Meer info over de 500:
Onthuld: alle details Fiat 500 04-06-2007 12:14
Autointernationaal.nl heeft beslag weten te leggen op de eerste gedetailleerde informatie over de nieuwe Fiat 500, die binnenkomt bij de Italiaanse dealers arriveert. Een belangrijk model, waarmee het merk het succesnummer uit zijn gloriejaren wil vertalen naar de 21ste eeuw. Een model met een duidelijk familiegezicht, maar door het intensieve gebruik van chroom veel minder basic dan het origineel. Er zit nu zelfs een achterspoiler op, waardoor de Fiat 500 niet langer de gezinswagen is voor huishoudens met een smalle beurs, maar een karakteristieke stadscoupé voor singles of stellen. Ook krijgt de koper geen eenheidsworst, maar kan hij zijn 500 via de keuze uit 12 verschillende kleuren, maar vooral dankzij tal van opties aan zijn persoonlijke smaak aanpassen.
In het interieur treffen we 4 zitplaatsen aan en één achter het stuur geplaatste meter, waarin alle informatie (snelheid, toerental, kilometrage, brandstofvoorraad) is opgenomen. Ook de waarschuwingslampjes zijn hier in ondergebracht. In dit opzicht is er weinig veranderd en dankzij intensief gebruik van ivoorkleurig plastic zit je zó weer in de jaren vijftig. Fiat spreekt van een ‘excellent’ ruimteaanbod voorin, maar over het zitcomfort achterin is men minder uitgesproken. De bagageruimte meer 185 liter (Panda: 206 liter) en op de Lounge uitvoering is de achterbank in 50:50 verhouding neerklapbaar. Inderdaad, niet de gebruikelijke 40:60 verhouding want de 500 is immers strikt 4-persoons. Naast de genoemde Lounge gaat Fiat de 500 ook leveren als Sport.
Qua motoren zijn er 3 keuzemogelijkheden: een 1,2 liter 8-kleps benzinemotor van 69 pk, een 1.4 met dubbel zoveel kleppen en 100 pk en een 1.3 Multijet dieselmotor van 75 pk. Alle krachtbronnen voldoen aan de toekomstige Euro-5 emissienormen. Als 1.2 zit de 500 in 12,9 seconden op 100 km/u, kan de 160 km/u worden aangetikt en komt het verbruik uit op 5,1 liter per 100 km gemiddeld. De 1.4 komt tot 182 km/u en heeft 10,5 seconden voor de sprintklus nodig en als gemiddeld verbruik wordt 6,3 liter per 100 km genoemd. In het geval van de 1.3 Multijet kunt u rekenen op een consumptie van 4,3 liter diesel per 100 km, een topsnelheid van 164 km/u en 13,8 seconden voor de acceleratie naar 100 km. Opvallend: de prestatiecijfers zijn steevast nét wat minder dan die van de technisch identieke Panda.
Fiat laat weten te rekenen op 5 sterren in de EuroNCAP crashtest. Hiermee onderscheidt het merk zich van Renault, dat 4 sterren voor de nieuwe Twingo voldoende acht. Verder meldt het merk trots dat 7 airbags standaard zullen zijn. ESP behoort tot de standaarduitrusting van de 1.4; op de andere 2 motorversies wordt deze veiligheidsvoorziening als optie geleverd. De sterkste motorversie onderscheidt zich ook met schijfremmen rondom (vóór geventileerd). De 1.2 en de Multijet hebben trommelremmen achter en gewone schijfremmen vóór. 185/55 R 15 banden zijn op alle motorversies standaard, tegen meerprijs is 195/45 R 16 rubber leverbaar. Direct vanaf de start zijn de 1.2 en Multijet leverbaar, de 1.4 volgt na de zomer.
Opvallend dat de 500 steeds langzamer is dan de Panda (de 500 heeft lijkt me betere luchtweerstand), maar dat zal misschien met gewicht te maken hebben (5 sterren euroncap, de Panda heeft er dacht ik 3).