Infiniti Q30/Autoweek event
Enige tijd geleden stond er een advertentie op autoweek.nl waarbij je jezelf kon aanmelden voor een Infiniti Q30 beleving. Zo gezegd, zo gedaan.
Vorige week kreeg ik een e-mail binnen dat ik geselecteerd was voor deze unieke ervaring. Na het uitkiezen van een datum en tijdstip was de aanmelding voltooid, en kon deze beleving in de agenda gezet worden.
Vandaag was het dan zo ver! Het event vond plaats op het rijvaardigheidscentrum te Lelystad. Aldaar aangekomen werd je direct in de wereld van Infiniti ingeslingerd. Overal stonden er verschillende soorten Infiniti's, van Q30 tot QX70. Ook hingen er Infiniti spandoeken en vlagen, en er stond zelfs een Infiniti kerstboom!
Na aanmelding bij de balie, konden we plaatsnemen in een zaaltje voor koffie of thee en wat lekkers. Ik zat in de eerste groep van 08:30 uur, dus langzaamaan druppelde het zaaltje vol met mensen (inclusief aanhang) die zich ook voor het event hadden aangemeld. Het gezelschap was gemêleerd. Er kwamen mensen van heinde en ver. Zelf zat ik aan een tafel met mensen die uit Utrecht, Den Helder, Vleuten en Nijkerk kwamen, allemaal voor dit event!
Na de koffie en thee werden we begeleid naar de volgende zaal. Daar kregen we in theateropstelling eerste een presentatie over Infiniti, welke werd gegeven door de directeur van Infiniti Nederland. Onder andere kwamen daar de historie, huidige modellen, dealernetwerk en toekomstvisie aan bod.
Voor de geïnteresseerde; Infiniti is een Japans luxemerk van de fabrikant Nissan. Het merk is opgericht in 1989, en was in eerste instantie bedoeld om op de Amerikaanse markt te concurreren met luxe merken van Toyota en Honda wel bekend als Lexus en Acura. Infiniti is in Nederland (en de rest van Europa) pas sinds 2008 actief met het officieel importeren van Infiniti's, voor die tijd was het vooral grijze export. Het merk levert op dit moment zes modellen te weten de Q30, QX30, Q50, Q60 Coupé, Q70 en QX70. De Q's zonder de "X" toevoeging zijn de lage modellen, en de "QX"-en zijn de hoge cross-overs.
Het netwerk is in Nederland vertegenwoordigd met twee "Infiniti centers" welke te vinden zijn in Amsterdam en Rotterdam. Voor mensen die in Groningen wonen, en ook graag Infiniti willen rijden maar niet voor iedere onderhoudsbeurt helemaal richting de Randstad willen afreizen, hebben ze het "Total Ownership Experience" bedacht. Daarmee wil het merk de beleving van een premiumauto naar een hoger niveau tillen.
Iedere Infiniti eigenaar krijgt daarbij een persoonlijke service met een vast contactpersoon voor zowel aankoop als onderhoud en reparatie maar ook een VIP haal- en brengservice. Dat betekent dus dat de auto -weliswaar binnen de Nederlandse landsgrenzen- voor de deur wordt opgehaald voor service, en weggebracht wordt naar een van de Infiniti Centers. Tijdens service krijg je standaard vervangend vervoer. Als de auto vervolgens weer gereed is, zal deze ook weer netjes op het uitgekozen adres afgeleverd worden.
Tot zover de presentatie, nu tijd voor actie kortom rijden! Eenmaal buiten aangekomen stond er een compleet wagenpark Q30's klaar. Vrijwel alle uitvoeringen waren aanwezig. Diverse diesel- en benzinemodellen, maar ook automaten en handbakken. De groep van in totaal zo'n 45 personen werd in tweeën opgesplitst. De ene groep bleef achter bij het rijvaardigheidscentrum en de andere groep zal een rit gaan maken over de openbare weg.
Het rijvaardigheidscentrum is gevestigd op de oude ANWB anti-slipschool locatie. De bijbehorende banen liggen er nog steeds. Sommige weggedeeltes zijn voorzien van een epoxylaag, welke even veel grip bieden als aangereden sneeuw. Een goede manier om te kijken hoe de auto en alle bijbehorende veiligheidssystemen functioneren.
Daarna volgde de rit door het Flevolandse polderlandschap. De wegen waren behoorlijk vies, dus de auto's waren ook binnen no-time smerig. Het rijden met de Q30 zelf is mij behoorlijk positief bevallen. De auto ligt stabiel op de weg zonder daarbij veel comfort in te leveren. Het motorgeluid is op comfort afgestemd en is dan ook goed weggefilterd, zowel de diesel- als benzineblokken klinken bij vollast ook niet erg inspirerend. Veel componenten zijn geleend bij Mercedes, delen daarvan herken je ook terug in het interieur. Denk aan de knoppen van de raambediening, maar ook de stengels aan de stuurkolom, en zelfs de sleutel heeft hetzelfde silhouet zoals deze bij de Duitsers tegenkomt.
De cabine is aardig knus te noemen, dit komt vaak de overzichtelijkheid van de auto niet ten goede. Dit kenmerkt zich met name door de hoge raamlijn, donkere hemelbekleding, een voorruit die onder een behoorlijk platte hoek gemonteerd is en een een "dikke" C-stijl. Zodra je voor de optionele sportstoelen kiest, kost dit ook nog aflegruimte in het interieur doordat deze stoelen minder compact zijn dan de standaardstoel. Zelf ben ik bijna 2 meter lang, en dan merk ik wel dat bijvoorbeeld het panoramadak veel hoofdruimte in beslag neemt, ook kan voor mij de elektrisch bedienbare stoel niet ver genoeg naar beneden.
Na afloop van de rijvaardigheidstraining en proefrit kregen we als groep nog een workshop "Waar op te letten bij een proefrit" deze werd door Marc Klaver van Autoweek gegeven. Daarbij kwamen onderwerpen aan bod zoals de eerste kennismaking, het rijden, wat krijg ik voor mijn geld?, de testauto welke je van de dealer meekrijgt en wat geeft nou de doorslag? Ook deelde Marc Klaver zijn ervaringen van de Q30. Daarna was er nog tijd voor een vragenronde en daarbij ontstond er nog een leuke discussie tussen mensen uit het publiek en Marc Klaver en de medewerkers van Infiniti. Vragen die naar voren kwamen uit het publiek waren onder andere of Infiniti zich ook nog op het elektrische rijden gaat richten, hoe het dus nou precies zit met het onderhoud, en wat nou de indentiteit/filosofie is van Infiniti en waar we het merk dus het beste kunnen plaatsen.
Tot slot volgde de afsluiting, en kreeg iedereen een tas vol met Infiniti en Autoweek spulletjes mee. Als autoliefhebbers onder elkaar was er nog even tijd na te praten, en ook heb ik nog wat ervaringen met Marc Klaver van Autoweek en anderen kunnen delen. Kortom echt een geslaagde ochtend!