Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren

knoted zei:
Jep, privé auto en inmiddels buiten de garantie periode. ( dank voor de url link trouwens )

Ik vind het toch wel frapant....Toen ik hem binnen bracht voor de kleine beurt had ik al een vaag voorgevoel...maar verder geen concrete aanwijzing....
behalve wat teveel aan olie verbruik de laatste tijd.

In ieder geval... ik hoop dat de kosten niet boven de 500 uitkomen.

Daar doe je niet veel voor vandaag de dag.

knoted zei:
Jep, privé auto en inmiddels buiten de garantie periode. ( dank voor de url link trouwens ) De ketting is dus nog niet geknapt zoals in de eerste post van die thread. Ik denk dat ie 'slechts' is opgerekt en dus heb ik hem net op tijd ( hopelijk ) naar de garage kunnen brengen.

In die andere thread is de ketting ook niet gebroken:

Steuerkette gelängt. Vermutl. Kettenspanner defekt. Kette ist übergesprungen. Die Ventile haben die Kolben "geküsst". Der Meister sagte
es wären 4 Abdrücke auf dem Kolben zu sehen

De distributieketting is opgerekt, de kettingspanner vermoedelijk defect en de ketting is overgesprongen, (heeft dus één of meer tanden overgeslagen op de poelie). De kleppen hebben de zuigers geraakt, volgens de monteur waren de afdrukken in de zuigers te zien.

Nu weet ik niet hoeveel tanden de ketting versprongen is, maar de marge tussen zuigers en kleppen lijkt dus erg nauw te zijn bij deze motor. Dat maakt de kans op schade wel een stuk groter.

Dit was trouwens de eerste post die ik opende, er lopen meer draadjes in Dld over deze motor. Niet zo veel als de kleinere TSI's, maar er zijn dus ook wel problemen mee. Ik zou in elk geval wat van die forumdraadjes uitprinten en meenemen naar de dealer. As usual zul je namelijk wel weer de eerste zijn met het probleem...

Dit is ook wel interessant leesvoer:

https://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3393757.html

Die Steuerkettenprobleme der TSI-Motoren mit 1,2, 1,8 und 2,0 Liter Hubraum haben laut VW andere Ursachen. Beim 1.2 TSI änderte VW bereits kurz nach Serienstart den Steuerkastendeckel. Er erhielt eine nasenförmige Ausbuchtung, die ein Überspringen der Kette verhindern sollte. Außerdem tauschte VW im Rahmen der Serviceaktion 15D8 bei rund 5000 Autos Steuerkette und Kettenspanner durch eine verbesserte Version. 1,8- und 2,0-Liter-TSI ("Triple-8-Motor" EA888, z.B. im Golf GTI) seien bei VW von Steuerkettenproblemen nicht betroffen. Die entsprechenden Maßnahmen, die Audi und Skoda bei A3 und Octavia durchführten, betrafen das Rückhalteventil des Nockenwellenverstellers, der beim Golf GTI anders ausgeführt sei.

Kom de nodige 1.8 T(F)SI's tegen met vervangen nokkenassen. Ook een kostbare klus trouwens.

Maar daaronder staat een forumdraadje over een defecte Leon 1.8 TSI, waarbij de schade wél weer terug te voeren is op de ketting. Hou je vast voor het bedrag:

Hallo zusammen,
ich fahre einen Seat Leon 1.8 TSI. Der Wagen ist Baujahr 10/2009, somit also 3 Jahre alt und hat gerade einmal 40.000 KM gelaufen. Nun denn, seit ca. 3 Wochen steht der Wagen bei einer Seatwerkstatt mit Motorschaden. Dieser ist wohl auf die Steuerkette zurück zuführen. Seat hat den Kulanzantrag abgelehnt. Frage nun: was soll ich jetzt machen? Alle Serviceintervalle wurden eingehalten und durch Seat durchgefüht. Ich sehe nicht ein, hier einen neuen Motor oder sonst irgendetwas zu bezahlen. Wo kommen wir denn da hin, wenn ein Motor gerade mal 3 Jahre hält. Vor allem soll die Reparatur mal eben bis zu 9000 EUR kosten.

Opvallend is trouwens dat de meeste auto's hun problemen krijgen bij een kilometerstand tussen de 40 en 50k km. En het resulteert opvallend vaak in een nieuwe motor.

Hoeft niet meteen op 9k uit te draaien maar voor 500 euro krijg je een warme hand.

Vlinderstrik zei:
Hoeft niet meteen op 9k uit te draaien maar voor 500 euro krijg je een warme hand.

2 januari gaan ze het blokje openmaken...dus ik wacht het met spanning af. N.a.v. al die fora
posts wordt die verwachting er indd niet vrolijker op. Maarja...we zullen zien hoe groot de financiele
schade zal zijn.

ps. Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Eerder zei ik dat er geen concrete aanwijzingen aan voorafgingen,
maar sinds 4 december hoorde ik inderdaad sporadisch ( 2 of 3 keer ) vreemde tik geluiden vanachter het dashboard.
Ik meen over dat symptoom ook in die threads te hebben gelezen.

Ik zou direct de dealer laten weten dat je het niet eens bent met de kosten en coulance wilt van PON. Je bent niet de enige en anders helpt het nog wel eens om het via Autoweek oid te spelen. Of direct je rechtsbijstand.

Sommige vinden het misschien te snel om voordat er een oorzaak is coulance te willen, maar deze problemen zijn niet onbekend en je kan gewoon coulance krijgen.

Vlinderstrik zei:

Nee, ik vind 9k zelf ook enorm veel. Wel opvallend is dat er maar weinig revisieblokken beschikbaar zijn. Maar in een worst case scenario (een nieuwe motor) via een officiele dealer (wat je moet doen, wil je enigszins kans maken op coulance) zal de helft van dat bedrag niet volstaan vrees ik. Dat is worst case. Maar met een bedrag drie nullen zul je snel kwijt zijn, ben ik bang.

Fijn, zo'n financiele tijdbom.

Ik zou eerst maar eens even wachten wat er uit de autopsie van het blok blijkt. Wellicht valt de schade mee. In een worst case scenario kun je altijd nog kijken of er iets van coulance mogelijk is bij de importeur. Ik heb als jurist in het verleden wel mensen geholpen met dit soort kwesties. Als je het goed speelt is er veel mogelijk.

s velthuis zei:
Opvallend is trouwens dat de meeste auto's hun problemen krijgen bij een kilometerstand tussen de 40 en 50k km. En het resulteert opvallend vaak in een nieuwe motor.

Is dat (40/50k km) inmiddels een bekend gegeven? Dan kan ik er rekening mee houden.

Recent heb ik ook het probleem meegemaakt met een 1.2 TSI motor waarbij de ketting opgerekt is en versprongen. Heeft direct tot vastlopen van de motor geleid. Inmiddels zit er een nieuwe motor in.
Wat mij verbaasd is dat blijkbaar PON niet de moeite neemt om pro actief de eigenaren te informeren over deze issues. Ik wist niet van dit probleem en kom dit nu op allerlei forums tegen.
Een jaar geleden was het probleem met nieuw benodigde software update ook al een bekend issue bij deze motor.
Ik begrijp niet goed dat PON afwacht tot berijders stranden en dan vertelt dat het 'een bekend probleem' is.
Reden voor mij, om na jarenlang auto's van de VAG groep gereden te hebben, bij de volgende auto voor een ander merk te gaan.

Jeroen F zei:
Recent heb ik ook het probleem meegemaakt met een 1.2 TSI motor waarbij de ketting opgerekt is en versprongen. Heeft direct tot vastlopen van de motor geleid. Inmiddels zit er een nieuwe motor in.
Wat mij verbaasd is dat blijkbaar PON niet de moeite neemt om pro actief de eigenaren te informeren over deze issues. Ik wist niet van dit probleem en kom dit nu op allerlei forums tegen.
Een jaar geleden was het probleem met nieuw benodigde software update ook al een bekend issue bij deze motor.
Ik begrijp niet goed dat PON afwacht tot berijders stranden en dan vertelt dat het 'een bekend probleem' is.
Reden voor mij, om na jarenlang auto's van de VAG groep gereden te hebben, bij de volgende auto voor een ander merk te gaan.

Een duivels dilemma?
De keerzijde is 40 miljoen mensen 'bang' maken.

Ik lees dit topic met extra belangstelling omdat ik 1x een TSI en 1x een TFSI heb (+ DSG en Multitronic).

Maar ik heb nog steeds geen goede indruk kunnen krijgen van de kans op problemen (percentages). Als fabrikant V 10x zo veel auto's verkoopt als fabrikant A, zullen ook (tenminste) 10x zo veel problemen worden gepubliceerd. Het lijkt dan ook erger dan het misschien (??) is. Voor merk A zal er niet zo snel aandacht zijn in een TV-programma of op een forum, omdat het aantal gedupeerden beperkt is. Dus lijkt het alsof fabrikant V een slecht product levert en A niet, terwijl de werkelijkheid compleet anders kan zijn.

In die verhouding kun je ook de noodzaak van informatieverstrekking en terugroepacties zien. Je weet ook niet precies wat er gebeurt. Ik kan mij voorstellen dat de betreffende fabrikant (en importeur) beschikken over cijfers (percentages) op basis waarvan een actie niet gerechtvaardigd is en gewoon wachten totdat de auto voor een servicebeurt in de garage komt (om dan te controleren en eventueel in te grijpen). Dus inderdaad, 40 miljoen mensen 'bang' maken terwijl er misschien relatief weinig aan de hand is? Maar nogmaals, ik lees dit topic niet voor niets.

Tot eind jaren 90 verkocht de VAG groep ook zeer veel auto's. Tot dan toe waren er zeer weinig problemen met die merken. Als je midden jaren 90 een TDI kocht in wel model dan ook, dan had je daar maar heel weinig gezeik mee, of dat ding nou verpakt zat in een Octavia, een Toledo of een Golfje. Zelfde voor ed benzinestokers. Dan wist je dat je iets kocht waar je gewoon 3, 4 ton min of meer probleemloos mee kon rijden. De ruiten van een Golf 4 en kompanen donderden wel eens in de deur, hier en daar had je wat last van roest op de Golf 3 en aanverwanten en de draagarmen van de Passat en A4 waren onderbemeten. Maar met dat laatste is wel een soort lijn ingezet. Die draagarmen werden vrij stiekem vervangen, ook daar kwam geen terugroepaktie op. Maar terugroepakties hadden de merken tot dan toe ook nauwelijks nodig gehad. Maar die vanzelfsprekendheid zijn ze helaas kwijt. Tuurlijk zitten er ook goede auto's tussen, tuurlijk verkoopt VAG veel auto's. Maar je kunt tussen merken onderling vergelijken (waar VAG ook nauwelijks meer boven het gemiddelde uitkomt trouwens), maar ook binnen één merk over de jaren heen. En dan is er wel degelijk een tendens te zien. Een tendens die je zou kunnen omschrijven als arrogantie. Er wordt te vanzelfsprekend uitgegaan van de kwaliteit van jaren geleden. Helaas zijn de prijzen daar wel op gebaseerd. Is dat jammer? Zeker. Zou ik zelf snel een VAG produkt terugkopen? Nee, niet meer vanzelfsprekend. De concurrentie heeft ook niet stil gezeten. Voor mij zijn merken als Kia en Dacia wat dat betreft eigenlijk de échte nieuwe Volkswagens...

meeuw zei:
s velthuis zei:

Is dat (40/50k km) inmiddels een bekend gegeven? Dan kan ik er rekening mee houden.

Of het een bekend gegeven is durf ik niet te zeggen. Het valt me vooral op in de diverse fora. Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd of iets waar je automatisch rekening mee moet houden. Maar die km-standen van 40 tot 50k zijn wel zeer veel voorkomend. Blijkbaar is dat ongeveer de termijn (voor zo ver je daar over kunt spreken) dat een inferieur onderdeel het uithoudt. De TSI van mijn broers collega heeft het een ton uitgehouden, maar die heeft gedurende twee en een half jaar veelvuldig met constante snelheden over de snelweg gereden, dus minder lastwisselingen voor de distributie. Die auto (Golf) is overigens terug genomen door de leasemaatschappij. Die wordt niet meer gerepareerd maar afgestoten. Loont niet meer blijkbaar.

Bij Toyota gingen ze ook niet actief de klanten met een D-CAT benaderen. Echter bij de 90.000 km (4 jr oud) beurt ontdekte de monteur dat de koppakking lek was. Afspraak voor reparatie gemaakt (bijgekochte garantie) en bij ophalen kwam de mededeling dat er een nieuw gemodificeerd blok in gekomen is omdat het aannemelijk was dat er meer problemen zouden volgen. Dat dus wel proactief.

Toyota heeft zich ook vergaloppeerd op de eerste D-Cats/d4d's en de 1.8 16V zoals geleverd in de Avensis (invretende zuigers). Maar doorgaans is dat redelijk voortvarend aangepakt. Heel veel imago-schade heeft ze dat ook niet opgeleverd. Idem met de roestproblemen van de Ford Focus. Zoiets geeft vertrouwen.

Pon is niet zo netjes met het afhandelen van de problemen zeker niet als de garantie is verlopen. Dat wordt vaak hier verteld wat ik nog steeds een kwalijke zaak vind je moet je klanten tevreden houden anders lopen ze weg. Wat PON nu elke keer weer probeert.

Maar hoe zit het eigenlijk bij VAG producten uit Duitsland? Worden ze daar beter behandeld of niet.

meeuw zei:
Ik lees dit topic met extra belangstelling omdat ik 1x een TSI en 1x een TFSI heb (+ DSG en Multitronic).

Maar ik heb nog steeds geen goede indruk kunnen krijgen van de kans op problemen (percentages). Als fabrikant V 10x zo veel auto's verkoopt als fabrikant A, zullen ook (tenminste) 10x zo veel problemen worden gepubliceerd.

Jah mooi hè statistiek. Da's een goede basis om structurele problemen te kunnen ontkennen, aantal verkochte autos. Dat gegoochel met cijfers ten spijt, kan je er vanuit gaan dat deze problemen redelijk structureel zijn. Hoe goed de rest van de auto ook mag zijn die ze er omheen schroeven, op dit moment zou ik als particulier eerder een Renault 1,4 Tce of een Fiat 1,4 T-jet kiezen (of een Ford Ecoboost) dan een Tsi. Men zegt wel dat de problemen zijn opgelost, maar er zijn problemen met deze blokken met olieverbruik (verkeerde zuigerveren), foute kettingspanners en uitrekkende kettingen, problemen met vervuiling en ook nog regelmatig een hortend motormanagement. Ik denk dat men bij de VAG groep bij het ontwerpen óf bij het testen de laatste tijd wat broddelwerk levert en dat los je niet even op met een kleine update hier en daar.

Renault heeft begin deze eeuw met Laguna en Megane ook een dergelijk broddelproduct gehad, en in 2003 en 2004 dit toegegeven en steeds werd beweerd dat ze het lek boven hadden. Uiteindelijk was pas na de facelift zo rond eind 2005 het lek bij de Laguna's boven.

Freez

hoi
ja betrouwbaarheid bij vw/audi laat wel te wensen over ik heb een aantal audi's gehad ben daar 4x mee gestrand onderweg en heb ook een polo gehad,die carterventilatie bevroor en toen pompte hij alle olie eruit........
Dealer gevraagt voor een oplossing,die kwam er niet en dat er wel bekend was dat het een constructieprobleem was.
dus ik rij geen duits meer.
nu mazda,ik weet niet wat me overkomt.hoef geen olie meer bij te vullen, geen draagarmen te vervangen enz.

@Freez:

Stel dat er 5 Tesla's in NL zijn verkocht en die hebben allemaal ernstige problemen. Dan is de kans klein dat je dat op dit form leest. Sterker nog: Het komt niet eens terug in de tevredenheidsonderzoeken omdat het aantal meldingen te klein is.

Maar als er 5 VW's met problemen op de 100 zijn, dan zijn dat er (zelfs in de NL) duizenden en zal je dat zeker op dit forum terugvinden. Maar of een percentage van 5% te veel is? Dat kan je pas beoordelen als je het met andere auto's kunt vergelijken. Statistieken dus.

Kijk ook eens naar Toyota. Dat wordt hier iha als een degelijke en betrouwbare auto gezien. Terwijl juist Toyota 1,1 miljard $ gaat terugbetalen aan Toyotakopers in de VS voor de waardevermindering van hun auto's door de vele terugroepacties aldaar. En roep nu niet dat die acties vrijwillig waren, want daarvoor heeft Toyota al een paar honderd miljoen $ boete moeten betalen. Dus mogelijk is Toyota in de VS ook 'slachtoffer' van de grote aantallen, terwijl mogelijk de statistieken zouden aangeven dat een Toyota geen slechte auto is.

meeuw zei:

Eindelijk, m'n auto is gerepareerd door middel van een nieuwe distributie ketting. Voor de goede orde :

Het betreft dus m'n Seat Leon 1.8 Tsi sport van eind 2009 (1P). Ik had hem als occassion gekocht, als prive auto, in Juni 2012 met circa 36K op
de teller. Hij stond eind December op ruim 47K.

Pas later besefte ik dat het sporadisch voorkomende ratel geluid - wat zich de eerste keer voordeed op 4 December 2012 - samenhing
met het uitrekken van de distributie ketting. Ik heb de auto dus net op tijd, voor de kerst, naar de garage gebracht. Ze hebben voor geprobeerd
coulance te regelen, maar die kreeg m'n 1.8Tsi blijkbaar dus niet.

Ze hebben op een gemeten schakel een rek van 4mm vastgesteld en een heel klein onderdeeltje genaamd 'zeefje' was afgebroken. In totaal
was de ketting dus behoorlijk opgerekt. Gelukkig niet meer doorgereden tot knappen van de ketting zoals zovelen voor mij, hebben ondervonden.

Op fora las ik veelvuldig herstel bedragen van €1500, - maar gelukkig ben ik er vanaf voor 'slechts' €847,-, dank aan mijn garage in de buurt.
De auto rijdt nu wel weer heel erg fijn, dus op zich heb ik nog geen spijt van de aanschaf.

Dit topic lezende vraag ik me af wat het verschil is tussen de TSI's die VW gebruikt en de TFSI's die Audi gebruikt. Is het slechts een andere naam of is er ook verschil in techniek? Als ik zoek op internet kom ik o.a. dit topic tegen:

Luap d.d. 24-9-2011 zei:
De TSI is een doorontwikkeling van de TFSI waarbij eerstgenoemde naast een ander motormanagement tevens een gemodificeerde brandstofpomp heeft alsmede andere zuigers en zuigerveren.

Ik kom vaker 'negatieve' berichten tegen over TSI's dan TFSI's. Hebben de TFSI's minder last van problemen? Of zijn TFSI-problemen minder bekend, waardoor ze minder in het nieuws komen?

Bij mijn weten zijn de TSI's en TFSI's allebei hetzelfde. Alleen gebruikt VW de eerste naam en Audi de tweede.
Kan het fout hebben natuurlijk, maar volgens mij maakt het, behalve op naam, geen verschil.

Ik heb zelf een hele slechte A4 gehad; nieuw geleased en eigenlijk ruim 4 jaar alleen ellende....
Maakt Audi (of VAG) daarom slechte auto's?
Wat mij betreft niet, ik heb diverse collega's die heel tevreden zijn over hun Audi en mijne zal dus wel een maandagmorgen geval zijn geweest. (Alhoewel er indertijd met de 2.0 Tdi pompverstuiver meer issues schenen te zijn).
Wat er bij echter niet inkan is de schandalig slechte services die vanuit importeur/dealer van een zelfbenoemd "premium" merk wordt gegeven; mijn laatste dealer wist zelfs doodleuk te melden dat ik maar met mijn leasemij. contact moest opnemen, omdat de motor van mijn auto inmiddels (na 130K en buiten de garantie) zoveel zwarte rook uitbraakte dat hij "waarschijnlijk binnenkort in de soep zou draaien". Hij adviseerde dat ze hem maar zsm moesten verpatsen in "de handel"....
Ik lees ook in dit forum dat het met de coulance en het verantwoordelijkheidsgevoel voor haar "premium" produkten niet echt snor zit....
Dat is ook voor mij de belangrijkste reden, om geen VAG produkten meer te kiezen...

Het probleem is vooral de opstelling van de importeur PON. In Duitsland worden probleemgevallen namelijk veel adequater geholpen.
Waar het op vast zit (voor zover ik het vernomen heb), is dat PON de fabrieksgarantie overneemt van de fabriek. Waarschijnlijk met meer marge tot gevolg. Gevolg daarvan is dat er zeer nauwkeurig naar garantiegevallen wordt gekeken. Daarnaast is het TSI probleem lang stilgebleven tot de media er op dook.
Natuurlijk is het nog maar een fractie van het aantal modellen dat verkocht is met deze motoren, maar een flinke staart zit er wel aan.

adinsx zei:
Het probleem is vooral de opstelling van de importeur PON. In Duitsland worden probleemgevallen namelijk veel adequater geholpen.
Waar het op vast zit (voor zover ik het vernomen heb), is dat PON de fabrieksgarantie overneemt van de fabriek. Waarschijnlijk met meer marge tot gevolg. Gevolg daarvan is dat er zeer nauwkeurig naar garantiegevallen wordt gekeken. Daarnaast is het TSI probleem lang stilgebleven tot de media er op dook.
Natuurlijk is het nog maar een fractie van het aantal modellen dat verkocht is met deze motoren, maar een flinke staart zit er wel aan.

Aha, dat zou zo maar kunnen.
Ik heb al vaker verhalen gelezen, dat garantie hier werd afgewezen.
Mensen rijden daarna naar een duitse garage, de duitse garage neemt rechtstreeks contact op met de fabriek, en voila, er wordt gerepareerd onder garantie.

Hansyii zei:
adinsx zei:

Mensen rijden daarna naar een duitse garage, de duitse garage neemt rechtstreeks contact op met de fabriek, en voila, er wordt gerepareerd onder garantie.

Toch te ziek voor woorden als je om je recht te halen en om geen onnodige kosten te maken naar Duitsland moet gaan en dan panne fingeren....! Lijkt daar in Leusden waar PON zit dat men last heeft van kruisbestuiving uit Baarn eo. (Leusden ligt verrekt dichtbij de woonplaats van veel andere grootgraaiers in Nederland "Baarn"). Als ik al eerder suggereerde: collectief aanpakken, zoek goede advocaat die er brood in ziet. Als ik het lees zijn er toch wel honderden klachten.
Overigens zijn mijn klachten (onregelmatig lopen) nog steeds niet opgelost. Is lease bak, meld het telkens (al 3x) als naar garage moet, meer kan ik niet doen, ook niet als men stelt dat de auto ok is. Voor vw ok is voor mij dan helemaal ok, zeker na 3x melden.

Nu ruim een jaar in het bezit van een A3 SB facelift uit augustus 2008 (92.700 km) met de fijne 1.8 TFSI. Tot afgelopen maandagavond zeer tevreden over de auto... Echter zoals het er nu naar uitziet zijn wij ook slachtoffer geworden van de T(F)SI perikelen.

Helaas hebben wij nooit enig teken van het aanstaande falen vernomen. Geen ratel, rammel, etc... Mijn vrouw heeft maandag gewoon met de auto gereden. Vervolgens de auto geparkeerd zonder enig mankement. Anderhalf uur later de auto gestart wat resulteerde in zeer slecht lopen. Auto uitgezet, opnieuw gestart met dezelfde klachten als bij de eerste keer starten. Auto uitgezet en gewacht tot ik bij mijn vrouw was. Toen deed auto al niks meer... Wegenwacht erbij, nogmaals geprobeerd. Met de accubooster wel nog enig leven gekregen maar al snel het advies van de wegenwacht gekregen de auto te laten takelen naar de garage. De wegenwacht had wel opgemerkt dat inwendig de boel wel nog draaide. Dus waarschijnlijk ketting versprongen bij het starten...

De dealer heeft gisteren stap voor stap de motor nagekeken. Compressietest was slecht waardoor de garage al snel vermoedde dat er iets mis was met de distributie. Vervolgens de klepdeksel gelicht en aldaar niks vreemds aangetroffen. Ketting zat nog op z'n plaats. Vandaag nemen ze de cilinderkop eraf en dan zullen ze wel de schade zien. Oorzaak is nu nog onduidelijk evenals de schade... Vanmiddag weten we meer!

Ben benieuwd hoe ze dit afhandelen. Coulance werd waarschijnlijk lastig (en daarbij is het een importauto uit Duitsland) gezien de leeftijd.

@R.J.G Ruiters.

Mogelijk slachtoffer van het fenomeen kettingspanners op oliedruk. In de versnelling op een hellinkje geparkeerd?

Freez

@Freez
Kettingspanners op oliedruk... daar zei de garage ook iets over als mogelijke oorzaak! Nee, auto stond op een vlakke ondergrond. Grote parkeerplaats.

In welk opzicht heeft het geparkeerd staan in de versnelling op een helling invloed op de kettingsspanners?
Als de kettingspanners op oliedruk inderdaad de boosdoeners zijn, dan kun je dit zo weer opnieuw krijgen. Is zo'n blok dan nog wel ooit te vertrouwen?

R.J.G. Ruiters zei:
Als de kettingspanners op oliedruk inderdaad de boosdoeners zijn, dan kun je dit zo weer opnieuw krijgen. Is zo'n blok dan nog wel ooit te vertrouwen?

Is de distributie ketting op rek gecontroleerd ?

R.J.G. Ruiters zei:
@Freez
Kettingspanners op oliedruk... daar zei de garage ook iets over als mogelijke oorzaak! Nee, auto stond op een vlakke ondergrond. Grote parkeerplaats.

In welk opzicht heeft het geparkeerd staan in de versnelling op een helling invloed op de kettingsspanners?

Ik heb het verhaal gelezen op het internet, dus de waarheidsgehalte ervan is .....

Als de motor niet draait, is er geen oliedruk en wordt de ketting niet aangespannen. Als de auto in de versnelling staat en wordt dan achteruit bewogen, kan de ketting een tandje verspringen en eh-presto...

Dit probleem zou je in theorie niet hebben als je de auto altijd in de vrij-stand parkeert en de handrem gebruikt, echter met name in de winter zet ik altijd mijn auto in de versnelling en niet op de handrem (zodat die niet vast kan vriezen). Als dit je gewoonte is, dan kunnen er in de praktijk problemen ontstaan. Wat ik mij alleen afvraag, als men het probleem met de kettingspanner kent, waarom men niet eerst even de ketting/nokkenas op tijd zet en de motor dan probeert. Als er wat stuk is, is het toch al stuk. Als er verder geen interne schade is, kom je er dan snel achter. 'k zal wel te simpel denken.

Freez

Touranexperiance zei:
Hansyii zei:
adinsx zei:

Toch te ziek voor woorden als je om je recht te halen en om geen onnodige kosten te maken naar Duitsland moet gaan en dan panne fingeren....! Lijkt daar in Leusden waar PON zit dat men last heeft van kruisbestuiving uit Baarn eo. (Leusden ligt verrekt dichtbij de woonplaats van veel andere grootgraaiers in Nederland "Baarn"). Als ik al eerder suggereerde: collectief aanpakken, zoek goede advocaat die er brood in ziet. Als ik het lees zijn er toch wel honderden klachten.
Overigens zijn mijn klachten (onregelmatig lopen) nog steeds niet opgelost. Is lease bak, meld het telkens (al 3x) als naar garage moet, meer kan ik niet doen, ook niet als men stelt dat de auto ok is. Voor vw ok is voor mij dan helemaal ok, zeker na 3x melden.

Je hoeft helemaal geen panne te fingeren.
Gewoon een afspraak maken met een Duitse dealer.

Zo, het hoge woord is eruit... Schade is veel erger dan gedacht/gehoopt.

Tuimelaar afgebroken in cilinder 4 en timing van het blok was ontregeld... Kleppen krom, afdrukken in de zuigers en metaaldeeltjes hebben 'gespeeld' in het motorblok... Dus einde oefening voor het blok. Los van deze issues was de turbo ook niet meer fris en was daarmee de volgende die op het punt stond om de handdoek in de ring te gooien!

Conclusie: nieuw blok met nieuwe turbo. Kosten ex. BTW ruim 6.000 euro exclusief manuren tegen Audi tarief! Alles bij elkaar een kostenpost van ruim 9.500 euro!!!!

Goede nieuws... 100% coulance op blok en turbo!!! Enkel de manuren zijn voor eigen rekening. Nog steeds veel geld, maar veel beter te handelen dan het eerder genoemde bedrag.

Voor nu, chapeau en alle lof voor PON voor de coulance!

93.000 kilometers is dan ook wel heel veel...

We gaan weer terug naar de tijd dat we aan een 5-cijferige ODO-meter genoeg hadden voor de levensduur van de auto.

R.J.G. Ruiters zei:

Tuimelaar afgebroken in cilinder 4 en timing van het blok was ontregeld... Kleppen krom, afdrukken in de zuigers en metaaldeeltjes hebben 'gespeeld' in het motorblok... Dus einde oefening voor het blok. Los van deze issues was de turbo ook niet meer fris en was daarmee de volgende die op het punt stond om de handdoek in de ring te gooien!

Conclusie: nieuw blok met nieuwe turbo. Kosten ex. BTW ruim 6.000 euro exclusief manuren tegen Audi tarief! Alles bij elkaar een kostenpost van ruim 9.500 euro!!!!

Goede nieuws... 100% coulance op blok en turbo!!! Enkel de manuren zijn voor eigen rekening. Nog steeds veel geld, maar veel beter te handelen dan het eerder genoemde bedrag.

Manuren zelf betalen zal ik niet doen. Wat voor onzin is dit? Dit is toch fout van Volkswagen dat een tuimelaar afbreekt tuimelaar breekt niet zo maar af.
Ze bieden 100% coulance aan maar dan moet je wel manuren betalen:confused:

breaker zei:
R.J.G. Ruiters zei:

Manuren zelf betalen zal ik niet doen. Wat voor onzin is dit? Dit is toch fout van Volkswagen dat een tuimelaar afbreekt tuimelaar breekt niet zo maar af.

100% coulance is het m.i. inderdaad niet. Maar ik zou wel tevreden zijn met deze regeling. Als je bijv. met een 5 jaar oude auto en 100.000 km een dergelijk geval hebt, zou je in een juridische procedure op grond van conformiteit e.d. hooguit 50% verlaging van de rekening krijgen. Ik begrijp dat Ruiters nu beter af is.

Meeuw zei:
breaker zei:
R.J.G. Ruiters zei:

100% coulance is het m.i. inderdaad niet. Maar ik zou wel tevreden zijn met deze regeling. Als je bijv. met een 5 jaar oude auto en 100.000 km een dergelijk geval hebt, zou je in een juridische procedure op grond van conformiteit e.d. hooguit 50% verlaging van de rekening krijgen. Ik begrijp dat Ruiters nu beter af is.

Ik vind dit geen onredelijke regeling. Na 100.000 km kan er wat stuk gaan. Auto is 5 jaar en (mag niet van invloed zijn) een import auto.

Meeuw zei:
Maar percentages zouden een beter beeld geven.
Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. De mensen die geen problemen hebben die hoor je niet namelijk. zit namelijk behoorlijk in dubio of ik m'n Golf met 1.8T (38K km) uit 2009 in ga ruilen op wellicht een nieuwe Golf, of door blijf rijden, nu nog zonder problemen *knock on wood*

Het aantal postings in dit topic gaat ook niet zo hard meer...

Gunner zei:
Meeuw zei:
Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. De mensen die geen problemen hebben die hoor je niet namelijk. zit namelijk behoorlijk in dubio of ik m'n Golf met 1.8T (38K km) uit 2009 in ga ruilen op wellicht een nieuwe Golf, of door blijf rijden, nu nog zonder problemen *knock on wood*

Ze zullen het probleem nu wel onder controle hebben en als de meeste slechte kettingen al zijn vevangen hoef je daar ook geen problemen meer mee te verwachten.
Mijn ouders hebben een Yeti uit 2011 met een 1,2 TSI en die is af fabriek al van een goede (aangepaste) ketting voorzien. Deze auto is nog steeds probleemloos.
Ik weet niet of er uberhaupt auto's van 2011 en nieuwer zijn met deze ketting problemen.

Kan een dealer überhaupt een visuele inspectie doen aan de ketting om te zien of er zich mogelijk problemen voor gaan doen?

Gunner zei:
Kan een dealer überhaupt een visuele inspectie doen aan de ketting om te zien of er zich mogelijk problemen voor gaan doen?

Nee, dat lijkt me niet. Ze kunnen wel met een speciale "rolmaat" voor kettingen deze opmeten om te kijken of de ketting al is opgerekt.

Gunner zei:
Meeuw zei:

De motoren met de meeste problemen, de 1.2 en 1.4, zijn inmiddels vervangen door splinternieuwe ontwerpen, met wederom een riem.

Google op EA211

Nieuwe member van dit topic (helaas): ik en mijn Golf Variant.

De laatste maanden tikken weg van mijn lease VW Golf Variant 1.4TSI 122pk DSG7 Highline uit juni 2009 (pre-facelift). Relatief weinig gereden maar goed toch veel problemen gehad:

• 60K - turbo vervangen
  • 71K - complete koppeling vervangen
  • 83K - inspuitcomputer gerepareerd en bougies vervangen

Nu weer/nog steeds problemen. Pffff.....

De turbo was vervangen n.a.v. lichte problemen met wegvallend vermogen. Ik vond het nogal een ingreep, maar goed.
De koppeling was vervangen omdat deze ging slippen in vnl. 4 en 6. Ook het schakelen 2-3-4 ging steeds schokkeriger.

Rond de 83K op de afrit van een snelweg ging de auto bokken bij 'normaal' accelereren. Extreem rustig optrekken verhielp het bokken. De auto is opnieuw geprogrammeerd en de bougies zijn vervangen. Echter, op de snelweg miste ik zomaar 20-30% vermogen!! Waardeloos! Reactie van de dealer was dat VW alles mag programmeren/wijzigen waardoor het vermogen anders afgeleverd kan worden!?
Na een weekje kwam 'opeens' de vaart er weer in! De auto trok weer zoals het hoorde! Maar vandaag, na 3 weken pret was het weer over. Geen vermogen en af en toe een schokje/overslaan.

Koud rammelt de auto erger dan een Kadett C; je schaamt je bijna als je met deze toch best nieuwe auto 's-ochtends door de wijk rijdt!! Je verwacht een rammelbak uit het jaar 0 aan het geluid te horen maar goed. Klinkt eigenlijk als een slecht onderhouden auto.

Nog een paar maandjes en dan gaat ie eruit. Als ik zin/tijd heb ga ik weer langs de dealer om te kijken wat er nu weer is. Ik ben groot VW fan (4 auto's hiervoor gehad) maar ben er nu wel klaar mee. Prima auto's, motoren, bakken. Heel mooi spul. Als ze het doen.

Ben ik VW/VAG fan? Ja. Overgenomen van paps, zoals dat vaak gaat. Of je gaat 100% mee, of je gaat 100% tegen.
Zou ik weer een VW met TSI nemen? Niet perse VW nee, ik kijk nu naar een Octavia 3. Zelfde motoren ja, maar intussen iets verbeterd (en ik lease).
Zou ik weer een DSG nemen? Ja. Top bak! Als ie het doet! Geeft veel rijgenot (en ik lease).
Zou ik ooit een TSI en/of DSG nemen in prive-auto? Nee dank u. Ik ben genezen. Een Ford of een Jap of zo.

Ben d'r klaar mee...

Typisch VAG dealers: bij lichte vermogensklachten gelijk de hele turbo vervangen. Kassa. Als ik in 2005 naar mijn vw dealer had geluisterd had ik toen ook de turbo van mijn golf laten vervangen. Vond de 1200 euro wat te duur, dus verder gaan kijken. Uiteindelijk met een nieuw turbodruksensortje van 6 tientjes klaar. Turbo later laten reinigen. Nu 8 jaar later in 2013 zit diezelfde turbo er nog in, 450k gedraaid inmiddels.

Hansyii zei:
De motoren met de meeste problemen, de 1.2 en 1.4, zijn inmiddels vervangen door splinternieuwe ontwerpen, met wederom een riem.

Google op EA211
Maar modellen van eind 2011, begin 2012 uit bv de Passat; zijn dat nog probleemgevallen?

Ik zie dat ik beter af ben met mijn Lybra met 410.000km op de klok i.c.m. nihil olieverbruik.

Maar mijn auto is uitgerust met S.H.I.T. (Self healing italian technolgy):D

Terug
Bovenaan