Fiat 500 voor dochter

Marlies 5424532

Startmotor
Voor onze dochter haar 21ste verjaardag willen we haar een Fiat 500 kopen. Zijn er bepaalde zaken waar we op moeten letten of is dit een betrouwbare wagen?
Ons budget is 12500 EUR. Het liefst een wagen van 2020 of recenter en indien mogelijk in het wit of rood. Eentje met stoffen dak gaat te duur zijn, vermoed ik.

Iemand die alles van het autovak afweet hebben we laatst hetzelfde gevraagd, zijn reactie was: Dan blijft motor heel de rest gaat zeker een keer defect van bedrading tot draagarmen tot stijlen tot bediening tot aan achteras.

Wij hebben een Kia Picanto gekozen

Laatst bewerkt:
Er zit wat specifiek onderhoud aan de 2 cilinder multi air motoren, dus of een universele garage dit goed uitvoert is de vraag, Ook het juiste type motorolie is belangrijk. Gewoon eerst even bij een dealer gaan kijken.

Wat bedoel je met draag en steil bediening?
De termen kwamen van een automan, die kort alles af maar het komt ongeveer neer op: bedrading tot draagarmen tot stijlen tot bediening tot aan achteras. Alles natuurlijk minder of meer van toepassing kijkend naar bouwjaar/model/onderhoudstoestand.

Je kijkt naar een recente Fiat 500 vanaf 2020. Ik zou zelf dan de 1.0 3 cilinder Hybrid kiezen, in deze prijsklasse.

Naar de Fiat 500 hebben we al verschillende keren gekeken en is een auto die al flink is uitontwikkeld, niet erg ingewikkeld is, en heel weinig problemen kent.
De 1.0 is een prettige en solide motor die goed bij de auto past.

Aan een nette en goed onderhouden Fiat 500 heb je in de praktijk een prima auto, die niet duur is om op de weg te houden.

Als alternatief voor een 500. De Opel Adam, heb speciaal een versie/voorbeeld gekozen met groot stoffen dak ( en een witte )

Edit : En in het rood ( iets boven budget )

Ook die oudere 500's waren/zijn behoorlijk betrouwbaar, maar een speciaal filtertje wat af en toe vervangen moet worden en zeer specifieke olie. De semi automaten hadden wel wat meer problemen.....

Ik snap niet wat mensen allemaal in een 500 zien, maar de laatste jaren zijn ze gewoon betrouwbaar.
500 Rockstar
Misschien niet de goedkoopste maar wel een erg luxe uitvoering.

Onze dochter vind de 500 heel mooi en wie zijn wij om haar deze te weigeren? Ze woont nog thuis en heeft geen partner. Daarom hoeft het geen grotere wagen te zijn. Indien nodig kan ze die van mij gebruiken in geval van nood.
De Fiat 500 is ook gewoon een hele leuke compacte auto, geliefd bij jong en oud.
( ik ken ook verschillende oudere eigenaren)

Zeker in een hippe kleur ziet de auto er fantastisch uit vind ik. In de praktijk kun je er ook gewoon hele lange afstanden mee rijden. Het comfort is best goed voor een A segment auto.

Het facelift model vanaf 2016, is moderner, heeft mooiere materialen, en is ook comfortabeler dan de pre facelift model .

Ik snap heel goed de keus van je dochter.

Succes

Lastig hoor. Hierboven wordt ook een Opel Adam genoemd en een Picanto. Dat zou ik vergeten. Daar maak je een 21 jarige niet blij mee. Jongeren op die leeftijd zijn erg op uiterlijk en smaak gericht.
Fiat 500 vindt ze misschien nu leuk. Maar, ik sluit niet uit dat ze over een paar maanden zegt dat ze eigenlijk liever een Mini had. Ik zou dus het budget verhogen en een Mini kopen.

• Leuk
Waarderingen: rw54
Hierboven wordt ook een Opel Adam genoemd en een Picanto. Dat zou ik vergeten. Daar maak je een 21 jarige niet blij mee. Jongeren op die leeftijd zijn erg op uiterlijk en smaak gericht.

Wat een klinkklare onzin. Weet je überhaupt welke auto een Opel Adam is? Heb je op 1 van de linkjes geklikt? Als er 1 auto voor jongeren bedoeld is geweest die te personaliseren was met guitige kleurtjes, uitvoeringen, opties etc. dan is het de Adam wel. Zoals ze destijds aangaven is de kans bijna nihil dat je ergens nog exact dezelfde auto tegenkomt.

Wij hebben op vakanties meerdere malen een fiat 500 gehuurd. Bij 1 van die autos was het olieverbruik erg hoog (op 2000 km 1 liter moeten bijvullen en daarmee kwam de olie weer net boven het minimumniveau, de auto had ca 40K op de teller staan). Dus even het olieverbruik controleren zou ik zeker doen voor de aanschaf.

Wij hebben op vakanties meerdere malen een fiat 500 gehuurd. Bij 1 van die autos was het olieverbruik erg hoog (op 2000 km 1 liter moeten bijvullen en daarmee kwam de olie weer net boven het minimumniveau, de auto had ca 40K op de teller staan). Dus even het olieverbruik controleren zou ik zeker doen voor de aanschaf.
Hoe doe je dat? Je trekt de peilstok eruit, kijkt, duwt 'm weer terug, maakt een proefrit van ?? km? en dan?

Onze dochter vind de 500 heel mooi en wie zijn wij om haar deze te weigeren? Ze woont nog thuis en heeft geen partner. Daarom hoeft het geen grotere wagen te zijn. Indien nodig kan ze die van mij gebruiken in geval van nood.
Ik zeg ook niet dat je hem niet moet kopen, je dochter vind hem tenslotte mooi en dat is het belangrijkste. Alleen geef ik aan het niet te snappen.

Iets duurder maar zeker interessant

Of deze.

Zijn inderdaad leuke auto, mijn zus heeft nu haar tweede 500.
Met haar eerste heeft ze 11 jaar en 220.000km gereden (vanaf februari 2013) en haar tweede vanaf februari 2024.

Heb je Italië drie keer doorkruist? (Afstand Milan - Napels is 750 km)

Ik ben wat verbaasd. Dit is een heel ruim budget voor een Fiat 500 en toch staat er bij de helft van de gelinkte advertenties: Oja, wel iets boven budget.
Voor de helft van het geld vind je ook al prachtige 500's. Met de hufterproof 1.2 bijvoorbeeld. Kan je die andere 6k op een spaarrekening zetten voor een huisje straks.

Lastig hoor. Hierboven wordt ook een Opel Adam genoemd en een Picanto. Dat zou ik vergeten. Daar maak je een 21 jarige niet blij mee. Jongeren op die leeftijd zijn erg op uiterlijk en smaak gericht.
Fiat 500 vindt ze misschien nu leuk. Maar, ik sluit niet uit dat ze over een paar maanden zegt dat ze eigenlijk liever een Mini had. Ik zou dus het budget verhogen en een Mini kopen.
Na een aantal maanden niet meer tevreden? Zo heb ik ze niet opgevoed.
Budget verhogen doe ik niet

Ik ben wat verbaasd. Dit is een heel ruim budget voor een Fiat 500 en toch staat er bij de helft van de gelinkte advertenties: Oja, wel iets boven budget.
Voor de helft van het geld vind je ook al prachtige 500's. Met de hufterproof 1.2 bijvoorbeeld. Kan je die andere 6k op een spaarrekening zetten voor een huisje straks.

Is de 1.2 beter?

Ik keek vanaf 2020 dat was de wens en de prijs tot €13,000

Kilometerstanden en leeftijd kloppen ook in mijn ogen.

Oké ik heb er inderdaad 1 de erg veel uit de pas loopt maar die komt uit 2024.

Laatst bewerkt:
Is de 1.2 beter?
De 1.2 is een 'ouderwets' blok. Voelt misschien wat loom aan, maar er gaat niet snel wat kapot.
Zo'n 0.9 Twinair is een wat gevoeliger blokje, iets gevoeliger voor exact goed onderhoud bijvoorbeeld. Waaronder het eerdergenoemde multiair-filter, wat diverse sleutelaars vergeten.
De 1.0 hybride is nieuw, modern en zuinig maar iets complexer. Velen vinden 'm fijner rijden dan de 0.9 Twinair of de 'ouderwetse' 1.2, maar hij is een stuk nieuwer en kost dan ook een klap meer. Als je nu 6k in je zak houdt, dan hou je 1000 apart voor extra onderhoud, en heb je nog 5k over.

Omdat ik veronderstel dat een recentere auto minder kwalen heeft en langer meegaat. We kennen zelf niks van techniek en weten daarom bij aankoop niet of een auto echt ok is.
Alle tweedehands auto's is vaak een gok je weet nooit waarom de vorige eigenaar hem heeft weggedaan.

Mijn voorkeur gaat uit zo jong mogelijk dus tussen de 3 á 5 jaar oud of een nieuwe als dat financieel mogelijk is.

Je wilt natuurlijk zo lang mogelijk dat je dochter er plezier van heeft.

Succes met de zoektocht en met de juiste keuzes maken.

Omdat ik veronderstel dat een recentere auto minder kwalen heeft en langer meegaat. We kennen zelf niks van techniek en weten daarom bij aankoop niet of een auto echt ok is.

Om dit laatste te ondervangen zou je een aankoopkeuring kunnen laten uitvoeren. Je kan tegenwoordig ook iemand inhuren die het hele traject voor je overneemt, inclusief technische beoordeling. Een autocoach. Is misschien wel ideaal voor jullie, je weet immers al wat er gewenst is.

Uiteindelijk blijft het techniek. Natuurlijk, van een recente auto die niet al te zwaar belast is geweest mag je betrouwbaar, zonder 'dingetjes', vervoer verwachten en jaarlijks onderhoud moet dan voldoende zijn.

Echter, tegenwoordig kan software de zaken ook in de war schoppen, al is dat bij een Fiat 500 wat minder een issue dan, bijvoorbeeld, de nieuwe elektrische Fiat (Grande) Panda..

Er zijn wat aankooptips voor een Fiat 500 te vinden op het internet.

Onderstaande link is uit 2017 en gaat over de generatie in de jaren 10.

Onderstaande link is van een autobedrijf dat zich volledig richt op de 500 2e hands verkoop.
De tips zijn van algemene aard.

Onderstaande bespreking vind ik eigenlijk het beste hout snijden. Informatief en uitgebreid, over de serie vanaf 2015. Uiteindelijk is ook hun advies om voor de 1.2 motor (de viercilinder) met 69 pk. te gaan of de 1.0 hybride drie cilinder. De twee cilinders zijn voor de fijnproevers die zelf de techniek ter hand kunnen nemen, daar komt het op neer eigenlijk.

Voor onze dochter haar 21ste verjaardag willen we haar een Fiat 500 kopen.

Is het echt bedoeld als verrassing en dus kopen jullie zonder haar vooraf erbij te betrekken?
Dat vind ik wel gewaagd, eerlijk gezegd, voor het geld dat ervoor uitgetrokken wordt. Als het nét niet in de smaak valt of dat de uitvoering nét niet helemaal raak is.. dan is het toch zonde om niet samen het cadeau vooraf uit te zoeken, denk ik. Kost natuurlijk wel wat tijd.. maar ja, vaak is het zoeken leuker dan het bezit.. ;)

Als er 1 auto voor jongeren bedoeld is geweest die te personaliseren was met guitige kleurtjes, uitvoeringen, opties etc. dan is het de Adam wel. Zoals ze destijds aangaven is de kans bijna nihil dat je ergens nog exact dezelfde auto tegenkomt.

19 duizend verschillende configuraties, tot aan de contactsleutel aan toe.
Zelfs een Adam S, met 150 pk, aandrijflijn uit de Corsa. :D

Aankoop advies van de Opel Adam, YT video van Autoblog.

Goed kenteken checken of de km stand logisch is. En checken op zo weinig mogelijk eigenaren, wan̈eer is de distributieriem aan de beurt. Vraag naar garage rekeningen en naar wie gingen deze rekeningen je wil geen ex pizza bezorg auto oid. Fiat 500 is minder gebruikelijk als dienst auto waar gastarbeiders intijden. Check toch maar wel op sporen van bestickering.

Iemand die alles van het autovak afweet hebben we laatst hetzelfde gevraagd, zijn reactie was: Dan blijft motor heel de rest gaat zeker een keer defect van bedrading tot draagarmen tot stijlen tot bediening tot aan achteras.

Bedrading? > daar wordt waarschijnlijk een gebroken massakabel, onder de accubak, bedoelt. Komt vaker voor ja.
Zie Robert zijn ANWB wegenwachtvlog.

Draagarmen? Ja, die kunnen verslijten, de rubbers in de armen worden ruimer dan de bedoeling is. Hebben meer merken wel last van.

Achteras > daar zal het wiellager mee bedoelt worden, die slijten ook wat meer dan bij andere merken.

Zoals Robert van de ANWB ook zegt. Waar er veel van verkocht wordt daar ziet men op termijn ook vaak dezelfde problemen / storingen van voorbij komen.

Je zou ook nog naar een late Ford Ka kunnen kijken. Dat is de 500 met een Ford embleem/sausje.
Tot 2016 geleverd in NL en altijd met die betrouwbare, 1.2 viercilinder met 69 pk benzinemotor.

256478006

Kijk vooral even bij de (pers)foto's, ter inspiratie. :cool:

Mensen, zoek gewoon mee naar een 500 vanaf 2020 binnen het budget. Onze zoon was 18, had zijn rijbewijs en hebben we deels gesponsord om een 3 jaar oude Picanto met 100pk te kunnen rijden. Daar rijdt hij al bijna 4 jaar in rond. Hoe groot is de kans op schade? Als het financieel kan: gewoon een zo jong mogelijk exemplaar kopen.

De 1.0 3 pitter is prima. De 2 cilinder Twin Air zou ik laten staan, dat is vroeg of laat gedoe. De cabrio's staan helaas bekend om dakproblemen.

Omdat ik veronderstel dat een recentere auto minder kwalen heeft en langer meegaat.
Helaas is dit niet altijd het geval. Auto’s van nu bevatten zoveel meer elektronica dan vroeger, en dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van bepaalde onderdelen. Apparaten in het algemeen worden tegenwoordig zo gebouwd dat mensen eerder geneigd zijn iets nieuws of iets anders te kopen. Gaat allemaal helaas minder lang mee dan vroeger. Natuurlijk kun je met goed en regelmatig onderhoud nog steeds ver komen.

Totdat ze een paar keer met de MINI heeft getankt. Heb al meerdere keren gehoord van MINI rijders dat ze best wel wat lusten qua brandstof. ;)

Mijn vrouw heeft een Fiat 500 en het wagentje trekt altijd veel bekijks. Om het autootje puur een mode-item te noemen is onzin. Het rijdt best leuk en hij overleefd zelfs de rijstijl van mijn vrouw. Ze neemt vluchtheuvels alsof ze er niet zijn, daardoor is de airco slang een keer gesleurd. Bij vervanging is deze anders gelegd, volgens mij is dat zelfs een standaard vervanging want de originele plek is gevoelig voor schade. Dat zou je kunnen checken.
Daarnaast is de kabelboom in de achterklep vaak een probleem bij de oudere modellen. Maar dat is redelijk makkelijk te verhelpen.

Joup heeft meerdere 500's in Klokje rond behandeld.

Zelf heb ik eind vorig jaar een (oudere) gekocht. De 1.2 motor is tam, maar wel heel goed. Goed voor een jonge bestuurder.
Heb nog geen bijzondere zwakke punten kunnen ontdekken. Blanke lak van de 500's is wel een dingetje. Die schilfert af. Verder is het een auto met straffe vering en korte wielbasis, dat merk je in rijcomfort.

Vraag mij af wie dat dan geweest is, met zoveel kennis.

Terug
Bovenaan