Fiat Grande Panda

Rutger DC

Asfaltkampioen
fiat-grande-panda-2024.jpg

5cxtn6qnttlcyq_800.jpg

nmlbbvcculsetb_800.jpg

1l2bzncm3dp2to_800.jpg

v5ql6jny35remk_800.jpg

5jegarglwk9tgc_800.jpg

2fm7h1ip66ea7e_800.jpg

07o8juo2p1scql_800.jpg

fahkl8g7hz26k1_800.jpg

Laatst bewerkt:
Zo, dat is eigenlijk een best leuk ding! Sommige dingen in het design vind ik een beetje te druk (het is én én én), maar al met al staat er wel een vrij herkenbaar ding met een paar leuke verwijzingen naar de eerste of vorige Panda's.

Met name van achteren geslaagd, de voorkant is wel erg grof en hoog. Jammer dat ook Fiat geen inspiratie meer heeft voor iets écht nieuws en op de retrotoer blijft. De Centoventi is dood en begraven.

Hij is echt leuk en doet de Panda eer aan. Zelfde concept als de oer-panda maar dan groter. De nieuwe C3 valt in het niet bij het broertje Panda.

Ik vind hem eigenlijk veel te schreeuwerig met al die enorme merk- en typeaanduidingen. Zal ook wel zijn om het toch wel aanwezige gebrek aan een karakteristiek uiterlijk te compenseren. En zijn de achterlichten ontworpen met een Commodore 64?

Ter vergelijking: de Grande Panda en de C3.

citroen-e-c3-2023-mm-055.jpg
Bij de Panda is het ontwerp goed omdat de Panda altijd een blokkendoos is geweest. Het is ook gewoon herkenbaar als een Fiat Panda en dat maakt het zo leuk. De gelijkenis met de Citroen C3 is erg groot. Verschil met Citroen is dat het geen eigen gezicht heeft met Citroen van vroeger. Als ik moest kiezen altijd voor de Fiat Panda. De Panda kan wel eens een succes worden. Laat maar snel op de weg komen.

Beter gelukt dan die C3. Gelukkig niet die opwaartse 'sideskirt' zoals zijn broertje. Vind al die gedrukte letters wel wat druk. Ik word er verder niet echt warm of koud van, wellicht was het anders geweest als deze nieuwe voor de C3 kwam. Jammer dat de Centoventi is gesneuveld.

k7cy8y0bopj0_480.jpg

Hier werd ook reikhalzend uitgekeken naar de Centoventi. Toen ik deze Panda doorstuurde kreeg ik als reactie een :( terug...

Zelf vind ik hem wel op details wat hebben, hoewel in de voorkant direct associaties met Jeep, Opel en Hyundai opkomen en de achterzijde wel heel veel opwaarse lijnen heeft en dus vooral hoog en smal oogt. Misschien dat het interieur nog wat kan redden.

Er zitten een paar opvallende elementen in.. maar die dakrails vind ik te veel. Zonder is misschien beter, zoals het ook bij de originele (3 deurs) Panda was, naar mijn mening.

Wachten maar tot ie in het echt verschijnt.. zal nog wel ff duren.

De voorkant doet in de verste verte nog wat aan Fiats uit de jaren 80 denken, maar de rest komt nogal geforceerd over. De ronde Peugeot handgrepen en spiegels passen ook niet bij het vierkante design van de auto.
In tegenstelling tot de eerste Panda zal dit design vermoedelijk snel verouderen.
De Centoventi was veel beter gelukt, maar ja, met de fusie is Fiat z’n zelfstandigheid verloren en moet het het doen met wat Frankrijk voorschotelt. Ik zal er maar aan moeten wennen.

De Centoventi was echt een leuke Concept car, jammer dat ze daar niet op konden voortborduren. Maar alles beter dan de patentschetsen van een tijd geleden waarvan eerst gezegd werd dat dat de mogelijke Panda-opvolger zou worden.

Er zitten een paar opvallende elementen in.. maar die dakrails vind ik te veel. Zonder is misschien beter, zoals het ook bij de originele (3 deurs) Panda was, naar mijn mening.

Wachten maar tot ie in het echt verschijnt.. zal nog wel ff duren.
De auto is meer geïnspireerd op de Panda 4x4, die had wel dakdragers
1920x1080.webp

De voorkant doet in de verste verte nog wat aan Fiats uit de jaren 80 denken, maar de rest komt nogal geforceerd over. De ronde Peugeot handgrepen en spiegels passen ook niet bij het vierkante design van de auto.
In tegenstelling tot de eerste Panda zal dit design vermoedelijk snel verouderen.
De Centoventi was veel beter gelukt, maar ja, met de fusie is Fiat z’n zelfstandigheid verloren en moet het het doen met wat Frankrijk voorschotelt. Ik zal er maar aan moeten wennen.
Vanuit deze hoek zie ik er nog wel aardig wat Panda in
6670501492ed5.jpeg

Leuk hoor! Frisse, moderne en betaalbare EV's, ik ben fan!

Ik zou hier zeker in de markt voor zijn over een jaar of zo, maar helaas, de Amerikaanse markt biedt echt bijna alleen maar (te) grote auto's aan.

De auto is meer geïnspireerd op de Panda 4x4, die had wel dakdragers
1920x1080.webp

Klopt maar die dakrails zaten later ook op andere uitvoeringen, zoals een Young. Ik heb het nooit mooi gevonden, ja op zo'n 4x4 klopt het wel een beetje in het model, vind ik.

De vorige Panda's waren simpel ontworpen auto's waarbij die dakrails voor een beetje aankleding konden zorgen.
De Grande Panda is van zichzelf al een druk ding, dus dan kan ik me best voorstellen dat de dakrails als "te veel" worden ervaren.

Bij de Panda is het ontwerp goed omdat de Panda altijd een blokkendoos is geweest. Het is ook gewoon herkenbaar als een Fiat Panda en dat maakt het zo leuk. De gelijkenis met de Citroen C3 is erg groot. Verschil met Citroen is dat het geen eigen gezicht heeft met Citroen van vroeger. Als ik moest kiezen altijd voor de Fiat Panda. De Panda kan wel eens een succes worden. Laat maar snel op de weg komen.
Het is absoluut niet herkenbaar als Panda, het is een inwisselbaar uiterlijk, had er een Chinees logo opgeplakt had je ook geloofd.

Een mening is niet lachwekkend. Je zure reacties ook niet, Jan/Joop
Genoeg te lachen om een mening hoor :)

Verder ziet de Grande Panda er meer Panda uit dan de laatste decennia, wat ook logisch is gezien het ontwerpdoel. Of zijn we Gingo allemaal alweer vergeten?

Op de foto's lijkt hij me wel geinig, maar ook niet meer dan dat. Op 1 of andere manier krijg ik niet het idee dat het specifiek een Fiat is, iets wat ik wel met de vorige Panda's of Punto wel had.

Een beetje wat ik een jaar of 20 geleden met de Stilo had; best OK, maar niet echt een Fiat gezicht.

Misschien verandert mijn mening als ik hem in het echt heb gezien.

De koplampen hebben veel weg van de koplampen van de Santa Fe van Hyundai. Hier zit ook een H er in verwerkt.
Maar voor de rest is het een leuke auto. Maar of het een echte fiat is vraag ik me af, want ik denk dat Fiat zijn eigen gezicht verloren is door Stellantis.

Laatst bewerkt:
Zet donderdag maar in de agenda:
Het werelddebuut van de nieuwe Fiat Grande Panda vindt plaats op donderdag 4 juli 2024 in Turijn. Dat is eerder dan 11 juli, de datum die eerst gecommuniceerd werd. Op die dag bestaat Fiat namelijk 125 jaar. Maar 4 juli heeft voor Fiat ook een bijzondere betekenis. Op die dag werd in 2007 de nieuwe 500 aan de wereld gepresenteerd. Een mediaspektakel van jewelste, waar de stad Turijn nu nog van moet bijkomen. Of de onthulliing van de Panda net zo spectaculair wordt, is nog even afwachten.

Maar of het een echte fiat is vraag ik me af, want ik denk dat Fiat zijn eigen gezicht verloren is door Stellantis.
Maar zonder Stellantis was er misschien helemaal geen nieuwe Panda gekomen en vraag ik me af of Fiat het op de lange termijn uberhaupt had gered.

Leuke wielen, lekker no-nonsense zoals 't een Panda betaamt. Verademing tov al die opgeblazen bling-bling karrewielen onder veel te veel nieuwe auto's (y)
Rest moet ik eerst in 't echt zien, nog niet helemaal overtuigd door de foto's ...

Beetje gekunsteld dat oude Pandaatje achter het gele plexiglas, maar op zich wel een leuk interieur verder om te zien. :)

Ik denk dat er binnen een paar jaar wel een rondje proefritten in zit hier: Grande Panda, ë-C3 en R5... Panda omdat het nu eenmaal een Panda is (plusje van de vrouw) en hij toch wel leuke accenten heeft, zeker binnenin. C3 omdat hij qua comfort wel onderscheidend schijnt zijn te zijn (plusje van mij) en R5 omdat die simpelweg het best oogt.

Kwam al een filmpje van Autovisie tegen toen ik bovenstaand filmpje rechtstreeks op Youtube bekeek. Interieur is wel erg geslaagd, lijkt wel een beetje hetzelfde "basic" gevoel te hebben als de originele Panda. Hij had eigenlijk nog een verschuifbaar vakje moeten hebben over het dashboard naast de ventilatieroosters als knipoog naar de verschuifbare asbak.

Hoewel ik de Panda nog steeds heel leuk gelukt vind, vind ik hem wel veel verwijzingen hebben die zeggen “Ik ben wel een echte Italiaanse Panda"

Wel jammer dat ze voor de commercial alleen Al Bano de boel opnieuw hebben laten inzingen, en Romina Power maar achterwege hebben gelaten. Als je de reclame van een icoon iconisch wil doen met een iconisch liedje, doe het het dan goed denk ik dan.

Terug
Bovenaan