Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren

meeuw zei:
Ben eigenlijk wel benieuwd of er percentages zijn (per merk/model) betreffende de TSI-problemen. Heb 1x een TSI en 1x een TFSI, dus volg dit topic met extra belangstelling.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, de mensen die geen problemen hebben zie je hier niet dus je krijgt alleen de probleemgevallen te zien.

Ik heb geen problemen met een TSI en een TFSI (beide van begin 2011). Maar ik kijk juist op dit topic om te zien wat ik kan verwachten. Aan de posts van forummers die daadwerkelijk problemen hebben hecht ik ook veel waarde + van forummers die echt verstand van auto's hebben en technische uitleg geven. Jammer dat er ook bashers voorbijkomen die alleen wat roepen op basis van 'horen zeggent' (categorie pringle). Maar percentages zouden een beter beeld geven.

Ik heb een Seat Altea als voorloop auto.
Ratellende ketting komt meermaals per week voor. Soms zacht maar regelmatig hard of er onder de kap iets los rammelt. Twee maal bij de garage geweest maar zeggen niets te horen. Bij het wegrijden echter wederom het bekende geluid. Deze week nog eens melden....

AutoWeek heeft er in nr 19, 9-16 mei 2012, een heel artikel aan gewijd:

Men heeft het oa over "941 auto's met een mogelijk slechte ketting, op een totaal van 9.000 verkochte TSI's in 2010"
En iemand van een leasemij die het over een "bovengemiddeld vaak voorkomend probleem" heeft.

Uiteraard is het moeilijk aan exacte cijfers te komen, een fabrikant geeft zoiets niet graag vrij.
De ketting wordt soms ook preventief vervangen tijdens een onderhoudsbeurt. Of de klant daar dan van op de hoogte is ... ?

AW krijgt ook veel emails van VAG-eigenaars met turboproblemen en (abnormaal) olieverbruik. Er wordt niet vermeld of dat enkel bij benzinemotoren is of ook bij dieselmotoren.

Ik snap niet hoe een bedrijf als volkswagen zulke grote problemen kan krijgen, misschien moeten ze is niet meer zoveel bezuinigen.

Ik vraag me af hoe het zit met TSi uit 2012.
Ben namelijk aan het kijken voor een andere wagen ik zit te denken aan Seat met TSI 1.2 dsg motor erin. Ik weet niet of het verstandig is.

Inmiddels weer wat km's verder in de Golf TSI 122 pk, 124.000 km om precies te zijn, was toe aan een onderhoudsbeurt. De Golf gaat er bijna uit (lease) maar rijdt nog steeds zonder problemen. Een rammeltje 's morgens zou te wijten zijn aan een onderdeel wat los zou zitten en vervangen is.
Eerste set remblokken zijn vervangen rondom (ik ontzie m'n remmen echt niet) en ik rij nog steeds met de originele achterbanden (4-5 mm) Continental SC2. Verder geen problemen, rijdt nog zoals deze behoort te rijden.

Ben benieuwd hoe de opvolger (Focus 1.0 125 pk) zich houdt tov de Golf. Van mijn kant niets anders dan lof over de TSI.

////M zei:
Inmiddels weer wat km's verder in de Golf TSI 122 pk, 124.000 km om precies te zijn

ik rij nog steeds met de originele achterbanden (4-5 mm) Continental SC2. Verder geen problemen, rijdt nog zoals deze behoort te rijden.

124.000km gereden en je achterbanden zijn halverwege de levensduur? Dat is 248.000km per set achterbanden, dat is een hele prestatie (y)

4 mm is niet halverwege levensduur maar dat zul je zelf ook snappen :)

De voorbanden zijn inmiddels wel al 2x vervangen. Helaas geen Continental SC2 meer geworden. De eerste set voorbanden (SC2 dus) ging trouwens 60.000 km mee.

@wibi: mooi forum is dit toch... :cry:

Door deze topic goed te hebben door gelezen heb ik besloten om geen auto te nemen van de VAG waar een TSI motor in zit. De DSG geeft ook problemen toen was voor mij de keuze snel gemaakt. Ik heb voor een Japanner gekozen.

Ik snapt niet dat een grote auto groep zo veel problemen heeft met hun motoren. Het is niet alleen de ketting de problemen geeft. Slechte onderdelen of lopen de motoren te hard waardoor snel wat afbreekt?
Volkswagen is helaas niet betrouwbaar meer wat vroeger wel was. VW= veel geld voor weinig auto.

Ik heb een A3 Sportback 1.2 TFSI S-tronic ontvangen op 25 april van dit jaar. Ik had wel over de TSI verhalen gehoord maar gezien een vriend een Golf TSI had en geen problemen had en ik denk wel 15 VAG auto's heb gereden, waarvan zeker 5 nieuwe en ik nooit enig noemenswaardig probleem gehad heb in 700.000 km was ik overtuigd dat dit wel goed kwam..

Na nog geen 2000 km belt mijn vrouw op: De auto stopte ermee.. ik natuurlijk direct over de zeik. Na herstarten reed de auto weer.. maar direct naar dealer. Gemeten (wat ik nu weet - cylinder overslag 1-4). Zij bougies erin en eruit, of vervangen.. Ik 7000 km probleemloos gereden. Mijn vrouw (toevallig weer even met mijn auto weg - WEER het probleem.) Ik soort van 'vrouwen kunnen niet.. ) Maar nog geen week later had ik hetzelfde probleem. De auto trilde - schermpje zei eerst iets over 'stabilization program failure' en daarna iets met E.. lampje ... elke keer na 30 seconden herstarten is het weer weg.. maar ik natuurlijk helemaal over de zeik dat het met een nieuwe auto gebeurt, keer op keer.

Auto naar dealer geweest. Bougies vervangen, bobine vervangen en ik geloof zelfs sproeiers / injectoren. Vandaag rij ik de snelweg op, WEER hetzelfde.. dus morgen weer naar de dealer. Ik baal ook zo dat zo'n dealer altijd doet of ze er nooit van gehoord hebben..

Ik weet dat in Duitsland vroeger er een regel (EU regel geloof ik) was die ervoor zorgde dat als auto's vijf keer aangeboden worden met hetzelfde probleem, de autofabrikant verplicht is de auto terug te nemen. Ik ga dat alvast uitzoeken, want ik kom er morgen voor de derde keer.

Ik heb hiervoor een nieuwe Audi Avant A6 2.o Tdie Multitronic gehad. Tot 143.000 km gereden.. vlekkeloos tot 1 kapotte EGR klep bij 141.000 .. dus ik was zeer tevreden over audi, daarvoor nieuwe A4 Avant 1.9 TDI gehad .. ook 170.000 km probleemloos..

Weet iemand over het mogen aanbieden van de auto bij de dealer bij het niet vinden van oplossing?

Sinds kort ook VW touran CNG rijder. Binnen 2 maanden m'n auto nog niet zo lang af hoeven staan als met deze "duitse degelijkheid" ehmmm.

Maar goed: sinds gisteren na gesprekje leverancier die wat rare opmerking plaatste eens inventariseren wat - kreeg indruk dat er - probleem zou kunnen zijn. Kijk op internet en verbaas me over reacties inzake VW. Is helemaal niet zo degelijk als ik dacht.

Dus beeld trachten te krijgen wat met mijn auto kan zijn. Ik zoek dus input en degelijk onderbouwd, liefst met feiten. Waar tref ik een opsomming van problemen om een beeld te krijgen of het aansluit op mijn ervaring/problemen. Zie hier vooral een veelheid aan zaken voorbij gaan weliswaar motor gericht, maar wellicht is er een net overzichtje van VW problemen per motortype ergens te vinden.

Mijn auto rijdt ogenschijnlijk goed maar heeft af en toe een hick-up waardoor het lijkt of de motor zich verslikt. Wil je niet meemaken op spoorwegovergang of zo, levensgevaarlijk. Eerste aanvang auto ok, lekker pittig tot na vervangen van aardgas verdamper/drukregelunit. Na aanvankelijk weer ok te zijn plots 's morgens raar gedrag alsof motor teveel brandstof kreeg -inhouden, verslikken, niet optrekken, stotteren. loste na 1 á 200 honderd meter vanzelf weer op en was daarna bij tijd en wijle trager, reactie gaspedaal traag alsof je af en toe in luchtledige trapt en stionair onregelmatig. Nu bij tijd en wijle traag als warme dikke chocola, voel me net opa die met 30 op de snelweg zit, uitgezonderd rijden met koude motor, rijdt dan normaal. Dealer is onbekend met gasauto en stelt niet te kunnen vergelijken en stelt/meent dat auto ok is. Doen oveigens wel hun best, maar dergelijke reactie is natuurlijk de laatse die ik als after sales / servicemedewerker zou ventileren. Waar het je Pon dan voor en wat doen ze met toename van dit soort auto's en problemen?

Auto nu ca 9000 km in ca 2,5 mnd en 2 weken bij dealer gestaan met dus uiteindelijk nog steeds de rare hick-up en wat kleinigheden.

Daarnaast gas tanken drama. recent 6x achter elkaar tankstation in panne. Ballast Nedam gebeld en code op display afgifteinst. doorgegeven en gevraagd of het niet de auto was wellicht, moeten nog terugbellen. Kan 6 liter benzine tanken in tank waar vrijwel geen ontluchting in zit. leidt dus tot voorzichtig indruppen anders slaat pomp telkens af of pruttelt het erover en ben ik niet zuinig op jaarbasis, kost je per tankbeurt een deciliter benzine op straat.(auto gekocht ivm milieu) Verder zijn de gas tankstations niet geijkt en tank ik soms 22 kg waar er 18 in tank kan en dan weer 17 kg max. Weet niet of druk dan hoger wordt, meter correct weergeeft or whatever. Kloppen doet het niet en wellicht oorzaak defecte gasregelaar. Verder prijzige navigatie waar de kaarten oud van zijn en POI's niet te updaten. Laten daar nu net decng stations in zijn opgeslagen, niet zo praktisch dus van een autofabrikant die een auto op markt zet die overwegend op aardgas rijdt. Bijna lachwekkend.

Moet overigens zeggen dat mijn ervaringen bij Ford 500% beter zijn, ook in geval van problemen oplossen. Nieuwe VW......pffffft

@touranexperience: Is het een TSI? Zo niet, dan heeft het bericht in dit draadje niets te zoeken.
Overigens wel vervelende problemen. Ik neem aan dat je gewoon de auto bij de dealer gaat neerzetten met de opmerking dat je hem op komt halen als de problemen zijn opgelost?

Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel, Aaardgas auto waar tsi voor motortype staat, behoorlijk TSI toch?

Vandaag overigens weer normaal vermogen en reactie op gaspedaal.

Als problemen allen aan gelijke storing(en)/oorzaak gerelateerd zijn als ik lees op div sites waarom is er geen collectief meldpunt, of bestaat dit al? Zal toch wel een advocaat brood in zien lijkt me zo.

Touranexperiance zei:
Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel, Aaardgas auto waar tsi voor motortype staat, behoorlijk TSI toch?

Als problemen allen aan gelijke storing(en)/oorzaak gerelateerd zijn als ik lees op div sites waarom is er geen collectief meldpunt, of bestaat dit al? Zal toch wel een advocaat brood in zien lijkt me zo.

Jouw probleem lijkt mij niet gerelateerd aan de kettingproblematiek, maar lijkt meer te liggen aan de gas installatie.
Misschien eens naar een echte gas expert gaan in plaats van de dealer, de meeste dealers hebben ook niet al te veel verstand van LPG installaties, dus van aardgas installaties al helemaal niet denk ik. Het is een af fabriek installatie, maar door wie wordt deze gemaakt? Ik kan me niet voorstellen dat VW zelf zo'n installatie in elkaar aan het knutselen is gegaan.

golfdiesel zei:
Jouw probleem lijkt mij niet gerelateerd aan de kettingproblematiek, maar lijkt meer te liggen aan de gas installatie.
Misschien eens naar een echte gas expert gaan in plaats van de dealer, de meeste dealers hebben ook niet al te veel verstand van LPG installaties, dus van aardgas installaties al helemaal niet denk ik. Het is een af fabriek installatie, maar door wie wordt deze gemaakt? Ik kan me niet voorstellen dat VW zelf zo'n installatie in elkaar aan het knutselen is gegaan.

Dat is niet het probleem van de betreffende bezitter. Hem is een auto verkocht met een af-fabriek installatie (of elders ingebouwd in opdracht van, doet er verder niet toe) en die auto is hem verkocht door de dealer. Dat is dus de partij die het probleem moet oplossen. Hoe, dat zoeken ze daar maar uit. Kunnen ze het niet zelf, moeten ze maar op zoek gaan naar expertise elders. Al roepen ze de hulp in van de Kerstman. Anders was het geweest als de bestuurder die auto had gehaald bij de dealer en elders zelf laten voorzien van een gasinstallatie. Maar dat is hier dus niet aan de hand. Of het echt alleen aan de gasinstallatie ligt, is voor mij nog maar de vraag trouwens. De melding hoort hier mi dan ook zeker wel thuis.

Ik ben het er helemaal mee eens dat de dealer het op moet lossen, maar je kan ook zelf sturen in de richting van het laten onderzoeken bij een gas expert.

Overigens nog een vraag voor de eigenaar van deze auto, hoe doet de auto het als je alleen op benzine gaat rijden? Heb je dan dezelfde problemen?

golfdiesel zei:
Touranexperiance zei:

Maar de problemen met de TSI motoren zijn dan ook niet altijd gerelateerd aan de kettingproblematiek, zoals we hier in dit topic ook al veelvuldig hebben kunnen lezen.

Ik heb op het werk nu ook een collega met een Skoda 1.4 TSI. Je raad het al ook een ratelend geluid. Hij maakt een geluids opname en gaat dan naar de Garage. En natuurlijk dan doet die het weer niet. Hij heeft de geluidsopname laten horen aan de garage maar die kwamen ook nog eens met de opmerking dat ze dit probleem niet kennen. Lekker hoor. Ik heb mijn collega geadviseerd om dit ook te melden bij autoweek, maar daar had hij niet zoveel zin in.
Persoonlijk denk ik dat het TSi probleem nog veel groter is maar veel mensen melden het gewoon niet.

Ed

Als het goed is is dit de betreffende distributieketting.

36,50 euro, een prul dus...

Winparts

Ter vergelijking, een distributieketting voor een Toyota Corolla is 108 euro.

Helaas geen afbeelding...

Winparts

Op aardgas (CNG) inhouden, op benzine ook incl op benzine onregelmatig stationair lopen.

Is er een site waar problemen meer gerubriceerd worden vermeldt? Hier loopt - inderdaaad eerder opgemerkt - van alles door elkaar wat mogelijk wel met elkaar in verband staat maar niet overzichtelijk.

zoek dus overzicht van twee kolommen zoiets van:
|| klacht || oorzaak storing

of andersom gesorteerd

|| motorklacht || feitelijk meetbaar/zichtbaar etc gevolg ||

Maakt het wat inzichtelijker en sluit - ook ik doe dit - wollige omschrijvingen en gevoelskwesties uit en laat het bij feitelijkheden. Is wat handiger als het "to the point" dient te komen achter een hekje of zo.

Tja, dan ben je een jaar een zeer tevreden TSI-gebruiker en denk je niets in dit topic te zoeken te hebben......

Aantal weken geleden begon de auto ineens bij het starten een vreselijk ratelend geluid te maken. Dat duurt een tweetal seconden en daarna is het weg. En het gebeurt ook niet bij elke start.
Voor het overige heb ik niet echt last gehad van distributie-problemen (inhouden bij doortrekken). Het ging soms wel eens wat trager dan ik verwachtte, maar het leek niet op een "hik".

En omdat het alleen bij de start gebeurde, dacht ik eerder aan een defect aan de startmotor.

Vandaag de auto bij de dealer neergezet voor de 90.000-beurt, met een beschrijving van mijn klachten.
Belt de dealer net op dat het de distributie-ketting is.:rolleyes:
Dus toch een probleem-TSI-tje?

In elk geval krijg ik de auto vandaag niet meer mee.
Ik zal nog navragen wat het probleem nou is, en dit hier ventileren.

Ik heb een collega met een VW Golf uit 2008 met TSI motor.

Hij had wat koel problemen bleek dat de ketting vervangen moest worden.
Je zal denken dat het probleem hierdoor is verholpen niet dus.
Nu heeft hij een behoorlijke verbruik van koelvloeistof en een hoge olieverbruik. De dealer zegt doodleuk van de olie weten we het maar van de koelvloeistof kennen ze het niet vinden. Olieverbruik vinden ze bij VW de normaalste zaak ter wereld. Nu rijdt hij met een auto met deze problemen en de VW dealer weet hier geen raad mee. Elke keer moet er weer gekeken worden naar de pijl van de koelvloeistof en de olie.

breaker zei:
Ik heb een collega met een VW Golf uit 2008 met TSI motor.

Hij had wat koel problemen bleek dat de ketting vervangen moest worden.
Je zal denken dat het probleem hierdoor is verholpen niet dus.
Nu heeft hij een behoorlijke verbruik van koelvloeistof en een hoge olieverbruik. De dealer zegt doodleuk van de olie weten we het maar van de koelvloeistof kennen ze het niet vinden. Olieverbruik vinden ze bij VW de normaalste zaak ter wereld. Nu rijdt hij met een auto met deze problemen en de VW dealer weet hier geen raad mee. Elke keer moet er weer gekeken worden naar de pijl van de koelvloeistof en de olie.

Hoe hoog is het olie verbruik 1:100 1:1.000 1:10.000 ?

Veel merken hanteren 1:1000 en 1:2000 als maximum olie verbruik (Bij goed onderhoud volgens het boekje).
Koelvloeistof verlies duid toch op een lek of een kapotte koppakking.

Zoals reeds eerder vermeld is de distributieketting van mijn Golf Plus 1.2 TSI bij 28.500 km vervangen.
De auto is van 06-01-2011 dus de garantie loopt straks in 2013 af en aangezien ik in van deze topic het idee
krijg dat er nogal wat aan deze auto kan mankeren ga ik in ieder geval 2 jaar garantie bijkopen.
Tot op heden na 38500 km heb ik verder geen enkel probleem gehad.

Cruydthof zei:
Zoals reeds eerder vermeld is de distributieketting van mijn Golf Plus 1.2 TSI bij 28.500 km vervangen.
De auto is van 06-01-2011 dus de garantie loopt straks in 2013 af en aangezien ik in van deze topic het idee
krijg dat er nogal wat aan deze auto kan mankeren ga ik in ieder geval 2 jaar garantie bijkopen.

Garantie bij kopen is een melkkoe voor VW. Ik vindt dit belachelijk. Je mag van een auto verwachten dat hij een aantal jaren mee gaat. Als hij kapot gaat door de ketting of wat anders buiten de garantie moeten ze dit gewoon repareren zonder kosten. Of het moet jou schuld zijn dan is het een andere verhaal.

breaker zei:
Cruydthof zei:

Garantie bij kopen is een melkkoe voor VW. Ik vindt dit belachelijk. Je mag van een auto verwachten dat hij een aantal jaren mee gaat. Als hij kapot gaat door de ketting of wat anders buiten de garantie moeten ze dit gewoon repareren zonder kosten. Of het moet jou schuld zijn dan is het een andere verhaal.

Op 'repareren zonder kosten' buiten de garantie heb je helemaal geen recht. Niet in NL, nergens.

Als je mag verwachten dat een auto (bijv.) 8 jaar of 200.000 km zonder grote problemen/kosten meegaat, zal je na 4 jaar of 100.000 km altijd nog de helft moeten betalen voor een reparatie. Daarnaast weet niemand welke problemen/kosten wel of niet normaal zijn. Dus als je naar de rechter stapt is er altijd nog de kans dat de rechter uitspreekt dat sprake is van een normale reparatie (die je had kunnen verwachten) waardoor je toch de rekening helemaal zelf moet betalen. Er zijn ook nauwelijks positieve uitspraken geweest in dit opzicht. Wel heb ik op dit forum een uitspraak van de rijdende rechter gelezen waarbij werd gewaarschuwd dat de conformiteistwetgeving geen vervanger voor garantie is. Bij garantie heb je zekerheid (100%) bij conformiteit krijg je slechts een beperkte vergoeding.

En al heb je een grote reparatie van € 800, dan zal je bij winst bij de rechter slechts € 400 'verdienen'. Dekt dat je kosten en de tijd (+ vakantiedagen) die je erin moet steken?

Dus luister maar naar Cruydthof en koop garantie bij. Melkkoe? Onzin. Ik heb voor onze A1 een jaar garantie bijgekocht voor € 99,-.

Rembrandt zei:
Ik zal nog navragen wat het probleem nou is, en dit hier ventileren.

Bij deze dan: distributie-ketting en nokkenasversteller vervangen.
Geen goedkoop grapje (al krijg ik de rekening niet (zelf)).

Opvallend dat de VW-dealers/monteurs nog steeds geen idee hebben wat het kan zijn als je bij afspraak maken meldt dat de auto ratelt bij het starten. Je zou toch verwachten dat ze dit probleem nu meteen herkennen.:rolleyes:

Over probleem gesproken:
Ik tegen de heer achter de balie: "Maar dit is toch een bekend probleem zo langzamerhand voor jullie?"
Hij: "Nou, wij praten liever niet van een probleem."
:)

Verder trouwens (vanuit mijn oogpunt als leaserijder) niets dan lof voor deze dealer. Ik word er altijd keurig geholpen.
Op dit punt vermoed ik dat ze instructies van hogerhand hebben.

Die hebben zeker instructies om er niet over te praten. Want voor je het weet gooit een klant het op een forum neer... ;)

Rembrandt zei:
Over probleem gesproken:
Ik tegen de heer achter de balie: "Maar dit is toch een bekend probleem zo langzamerhand voor jullie?"
Hij: "Nou, wij praten liever niet van een probleem."
:)

Mijn vervolgvraag zou gelijk zijn: Oh, hoe benoemen jullie het dan? Met waarschijnlijk nog een discussie daarna :)

vandaag ben ik opzoek gegaan naar een tweedehands station. Veel ruimte, zuinige motor en goede bouwkwaliteit zijn voor mij belangrijk.
Ik kwam uit op een Seat Ibiza ST met 1.2 TSI motor of een Golf Station 1.2 TSI.

Wie kan mij tips geven of een prive aanschaf van deze motoren wel of niet aan te raden is?!

Ben benieuwd!

Zijn prima motoren, maar wel even op letten of de terugroepacties daarvoor zijn uitgevoerd, anders grote kans op problemen.

meeuw zei:
Zijn prima motoren, maar wel even op letten of de terugroepacties daarvoor zijn uitgevoerd, anders grote kans op problemen.

Dank voor je reactie. Loop ik nog risico als de terugroepactie is uitgevoerd? Bijvoorbeeld dat andere onderdelen die defect of slechter zijn geworden?
Hoe kan ik controleren of de terugroepactie is uitgevoerd?

meeuw zei:

Terugroepacties? Op distributiekettingen?

Volgens mij wachten de dealers op klachten van rammelen, en nemen dan pas actie, en hoopt PON dat het buiten de garantie plaatsvindt.
Naar de media wordt door VW geventileerd dat men er coulant mee om moet gaan, maar als ik sommige reacties lees, heeft PON die memo nog niet gehad.

Freez

Twin Power Turbo zei:
vandaag ben ik opzoek gegaan naar een tweedehands station. Veel ruimte, zuinige motor en goede bouwkwaliteit zijn voor mij belangrijk.

Wie kan mij tips geven of een prive aanschaf van deze motoren wel of niet aan te raden is?!

Ben benieuwd!

Als je zoveel waarde hecht aan bouwkwaliteit zou ik zeker ergens anders gaan kijken.
Vooral als de auto privé wordt aangeschaft zou ik persoonlijk nooit overwegen een VAG-auto met TSI-motor kopen.

Je kan wachten op gedonder. En zoals Freez al zegt, je zal dan maar net buiten de garantie (opnieuw) problemen krijgen...
Er zullen vast mensen zeggen dat ik overdrijf, maar als je om mijn mening vraagt dan krijg je die. ;)
Kort gezegd, ik zou ik op zoek gaan naar wat anders.

Ligt er aan waar je de auto koopt.

Aankoop bij een dealer, dan laat je gewoon vast leggen, dat een kapotte distributieketting onder verborgen gebreken valt, en dat deze zonder kosten wordt hersteld.

In de tussentijd aangebrachte "verbeteringen" tijdens onderhoud wordt aangetekend in het onderhoudsboekje.

Maar de TSI motoren bij mn vorige werkgever hadden niet alleen last van de kettingen, ook softwarefouten (vaak ik noodloop), bobines meerdere malen. Werd allemaal wel netjes verholpen onder garantie en is de dealer best welwillend, maar als je die kosten prive had kon je er een aparte lening bij af sluiten bij sommige auto's in ons wagenpark.

Verdere bouwkwaliteit is best goed, we hadden ook 2 diesels lopen, kan me niet herinneren dat we daar hele gekke dingen mee hadden.

Maar een 2e hands TSI prive kopen? Nee dat zal voor mij een te groot risico zijn, zelfs met extra garantie. Want ook die houd een keer op en heb zelf te veel ellende gezien. Dus; koop een van die 2 auto's zonder de 1.2 of 1.4 TSI, een diesel bijvoorbeeld, of wacht nog even een jaar of 2 en koop er een waarvan de ketting al vervangen is en zoek op hoe de ervaringen zijn met de nieuwe kettingen en nieuwe bobines en andere dingen, of koop een helemaal andere auto.

Twin Power Turbo zei:

Ben benieuwd!
Ik raad het niet aan. De 1.2 hebben misschien minder problemen maar ook deze motor zijn storinggevoelig.

Zelf heb ik ook overwogen om een VAG auto te nemen. Ik dacht ook eerst van het valt mee. VW is groot dus daar komen veel problemen uit. Maar 1 probleem is al te veel. Ik heb het niet gedaan maar een japanner gekocht.
En als je ergens naar toe komt je werk bijvoorbeeld en de auto doet het niet dan baal je toch. Of dat de auto meer in garage staat en opzoek moet naar een vervangende auto vaak is het zo dat je ervoor moet betalen als de garantie verlopen is.
Ik zal het niet doen.

Onze buren hebben ook een Volkswagen en als ik zie hoeveel problemen ze hebben, hoef ik geen Volkswagen meer. Ik dacht vroeger altijd dat ze degelijk waren, maar m'n vader heeft altijd Italiaans gereden naar volle tevredenheid en nooit grote problemen gehad. Gelukkig weten ze bij Fiat wel goede auto's te bouwen.:)

Ardym zei:
Onze buren hebben ook een Volkswagen en als ik zie hoeveel problemen ze hebben, hoef ik geen Volkswagen meer. Ik dacht vroeger altijd dat ze degelijk waren, maar m'n vader heeft altijd Italiaans gereden naar volle tevredenheid en nooit grote problemen gehad. Gelukkig weten ze bij Fiat wel goede auto's te bouwen.:)

Als ik moet afgaan op de buren, dan komt geen enkel merk, dat ik heb, overeen met dat van de buren. Goeie tip, uhmmm, laat de buren maatgevend zijn. :D

Hoppa ! En weer een erbij.

Afgelopen maandag leek er nog niks mis met m'n Seat Leon (1P) 1.8tsi na een kleine onderhoudsbeurt ( ~ 48.000km )

De woensdag daarna, begon ie opeens haperend te starten. In de namiddag begon het dus met het error lampje van het uitlaatgas controlesysteem.
En ja hoor, volgens de garage betreft het waarschijnlijk een probleem met de distributie ketting.

Mooie afsluiter van het jaar, kan er ook nog bij hoor.

knoted zei:
Hoppa ! En weer een erbij.

Afgelopen maandag leek er nog niks mis met m'n Seat Leon (1P) 1.8tsi na een kleine onderhoudsbeurt ( ~ 48.000km )

De woensdag daarna, begon ie opeens haperend te starten. In de namiddag begon het dus met het error lampje van het uitlaatgas controlesysteem.
En ja hoor, volgens de garage betreft het waarschijnlijk een probleem met de distributie ketting.

Mooie afsluiter van het jaar, kan er ook nog bij hoor.

Interessant, ik wist niet dat de 1.8 ook dergelijke problemen kende. Maar inderdaad, je bent niet de enige:

https://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=56230

Particuliere auto van 2009, met andere woorden, je mag zelf alles ophoesten?

Jep, privé auto en inmiddels buiten de garantie periode. ( dank voor de url link trouwens ) De ketting is dus nog niet geknapt zoals in de eerste post van die thread. Ik denk dat ie 'slechts' is opgerekt en dus heb ik hem net op tijd ( hopelijk ) naar de garage kunnen brengen.

Ik vind het toch wel frapant....Toen ik hem binnen bracht voor de kleine beurt had ik al een vaag voorgevoel...maar verder geen concrete aanwijzing....
behalve wat teveel aan olie verbruik de laatste tijd.

In ieder geval... ik hoop dat de kosten niet boven de 500 uitkomen.

Terug
Bovenaan