Foto's uit de oude doos

Op de 1e foto hierboven ( Bolsward-Grootzand), zie ik ook nog 2 x Ford Taunus, 1x Ford taunus 12m? en nog een D kadett of Ford Fiesta staan.
 
Mooi om al die vervlogen tijden te zien!

Hier een dwarsdoorsnede van het toenmalige wagenpark in Portugal:

20061122223_wMacas2.jpg


20061122236_wwMacas-16.jpg
 
Inderdaad best wel een opvallende verschijning toentertijd!

Bij de bovenste foto is het van links naar rechts - onder heel groot voorbehoud - een Renault 5, Fiat 132, Fiat 124, Fiat 600, BMW 02, VW Kever en een rode creatie die ik niet thuis kan brengen

Bij de onderste foto vlnr een voorbijrijdende oude Lancia (?) Renault 5, Renault 4, Saab 99, Renault (?), de Spitfire, Opel Kadett en dan kan ik er nog een Renault 5, BMW 02 en een heel strategisch geparkeerde Peugeot 204 Break in ontdekken.
 
Die Renault is een 12. En de rode creatie is een Fiat 127 volgens mij.
 
Die Lancia is een Fulvia. Links naast de beige Renault 5 op de onderste foto een groene Mini Clubman. Rechts naast de D-Kadett, onder heel groot voorbehoud een Peugeot 304 Berline en het rode portier daarvoor lijkt me van een Simca 1000. Onderaan lijkt een Volvo 144 met zijn kont naar de lantaarnpaal te zijn geparkeerd.

Je kunt de onderste foto trouwens aan de rechterkant van de bovenste vastplakken.:)
 
929V6 zei:
Die Lancia is een Fulvia. Links naast de beige Renault 5 op de onderste foto een groene Mini Clubman. Rechts naast de D-Kadett, onder heel groot voorbehoud een Peugeot 304 Berline en het rode portier daarvoor lijkt me van een Simca 1000. Onderaan lijkt een Volvo 144 met zijn kont naar de lantaarnpaal te zijn geparkeerd.

Je kunt de onderste foto trouwens aan de rechterkant van de bovenste vastplakken.:)

Volgens mij is "het rode portier" een Austin/Morris 1100 2-deurs, te zien aan de vreemde hoek van de B-stijl, de vrij rechtopstaande voorruit en de grootte van het portier. De blauwgroene inderdaad een Peugeot 304.
 
Wat mij vaak opvalt, je ziet op zulke oudere foto's ( jaren '70) nooit een Traction avant of andere auto van ong. 30 jaar oud.
Die hebben die tijd ook overleefd, soms in handen van studenten oid. Ze zullen toch heus niet allemaal in een schuurtje gestaan hebben, wachtend op 2000 om door een liefhebber gered te worden?
 
Mielcitrofiel zei:
Wat mij vaak opvalt, je ziet op zulke oudere foto's ( jaren '70) nooit een Traction avant of andere auto van ong. 30 jaar oud.
Die hebben die tijd ook overleefd, soms in handen van studenten oid. Ze zullen toch heus niet allemaal in een schuurtje gestaan hebben, wachtend op 2000 om door een liefhebber gered te worden?

Ga dan eens op zoek naar foto's uit Scandinavische landen. Daar reden in de jaren 70 nog genoeg A-Fords ed rond.
 
In het Tsjecho-Slowakije van de jaren 60 en 70 wemelde het nog van het vooroorlogse spul. Stond ooit eens een mooie fotoserie van in de Automobiel Klassiek.
 
929V6 zei:
In het Tsjecho-Slowakije van de jaren 60 en 70 wemelde het nog van het vooroorlogse spul. Stond ooit eens een mooie fotoserie van in de Automobiel Klassiek.

En nog steeds worden vanuit die landen vaak prewar chassis, onderdelen en dergelijke aangeboden.
 
Het voormalige Oostblok is op dit moment aardig leeggevist voor wat echt oud spul betreft, het komt nu ook veel uit de voormalige Sowjet-republieken. Estland, Letland en Litouwen horen nu bij de EU en daar is ook nog genoeg te vinden. Met name veel Duits spul van voor de oorlog, dat met het terugtrekken van de Duitsers aan het eind van WO2 is achtergebleven en door de lokale bevolking is doorgebruikt. Wel zijn die auto's vaak intensief gebruikt en bevatten ze vele niet-originele onderdelen, waardoor het meestal geen restauratieprojecten voor beginners zjn.
 
Michiel260E zei:
Het voormalige Oostblok is op dit moment aardig leeggevist voor wat echt oud spul betreft, het komt nu ook veel uit de voormalige Sowjet-republieken. Estland, Letland en Litouwen horen nu bij de EU en daar is ook nog genoeg te vinden. Met name veel Duits spul van voor de oorlog, dat met het terugtrekken van de Duitsers aan het eind van WO2 is achtergebleven en door de lokale bevolking is doorgebruikt. Wel zijn die auto's vaak intensief gebruikt en bevatten ze vele niet-originele onderdelen, waardoor het meestal geen restauratieprojecten voor beginners zjn.

Zoals de Opel op marktplaats bedoel je. Tot mijn verbazing dook er in Nederland laatst nog een BMW 328 uit 1938 op, die staat nu te koop op prewarcar. In Amerika is ook nog wel wat te vinden, maar je moet geluk hebben.
 
van_beuningenstraat_261084.jpg

KentekenImage.ashx

Voertuigsoort personenauto
Merk VOLKSWAGEN
Handelsbenaming BUGGY
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK 06-09-2000
Datum aanvang tenaamstelling 09-09-1985
Uitvoering
Omschrijving van de inrichting Niet geregistreerd
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) ROOD
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud Niet geregistreerd
Vermogen Niet geregistreerd
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 700 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd Niet geregistreerd
- geremd Niet geregistreerd
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Datum eerste toelating 30-06-1971
Datum aanvang laatste tenaamstelling 09-09-1985
Datum eerste afgifte Nederland 03-05-1978
Wacht op keuren Nee
 
Die buggy is een Nova volgens mij. Lijkt me eng om in zo'n ding te rijden: het karretje weegt zowat niks, je zit steekt met je hoofd net boven de trottoirbanden uit, hebt nauwelijks ruimte om je heen en de gewichtsverdeling is raar. Bij nat en winderig weer zwabbert het vast alle kanten uit.
 
D. Elzinga zei:
Michiel260E zei:
Het voormalige Oostblok is op dit moment aardig leeggevist voor wat echt oud spul betreft, het komt nu ook veel uit de voormalige Sowjet-republieken. Estland, Letland en Litouwen horen nu bij de EU en daar is ook nog genoeg te vinden. Met name veel Duits spul van voor de oorlog, dat met het terugtrekken van de Duitsers aan het eind van WO2 is achtergebleven en door de lokale bevolking is doorgebruikt. Wel zijn die auto's vaak intensief gebruikt en bevatten ze vele niet-originele onderdelen, waardoor het meestal geen restauratieprojecten voor beginners zjn.

Zoals de Opel op marktplaats bedoel je. Tot mijn verbazing dook er in Nederland laatst nog een BMW 328 uit 1938 op, die staat nu te koop op prewarcar. In Amerika is ook nog wel wat te vinden, maar je moet geluk hebben.

Ja inderdaad bijvoorbeeld die Olympia op Marktplaats die er een tijdje geleden opstond, daar zat bijna niks origineels meer aan. Vorig jaar stond er een Audi 920 Limousine van 1939 op Marktplaats, ook niet het meest courante spul ;) Maar daar klopte ook een hele hoop niet aan, en iemand anders had er een stuk meer voor over dan ik :p

Op de Duitse autosites staat ook veel van dat spul, hier en daar duikt er ook in de voormalige DDR nog wel eens wat op!
 
Nog wat van de diascans van onze vakanties in de jaren '70, vooral Oostenrijk en Duitsland:
AU1000SP.jpg

Volgens mij in het midden naast het Kevertje een Auto Union 1000SP?

Ascona.jpg

Opel Ascona en Fiat 128

BMW 02.jpg

BMW 02 en Ford Transit

Chrysler.jpg

Audi en Chrysler

Dauphine.jpg

Diplomat.jpg

DKW Junior.jpg

De kontjes van een BMW 02, een DKW Junior en een Opel Kadett Coupe
Eend.jpg

Rechtsachter komt er een leuk sportwagentje aanrijden
Escort.jpg

Escort, 2 VW Pontons, Kever, Kadett en DKW F102

Later meer!
 
Maar weer eens een toen en nu situatie. De autoos zijn (uiteraard) allemaal anders, de huizen zijn gerenoveerd, de parkeerplaatsen zijn anders, de baggersloot is nu een vaarweg. Zelfs de lichtmasten zijn vervangen. Alleen de voormalige watertoren staat nog fier overeind.
kuinrepampus800.jpg

kuinrepampusnw800.jpg
 
Hmm, die huizen zijn eigenlijk alweer aan renovatie toe, ook jammer dat die typische balkonnetjes verloren zijn gegaan. Dat zie je eigenlijk nooit bij rijtjeshuizen. Misschien dat het winterweer er mede debet aan is, maar het lijkt er wat minder gezellig uit te zien nu.
 
Mm, ik zie een Manta cc, b-kadett, citroen gs, fiat 127 en die zwarte rechts is of een fiesta, of een fiat 128 coupe.
 
Die bovenste foto is natuurlijk San Fransisco, de onderste is Philly? Daar heb ik wel zulke trams gezien namelijk

Edit: dit ging natuurlijk om de post erboven.

Op de onderste foto van de 2 post niet alleen een jag maar ook een Commer??? Een paar foto's erboven met die heel oude auto's, die witte is dan een Buick toch?
 
Die commer ken ik nog van bij mn oma thuis:
255d_1_b.JPG


County Police, dus grote kans dat de commer op bovenstaande foto een ex politieauto is...(y)
 
@D Elzinga: wederom complimenten voor de prachtige foto's. Je waant je direct in die tijd. Soms zou een tijdreismachine wel erg leuk zijn :)

Grtz,
Bram.
 
Wat doet een Commer in de VS? :confused: Ik vraag me af of er behalve de Sunbeam Alpine/Tiger wel andere Rootes-producten zijn verkocht.
 
@D. Elzinga

Prachtige foto's, geweldige sfeer(y) Doordat ze erg scherp en in kleur zijn, zouden ze bij wijze van spreken zo gisteren gemaakt kunnen zijn.
 
Nog een Portugees plaatje met autoos , een ansichtkaart van de place Libertad in Porto.
portoplacelibertad800.jpg
 
929V6 zei:
Wat doet een Commer in de VS? :confused: Ik vraag me af of er behalve de Sunbeam Alpine/Tiger wel andere Rootes-producten zijn verkocht.

Google eens op Plymouth Cricket van begin jaren zeventig
 
Oei, die sloperij op de eerste foto van elzinga... en die gogomobile is ook lachen:)

@Cutlass: hee, een avanger!

@929V6: Busjes waren in die tijd in de VS nog redelijk onbekend volgens mij, veel meer dan Panelvans op basis van stationwagons en pickups had je volgens mij niet. Pas later kreeg je de Corvan (prachtig ding) en ford en dodge kwamen toen ook met gelijke busjes (ergens 1966 ofzo). Dus voor die tijd moest je dus toch uitwijken naar europa als je een busje wilde.
 
maar de bus op de foto heeft duidelijk het oudere commer frontje ipv het dodge frontje. Gezien de Corgi met de tekst County Police denk ik echt dat er een aantal geimporteerd zijn naar de VS, en dat de auto op de foto dus ex-politie is... Misschien dat die auto's niet commercieel zijn geimporteerd maar dat door goede resultaten bij de politie er een licentie contract werd gesloten met dodge?
 
@Pedigreepaul,

Die Dodges waren alleen in Europa leverbaar voor zover ik weet. Ze stammen uit de periode dat Chrysler (al sinds de jaren zestig eigenaar van Rootes en Simca) de merknamen Hillman, Sunbeam, Humber, Karrier en Commer had geschrapt, waarbij sommige modellen uit productie gingen en andere nog enkele jaren werden doorverkocht als Chrysler (personenauto's) en Dodge (bedrijfswagens). Ook de Simca 1100 Commerciale ging in enkele landen als Dodge door het leven en dan had je nog de Dodge vrachtwagens afkomstig van het Spaanse Barreiros. Die werden, zij het mondjesmaat, ook in Nederland verkocht. Die bedrijfswagendivisie ging later weer over in handen van Renault, maar de fabrieken zijn inmiddels weg.
 
Kan het me niet voorstellen. Geen baasje die erover dubt zijn hond zo te mishandelen of daarvoor zoveel moeite te doen en geen hond die eraan denkt in zo'n zak te kruipen. Ook geen pretje om altijd maar met open raam te rijden, je hoort dan niet alleen de huilende wind maar ook de jankende hond.
 
Bijzonder om het grote contrast te zien tussen Rome en San Francisco in het begin van de jaren '60. Ze delen wel met elkaar dat ze bijna geheel in auto's van eigen bodem rijden, dat is vandaag toch wel iets anders :)
 
Even deze foto van het Peugeot forum geleend.
Leuke drukke straat in Parijs ergens eind '60 begin '70.

Wat is die lichtgroene coupé bovenin beeld tussen de R4F4, 404 familiale en Dyane?

sanstitre56.jpg
 
Terug
Bovenaan