen neerslaan en aanslag vormen op de kleppen.
Bij een voorinspuiter komt het benzine/luchtmengsel langs de kleppen waar het een reinigende werking heeft, bij directe inspuiting niet.
Dit probleem zal elke direct ingespoten benzinemotor hebben, de techniek deugt wat mij betreft dan ook gewoon niet.
smarter zei:s velthuis zei:Bovendien is verbruik tegenwoordig vele malen interessanter dan levensduur. Als het kapot is fl!kker je het toch gewoon weg?
Ook al verkoop ik zelf dagelijks nieuwe auto's, ik irriteer me mateloos aan deze vorm van engineering en met name de fiscale stimulering om dit ook nog te te bevorderen. Mijn '91-er Golf Cabriolet 1.8 rijdt gewoon zonder enige moeite ook 1:14, terwijl deze technisch gezien haast onverwoestbaar is en als het nodig is ook weer goedkoop te repareren is. In de huidige testcyclus valt dit oude 1.8 blokje vast hopeloos door de mand, maar in de praktijk doet ie het uitstekend en is deze zeker zo zuinig als alle moderne overgecompliceerde turboblokjes. Ik kan me af en toe gewoon kwaad maken over deze poppenkast zonder enig positief praktijkresultaat.
Carkiller zei:Wellicht ten overvloede...
Eigenlijk heeft VW dus gewoon dezelfde problemen als Mitsubishi had met de GDI motoren.
Zie ook dit (Engelstalige) artikel
De reinigende werking van de benzine ontbreekt waardoor carterdampen neerslaan en aanslag vormen op de kleppen.
Bij een voorinspuiter komt het benzine/luchtmengsel langs de kleppen waar het een reinigende werking heeft, bij directe inspuiting niet.
Dit probleem zal elke direct ingespoten benzinemotor hebben, de techniek deugt wat mij betreft dan ook gewoon niet.
s velthuis zei:Je vult de stortbak van je plee toch ook niet met het rioolwater? Is ook zuiniger...
exroosje zei:omdat DI vaak gepaard gaat met een hogere verbrandingstemperatuur. Helaas verorzaakt DI ook roet, die met de EGR je motor ingevoerd wordt.
exroosje zei:s velthuis zei:Je vult de stortbak van je plee toch ook niet met het rioolwater? Is ook zuiniger...
Dat is precies wat er gebeurt met grijswatersystemen. Al is het om precies te zijn met regen of slootwater.
Hansyii zei:exroosje zei:omdat DI vaak gepaard gaat met een hogere verbrandingstemperatuur. Helaas verorzaakt DI ook roet, die met de EGR je motor ingevoerd wordt.
Waar komt dat door?
Je zou eerder het tegenovergestelde zeggen, omdat de brandstof in de cilinder wordt verdampt, en niet in het inlaatspruitstuk, zodat de brandstof warmte onttrekt aan de cilinder.
Alleen stoot je nu dus wel veel meer NOx en uit en ben je dus een smog veroorzaker. NOx en zie je echter niet direct itt roet.De egr is in theorie een prachtig werkend iets, alleen in de praktijk is dit het tegenovergestelde. Heb bij mijn Ford de egr afgedopt en die loopt stationair rustiger en roet veel minder op vollast.
exroosje zei:Hansyii zei:exroosje zei:omdat DI vaak gepaard gaat met een hogere verbrandingstemperatuur. Helaas verorzaakt DI ook roet, die met de EGR je motor ingevoerd wordt.
Waar komt dat door?
Je zou eerder het tegenovergestelde zeggen, omdat de brandstof in de cilinder wordt verdampt, en niet in het inlaatspruitstuk, zodat de brandstof warmte onttrekt aan de cilinder.
Inderdaad, maar als DI ingezet wordt voor zuiniger rijden is er vaak sprake van armmengsel. Hoe armer, hoe hoger de verbrandingstemperatuur. En een specifieke kat die vooral goed is in het opruimen van NOx. Om te veel NOx te vermijden wordt dan EGR toegepast.
Als DI alleen wordt ingezet voor meer vermogen gaat dit inderdaad niet niet op (zoals bij porsche)
Alleen stoot je nu dus wel veel meer NOx en uit en ben je dus een smog veroorzaker. NOx en zie je echter niet direct itt roet.De egr is in theorie een prachtig werkend iets, alleen in de praktijk is dit het tegenovergestelde. Heb bij mijn Ford de egr afgedopt en die loopt stationair rustiger en roet veel minder op vollast.
zeskant zei:De 1 op 14,7 is alleen wanneer de motor in open loop loopt. 1 op 14,7 is zeker niet altijd gewenst en zal in closed loop zeker niet altijd voor komen. Wat exroosje zegt klopt wel degelijk. In dit linkje van amt hebben ze het er ook over dat directe benzine injectie bij deellast arm inspuit. https://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2009/2/Brandstof-sparen-met-directe-injectie-2009-2-AMT027285W/
exroosje zei:Overigens doet dit niets aan het verhaal af, want de reden waarom EGR toegepast wordt icm DI is dat je door DI ipv lucht /zuurstof een deel van de cylinder kan vullen met inert gas (CO2 uit de uitlaat), waardoor je minder brandstof kunt inspuiten bij een gegeven cylindervulling.
exroosje zei:Dat de combinatie EGR en DI , aangevuld met carterdampen intern vervuilde motoren oplevert weten we al sinds de GDI en HPI motoren. Vandaar dat tegenwoordig vaak EGR niet meeer wordt toegepast (maar overlap in het openen van in en uitlaatkleppen) Helaas ontstaat de vervuiling dan bij je kleppen, die worden echter eerder schoongebrand. VW heeft als oplossing maar weer een indirecte injector ingebouwd die indeellas gebruikt wordt en de boel schoonhoudt.
James85 zei:exroosje zei:Dat de combinatie EGR en DI , aangevuld met carterdampen intern vervuilde motoren oplevert weten we al sinds de GDI en HPI motoren. Vandaar dat tegenwoordig vaak EGR niet meeer wordt toegepast (maar overlap in het openen van in en uitlaatkleppen) Helaas ontstaat de vervuiling dan bij je kleppen, die worden echter eerder schoongebrand. VW heeft als oplossing maar weer een indirecte injector ingebouwd die indeellas gebruikt wordt en de boel schoonhoudt.
Welke motoren van VW hebben weer een indirecte injector ingebouwd?
golfdiesel zei:Ik heb info zitten lezen over de nieuwe TSI generatie (EA211) en daar kon ik niets in vinden over de additionele injector.
Er is overigens wel enorm veel veranderd tussen de EA111 en EA211 serie motoren.
golfdiesel zei:Dank voor de info heren
Ik baalde al dat ik niet de info kon vinden die ik zocht. Bij alle EA211 info die ik gevonden heb wordt er alleen over de FSI kant gesproken.
Maar zitten de MPI injectoren er nou alleen in om de kleppen schoon te houden of dienen ze ook een emissietechnische reden?
Al met al kan je deze generatie TSI's op geen enkel vlak meer vergelijken met de oude generatie waar dit draadje voor is gestart. Alleen de hartafstand tussen de cylinders komt geloof ik nog overeen.
Net als Ford bij de 3 cylinder ecoboost hebben ze gekozen voor een lifetime belt als distributiesysteem alleen is de riem hier droog in plaats van nat bij de 3 cylinder ecoboost van Ford.
Ze hebben niet stil gezeten bij VW.
maar op het eerste gehoor zijn er nogal wat overeenkomsten met de huidige EA111-motorengeneratie. Toch?
We zien bij de ontwikkelingstechnici minstens één wenkbrauw per persoon omhoog gaan. In
feite is alleen de hart op hart afstand van de cilinderboringen dezelfde: 82 mm
Hansyii zei:Wat ik terug kan vinden:
EA111
boring x slag 76,5 x 75,6
hoh 88 mm
EA211
boring x slag 74,5 x 80
hoh 82 mm
Er wordt op diverse (buitenlandse) autosites (zoals AW) i.d.d. aangegeven, dat de hoh gelijk zou zijn gebleven.
Dat laatste lijkt me sterk, aangezien het blok van de EA211 5 cm korter is dan de EA111. But correct me, if I am wrong.
golfdiesel zei:Hansyii zei:Wat ik terug kan vinden:
EA111
boring x slag 76,5 x 75,6
hoh 88 mm
EA211
boring x slag 74,5 x 80
hoh 82 mm
Er wordt op diverse (buitenlandse) autosites (zoals AW) i.d.d. aangegeven, dat de hoh gelijk zou zijn gebleven.
Dat laatste lijkt me sterk, aangezien het blok van de EA211 5 cm korter is dan de EA111. But correct me, if I am wrong.
Klinkt vrij plausibel![]()