Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren

anno 1965 zei:
Een terugroepactie is imagoschade dus dat doen sommige merken liever niet.
Daar komt dan ook nog eens bij dat ze het probleem erkennen en dat kost een hoop geld.

Een terugroepactie levert tegenwoordig geen imagoschade meer op volgens mij, maar laat zien dat een merk naar behoren omgaat met technische problemen die achteraf worden geconstateerd. Imagoschade door de omgang met klanten zoals VW de laatste jaren pleegt te doen zal uiteindelijk meer kosten dan dat het nu in eerste instantie oplevert.

Freez

Freez zei:
anno 1965 zei:
Een terugroepactie is imagoschade dus dat doen sommige merken liever niet.
Daar komt dan ook nog eens bij dat ze het probleem erkennen en dat kost een hoop geld.

Een terugroepactie levert tegenwoordig geen imagoschade meer op volgens mij, maar laat zien dat een merk naar behoren omgaat met technische problemen die achteraf worden geconstateerd. Imagoschade door de omgang met klanten zoals VW de laatste jaren pleegt te doen zal uiteindelijk meer kosten dan dat het nu in eerste instantie oplevert.

Freez
Kijk naar Toyota denk ik dan.
En kijk naar VW die ondanks de problemen met die TSI motoren hoog in de verkooplijsten blijft staan.
Kennelijk kun je beter problemen verzwijgen (denk maar aan de laatste Tros radar uitzending over de THP motoren) dan ze erkennen.

My take: die PSA dame zat hinderlijk te draai konten. Antoinette had haar 2x kunnen vloeren maar deed dat helaas niet.
De kille, afwerende houding van de communicatie dame kwam niet lekker over.
Ik zou mij als probleemgeval niet werkelijk gehoord of geholpen voelen.

Lesje imagoschade:
Remember de terug roep actie van de Prius in 09/10?
Veel ach & wee op teevee. Internet fora vol met stemmingmakerij. Toyota zou het bezuren. Klanten waren het vertrouwen kwijt.

Niet dus. De Prius verkoopt beter dan ooit tevoren, zowel in de US als Japan (35.000 stuks in Feb!)

vw polo comfortline 12tsi zei:
heb zelf een tsi van de eerste lichting en mijn distributieketting is 1x vervangen bij de 18000km en zoals te zien was bij tros radar het ratelen als een diesel heeft die van mij ook net als de mini in de uitzending van tros radar,de dealer zegt het probleem te kennen maar is geen defect???
Immer mehr Steuerketten in bestimmten VW-Motoren machen viel zu früh schlapp. Nach Informationen von AUTO BILD (Heft 10/2012, ab 9. März im Handel) kommt es bei bestimmten VW-Motoren vermehrt zu Problemen mit ausgeleierten Steuerketten. Betroffen ist der 1,4-Liter-TSI-Motor. AUTO BILD liegen 61 sich ähnelnde Schadensmeldungen bei Touran, Golf und Tiguan vor.

Die Ausfälle betreffen Steuerketten, Kettenspanner und Nockenwellensteller. Die Folge sind teure Motorschäden. Die Auswertung des AUTO BILD-Kummerkastens ergab, dass die meisten Defekte beim Kompaktvan VW Touran der Baujahre 2006 und 2007 aufgetreten sind (1.4 TSI mit 140 PS, Motorkennbuchstabe BMY) – typischerweise bei Kilometerständen zwischen 40.000 und 70.000. Die Schäden kündigen sich oft durch Rasseln nach dem Kaltstart oder eine

https://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html

Tja, en dat wil het grootste automerk worden, winst maakt VW wel las ik vandaag in de krant (bruto 10% van de omzet) tja als je bezuinigt op kwaliteit en coulance......................

Zet daar eens een Prius naast, 5 ton probleemloos
https://www.zercustoms.com/news/Toyota-Prius-Taxi-Cracks-550,000-km.html

Voor coulance moet je ook niet bij Peugeot zijn: 1 maand na de garantietermijn was het al "bekijk het maar" (condens in lichtunit, dealer te Heemstede).

Hoor net op de radio dat de VW topman 17 miljoen euri als bonus krijgt omdat VW zo'n topjaar heeft gehad. Je zou toch denken dat ze 1st al die pechgevallen schadeloos stellen. BMW doet het iets bescheidener met zn topman en geeft de werknemers ook een winstdeling.

100.000 Volkswagen-werknemers hebben een banengarantie tot (minstens) eind 2014. Waar vind je dat nog? (zeker niet in de Franse auto-industrie). Daarnaast is de beloning ook gerelateerd aan het bedrijfsresultaat.

meeuw zei:
zeker niet in de Franse auto-industrie
Nee, geen wonder met zo'n misser als de THP motor:cry: Mooi op papier maar slecht in de praktijk(kwa levensduur)). Franse auto's (de PSA groep vooral) hebben sowieso een slechte naam dus dit debacle kost ze nog eens een hoop klanten. Dat ik nooit problemen heb gehad met mn 4 Lease Citroens, na mn ellende met 10 Lease Opels/VW's/Fords, is dan......................toevallig?Geluk? Iig heeft VW geen last van slecht ontworpen motoren(turbo's). Als een auto uit Duitsland komt KAN ie niet slecht zijn.............merkwaardig toch?
Ben benieuwd of al die Chinezen/Arabieren gaan klagen over die slechte turbo motoren. Het is iig een ver van mn bed show voor VW.

bgt zei:
Dat ik nooit problemen heb gehad met mn 4 Lease Citroens, na mn ellende met 10 Lease Opels/VW's/Fords, is dan......................toevallig?Geluk?

1 van die 2 ja. Of beide. Goed voor jou!

meeuw zei:
100.000 Volkswagen-werknemers hebben een banengarantie tot (minstens) eind 2014. Waar vind je dat nog? (zeker niet in de Franse auto-industrie). Daarnaast is de beloning ook gerelateerd aan het bedrijfsresultaat.

Tja waar vind je dat nog..................
"Dafür gibts die meisten Motoren mit technischen Problemen von vorgestern. Frostschäden, Einspritzpumpen, Zahnriemen und gerissene Zylinderköpfe - das gibt es neben anderem Kleinkram nur bei VW !".(ofwel ALLES gaat kapot.)
.......... alleen bij VW.

Wat een mooi bedrijfsresultaat........

https://www.autobild.de/artikel/vw-beetle-neue-motoren-2897079.html

DIT ! is pas een mooi bedrijfsresultaat, maar dan voor k l a n t e n (!) ; 1 op 23 in de praktijk en 4 ton storingsvrij
https://www.autoweek.nl/autonieuws/18745/uitstoot-toyota-yaris-hybrid-lekker-laag

LPG the best zei:
DIT ! is pas een mooi bedrijfsresultaat, maar dan voor k l a n t e n (!) ; 1 op 23 in de praktijk en 4 ton storingsvrij
https://www.autoweek.nl/autonieuws/18745/uitstoot-toyota-yaris-hybrid-lekker-laag

Wel erg klein autootje:(

bgt zei:
LPG the best zei:

Tja tís maar hoe je het bekijkt; hij is van binnen groter dan een Porsche 911.
En in een land met de allerhoogste hypotheeklasten per gezin ter wereld !!!!!!! is dit wel de meest zinnige auto die je kan bedenken.

LPG the best zei:
Tja tís maar hoe je het bekijkt; hij is van binnen groter dan een Porsche 911.
En in een land met de allerhoogste hypotheeklasten per gezin ter wereld !!!!!!! is dit wel de meest zinnige auto die je kan bedenken.

Niet als je een caravan van 1400kg moet trekken:p

bgt zei:
LPG the best zei:

maar wel 4 ton storingsvrij :D :D (terwijl hij nog niet op de weg is)

meeuw zei:
bgt zei:
LPG the best zei:

maar wel 4 ton storingsvrij :D :D (terwijl hij nog niet op de weg is)

Nou eh..........de ervaringen met Toyota zijn iets anders dan met VW dus we mogen de Yaruis hybride met vertrouwen tegemoet zien.
VW , ach je weet wel, het merk met de grootste Importeur/Dealer ontevredenheid.

VW durft nogeneens 3 jaar (op hyrbride spul zelfs 8 jaar) garantie te geven dus zelfs VW heeft geen vertrouwen in VW.

anno 1965 zei:
En kijk naar VW die ondanks de problemen met die TSI motoren hoog in de verkooplijsten blijft staan.
Kennelijk kun je beter problemen verzwijgen (denk maar aan de laatste Tros radar uitzending over de THP motoren) dan ze erkennen.

Nou,.............verzwijgen lukt VW niet meer hoor; nieuwe info......... luister en huiver :

https://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html

Ja, ja ; Das Auto.........

LPG the best zei:
Nou,.............verzwijgen lukt VW niet meer hoor; nieuwe info......... luister en huiver :

https://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html

Ja, ja ; Das Auto.........

In papieren vorm:

5nsqh1.jpg

wardd0.jpg

2qdwzt4.jpg

29qmy4p.jpg

Van je huisblad moet je het ook niet altijd hebben...

Bij mijn weten gaat dit niet over TSI-motoren in het algemeen.
De 2 LTR-TSI motoren functioneren namelijk 100% probleemloos.
HIER worden de 1.4 TSI (160PK) problemen trouwens ook besproken.

Zo te zien gaat het dus ook om de 1.2TSI, tot nu toe hoorde je een hoop over de 1.4 maar blijkbaar heeft de 1.2 dus ook soortgelijke problemen.

Is nu de suspecte band tussen Autobild en Autoweek ook definief een hoax? Of, als het uitkomt, niet?

Slecht van die motoren! Ik heb het eerder geschreven; al die DI motoren beginnen vroeg of laat te haperen. TSI/THP/GDI/HPI, het is egal. Maar TSI's zijn natuurlijk de meest voorkomende. En dus veelal onderwerp van.

Total Loss zei:
Zo te zien gaat het dus ook om de 1.2TSI, tot nu toe hoorde je een hoop over de 1.4 maar blijkbaar heeft de 1.2 dus ook soortgelijke problemen.

Helaas, viel mij ook al op :(
Ik volg dit topic met buitengewone belangstelling vanwege 1x Polo 1.2TSI (op de zaak) en 1x A1 1.2TFSI (privé), beide tot heden probleemloos, echter nog niet eens 20.000 op de teller.

Denk dat het ook helemaal geen drama is dat er problemen zijn ( OK is niet de bedoeling maar goed ). Denk dat het grootste probleem is het ontkennen van VAG van de problemen. Dat er iets fout gaat of kapot kan gaan kan natuurlijk gebeuren, als dat vervolgens netjes opgelost wordt is het prima, zal geen mens heisa over maken, maar als je blijkbaar met velen volledig genegeerd wordt en er stellig wordt ontkend dat er problemen zijn dan doe je als leverancier toch iets niet goed. Komen alleen maar meer klachten en praatjes van en zal uiteindelijk je naam geen goed doen.

Ik denk ook dat de opstelling van de fabrikant hierin de meest kwalijke is. Dat je testrijder bent voor de fabriek er een probleem is, is 1 ding. Dat het vervolgens slecht of niet wordt opgepakt is kwalijker. Maar volgens mij is het een sport om onder dit claims uit te komen.

Tijdens de garantie komen 'ze' niet onder de claim uit. Gezien de lage km-standen waarbij het kettingprobleem zich al voordoet (zie bovenstaande artikelen) kan je dus verwachten dat er veel garantieclaims zijn. Mits inderdaad het probleem zich vaak voordoet (?) in verhouding tot het aantal betrokken auto's dat is verkocht.

In dat geval lijkt mij een terugroepactie voor de hand te liggen. Zou een aanpassing van de ketting zo duur zijn?

Ook vraag ik mij af of de kosten van een terugroepactie door PON of door VAG worden gedragen.

Enkele keren repareren binnen de garantieperiode zal al met al wellicht goedkoper zijn dan een structurele modificatie door te voeren. De 1.8 TSI is wel heel anders geworden. Die heeft zowel indirecte als direct injectie. Daarmee is het noodloopgeleuter en vervangen van vervuilde bougies wel weg denk ik. Nu de ketting nog. Waarom geen riem? Dat hadden ze altijd al.

meeuw zei:
Ook vraag ik mij af of de kosten van een terugroepactie door PON of door VAG worden gedragen.

Door geen van beide. Die terugroepactie zal er namelijk nooit komen, in het beste geval een coulanceregeling. In het verleden behaalde resultaten bieden inmiddels meer dan genoeg garantie voor de toekomst. Dat is het bord voor de kop dat ze hebben. En daarom kunnen technische problemen bij VAG zo enorm uit de klauwen lopen. Daarom zal ik van mijn levensdagen geen nieuwe VAG (meer) kopen zolang die opstelling niet wijzigt.
VW komt niet verder dan een flauwe reclame dat het dashbordkastje van de Golf uit de jaren 70 gefixt moet worden. De echte problemen ontkennen ze liever structureel. Struisvogelpolitiek.

Duidelijk is dat de grotere T(F)SI motoren betrouwbaarder zijn dan de kleinere (1.2 en 1.4). In verhouding veel minder storingen. Ben ik vooralsnog blij dat wij voor een 1.8 TFSI gekozen hebben. Geen enkele fabrikant heeft te maken met een 100% betrouwbaarheid.

Wat mij wel stoort aan het VAG concern is de alom vertegenwoordigde arrogantie. Slechte service door dealers en importeur, problemen in de 'doofpot' stoppen, etc... Vervolgens duurt het jaren vooraleer de autopers er iets negatiefs durft te schrijven (autoweek, waar blijft de vertaling van het autobild artikel?) terwijl bij Toyota de vermeende problemen (uiteindelijk niet eens bewezen) maanden lang uitgebreid door de autopers zijn gebruikt om het imago van Toyota af te breken.

Aanvallen van lezers op Autoweek over het immer positieve resultaat van een VW product in een test, wordt altijd als onzin afgedaan door Autoweek... Zogezegd onafhankelijk en objectief... Begrijp me niet verkeerd, ik vind Autoweek nog altijd een leuk tijdschrift met leuke artikelen en testen. Maar ze moeten dan wel eens luisteren naar de opmerkingen van de lezers ipv ze af te doen als onzin. Als het begint op te vallen, zal er wel ergens een kern van waarheid in schuilen... Dus AW, plaats het artikel in het Nederlands zonder verdere aanpassingen of nuanceringen aan te brengen!

Overigens het atikel op autointernationaal.nl hierover is ook interessant om te vermelden... artikel autointernationaal.nl.

R.J.G. Ruiters zei:
Vervolgens duurt het jaren vooraleer de autopers er iets negatiefs durft te schrijven (autoweek, waar blijft de vertaling van het autobild artikel?) terwijl bij Toyota de vermeende problemen (uiteindelijk niet eens bewezen) maanden lang uitgebreid door de autopers zijn gebruikt om het imago van Toyota af te breken.

Wat insinueer je nou eigenlijk? Dat de autopers collectief pro-VW is? En anti Toyota?

Als jij vindt dat ik dat insinueer, be my guest... Wat ik durf te stellen is dat we het TSI probleem lang niet zo uitgebreid in het nieuws zullen tegenkomen als andere problemen bij andere fabrikanten (zoals het vermeende probleem bij Toyota).

Heb je er een probleem mee dat ik dit zo stel?

Ja dan stel je het iets anders. Maar hoe zou dat komen denk je? Dat het TSI probleem "zogenaamd" minder in de pers is dan bijv. Toyota problemen?

Bij Toyota moeten trouwens echt halve blokken vervangen worden. En geen ketting ofzo. Misschien heeft het daarmee te maken?

gearhead zei:
Is nu de suspecte band tussen Autobild en Autoweek ook definief een hoax? Of, als het uitkomt, niet?

Tja, AutoWeek zwijgt tot nu toe in alle talen.

Autointernationaal.nl zei:
Autointernationaal.nl vindt het 'prettig' dit nieuws als enige in Nederland te kunnen brengen, maar is toch verbaasd dat andere autojournalisten er niet aan durven, blijkbaar omdat zij bang zijn voor sancties van de importeur. Het is merkwaardig dat er wel via nieuws over actiemodellen bericht wordt wat de autokoper kan besparen, maar dat hij niet gewaarschuwd wordt voor buitensporig hoge kosten. Bijvoorbeeld bij de TSI motoren van het Volkswagen concern.

gearhead zei:
Bij Toyota moeten trouwens echt halve blokken vervangen worden. En geen ketting ofzo. Misschien heeft het daarmee te maken?

Ging toch over dat gaspedaal gedoe? Ik kan me niet voorstellen dat daar halve blokken voor worden vervangen...

Wat vind jij kwalijker, de houding van VAG aangaande de problemen (ihkv er zijn geen problemen) of het feit dat bv. Toyota zonder al te veel problemen gewoon service levert ookal moet een 'half' blok vervangen worden?

Daarnaast heb ik ondertussen begrepen dat Toyota erkent dat ze de betrouwbaarheid uit het oog zijn verloren in hun ambitie om de grootste fabrikant ter wereld te worden. Dat willen ze nu recht gaan zetten... (ok, zeggen ze nu!)

@ R.J.G Ruiters: het gaat mij om de vermeende collectieve ontkenning van de pers t.a.v. de TSI problemen. Niet de problemen an sich.

Wellicht dat VW nu ook structureel e.e.a. gaat aanpakken. Tijd zal het leren. Neemt niet weg dat de opstelling van VAG kwalijk is. Dat heb ik eerder in dit topic ook geschreven.

@ D-C; ik ga hier uit van de 1.8 Vvti en de D4-D motoren waarbij het onderblok vervangen dient te worden vanwege overmatig olieverbruik.

Gearhead, dan zitten we op één lijn!!!

Nu nog de VAG-adepten overtuigen van hun ongelijk dat VAG alleen maar rozengeur en maneschijn is...

Las in Autovisie nr.4 dat de nieuwe 1.4 TSI van VW een distributieriem heeft die een leven lang meegaat. Het gaat om het blok met cilinderuitschakeling.

Is dit een typefout en moet het een ketting zijn? Of is dit feitelijk een erkenning van foute constructie van de huidige 1.4 TSI.

R.J.G. Ruiters zei:

Nu nog de VAG-adepten overtuigen van hun ongelijk dat VAG alleen maar rozengeur en maneschijn is...

Geen enkele auto is rozegeur en maneschijn :rolleyes:

DSC00192.jpg

@meeuw
Die eigenaar van de Rolls laat een medewerker van de ANWB gewoon eens de motor zien... Wie zegt dat die Rolls kapot is/panne heeft ;)

Een beetje ontopic...
Zojuist in een A3 SB 2012 1.2TSI gereden... Rauw is die 1.2... Veel verfijning kent het blok niet qua loopcultuur, een moderne diesel loopt mooier. Herkent iemand dat?
Alleen op dat vlak zou ik al volledig afknappen en niet voor de 1.2TSI kiezen.

In een Polo 1.2TSI (105 pk) hoor je de motor nauwelijks (wel DSG-uitvoering), rijdt ook zeer soepel. Bij een A1 1.2TFSI (86 pk) hoor je het iets meer. Vreemd genoeg prettiger in de Polo. Maar zeker ook niet rauw in de A1. Ik herken het dus niet (rij regelmatig in beide auto's).

Die RR stond eerst bij een tankstation, keek de man ook onder de motorkap. Daarna paar km verder op langs de snelweg.

R.J.G. Ruiters zei:
@meeuw
Die eigenaar van de Rolls laat een medewerker van de ANWB gewoon eens de motor zien... Wie zegt dat die Rolls kapot is/panne heeft ;)

Een beetje ontopic...
Zojuist in een A3 SB 2012 1.2TSI gereden... Rauw is die 1.2... Veel verfijning kent het blok niet qua loopcultuur, een moderne diesel loopt mooier. Herkent iemand dat?
Alleen op dat vlak zou ik al volledig afknappen en niet voor de 1.2TSI kiezen.

Mijn ouders hebben een 1.2 TSI in een Yeti en die loopt koud ook behoorlijk rauw (eigenlijk meer het "geratel" uit de scans van Autobild hierboven), maar als hij warm is loopt hij heel mooi rustig.
Er wordt binnenkort wel gekeken naar de ketting gezien de gemelde problemen hier en in Duitsland. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen, mijn ervaringen met PON in het verleden zijn erg slecht met dit soort dingen. Ik ben er bijna zeker van dat PON en Apple de twee meest arrogante bedrijven zijn die ik ken.

golfdiesel zei:
Mijn ouders hebben een 1.2 TSI in een Yeti en die loopt koud ook behoorlijk rauw (eigenlijk meer het "geratel" uit de scans van Autobild hierboven), maar als hij warm is loopt hij heel mooi rustig.
Er wordt binnenkort wel gekeken naar de ketting gezien de gemelde problemen hier en in Duitsland. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen, mijn ervaringen met PON in het verleden zijn erg slecht met dit soort dingen. Ik ben er bijna zeker van dat PON en Apple de twee meest arrogante bedrijven zijn die ik ken.

Hey Golfdiesel,

Van welk bouwjaar en maand is die 1.2 TSI Yeti? Als ik dat mag vragen?

Het "geratel" komt waarschijnlijk omdat de distributieketting teveel speling heeft waardoor de kettingspanners de ketting niet goed meer kunnen spannen...

Ik zou hier niet (lang) mee doorrijden, omdat een "slappe" ratelende distributieketting altijd slecht is voor de motor.

Groet,

Mike

meeuw zei:
R.J.G. Ruiters zei:

Geen enkele auto is rozegeur en maneschijn :rolleyes:

DSC00192.jpg

Een Golf blijft tenminste rijden :) al is het dan op een noodloop.
Maar om de 6 weken je Golf kwijt zijn omdat er weer wat kapot is geeft je ook geen fijn gevoel.
Terwijl 130.000km nou ook geen bijzonder hoge stand is.

RRK zei:
Las in Autovisie nr.4 dat de nieuwe 1.4 TSI van VW een distributieriem heeft die een leven lang meegaat. Het gaat om het blok met cilinderuitschakeling.

Is dit een typefout en moet het een ketting zijn? Of is dit feitelijk een erkenning van foute constructie van de huidige 1.4 TSI.

TSI motoren hebben een distributieketting.

Terug
Bovenaan