Foto's uit de oude doos

erg leuk om te zien wat er toen zoal rond reed...

wat me wel opvalt....weinig zwarte wagens in vergelijking tot deze tijd...

Radar zei:
erg leuk om te zien wat er toen zoal rond reed...

wat me wel opvalt....weinig zwarte wagens in vergelijking tot deze tijd...

Tot in de jaren vijftig was zwart vrij algemeen, maar vanaf de jaren zestig lijkt het of men een tijdlang niets meer van die kleur moest hebben.
Je zag het in de jaren zeventig en begin tachtig behalve op begrafenisauto's bijna alleen maar op speciale uitvoeringen, meestal gecombineerd met een gekleurde streep. Dat maakte het straatbeeld in elk geval een stuk fleuriger dan nu... Vanaf halverwege jaren tachtig won zwart geleidelijk aan weer aan populariteit voor "gewone" auto's.

Uit 1979, toen kon je nog op straat schaatsen (via facebook):

10891855_779174032169672_6165376572994493860_n.jpg

C70 zei:
Uit 1979, toen kon je nog op straat schaatsen (via facebook):

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10891855_779174032169672_6165376572994493860_n.jpg?oh=c3fdf30ed793f66379827da6cb888461&oe=553338DE&__gda__=1430215426_e5f22123140d816a1be9add0aa63619e

Het blijft geweldig om te zien hoe kleurrijk het wagenpark toen was, vijf gele auto's op één foto, kom daar tegenwoordig nog eens om. Wat voor een auto is de donkerblauwe aan de rechterkant?

@ AlbertsH: Een Austin Allegro?

Ik heb nog gezocht naar de winter van 1979, ik herinner me er ook nog wel wat van, maar (autogerelateerde) plaatjes spreken toch meer tot de verbeelding:

winter_1979.jpeg

gebouw%203.jpg

5992oo93123809630.jpg

hoofdstraathoogeveen.jpg

AlbertsH zei:
929V6 zei:
Op de onderste foto zie ik maar één Alfa...

Ik was in de veronderstelling dat de auto uiterst links ook een Alfa was, maar bij nader inzien lijkt het toch meer op een Lancia. :)

Uiterst links is een Peugeot 304...

Wat voor een auto is de donkerblauwe aan de rechterkant?

Volgens mij een Allegro van 1979. Het enige jaar met (op exportmarkten) een combinatie van chromen bumpers en dubbele ronde koplampen. Ook het enige jaar dat de merknaam Austin er niet voor werd gebruikt.

austin_allegro_1979_photos_1_b.jpg

Mijn favoriet is de zwarte Kadett D van de vorige pagina.
Het is een Opel Kadett 1.2S special Flash, een actiemodel met als extra's een toerenteller, klokje, extra verstralers, 175x13 banden en gestroomlijnde spiegels
Wij hadden vroeger een zilveren Flash uit 1983, de JT-12-ZV, met een rode en zwarte streep

Brings back memories! Ik zal eens gaan graven ofdat ik een foto kan vinden

Guus Leferink zei:
Wij hadden vroeger een zilveren Flash uit 1983, de JT-12-ZV, met een rode en zwarte streep

GRAAG!! :) Het kenteken is trouwens nog bekend als slapend kenteken. ;)

Astrawez zei:
Guus Leferink zei:

GRAAG!! :) Het kenteken is trouwens nog bekend als slapend kenteken. ;)

Ga ik echt doen! ( geef me wel een paar dagen )

Mijn ouders hebben de JT-12-ZV destijds, in 1986, gekocht bij Opel dealer Roelofzen te Enschede.
Ze ruilden een koperkleurige Opel Kadett 1.2N uit 1980 in, de FR-57-VN
Een ultieme basis Kadett met ronde koplampen, maar wel een hoedenplank en hoofdsteunen
De JT-12-ZV is in 1989 ingeruild op een rode 1986 Renault 11 Broadway 1.4 met kenteken PD-91-KS, bij Ford dealer Auto Fischer te Enschede

929V6 zei:
AlbertsH zei:
929V6 zei:
Op de onderste foto zie ik maar één Alfa...

Ik was in de veronderstelling dat de auto uiterst links ook een Alfa was, maar bij nader inzien lijkt het toch meer op een Lancia. :)

Uiterst links is een Peugeot 304...

Wat voor een auto is de donkerblauwe aan de rechterkant?

Volgens mij een Allegro van 1979. Het enige jaar met (op exportmarkten) een combinatie van chromen bumpers en dubbele ronde koplampen. Ook het enige jaar dat de merknaam Austin er niet voor werd gebruikt.

https://img.favcars.com/austin/allegro/austin_allegro_1979_photos_1_b.jpg

Ik zat helemaal in de verkeerde richting te denken, inderdaad een Peugeot 304 dan.

En die Allegro lijkt mij een zeldzame uitvoering dan, geinig model wel.

leeuw406 zei:
@AlbertsH.
De Blauwe auto aan de rechterkant lijkt me een Triumph 2500, al is het niet goed te zien.
Daar heb ik ook aangedacht, maar daarvoor zitten de koplampen te dicht bij elkaar.
Maar ik was er ook vanuitgegaan dat de dubbele koplampen voor de allegro op de MK3 geïntroduceerd waren. En dat liet zich niet rijmen met de winter van 1979.
Ik denk verder toch dat 929V6 gelijk heeft. Dat blauw is ook meer een Allegro kleur.

Uit de Haagse beeldbank: een Seat Ronda :)
1A757Vf.jpg

Op het origineel is ook een Japanse coupé te zien die ik niet kan benoemen. Overigens is de foto ook wat ouder dan 1990 denk ik, ik zie geen van de auto's apk-stickers hebben.

Wouter82 zei:
Uit de Haagse beeldbank: een Seat Ronda :)
https://i.imgur.com/1A757Vf.jpg
Op het origineel is ook een Japanse coupé te zien die ik niet kan benoemen. Overigens is de foto ook wat ouder dan 1990 denk ik, ik zie geen van de auto's apk-stickers hebben.

Bedankt man voor het delen van het origineel! (y) Nu heb ik er weer een 3-deurs Kadett D Caravan bij! :)

Wat fotootjes uit mijn ouders' familiealbums:

Mijn vaders eerste autootje (hij staat rechts)

Deze werd opgevolgd door een 600

Door mijn vader wat "opgeleukt" met wat Abarth accessoires..

Hierna kwam er een Skoda 1000 MB van slechts een paar jaar oud. Helaas moest mijn vader bijna wekelijks de roest bijwerken.

Na de Skoda kwam de auto waar mijn vader nu nog nachtmerries van heeft. In goede zin dan.. Hij had hem nooit weg moeten doen.. :rolleyes:
Het is dus een Triumph Herald uit 1967. Ik denk dat de foto de kleur wat vertekent, hij was namelijk donkergroen.

Toen hij hem later inruilde voor een groene Kadett C1 sedan (goede keuze wat mij betreft :p) zag hij hem rijden met een stel donker getinte jongens die het ding compleet aan het aftrappen waren. Hij herinnert het zich nog als de dag van gisteren. :confused:

Hier die Kadett (en mijn moeder):

De sedan maakte een tijdje later plaats voor deze City:

Na de City kwam er een nieuwe Fiat 127 met kenteken DP-90-JY. Hier heb ik nog geen goede foto van kunnen vinden, misschien later..

Daarna was het weer tijd voor een Skoda. Deze 105 S uit 1984 werd nieuw aangeschaft. Op deze foto zit ik nog in de buik van mijn moeder. :p

In 1988 kregen we deze 120L. Ik was hier ongeveer 3,5 jaar oud. :)

Een jaar later, in 1989, werd mijn vader eindelijk verstandig. Sindsdien rijdt hij dus Opel. :LOL:
Dit was een mooie Kadett Limited welke alleen voor de Nederlandse markt is geproduceerd. Hij is gemaakt om te vieren dat Opel in 2 jaar tijd 100.000 Kadetts had verkocht. Ze zijn in 1986 slechts één maand leverbaar geweest voor FL 22.495,-.

Na 3 jaar werd de mooie Limited 1.3 ingeruild voor een iets sterkere 1.6i uit 1989. Dit was natuurlijk nodig vanwege de toen nieuwe caravan.

De nieuwere foto's zijn denk ik niet zo bijster interessant meer. Toch vond ik deze Astra nog wel leuk om te delen. Ik weet nog dat er 6 jaar roestgarantie op de auto zat. Dit was ook nodig, want in 1997 (toen hij dus nog maar 5 jaar oud was) begonnen de achterschermen al flink te roesten. Dit is toen kosteloos door de dealer gerepareerd. Ook wel geinig om te zien dat ik toen ook al een hekel aan het Duitse merk had. :)

Toffe platen Wesley, erg leuk om te zien. Die eerste Kadett heeft wel een vreemd kenteken of ligt dat aan mij?

Geweldige foto's, heerlijk om de tijdsbeelden in die foto's gevat te zien! Ik zal ook eens wat foto's van de auto's van m'n ouders inscannen, alhoewel de autocarrière nooit bijster spannend is geworden.

Micha D. zei:
Die eerste Kadett heeft wel een vreemd kenteken of ligt dat aan mij?
Ja dat vond ik ook al. Het lijkt wel of er een iets kleiner lettertype is gebruikt ofzo.. En de achterste plaat zit er scheef op. o_O

Op die eerste foto rijdt nog een Thema voorbij op mooie velgen. Zou wel heel toevallig zijn als dat een 8.32 is geweest.
Welke stad is die onderste foto (toen je nog op alle pleinen kon parkeren)?

rzasa zei:
Geen trolleybus te zien!

Ik zie ook geen leidingen hangen langs dat plein. Leuke uitdaging om de auto's proberen te herkennen op die foto. Zou dat een Jaguar XK120 zijn in het midden?

Wouter82 zei:
Wat veel stationcars in Dieren o_O

Misschien omdat iedereen in Dieren een hond heeft? Over honden gesproken, die rode stationcar links naast de groene Fiat 124 lijkt me een zeldzame Bedford Beagle!

Wouter82 zei:
Links vooraan naast de donkere Kever staat een autootje met een opvallend gebogen achterruitje. Wat is dat?

Austin A30.

@Fura Spider,

Bedford (samen met Vauxhall de Britse afdeling van GM) leverde de bestel- en estateversies op basis van de Viva. De bestel heette Bedford HA, de estate was de Beagle en was eigenlijk een bij een carrosseriebedrijf omgebouwde HA.

Geweldige foto's van het winkelcentrum in Dieren, met op de eerste foto links een auto, vermoedelijk van Italiaanse makelij, met de motorkap open.

Nog wat plaatjes:
afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

(Vermakelijk zoekplaatje)
afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

AlbertsH zei:
Geweldige foto's van het winkelcentrum in Dieren, met op de eerste foto links een auto, vermoedelijk van Italiaanse makelij, met de motorkap open.

Nog wat plaatjes:
afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

(Vermakelijk zoekplaatje)
afbeelding.jpg

afbeelding.jpg

Foto 1: gemaakt bij WKC Berkum, Zwolle

gele auto is een Renault 1,
Rechts van de renault staat een Opel Olympia A / Kadett B
Foto 2: Provinciehuis, Zwolle
de oranje/zwarte auto is een Opel Manta A, en daarnaast staat iets wat ik hier op het forum al vaker zag maar niet kan thuisbrengen(die witte auto)
Foto 3: Provinciehuis, Zwolle vanaf de andere kant
uiterst rechts op de foto, in die rij de achterste witte auto is volgens mij een Kadett-A(steekt achter iets uit, zodat je hem kan herkennen
foto 4: Assendorperdijk, Zwolle

Die witte auto is een Datsun 120Y volgens mij.

De gele is een Renault 12, de auto ernaast een Olympia A, te zien aan het vinyl dak, de Kadett B had dat nooit.

Stefan-V6 zei:
Die witte auto is een Datsun 120Y volgens mij.

De gele is een Renault 12, de auto ernaast een Olympia A, te zien aan het vinyl dak, de Kadett B had dat nooit.

die witte lijkt niet echt hierop
maar wel [img=https://farm2.static.flickr.com/1051/871216017_ca68402c0a.jpg]hierop[/img]
heb trouwens nog een paar gevonden, staan omcirkeld zoals je ziet hier dus

trouwens, naast de omcirkelde rekord/ascona onderaan staat nog een renault 5 dacht ik

Die witte is een 100A Cherry.

@Tussendeoldtimers, kun je die (veel te grote) foto van die gele 120Y weer weghalen of eventueel als linkje plaatsen?

Olympia A, te zien aan het vinyl dak, de Kadett B had dat nooit.

Bij de Kadett kon het ook, maar dan als optie of (net als bij elke andere auto) achteraf.

Terug
Bovenaan