Fiat Panda City / Pandina

nuova-fiat-panda-al-salone-di-francoforte-2011_3.jpg

wat doen die italianen dat toch altijd goed (y)

Leuke foto's! Ik kan gewoon niet wachten om hem in het echt te gaan bekijken! Zo op wieldoppen ziet de Panda er ook niet verkeerd uit.

20_4e708f4bbc173.jpg

40_4e708f4c04fc6.jpg

50_4e708f4c68d6d.jpg

41_4e708f4c3f16c.jpg

02_4e708f4b600c4.jpg

60_4e708f4c8df27.jpg

Meer foto's: https://www.auto.cz/fiat-panda-prvni-dojmy-61619

Kofferbak ziet er voor een stadsauto erg ruim uit!

Jammer van die onbeklede rugleuning.
Is die 1/2 m2 vilttapijt nu echt te duur in deze prijsklasse?

Ik ben bezig met het uploaden van mijn foto's (in Commons Wikimedia). Deze rode Panda staat op de stand van TomTom naast een Fluence Z.E. naast de stand van Opel. Een tip dus voor de liefhebbers die 'm in vol ornaat willen bekijken aangezien er bij Fiat felle spots op staan en het veel drukker zal zijn. Dat geldt overigens ook voor de Opel Zafira Tourer op de 'aardgas stand' achter SsangYong.

800px-Fiat_Panda_%282011%29_front.jpg

800px-Fiat_Panda_%282011%29_front_quarter.jpg

800px-Fiat_Panda_%282011%29_front_side_quarter.jpg

800px-Fiat_Panda_%282011%29_rear_side_quarter.jpg

800px-Fiat_Panda_%282011%29_rear_quarter.jpg

800px-Fiat_Panda_%282011%29_rear_quarter.jpg

Leuk filmpje over hoe het zover gekomen is, waarbij ook nog even de belangrijkste gebeurtenissen in de afgelopen 30 jaar langskomen.

Opzich ziet hij er niet verkeerd uit! Maar vind hem zoveel lijken op een Citroen Nemo, of ligt dat nou aan mij?!

Nee, de Panda lijkt hooguit op de nieuwe Uno.
Mi. ziet hij er niet uit, maar het lijkt mij wel het meeste auto in het A-segment.
De andere auto's in het A-segment zullen ook geen schoonheidswedstrijden winnen, dus pleit dat alleen maar voor de Panda.

Porsche Gek zei:
Opzich ziet hij er niet verkeerd uit! Maar vind hem zoveel lijken op een Citroen Nemo, of ligt dat nou aan mij?!

Het zou kunnen, de Nemo is een zustermodel van de Fiorino/Qubo. Fiat was verantwoordelijk voor het ontwerp van de Fiorino/Bipper/Nemo, als ik me niet vergis. De wielkasten en vormgeving van raamstijlen vertonen mijns inziens ook wel overeenkomsten.

---GT--- zei:
Mi. ziet hij er niet uit, maar het lijkt mij wel het meeste auto in het A-segment.
De andere auto's in het A-segment zullen ook geen schoonheidswedstrijden winnen, dus pleit dat alleen maar voor de Panda.

De Picanto wel :) En de ondergewaardeerde Splash, het mooiere broertje/zusje van de Agila.

Daewoo-Chevrolet zei:
De Picanto wel :) En de ondergewaardeerde Splash, het mooiere broertje/zusje van de Agila.

Ik vind de Picanto niet persé mooi met zijn schuine jaren '80 achterportieren. Het is wel een volwassen auto, maar ik betwijfel het of hij completer is dan de Panda.
De Splash is eigenlijk geen A-segmenter. Hij staat op het onderstel van de Swift; hij deelt vrijwel alles met de Swift. Maar omdat hij met een 1.0 motor leverbaar is, is hij goedkoper aan te bieden. Ik ben benieuwd wat een Swift 1.0 zou doen...

Twingo, Up!(etc.), i10 zijn allemaal nette en luxe a-segmenters. Denk niet dat die minder auto zijn dan deze Panda persoonlijk.

De Twingo en i10 zijn goede aanbiedingen. De Up lijkt me met zijn 3 portieren en kale standaarduitrusting niet de goedkoopste. De Twingo heeft ook geen achterportieren, maar profiteert van zijn Clio-onderstel: een voormalig B-segment auto voor een A-segment-prijs.
De keuze in het A-segment is groter dan ooit tevoren...

Ik heb 'm op de IAA uitgebreid bekeken. De stoelen vond ik niet prettig. Dashboard ziet er leuk uit maar het materiaalgebruik vond ik tegenvallen.. De totale indruk van het interieur is matig. Het uiterlijk is een slap aftreksel van de huidige. Die is lekker strak getekend, deze oogt wat soft en suf en is als totaalbeeld niet erg overtuigend. Ik zou in deze klasse voor een Picanto of Twingo kiezen.

Ben het eens met BMdoubleyou. Ik heb er natuurlijk nog niet in gereden, maar voor mij het typisch een voorbeeld van uiterlijk een beetje aanpassen en onderhuids allemaal hetzelfde.

De oude Panda ziet er nog steeds leuk en tijdloos uit. Had daar een nieuw (strakker) dashboard in gegooid, van buiten een kleine (strakke) facelift en in het vooronder die mooie 2 cil. multiair en de Panda had zo weer 5 jaar vooruit gekund.

Nee deze is bolliger en sneller weer gedateerd. Tevens kloppen de lijnen niet altijd omdat 2 modellen getekend moesten worden op 1 basis (Uno en Panda)!

Ik vind hem heel goed geslaagd. Hij lijkt erg op z'n voorganger en is daarmee heel herkenbaar.
Fiat is goed bezig met z'n kleine autootjes, het segment waarin het merk natuurlijk altijd heel sterk in is geweest. De 500 als Eyecatcher, de Panda als de ruimere "No-Nonsence-auto", allebei heel herkenbaar als Fiat en vlot ogende wagentjes (y)

[size=large]Nieuwe Fiat Panda geprijsd[/size]

Fiat heeft de derde generatie Panda klaar. De prijzen van het nieuwe kleintje zijn bekend.
Fiat heeft de prijslijst vrijgegeven van de nieuwe Panda. Die is voorlopig nog lekker overzichtelijk. Er is een ongeblazen Twinair tweecilinder met een vermogen van 65 pk. Daarmee sprint de Panda in 15,0 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 157 km/u. Verbruik en CO2-uitstoot worden nog niet gemeld. In de simpelste Pop-uitvoering kost die 9.290 euro. De Easy volgt daarop voor een prijs van 10.290 euro en de meest luxueuze Lounge is 10.990 euro.

Dan is er de 85 pk Twinair met turbo, die we al kennen uit de Ypsilon en de 500. Daarvan is de topsnelheid 173 km/u en kan de sprint in 12,0 seconden. Het gemiddelde verbruik is 4,4 liter op 100 km en de uitstoot is 99 gr/km. Als Easy kost de 85 pk-versie 11.290 euro en 11.990 euro als Lounge.

Tot de hoogtepunten van de standaarduitrusting van de Pop behoren bumpers in carrosseriekleur, een 12V-aansluiting, stuurbekrachtiging met City-functie, een in hoogte verstelbaar stuur, schakelindicator, tripcomputer en toerenteller, buitenspiegels met temperatuursensor, en zogeheten ‘Follow me Home’-verlichting. Verder heeft elke Panda zaken als een Isofix-aansluiting, start/stop-systeem, het Brake Assist-systeem en dagrijverlichting. Over ESP gesproken: dat is op alle versies de Panda een optie van 500 euro.

De Easy voegt daar zaken als twee hoofdsteunen achterin aan toe en ontgrendeling met afstandbediening, dakrails, en een sierrand op het dashboard. De Lounge maakt het feest compleet met onder meer audiobediening op het stuur, buitenspiegels in carrosseriekleur, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, lederen bekleding op het stuurwiel en de pookhoes, zijruiten met donker getint glas en zwarte stootstrips op de flanken.

In de loop van 2012 volgend nog de Panda 4x4 en de Twinair Turbo Natural Power die rijdt op Groengas. Verder meldt Fiat alvast dat in het komende jaar ook een remsysteem beschikbaar komt dat de auto bij snelheden onder 30 km/u in noodsituaties automatisch afremt. Daarmee loopt de Panda dan in de pas met de Up van VW, die standaard zo’n systeem biedt.

autoweek.nl

Ik heb het nog eens goed doorgelezen en vindt de Panda is aardig aan de prijs.

Er zijn dus drie uitrustingniveaus:

Pop (Instapper)
Bumpers in carrosseriekleur
12V-aansluiting
Stuurbekrachtiging met City-functie
In hoogte verstelbaar stuur
Schakelindicator
Tripcomputer en toerenteller
Buitenspiegels met temperatuursensor
‘Follow me Home’-verlichting
Isofix-aansluiting
Start/stop-systeem
Brake Assist-systeem
Dagrijverlichting

Easy
Twee hoofdsteunen achterin
Ontgrendeling met afstandbediening
Dakrails
Sierrand op het dashboard

Lounge
Audiobediening op het stuur
Buitenspiegels in carrosseriekleur
Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
Lederen bekleding op het stuurwiel en de pookhoes
Zijruiten met donker getint glas
Zwarte stootstrips op de flanken

Ik mis eigenlijk alleen de airconditioning en in hoogte verstelbare stoelen.

De vanafprijs van de Panda is hoger dan dat van de concurrenten. Maar vergeet echter niet dat dit twee belangrijke redenen heeft:

- De oude Panda blijft nog een tijdje in productie
- Fiat komt in 2013 met een kleine stadsauto

Stevige prijzen, waarbij Fiat het ook nog moet doen met slechts 2 cilinders. Het zou er wel eens op kunnen uitdraaien dat er nog een ware run ontstaat op het oude model dat ten opzichte van het nieuwe model wel ineens erg scherp geprijsd is.

Gelukkig zijn de prijzen van opties bij Fiat altijd heel schappelijk zodat je een mooie auto kunt samenstellen. Ben erg benieuwd hoe de nieuwe Panda het gaat doen bijvoorbeeld ten opzichte van de Picanto van Kia.

Enzo Ferrari zei:
De vanafprijs van de Panda is hoger dan dat van de concurrenten. Maar vergeet echter niet dat dit twee belangrijke redenen heeft:

Dit lijken mij geen koopagumenten, dus is de nieuwe Panda niet behoorlijk kansloos?

Een hogere vanaf-prijs hoeft geen probleem te zijn als je niet verplicht bent om er een optiepakket à 1500 euro bij te kopen.

[size=x-small]ma 31 okt 2011, 16:25[/size]
[size=medium]Prijzen Fiat Panda bekend[/size]

LIJNDEN - Fiat is er vroeg bij met de prijzen van de nieuwe Panda. De wagen komt pas in februari, maar de complete prijslijst wordt door de importeur nu vrijgegeven.

De nieuwe Fiat Panda wordt uitsluitend aangeboden met TwinAir-motoren met een stop/start-systeem. In de loop van 2012 volgen de 80 pk Bi-fuel 0.9 TwinAir Turbo Natural Power (groengas) en Panda 4x4. De nieuwe Fiat Panda wordt leverbaar vanaf € 9.290,- in de uitvoeringen Pop, Easy en Lounge. Standaard is de Fiat Panda onder meer uitgerust met anti-whiplash hoofdsteunen, gordijnairbags en een waarschuwingssysteem bij het niet dragen van veiligheidsgordels op alle zitplaatsen.

In de loop van het komende jaar komt er een innovatief remsysteem beschikbaar, dat bij snelheden onder 30 km/h obstakels kan ontdekken en automatisch de auto afremt. Tot slot biedt Fiat voor de Panda een breed aanbod van personaliseringsmogelijkheden aan met onder meer tal van interieurkleurstellingen.

De complete prijslijst staat hieronder.

TwinAir 65 Pop € 9.290
TwinAir 65 Easy € 10.290
TwinAir 65 Lounge € 10.990
TwinAir 85 Easy € 11.290
TwinAir 85 Lounge € 11.990

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10828500/__Prijzen_Fiat_Panda_bekend__.html

meeuw zei:
Dit lijken mij geen koopagumenten, dus is de nieuwe Panda niet behoorlijk kansloos?

Een lage vanafprijs is ook niet alles. Op het eerste gezicht lijkt het geen koopje. De up! 5-deurs met 60 pk 1.0 motor is er trouwens vanaf € 8.805, ik ben benieuwd hoe de uitrusting zich tot elkaar verhoudt. Zowel de up! als Panda hebben standaard onder meer frontairbags, hoofdairbags, dagrijverlichting (volgens mij verplicht), in carrosseriekleur gespoten bumpers, stuurbekrachtiging en in hoogte verstelbaar stuur. Dat 'innovatieve remsysteem' van de Panda heeft de up! trouwens ook (vanaf move up! niveau).

Een behoorlijk aangeklede Panda met airco kost nu circa € 9.000. Dat wordt straks dus 11.000 zonder airco?

Tegenwoordig zijn de nieuwe modellen niet of nauwelijks duurder dan de voorgaande modellen van een merk. Ik zie bij de nieuwe Panda niets bijzonders waarom dat daarbij wel anders kan zijn.

Idioot, zelfs nog duurder dan een Volkswagen Up! En die is al zo verschrikkelijk duur, met z'n 8.450 euro beginprijs :eek:

Zou het kunnen komen omdat de huidige Panda in de uitverkoop is?

Een nieuwe Panda voor 11.000 euro lijkt me anders nog steeds goedkoper dan een rijdbare Up. Vanaf-prijzen zijn meestal fictief en op geen enkele realiteit gebaseerd.

Had al geruchten gehoord dat hij ca. 11.000 zou gaan kosten, maar dat lijkt dus min of meer te kloppen. Niet best, in dit segment!

SML zei:
Had al geruchten gehoord dat hij ca. 11.000 zou gaan kosten, maar dat lijkt dus min of meer te kloppen. Niet best, in dit segment!

Tenzij je een compleet aangeklede Panda krijgt. Hoeveel Up kun je kopen voor 11 mille?

De meeste kopers in dit segment betalen 11 tot 14 mille voor hun blikje (Airco, grotere motor, optiepakketje hier en daar...).
Dus wat is uiteindelijk het verschil?

Een 'High-Up!' Heb je al voor 10k;) (aller dikste uitvoering)

Volgens mij is er ook een aardig grote markt waar mensen gewoon voor zo min mogelijk een nieuwe auto willen hebben. Die dus niet meer dan 10k voor hun auto wilen betalen bijvoorbeeld.
Zou dan ook graag zien hoe jij aan de info van '11 tot 14 mille' komt.

Dan nog, ookal zou de Up! Net zo duur zijn, de meeste concurrenten zijn gewoon vele malen goedkoper (Twingo, Picanto, i10, 107, C1 etc.). De Panda is niet goedkoop meer...

Re (GT): Zou het kunnen komen omdat de huidige Panda in de uitverkoop is

Nee, de prijsverlaging stamt van circa 2008 toen diverse merken met hun kleintjes de prijzen fors verlaagden.

Enzo Ferrari zei:

Er is behalve twee (of meer) redenen ook nog een oorzaak: die nieuwe Panda wordt in Italië gebouwd. Daar liggen de lonen, de vastgoedprijzen, etc. toch hoger dan in Polen (of in Servië waar ze die kleine stadsauto gaan bouwen in de voormalige Zastava-fabrieken). Dat zal ook zijn invloed op de prijs van de auto hebben.

Joël D. zei:
En ze maken nu ruimte voor een model onder de Panda.

Dat is allemaal leuk en aardig, maar zolang dat model er niet is is dit Fiats aanbieding in de A-klasse en daarmee dus ook best wel aan de prijs.

De kofferruimte ziet er wel veel forser uit dan die van de up! Volkswagen hanteert een wel erg optimistische rekenmethode voor het meten van het aantal liters.

Kan mij ook niet voorstellen dat de kofferruimte bij de Panda minder (gezien de behoorlijke ruimte in onze Panda).

meeuw zei:
Kan mij ook niet voorstellen dat de kofferruimte bij de Panda minder (gezien de behoorlijke ruimte in onze Panda).

De up! zou 251 liter bagageruimte hebben en de Panda met 215 liter duidelijk minder.

Heb ik idd ook gezien op Carbase. Een verklaring zou kunnen zijn dat de afdekplaat bij de Up hoger zit. Maar op de foto hierboven zit die juist bij de Panda erg hoog. Is natuurlijk wel de nieuwe Panda, lijkt mij dat de plaat bij de huidige Panda wat lager zit.

Geinig dashboard met dat thema van afgeronde vierkanten dat goed bij het exterieur past.

Vind de prijs wel meevallen. Ik heb het idee dat je er een grote a klasse voor krijgt, groter dan de Up! en de drieling. Op de airco na zit alle belangerijke dingen er wel op, en een airco zal niet een hele forse meerprijs zijn. Fiat is nooit zo duur in de optie's.

Fiat-Panda-560x373-cd963558f08cfd01.jpg

Wat blijft die oude dan een karakterbak he? Geweldig!

Jammer dat de fantasie verdwenen is bij de heren en dames ontwerpers. Tis tegenwoordig veiliger en goedkoper om te kopiëren, kleine wijzigingen aan te brengen en vooral niets nieuws, moois of spannends te ontwerpen. Lekker in de grijze massa opgaan.....

Heb nooit echt begrepen waarom Fiat van de naam Panda af wilde, toen het nwe model kwam....en ze kwamen erop terug...maar als ik het nu zou moetne zeggen....

Daewoo-Chevrolet zei:
De kofferruimte ziet er wel veel forser uit dan die van de up! Volkswagen hanteert een wel erg optimistische rekenmethode voor het meten van het aantal liters.

Misschien hanteert Fiat een fopcamera.

JM_GP zei:
Vind de prijs wel meevallen. Ik heb het idee dat je er een grote a klasse voor krijgt, groter dan de Up! en de drieling. Op de airco na zit alle belangerijke dingen er wel op, en een airco zal niet een hele forse meerprijs zijn. Fiat is nooit zo duur in de optie's.

De optie metallic lak is bij de Panda al duurder dan bij de Up. Als je een beetje vergelijkbare auto's configureert is de Panda gewoon duurder. Hoewel ik een Panda-fan ben vraag ik mij af of het zo nog wel wat wordt met de nieuwe Panda.

Terug
Bovenaan