Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
(klik!)
Den Haag, 1976. Een Siata Spring en blijkbaar had Holland International in die jaren nog alle vertrouwen in de producten van British Leyland.

(klik!)
De Volvo/DAF-dealer maakte alvast ruimte in de showroom voor een nieuw model...

2 verschillende foto's met 2 x dezelfde Austin Allegro , toeval of was het de wagen van de fotograaf ?

Wat me vooral intrigeert is die Allegro met de tekst "Holland International Computer Services".

Behoorlijk vooruitstrevend in 1976.

Waar zijn deze prachtige foto's geschoten in Den Haag?

Mooi hè, "binnenkort leverbaar". Echt prachtig.

Heb geklikt op de Volvodealer.

Volgens de Haagse beeldbank: "Koninginnegracht 10, 11 en 12."

Helder.

Hey, bij mij werkt het wel. Zeker iets met cookies of zo. Ik zal kijken of ik dat nog kan fixen. Het zijn trouwens twee verschillende Allegro's van hetzelfde bedrijf. Er staan ook nog een Maxi en een paar Mini's met dezelfde reclame erop.

edit: nu moet het werken.

@Wouter82,

Mogelijk zijn alle panden inmiddels afgebroken en vervangen door nieuwbouw. Er is in de Nederlandse steden veel "gesaneerd" in de jaren zeventig en tachtig.

Deze "oud en nieuw" foto's kwam ik tegen op internet. Helaas wat klein, maar wel leuk om te zien.

1972 vs 2007: Eigenlijk nergens meer aan te zien, maar dit is echt dezelfde plek midden in het centrum van Assen.
dscf5591.jpg

dscf5592.jpg

En nog twee, ook van Assen:
dscf5583.jpg

dscf5584.jpg

dscf8474-1.jpg

dscf8474-2.jpg

Hier nog een van 2 maart 1978. Volgens het bijschrift is op die dag de bus rechts in gebruik genomen. Ik kwam erachter dat die bus in 2008 nog dienst deed bij een Belgisch marketingbureau. Op hun site staat momenteel een andere bus, dus waarschijnlijk is deze bus nog niet zo lang geleden gesloopt. Of rijdt hij nog steeds rond?

De middelste bus heeft tussen 1986 en 2002 staan weg te rotten op een woonwagenkamp in Groningen en is inmiddels zeker gesloopt.

Van de Mercedes links weet ik dat deze nog in originele, ongerestaureerde staat te zien is het busmuseum.

Alle drie de bussen zijn van de stadsdienst Assen, tot 1-1-1986 in handen van Harmanni.

harmanni2-3-1978.jpg

Bowtie zei:
Marty, check the flux-capacitator and set the time machine to 1955 and takes us back!

:}
Als dat zou kunnen! Ik weet een Delorean te staan. Zorg jij voor de rest van de techniek?:D

had ook nog een foto met mistlampen ,maar kan hem niet plaatsen , ga ik even uitzoeken.

Prachtig al die extra lampen, vooral de gele hebben m'n voorkeur.
Kun je op moderne auto's niet mee aan komen, sterker nog je kan ze geen eens op de bumper kwijt.

Spekky zei:
Amsterdam, Stadionplein. Peugeot 404, Citroën GS, Toyota Corolla van een model wat je nooit meer ziet, Opel Kadett. Op de achtergrond
nog een Renault 20. De rest valt teveel van de foto af of is teveel afgedekt.
rez12cn2266.jpg

ho!!! zo'n corolla kom ik hier nog wekelijks tegen... heel net nog, oudere mensen erin, een goudmetalic ene.. en wat heel raar is, 2 zwarte "rally"strepen eroverheen van voor tot achter... waarschijnlijk kleinzoon zich mogen uitleven... hopelijk zijn het stickers en geen verf!

Elwin zei:
ho!!! zo'n corolla kom ik hier nog wekelijks tegen... heel net nog, oudere mensen erin, een goudmetalic ene.. en wat heel raar is, 2
zwarte "rally"strepen eroverheen van voor tot achter... waarschijnlijk kleinzoon zich mogen uitleven... hopelijk zijn het stickers en geen verf!
Was dat niet de laatste achterwielaangedreven Corolla? Zo eentje heb ik in Den Haag vrij recent ook nog zien rondrijden. Zag er in mijn herinnering nog prima uit.

Phoenixrot74 zei:
Elwin zei:
ho!!! zo'n corolla kom ik hier nog wekelijks tegen... heel net nog, oudere mensen erin, een goudmetalic ene.. en wat heel raar is, 2
zwarte "rally"strepen eroverheen van voor tot achter... waarschijnlijk kleinzoon zich mogen uitleven... hopelijk zijn het stickers en geen verf!
Was dat niet de laatste achterwielaangedreven Corolla? Zo eentje heb ik in Den Haag vrij recent ook nog zien rondrijden. Zag er in mijn herinnering nog prima uit.

Volgens mij wel... hier in belgie kun je niet aan de nummerplaat zien hoe oud de wagen is, dus durf even niet te zeggen van wanneer die specifiek is, die hier rondrijdt...

blijf ik gaaf vinden, van die stalen verbrede velegen zoals op die corolla van Grompie 58 B) en ligt dat nu aan mij, maar als ik zo de foto's van assen zie, vind ik dat weer, de oude situatie is vaak mooier dan de huidige... of is dat juist "sentiment" ? (:P)

Phoenixrot74 zei:

Wat is Amsterdam H.S. (zie bestemming bus)? Ik ken alleen Hollands Spoor in Den Haag.

Dit topic even doorgespit en vooral de foto's uit de jaren '50 uit Amerika vallen me op; wat een onwerkelijk beeld voor mij, straten met alleen maar van die enorme, Amerikaanse slee-en, allemaal even glimmend, groot en voorzien van grote motoren...

Mielcitrofiel zei:
Dit topic even doorgespit en vooral de foto's uit de jaren '50 uit Amerika vallen me op; wat een onwerkelijk beeld voor mij, straten met alleen maar van die enorme, Amerikaanse slee-en, allemaal even glimmend, groot en voorzien van grote motoren...

en het mooiste is, de echt grote motoren kwamen pas medio jaren zestig, begin jaren zeventig en de afmetingen van de wagens werden nog groter. B)

Maar je hebt idd gelijk, die van de jaren 50 zijn wel het mooiste soort met al dat chroom!

De AKL (Belgische besteleend met achterbank) daarnaast is ook vrij bijzonder. De volgende keer wel even erom denken om het handje weg te halen.;)

Bowtie zei:
Ergens in Engeland, lang, lang geleden!

Niet zo maar ergens hoor.

Die tweede foto met dat kasteeltorentje is hier.

En de derde foto met die gave bus is helemaal niet in Engeland, maar in Wales (laat ze niet horen dat je Engeland zei), en wel hier.

HGA001411267.jpg

Laan van Meerdervoort, gezien van de Waldeck Pyrmontkade naar de Carnegielaan
# Fotograaf Haagsche Courant (algemeen)
# Datering ex. 7 1977
https://www.haagsebeeldbank.nl/hga:col1:dat191538

HGA001211633.jpg

Plataanstraat, gezien van de Laan van Meerdervoort naar de Acaciastraat en het Beukplein
# Datering ex. 2 1974
https://www.haagsebeeldbank.nl/hga:col1:dat207503

HGA001059868.jpg

Conradkade, gezien van de Suezkade hoek Weimarstraat, na het spitsuur. Links de panoramaflat (hoek Laan van Meerdervoort)
# Datering ex. 3 6 1976
https://www.haagsebeeldbank.nl/hga:col1:dat266297

Dennis_zw zei:
Bowtie zei:
Ergens in Engeland, lang, lang geleden!

Niet zo maar ergens hoor.

Die tweede foto met dat kasteeltorentje is hier.

En de derde foto met die gave bus is helemaal niet in Engeland, maar in Wales (laat ze niet horen dat je Engeland zei), en wel hier.
Ik ben helemaal niet thuis in google streetview, vandaar mijn vraag: hoe heb je dat zo uitgevogeld?
Grappig trouwens dat op de foto met de bus de drie andere (duidelijk) zichtbare auto's allemaal niet Engels zijn.

Phoenixrot74 zei:
Ik ben helemaal niet thuis in google streetview, vandaar mijn vraag: hoe heb je dat zo uitgevogeld?
Grappig trouwens dat op de foto met de bus de drie andere (duidelijk) zichtbare auto's allemaal niet Engels zijn.

Da's simpel hoor. Op beide oude foto's kun je de naam van een hotel lezen. Daarop heb ik gegoogled. Van het Bugle Hotel zijn er meerdere, dus moest ik even het juiste vinden, en dat bestaat nog. En van andere hotel was er maar een, dat ook nog bestaat, dus die had ik nog makkelijker te pakken. Dan nog even het adres in Google Maps gezocht, en daar is je Streetview!

Dennis_zw zei:
Phoenixrot74 zei:

Da's simpel hoor. Op beide oude foto's kun je de naam van een hotel lezen. Daarop heb ik gegoogled. Van het Bugle Hotel zijn er meerdere, dus moest ik even het juiste vinden, en dat bestaat nog. En van andere hotel was er maar een, dat ook nog bestaat, dus die had ik nog makkelijker te pakken. Dan nog even het adres in Google Maps gezocht, en daar is je Streetview!
Dank, weer wat geleerd!

Wouter82 zei:
Plataanstraat, gezien van de Laan van Meerdervoort naar de Acaciastraat en het Beukplein
# Datering ex. 2 1974
https://www.haagsebeeldbank.nl/hga:col1:dat207503

In 1976 zat ik op de Bavinckschool op de door jou genoemde Acaciastraat.

Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zit te smullen van deze foto's.
Ik mis maar één ding op de foto's, dat zijn Amerikanen. Die zijn in het Haagse altijd al heel populair geweest, maar toen zag je bijna in iedere straat Camaro's, Firebirds en andere grote Yanks met hele grote motoren en heel weinig vermogen.

Keep up the good work!

Dan smul ik nog even door.

929V6 zei:
De Chrysler Alpine (links) is wel in Engeland gebouwd, namelijk in Ryton.
Maar maakt hem dat een Engelse auto? Vind ik niet. Een Fiat Cinquecento is ook geen Poolse auto en de Opel Corsa die in Spanje (Zaragoza?) werd gebouwd geen Spaanse. Maar hierover zullen de meningen verschillen...

Phoenixrot74 zei:
929V6 zei:
Maar maakt hem dat een Engelse auto? Vind ik niet. Een Fiat Cinquecento is ook geen Poolse auto en de Opel Corsa die in Spanje (Zaragoza?) werd gebouwd geen Spaanse. Maar hierover zullen de meningen verschillen...

Dat lijkt mij niet helemaal een terechte vergelijking. De geschiedenis van het Europese Chrysler is ook een Engelse (Hillmann, Sunbeam) en dus niet alleen Frans

abcde zei:
Phoenixrot74 zei:
929V6 zei:

Dat lijkt mij niet helemaal een terechte vergelijking. De geschiedenis van het Europese Chrysler is ook een Engelse (Hillmann, Sunbeam) en dus niet alleen Frans
Dat weet ik ook, maar ik heb het niet over het merk Chrysler, maar over dit specifieke model.

Dit neemt niet weg dat er relatief weinig Engelse auto's op de foto staan, moet je eens vergelijken met foto's uit Duitsland of Frankrijk! Nu weten we dus hoe de Britse autoindustrie ter ziele is gegaan... In tegenstelling tot die van Duitsland en Frankrijk!

Los daarvan even een complimentje voor de prachtige foto's, zeker ook voor degenen die echt hun papieren foto's aan het inscannen zijn!

Idranor zei:
Dit neemt niet weg dat er relatief weinig Engelse auto's op de foto staan, moet je eens vergelijken met foto's uit Duitsland of Frankrijk! Nu weten we dus hoe de Britse autoindustrie ter ziele is gegaan... In tegenstelling tot die van Duitsland en Frankrijk!

viel me ook al op, maar daarbij denk ik dan wel, zijn de duitsers en zker de fransen niet veel chauvinistischer? en wat te denken van "wat mindere" kwaliteit in meerdere opzichten van de Engelse wagens?

En als ik ernu zo over nadenk, wat ik in het hier en nu aan engels oud spul nog wel sporadisch zie rijden, is of een Jaguar of een mini, of iets in de categorie MG zeg maar, de standaard klassiekers zal ik maar zeggen, maar zeker geen bread and butter wagens....zoals ik wel nog regelmatig bijv een oud 5je of een zelfs B kadettjes zie....

Of zie ik wat ik wil zien? :)

Dionysus zei:
In 1976 zat ik op de Bavinckschool op de door jou genoemde Acaciastraat.

Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zit te smullen van deze foto's.
Ik mis maar één ding op de foto's, dat zijn Amerikanen. Die zijn in het Haagse altijd al heel populair geweest, maar toen zag je bijna in iedere straat Camaro's, Firebirds en andere grote Yanks met hele grote motoren en heel weinig vermogen.

Keep up the good work!

Dan smul ik nog even door.
Ik sluit me bij je commentaar aan. De Acaciastraat is vlak bij mijn huis en is nauwelijks veranderd. Toevallig heb ik vorige week met mijn Passat uit 1974 nog op exact dezelfde plaats op de Laan van Meerdervoort gereden. Die zou dus perfect in dat plaatje passen!
Opvallend trouwens dat er twee 411's zo prominent in beeld zijn, terwijl dat toch niet een enorm succes was.

Ja de Fransen zijn zeker chauvinistisch, toen waarschijnlijk nog meer dan nu, qua autokeuze. Of de kwaliteit van die Franse en Duitse auto's nou zoveel beter was dan van de Engelse auto's waag ik te betwijfelen, de meeste Kadettjes zijn ook gewoon geofferd aan het roestspook. Maar daarvan zijn er zo ontzettend belachelijk veel verkocht in Nederland dat het niet gek is dat er nog een paar over zijn.

Terug
Bovenaan