Foto's uit de oude doos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Da's een Fiat 124 Sport. Maar wat ik me dan weer afvraag, wat is die blauwe auto daar links boven? Dacht eerst aan een Jaguar, maar daar lijkt ie me iets te log voor.

Is het niet toevallig een Iso Rivolta (zou natuurlijk wel heel zeldzaam en wellicht ook onlogisch zijn, maar hij doet me er wel sterk aan denken).
1964-Iso-Rivolta-Maroon-Rear-Angle-st.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Die opvallend grote chromen bumpers lijken in ieder geval te kloppen. Zijn er nog andere suggesties?

Hmmm, leuke foto's! Ik heb niet het hele topic doorgelopen maar kwam nog geen suggestie voor deze tegen:

IMG_0138.jpg

Een Chrysler of Plymouth Valiant komt spontaan bij me op, maar ik kan nergens goede foto's vinden...

Die heeft me ook lange tijd beziggehouden, maar ik ben niet verder gekomen dan dat het idd haast wel een Amerikaan moet zijn als die kentekenplaat in het midden zit. Maar kijken we nu naar een voorkant of een achterkant? *-)

Die is weer een stuk smaller en het chroomrandje loopt hoekiger.

Er is weinig te zien van de bovenkant van de auto, dus misschien zou dit nog kunnen:

mercurycomet.jpg

Een Mercury Comet Wagon uit 1960. Ik betwijfel echter of die wel verkocht zijn in Nederland, er zijn er maar weinig van gebouwd.

Zou het niet gewoon een soort vouwwagen, aanhangwagen of landbouwachtige constructie kunnen zijn?

In het geval van een aanhangwagen zou de driehoekige reflector zichtbaar moeten zijn, en bij iets anders zou er geen kentekenplaat (aan de onderkant juist naast de gesloten garagedeur) op zitten.

Het is niet de mazda, kijk maar naar de plaats van het kenteken (op de auto in de schuur), het kenteken zit veels te ver naar links om een mazda te kunnen zijn.
De foto is volgens mij in nederland gemaakt, ik twijvel dus ook aan de mercury

De Mercury Comet was in de jaren zestig op zich geen onbekende auto in Nederland (er reden sowieso veel meer Amerikaanse auto's rond in die tijd), alleen de stationwagon kwam denk ik niet of nauwelijks voor.

De HPE en de Skoda zijn het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet. Er zijn bovendien maar heel weinig mensen die hun auto achteruit in de garage zetten.:)

929V6 zei:
Een Mercury Comet Wagon uit 1960. Ik betwijfel echter of die wel verkocht zijn in Nederland, er zijn er maar weinig van gebouwd.

Jawel hoor, ik heb hier althans een Nederlandstalige folder voor de auto liggen.

929V6 zei:
Die heeft me ook lange tijd beziggehouden, maar ik ben niet verder gekomen dan dat het idd haast wel een Amerikaan moet zijn als die kentekenplaat in het midden zit. Maar kijken we nu naar een voorkant of een achterkant? *-)
De achterkant, volgens mij. Voor een koplamp is de lamp te klein en het stuk ernaast lijkt meer op een alu sierplaat dan op een grill.

Volgens mij is dat inderdaad een achterkant, gezien de vorm van de kentekenplaat. En alhoewel het een plaat van normale afmetingen betreft schat ook ik dat in als een Amerikaanse auto, maar verder kom ik ook niet.

Die vierkante platen zaten vroeger bij Amerikaanse auto's zowel voorop als achterop, simpelweg omdat die 'Amerikaanse' kleine platen pas in de jaren '80 zijn geïntroduceerd.

Ik bedoelde modeljaar '68, die heeft achterlichten en een bumper die er erg op lijken. Maar de chromen strip is dan weer anders...

D. Elzinga zei:
Ik bedoelde modeljaar '68, die heeft achterlichten en een bumper die er erg op lijken. Maar de chromen strip is dan weer anders...
De Gegooglede foto zijn van een bouwjaar 63/ 64. Van de 68 kan ik geen achteraanzicht foto's vinden.

Nee, laat maar, die is het ook niet. Ik zat nog even te denken aan een Mitsubishi Lancer A73, maar die heeft andere achterlichten.

Als je goed kijkt heeft de auto een vierkante nummerplaat. Ook dat lijkt naar een Amerikaan te wijzen, want die smalle "amerikaanse" nummerplaatjes had je hier toen nog niet.

Om een beetje te helpen: mijn moeder was ten tijde van deze foto +/- 14. 1969 hebben we het dan over.

Gr Jeroen

Een Renault Rambler is het ook al niet. Is het niet een grote Japanse sedan? Die waren vaak ook door Amerikaanse ontwerpen geinspireerd.

Te hoekig die Chevelle. De enige grote Japanse sedan die vóór 1969 in redelijke aantallen in NL is verkocht, is de Toyota Crown, maar die lijkt er ook niet op. Grote Datsuns overigens nog minder.
Ik denk dat die Fairlane de grootste kanshebber is. Hier eentje van '62:

4130206_1.jpg

Kan die foto met die olde vissersman niet wat lichter gemaakt worden? Misschien is er dan meer te zien.

iig erg frustrerend dit.

Als hij zo dichtbij gehaald word dan lijkt het achterlicht wel steeds ronder.
De barracuda is het niet omdat het achter stuk scheef oploopt, anders dus dan op de foto.
Ik hou het op een amerikaan.

Op de originele foto lijkt de achterbumper slechts een erg fijn chrome lijntje te zijn, maar die Fairlane heeft een massieve vlakke bumper.

Is dat trouwens wel realistisch? Een Ford Fairlane in de garage van een Nederlandse visser anno 69? Is niet retorisch bedoeld hoor :)

Volgens mij kan het best een massieve bumper zijn, het zou bijv. kunnen dat door de hoogstaande zon alleen de bovenkant glimt. En een Fairlane in een Nederlandse garage was in die tijd zeker niet onmogelijk, grote Amerikanen werden tot de oliecrisis vrij goed verkocht in de Benelux. Lees het Suske & Wiske-album De Koddige Kater maar eens!:)

@ 929V6, de omgeving waar die auto in staat lijkt mij een zeer traditioneel vissersdorp à la Marken of Volendam. Uiterlijk vertoon was zeker in 1969 in die oorden not done, dus het zal mij wel redelijk verbazen als dit een grote blinkende Amerikaan blijkt te zijn.

Overigens, ik weet niet waar deze foto oorspronkelijk vandaan komt, maar degene die hem ergens heeft geupload moet weten welke voiture daar in die schuur staat. De foto heet niet voor niets 'foto pap mam', en het lijkt me vrij sterk dat de zoon/dochter niet weet welk apart vervoersmiddel zijn/haar ouders bezaten. Misschien is onderzoek die richting op wat simpeler ;)

Terug
Bovenaan