Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Bij mij in de straat, dik een eeuw geleden.

2rc93x0.png

Simca 1500 tourist
Fiat 850 coupe
Ford M
Fiat 600
Simca 1100

In gedachten fiets ik even voorbij.

idd beste fiat 500 freak mooie foto's.

Die één na laatste vind ik persoonlijk echt top, een vrachtwagentje op een fries weggie.
Wat is het verhaal van die foto?
En die onderste heeft naar mijn idee iets met begrafenissen te maken, ook een fries (b op het kenteken)

Pedigreepaul zei:
Inladen van Chevrolet Vega's

Ik sta hier ook heel erg van te kijken, nooit eerder gezien! Wel een interessante auto, overigens, die Vega. Ik vond hem toen leuk en nu nog steeds, maar samen met de Ford Pinto heeft deze auto eigenlijk de ondergang van de Amerikaanse automobielindustrie op zijn geweten. Beiden stelden kwalitatief zo teleur dat de weg voor de Honda Civic openlag in het budgetsegment .... hoe het verder ging is wel duidelijk ;)

Een leuke quote van "Car and Driver":

The Chevy Vega is on everyone’s short list for Worst Car of All Time. It was so unreliable that it seemed the only time anyone saw a Vega on the road not puking out oily smoke was when it was being towed.

That’s not to say the choice of the Vega as 1971 Car of the Year didn’t make sense in context. This was the year Ford and Chevy introduced new small cars, and compared with Ford’s Pinto, the Vega at least seemed better. The Vega handled more precisely, was available in more body styles, and with styling cribbed straight off the Camaro, looked more attractive. The Vega’s aluminum engine block even seemed like a technological leap forward.

However, the aluminum block’s unlined cylinder bores scored easily, and the (usually misaligned) iron cylinder head let oil pour into them. Every element of the Vega’s chassis was built about as flimsily as possible, and the unibody structure’s metal was usually attacked by rust mere moments after being exposed to, well, air.

Filmpje van Rijkswaterstaat uit 1982 over de toen nieuwe signalering (matrixborden) boven de weg. Er zijn ook een hoop auto's te zien. Prachtig tijdsbeeld!

https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/beeldbankvenw/Videobekijken.aspx?MediaObjectId=295227

Ha, dat filmpje kan ik goed gebruiken om een les (aardrijkskunde) over verkeer en vervoer te verduidelijken :D

Ik had al wat informatie gevonden, en anno 2010 werkt het systeem nog steeds op dezelfde manier. Alleen het handmatige deel gaat vanuit een computercentrum.

Wouter82 zei:
Filmpje van Rijkswaterstaat uit 1982 over de toen nieuwe signalering (matrixborden) boven de weg. Er zijn ook een hoop auto's te zien. Prachtig tijdsbeeld!

https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/beeldbankvenw/Videobekijken.aspx?MediaObjectId=295227

Wat een prachtig filmpje!! (tu)

Nooit geweten dat de huidige signalering al 28 jaar oud is en zulke primitieve computers is begonnen. Ook al is er een hoop veranderd in de afgelopen jaren, het principe (en uiterlijk) van de signalering is nauwelijks veranderd.

Jammer dat het filmpje zo'n klein formaat heeft. Of weet iemand hoe je zo'n filmpje min of meer full-screen kunt bekijken?

XBXG zei:
Jammer dat het filmpje zo'n klein formaat heeft. Of weet iemand hoe je zo'n filmpje min of meer full-screen kunt bekijken?

Dubbelklik op het draaiende filmpje en hopla!
(hij wordt er niet scherper op)

Ik kan me vaag herinneren dat er ook een soort grote ronde lampen op de vangrail stonden met bijvoorbeeld "70" erop. Een zwarte tekst. En dan een witte knipperende lamp erachter. Voorzien van een grijze kap aan de achterzijde.

Schitterend al die oude zwart wit en kleuren fotos!

Oproep aan allen die deze fotos hier posten.

Ik wil graag deze foto's overnemen van jullie. (lees betalen voor deze prentjes)

Mocht je interesse hebben, stuur me dan even een mail met je prijs en welke fotos je aanbied.

evanmanen@ziggo.nl

Enige voorwaarde is dat de fotos zo helder mogelijk moeten en duidelijk de auto erop staat.
Tevens moet je ook de eigenaar van deze foto's zijn ivm copyrights e.d. ;)

Bedankt!

Eelco

Bundesarchiv_Bild_183-1989-1224-001,_Berlin,_Grenz%C3%BCbergang_Bornholmer_Stra%C3%9Fe.jpg

Grensovergang in Berlijn, 1989. Met splinternieuwe Jetta :)

Bundesarchiv_B_145_Bild-F078946-0021,_Wolfsburg,_VW_Autowerk,_Parkplatz_Neuwagen.jpg

Terrein van de VW-fabriek in Wolfsburg, 1988. Vol splinternieuwe Jetta's!

Allemaal voor de amerikaanse markt, die jetta's, let maar op het linkervoorspatbord lampje.

Wat een geweldig filmpje trouwens, zie je die gele den oudsten door de bocht vliegen?
Die gaat echt hard!:?

Leuke foto's van D. Elzinga. Calif 1956 toont links onder een Pontiac, Hudson, dan rechts een Dodge (blauw), Chev, Ford (wit) en Chrysler produkten. De tweede foto, ik denk NY, toont een mooie twee-kleurige 1954 Chevrolet Bel Air en een ca 1955 Ford.

Gevolgd door Rattenberg met een Lloyd, Fiat (Neckar?), Ford MkII Consul, M-B 180, Fiat-Neckar? Dan Keulen in 1961, met links het kontje van een Opel Kapitän 1958-59, Borgward Isabella ca 1958, Opel Rekord P1, Ford Taunus en rechts diverse VW Kevers en helemaal achterin nog een Opel Rekord P1.

Tokyo, de zw-witte foto, laat een aantal Amerikanen zien die voor de oorlog in Japan werden geassembleerd, dus Ford V8 en Chevrolet uit 1933-34 die wellicht als taxi reden. De bus is mogelijk een Tokyo gas & Electric, de trams nog echte "chin-chin densha", zo genoemd naar het geluid van de bel.

De wagen die in een straat in beiroet staat en als Bentley wordt ingeschat is een Armstrong-siddeley Sapphire, de wagen erachter mogelijk een Fiat, de achterste wagen een Peugeot 403.

Hoi Klassiekerrijder. De zw-wit foto toont een Bedford bestelwagen, eigenlijk dus gewoon een bedrijfsuitvoering van een Vauxhall personenauto. De Vincent ijswagen is waarschijnlijk een Morisson, gebaseerd op een Bedford CF. Morrisson had ook een versie met een eigen karrosserie, gebaseerd op de Bedford CA.

Hoi, de zw-wit foto toont m.i. een Skoda 1101-1102 bestelwagen. De wagen ervoor is een Standard 8 of 10, de zwarte wagen ernaast/achter een Fiat 1400. Groeten, rhombusfan.

@rhombusfan: zou je wellicht kunnen quoten met behulp van de optie "reageren met quote"?

Het is nu heel erg onduidelijk waar je op reageert.

XBXG zei:
@rhombusfan: zou je wellicht kunnen quoten met behulp van de optie "reageren met quote"?

Het is nu heel erg onduidelijk waar je op reageert.
Sorry, aldoende leert men. Het is mij niet geheel duidelijk wat het verschil is, maar dat zal wel aan mij alleen liggen.

Spekky zei:
Nijmegen, met tweemaal een Renault 16 en een Renault 6, en nog iets er tussen.
nijmegen800.jpg

Oostene, Renault 17 Decouvrable, Renault Estafette, Opel Manta, Volkswagen Kever.
oostene800.jpg
Hoi, dat "iets ertussen" in Nijmegen lijkt mij een Toyota of Mazda. De Oostende foto heeft een R Estafette, Opel Rekord B Coupé, Vauxhall HA Viva, de R17, een Opel Manta A Coupé, VW en een Büssing bus. Groeten, rhombusfan.

XBXG zei:
Nog een tram... 8-)

036ek.jpg
Leuke foto, links langs de stoep een Skoda 1101 met daarachter een Ford Anglia/Popular/Prefect, rechts een Ford Consul Mk1 die een Citroen Traction voorbij gaat.

D. Elzinga zei:
Zwitserland, 1960.

2qcfdok.jpg

rm8vtz.jpg

2dsjyoy.jpg
Bern, mooie oude stad. Toevallig was ik er een maand of zes geleden om de grote, bekende Messerli sloperij te bezoeken. Daar lag prachtig spul, waarvan ekele op deze fotos van jou te zien zijn. Ik zie een Simca Aronde, Opel Rekord, Fiat 1400 (of een Lancia Appia misschien), Hanomag AL-28, Vws...

De tweede foto toont rechts een Framo-Barkas bestelwagen, Opel Rekord P1, Karmann-Ghia, Citroenm 2CV, 1953 c Dodge of Chrysler en een Ford-FK Transit.

Touren door de USA lijkt mij ook wel leuk. Echo Lake is een uitsekend plekje voor een verkwikkend uurtje zwemmen en een biefstukje eten van de BBQ.

Baur zei:
Overigens lijkt die gele Trabant me eerder een overgeschilderde Peugeot 404.

Je hebt helemaal gelijk:D Komt waarschijnlijk doordat mijn oom rond die tijd met een Trabant reed:
IMG_0131.jpg

Gr Jeroen
Hoi Jeroen. Even aar jouw plaatjes zitten kijken. Best leuk, hoor. Ook Ik meen dat de gele Trabant met poes meer een Peugeot 404 U met poes is.

In de wagen in de schuur meen ik een aan de ronde achterlichten en de chrome balk een ca 1964 Toyota Crown DX te herkennen, het kenteken zou daar goed bij passen, een zeldzame verschijning in NL Ik wist in de jaren 90 een bronskleurige LN/LNA te staan in Den Haag, aan het Volendamplein bij de Escamplaan.

Ook ik meen op de voorlaatste foto (Engeland), naast de Rolls een Stag of een Jensen-Healey te herkennen. De "Jamaica Inn" foto toont helemaal geen BalanzaLandcrab Wolseley/Riley. Dat is een BL Princess, en omdat het debbele koplampen heeft is het wellicht een wat duurdere Vandenplas versie, of een heel een wel heel erg zeldzame Wolseley versie. Ik kan het niet goed genoeg zien zo. De "Glider" was volgens mij de Estate Car versie van de 1100/1300 modellen, maar ik kan me vergissen. De "Landcrab" modellen ware de grotere 1800/2200 en die hadden geen schuin aflopende voorkant. De Trabant is nutuurlijk geinig en het valt me op dat op diverse fotos in "Foto's uit de Oude Doos" Trammelantjes en Barkassen te zien zijn. Die zijn mij vroeger nooit zo opgevallen!

Wouter82 zei:
Dank je!

Hier herken ik een E Kadett Caravan, een Sierra en iets Japans:
nwegarage.png

En dit is voor mij te oud :)
dendeijl1959.png

rijksstraatweikenhorst1.png
Nou eh, even proberen dan maar. Links een stukje Vauxhall F Victor, dan Glas, VW, M-Benz, Ford Zephyr Mk2, VW, Chevrolet Convertible, Opel Kapitän, Morris Minor, Opel Caravan, Leuk plaatje.

Spekky zei:
2 maal zwart-wit (dus echt oud;)) uit Duitsland.
Stuttgart, Oude Slot. Enkele enige Kevertjes en een Mercedes Benz. En ook nog een cabriolet zo te zien.
stuttgartaltesschloss80.jpg

Berdorf, ParkHotel. Een Kevertje en 3 oudere autos, waarvan eentje met dakbagage en waarvan een andere zo te zien een bestellertje is.
berdorfparchotel800.jpg
Dat zijn even leuke fotos. Die eerste, in Stuttgart, toont een heeeeeel erg interessante wagen, en wel de kleine wagen tussen de Ford Taunus en de VW, dat is een Maico of Champion.

De tweede foto toont een aantal wagens voor het Parc Hotel: een 1946-48 Oldsmobile, ca 1951 VW, Renault Juvaquatre Fourgon en een mooie 1949-51 Ford V8 Custom.

Brammutjuh zei:
Op Keversite.nl werden nog een paar mooie gepost:

517628.jpg

blog_carros_antigos_16.jpg
Goh, je zou er heimwee van krijgen. Link achterin, bij de Skoda Octavia, een bestelwagen. Dat is een GUTBROD, uiterst zeldzaam. Er staat er één in het Techniek Museum te Berlijn. De DKW Schnellaster is ook leuk.

De USA foto toont slechts een paar Europeanen, zoals een paar VWs, een rode Renault Floride en een rode VW-Karmann-Ghia op het spoor lanfs de middenberm. De Mustangs zijn van 1964-66

Mielcitrofiel zei:
Lekker dampen met die fabrieken in 1954... volgens mij maakten ze zich toen daar geen zorgen over maar des te meer over atoombommen.
De film "de Storm" over de watersnoodramp in 1953 is binnenkort ook in de bioscoop, ik ben nu al benieuwd naar al de auto's die voorbij zullen komen!

Parijs 1957:
3270437442_81fe265131.jpg

Onbekende plek, 1960:
J.u.Elli_TRAXEL_m.Chevrolet_ca1960.jpg
. Noe eh, die onbekende plek zou een Citrofiel toch moeten kennen. Dat is de Notre Dame, een kerkje in het dorpje Parijs. De wagens ervoor zijn verrassend veel van niet-Franse merken, wellicht toeristen. Achter de Renault 4CV een M-Benz, dan een Ford 100E, een Peugeot 203 en nog een M-Benz.

Dan de foto in Duitsland. Altijd een mooie wagen gevonden, de 1959-63 Opel Kapitän. De wagen ernaast is een Buick uit 1959-60, met US-nummerbord. Ja, toen hadden de Amis nog genoeg geld om met dergelijk materiaal door Europa te touren. Die tijden zijn dus voorbij. Mooie fotos.

300ZX Z31 zei:
LOL @ foto Eelco! Dat is hier nog geen 5 kilometer vandaan! De Geveltjes in 's Heerenhoek ziet er nog steeds vrijwel hetzelfde uit.:D
Apropos de USA fotos, die overigens echt tof zijn en niet alleen vanw de wagens. Van de gebouwen zal ook niet veel meer overgebleven zijn. De rode truck houd ik op een REO. Unieke wagen! De vliegtuigen lijken weliswaar op DC3 Dakota's maar twee ervan zijn van het type Curtiss, die er minder vaak te zien waren. De zilvere truck ernaast is een Ford V8 "Jailbar" model. Dan zijn er verder naar onderen nog een paar foto's, de politiewagen is een 1940er Ford V8. De zwarte wagen op de ietwat donkere foto vanw de schaduw is een Ford uit ong. 1935. De wagen ervoor wellicht een Aerosedan model van GM, dus een Buick, Chevrolet of olds uit ca 1941.

rhombusfan zei:
Noe eh, die onbekende plek zou een Citrofiel toch moeten kennen. Dat is de Notre Dame, een kerkje in het dorpje Parijs. De wagens ervoor zijn verrassend veel van niet-Franse merken, wellicht toeristen. Achter de Renault 4CV een M-Benz, dan een Ford 100E, een Peugeot 203 en nog een M-Benz..

Dat "onbekende plek" gaat over de foto eronder, niet de foto erboven, daarbij staat al wel dat het Parijs is, en zelfs in welk jaar de foto is genomen.

Terug
Bovenaan