Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Deze F1 klasse, Stockcar F1, vind ik nog wat mooier,autocross, met dikke V8 er in, niet zo snel als de F1 op circuits, maar wel meer spektakel over het algemeen:

Kwalificatie!

71307b74f249863c6d0a7782967d8e6e.jpg

Op RTBF (Franstalig) wordt Stroll compleet belachelijk gemaakt, voor de 100ste keer op rij geraakt hij niet door Q1 :ROFLMAO:

Schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als je je gas loslaat terwijl de achterkant uitbreekt. En ze kunnen allemaal best een potje sturen dus kansloos om te houden. Er af of spin.

Max derde in zijn Fiat Punto. Wat een blunder weer van Ferrari om Hamilton niet naar binnen te halen tijdens de VSC.

Zalige race nog eens, echt van genoten; jammer dat Gasly niet hoger eindigde na zijn pole. En knap van Max om op het podium te eindigen met zijn 'perenkist'! Wat een klapper van Charles, dat die er zonder een schrammetje uitstapt blijft me verbazen.

Over de VSC heb je zeker een punt Frits, maar geldt denk ik ook voor Russell en de Mercedes strategie. Nu ja, ze haalden 1 en 2 dus behaalden maximale punten.

Net de race gekeken, mooi hoor voor Antonelli. Hij heeft echt een prachtige race gereden, van 19e naar winst.

Hoe zal Russell zich voelen? Dit is toch wel een mokerslag.

Wat een blunder weer van Ferrari om Hamilton niet naar binnen te halen tijdens de VSC.
Ja, de strategie bij Ferrari is nog steeds niet in orde.

Over de VSC heb je zeker een punt Frits, maar geldt denk ik ook voor Russell en de Mercedes strategie. Nu ja, ze haalden 1 en 2 dus behaalden maximale punten.
Tsja, double stack-en ging waarschijnlijk niet, dus degenen die zeker nog moest wisselen van banden kreeg de kans om te stoppen. Russell zal er niet blij mee zijn.

Erg gave race, echt spannend van begin tot einde. Vooral de gevechten tussen teamgenoten bij Merc en Mclaren kon ik waarderen. Jammer dat Ferrari na 1 ronde niet mee kon doen in deze. :(
Wat een prestatie van Kimi, zeg. Van 19 naar 1... Poeh ey. Russell moet wederom zijn meerdere erkennen, alhoewel hij op zich wel een keurige race reed en over de pitstop strategie kun je discussiëren.
Max liet ook deze race weer goed zijn kwaliteit zien. Maar tevens blijkt dat de ADUO conclusie van de FIA gegrond lijkt te zijn. Op dit circuit is een goede, krachtige motor essentieel en Max kon zowel de Mclaren's alsook de Ferrari's qua snelheid pareren. Zelfs de Merc's kon hij een beetje onder druk zetten tijdens hun onderlinge gevechten. En dan toch hier weer doen alsof de RBR zo slecht is... Echt 0,0 realiteitszin.

Beide Mclaren's zaten erg land op hun harde banden, maar konden aan het einde toch nog een redelijk tempo rijden. Zo jammer voor Gasly, maar toch een mooie dubbele punten finish voor Alpine. Leclerc viel wel een beetje door de mand. En Hamilton weer eens gehandicapt door het strategie gestuntel bij Ferrari.

En beide Audi's konden weer aan de punten ruiken, maar kwamen net te kort.

Zoals verwacht had alles met een mercedes motor een groot voordeel hier. Dat Max als 3e kon finishen had meer te maken met de mclaren en ferrari coureurs die elkaar het leven zuur maakte. Ze moeten werk maken van het elektrische gedeelte want daar komen ze tekort.

Gelukkig was er die vroege VSC dankzij... oh ja, Stroll...
Meest tekenend voor Monaco 2.0 was het feit dat Norris gewoon niet voorbij kon aan Verstappen.

Eerlijk wel ja, maar de wedstrijdleiding moet juist niet kijken hoe het de race beïnvloedt.

Nu was het juist beïnvloeding, want men had kunnen weten dat met dit type circuit degene die onder VSC gepit hadden, voordeel hadden. Zo hoorde ik het Bleekemolen ook zeggen.

Nu was het juist beïnvloeding, want men had kunnen weten dat met dit type circuit degene die onder VSC gepit hadden, voordeel hadden. Zo hoorde ik het Bleekemolen ook zeggen.
Dat snap ik, maar in mijn opinie mag de wedstrijdleiding daar niet naar kijken. Ze moeten de VSC zo kort mogelijk gebruiken, totdat het veilig is, ongeacht waar de verschillende coureurs zich bevinden. Anders is het einde zoek.

Persoonlijk vind ik dat juist het leuke van de VSC en de echte safetycar. De teams moeten daar op inspelen met hun strategie.

Veel teams deden dat juist door op de zachte band te starten.

Eens! Ik begrijp het niet echt hoor. Een nieuw circuit. Dan ga je er toch vanuit dat ze alle kennis en kunde hebben aangewend om spectaculaire F1 races te zien. En dan is na 1 race de conclusie: je kunt er niet inhalen. Hoe bestaat het?

Leuke race vandaag, Franco Colapinto als op hol geslagen bowlingbal die zichzelf en 2 andere coureurs uit de race kegelt, waaronder notabene zijn eigen teamgenoot, zal vast geen gezellige gesprek worden met Flavio Briatore.:D De laatste helft van de race was erg gaaf, met George Russell die zich geen foutje kon veroorloven, met Max Verstappen vlak achter hem, mooi dat er weer sinds lange tijd weer beide Red Bull coureurs op het podium stonden.

Eindelijk was het verschil op de finish weer eens minimaal. Lekker, deze spannende strijd om de eerste plek, zeker als Max de jager is : )

Terug
Bovenaan